Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Toyota MR2 ZW30 (Spyder) 1ZZ+
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Projekty i modyfikacje aut
Stron: 1, 2, 3, 4
KarolMR2
Tak jak obiecałem i korzystając z odrobiny wolnej chwili, chciałem przybliżyć Wam nieco temat Toyoty MR ZW30 oraz mojego projektu bazującego na tym modelu. Uważam, że samochód ten bezsprzecznie, zasługuje na chwilę uwagi, dlatego zapraszam do lektury smile.gif

MODEL: Toyota MR2 ZW30 2000r.
Modyfikacje
Silnik: 1ZZ-FED OEM 143KM 172Nm
Modyfikacje głowicy: brak
Modyfikacje bloku: dodatkowe kanały olejowe w tłokach
Układ dolotowy: OEM
Układ wydechowy: kolektor 4w1 PPE + bandaże, sportowy katalizator, tłumik końcowy akcesoryjny TTE (REMUS)
Układ wtryskowy: OEM
Elektronika: OEM
Układ chłodzenia: OEM
Układ napędowy: skrzynia OEM C52-02B, szpera Torsen seryjna, zamach odelżony
Zawieszenie: BC Racing RM springi 5/7, dual camber bolt tył
BODY KIT: OEM, rollbar by Paweł Trela


Auto trafiło w moje ręce nie bez przypadku, wcześniej posiadałem SW20 czyli model drugiej generacji MR2, chyba ten najbardziej kultowy. Z wielu względów uważam, że SW20 na takie miano zasługuje, chociażby z uwagi na seksowną linie lat 90`, sporą gamę silników jaka trafiała do tego modelu, w tym kultowe 3s-gte czyli turbo, albo nowoczesny 3s-ge beams - wolnossące NA o mocy 200KM. Model zapracował sobie także na przydomek /widowmaker/. Jest trudny w prowadzeniu, zwłaszcza w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji tzw. rev1 czego miałem okazję doświadczyć. Natomiast zw30 z poprzednikiem, łączy chyba układ napędu, czyli centralnie umieszczony silnik, napęd na tył oraz tylko dwa miejsca w kabinie. Stąd zresztą nazwa MR2 cytując wiki: „Midship Runabout 2-seater” albo „Mid-engine Rear-wheel-drive 2-seater”. Dlaczego zw30 jest przeciwieństwem sw20? Jak wielu twierdzi brak jej wdzięku, z seksownej targi stało się nudnym pozbawionym sztywności roadsterem, a w gamie silników dostępny jest tylko jeden słaby silnik z linii ekonomicznej, chociaż z nieznacznie zmodyfikowaną głowicą. Natomiast za to auto świetnie się prowadzi!!! a przynajmniej lepiej.. w kontekście jazdy sportowej, bo to nadal auto, które wymaga respektu i wyczucia. Tyle tytułem wstępu, poniżej znajdziecie informacje, które zapewne bardziej Was zainteresują smile.gif




Jeśli chodzi o mój egzemplarz, to nabyłem go pod koniec 2020r. w stanie ogólnym bardzo słabym dlatego pierwsze miesiące i sezon zimowy spędziłem na odbudowie i przywróceniu autu stanu na 4+. Pierwotnie auto nabyłem z zamiarem przywrócenia super stanu OEM, ale jeszcze wtedy nie wiedziałem, jak dalej jego losy się potoczą, dlatego auto otrzymało:
- regeneracja zacisków hamulcowych (zaciski trzymały, ale nie puszczały smile.gif )
- wymiana linek ręcznego (również stały, regenerowałem stare)
- wymiana sprzęgła (nowy komplet Aisin)
- wymianę amortyzatorów (stare ciekły)
- sprężyny eibach pro -30mm
- Koła polift 15/16”
- wymianę wszelkich płynów filtrów itd.
- Gruntowne odświeżenie wnętrza
- Skórzane fotele polift + boczki
- piękne oryginalne, ale opcjonalne radio SONY 2din minidisk+CD+kaseta
- nowe lampy przód
- nowy miękki dach
Auto przeszło przegląd i w końcu mogłem je zarejestrować. Koniec sezonu 2020.
p.s. Dla zaineresowanych więcej szczegółów oraz zdjęć z tego procesu znajdziecie na forum mr2 pod linkiem: MR2 ZW30 FunCar by Karol















Tak odpicowanym już autkiem, dałem się namówić na jedną z rund Interia CUP na torze Kielce. Był to mój pierwszy raz na torze, warunki zmienne, drogowe opony…. I tak wszystko się zaczęło smile.gif Zostałem perfidnie wkręcony biggrin.gif



W związku z tym poniżej znajdziecie kluczowe mody, które na ten moment auto dostało:

Zawieszenie/uk. hamulcowy/koła:
- zawieszenie BC Racing RM springi 5/7
- przód camber plate, tył double camber bolt
Corner balancing ustawiony na wagach+goemetria TGauto
- lekkie koła 15” 7J OZ Ultraleggera
- opony Yokohama Advan a052 195/50 przód i 225/50 tył
- hamulce zaciski OEM, przewody oplot, płyn RBF700, tarcze przód ATE tył EBC std, klocki galfer/sdt brakes sport hp 1050

Bezpieczeństwo:
- rollbar by Paweł Trela
- fotel Sparco Evo L + pasy 4x

Silnik/skrzynia
- silnik 1ZZ-FED oem 143KM 172Nm, 6800 redline
- skrzynia C56 szpera Torsen oem
- lekko odelżony zamach
- kolektor wydechowy kopia PPE 4w1 bez precatów
- sportowy katalizator
- lekkie aku

Waga: 953kg bez kierowcy ¾ baku paliwa















Muszę przyznać, że na tym setupie przejeździłem połowę minionego sezonu i jest mega fun, są coraz lepsze wyniki. Auto pozwala mi się czuć pewnie, kontrolować sytuację i reagować z wyprzedzeniem. Duża na pewno w tym zasługa opon. Poprzednio miałem Fedki 595-RR i auto potrafiło zerwać tył bez uprzedzenia. Advan daje jasny znak co zaraz się zadzieje. Nie wspominając już o ile lepiej trzyma. Moim zdaniem, czyli mało jeszcze doświadczonego kierowcy, zachowuje się mega neutralnie, ale gdy już wejdzie nadsterowność, nadal pozostawia margines do jej kontroli (niemniej trzeba reagować naprawdę szybko).

