Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Sportowy ABS - z jakiego auta wziąć
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Racingforum - Forum Główne
Stron: 1, 2
kontrolm
Pany, Panewki...

Potzrebuję zabudować ABS do auta które nawet jeżeli miało wcześniej ABS to był on prosty i prymitywny ( wielka cegła tylko 3 kanały przód). Auto mimo podeszłego wieku będzie szybkie i żeby uniknąć niespodzianek typu rozbicie auta na zablokowanych kołach, albo przedłużająca się w nieskończoność droga hamowania bo jedno, dwa koła non stop idą w poślizg chcę tam założyć nowoczesny kompaktowy ABS z auta o sportowym rodowodzie żeby pomagał a nie przeszkadzał.
Gdzieś był kiedyś taki temat na SR że z jakiejś M3 albo M5 by podedszło, Radzio_gsi bardzo chwalił moduł z M3 E46 że jest genialny, z nowszych modeli również leżą na Allegro często w normalnych pieniążkach.
Pytanie które ciśnie się na usta to czy będzie on pracować bez podłączonego CAN-a lub innych magistral, a jeżeli nie to z czego taki moduł podebrać żeby było dobrze ?

Z góry dzięki za podpowiedzi
radzio_gsi
abs z m3 jest zupełnie stand alone
piwo
z mazdy rx8? powinny byc latwo dostepne i tanie.
kontrolm
CYTAT(radzio_gsi @ Mon, 23 Sep 2019 - 20:55) *
abs z m3 jest zupełnie stand alone

z m3 e46 ? czy z wyższych modeli też ? to z e46 ma jakąś zewnętrzną pompę doładowującą DSC. Czy ona będzie mi potrzebna jeżeli nie będę go używać ?
kontrolm
CYTAT(piwo @ Tue, 24 Sep 2019 - 05:04) *
z mazdy rx8? powinny byc latwo dostepne i tanie.

no jest to pomysł, zaraz sprawdzę
mark2222
kontrolm
przy okazji zapytam jak planujesz ogarnąć sygnały z kół? wykorzystasz obecne czy planujesz nowe pod układ, który będzie pracował

piwo
z rx8 będzie pracował jak standalone czy potrzebuje dodatkowe np. po can?
kontrolm
zrobię nowe pod układ.
kontrolm
sprawdziłem pompy z rexa są po 20-30 zł ;-) cena kosmos ;-)
jackkpl
CYTAT(kontrolm @ Tue, 24 Sep 2019 - 09:08) *
sprawdziłem pompy z rexa są po 20-30 zł ;-) cena kosmos ;-)

Potrzebujesz mu nadać info po CANie, do tego rx ma inną ilość zębów przód/tył. Da się, ale nie będzie łatwo.
kontrolm
CYTAT(jackkpl @ Tue, 24 Sep 2019 - 11:23) *
Potrzebujesz mu nadać info po CANie, do tego rx ma inną ilość zębów przód/tył. Da się, ale nie będzie łatwo.

jakie info ? coś więcej informacji ? Bez tego nie będzie działać ?
jackkpl
CYTAT(kontrolm @ Tue, 24 Sep 2019 - 11:37) *
jakie info ? coś więcej informacji ? Bez tego nie będzie działać ?

Trzeba wysłać odpowiednią ramkę, bez tego nie będzie działać. A ramka zależy od wersji absu, póki co wiadomo o 5 różnych wersjach.
kontrolm
masz gdzieś jakiś topic ze szczegółami ?
jackkpl
CYTAT(kontrolm @ Tue, 24 Sep 2019 - 11:53) *
masz gdzieś jakiś topic ze szczegółami ?

EMU ogarnia ten abs.
Misior
A da się taki ABS ogarnąć w samochodzie z dwoma pompami hamulcowymi i bez serwa? Coś jak pedalbox. Dwie pompy po to żeby zrobić regulacje balansu a serwo się nie mieści
jackkpl
CYTAT(Misior @ Wed, 25 Sep 2019 - 10:31) *
A da się taki ABS ogarnąć w samochodzie z dwoma pompami hamulcowymi i bez serwa? Coś jak pedalbox. Dwie pompy po to żeby zrobić regulacje balansu a serwo się nie mieści

Pompa abs ma 2 wejscia, bo kazda pompka.jest 2 obwodowa. Ale abs jest po krzyzu, wiec sie nie da. Ewentualnie tylko przod pod abs a tyl na regulacji recznej.
Misior
Dzięki za odpowiedź.
kontrolm
CYTAT(jackkpl @ Wed, 25 Sep 2019 - 10:39) *
Pompa abs ma 2 wejscia, bo kazda pompka.jest 2 obwodowa. Ale abs jest po krzyzu, wiec sie nie da. Ewentualnie tylko przod pod abs a tyl na regulacji recznej.


