Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Wolne obroty spadają przy dodaniu gazu
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Racingforum - Forum Główne
autominus
Witam,
Zmagam się z nierówną pracą na wolnych obrotach, ale z pewnymi wyjątkami. Ważne: Posiadam automatyczną skrzynię biegów (z pozycjami na lewarku P, R, N, D, 2, 1 )

W pozycji skrzyni R, D, 2, 1 - silnik pracuje normalnie, wolne obroty mają prawidłową wartość i silnik ma moc.
Natomiast w pozycji P i N szaleją mi wolne obroty. Silnik pracuje nierówno, a jak dodam gazu to obroty spadają nawet do 500. Wymieniłem przełącznik P/N na nowy, ale bez większego rezultatu. Ostatnio powymieniałem węże podciśnienia, sprawdziłem EGR (u mnie jest mechaniczny na podciśnienie) i działa.

Przy odpalaniu silnik od razu wchodzi na 2000 obr. i schodzi po czym jak zbliża się do wolnych obrotów, to zaczyna nierówno pracować.

Co może powodować taki stan rzeczy?
flapjck1
co to za auto i silnik?
daroot
Czy to jest przeróbka? Przy przekladce skrzyni automat na manual, robiło się tak że była potrzebna dodatkowa masa na któryś pin z ecu, by podtrzymywał wolne obroty, bez tego były za niskie i gasł. Może to jakiś trop.
kris4cars
obstawiam brudny silniczek krokowy/regulator biegu jałowego albo podparta lub za mocno domknięta przepustnica. Podaj co to za auto to może coś więcej będzie można powiedzieć.
Mis
Dziurawy kolektor ssący jeśli to benzyna z przepływką.
autominus
To jest Pontiac LeMans, dość prosta konstrukcja oparta na monowtrysku i silniku C16NZ, ale silnik ma fabrycznie 90KM/66KW.
Silnik był remontowany. Komputer nie pokazuje, żadnych błędów.

Przypuszczałem, że to może być problem z przełącznikiem P/N na skrzyni - udało mi się go zdobyć, ale po wymianie nic się nie zmieniło. Przy wymianie przewodów podciśnienia znalazłem jedną nie szczelność, ale teraz tylko i wyłącznie w pozycji P i N są nie równe obroty, a wczoraj przy dodaniu gazu spadały do 500. Dzisiaj naprawdę dobrze rozgrzałem silnik i obroty wahały się w zakresie 650 - 750 w pozycji P i N. Nie wiem dlaczego wolne obroty są za niskie.

Poza tym trochę to dziwne, bo na pozostałych biegach obroty są stabilne - 850obr. , i pojazd się normalnie zachowuje. Dodając gazu ma moc.
Mis
Może to być problem z krokowym/przepustnicą/szczelnością kolektora ssącego nadal. wink.gif
jagus
Podobne objawy miałem jak hydro popychacze były do wymiany.
autominus
CYTAT
Podobne objawy miałem jak hydro popychacze były do wymiany.

Hydrauliczne popychacze zaworów są nowe.

CYTAT
Może to być problem z krokowym/przepustnicą/szczelnością kolektora ssącego nadal

W najbliższym czasie będę sprawdzał i na pewno dam znać co i jak.

Zastanawiam się gdyby było coś z serwem, to jakie byłyby objawy?
autominus
Odkręciłem przewód serwa od kolektora dolotowego i go zaślepiłem. Niestety nie było żadnej poprawy, więc awarię przewodu, zaworka zwrotnego i serwa mogę wyeliminować.

CYTAT
Podobne objawy miałem jak hydro popychacze były do wymiany.

Możesz mieć rację, ale hydrauliczne popychacze są nowe. Jednak był wymieniany wałek rozrządu i były frezowane gniazda zaworów. Wysokość wystawania zaworów była mierzona przymiarem przeznaczonym do silników OPLA - zgodnie z instrukcją serwisową.