Auta z silnikiem seryjnym uczę się od dwóch sezonów i mocno biłem się z myślami, czy nie zostawić tego setupu na kolejny sezon. Potrafię być już dość szybki na krótkich torach, ale na dłuższych obiektach na pewno będzie brakowało nieco płuca. Sprawdzone opcje dla tego auta są różne, na tor przeważają swap 2ZZ, K20/K24. Obie aktualnie drogie. Natomiast ważną rzeczą w moim przypadku jest silnik 1ZZ w bardzo dobrej kondycji bo… po remoncie generalnym. Piwo może pamiętasz… początek sezonu 2020 na Modlinie, to był mój pierwszy track day i tam zatarłem stary silnik, który brał dużo oleju, ale miałem nadzieję, że przejeżdżę nim do jesieni, a potem zrobię z nim porządek. Silnik nie wytrzymał, dlatego auto dostało inny silnik ze sprawdzonego źródła, z auta rocznik 2005, niski przebieg, niska konsumpcja oleju, tak czy inaczej został gruntownie wyremontowany. Dobra baza, fabryczne honowanie, niemniej w tłokach zostały nawiercone dodatkowe kanały olejowe, przy rewizji wpadły też nowe pierścienie, panewki korbowodowe i oczywiście pompa oleju, wody, rozrząd itd. Korzystając z okazji lekki zamach, sportowy kolektor wydechowy wraz z katalizatorem, w miejsce starego kolektora z wadliwymi precatami. Całość ogarniał Grzesiek.. wielkie dzięki, jesteś wielki!

Z racji dobrej bazy, zdrowego silnika 1ZZ o niskiej fabrycznie kompresji 10:1, zapadła decyzja o dmuchnięciu silnika nieco kompresorem na sezon 2023. Nie za bardzo, aby nie otwierać silnika ponownie, i zostać na fabrycznych korbach (nieco wzmocnionych w 1ZZ-FED względem 1ZZ-FE o ile mi wiadomo), zachować również jak najwięcej z charakteru silnika NA, ale też zachować jakiś zdrowy rozsądek i aby nauka nadążyła za wzrostem mocy. Żebym nadal mógł cieszyć się jazdą, a nie walczyć o życie na torze. Więcej mocy wymaga więcej umiejętności, których jeszcze mi brak, a chcę jak najdłużej utrzymać płynna jazdę w zakręcie i mam nadzieję, że ten poziom ok. 200-220KM w jaki będziemy celować, pozwoli to zapewnić.

Plan na projekt jest następujący (narazie zgrubnie):
- kompresor Eaton M62 po regeneracji – jest
- air to water cooler
- Ecumaster Classic – jest
- nowa pompa paliwa 255ci - jest
- nowe cewki - jest
- wydajniejsze wtryski - jest
- skrzynia pozostaje seryjna o długim przełożeniu pod kompresor

Więcej szczegółów będę mógł podać po zakończonym projekcie, o ile Tuner się zgodzi wink.gif

Poza strzałem w płuco chciałbym jeszcze dokończyć zawieszenie:
- twardsze stabilizatory Whiteline
- komplet poliuretanów
- lakierowanie i montaż body kitu jaki już mam: progi oraz dokładki przód+tył TRD Stage 1, wloty powietrza c-one, ducktail maxton









EDIT: a tak po lakierowaniu






A potem…. Never ending story …. smile.gif

Gdzie jeżdzę… wolne TrackDaye oraz GT Series, w której wygrałem generalkę OPEN w sezonie 2022. Szukam też innych serii wyścigowych na kolejny sezon, ale trudno mi znaleźć serię, gdzie więcej byłoby aut tego typu. Z innymi dość ciężko się konkurować/porównywać się.





Tyle na teraz… dziękuję za uwagę i mam nadzieję, że ten post pomoże w popularyzacji modelu MR2 ZW30 na Polskich torach. Auta nie są już tak tanie jak kiedyś, ale na pewno nadal dużo bardziej przystępne od Lotusa Elise albo Speedstera. Zakładam, że poza dają podobną frajdę przy znacznie mniejszym progu wejścia. Materiał będę uzupełniał na bieżąco cool.gif stay tuned…
piwo
Fajny opis. Sam zaczynalem spidim od kielc w mokry dzien na chinskich 12 letnich oponach i to roznych na jednej osi napedowej i skonczylo sie rozbitym zderzakiem i banda.

Nauka byla przednia. Sciganko wciaga a bezawaryjnosc jest kluczem. Szkoda ze nie wolnnossace 198km bo silnik chyba krecil sie ponad 8tys a na torze potrzebna jest wysoko odcinka by nie mieszac za czesto biegami co wytraca auto z rownowagi. Takze widzimy sie na torze. Ja pewnie przyszly rok czesto bede na lodzi i modlinie i jastezebiu i pewnie wszystko co mozliwe czyli gdy otwarta klasa open i tanie w vteccup miata challange sakura timeattac itp. chcialbym jakis lotniskowy zlot pojechac tez w 2023 bo dawno nie bylem ale nie wiem czy czaplinek i ryki dzialaja czy wojsko calkowicie przejelo piecze.
KarolMR2
CYTAT(piwo @ Sat, 24 Dec 2022 - 11:42) *
Fajny opis. Sam zaczynalem spidim od kielc w mokry dzien na chinskich 12 letnich oponach i to roznych na jednej osi napedowej i skonczylo sie rozbitym zderzakiem i banda.