nie wiem czy dobrze kombinuje ale jeżeli masz 4 kanałowy ABS który potrafi mierzyć prędkość każdego koła i modulować 4 koła osobno to co stoi na przeszkodzie żeby przez jeden obwód puścić koła przód a przez drugi tył ?
tetis
CYTAT(jackkpl @ Wed, 25 Sep 2019 - 10:39) *
Pompa abs ma 2 wejscia, bo kazda pompka.jest 2 obwodowa. Ale abs jest po krzyzu, wiec sie nie da. Ewentualnie tylko przod pod abs a tyl na regulacji recznej.


Bzdura, przeczytaj, pomysl i dopiero pisz.
Tomek_P
CYTAT(jackkpl @ Wed, 25 Sep 2019 - 10:39) *
Pompa abs ma 2 wejscia, bo kazda pompka.jest 2 obwodowa. Ale abs jest po krzyzu, wiec sie nie da. Ewentualnie tylko przod pod abs a tyl na regulacji recznej.


ABS z e46 m3 nie jest po krzyżu i to jest jedna z jego zalet
kamil7s
Mógłby ktoś opisać ten ABS z m3, jakieś schematy ? Do czego służy pompa doładowująca(zdaje się do działania kontroli trakcji), czy bez niej będzie działał abs ?
kontrolm
CYTAT(kamil7s @ Wed, 25 Sep 2019 - 20:19) *
Mógłby ktoś opisać ten ABS z m3, jakieś schematy ? Do czego służy pompa doładowująca(zdaje się do działania kontroli trakcji), czy bez niej będzie działał abs ?

doczytałem - pompa doładowująca jest tylko we wcześniejszych rocznikach które nie miały ABSu ATE mk60 tylko bodajże mk20. Po lifcie jest już bez tej pompy.
Schematy dostępne na sieci nawet całe poradniki jak to zamontować
jackkpl
CYTAT(tetis @ Wed, 25 Sep 2019 - 18:29) *
Bzdura, przeczytaj, pomysl i dopiero pisz.

Skasowalem swoj post, urok telefonow.

Napisz w takim razie gdzie jest bzdura. Ja nie wiem wszystkiego i moge sie mylic. Twoj komentarz jest na poziomie onetu - krytykujesz,a sam nic nie wnosisz.
Z tego co doczytalem, 2 obwody to wymog prawny i byly 2 mozlowosci, rozdzial ukladow pom X lub H przod/tyl.
W autach ktore kiedys mialem byl uklad X i wydaje mi sie,zw jest nadal stosowany, bo jest bezpieczniejszy. Jesli masz informacje,ze np rx8 ma rozdzial przod/tyl to sie tym podziel.

CYTAT(Tomek_P @ Wed, 25 Sep 2019 - 19:35) *
ABS z e46 m3 nie jest po krzyżu i to jest jedna z jego zalet

Moze tak byc, moze i rx8 tez jest przod/tyl. Pewnosci nie mam.
Misior
To jak będzie w takim razie? Będę miał w projekcie komplet czujników z E90 330d tak żeby działał Jacka TCS to czy będę mógł też odpalić ABS (przy założeniu że będą dwie pompy)?
jackkpl
CYTAT(Misior @ Thu, 26 Sep 2019 - 08:31) *
To jak będzie w takim razie? Będę miał w projekcie komplet czujników z E90 330d tak żeby działał Jacka TCS to czy będę mógł też odpalić ABS (przy założeniu że będą dwie pompy)?

Sprawdziłem, niestety RX8 ma po krzyżu. Nawet układ wejść/wyjść w pompie wskazuje, że RL i FR są na jednym wejsciu, a RR i FL na drugim.

Czyli na pedalboxie i 2 pompach to z ABSem RX8 odpada, bo nie bedziesz mial regulacji balansu.
Nowe pompy ABS (już w 1997 takie były) mają EBD (electronic brakeforce distribution). Same ograniczają ciśnienie na tył wraz ze wzrostem ciśnienia na wejściu. Dlatego w okolicy tego roku w samochodach nie montowano korektorów siły na przewodzie.

