fox
Fri, 13 Jan 2006 - 21:41
Porsche dołączyło do światowej czołówki producentów samochodów sportowych wraz z modelem 917, który przyniósł pierwsze dla firmy zwycięstwo w Le Mans. Napędzał go potężny boxer o 12 cylindrach i mocy ponad 500 koni (pojemność 4,5-5l w zależności od wersji). Silnik ten był przez kolejne sezony systematycznie rozwijany. W 1969 Ferdynand Piech i John Wyer rozpoczeli prace nad jeszcze potężniejszym silnikiem. Piech miał bowiem wielką słabość do silników 16 cylindrowych. Bazą dla nowego silnika był 12 cylindrowy boxer o pojemności 4,9 litra. Nowy silnik miał pojemność 6,943 liter (86 x 70,4mm) i moc 755 hp przy 8200 obr/min. i był to największy silnik porsche przeznaczony dla samochodu.
Co ciekawe nawet Ferdynand Porsche nie wiedział o istnieniu tego prototypu, dopóki John Wyer zachwycony możliwościami motoru się mu nie wygadał. Powstały 3 z 10 planowanych egzemplarzy. Trzeci silnik był testowany w jednym z porsche 917 (27 egzemplarz).
Silnik docelowo mógl być zastosowany w serii Can-Am. Na początku lat 70-tych to właśnie ta seria była szczytem motorsportu. Przepisy nie hamowały wyścigu zbrojeń, moce rosły w piorunującym tempie. Jednak projekt 16 cylindrowego boxera zarzucono. W połowie lat 70-tych opublikowano zdjęcia tego monstrum obok silnika 12 cylindrowego. Było to wymierzone w ferrari, które planowało rozwijać projekt 512, który był poważną konkurencją dla prototypów porsche. Wkrótce ferrari skoncentrowało się na projekcie 312.
Natomiast na potrzeby serii Can-Am powstały doładowane wersje silnika 12 cylindrowego. 917/10 posiadał silnik z kompresorem, zaś 917/30 5,5 litrowy twin turbo o mocy 1100 KM ( nieoficjalnie 1500 KM), co przy wadze powyżej 800 kg zapewniało osiągi na poziomie 5,5 sekundy od 0 do 200 kmh.
Info: [url:2ks3fcc9]http://www.porsche917.com.ar/index_e.htm[/url:2ks3fcc9]
Młodzian
Sat, 14 Jan 2006 - 22:57
Po prostu monstrum, ciekawe ile to paliło
A na poważnie, dotąd nie wiedziałem, że Porsche wypuszczało takie machiny. RESPEKT!!
blady_krzych
Sun, 15 Jan 2006 - 14:10
Widziałem kiedys to cuda w motorvizjiclassi;]. A ciekawi mnie dzwiek tego silnika:]
mile
Sun, 15 Jan 2006 - 14:29
CYTAT
5,5 sekundy od 0 do 200 kmh.
Dla porównania,ile mają współczesne bolidy F1 ?
Bahn stormer
Sun, 15 Jan 2006 - 15:06
znalezione w necie...
"Figures in magazines, books and on websites vary a bit depending on the test situation or the gossip heard.
F1 acceleration with a normal medium set-up is virtually linear until the aero-forces really start mastering the gears which would be at approx. 280 kmh, so much I picked up throughout the years.
Some times I'd reckon to be close would be:
Between 2,0 and 2,5 s for 0-100 kmh
Between 4,0 and 4,5 s for 0-200 kmh
Between 6,0 and 6,5 s for 0-280 kmh
Between 6,6 and 7,5 s for 0-300 kmh
Anybody who has ever seen F1 accelerate live will have noticed they really slingshot when on the power, like being pulled by a huge bungee cord. Very impressive.
As the engine power is around 600 kW the brake power is about 2,5 that, so deceleration is much more phenomenal than the already unimaginable acceleration. Eye-popping literally."
pozdrawiam
fox
Sun, 15 Jan 2006 - 21:21
Rzeczywiście dzisiejsze bolidy F1 mają na prostej lepsze osiągi. Ale pamiętajcie, że 917 jeździły ponad 30 lat temu. Bolidy F1 z początku lat 70 miały moce dochodzace do 500 KM. Gdyby więc dziś ktoś chciał zbudować bolid takiego kalibru, silnik musiałby mieć jakieś 2500-3000 KM i do tego dobrze skręcać .
