Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Jak zmienia się ciśnienie opon względem temperatury?
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Filmy i Zdjęcia
radzio_gsi
piwo
Jedno pytanie czemu powietrze (78% azotu ) zmienia ciśnienie z temperaturą a 100% azot nie? Przecież to gaz jak każdy który podlega zasadom równania gazu doskonałego pV=nRT. Może ja czegoś nie wiem.
radzio_gsi
CYTAT(piwo @ Tue, 12 May 2020 - 17:19) *
Jedno pytanie czemu powietrze (78% azotu ) zmienia ciśnienie z temperaturą a 100% azot nie? Przecież to gaz jak każdy który podlega zasadom równania gazu doskonałego pV=nRT. Może ja czegoś nie wiem.


Nie wierzę w azot, ale niestety nie miałem możliwości przetestować, być może jak rozwiąże się dyskusja to taki test uczynie. Póki co w filmie zaznaczyłem, że nie da się w 100% zatankować azotem...
damian146ti
To że azot nie zmienia swojego ciśnienia wraz ze wzrostem temperatury to bujda na resorach. Wszystko niezależnie od tego czy to gaz, ciecz, czy ciało stałe zmienia "gabaryty" wraz ze zmianą temperatury. Jedne mniej, drugie więcej a azot jest z tych pierwszych.
piwo
CYTAT(damian146ti @ Wed, 13 May 2020 - 16:19) *
To że azot nie zmienia swojego ciśnienia wraz ze wzrostem temperatury to bujda na resorach. Wszystko niezależnie od tego czy to gaz, ciecz, czy ciało stałe zmienia "gabaryty" wraz ze zmianą temperatury. Jedne mniej, drugie więcej a azot jest z tych pierwszych.

Jesteś pewien że jest coś takiego jak mniej lub więcej? Jak dla mnie każdy gaz reaguje tak samo i jest to określone wzorem.
kris4cars
CYTAT(piwo @ Wed, 13 May 2020 - 18:02) *
Jesteś pewien że jest coś takiego jak mniej lub więcej? Jak dla mnie każdy gaz reaguje tak samo i jest to określone wzorem.

tak, dlatego jak napełnisz klimę azotem to nie będzie działać a przy napełnieniu propanem zacznie funkcjonować.
piwo
a tu nie chodzi o punkt parowania i skraplania? klimatyzacja na azocie musialaby dzialac na bardzo wysokich cisnieniach by przechodzic z parowania w skraplanie i na odwrot. no ale co to za problem stworzyc chlodnice, parowniki i rurki miedziane odporne na 300 barow cisnienia. nie mowiac o sprezarkach ktore by takie cisnienie potrafily stworzyc.
kris4cars
Chodzi o zmianę temperatury przy zmianie ciśnienia.
jackkpl
CYTAT(kris4cars @ Thu, 14 May 2020 - 21:23) *
Chodzi o zmianę temperatury przy zmianie ciśnienia.


Raczej o zmianę ciśnienia przy zmianie temperatury w naszym przypadku.

Szydłowski w "Pracowni fizycznej" podaje 0.003672K-1 dla azotu i 0.003670K-1 dla suchego powietrza bez CO2. Jak widać te współczynniki są niemalże identyczne, więc azot to jest jakaś fanaberia.

A co do skraplania gazu, to są to już własności fizyczne danych gazów, zmniejszając temperaturę i/lub zwiększając ciśnienie możemy skroplić gaz.
Jako ciekawostka, taki gaz propan butan w puszce do palnika gazowego , gdy jest mróz na dworze, nie bardzo chce wylatywać. Trzeba puszkę lekko ogrzać i wtedy coś leci
MisioLBN
CYTAT(jackkpl @ Fri, 15 May 2020 - 06:39) *
Raczej o zmianę ciśnienia przy zmianie temperatury w naszym przypadku.

Szydłowski w "Pracowni fizycznej" podaje 0.003672K-1 dla azotu i 0.003670K-1 dla suchego powietrza bez CO2. Jak widać te współczynniki są niemalże identyczne, więc azot to jest jakaś fanaberia.

A co do skraplania gazu, to są to już własności fizyczne danych gazów, zmniejszając temperaturę i/lub zwiększając ciśnienie możemy skroplić gaz.
Jako ciekawostka, taki gaz propan butan w puszce do palnika gazowego , gdy jest mróz na dworze, nie bardzo chce wylatywać. Trzeba puszkę lekko ogrzać i wtedy coś leci

Co do propanu to to samo zauważysz zarówno w zapalniczce czy instalacji LPG dlatego na zimę na stacji masz zimowe LPG (więcej propanu) a latem tańszą mieszankę (więcej butanu).
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.