Jako że potrzebowałem informacji na temat wpływu zaworka zwrotnego na przepływ paliwa, a raczej nikt tego nie sprawdzał postanowiłem sprawdzić jak się zachowuje pompa w kilku warunkach tj. zasilenie swirlpota, obciążenie 3.3 bara i 5 bar.
do testów użyłem 3 pompy, jedna oryginalna Bosch 044, jedna dobra replika Koyostar ( w stanach bardzo dużo tego kupują , sam się skusiłem i nie żałuję po teście a kosztuje grosze ) i zwykła replika
Dodatkowo sprawdziłem że dla jednej pompy nie ma absolutnie żadnej różnicy czy to jest wężyk 8 czy też 10mm a także mocowanie typu proste wyjście czy na oczko Banjo.
Do zasilenia użyłem akumulatora 95Ah z podłączonym prostownikiem, przewody zasilające pompy 6mm^2, nie spadało poniżej 12V
Zasilanie może nie takie jak panuje podczas jazdy, ale dzięki temu mam pewność że nie spadnie wydajność przy załączeniu wentylatorów i ruszaniu kierownica z elektrycznym wspomaganiem.
Dla pompy Bosch przy 3.3 bara pompa trzyma dane katalogowe dla napięcia 12V wiec można śmiało doliczyć te katalogowe 30L/h na 1V więcej zasilania, ale powtarzam traktuje to jako margines bezpieczeństwa typu zużycie, zabrudzenie filtra, spadek napięcia itp. Nie lubię czegoś na styk.
Do prób pod obciążenia użyłem regulatora ciśnienia wraz z pełną długością przewodów w samochodzie i listwami. Zasilanie 10mm powrót 8mm
Pomiar ze stoperem na napełnienie dokładnie odmierzonego 20L naczynia, wyniki już przeliczone
Test z zaworkiem wykonałem na jednej pompie żeby sprawdzić jego odziaływanie.
Wyniki w takiej tabelce z uzyskanymi napięciami :
Pompa....................Bez obciążenia z zaworem zwrotnym...................bez obciążenia i bez zaworu zwrotnego.................3.3 bara bez zaworu zwrotnego..............5 bar bez zaworu zwrotnego..........5 bar z zaworkiem zwrotnym
Bosch 044....................298 L/h...........12,2V............................................325 L/h...........12,3V............................................235 L/h.......12,2V...........................189 L/h.......12,1V.......................164 L/h........12,07V
Koyostar 044......................................-..................................................346 L/h...........12,6V............................................231 L/h.......12,3V...........................180 L/h.......12,2V
Replika 044 ........................................-..................................................289 L/h...........12,5V............................................213 L/h.......12,2V...........................164 L/h.......12,1V
Jak widać fabryczny zaworek zwrotny powoduje zauważalne straty, myślę ze to wynika z jego budowy gdzie średnica jest przewężona aż do 3mm, a i sama sprężynka stawia spory opór, więc do swoich zastosowań planuje użyć większy zaworek zwrotny na przewód 10mm przez co jego wewnętrzna średnica ma już 7mm i mniej napiętą sprężynę, sprawdzę za jakiś czas.
Co do hałasu pomp, wszystkie pracują jednakowo.
Mam nadzieję że przyda się.