Witam.
Przedstawiam moją Zastavę Mediteran z 1982r. Auto to mam od 4 lat i ciągle coś przy nim robię. W 2017 padł oryginalny silnik 1.1, a w 2018 wsadziłem pod maskę rozwinięcie jego konstrukcji, które występowało w Sienie czyli 1.6 16V. Całość jest praktycznie amatorsko zbudowana i staram się naprawiać swoje wcześniejsze błędy.
Modyfikacje
Silnik: 178.B3000 czyli 1581ccm o mocy około 103KM i 142Nm od Fiata Sieny z 1998. Żeby wszedł pod maskę, nawierciłem blok i nagwintowałem pod łapę od 1100p. Ciekawostką jest to, że nie musiałem wiercić trzech otworów tylko dwa, bo jeden fabryka pozostawiła z niewiadomego powodu. Rozrząd tez tym samym musiał przejść modyfikację. Napinacz i rolka są na dorobionym przeze mnie adapterze. Rozwiązanie jest dobre, aczkolwiek chcę je trochę zmodyfikować i uprościć.
Układ dolotowy: W trakcie, muszę przenieść akumulator, żeby zrobić porządny dolot.
Układ wydechowy: Polepiony, ale plan jest na wydech dwa cale
Układ paliwowy: Zbiornik seria pod zasilanie gaźnikowe, założony swirl pot w bagażniku o pojemności 2 litrów. Dwie chińskie pompy elektryczne. Puszczone w środku nowe przewody paliwowe z tekalanu.
Elektronika: Usunięte immo z fabrycznego sterownika Sieny. Wiązka silnika od Sieny, reszta jest od 1100p. Czeka na całkowitą przebudowę.
Układ chłodzenia: Chłodnica od Fiorino 1.7D, wentylator SPAL z klimatyzacji od Audi A4B5. Pompa wody z stoczonym jednym rowkiem na kole. Zbiorniczek wyrównawczy z Lublina.
Układ napędowy: Sprzęgło z tarczą 200mm z Uno 1.5, docisk od Sieny 1.6. Skrzynia jest od Uno mk1 1.5 z dolnym wybieraniem. Półosie od Zastavy z tripodami od Palio 1.4. Jeżeli ten silnik zostanie, to na pewno wleci skrzynia z podparciem półosi.
Zawieszenie: W trakcie, buduję gwint na bazie kolumn od Golfa 3. Na tę chwilę wsadzone nowe seryjne amortyzatory. Jedynie z przodu założone są camber plates'y.
BODY KIT: Seria. Jedynie założona atrapa plaster miodu z lat 75-77 dla wyglądu i poprawy chłodzenia. Usunięte kły w zderzakach na wzór wersji jugosłowiańskiej.
Tak wygląda Zastava z zewnątrz, zbieram graty blacharskie do odbudowy.
Silnik od strony rozrządu.
I pod maską. Trochę nieład pod maską, bo zakładałem rozpórkę.
Swirl pot podczas składania w całość.
Żmudne początki budowania gwintowanego zawieszenia. Wraz z zawieszeniem założę nowe hamulce.
Na chwilę obecną, to tyle. Krytyka, sugestie, porady mile widziane.