Nauka byla przednia. Sciganko wciaga a bezawaryjnosc jest kluczem. Szkoda ze nie wolnnossace 198km bo silnik chyba krecil sie ponad 8tys a na torze potrzebna jest wysoko odcinka by nie mieszac za czesto biegami co wytraca auto z rownowagi. Takze widzimy sie na torze. Ja pewnie przyszly rok czesto bede na lodzi i modlinie i jastezebiu i pewnie wszystko co mozliwe czyli gdy otwarta klasa open i tanie w vteccup miata challange sakura timeattac itp. chcialbym jakis lotniskowy zlot pojechac tez w 2023 bo dawno nie bylem ale nie wiem czy czaplinek i ryki dzialaja czy wojsko calkowicie przejelo piecze.


Dzięki.. smile.gif oczywiście, takie K20 jest idealne do tego auta, ale o ile 1ZZ ma słaby potencjał rozwojowy jako NA, o tyle doładowane ma już całkiem niezłe możliwości.. kuta korba dla bezpieczeństwa, wałki i sprężynki i można kręcić 8300, tylko tutaj głowica słaba, wymagałaby już optymalizacji. Ale nie wykluczam takiej operacji w przyszłości. Narazie jest co jest, dlatego zostawiam skrzynię z dłuższym przełożeniem, ponadto nie muszę dbać o niewypadania z Lifta, bo go nie mam tak jak k20 albo 2zz wink.gif

p.s. czy jest jakaś możliwość wrzucania linków do zdjęć udostępnionych w iCloud, Google Drive albo OneDrive? teraz blokuje mi je jako linki dynamiczne :/
piwo
Tu jest dramat. Ja zawsze wrzucam zdjecia na innych forach a tu tylko odnosniki do plikow img na danym forum.
lovwelas
Oo jak fajnie, że pojawia sie ZZW30.
Trochę niedoceniana baza do TD na naszej ziemi.

Będę obserwowął projekt, tym bardziej, że sam na najbliższy sezon szykuje ZZW30 po przesiadce z MX5 NB

Powiedz mi na jakiej chłodnicy "wody" latasz?
Czeka mnie wymiana, i zastanawiam się czy pakowac jakiś grubszy aftermarket czy zamiennnik OEM wystarcza.

W MX5 NB gruba chłodnica to był Must Have.
KarolMR2
Chłodnica OEM, nie mam nawet termostatu sportowego i chociaż nie mam dokładnych wskaźników, to wszystko wygląda OK. Podobnie wypowiadają się koledzy, układ oem daje przy upalaniu radę, chociaż jednak mam w planie zamontować chłodnicę KOYO na wszelki wypadek. Ważniejsza na ten moment chyba kontrola temp. i ciśnienia oleju, mam już zintegrowany czujnik, który będzie zasilał EMU, temp cieczy chłodzącej pewnie też będzie pod dokładniejszą kontrolą.

p.s. w podstawie filtra oleju powinieneś mieć chłodniczkę oleju, wymiennikiem ciepła jest płyn chłodniczy silnika. Powinieneś mieć, bo podobno nie wszystkie egzemplarze były w niego wyposażone.
siewcu
U nas na Oleśnicy pojawia się czasem ZW30 z włożonym frankiem K24/20. Ma to jakieś 280KM i naprawdę zdrowo już popierdala... Liczyłeś jaka jest różnica w kosztach dmuchania i swapu K20? Dmuchanie tanie nie jest, a jeśli różnica jest mała to wolałbym chyba jednak K serię - moce podobne, tylko że w K20(albo franku) to próg wyjścia i - przede wszystkim - na trackdayach wpadasz w inną klasę, jeśli są robione według pojemności. Do 2 litrów a 1.8 razy przelicznik i jesteś w dupie sad.gif
KarolMR2
To prawda… przeliczniki pojemności są o 1.5 nawet do 1.8, ale w większości serii wyścigowych nawet z seryjnym 1ZZ i tak wpadam do grupy OPeN bez żadnych klas pojemności wink.gif

Różnica w instalacji kompresora a K20, zależy jak to robisz, na czym i u kogo stroisz. Można przecież po kosztach, bez nowej pompy paliwa czy większych wtrysków, wystroić na DET, wtedy różnica to nawet jakieś 3x. Ja robię to na porządnych częściach, kompresor jest po regeneracji, strojenie na EMU a różnica to nadal prawie 2x na korzyść kompresora. Natomiast, gdybym miał motor w wątpliwej kondycji, to sam jego remont teraz to pewnie okolice 7k, więc różnica znacznie by się zatarła.

W USA bardzo popularnym swapem jest 2AR-FE. U nas ten swap nie jest jeszcze sprawdzony, chociaż od groma jest rynku tanich i zupełnie nowych silników 2AR-FXE, które łatwo można przerobić na FE… a ten silnik ma niezłe płuco bo to nadal rzędowa 4 ale 2.5L.
lovwelas
CYTAT(KarolMR2 @ Sat, 24 Dec 2022 - 15:01) *
Chłodnica OEM, nie mam nawet termostatu sportowego i chociaż nie mam dokładnych wskaźników, to wszystko wygląda OK. Podobnie wypowiadają się koledzy, układ oem daje przy upalaniu radę, chociaż jednak mam w planie zamontować chłodnicę KOYO na wszelki wypadek. Ważniejsza na ten moment chyba kontrola temp. i ciśnienia oleju, mam już zintegrowany czujnik, który będzie zasilał EMU, temp cieczy chłodzącej pewnie też będzie pod dokładniejszą kontrolą.

p.s. w podstawie filtra oleju powinieneś mieć chłodniczkę oleju, wymiennikiem ciepła jest płyn chłodniczy silnika. Powinieneś mieć, bo podobno nie wszystkie egzemplarze były w niego wyposażone.