CYTAT(kontrolm @ Wed, 25 Sep 2019 - 17:20) *
nie wiem czy dobrze kombinuje ale jeżeli masz 4 kanałowy ABS który potrafi mierzyć prędkość każdego koła i modulować 4 koła osobno to co stoi na przeszkodzie żeby przez jeden obwód puścić koła przód a przez drugi tył ?


Taka RXowa pompa abs jest dość skomplikowana, bo ma właśnie krzyżowy układ i ograniczenie ciśnienia na wyjściu na tylne koła. Do tego ma wbudowane ESP. Nie można nic z tym zrobić (przynajmniej ja nie wiem jak). Jak pozamieniasz wyjścia przód/tył, to będzie Ci hamował lewy i prawy inaczej i auto będzie ściągało.


@tetis - zmotywowałeś mnie do przejścia się do piwnicy i sprawdzenia jeszcze raz.
Misior
No to jeszcze poczekam aż ktoś odpowie tak samo tylko o ABSie z M3.
małe OT. Czy to w ogóle dobry pomysł? Nie mam jak upchać serwa bez milionów przeróbek, z przodu 4tłoki z tyłu 2tłoki, a zależy mi na tym, żeby jednak dobrze to hamowało a średnicami pomp może wstępnie to ustawię?
jackkpl
CYTAT(Misior @ Thu, 26 Sep 2019 - 08:49) *
No to jeszcze poczekam aż ktoś odpowie tak samo tylko o ABSie z M3.
małe OT. Czy to w ogóle dobry pomysł? Nie mam jak upchać serwa bez milionów przeróbek, z przodu 4tłoki z tyłu 2tłoki, a zależy mi na tym, żeby jednak dobrze to hamowało a średnicami pomp może wstępnie to ustawię?

Jeśli zamontujesz ABS, to nie potrzebne ci są 2 pompki i regulacja, jedna zwykła to ogarnie. Bez serwa musisz zwiększyć siłę hamowania mniej więcej 3x. Czyli średnica tarczy i współczynnik tarcia klocka musi być większy. Do tego możesz zmienić przełożenie stosując mniejszej średnicy pompkę przy pedale.
Moim zdaniem serwo jest lżejsze, niż zwiększanie rozmiaru tarczy smile.gif.

CYTAT(Tomek_P @ Wed, 25 Sep 2019 - 19:35) *
ABS z e46 m3 nie jest po krzyżu i to jest jedna z jego zalet
Tomek_P
CYTAT(Misior @ Thu, 26 Sep 2019 - 08:49) *
No to jeszcze poczekam aż ktoś odpowie tak samo tylko o ABSie z M3.
małe OT. Czy to w ogóle dobry pomysł? Nie mam jak upchać serwa bez milionów przeróbek, z przodu 4tłoki z tyłu 2tłoki, a zależy mi na tym, żeby jednak dobrze to hamowało a średnicami pomp może wstępnie to ustawię?


Tak jak pisałem ABS z e46 m3 nie jest krzyżowy mam go zamontowanego w e30 z pedal boxem i balanserm. Mam zamontowane czujniki ciśnienia (przód tył) i czujnik kąta znoszenia od ESC, taka była informacja w sieci że jest to niezbędne do działania ABS-u. Jak chcesz to mogę wypiąć te czujniki żeby sprawdzić czy bez tego też działa. Czujniki w kołach musisz dobrać tak aby pasowały charakterystyką prądową do pompy ABS-u. BMW strasznie miesza i w każdym modelu jak i przed i po-lifcie są inne. Zwykłe pompy od e46 mają układ krzyżowy.
Tomek_P
CYTAT(kontrolm @ Wed, 25 Sep 2019 - 17:20) *
nie wiem czy dobrze kombinuje ale jeżeli masz 4 kanałowy ABS który potrafi mierzyć prędkość każdego koła i modulować 4 koła osobno to co stoi na przeszkodzie żeby przez jeden obwód puścić koła przód a przez drugi tył ?


Uwierz, nie będzie to działać próbowałem smile.gif
Misior
CYTAT(Tomek_P @ Thu, 26 Sep 2019 - 09:51) *
Tak jak pisałem ABS z e46 m3 nie jest krzyżowy mam go zamontowanego w e30 z pedal boxem i balanserm. Mam zamontowane czujniki ciśnienia (przód tył) i czujnik kąta znoszenia od ESC, taka była informacja w sieci że jest to niezbędne do działania ABS-u. Jak chcesz to mogę wypiąć te czujniki żeby sprawdzić czy bez tego też działa. Czujniki w kołach musisz dobrać tak aby pasowały charakterystyką prądową do pompy ABS-u. BMW strasznie miesza i w każdym modelu jak i przed i po-lifcie są inne. Zwykłe pompy od e46 mają układ krzyżowy.


