Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: 10 najszybszych onboardów na Torze Łódź
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Filmy i Zdjęcia
Stron: 1, 2
done4
Zbiór czasów znalezionych na YouTube (możliwe że coś przeoczyłem).
Forumowicze też się załapali.

10. Ford Fiesta Krzysztof Hołowczyc (przejazd pokazowy) około 59 s


9. Honda Civic V coupe K20A2 58.8s


8. Ford Focus RS MK3 58,22s


7. Kit Car 680kg/140hp 58,1s


6. Bmw E46 M3 350KM/1260KG 57,65s


5. Renault Megane II RS 57,587s


4. Porsche 911.2 GT3 500KM/1450kg 57,515s


3. Mitsubishi Lancer Evo 9 57.2s


2. Renault Megane II RS R26 57.095s


1. Honda Civic 2.0 792kg/221KM/226Nm 56,644s
mystek
Mega zaletą Toru Łódź jest to, że właśnie mają standardową nitkę i można się porównywać z innymi. Gorzej np na Kielcach, czy na Jastrzębiu, gdzie kombinacji jest multum. Musieliby wyznaczyć jakąś jedną konkretną nitkę i też wtedy można byłoby się porównywać. Szkoda, że na Łódź tak daleko, byłem tam raz, ale 4h jazdy w jedną stronę jest mega męczące.
Alex_R53
W Łodzi tez nie jest tak różowo. Baloty z opon na tarkach są ustawiane w rożnych miejscach i niektóre zakręty są czasem poluzowane a innym razem zaciśnięte. Przy obecnym poziomie czasów to "być albo nie być" w topie smile.gif

Najszybsze okrążenie na chwilę obecną ma Arek Kubiak w Megance 56.484 ale brak onboardu i jak sami napisali jeden zakręt własnie był poluzowany wink.gif

TOR ŁÓDŹ - rekord Megane - Arek Kubiak
mystek
W tym przejeździe Marczyka zakręt w 0:47 jak mieliśmy wynajęty tor jako klub motoryzacyjny rok temu w czerwcu to on właśnie byl luźny, bez tych "murków" plastikowych i szło się po prostej niemalże. Reszta była taka sama.

Edit: no pewnie że tak! Obadajcie Civica tego ostatniego że tam nie ma żadnych przeszkód, Marczyk miał. Zakręt klucz, pamiętam że tam szło się całym gazem, Marczyk musiał spowolnić nieco. W ogólnym rozrachunku nie wiem czy nie byłby szybszy od tego Civica. Nie że jestem jakimś fanboyem MM ale pamiętam jego onboard i właśnie ten zakręt że inaczej go miał ustawionego

Edit nr 2: WSZYSCY kierowcy z powyższych filmików mieli luźny ten zakręt z wyjątkiem Marczyka. Nie wiem czy Marczyk nie byłby top1 gdyby nie ten zakręt.
mystek
Porównałem jeszcze czasy przejazdów najlepszego Civica, odcinek między 0:45 (tarka widoczna po prawej), do wjazdu do depo i Civic zrobił to w około 11:88s (stoper w ręku, więc piszę "około" tongue.gif), a Marczyk w 13:04s, więc zobaczcie ile na tak krótkim odcinku stracił Miko. Więc nie wiem, czy nie dzierżyłby nadal miana rekordu Toru Łódź, gdyby miał inaczej ten zakręt ustawiony.
piwo
Nie przesadzasz? Pewnie miałby rekord jakby przyjechał M3 na slikach ale nie złom skoda na cywilnych pilot sport 4s
mystek
#Piwo - odnoszę się do filmów powyżej, a więc Miko w BMW, a nie w Skodzie. Też się kiszę jego filmami ze Skodami, ale takiego ma sponsora i taką ma widocznie podpisaną umowę z Skodą i Michelin, więc musi chwalić. Jeżeli Miko w powyższym filmiku stracił około 1s na tak krótkim odcinku, to chyba o czymś to świadczy, tj mam na myśli to, że miał trudniej przez ten zakręt, w którym musiał się przyhamować jednak, bo normalnie idzie się tam pełnym butem.
piwo
A spoko
Myślałem że porownujesz ten film skoda octavia kombi 1m2s
mystek
Broń Cię Boże! smile.gif
jackkpl
To wygrodzenie mi zjadało ok 1s więc czas Miko byłby 56.x
borman
czemu ośki są takie szybkie? przecież rwd to napęd bogów biggrin.gif
MadeInPoland
CYTAT(borman @ Sun, 07 Jun 2020 - 12:01) *
czemu ośki są takie szybkie? przecież rwd to napęd bogów biggrin.gif


