Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Zastava 101/1100p Mediteran
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Projekty i modyfikacje aut
Chmielu17
Witam.


Przedstawiam moją Zastavę Mediteran z 1982r. Auto to mam od 4 lat i ciągle coś przy nim robię. W 2017 padł oryginalny silnik 1.1, a w 2018 wsadziłem pod maskę rozwinięcie jego konstrukcji, które występowało w Sienie czyli 1.6 16V. Całość jest praktycznie amatorsko zbudowana i staram się naprawiać swoje wcześniejsze błędy.

Modyfikacje


Silnik: 178.B3000 czyli 1581ccm o mocy około 103KM i 142Nm od Fiata Sieny z 1998. Żeby wszedł pod maskę, nawierciłem blok i nagwintowałem pod łapę od 1100p. Ciekawostką jest to, że nie musiałem wiercić trzech otworów tylko dwa, bo jeden fabryka pozostawiła z niewiadomego powodu. Rozrząd tez tym samym musiał przejść modyfikację. Napinacz i rolka są na dorobionym przeze mnie adapterze. Rozwiązanie jest dobre, aczkolwiek chcę je trochę zmodyfikować i uprościć.


Układ dolotowy: W trakcie, muszę przenieść akumulator, żeby zrobić porządny dolot.


Układ wydechowy: Polepiony, ale plan jest na wydech dwa cale


Układ paliwowy: Zbiornik seria pod zasilanie gaźnikowe, założony swirl pot w bagażniku o pojemności 2 litrów. Dwie chińskie pompy elektryczne. Puszczone w środku nowe przewody paliwowe z tekalanu.


Elektronika: Usunięte immo z fabrycznego sterownika Sieny. Wiązka silnika od Sieny, reszta jest od 1100p. Czeka na całkowitą przebudowę.


Układ chłodzenia: Chłodnica od Fiorino 1.7D, wentylator SPAL z klimatyzacji od Audi A4B5. Pompa wody z stoczonym jednym rowkiem na kole. Zbiorniczek wyrównawczy z Lublina.


Układ napędowy: Sprzęgło z tarczą 200mm z Uno 1.5, docisk od Sieny 1.6. Skrzynia jest od Uno mk1 1.5 z dolnym wybieraniem. Półosie od Zastavy z tripodami od Palio 1.4. Jeżeli ten silnik zostanie, to na pewno wleci skrzynia z podparciem półosi.


Zawieszenie: W trakcie, buduję gwint na bazie kolumn od Golfa 3. Na tę chwilę wsadzone nowe seryjne amortyzatory. Jedynie z przodu założone są camber plates'y.


BODY KIT: Seria. Jedynie założona atrapa plaster miodu z lat 75-77 dla wyglądu i poprawy chłodzenia. Usunięte kły w zderzakach na wzór wersji jugosłowiańskiej.

Tak wygląda Zastava z zewnątrz, zbieram graty blacharskie do odbudowy.


Silnik od strony rozrządu.


I pod maską. Trochę nieład pod maską, bo zakładałem rozpórkę.


Swirl pot podczas składania w całość.


Żmudne początki budowania gwintowanego zawieszenia. Wraz z zawieszeniem założę nowe hamulce.



Na chwilę obecną, to tyle. Krytyka, sugestie, porady mile widziane.



mate96
Fajne. Heble wyrabiają?
Chmielu17
Niestety nie. Aktualnie zbieram też, na to graty. Serwo od prawie bliźniaczej Ibizy 021 z pompą od Ducato 25,4mm. Na tył już dopasowałem zaciski z Punto HGT pod tarczę 240mm. Będą zamontowane na adapterach powszechnie sprzedawanych do Cinquecento\Seicento. To akurat łatwa przeróbka, ale na przód chciałem montować początkowo też zaciski od HGT pod tarczę 257mm. Lecz wpadłem na pomysł sparowania tej tarczy wentylowanej z zaciskami czterotłoczkowymi od Volvo serii 240. Pompa na pewno, to obleci.

Niestety nie wiem co z korektorem siły hamowania zrobić.

siewcu
Najprościej to regulowany... Jak chcesz się bawić na maxa to wersja z pokrętłem, ale spokojnie powinien wystarczyć tradycyjny skokowy wink.gif Nie wiem czy bym się odważył dopasować coś od innego auta.