Dzięki za odpowiedź.
A jak Ci się jeździ z pedalboxem? U mnie ciężko upchać serwo i dlatego myślałem o opcji bez. Ale zawsze jakiś tam sposób na montaż się znajdzie jak będzie potrzeba (chciałem zastosować oryginalne pedały z E90 i do tego dopiąć pompki).


Tomek_P
Do jazdy bez serwa trzeba się przyzwyczaić, dobrze mieć dobre hamulce i niezłe klocki, żeby nie trzeba było strasznie mocno cisnąć.

Dobrze widzę że robisz ciekawy "przeszczep" podłoga z jakiegoś świeżego BMW, a karoseria z czego?
Misior
CYTAT(Tomek_P @ Thu, 26 Sep 2019 - 10:33) *
Do jazdy bez serwa trzeba się przyzwyczaić, dobrze mieć dobre hamulce i niezłe klocki, żeby nie trzeba było strasznie mocno cisnąć.

No własnie tego się obawiam, to chyba pokombinuję coś ze serwem żeby je jednak upchać gdzieś.

A projekt taki sobie biggrin.gif

kontrolm
CYTAT(Tomek_P @ Thu, 26 Sep 2019 - 09:59) *
Uwierz, nie będzie to działać próbowałem smile.gif


próbowałeś z modułem ATE/Teves mk60 z BMW m3 czy z jakimś innym ?

Co się działo ?
Tomek_P
CYTAT(kontrolm @ Thu, 26 Sep 2019 - 11:17) *
próbowałeś z modułem ATE/Teves mk60 z BMW m3 czy z jakimś innym ?

Co się działo ?


Ta odpowiedź dotyczyła ABS-u z auta cywilnego w układzie krzyżowym podłączonego niezgodnie z oznaczeniami na pompie.
marszall
A takie pytanie: czym sie różni sportowy ABS od zwykłego?
done4
http://antymoto.com/system-abs-warto-wiedziec/

W autach z homologacją drogową nie stosuje się sportowych systemów abs.
piwo
Sportowy ABS skupia się na najlepszym hamowaniu każdego koła zawsze a nie myśli jak odpuścić hamowanie by zachować tor jazdy. O tor jazdy dba kierowca kierownica a ABS ma wyciskać zawsze maks hamowania z każdego koła. Czyli większą siła hamowania na tylnych kołach oraz możliwość ściągania w którąś stronę jak bez absu. Czyli abs nie jest zaprogramowany by nie zarzuciło auta na łuku na deszczu czy lodzie czyli nie ze słabym balansem bezpiecznym dla amatorów. Auta że sportowym absem myszkuja na dohamowaniach i często są niestabilne na dohamowanisch do łuków ale za to siła hamowania tylnych kół jest znacznie większa.
Skiba
CYTAT(piwo @ Sat, 28 Sep 2019 - 08:26) *
Sportowy ABS skupia się na najlepszym hamowaniu każdego koła zawsze a nie myśli jak odpuścić hamowanie by zachować tor jazdy. O tor jazdy dba kierowca kierownica a ABS ma wyciskać zawsze maks hamowania z każdego koła. Czyli większą siła hamowania na tylnych kołach oraz możliwość ściągania w którąś stronę jak bez absu. Czyli abs nie jest zaprogramowany by nie zarzuciło auta na łuku na deszczu czy lodzie czyli nie ze słabym balansem bezpiecznym dla amatorów. Auta że sportowym absem myszkuja na dohamowaniach i często są niestabilne na dohamowanisch do łuków ale za to siła hamowania tylnych kół jest znacznie większa.


Czy ten z M3 e46 taki jest ?
kidzio_r5gtt
chyba im skuteczniej się hamuje, tym mniejsza jest siła hamowania tylną osią. gorsza trakcja, mniejsza skuteczność - więcej sił na tył...
piwo
Hamuje się tyle ile przyczepności jest na danym kole. Więc jak ktoś ma silnik z tyłu to i siła hamowania tyłu musi być większa bo nacisk z tyłu jest większy. Mi chodziło tylko o to że sportowy ABS powoduje większe i z większą częstotliwością poślizgi na każdym kole niż cywilne które nie dopuszczają do blokowania tyłu nigdy w obawie przed tym że kierownik z czymś takim sobie nie poradzi.
radzio_gsi
Poza tym abs z m3 wyczuwa żwirek na którym pozwala przyblokowywac kola
piwo
Czyli przeciwieństwo absu speedstera który jak wykryje luźna nawierzchnie odpuszcza wogole hamowanie na 5s mimo że wciskamy hebel. Taki bonus by się wpierniczyc komuś w bagażnik.
flapjck1
Nie opanowałeś tego abs-u? Coś mi się kołacze ze miałeś wgrać jakaś aktualizacje
farmer91
Misior płyta podłogowa bmw e90, motor stary vr6 i na to karoseria Łady?
Misior
CYTAT(farmer91 @ Sun, 29 Sep 2019 - 16:15) *
Misior płyta podłogowa bmw e90, motor stary vr6 i na to karoseria Łady?