Super, w takim razie pierwszy sezon polatam na OEM chłodnicy.
Mam zintergowany wskaźnik temp i ciśnienia oleju, wszystko będzie pod obserwacją. Wymiennik nad filtrem oleju jest, ale dorzucam odrazu chłodnice oleju w prawy air duct.


Na jakiej geometrii jeździsz?
piwo
Nie nazywaj przedpotopowego m62 ktorego nikt od 10 lat nie uzywa porzadna czescia wink.gif
A tak poza tym jak ci sie jezdzi.na a052? Jak porownanie do innych opon?
Type-R
Też mnie ciekawi czemu te MR-dwójki są tak mało popularne. To powinno być szybsze niż tak tu rekomendowane MX-5.
Z silnikiem 2.5 od Camry na mniejszych torach mogłaby też namieszać w klasie do 3 litrów.
piwo
A te 2,5 to plug and play czy gdzies takie wychodzily?
KarolMR2
CYTAT(lovwelas @ Sun, 25 Dec 2022 - 10:39) *
Na jakiej geometrii jeździsz?


Przód -3.5 camber lekko rozbieżny, tył -3camber lekko zbieżny, ale chyba jest za ostro.. sporo problemów z dohamowaniem, zwłaszcza na mokry, nawet na prostej trzeba uważać.

CYTAT(piwo @ Sun, 25 Dec 2022 - 12:17) *
Nie nazywaj przedpotopowego m62 ktorego nikt od 10 lat nie uzywa porzadna czescia wink.gif
A tak poza tym jak ci sie jezdzi.na a052? Jak porownanie do innych opon?


Dlaczego M62 nie porządny? Skoro jest po kompleksowej regeneracji, pasuje mi rozmiarem do montażu w miejsce kompresora klimatyzacji, oraz charakterystyką jaką chcę osiągnąć. Zresztą miałem a myśli również resztę osprzętu chociażby czujników itd.. zero druciarstwa. Będzie zrobione zgodnie ze sztuką no porządnych podzespołach.

A052 są boskie! wcześniej miałem Federale 595-RR. Tak jak już pisałem w jednym z wątków jakieś 1.5-2s lepsze czasy na Łodzi i Jastrzębiu (ale tu również geo się zmieniło, więc nie wiem na ile tylko opona pomogła). Tak czy inaczej pomimo wysokiego profilu opony na tyle i wąskiej felgi 225/50/15 na feldze 7J i uczucia odpływania tyłu, opony kleją praktycznie od strzału, nie dość, że znakomicie trzymają, to nie ma nagłego zerwania, sygnalizują ten moment odpowiednio wcześniej, więc jest czas na reakcje. Natomiast szybko schodzą i trzeba też o nie zadbać w cieplejsze dni. Z reguły robię dwa szybkie kółka i jedno studzące, nie więcej niż 8 kółek na Łodzi czy Jastrzębiu. No i są rewelacyjne na mokrym/przesychającym torze jak na semi slicki. Sprawdziłem, naprawdę dają radę, więc jeśli ktoś dojeżdża na kołach tak jak ja, to świetny wybór. Natomiast po 3 imprezach jestem na styk przy ograniczniku, więc w zasadzie zaraz stracę możliwość jazdy na nich po drogach, pomimo, że na tor to jeszcze kupa mięsa. Chętnie spróbowałbym Direzzy 03G, ale na mokrym one chyba nie są już takie dobre jak A052, więc chyba przy nich zostanę, unikam tylko Toru w Ułężu.
Bio
CYTAT(piwo @ Mon, 26 Dec 2022 - 08:32) *
A te 2,5 to plug and play czy gdzies takie wychodzily?

w usa są zestawy do swapów. Trochę robótek z wałkami i strojeniem i te silniki robią pod 100km/L

https://www.youtube.com/watch?v=wmiXak7MwPc
KarolMR2
Dokładnie... ale u nas tych silników praktycznie nie ma. 2AR-FE bo o nich mowa to popularny mod w stanach, ale jest instrukcja jak przerobić 2AR-FXE (silnik od Hybrydy). Zasadniczo wystarczy wyjąć przekładnie od elektryka, jeden z wałków rozrządu zamienić VVTI i przestawić rozrząd o kilka ząbków żeby zmienić cykl pracy. Problemem jest brak mocowań, adapterów, ale przede wszystkim skrzyni. Potrzeba jest skrzynia EB60/62, ja takiej w PL jeszcze nie spotkałem, no i szpera. Więc pomimo, że tych silników u nas w PL jest w pytę, i to praktycznie nowe, niezajeżdżone silniki można trafić za 2k, więc tyle co nic, to cała reszta robi się kosztowna w okolice swapa na K20/K24. Ale nadal uważam, że temat jest warty zainteresowania bo auto dostaje fantastyczny dół, a głowica ma podobno super przepływy. No i jak silnik Ci padnie, to słupki są szeroko dostępne i nie kosztują 10k.

https://frankensteinmotorworks.squarespace....A0%802AR+Spyder

Generalnie jedynym swapem PnP do zw30 jest 2ZZ-GE.
piwo
CYTAT(KarolMR2 @ Mon, 26 Dec 2022 - 10:39) *
A052 są boskie! wcześniej miałem Federale 595-RR. Tak jak już pisałem w jednym z wątków jakieś 1.5-2s lepsze czasy na Łodzi i Jastrzębiu (ale tu również geo się zmieniło, więc nie wiem na ile tylko opona pomogła). Tak czy inaczej pomimo wysokiego profilu opony na tyle i wąskiej felgi 225/50/15 na feldze 7J i uczucia odpływania tyłu, opony kleją praktycznie od strzału, nie dość, że znakomicie trzymają, to nie ma nagłego zerwania, sygnalizują ten moment odpowiednio wcześniej, więc jest czas na reakcje. Natomiast szybko schodzą i trzeba też o nie zadbać w cieplejsze dni. Z reguły robię dwa szybkie kółka i jedno studzące, nie więcej niż 8 kółek na Łodzi czy Jastrzębiu. No i są rewelacyjne na mokrym/przesychającym torze jak na semi slicki. Sprawdziłem, naprawdę dają radę, więc jeśli ktoś dojeżdża na kołach tak jak ja, to świetny wybór. Natomiast po 3 imprezach jestem na styk przy ograniczniku, więc w zasadzie zaraz stracę możliwość jazdy na nich po drogach, pomimo, że na tor to jeszcze kupa mięsa. Chętnie spróbowałbym Direzzy 03G, ale na mokrym one chyba nie są już takie dobre jak A052, więc chyba przy nich zostanę, unikam tylko Toru w Ułężu.