Koła planujesz w jakim rozmiarze? Może coś innego uda się wymyślić z hamulcami...
santacruz
czarna rejestracja + zastava + 105km i bylby mega szok
fajny pomysl
addam24
A moze da sie wrzucic hebel z fiata coupe turbo. Tam jest 305mm na 28 oraz 4 tloki.Seryjna felga 16"
Yaca
zapowiada się ciekawie, w jakim stanie jest nadwozie tego 40latka?
wujek_
Dałbym sobie spokój z tymi zaciskami z volvo 240. Weź jakiś zacisk bardziej dostępny w przyrodzie i mniej awaryjny.
flapjck1
CYTAT(wujek_ @ Fri, 12 Jun 2020 - 08:19) *
Dałbym sobie spokój z tymi zaciskami z volvo 240. Weź jakiś zacisk bardziej dostępny w przyrodzie i mniej awaryjny.


Heble to nie przerost treści? To samo wydech, dla 100 KM to wydaje mi się ze 45-50 mm styknie
Chmielu17
Felgi mam kupione - 14 cali na 6,5 szerokości, może kiedyś będzie szerzej. cool.gif



Co do nadwozia w 2017 robiłem nadkole tył i dwie wstawki w podłodze. Pas przedni wymaga wymiany. Mam kupiony nowy oryginalny. Reszta jak widać rdzawe plamki, lekkie obicia. Większość maźnięta epoksydem. Z przodu przyszły pewne zmiany. Jest założona rozpórka górna, dolne sanki produkcji serbskiej (te czarne widoczne na zdjęciu) oraz wzmocnienia podłużnic, które Fiat zastosował w zmodyfikowanej płycie podłogowej Zastavy i Fiata 128. Płyta ta była zastosowana w Fiacie Ritmo/Regata oraz Seacie Ibiza 021/Malaga. Zapomniałem dodać, że stabilizator też jest wymieniony na grubszy przystosowany do montażu skrzyni V-cio biegowej.



Co do hebli przód na stanie mam właśnie dwa zestawy od Punto HGT jednotłoczek pod tarczę wentylowaną 257mm. I od Sieny 16V pod tarczę wentylowaną 240mm. Do jarzma od Sieny można zamontować zacisk od HGT z większym tłoczkiem. Tak niektórzy robią w CC/SC.

Auto nie ma być jakimś torowym potworem. Bardziej w coś cywilnego chcę iść, ale chcę żeby miało "pazur". laugh.gif
srbenda
Heh, "Stojadin" - auto mego dzieciństwa smile.gif Nawet w ex Jugosławii już jest rzadkością na ulicach.
flapjck1
Sugestia ws hamulcy - składaj takie do których masz dostęp do jakis lepszych jakościowo klocków - nie zwiększaj niepotrzebnie tarcz
wujek_
Hoshino mega sztos biggrin.gif
tomek 1980
Witam, pany dlaczego nie widzę fot ? unsure.gif
Pozdrawiam.
done4
Wyłącz adblock czy inny bloker reklam.
Rudiger
A z oferty GazShocka nic nie podejdzie? Choćby jakieś regulowane amortyzatory?

BTW - jak szukasz cześci blacharski to mam nową tylną klapę.

tomek 1980
CYTAT(done4 @ Mon, 22 Jun 2020 - 15:58) *
Wyłącz adblock czy inny bloker reklam.


Witam, musiało być coś innego, bo nic nie wyłączałem, a dziś widzę fotki.
Dzięki za zainteresowanie. tongue.gif
Wujek kiedyś miał taką samą i w takim dokładnie kolorze, jak na pierwszych fotkach.
Pozdrawiam.
Chmielu17
Witam ponownie.


W ciągu tego tygodnia postanowiłem trochę pogrzebać przy Zastavie, wziąłem sobie na cel lewarek zmiany biegów, a w zasadzie jego bardzo długi skok. Piąty bieg bardzo daleko wychodził. W gratach miałem wybierak od późniejszej Ibizy 021, który ze względu na inaczej umieszczoną kulę ma krótszy skok. Przy okazji lewarek nie posiada blokady wstecznego, którą i tak musiałem wyciąć z oryginalnego rozwiązania przy wymianie skrzyni na V-cio biegową.

Przy samej rurze tego wybieraka musiałem wyciąć wejście do skrzyni, ponieważ rozwiązanie w Ibizie jest na wieloklinie, a w Zastavie na lizaku podobnym, lecz nie takim samym jak w 126p. Tu jednak nie założyłem lizaka, tylko wejście do skrzyni z Uno mk1, które jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem. Całość pospawałem na długość ori rury. Została kwestia pomalowania i paru poprawek. Sam lewarek jest fabrycznie lekko przechylony w tył, co jest dla mnie na plus.





Porównanie gdzie wypadała piątka, a gdzie wypada teraz. Ta okropna gałka też wyleci.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.