Tak. I jeszcze parę ciekawych (chyba) rozwiązań smile.gif
yotomeczek
CYTAT(piwo @ Sat, 28 Sep 2019 - 07:26) *
Sportowy ABS skupia się na najlepszym hamowaniu każdego koła zawsze a nie myśli jak odpuścić hamowanie by zachować tor jazdy. O tor jazdy dba kierowca kierownica a ABS ma wyciskać zawsze maks hamowania z każdego koła. Czyli większą siła hamowania na tylnych kołach oraz możliwość ściągania w którąś stronę jak bez absu. Czyli abs nie jest zaprogramowany by nie zarzuciło auta na łuku na deszczu czy lodzie czyli nie ze słabym balansem bezpiecznym dla amatorów. Auta że sportowym absem myszkuja na dohamowaniach i często są niestabilne na dohamowanisch do łuków ale za to siła hamowania tylnych kół jest znacznie większa.


Kierowca wyścigowy opowiadał że w wyścigach torowych, że punkty hamowania mają obcykane z dokładnością do 1m (nawet mniej i to przy hamowaniu z 250km/h). Mówił że starają się zawsze na początku hamowania nie uruchamiać ABS bo zawsze może ciut przesunąć. Czyli na początku hamują tuż przed punktem zadziałania ABS - oczywiście bez blokowania kół. ABS głównie służy im do tego żeby nie splackować opon. Również do ratowania się z sytuacji awaryjnej - za późne hamowanie i jeszcze można jakieś korekty kierą robić.
kontrolm
Ja to jestem ciekawy czy moduł ABS jest taki standalone tylko w M3 E46 czy też może inne modele typu M5, M6 też są potencjalnymi dawcami ? Co z młodszymi modelami ?
piwo
CYTAT(yotomeczek @ Sun, 29 Sep 2019 - 20:26) *
Kierowca wyścigowy opowiadał że w wyścigach torowych, że punkty hamowania mają obcykane z dokładnością do 1m (nawet mniej i to przy hamowaniu z 250km/h).

Raczej nirmozliwe 1m przy 250km/h auto pokonuje w czasie 0,015s. Żaden człowiek nawet nadczłowiek nie ma takiej reakcji i powtarzalności. Przy 250km/h celować z dokładnością 10m to 0,15s to już jego mega dobrze. Pewnie normalni ludzie bliżej są hamowania z dokładnością 20m z tej prędkości.
kidzio_r5gtt
tz że wchodzą w zakręt też z dokładnością do 10 m? zastanów się
kontrolm
CYTAT(piwo @ Mon, 30 Sep 2019 - 08:21) *
Raczej nirmozliwe 1m przy 250km/h auto pokonuje w czasie 0,015s. Żaden człowiek nawet nadczłowiek nie ma takiej reakcji i powtarzalności. Przy 250km/h celować z dokładnością 10m to 0,15s to już jego mega dobrze. Pewnie normalni ludzie bliżej są hamowania z dokładnością 20m z tej prędkości.

przypomniał mi się test (o którym czytałem w jakiejś fachowej publikacji) jaki przechodzi kierowca formuły 1. Nie pamiętam dokładnych wymairów ale wchodza do pomieszczenia które jest całe wypełnione lampkami łącznie z sufitem i podłogą. Zabawa polega na tym że jak zapali się lampka należy ją jak najszybciej zgasić naciskając ją dłonią tudzież klepiąc jak kto woli wtedy zapala się następna i tak przez minutę. Robert Kubica gasi 200...
piwo
Nie, hamują wcześniej niż można i lekko odpuszczają hamowanie jak trzeba. Nie ma nikogo kto ma taką reakcję. Dodatkowo dochodzi rozdzielczość wzroku maks 30hz czyli opóźnienie 33ms przez które auto przy 250 przejeżdża co najmniej 2m.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.