Cześć. Chciałem się przywitać i zadać parę pytań.
Zacząłem remont swojego silnika z łady 2106 o oznaczeniu 2103 i pojemności 1,452 cm3. Jednocześnie chciałbym go troszkę usprawnić auto wykorzystuje do jazdy w weekendy po mieście, na zloty i wypady po za miasto, nie użytkuję jej na torze wyścigowym lub rajdach, ale lubię jeździć dynamicznie i mam ciężką nogę. Chciałbym zaznaczyć, że robię to pierwszy raz.
Mam taki plan na silnik.
1-Zamontować dwa gaźniki Weber 40dcoe lub Dellorto 40dhla tak wiem ciężko to wyregulować.
2- Zwiększyć pojemność skokową na 1600 cm3
3-Wymienić tłoki oraz zrobić pływający sworzeń tłokowy, pod frezować tłoki na zawory chociaż nie wiem jeszcze czy jest to konieczne chociaż na forum czytałem że ludzie tak robili.
4 –Odchudzić korbowody lub wymienić na lżejsze.
5-Wał korbowy wywarzyć i zamontować lżejsze koło zamachowe i koło pasowe.
6- Zrobić szlif bloku
7- Głowicę poddać obróbce porting, większy zwór ssący 41 mm, wydechowy 35mm, obrobić komorę spalania, splanować głowicę delikatnie ponieważ wiem że mogą siadać dlatego wolę blok dać do szlifu.
8- Zamontować wałek rozrządu 272o lub 296o wydaje mi się, że w ruchu miejskim i po za miejskim lepiej sprawdzi się 2720.
9-Kolektor wydechowy z nierdzewki 4-2-1
10- Nowy kolektor ssący pod podwójne gaźniki
11- Zamontować regulowane koło rozrządu
12 Wiadomo nowe szpilki trzymające wałek rozrządu, nowe nakrętki do szpilek wałka rozrządu, nowe śruby głowicy, śruby korbowodów nowe z nakrętkami, nowe śruby do podpory wału, komplet uszczelek, nowa pompa oleju, nowe panewki główne i korbowodowe, nowe śruby koła zamachowego , nowe tulejki ustalające w bloku.
Jak na razie jestem na etapie rozebranego silnika i pomiarów oraz obliczania stopnia sprężania i tu niestety utknąłem.
Udało mi się zmierzyć.
Objętość skokową
Objętość uszczelki pod głowicą
Odległość tłoka od płaszczyzny bloku
Objętość komory spalania i tu niestety utknąłem ale o tym później
Przy okazji napiszę wzory jak obliczyć stopień sprężania może komuś się przyda.
1. Objętość skokowa
Potrzebujemy.
S-Skok tłoka -80mm=0,8dm
D-Średnica cylindra – 79=0,79dm
Vs- Objętość skokowa dm3
Vs=S*3,14*D2/4
Vs=0,8*3,14*0,792/4
Vs=0,8*3,14*0,6241/4=1,5677/4=0,3919 dm3
Vs- silnika = 1,5677 dm3
Vs -jednego cylindra = 0,3919 dm3
2. Objętość uszczelki pod głowicą
Grubość uszczelki po ściśnięciu 1,6 mm = 0,016 dm
Średnica uszczelki niestety nie znam ponieważ nie mam uszczelki do silnika 1600 i założyłem średnicę taką samą jak średnica cylindra. 80mm=0,8 dm
Vu- Ojętość uszczelki pod głowicą
r- promień średnicy uszczelki pod głowicą
H – wysokość uszczelki pod głowicą
Vu= 3,14*r2*H=3,14*0,42*0,016=0,008 dm3
3. Odległość tłoka w górnym martwym punkcie od płaszczyzny bloku
Średnica cylindra 0,08 dm
r- promień średnicy cylindra
H- Odległość tłoka od płaszczyzny bloku 2,2mm= 0,022 dm
Vt=3,14*r2*H= 3,14*0,42*0,022=0,011 dm3
4. Objętość komory spalania. Ja zmierzyłem ją za pomocą wody i strzykawki. Głowicę
wypoziomowałem za pomocą strzykawki nalałem wody do komory spalania tylko nalewając wody trzeba zmoczyć kanty komory spalania ponieważ można nalać więcej wody niż faktycznie komora spalania mieści. Wyszło mi że komora spalania mieści 32 ml wody.
Vk=0,032 dm3
5. Obliczanie stopnia sprężania
ε= Vs+Vu+Vk+Vt/Vk=0,3919+0,008+0,032+0,011/0,032=0,4429/0,032=13,84
I tu pojawia się problem ponieważ przy oryginalnej głowicy z silnika 1500 wychodzi strasznie duży stopień sprężania i niestety nie jestem wstanie obliczyć stopnia sprężania. Planuje uzyskać stopień sprężania koło 11,5-12 auto będzie jeździć na paliwie 98. I tu pojawia się lista pytań na które ciężko mi znaleźć odpowiedzi przeczytałem całe forum i niestety tematy są bardzo stare a technologia się zmienia i może są nowe możliwości polepszenia tego silnik oraz szukałem informacji na węgierskich stronach ale wiadomo jak działa Google tłumacz. Liczę na waszą pomoc i doradzenie czy powyższa koncepcja na silnik jest prawidłowa. A poniżej umieszczam listę pytań na pewno wszystkiego nie wypiszę będę uzupełniał na bieżąco.
1,Czy oryginalne korbowody są w stanie wytrzymać taki stopień sprężania oraz czy jest sens je odchudzać? A może lepiej kupić jakieś inne ?
2. Czy oryginalna pompa paliwa jest w stanie zasilić takie gaźniki chciałbym zostawić mechaniczna lub może jest jakaś większa pompa mechaniczna którą można zamontować?
3. Planuję jeździć na oleju 5w50 myślę o takim pasowaniu silnika i nie jestem pewny czy nie będzie za ciasno ? Niestety nie wiem również jakie tłoki zastosować żeby nie puchły Havassy motorspoort ma w swojej ofercie węgierskie sportowe tłoki oraz jakieś kute.
Pasowanie tłok cylinder 0,04 mm
Tłok sworzeń 0,006 mm
Luz na zamku pierścieni
Pierścień górny 0,25 mm
Pozostałe pierścienie 0,2 mm
Panewki główne 0,04mm
Korowód z panewka 0,04 mm
Wałek rozrządu w obudowie 0,05mm
Jeszcze został wałek urządzeń pomocniczych ale nie zdążyłem go jeszcze pomierzyć i myślałem żeby zostawić tam oryginalne pasowania.
4. Czy mechaniczny aparat zapłonowy da radę to obsłużyć czy trzeb go przerobić na elektroniczny?
Jeżeli zapomniałem o czymś to przepraszam. Liczę na to że pomożecie i napiszecie na co jeszcze zwrócić uwagę. Nie interesuje mnie zlecenie remontu silnika warsztatowi chcę zrobić to sam żeby mieć satysfakcję. Tak zdaje sobie sprawę ile to będzie kosztować.