A nie masz wrazenia ze a052 tez wymaga grzania?
Ja jakos po ostatniej lodzi dziwne mam wrazenie ze a052 wymaga grzania duzo wiekszego niz extreme vr2 7a.
Myslalem ze one od strzala kleja a one jakby jednak 50-60 stopni chcialy by zaraz powyzej sie mechacic.
Nie wiem moze to wrazenie ale czasy moje z ostatniej lodzi tez pokazywaly ze co kolko szybciej. No chyba ze to nie wina grzania opon co oczyszczania sie toru z syfu. Albo juz z czasem moje a052 stracily wladciwosci na zimno. Nie wiem sam.
Tak patrze ze ja jezdze na 215/40r17 a 225/50r15 sa w a052. To ta sama srednica dodatkowo szerzej taniej i lzej. Kwestia dorwania lekkich felg 15x8 5x110 et0 czyli pewnie niemozliwe do znalezienia wink.gif
hubi91
A tak z ciekawości masz jaki patent na ciśnienie/rozkład oleju w tym silniku? W moim wypadku przy 1zz-fe niestety zjadał panewkę przy szybkich długich zakrętach (140-160 km/h) chyba głównie w prawo, po za tym spoko silnik, podaje przez cały czas tak samo, nieważne które okrążenie, ale jak było mówione szedłbym w K20, jeździłem jednym i drugim po torze i po ulicy i jednak różnica jest warta grzechu. (chociaż jak masz obecny w spoko stanie to bym go "dojeździł" biggrin.gif )
WojtekMR
Fajnie że powstał temat...
Właściwie wszystko opisane i wyjaśnione więc nie musiałbym wyjaśniać że przejście na krótką skrzynię 6-kę z TS u mnie nie poprawiło czasów (choć może na krótkich wąskich torach coś by pomogło), dla potomnych - 6ka jest dużo mniej precyzyjna.
Swap na K20, 2gr czy te 2,5 z hybrydy (notabene nie do końca wierzę w amerykańskie 250 koni w toyotowskim silniku) to koszt ca. 40k+
W związku z powyższym w aucie rozumiem że sporadycznie używanym cywilnie doładowanie seryjnego motoru (zrobiony już remont) jest ciekawą alternatywą - liczyłeś koszta operacji?
trzymam kciuki i może się gdzieś uda spotkać na torze...
KarolMR2
Hej, jeśli chodzi o ciśnienie oleju, to dopiero będzie założony czujnik i odczyty. Żadnych patentów nie mam. Póki co zauważyłem tylko, że przy szybkich i długich zakrętach trzeba mieć min. połowę baku, inaczej paliwo odpływa i odcina silnik w zakręcie sad.gif ten wskaźnik poziomu paliwa reaguje też niestety z dużym opóźnieniem, często zdarzało się, że wyjeżdżałem na tor z prawie pusty bakiem, ja się potem okazywało sad.gif

CYTAT(hubi91 @ Tue, 27 Dec 2022 - 08:35) *
W moim wypadku przy 1zz-fe niestety zjadał panewkę przy szybkich długich zakrętach (140-160 km/h) chyba głównie w prawo, po za tym spoko silnik, podaje przez cały czas tak samo, nieważne które okrążenie..


a w jaki sposób Ty byłeś w stanie to określić?


Wojtek, koszta... tak jak pisałem dużo zależy od tego na czym stroisz oraz w jakie komponenty idziesz. Napiszę jak projekt będzie skończony. Póki co nie planuje otwierać silnika. Układ korbowo-tłokowy oraz głowica totalna seria. Oczywiście można iść potem dalej, kucie dołu, wałki, sprężynki, optymalizacja tej marnej głowicy... sky is the limit.
hubi91
CYTAT(KarolMR2 @ Wed, 28 Dec 2022 - 11:07) *
a w jaki sposób Ty byłeś w stanie to określić?

Niestety w najgorszy możliwy sposób, czyli wjeżdżam w zakręt, jadę pełnym ogniem a na wyjściu puk puk. Przy 4-tym silniku już po prostu odpuszczam lekko gaz przy długim/szybkim zakręcie w prawo....
piwo
o kurde. trzeba miec samozaparcie by w najfajniejszym momencie czyli w srodku zakretu jechac wolniej. ja po prostu tak bym nie potrafil. albo jedziesz ogniem ile cialo potrafi albo wogole.
KarolMR2
CYTAT(hubi91 @ Wed, 28 Dec 2022 - 11:46) *
Niestety w najgorszy możliwy sposób, czyli wjeżdżam w zakręt, jadę pełnym ogniem a na wyjściu puk puk. Przy 4-tym silniku już po prostu odpuszczam lekko gaz przy długim/szybkim zakręcie w prawo....


hmm to dziwne.. ja nie zauważyłem, ale w sumie nie jeździłem jeszcze na tak szybkich torach. Miski w 1ZZ uchodzą za niezłe, bo mają przegrodę, czego nie miały 2ZZ, dlatego popularnym modem do 2ZZ jest miska z 1ZZ własnie i dłuższy smok. W takim razie miska Moroso może rozwiązałaby problem?