Co ma napęd do takiego rowerowego pseudotoru?
Zobacz jak często samochody tu przyspieszają i z jakich prędkości i jaki to ma mieć rzekomo wpływ ile masz mocy i jaki napęd.
borman
no, ale to megane też jakieś wybitnie lekkie nie jest 1355kg w serii, no i najnowsza generacja dostaje tylko 3s od m4 na ringu.
MadeInPoland
Racja, ale co ma napęd do tego na takich wolnych torach? Jest lżejsze każde megane od każdego m więc dlaczego m miałoby szybciej pokonywać zakręty? Co M4 straci w zakręcie to odzyska na prostej, a że mocy do masy ma sporo więcej to odzyskuje z nawiązką. Zobacz jakie nowe RS jest szerokie i jaki ma szeroki rozstaw kół. M4 takiego nie ma.
https://www.carfolio.com/specifications/mod...car/?car=597674

P.S. Nawet jak porsche dodasz te 3cm z uwagi na szerszą oponę z przodu to i tak megane rs jest szersza.
https://www.carfolio.com/specifications/mod...car/?car=521741
jackkpl
CYTAT(borman @ Sun, 07 Jun 2020 - 13:01) *
czemu ośki są takie szybkie? przecież rwd to napęd bogów biggrin.gif

Zobaczymy niedługo, czy rwd ma przewagę, czy nie smile.gif.
Maciek1234
CYTAT(mystek @ Sun, 07 Jun 2020 - 06:40) *
Porównałem jeszcze czasy przejazdów najlepszego Civica, odcinek między 0:45 (tarka widoczna po prawej), do wjazdu do depo i Civic zrobił to w około 11:88s (stoper w ręku, więc piszę "około" tongue.gif), a Marczyk w 13:04s, więc zobaczcie ile na tak krótkim odcinku stracił Miko. Więc nie wiem, czy nie dzierżyłby nadal miana rekordu Toru Łódź, gdyby miał inaczej ten zakręt ustawiony.

takie analizy są bez sensu w kontekście rekordu toru. Raz na rok są Time Attacki i wtedy można porównywać czasy.

Tutaj tablica ze zwykłego Trackdaya. Best lap jest lepszy o sekundę od onboardu z pierwszego posta.


konfiguracja z luźnym zakrętem, ale oponami na tarkach.

PS. pomysł z zebraniem onboardów w jeden temat super - można podejrzeć szybszych wink.gif
jackkpl
Pytanie, jak bardzo ktoś pociął po tarkach. Myślę, że personel toru Łódź pilnuje tematu i czasy z podejrzaną linią przejazdu są odrzucane. Tor Łódź jest jedynym powtarzalnym obiektem tego typu (prędkości do 140) z wiarygodnym pomiarem. Pod nosem mam Autodrom Pomorze, ale jak się odwiedza tor poza zawodami, trzeba mierzyć czas swoim sprzętem.
mystek
Faktycznie Maćku, może to kwestia zasady "pics or didn't happened"? smile.gif)) (odnosząc się też do postu Jacka)

Kurde, z moim 1:08 to byłoby ultra suabo biggrin.gif. Zrobiłem to 1:08 w pierwszych 15 minutach, bo później się ekipa przyczepiła, że za głośny wydech (98dB na postoju...) i jeździłem "eko" przez następne kilka godzin. Myślę, że wtedy realnie byłoby zejść na 1:06. Fajny ten Tor Łódź, chwalę go sobie, nie trzeba mieć tam jakiejś super wielkiej mocy, żeby się fajnie pobawić i potrenować, jest całkiem bezpiecznie.
jackkpl
CYTAT(mystek @ Mon, 08 Jun 2020 - 08:34) *
Faktycznie Maćku, może to kwestia zasady "pics or didn't happened"? smile.gif)) (odnosząc się też do postu Jacka)

Kurde, z moim 1:08 to byłoby ultra suabo biggrin.gif. Zrobiłem to 1:08 w pierwszych 15 minutach, bo później się ekipa przyczepiła, że za głośny wydech (98dB na postoju...) i jeździłem "eko" przez następne kilka godzin. Myślę, że wtedy realnie byłoby zejść na 1:06. Fajny ten Tor Łódź, chwalę go sobie, nie trzeba mieć tam jakiejś super wielkiej mocy, żeby się fajnie pobawić i potrenować, jest całkiem bezpiecznie.