FilipN
Mon, 16 Jan 2006 - 13:50
CYTAT("fox":1w0prqvj)
Ale pamiętajcie, że 917 jeździły ponad 30 lat temu. Bolidy F1 z początku lat 70 miały moce dochodzace do 500 KM.
no dobra - ale bolidy z tamtego okresu osiągały tą moc z 3000ccm pojemności. (a bolid ważył około 600kg) Np. Silnik Cosworth DFV miał 465KM co daje 155KM/litr a 16 cylindrówka Porsche ma 755KM z 7000ccm czyli 108KM/litr...
fox
Mon, 16 Jan 2006 - 14:36
Nie uchwyciłeś sedna wypowiedzi, chodzi mi o stosunek mocy do masy oraz o to, że 917/30 był 3 razy mocniejszy od uwczesnej formuły i jakieś 6 razy mocniejszy od topowych drogowych samochodów sportowych z tamtych lat. Chciałem zobrazować jakim potworem było to auto.
Grzeho
Wed, 18 Jan 2006 - 21:51
Dobrze z że nieprzeszli na chłodzenie cieczą bo masa niezle by wzrosła.
PS fajna kopułka aparatu zapłonowego wygląda jakby z niego robaki wychodziły
noyoco
Wed, 18 Jan 2006 - 22:29
Drobna ciekawostka: właśnie w US odzyskano pare silników 917 z kradzieży. Swoją drogą przyjemnie wygladaja leżąc tak zapakowane w skrzyniach. Ciekaw jestem na ile je wycenią ostatecznie.
Do obadania pod linkiem: [url:20ero97i]http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?s=&threadid=261388[/url:20ero97i]
punkvw
Fri, 14 Aug 2009 - 21:13
odgrzeje kotleta............ale jako ciekawostke dodam ze w Niemcach...jest jedyny egzemplarz na swiecie dopuszczony do ruchu drogowego i jezdzi do dzisiaj........................................................
Albert
Sat, 22 Aug 2009 - 09:30
skoro odgrzewasz kotleta to podał byś jakiś link
k11
Sat, 22 Aug 2009 - 09:59
punkvw
Sat, 22 Aug 2009 - 18:37
olom
Mon, 21 Sep 2009 - 15:22
rmarduk
Wed, 04 May 2011 - 08:51
Też nie wiedziałem że porsche robiło takie silniki.
rennen
Wed, 04 May 2011 - 08:57
Dla uzupełnienia dodam - Porsche 917/30 - 0-200 mph (0-320 km/h) 10.9s
Gr00bY
Wed, 04 May 2011 - 09:33
Czy ten silnik jest z laminatu?
k11
Wed, 04 May 2011 - 22:54
Miejscami
r.
cowboy
Thu, 05 May 2011 - 11:50
CYTAT(rennen @ Wed, 04 May 2011 - 08:57)
Dla uzupełnienia dodam - Porsche 917/30 - 0-200 mph (0-320 km/h) 10.9s
niewiarygiodne... to ile to miało na ćwiare jakąś niską 8kę ?
pablo999
Thu, 05 May 2011 - 12:20
ostatnio porsche odzyskało kilka takich silników 16 cylindrowych bo były skradzione kilka lat temu
Leo
Thu, 05 May 2011 - 13:01
polecam film Le Mans , tam takie jeżdżą i grają ładnie
dobrus
Fri, 06 May 2011 - 10:41
te duze wiatraki na górze służa do chlodzenia? nie grzało sie to ?
raich
Fri, 06 May 2011 - 16:29
skoro nie bylo chlodzenia ciecza...
dobrus
Fri, 06 May 2011 - 20:03
a jak to bylo rozwiazane? jakieś kanaly powietrzne itd?