https://www.monkeywrenchracing.com/product/...toyota-1zz-2zz/

a jeszcze jedno pytanie... na jakim poziomie oleju jeździsz? u mnie zawsze 1-2cm ponad max na bagnecie. To jest wytyczna service book Toyoty z któregoś tam roku. No i tylko pełen syntetyk (prawdziwy syntetyk) 5w40 Liqui Moly Synthoil High Tech.
WojtekMR
takim podstawowym modem jest montaż późniejszego bagnetu pokazującego wyższy wymagany poziom oleju - albo po prostu wlewanie powyżej max.
w sumie też zajechałem na Krzywej 1zz - trochę przez własne lenistwo...
MadeInPoland
Cos jest z tymi silnikami widac bo tez udalo mi sie zabic 3zz w leci na potenzach i luku prawym zjeżdżając z autostrady. Poziom oleju pewnie nie pomogl.
KarolMR2
Ja zajechałem na Modlinie jak miałem ok połowę stanu na bagnecie... teraz dbam, żeby było grubo ponad maks.. u mnie pomaga fakt, że silnik oleju nie bierze, więc nie ubywa go w niekontrolowany sposób, ale i tak sprawdzam często
siewcu
Na paliwo to chyba swirl pot zostaje, ale jak masz ubijać silniki przez odpływanie oleju - a np takie K20 tego problemu nie ma - to chyba dmuchanie nie ma sensu. Silnik jakiś super drogi nie jest z tego co widzę na allegro, ale zrzucić to, przezbroić, posprawdzać... Koszty dodatkowe, a uwzględnij też w tym jeszcze czas na to poświęcony(jeśli robisz sam).

A kasę pompować możesz w każdy silnik wink.gif To nie sztuka akurat. Sztuką jest zrobienie auta, którym na tor pojedziesz i wrócisz bez awarii...
MadeInPoland
Tylko te ZZ to są ultralekki. k20 przy nim to ciężki kloc. Z drugiej strony sam wał k20 waży z 5kg więcej, ale za to można k20 kręcić 9k i nie trzeba wymieniać panewek wraz z olejem.
Kunis
CYTAT(MadeInPoland @ Thu, 29 Dec 2022 - 23:05) *
Tylko te ZZ to są ultralekki. k20 przy nim to ciężki kloc. Z drugiej strony sam wał k20 waży z 5kg więcej, ale za to można k20 kręcić 9k i nie trzeba wymieniać panewek wraz z olejem.


Różnica to bagatela 10-15kg. Dołóż osprzęt przy montażu turbo i waga się wyrównuje.
Też uważam, że turbo w 1ZZ na Tor to nie jest dobry pomysł. Miałem w 1ZZ i wiem, że to długo w warunkach typowo bojowych nie będzie działać.
MadeInPoland
Ale k20 turbo wchodzi w mase lekkich widlakow wielocylindrowych, ktore sa pancerne i nie pojada wcale gorzej od turbopapierowego r4
KarolMR2
CYTAT(siewcu @ Thu, 29 Dec 2022 - 22:59) *
Na paliwo to chyba swirl pot zostaje, ale jak masz ubijać silniki przez odpływanie oleju - a np takie K20 tego problemu nie ma - to chyba dmuchanie nie ma sensu. Silnik jakiś super drogi nie jest z tego co widzę na allegro, ale zrzucić to, przezbroić, posprawdzać... Koszty dodatkowe, a uwzględnij też w tym jeszcze czas na to poświęcony(jeśli robisz sam).

A kasę pompować możesz w każdy silnik wink.gif To nie sztuka akurat. Sztuką jest zrobienie auta, którym na tor pojedziesz i wrócisz bez awarii...


Taki jest cel. Budowa z głową, bez zbliżania się do limitu. Tak jak pisałem wyżej, trzymać odpowiednio wysoki poziom oleju i to powinno wystarczyć, ewentualnie wymiana miski i po temacie.

No i mowa o kompresorze, a nie turbo. Czas pokaże jak sprawdzi się ta droga. Z cenami silników ogólnie rynek oszalał, a ceny drukuje dosłownie kilku ludzi w PL. 4500 za 1ZZ, pół roku temu za tyle 2ZZ można było kupić, a teraz 2ZZ 10000pln (który jest bardziej ryzykowny, awaryjny i kosztowny w naprawie niż 1ZZ) - to rozbój za silniki, które trzeba wyremontować gruntowanie przed włożeniem. K20Z4 ZA 18700pln jest wystawiony biggrin.gif to nie ma logicznego uzasadniania. Jak tak dalej będzie to skończy się era taniego amatorskiego ścigania, a przynajmniej wyścigu zbrojeń smile.gif
tommi01
CYTAT(MadeInPoland @ Thu, 29 Dec 2022 - 23:05) *
Tylko te ZZ to są ultralekki. k20 przy nim to ciężki kloc. Z drugiej strony sam wał k20 waży z 5kg więcej, ale za to można k20 kręcić 9k i nie trzeba wymieniać panewek wraz z olejem.



a ile waży taki 2zz ? ma ktoś dokładne info



CYTAT(KarolMR2 @ Fri, 30 Dec 2022 - 10:02) *
K20Z4 ZA 18700pln jest wystawiony biggrin.gif to nie ma logicznego uzasadniania. Jak tak dalej będzie to skończy się era taniego amatorskiego ścigania, a przynajmniej wyścigu zbrojeń smile.gif


za 19 k to chyba cale ep3 laugh.gif

KarolMR2
CYTAT(tommi01 @ Fri, 30 Dec 2022 - 11:41) *
za 19 k to chyba cale ep3 laugh.gif


Dlatego mówię... ceny tych silników to już czysta spekulacja. Dlatego tak korci mnie ten 2AR.. silniki nowe i tanie, tylko skrzyń EB6x brak w PL
[Yossarian]
CYTAT(tommi01 @ Fri, 30 Dec 2022 - 11:41) *
za 19 k to chyba cale ep3 laugh.gif