1:08 to czas na seicento smile.gif.
piwo
Jacek ty to umiesz pocieszyc.
jackkpl
CYTAT(piwo @ Mon, 08 Jun 2020 - 09:39) *
Jacek ty to umiesz pocieszyc.

No jak Miko suvem 240hp/1800kg zrobił 1:06, to co tu pocieszać? smile.gif
Wóz cywilny na cywilnej oponie to te 1:05 jest ok, ale jak ktoś coś przygotowuje na tor, to taki czas jest słaby.
Maciek1234
Tu są oficjalne czasy z Time Attacku 2019
https://tor-lodz.pl/aktualnosci/173-time-at...k-na-torze-lodz

na tym tle, te 1:08 na pierwszej sesji nie musi być takie złe (zależy, jaki samochód i jaka opona).



mystek
Haha, spoko panowie, ja się przecież nie obrażam ani nic smile.gif. To było rok temu, to był mój ogólnie bodajże 5 wypad na tor (2x "tor" moto park Kraków, 3x Kielce Super OES więc jazdy tyle co nic, 6 razy na torze ever). Samochód 170KM RWD 1250kg wolnossak, ze zmian wtedy semi Nankang, sprężyny niższe 40mm i chyba poliuretan, no i ten nieszczęsny wydech odbierający moc. Każdy przez to przechodził. Pamiętne czasy jak na Kielcach biłem się o to, zeby... nie być ostatni z nowopoznanym znajomym smile.gif). Później było nieco lepiej, bo powiedzmy, że byłem 15 od końca, a ostatnio jak byłem to gdzieś początek drugiej połowy generalki. Na Jastrzębiu w marcu (już na Extreme VR2, reszta bez zmian) 12 miejsce na bodajże 37 czy 39 kierowców (mój czas 1:18.011 a najlepsze Audi RS3 1:13.034, nazwiska top 3 coś mi tam mówiące). Każdy się uczy i zaczynał z podobnego poziomu smile.gif.

Na takich Super OESach spotyka się ludzi, co jeżdżą po 8-10 lat już, starzy wyjadacze w bardzo dobrze przygotowanych samochodach. Dwa, że ja jadę z 4-5 razy do roku na tor, a takie osoby co weekend gdzieś jeżdżą. No i też po co innego przyjeżdżamy, tacy starsi gracze walczą o puchary, a ja nawet nie walczę w swojej klasie smile.gif)))) tylko po doświadczenie, po czystą rozrywkę.

Co do Łodzi to nie wiem co bym teraz wykręcił, wtedy myślę, że te 2s bym urwał, od tamtej pory zmieniły się Extreme'y, wydech seryjny powrócił i wpadł kubeł Bimarco, no i inaczej ustawiona geometria. Nie wiem ile bym jeszcze urwał, optymistycznie pewnie z 2 sekundy do 1:04... moooże, ale nie ma co gdybać, trzeba pojechać smile.gif.

PS: i nie wydaje mi się, żeby 1:08 było czasem dla seicento, a 1:05 dla jakiegoś seryjnego wozu (zależy też w sumei jakiego), pamietam, że wtedy na zlocie klubowym najlepszy czas to było coś 1:01 (Toyota MR2 zzw30 więc tam coś około 1000kg na kompresorze - nie wiem ile to mocy ma wtedy, pod 200KM? powiedzmy, gość ogarnięty, sporo wjeżdżony na Nankangach AR01 jak pamiętam)
borman
CYTAT(MadeInPoland @ Sun, 07 Jun 2020 - 14:00) *
Jest lżejsze każde megane od każdego m więc dlaczego m miałoby szybciej pokonywać zakręty?

to po co te wszystkie bajery: wielowahaczowe zawieszenie, cofnięty silnik n/a z alu, aku z tyłu, aktywny dyfer i wyważenie 50/50 jak wystarczy fikuśny (ale nadal)mcpherson, belka i uturbione dwa litry ze scenika w trochę (ile?) lżejszej budzie.
800kg civic mnie nie dziwi ale tą meganką jestem zdumiony.
yotomeczek
CYTAT(jackkpl @ Mon, 08 Jun 2020 - 10:02) *
No jak Miko suvem 240hp/1800kg zrobił 1:06, to co tu pocieszać? smile.gif
Wóz cywilny na cywilnej oponie to te 1:05 jest ok, ale jak ktoś coś przygotowuje na tor, to taki czas jest słaby.


