Dla entuzjasty motoryzacji jest ciężko w epoce elektryków. Nie dość ze popularne określenia, petrol head czy piston head, zupełnie nie pasują to jeszcze dostępne auta elektryczne a auto nadające się na tor to dwie różne rzeczy.
Elektryki dzisiaj to ciężkie SUVy, bo bateria najlepiej jak jest w podłodze. Eko, cicho, pluszowo i kontrola trakcji, której się nie da wyłączyć. I w sumie dobrze, bo przy tej wadze to szału nie ma. Mój zachwyt Teslą został mocno nadszarpnięty w pierwszym ostrym zakręcie. Model S z 2100kg wagi, fizyki nie oszukasz.
A jak już auto jest lekkie to wygląda jakby je coś wysrało (Mitsubishi iMiev).
Z drugiej strony zmiana dzieje się na naszych oczach. Lobby anty-hałasowe ostrzy zęby na kolejne tory a ścigać się trzeba...
A co jakbyśmy się obudzili w rzeczywistości elektryków zupełnie innej. Elektryk który śmiało można nazwać ‘driver’s car’. Auto, które robi dokładnie to co chcesz a nawet lepiej niż spalinówka, bo dlaczego musisz czekać na moment do 2000 obrotów i po co ci skrzynia biegów?
Tak więc mój projekt to dokładnie taka właśnie wariacja na temat, że autem elektrycznym można ‘drive 4 fun’, że takie auto może dawać mega frajdę na torze i że może dobrze wyglądać (subiektywna ocena).
Pojazd nazywa się Sonic 7, złożone i zarejestrowane w Anglii. Kwestia gustu ale wizualnie Sonik mi się zawsze najbardziej podobał wśród lightweightów. Plus koniecznie chciałem mieć silnik z tyłu. Chciałem też lekkie auto (ważyło ze spalinówką 560kg), wołałem iść z masą w górę z niskiej bazy niż odwrotnie.
Przekładka kiery i rejestracja w Polsce. Później wyprucie flaków i instalacja gratów elektrycznych. Plus wzmocnienia konstrukcji na tor i pałąk.
Silnik to Tesla Small Drive Unit, rear nie front. Chociaż są bardzo podobne. Z Model X albo S. Słabsze wersje mają small z przody i z tyłu. Lepsze small z przodu large z tyłu.
Silnik potrzebuje reszty Tesli żeby działać. Dwóch kolesi, jeden z Irlandii drugi ze Szwajcarii rozkminili to i zrobili płytkę i soft który steruje silnikiem.
Silnik musieliśmy obrócić żeby był między osiami a nie za tylną osią jak w Tesli. Zmiana biegu oleju (autem do przodu jeżdżę na wstecznym), dodanie dyferencjału, sterownik i jedziemy. 1 bieg 1:9.34.
Z Model 3 silniki są fajniejsze, ale Elon już się wycwanił i jeszcze ich nikt nie zhakował.
Baterie są z Chevy Volta. 15kWh, litowo jonowe ale stara konstrukcja. W tej wadze (180kg) można teraz mieć 30kWh. Wziąłem je bo mają dobre C (power density) i są chłodzone/ogrzewane cieczą. O ile okazało się że chłodzić nie trzeba bo podczas letnich sesji time attack temp skacze do 40-45 stopni maks, to wiosna/jesień/zima trzeba ogrzewać. Poniżej 10 stopni ciężko szybko pojechać albo szybko ładować. Od 20 stopni jest ok.
O ile faktycznie prąd bateria daje dobry to niestety przy równoczesnym voltage sag około 50V. Tak więc w tym momencie bateria limituje mnie przed wyciśnięciem pełnych 210kW z silnika. Jak się uda to w tym sezonie zbuduję customowy pack z jeszcze większą power density.
Baterie są w podłodze, dwie małe z przodu, trzecia-duża za siedzeniami.
W ten sposób auto jest mid-engine, mid-battery . 60% wagi na tył. W przyszłym tygodniu mają przyjść moje wagi ProForm 67644 do zrobienia corner balance. To zważę auto dokładnie, na razie zgrubnie zważone dawało 750kg bez kierowcy.
Zawieszenie jest proste, podwójne wahacze i amorki Protech. Nie są to pełne gwinty, nie da się wysokości regulować niezależnie. Tak więc wysokość jest dobrana żeby amorek pracował w dobrym zakresie.
Kończę kasować bump steer (był ok 12mm rozbieżny (!) teraz jest koło 4mm), chcę docelowo mieć 0.5-1mm. Wtedy skończę ustawiać zbieżność, na razie mam około 3 stopnie cambera przód i 2 stopnie 20 minut tył.
Na razie nie wrzucam slicków. Dopracuje wszystko pod semi-slick i docelowy styl jazdy – transfer masy na tył na wejściu w zakręt, cały zakręt na gazie dla lekkiej rotacji. Mid-engine/mid-battery ma być przewagą.
Potencjalnie to zmniejszy obciążenie przednich opon, chcę dać lżejszą oponę i felgę ale zostaję przy 17 calach.
Zapraszam na fanpejdża:
https://www.facebook.com/justdriving4fun
i kanał na youtubie:
https://www.youtube.com/channel/UCRW_oe4trv-4QzZU2bJE-7g