Leo
Fri, 06 May 2011 - 20:27
podejrzewam ,że zaje...stą chłodnicę oleju miało.
dobrus
Sat, 07 May 2011 - 09:57
pewnie tak, ale jestem pod wrażeniem że tak duzy silnik chlodzony powietrzem sie nie grzał przy upalaniu.
franki
Sun, 08 May 2011 - 13:47
Bo w Porsche to nigdy prawa fizyki nie działały tak jak wszędzie... :-)
miket
Thu, 12 May 2011 - 13:08
Apropos filmu Le Mans, odnaleziono niedawno egzemplarz, który brał udział w scenach tegoż filmu. Obecnie jest poddawany pieczołowitej renowacji, która ma na celu przywrócić go do pełnej sprawności.
Nie wiem czy wiecie, ale inżynierowie Porsche wykorzystali przestrzenną ramę, wypełnioną olejem do chłodzenia silnika
dobrus
Thu, 12 May 2011 - 13:27
CYTAT(miket @ Thu, 12 May 2011 - 13:08)
Nie wiem czy wiecie, ale inżynierowie Porsche wykorzystali przestrzenną ramę, wypełnioną olejem do chłodzenia silnika
masz może jakieś rysunki, schematy etc ?
miket
Thu, 12 May 2011 - 14:06
Jest trochę zdjęć i rysunków w sieci, wg. informacji rama służyła jako obieg oleju między silnikiem a chłodnicą oleju umieszczoną z przodu auta.
http://www.gunnarracing.com/project/Amalfi...1-021111-05.jpgtu masz dowód:)
franki
Thu, 12 May 2011 - 16:24
Nie pamiętam teraz konkretów, ale w którejś z polskich wyścigówek z okresu PRL (Krab, Rak czy inny, nie pamiętam) miał w ten sposób rozwiązane łączenie chłodnicy wody z silnikiem, wiadomo już na kim się wzorowali :-)
raich
Thu, 12 May 2011 - 18:15
CYTAT(miket @ Thu, 12 May 2011 - 13:08)
Apropos filmu Le Mans, odnaleziono niedawno egzemplarz, który brał udział w scenach tegoż filmu. Obecnie jest poddawany pieczołowitej renowacji, która ma na celu przywrócić go do pełnej sprawności.
Nie wiem czy wiecie, ale inżynierowie Porsche wykorzystali przestrzenną ramę, wypełnioną olejem do chłodzenia silnika
a gdzie go odnaleziono?
gucior
Thu, 12 May 2011 - 18:24
raich
Fri, 13 May 2011 - 00:10
chcialbym zobaczyc ta szope,w ktorej on stal te 30 lat
specnaz14
Fri, 13 May 2011 - 15:20
co tam Porsche. Szopa wazniejsza.
raich
Sat, 14 May 2011 - 20:31
CYTAT(specnaz14 @ Fri, 13 May 2011 - 15:20)
co tam Porsche. Szopa wazniejsza.
zeby sie nie okazalo,ze pokroju siedziby TOMSON'a.
poza znaleziskiem ciekawe jest mniejsce wydobycia,przynajmniej we mnie wzbudza zainteresowanie.
arekk
Sun, 15 May 2011 - 17:13
z umowy zawartej pomiędzy polskim właścicielem jednego z punktów skupu złomu a Prosiakiem nigdy nie dowiemy się jak było naprawdę.
matt_matt
Wed, 18 May 2011 - 16:36
To był wtrysk paliwa?
Lali benzynę bezpośrednio do gardła?
k11
Wed, 18 May 2011 - 20:42
Wygląda jak Kugelfischer.
r.
miket
Thu, 19 May 2011 - 11:14
Nie widzę w tym niczego nadzwyczajnego, przecież do tej pory w ten sposób realizowany jest wtrysk w silnikach, popatrz na konstrukcje silników F1.
miket
Thu, 19 May 2011 - 11:25
CYTAT(k11 @ Wed, 18 May 2011 - 20:42)
Wygląda jak Kugelfischer.
r.
Piszą, że to mechaniczny wtrysk paliwa Boscha vel. Kugelfischera
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę
kliknij tutaj.