Škoda Octavia RS 245 Czas okrążenia: 1.02.78 oczywiście Miko smile.gif
Opony: MichelinPilotSport 4S
https://youtu.be/TVaDouQJz5Q
jackkpl
CYTAT(borman @ Mon, 08 Jun 2020 - 22:43) *
to po co te wszystkie bajery: wielowahaczowe zawieszenie, cofnięty silnik n/a z alu, aku z tyłu, aktywny dyfer i wyważenie 50/50 jak wystarczy fikuśny (ale nadal)mcpherson, belka i uturbione dwa litry ze scenika w trochę (ile?) lżejszej budzie.
800kg civic mnie nie dziwi ale tą meganką jestem zdumiony.

megane lata na 240-260 slicku i Arek zrobił tam więcej okrążeń,niż my wszyscy razem wzięci.
Slawo2000
CYTAT
to po co te wszystkie bajery: wielowahaczowe zawieszenie, cofnięty silnik n/a z alu, aku z tyłu, aktywny dyfer i wyważenie 50/50

Gdyby porównać auta o tej samej masie, stosunku mocy do masy, oponach itp. to pewnie ten z tymi "bajerami" byłby jednak wyraźnie szybszy.
Slawo2000
CYTAT
megane lata na 240-260 slicku i Arek zrobił tam więcej okrążeń,niż my wszyscy razem wzięci.

Patrząc na ostatnie wyniki z ostatnich Pszczółek to coś podejrzewam, że ten rekord Arka Kubiaka nie utrzyma się już zbyt długo wink.gif
Maciek1234
CYTAT(borman @ Mon, 08 Jun 2020 - 23:43) *
to po co te wszystkie bajery: wielowahaczowe zawieszenie, cofnięty silnik n/a z alu, aku z tyłu, aktywny dyfer i wyważenie 50/50 jak wystarczy fikuśny (ale nadal)mcpherson, belka i uturbione dwa litry ze scenika w trochę (ile?) lżejszej budzie.
800kg civic mnie nie dziwi ale tą meganką jestem zdumiony.

te bajery pewnie po to, żeby przejść przegląd rejestracyjny, czy dojechać o własnych siłach na drugi koniec Europy biggrin.gif
Aval
A jak już rozmawiamy o tej Megance - gdzieś jest dostępna specka co tam jest zrobione? Jaki zawias, itd?
pawel934
No i pozamiatane, bardzo bardzo ładny czas smile.gif

Gratulacje! jackkpl, jaki tam jest zawias? To jest Tein Mono Sport?

piwo
CYTAT(jackkpl @ Sun, 07 Jun 2020 - 19:29) *
Zobaczymy niedługo, czy rwd ma przewagę, czy nie smile.gif.

Czyli Rwd jednak szybsze
Tommo
No chyba nie łatwo będzie go pobić. Gratulacje.
mystek
Gratulacje, czas jest czas, choć faktycznie powinni zrobić podział na samochody (one seatery, cywilne i pewnie jakieś tam inne) oraz chociaż na opony (slick/semi/drogowe).
piwo
A taki civ czy Megane co robiły 56 to cywilne? Ja bym zrobił podział auta które przyjechały na lawecie kontra te co na kołach na zlot i w takiej samej konfiguracji jeżdżą. Ile zrobiła ta formułka?
Andrzejsr
To pewnie robią w zawodach jakichś superOS itp. A tu chodzi o best lap po prostu - generalkę.
Jak już to mogłaby być kategoria wydatki / laptime . Choć i w niej (czy też szczególnie w niej ) Jacek by pozamiatał smile.gif

Maciek1234
CYTAT(mystek @ Wed, 17 Jun 2020 - 09:22) *
Gratulacje, czas jest czas, choć faktycznie powinni zrobić podział na samochody (one seatery, cywilne i pewnie jakieś tam inne) oraz chociaż na opony (slick/semi/drogowe).

wystarczy podział na oficjalny rekord toru (przejazd wykonany podczas oficjalnych zawodów Time Attack) i nieoficjalny (czyli czym chcesz i kiedy chcesz).