Czy hydro popychacz może powodować podparcie zaworu?
kris4cars
CYTAT(autominus @ Mon, 19 Jul 2021 - 20:40) *
Odkręciłem przewód serwa od kolektora dolotowego i go zaślepiłem. Niestety nie było żadnej poprawy, więc awarię przewodu, zaworka zwrotnego i serwa mogę wyeliminować.


Możesz mieć rację, ale hydrauliczne popychacze są nowe. Jednak był wymieniany wałek rozrządu i były frezowane gniazda zaworów. Wysokość wystawania zaworów była mierzona przymiarem przeznaczonym do silników OPLA - zgodnie z instrukcją serwisową.

Czy hydro popychacz może powodować podparcie zaworu?


Witam kolegę, również posiadam taki pojazd i c16nz nie ma 90km tylko 75 tongue.gif
Pomijam że siedzi tam silnik daewoo i z dnia na dzień dłubania w tym powozie wiem że to bliźniacze ale nie takie same konstrukcje.
Tak, hydro może podpierać zawory. Może również ich nie otwierać do końca. U mnie problemy z obrotami były spowodowane różnicami w ciśnieniu sprężania na cylindrach.

PS. thm125 to nie jest czysto hydrauliczna skrzynia biegów wink.gif
autominus
CYTAT
Witam kolegę, również posiadam taki pojazd i c16nz nie ma 90km tylko 75

Muszę zaskoczyć kolegę, bo Daewoo wykonało dwie zmodyfikowane jednostki na bazie C16NZ - jedną 74HP i bardzo rzadko spotykaną 92HP. Oba silniki konstrukcyjnie są wręcz identyczne, ale wersja 92HP posiadała całkowicie inny wsad pamięci, w którym były bardziej rozbudowane mapy sterowania silnikiem. Mocniejsza wersja posiadała również na kołach rozrządu nabite dwa znaki (duży i mały) - fabrycznie w tej wersji rozrząd był ustawiany na małe znaki.
kris4cars
CYTAT(autominus @ Mon, 19 Jul 2021 - 23:17) *
Muszę zaskoczyć kolegę, bo Daewoo wykonało dwie zmodyfikowane jednostki na bazie C16NZ - jedną 74HP i bardzo rzadko spotykaną 92HP. Oba silniki konstrukcyjnie są wręcz identyczne, ale wersja 92HP posiadała całkowicie inny wsad pamięci, w którym były bardziej rozbudowane mapy sterowania silnikiem. Mocniejsza wersja posiadała również na kołach rozrządu nabite dwa znaki (duży i mały) - fabrycznie w tej wersji rozrząd był ustawiany na małe znaki.



A to ciekawe... Muszę zobaczyć co siedzi w mojej budzie...
I tak pójdzie pewnie na złom ale z czystej ciekawości laugh.gif
BTW i tak nie jestem pewny czy porównywanie tego z oplowym c16nz to dobra droga wink.gif
autominus
CYTAT
BTW i tak nie jestem pewny czy porównywanie tego z oplowym c16nz to dobra droga

Oba silniki konstrukcyjnie są identyczne. W głowicy były montowane te same części co w Oplowym C16NZ. Układ zapłonowy był natomiast zgodny z Daewoo Racer/Nexia. Jeszcze jedno, jednostka 74HP miała pojemność skokową 1598 cm3, a 92HP miała pojemność 1606 cm3. W obu jednostkach była stosowana głowica bezkolizyjna.

W najbliższym czasie przyjrzę się hydraulicznym popychaczom.
kris4cars
Drzwi w pontiacu niby też takie same jak kadettowe a całkowicie inne. Zawiasy mają głębiej, brak wewnętrznych wzmocnień, a nawet profil ramki jest ciut inaczej ukształtowany.
Plastiki w środku też delikatnie inne, licznik ma inny układ wyprowadzeń, wiązka to nie ma nawet grama wspólnego z kadettem. Tak idąc po kolei, gdzie nie zajrzę to niby to samo a wszystko inne wink.gif Nie wierzę że silnik akurat tak o skopiowali skoro wszystko reszta jest ciut inna.
autominus
Osprzęt silnika jest z Opla, a znaczna część z Daewoo Racer/Nexia/Lanos.

