Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: E36 zawieszenie na tor, ISC ?
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > BMW Performance
hmm
Cześć, stoję przed zakupem zawieszenia do e36 coupe. Samochód powoli szykowany pod tor. Kilka osób polecało ISC i niby jestem na nie nastawiony jednak nie ukrywam, że to sporo kasy jak dla mnie. Wiem, że takie ISC to nadal średnia półka jednak zastanawiam się czy nadal nie za wysoka jak na początkującego amatora. Macie sprawdzone jakieś tańsze rozwiązania ? Bilstein B8 plus jakieś dobre sprężyny dużo taniej nie wyjdzie, a gwint zawsze da możliwość regulacji wysokości, gdyby się zachciało KJS itp. Z drugiej strony jak mam teraz kupić coś za 2000 a za rok kupować ISC albo BC to też mija się z celem i od razu trzeba kupić coś sprawdzonego. Wszelki rady mile widziane smile.gif
radzio_gsi
szczerze.... możesz spróbować łyknąć max speeding rods. całkiem niezła podjeba isc. o dziwo działa. poświęć tylko chwilę, żeby się zastanowić jaką chcesz sprężynę
Loobo
Z low budget do e36 to byłem zadowolony z zestawu KW (nie gwintowane tylko zwykly set amorki + sprezyny). Kupilem to za jakies grosze 300pln na allegro (byly bardzo zardzewiale), ale sprawowalo sie to bardzo dobrze i do tej pory kolejny wlasciciel auta ich uzywa.
Wczesniej mialem rozne Bilsteiny i H&R, ale te KW byly lepsze.
hmm
CYTAT(radzio_gsi @ Thu, 08 Aug 2019 - 22:46) *
szczerze.... możesz spróbować łyknąć max speeding rods. całkiem niezła podjeba isc. o dziwo działa. poświęć tylko chwilę, żeby się zastanowić jaką chcesz sprężynę


Oglądałem sporo na YT o tym zawieszeniu i raczej się nie zdecyduję. Było bardzo dużo opinii, że po niedługim czasie zaczęło stukać albo wylały się amortyzatory.

CYTAT(Loobo @ Fri, 09 Aug 2019 - 06:35) *
Z low budget do e36 to byłem zadowolony z zestawu KW (nie gwintowane tylko zwykly set amorki + sprezyny). Kupilem to za jakies grosze 300pln na allegro (byly bardzo zardzewiale), ale sprawowalo sie to bardzo dobrze i do tej pory kolejny wlasciciel auta ich uzywa.
Wczesniej mialem rozne Bilsteiny i H&R, ale te KW byly lepsze.


Raczej szukam z nowych zestawów, żeby nie musieć polować przez 2 miesiące na używane.
radzio_gsi
CYTAT(hmm @ Sat, 10 Aug 2019 - 14:24) *
Oglądałem sporo na YT o tym zawieszeniu i raczej się nie zdecyduję. Było bardzo dużo opinii, że po niedługim czasie zaczęło stukać albo wylały się amortyzatory.



Raczej szukam z nowych zestawów, żeby nie musieć polować przez 2 miesiące na używane.



hmmm... wyczuwam problem w korelacji budżet/oczekiwania.............

stukanie nie zawsze oznacza, że amortyzator przestał działać.

ten zawias ma sporo problemów, ale price/performance wychodzi naprawdę całkiem klawo.
proponuje kupić i nauczyć się samemu serwisować wymieniając po kolei chińskie elementy na mniej chińskie smile.gif