CYTAT(piwo @ Wed, 17 Jun 2020 - 09:55) *
A taki civ czy Megane co robiły 56 to cywilne? Ja bym zrobił podział auta które przyjechały na lawecie kontra te co na kołach na zlot i w takiej samej konfiguracji jeżdżą. Ile zrobiła ta formułka?

to Megane też na zawody dojeżdża na lawecie, tak samo nie przejdzie przeglądu rejestracyjnego i tak samo nie nadaje się do jazdy po drodze publicznej, i tak samo jeździ na slickach - także różnica między wydmuszką Megane, a tym buggy jest w sumie niewielka, Megane jest obarczone grzechem pierworodnym w postaci ciężkiej karoserii i tego się nie przeskoczy. Taniej jest wybudować buggy od podstaw.
Andrzejsr
To nie buggy tylko KitCar !:)
Dopuszczony do ruchu i zarejestrowany akurat.
Maciek1234
CYTAT(Andrzejsr @ Wed, 17 Jun 2020 - 10:16) *
Dopuszczony do ruchu i zarejestrowany akurat.
dopuszczony i zarejestrowany, a 'przejdzie przegląd rejestracyjny' to dwie różne sprawy. Pomarańczowe Megane też jest zarejestrowane, a przeglądu nie przejdzie. Ale to zupełnie bez znaczenia. Bardziej istotny jest fakt, że ludzie zaczynają rozumieć, że lepiej jest wybudować wyścigówkę od podstaw (kitcar, buggy, czy gokart), mieć bazowo niską masę, do której pasują małe koła i małe hamulce, niż startować z poziomu seryjnych 1,5 tony, po czym stopniowo odchudzać, wybebeszać, wycinać blachy, szyby zastępować plastikiem itd. Ostatecznie wyjdzie taniej i efektywniej.
Andrzejsr
Zgadza się! Ale stereotyp "bety do upalania" czy innego czołga i cięcia go z każdej strony czy skracania śrubek w nim, wciąż obowiązuje.

Inna sprawa że ze wzrostem ilości jeżdżących amatorów pewnie pojawią się jakieś jednak regulacje/klasy itp a nie wolna amerykanka. Choć nie do bestlap'ów bo best to best i tyle bez kategorii.
Ale do np. w wątku obok poruszanej rywalizacji i regularnych jazd w jakiejś klasie. Póki co to z takich markowych jednorodnych w miarę pucharów to jest Miata Challenge (swoją drogą fajne zasady) i chyba nic więcej dla amatora bez licencji itp. ?

Co do rejestracji , przeglądów itp kolejni Organizatorzy na szczęście te zapisy traktują jako martwe lub wykreślają . Ale niektórzy Organizatorzy wciąż wolą podtrzymywać fikcję i w niej uczestniczyć .
MadeInPoland
CYTAT(Andrzejsr @ Wed, 17 Jun 2020 - 08:57) *
Zgadza się! Ale stereotyp "bety do upalania" czy innego czołga i cięcia go z każdej strony czy skracania śrubek w nim, wciąż obowiązuje.