Wracając do głównego wątka tematu. Wychodzi mi, że mam problem z szczelnością na cylindrach. Przypuszczam, że pomimo frezowania gniazd zaworów, to nie wszystkie domykają. Pomimo sprawdzenia wysokości wystawania zaworów odpowiednim sprawdzianem, to chyba co poniektóre są uchylone.
Sprawdziłem kompresję, ale na zimnym silniku i z odłączonym wtryskiem - wiem nie sprawdza się w ten sposób, bo powinien sprawdzić na ciepłym z włączonym wtryskiem, ale wtedy śmierdziało by paliwem pod budynkiem. Pomimo tego uzyskałem pewien obraz sytuacji:
Cylinder 1: 110psi
Cylinder 2: 105psi
Cylinder 3: 130psi
Cylinder 4: 130psi

Czy popychacze mogą podpierać zawory? ,bo frezując gniazda zawór poszedł w górę.

Wiedząc, że zawór poszedł w górę, to może powstała sytuacja w której popychacz jest za wysoki względem nowego położenia zaworu. Na cylindrze drugim z gniazd zostało zebrane 0,3mm, a na pozostałych 0,2mm. zamontowany był również nowy wałek rozrządu, dźwigienki i pestki zaworów.
Mis
Zrób test szczelności cylindrów.
autominus
Przepraszam, że tak długo nie odpisywałem, ale byłem bardzo zajęty.

Jeśli chodzi o sprawdzenie szczelności cylindrów, to ile wlać oleju? Oczywiście olej mogę wlać rureczką, aby spłyną po ściance cylindra na pierścienie.

Zamieściłem zdjęcie tłoka jaki jest u mnie w silniku.
Mis
Sprawdzanie szczelności cylindrów maszynką to nie próba olejowa.
autominus
CYTAT
Próba olejowa polega na tym, że do cylindrów w których stwierdzono zbyt niskie ciśnienie sprężania, wstrzykuje się niewielką ilość oleju silnikowego i ponownie mierzy ciśnienie.


Ok. Rozumiem, ale ile tego oleju wstrzyknąć?

CYTAT
Sprawdzanie szczelności cylindrów maszynką to nie próba olejowa.

Chyba, że masz coś innego na myśli?
Mis
Przy teście szczelności na sucho robi się z tego co pamiętam.
Przy próbie olejowej starczy 20-30ml na cylinder bez problemu nawet w silnikach gdzie cylinder jest pochylony. wink.gif
Dziku
CYTAT(Mis @ Tue, 07 Sep 2021 - 10:53) *
Przy teście szczelności na sucho robi się z tego co pamiętam.
Przy próbie olejowej starczy 20-30ml na cylinder bez problemu nawet w silnikach gdzie cylinder jest pochylony. wink.gif

To przesada? 30ml, gdzie komora w przeciętnym benzyniaku ~2l ma 50-60ml?
autominus
Przepraszam, że długo nie odpisywałem, ale byłem bardo bardzo zajęty.

Wykonałem w końcu próbę olejową:

Próba pierwsza (bez oleju):
Cylinder 1: 110psi
Cylinder 2: 105psi
Cylinder 3: 130psi
Cylinder 4: 130psi

Próba druga z olejem:
Cylinder 1: 110psi
Cylinder 2: 105psi
Cylinder 3: 138psi
Cylinder 4: 138psi

Z wykonanych pomiarów ciśnienia widać, że chyba ewidentnie jest problem z domykaniem zaworów lub ich szczelnością.

