MODEL: Trabant 601 z 1965r
Modyfikacje
Silnik: w trakcie
Swap na G10A z Suzuki Swift z 95r, 993cm3
Turbosprężarka: GT1549 z Opla Vectra 2.0 DTI, aktualne doładowanie 0.5bar
Modyfikacje głowicy:
* Wywiercone otwory na wtryskiwacze paliwa
* Wykonane mocowanie listwy paliwa z Suzuki Alto
Modyfikacje bloku:
* Wywiercony otwór pod spływ oleju z turbo
* Blok rozwiercony pod tłoki z Vitary 1.6
* Korby ze Swifta 1.3
* Sprzęgło ze Swifta 1.3/1.6
Układ dolotowy: ZAKOŃCZONE
* Średnica dolotu 45mm (silikony i rurki aluminiowe)
* Filtr stożkowy K&N
* Blowoff Epman RF Silver
* Usunięty monowtrysk paliwa z obudowy przepustnicy
* Zaślepiony EGR
* Wyspawana flansza z kolankiem nad przepustnicą
* Intercooler z Fiata 1.3 multijet
Układ wydechowy: ZAKOŃCZONE
* Kolektor wydechowy wyspawany z rurek i kolanek do CO + flansze wypalone na plaźmie
* Wydech przelotowy z nierdzewki z dwoma tłumikami (ulter & magnaflow) 2"
Układ wtryskowy: ZAKOŃCZONE
* Pompa paliwa Epman (klon Walbro 255lph)
* Listwa paliwowa z Suzuki Alto
* Wtryski: DENSO 300cm3/min @ 3bar
* Regulator ciśnienia paliwa Bosch 3 bar w obudowie z Audi A3
* Czujnik ciśnienia paliwa
Elektronika: ZAKOŃCZONE
* Wiązka elektryczna przeszczepiona ze swifta
* Sterownie silnikiem: EMU Classic
* Wywalony aparat zapłonowy i 3 cewki aktywne z VW
* Dodatkowe zegary: ciśnienie doładowania, AFR, EGT, Temperatura oleju
* Zawór EBC z VW
* Zegary z Seat Arosa
Układ chłodzenia: ZAKOŃCZONE
* Chłodnica ze skody 105 z chińskim wentylatorem
Układ napędowy: W trakcie
* Skrzynia biegów: Swift 1.0
* Półosie wykonane na wymiar w Motomax
* Przeguby zewnętrzne: Seat Ibiza I
* Piasty: Golf I
Zawieszenie: ZAKOŃCZONE
* Tył: Seryjny resor, lekko obniżony
* Przód: Seryjny resor, lekko obniżony, czeskie dłuższe wahacze (+3cm na stronę) na sworzeń ze skody
Hamulce: ZAKOŃCZONE
* Pompa hamulcowa i serwo: Matiz
* Przód: Tarcze wentylowane, zaciski Golf I GTI
* Tył: Tarcze hamulcowe, zaciski Golf II/Golf III
Układ kierowniczy: ZAKOŃCZONE
* Maglownica z Fiat Siena
* Pompa wspomagania z Citroena Saxo
Moc:
Obecnie na hamowni 95KM przy 0.9 bara
Hej,
Więcej czytam to forum niż się udzielam, ale postanowiłem opisać swój projekt (Trabanta chyba jeszcze nie było )
W 2015 roku kupiłem Trabanta 601, wyciągniętego z krzaków po 15 latach postoju, auto posiadało silnik z malucha. Po rozebraniu i wypiaskowaniu okazało się że blacharka jest w opłakanym stanie - zapadła decyzja że nie idziemy w oryginał tylko robimy coś innego. Wybór wpadł na silnik ze swifta, który udało się kupić za parę stówek razem ze skrzynią, wiązką i innymi gratisami. Po 3 latach plac auto wyjechało o własnych siłach (wtedy jeszcze z w pełni seryjnym silnikiem).
Po roku jazdy, walki z legalizacją swapa itp. powoli w głowie zaczęły rodzić się myśli o turbo (bo wiadomo, mocy zawsze mało choć i tak już auto zdziwiło nie jednego kierowcę z pod świateł ). Udało się kupić turbinę za 50zł na przymiarkę. W momencie kiedy byłem już pewny że uda się ją wcisnąć pod maskę, to zaczęliśmy powoli planować jak to będzie wyglądać i kompletować komponenty.
Na początek, na plaźmie zostały wycięte flansze, później powoli wyspawaliśmy kolektor wydechowy z kolanek hamburskich i rurek. Kiedy turbo już wisiało, silnik opuścił budę i głowica została przerobiona pod wielopunktowy wtrysk paliwa, monowtrysk zastąpiony został króćcem do połączenia dolotu, w bloku wywiercony został spływ oleju.
Po odpaleniu silnika na wtrysku wielopunktowym, sterowanym DETem, zbudowany został układ dolotowy z silikonów i rurek aluminiowych oraz intercoolera z Fiata. Po podłączeniu wszystkiego powoli zaczęliśmy stroić metodą prób i błędów (na początek zakres podciśnień, potem powoli podnosiliśmy ciśnienie na gruszce aż od 0.5 bara).
Auto jeździ od wiosny, powoli aplikujemy poprawki, turbo za 50zł już padło - wstawiony jest nowy core i na razie daje rade (a nie jednego już zadziwiło jeżeli chodzi o przyspieszenie ). EGT nie przekracza 700 stopni przy mocnym upalaniu a olej dochodzi do 110C (głównie w korkach, podczas jazdy nie przekracza 95C), czujnik temperatury oleju wkręcony jest w blok w magistralę olejową.
Wszystkie prace (łącznie z lakierowaniem) zostały wykonane w garażu, jedyne zlecone prace to wykonanie półosi, adapterów pod hamulce oraz wycięcie flansz do kolektora wydechowego.
Jeżeli chodzi plany, to powoli będziemy dłubać silnik, bardzo chciałbym dojść do okolic 100KM, nie wiem na ile jest to realne, aczkolwiek już przy obecnym doładowaniu jest fajnie Do tego pewnie wpadną jeszcze jakieś usztywnienia budy.
Kiedyś chciałbym też przejść na EMU i wywalić oryginalny sterownik, ale póki co koszta przekraczają moje możliwości finansowe.
PS.: Wiem, projekt jest niedorzeczny na maksa, ale sprawia mi dużą frajdę (zarówno podczas jazdy jak i podczas budowy )
Kilka zdjęć:
Filmików wiele nie mam (nie mam czym/z kim nakręcic czegoś sensownego).
Tak to zbierało się na starej turbinie:
https://www.youtube.com/watch?v=509dU-dmYY4
Tak było podczas wczesnego strojenia:
https://www.youtube.com/watch?v=c5mxBJ7NZEE
Pełną relację z odbudowy i modyfikacji, można znaleźć na mojej stronie
Zapraszam również na mojego instagrama i Facebooka
Będę wdzięczny za wszystkie sugestię co można poprawić, staram się cały czas rozwijać i poszerzać swoją wiedzę w tym temacie
Pozdrawiam,
Grzesiek