a jeżeli mimo wszystko nie. to zostaje bilstein.
BeeMiX
Ja na Twoim miejscu dał bym sobie spokój z ISC. To nie jest żadna średnia półka. To jest po prostu tajwański produkt składany na "pałe". Dystrybutor tej marki w Polsce zrobił niezłą robotę z promowaniem tego gwintu, a wiekszość klienteli która nie wie jak powinien działać dobrze zawias, poleca go dalej. Nie wiem jak to wygląda w E36, bo czasem udaje im się lepiej strzelić z parametrami, a raz gorzej. Niestety te tanie śmiecie z tajwanu i chin które względnie "działają" dają przeświadczenie że mozna mieć coś działającego za 1/3 ceny markowego produktu. Niestety nie można. Na Twoim miejscu kupił bym Bilsteiny B8 + H&Ry, taki setup starczy Ci na dłuższy czas. Loobo też podsunął dobry pomysł, często zdarza się że ktoś sprzedaje markowy sprawdzony gwint za śmieszną kasę, bo nie wie ile to jest warte.
kozel
Zastanów się najpierw czego oczekujesz od zawiasu. Bo ten temat jest bardzo rozległy i ma wpływ na mnóstwo czynników i poniekąd jest bardzo trudny bo ciężko w wymierny sposób przewidzieć jaki będzie efekt zmiany i jak będzie on kierowcy odpowiadał oraz to czy już jest zwalona geometria zawieszenia czy jeszcze nie (bo zbyt duże obniżenie może zniszczyć bardzo dużo rzeczy, od pracy amora do kompletnego rozjazdu geometrii pracy wahaczy itd. m.in dlatego jest tak dużo odmiennych opinii na temat tych samych gwintów, dodatkowo niektórzy jeżdżą na max obniżeniu i zawieszenie pracuje tylko na odbojach nie mając w ogóle skoku, inni mają obniżenie tak ze zawias pracuje tylko w połowie zakresu bo po wyczerpaniu skoku dobija do odboju auto traci przyczepność robi się ping pong itd)


Dlatego kiedy podejmujesz decyzje o zakupie gwintu powinieneś znaleźć taki który spełnia przynajmniej poniższe wymagania:
- Powinien mieć regulacje naprężenia wstepnego sprezyny niezalezną od regulacji wysokości
- Regulacje kompresji i odbicia (może być osobno lub razem)
- Powinien mieć dostępne wszystkie części zamienne najlepiej w sensownych cenach i terminach
- Powinien mieć dostęp do różnych twardości sprezyn
- Powinien wybierać nierówności (a to czasami jest wyzwaniem)
- * jakiś sensowny system tłumienia który potrafi ograniczać przechyły samochodu dalej wybierając nierówności (różni producenci mają różne systemy/patenty w amortyzatorach)

Jak zaczynasz myśleć w tych kategoriach to Bilstein + dobra sprężyna jest całkiem sensownym rozwiązaniem i wbrew pozorom jednym z tańszych który względnie działa, da sie go odbudować w sensownych cenach, fajnie utwardza auto, zawieszenie dalej wybiera nierówności o tyle o ile, ale...

Mogę sie podzielić moimi skromnymi doświadczeniami (głównie na ulicy przy spokojnej jezdzie i podczas upalania na zamknietych placach), niestety większość z innych samochodów niż bmw, ale może to być przydatne:
- B8 + H&R sprawiał wrażenie że tłumienie jest odrobinę zbyt wysokie na ulicy przy normalnej jeździe, w warunkach bojowych auto znowu bardziej się przechylało niż bym się tego spodziewał i to na normalnej oponie drogowej uhp, na semi slicku/slicku mogło by być jeszcze ciekawiej, no i nie ma żadnych regulacji, natomiast i tak jeden z sensowniejszych kompromisów
- ISC, zawias sprawia wrażenie że tłumienie jest znacząco większe niż w b8 i co ciekawe regulacja tutaj niewiele zmienia, na ulicy zakrawa na zawias bez sensu przynajmniej w kwestii normalnej jazdy, zaczyna coś pracować jak jesteś bliżej granicy przyczepności opon.
- KW, miałem okazje pojeździć trochę na V1 i na prawdę jest klasa, to jest zadziwiające kiedy czujesz że zawias mega kontroluje ruchy nadwozia, masz wrażenie że jest bardzo twardy ale zadziwiająco dobrze wybiera nierówności i można nawet powiedzieć że jest komfortowy, myślę że tutaj można by znaleźć coś co będzie działać i spełniać większość wymogów oprócz zapewne ceny
- MTS za miękki na cokolwiek związanego z torem (przynajmniej wersje z przed 8-10 lat, bo wtedy miałem okazje pojeździć na takim zawieszeniu)
- Ta technix, przeczytałem kiedyś że pare osób upala w drifcie zajmując nawet wyższe lokaty w klasyfikacji, że przede wszystkim przednie kolumny do e36 są sensowne bo tył w teorii za miękki, spróbowałem, generalnie trochę paradoksalny temat bo jakość tego gwintu jest wręcz śmieszna, jedna kolumna na przód inna od drugiej w prawie każdym aspekcie, inne odboje (jeden dłuższy drugi krótszy), zakres regulacji gwintu na jednej kolumnie inny niż na drugiej, zadziwiająco dużo oleju na tłoczysku prawie od nowości, ale wrażenia z jazdy całkiem pozytywne, nie zwiększałem na razie napęcia wstepnego sprężyny, ale całkiem fajnie współpracuje z amortyzatorem nie ma się wrażenia że amortyzator ma zbyt duże tłumienie w stosunku do sprężyny. Generalnie na dzień dzisiejszy nie przeszkadza ten zawias jeszcze się jakoś trzyma, no ale nie mam żadnych doświadczeń z tym zawiasem z bardziej przyczepną oponą.