W tym wszystkim jest jeden dziwny objaw:
Wyciągnąłem ponownie popychacze, ale tylko na 1 i 2 cylindrze, po czym wycisnąłem z nich olej. Zamontowałem je i odpaliłem silnik. Silnik pracował równo powoli rozgrzewając się, ale jak tylko przeprowadziłem procedurę odpowietrzenia popychaczy, to zaczął ponownie nierówno pracować. Nierówna praca silnika rozpoczyna się w momencie odpowietrzenia/napełnienia się popychaczy olejem na 1 oraz 2 cylindrze.

kris4cars
zamień popychacze z trzecim i czwartym cylindrem, zobacz czy problem się przeniesie
DealMan
Miałem taki objaw w IVECO jak krzywki przestawił się względem wałka. Ale tu to chyba niemożliwe.
Mis
CYTAT(Dziku @ Wed, 08 Sep 2021 - 11:54) *
To przesada? 30ml, gdzie komora w przeciętnym benzyniaku ~2l ma 50-60ml?

Wszystko zależy jaki silnik - jak masz pochylony cylinder o dużej średnicy z wklęsłym denkiem to rozumiesz. wink.gif
autominus
CYTAT
zamień popychacze z trzecim i czwartym cylindrem, zobacz czy problem się przeniesie

Tak jak zaproponowałeś, zamieniłem popychacze. Jednak po rozgrzaniu i odpowietrzeniu popychaczy, ponownie silnik zaczął nierówno pracować.

Sprawdziłem ponownie kompresję i mam ten sam wynik co poprzednio.
Cylinder 1: 110psi
Cylinder 2: 105psi
Cylinder 3: 130psi
Cylinder 4: 130psi

Czyżby trzonki zaworów jednak na 1 i 2 cylindrze za wysoko wystawały? - w ramach przypomnienia były frezowane gniazda zaworów.
kris4cars
dziwne i ciekawe. Pytanie czy faktycznie wystają zbyt mocno czy może coś z wałkiem nie tak?
Jak silnik ostygnie i ponownie go odpalisz to natychmiast przebiera czy chwilę mu to zajmuje?
Mis
A nie możesz skrócić elementów, by uniknąć potencjalnego podpierania/podstawiania zaworów?
autominus
CYTAT
Jak silnik ostygnie i ponownie go odpalisz to natychmiast przebiera czy chwilę mu to zajmuje?


Wygląda to tak:
1. Po ponownym włożeniu wyciśniętych z oleju popychaczy silnik działa poprawnie, aż do momentu ich odpowietrzenia.
2. Przy każdym kolejnym uruchomieniu silnik już nierówno pracuje.

CYTAT
dziwne i ciekawe. Pytanie czy faktycznie wystają zbyt mocno czy może coś z wałkiem nie tak?

Wystawanie zaworów było sprawdzone sprawdzianem dla silnika C16NZ i było OK. Jednak ten silnik jest modyfikacją wykonaną przez Daewoo na rynek amerykański i nie wiem czy nie ma jakiś różnic.

Gniazda zaworów były naprawiane dwa razy:
1. W jednym serwisie, gdzie na trasie padła mi uszczelka po głowicą. Jak się okazało później wykonali naprawę gniazd za pomocą ręcznego narzędzia, a zawory były docierane pastą - silnik działał kilka miesięcy poprawnie.
2. Drugą naprawę wykonałem już w miejscu zamieszkania i gniazda były frezowane na maszynie, gdzie nie jest już wymagane docieranie zaworów. Na gniazdach wydechowych zebrano: C1 - 0,2mm, C2 - 0,2mm, C3 - 0,2mm, C4 - 0,2mm oraz na gniazdach ssących: C1 - 0,2mm, C2 - 0,3mm, C3 - 0,2mm, C4 - 0,2mm
C1, C2, C3, C4 - numer cylindra.

Po tej felernej pierwszej naprawie uszkodzeniu uległ: wałek rozrządu (starła się krzywka na 4 cylindrze), dźwigienki się uszkodziły - widoczne wytarcie na powierzchni styku wałek-dźwigienka (wszystkie 8 dźwigienek).

CYTAT
A nie możesz skrócić elementów, by uniknąć potencjalnego podpierania/podstawiania zaworów?

Masz na myśli skrócenie trzonków zaworów?


kris4cars
CYTAT(autominus @ Fri, 17 Dec 2021 - 14:14) *
Masz na myśli skrócenie trzonków zaworów?


na upartego można pestki szlifować
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.