Hondziarzy ostatnio poj**ało totalnie i ubzdurali sobie, ze to wszystko klasyki JDMu. I mówię to jako Hondziarz wink.gif. Ostatnio jeden dzban wystawiał krzywe i podrapane wałki od B18C6 za 3000. Gdzie nowy aftermarket idzie za 2800 biggrin.gif

Co do tego silnika toyoty - tam nie da się jakichś przegród narobić w misce czy coś? No chyba, ze iść od razu na grubo i wymodzić tzw. suchą miskę. Ale to koszt pewno będzie poteżny.
Kunis
CYTAT(MadeInPoland @ Fri, 30 Dec 2022 - 08:48) *
Ale k20 turbo wchodzi w mase lekkich widlakow wielocylindrowych, ktore sa pancerne i nie pojada wcale gorzej od turbopapierowego r4


No ale nikt tu nie mówi o uturbianiu K. K20 z dobrymi kolektorami zrobi taką samą moc co 1ZZ na 0,4-0,5b. A o awaryjności nawet nie wspomnę.
W 1ZZ doładowanym, problemem będzie termika a nie odpływanie oleju. W k20 z przegrodami tez trzeba mocno przelewać a i tak lekko odpływa.
Ja bym porzucił pomysł 1zz+ kompresor, sprzedał co jest trochę dołożył i wsadzać K20. Wiem, że to kupe siana (swap można wyrwać za okolice 10k) ale jak zostaniesz z autem na dłużej to i tak i tak kiedyś to zrobisz smile.gif
Miałem 1ZZ Turbo 225KM, teraz mam k20 koło 240KM i wiem co mówię smile.gif
WojtekMR
tylko swap na K serię to pewnie wyjdzie ponad 40k a skoro już 1zz wyremontowany...
do tego jeżeli auto zachowuje jeszcze cywilny charakter to taki ori silnik wydaje się spoko, oczywiście pytanie na ile to będzie działać bo to pioniereskie jest (tak są już turba i kompresor na 2zz ale tak jak chce Karol to robienie od początku)
MadeInPoland
Faktem jest, że ZZ przynajmniej w wersji 3ZZ to smażalnia tłoków. Absurdalnie grube tuleje cylindrowe. Żeby tym jeździć bez stresu rozwierciłem w korbach otwory natryskowe oraz otwory spływowe w tłokach. Nie widzę tego silnika w wersji z doładowaniem
KarolMR2
Tak wiem... wszyscy tylko o K20, to bez wątpienia lepsza opcja i nie trochę, ale o wiele droższa. Zobaczymy co będzie.. czas pokaże. Na pewno nie będzie to wieczny setup. Podczas remontu również wywierciliśmy dodatkowe kanały olejowe w tłokach. W korbach nie. Może jednak trochę pożyje. Jak padnie to będzie dobra baza z kompresorem pod 2ZZ biggrin.gif W zasadzie wszystko będzie gotowe biggrin.gif albo jakiś pancerny 1ZZ build zrobić. Jest dostępne wszystko, tuleje w różnych rozmiarach, kute tłoki i korby, wałki, sprężynki... można budować mocne 1ZZ jak OEM nie podoła. Myślę, że kiedyś to nastąpi.. ale na ten moment decyzja zapadła. Zresztą, silnik będzie strojony na EMU, będzie oczywiście zintegrowany czujnik ciśnienia i temp. oleju, w razie przekroczenia wartości granicznych EMU odetnie zapłon, więc jakieś zabezpieczenie dla silnika będzie. Czas pokaże ile wytrzyma smile.gif

póki co mały update smile.gif ulep wyszedł klasyczny smile.gif







WojtekMR
Jak padnie to będzie dobra baza z kompresorem pod 2ZZ biggrin.gif

nawet o tym nie myśł..... o ile można toczyć dyskusje nad zasadnością swapu 2zz to w przypadku doładowania mija się to zupełnie z celem

zresztą jak brzmiał ulubiony cytat: uwierz nie chcesz tego silnika biggrin.gif
siewcu
No ja bym mimo wszystko pchał się w K serię. Masz sprawdzony, pancerny silnik, który zrobi tyle co 1ZZ z kompresorem, a droga na mody jest rozklepana chyba w każdym możliwym kierunku. Owszem, kasa, tylko mimo wszystko policz ile kasy wyjdzie na podmianę 1ZZ na drugi, rzeźbienie w nim czy swapa na 2ZZ - to też nie są małe pieniądze... A że i tak rzeźba z kompresorem będzie okrutna, to może się okazać, że K20 wcale nie będzie mega droższe... Za 20k stoi na otomoto CTR cały, coś na pewno utargujesz, wyjmiesz silnik, masz graty do sprzedania... A pewnie z dojczlandu idzie coś taniej ogarnąć. Po prostu policz to na dłuższą metę, w perspektywie kilku lat. Plus wszystkie zawody, gdzie zostajesz w klasie do 2l - ile pucharków możesz wyjąć wink.gif Jak by nie patrzył, to powyżej już nie ma za bardzo z kim walczyć.
WojtekMR
wydaje się że Karol ma to już poukładane i raczej się nie przekona do zejścia z obranej drogi...
pozostaje więc trzymać kciuki za bezawaryjność, za w sumie szybką i sprawną a do tego w miarę ekonomiczną przebudowę


ciekawi mnie czy to ekonomicznie wyjdzie taniej niż ten nasz swap na K20 (wiadomo że 1zz po remoncie można sprzedać a i skrzynia ze szperą ładne ceny osiąga)
KarolMR2
Wojtek amen smile.gif

Nie licząc kosztów EMU, wiązki i strojenia, sam kompresor, większe wtryski, pompa paliwa, water cooler, czujniki i inne pierdoly nazbiera się pewnie gratów za 6-7k. Przy k20 sam silnik kompletny ze skrzynią to ok 12k jak sądzę… a gdzie szpera, uchwyty, osie, kolektor, wydech.. No i sam silnik… tak bez dotknięcia, bez zaglądania wkładać? Samych gratów i podstawowy przegląd pewnie ok 25k wyjdzie nie licząc szpery. +20k jak nic… No i nadchodzący sezon stracony, to są długie projekty.