Tak został zbudowany exocet Jacka. Tylko cięcie przyjęło wyższy level w Polsce jeszcze mało zbadany, ale czekaj wkrótce pojawią się podobne konstrukcje oparte o inne pojazdy.
Równanie samochodów z pełnym nadwoziem do takich konstrukcji jest niepoważne.
W Polsce jeszcze nie ma podziału na klasy w tym zakresie z uwagi na fakt, że to relatywnie nowe zjawisko.
Andrzejsr
A co za różnica z jakim nadwoziem ? równie "niepoważne" będzie zestawianie różnych pojemności, braku/ilości turbin , wielgachnego aero, kół z wielkimi slickami wystarczaającymi na jeden trackday, wydumanych przeróbek silnika tworzonych latami czy przeniesienia napędu, zawieszenia, metrów kwadratowych carbonu wstawionego zamiast blachy itd . To to samo. A że ktoś dobrze wybrał podstawę to jego plus tylko i tyle. Zmoknie w deszczu ale to jego wybór.
Jak nie ma klas to własnie się równa taka konstrukcja z nadwoziową w kategorii best lap, nie ma najmniejszego powodu żeby tego nie robić.
MadeInPoland
Ja nie piszę Ci, że nie należy tego robić, wręcz uważam, że właśnie należy i będzie coraz więcej takich konstrukcji i w Polsce powstaje motorsport na naszych oczach gdzie ludzie porzucają samochody dostawcze na rzecz wyścigowych o bardzo dobrym stosunku mocy do masy i zaczynają rozumieć, że jeżdżenie 1:40 na TP nie jest powodem do dumy.
Wkrótce ktoś przyjedzie bolidem F3 z mocniejszym silnikiem i nieregulaminowym aero i w tą stronę na szczęście to zmierza. I pewnie będzie to Jacek Kędzior smile.gif
Natomiast nie porównujmy do tego clio czy bmw, chociaż BMW G. Plasy ważyło 780kg bo mniej nie mogło z uwagi na regulamin, a cała rzesza chłopaków w BMW do sportu jeździ z masą 1200kg + i twierdzi, że mniej się nie da.
Andrzejsr
Skoro Clio czy BMW startuje i wpisuje swoje czasy w tabeli toru łódź, to będzie porównywane z tym, co tam przyjedzie. F3 czy F1 czy MEV.
MadeInPoland
Oczywiście, że będzie porównywane, ale nie podejmie rywalizacji. Pamiętaj, że Jacek ledwie co wyjechał po modyfikacjach i ma sporo tematów do poprawy więc ten czas należy traktować jako rozgrzewkę.
Tommo
Tak tylko pamiętajcie o jednym. Jeżeli ktoś wykręcił fenomenalny czas seryjnym np. M2 poniżej 59 sec. to fakt, że Jacek zrobił kilka sec mniej i jeszcze się poprawi w niczym nie umniejsza tego dokonania. Podobnie będzie z innymi.
MadeInPoland
Nie można umniejszać Jackowi w niczym wręcz trzeba mu dziękować za to co robi dla motorsportu i jak podnosi jego poziom w Polsce.
Nadaje ton rywalizacji i ciągnie całą stawkę za uszy ku górze. Nie jeden, ani nie dwóch grzebie teraz w garażu i myśli jak poprawić swój wóz i czas zainspirowany jego działaniami.
Andrzejsr
W kategorii seryjnych M2 pewnie nie. Ale mowa jest o tym że nie ma kategorii. Więc jako ogólny czas to słaby na tle rekordów. Mógł nie przyjeżdżać M2.
Tommo
CYTAT(Andrzejsr @ Wed, 17 Jun 2020 - 12:04) *
W kategorii seryjnych M2 pewnie nie. Ale mowa jest o tym że nie ma kategorii. Więc jako ogólny czas to słaby na tle rekordów. Mógł nie przyjeżdżać M2.

Czyli jak ktoś przyjedzie taką dobrze ustawioną Dalarą zrobi czas 52 sec to Jackowi też powiesz, że nie ma po co Mev'em przyjeżdżać bo słaby cas zrobi? biggrin.gif Chcę powiedzieć, że dobry, świetny czas okrążenia nie musi zawsze być najlepszy z najlepszych.
Maciek1234
CYTAT(Tommo @ Wed, 17 Jun 2020 - 13:23) *
Czyli jak ktoś przyjedzie taką dobrze ustawioną Dalarą zrobi czas 52 sec to Jackowi też powiesz, że nie ma po co Mev'em przyjeżdżać bo słaby cas zrobi? biggrin.gif Chcę powiedzieć, że dobry, świetny czas okrążenia nie musi zawsze być najlepszy z najlepszych.

4 sekundy straty na okrążeniu mniej niż jednominutowym to prawdziwa przepaść. Ten wątek to Top Toru.

I nie trzeba Dallary, wystarczy gokart biggrin.gif

tu próbny przejazd zwykłej 125 ccm, jakieś 30KM, a czas w okolicach 1 minuty

To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.