Jeszcze raz napiszę, zgadzam się że k20 to jedna z najlepszych opcji, ale tak jak Wojtek napisał, decyzja zapadła smile.gif trzymajcie kciuki smile.gif
WojtekMR
Tomek Kserię wkłada pomiędzy śniadaniem a kolacją w KFC...
a i wydech fajnie by zrobić w 1zz....

ale to takie gadanie na forum - wkładaj ten kompresor i ciesz się jazdą

ps. w zasadzie rozumiem że to projekt nie do bicia rekordów w klasie a zabawa szybszym autem niż seryjne z możliwością wyjechania na ulicę
Andrzejsr
CYTAT(KarolMR2 @ Sat, 31 Dec 2022 - 15:56) *
Wojtek amen smile.gif

Nie licząc kosztów EMU, wiązki i strojenia, sam kompresor, większe wtryski, pompa paliwa, water cooler, czujniki i inne pierdoly nazbiera się pewnie gratów za 6-7k. Przy k20 sam silnik kompletny ze skrzynią to ok 12k jak sądzę… a gdzie szpera, uchwyty, osie, kolektor, wydech.. No i sam silnik… tak bez dotknięcia, bez zaglądania wkładać? Samych gratów i podstawowy przegląd pewnie ok 25k wyjdzie nie licząc szpery. +20k jak nic… No i nadchodzący sezon stracony, to są długie projekty.

Jeszcze raz napiszę, zgadzam się że k20 to jedna z najlepszych opcji, ale tak jak Wojtek napisał, decyzja zapadła smile.gif trzymajcie kciuki smile.gif


Kciuki to trzymam bo fajne auto i dobrze mi się kojarzy z bardzo pozytywnym jego użytkownikiem ( ś.p. Culmen pewnie w kręgach MR2 kojarzony , założył silnik Toyoty jakis nie kumam tych oznaczeń, z kompresorem właśnie).
Ale jak piszesz o kompresorach czujnikach intercoolerach Emu sremu pachnie seria perypetii i wiecznego "testowania" lawet assistance itd . Wolnossący porządnie przygotowany ich ułamka nie dostarcza. Się skupisz za ułamek ceny tego moda na oponach hamulcach i znajomości auta różnych warunków itd.
Czy na jakiejś porządnej misce oleju żeby o temacie zapomnieć czy swirplocie skoro jeden dłuższy zakręt może zabić silnik?
Może jak masz tak fajnie przygotowany silnik to z tym jeździć ile wlezie aż padnie? Mnóstwo doświadczenia zdobędziesz dzięki niewysielniu i bezawaryjności, to ważniejsze niż konie do kilogramów dla amatora. Na szybkich torach i tak będzie multum szybszych aut i te kilkadziesiąt koni nic nie da. O klasach z doładowaniem nie wspominając.
WojtekMR
Culmen jeździł na 2zz-ge z zestawem kompresora od bemani.... na seryjnym kompie

Na olx widzę K24a3 po 4-5k pln więc jakiegoś wzrostu wielkiego cen nie ma - co i tak pochłonie te 40k+ za porządnie zrobiony swap
KarolMR2
Auto po Culmenie aktualnie jest własnością tunera, który będzie mi robił mechanikę jak i strojenie właśnie. I tak... to 2ZZ-GE + kompresor. Bemani to chyba też Eaton tylko M90.

Miałem pomysł, żeby robić build 1ZZ NA.. na rynku wszystko jest, ale same graty, bez kompa i strojenia, to tyle co kompletny koszt kompresora czy swapa na 2ZZ. Tuleje, korby, tłoki doprężające, uszczelka, wałki, spręzynki, miska.. i jak dobrze pójdzie to można ok 190KM uzyskać... ciągle głowica jest słabym punktem. Gdyby zależało mi, aby utrzymać klasę fabrycznego silnika i pojemności to tak... ale w przeciwnym razie nie ma to sensu.
Yaca
ciekawy projekt! MR2 to bardzo fajna baza i jest kilka fajnie rozpracowanych szt. np. samochód Tomiego który wyrywa z butów! powodzenia
KarolMR2
CYTAT(lovwelas @ Sun, 25 Dec 2022 - 10:39) *
Super, w takim razie pierwszy sezon polatam na OEM chłodnicy.
Mam zintergowany wskaźnik temp i ciśnienia oleju, wszystko będzie pod obserwacją. Wymiennik nad filtrem oleju jest, ale dorzucam odrazu chłodnice oleju w prawy air duct.


Na jakiej geometrii jeździsz?


Cześć, w końcu również zdecydowałem się na chłodnicę oleju, instalacja w prawy wlot powietrza. Jeśli chodzi o temp. wody to mam odczyty z RaceChrono bo ostatnio dołożyłem OBD II Reader, na torze temp. wody nie przekracza 95c. na chłodnicy OEM.
KarolMR2
W osłodzeniu czasu oczekiwania na modyfikacje mechanicznie, eMRka otrzymała kilka drobnych poprawek lakierniczych. Dodatkowo siadły repliki dokładek TRD, nowe klosze lamp tył, czekają na instalacje boczne wloty powietrza repliki C-One. Tak wygląda odratowane auto, którego jeszcze dwa lata temu nikt nie chciał...



KarolMR2
Okazało się jednak, że kolektor wydechowy, który posiadam nie pozwoli upchnąć kompresora i trzeba rzeźbić nowy. Czy możecie polecić jakiejś miejsce w Warszawie, najlepiej okolicę 3P (Piaseczno/Piastów/Pruszków) gdzie mógłbym wykonać porządny, ale w miarę rozsądnych pieniądzach kolektor? Z góry dzięki!
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.