Można by się jeszcze zastanowić nad czymś z stajni ST suspension, jeśli faktycznie korzystają z technologii KW w amortyzatorach mogło by to fajnie działać.

Jeszcze wracając do tematu regulacji, generalnie jak będziesz miał camber/caster plate i stabilizatory z regulacją to już jesteś w stanie podziałać z balansem zawiasu, tak wiec zakładając że masz kontrole nad pochyleniem, kwsz, napięciem wstępnym sprężyny i możesz regulować "twardość" stabilizatorów to i tak na początek będzie bardzo dużo.
hmm
Dziękuję wszystkim za pomoc. Chwilowo kupiłem Bilsteiny b8 utwardzone w Zerkopolu ze sprężynami Eibach Pro-Kit. Na ulicy różnica w stosunku do seryjnego zawieszenia ogromna, szczególnie na wyboistej drodze. Na równej nawierzchni trochę za miękko. Będę szukał czerwonych sprężyn H&R ewentualnie Eibacha sportline.
hmm
Po nabraniu nieco doświadczenia na torze chciałbym odświeżyć temat smile.gif Przypomnę mój obecny setup: Bilstein b8 ( dziurawy asfalt), Eibach Pro-Kit, stabilizatory 24,15mm. Problem jest taki, że zasadniczo dalej jeździ się jak łodzią. O ile na nierównej drodze rzeczywiście jest bardzo przyjemnie i na jakieś dziurawe odcinki byłby to dobry zestaw to niestety poszukuję czegoś tylko i wyłącznie na tor, gdzie jak wiadomo za wiele nierówności nie będzie. Co prawda są jeszcze na rynku stabilizatory 28,21 mm, ale wydaje mi się, że u mnie to nie tylko wina stabilizatorów.

Widzę następujące opcje:
1)Utwardzić moje amortyzatory ile się da (~600 zł) i sprowadzić sprężyny H&R 50424-88 (pewnie ponad 1000zł) ewentualnie kupić Eibach Sportline (~560zł). Trochę się jednak boję, że to nadal nie będzie wystarczająco twardo no i dodatkowo dalej nie mam regulacji wysokości zawieszenia.
2)Kupić chinola Maxpeedingrods z "regulacją twardości" (~1300 zł) i szukać do tego sprężyn ( 1000 zł pewnie nie starczy).
3)ISC (~3500 zł) zasadniczo jedyny plus, że kupujemy już ze sprężaniami, które nam pasują.
4)ST XTA (~4700zł), ale to już raczej za drogo.
5) Jakieś inne zawieszenia warte uwagi dostępne cenowo ? smile.gif
canar
Jeździłem sezon w e30 na modzonych b8+seryjna sprężyna i najgrubsze staby. Wiadomo, że twarda sprężyna zmieniła by dużo, ale wg mnie te amory nie są w stanie wystarczająco tłumić na płaskim równym torze.
Po zamontowaniu ISC auto przestało się przechylać i zaczęło skręcać tak jak powinno. Dla mnie to była nauczka, że aby auto się nie przechylało, to musi być niestety dość mocno twarde smile.gif
To był mój drugi komplet ISC w życiu i miałem o tym zawiasie same pozytywne wrażenia, regulacja tłumienia działa dobrze ale daje się najlepiej odczuć na równym torze i powtarzalnych próbach.
JajoJJ
Eibach prokit to miękkie sprężyny. Poszukaj jakiś twrdszych najlepiej od 6-cio cylindrowej wersji, jeżeli wciąż bedzie za miękko sprawdź jak masz montowany stabilizator z przodu (czy do kolumny czy do wahacza?). Mocowanie do kolumny zdecydowanie zwiększa sztywność, wiec jeżeli masz możliwość to podłącz stab do kolumny, dzięki temu przód będzie się mniej przechylał, ale będzie też bardziej podsterowny, więc dla utrzymania właściwego balansu musiałbyś zwiększyć średnicę staba z tyłu lub skrócić jego ramię.
Mateo010
Masz jeszcze seryjne M pakietowe stabilizatory 25,5-26 mm przód i 18 mm tył
Slawo2000
U siebie miałem zamontowane najtwardsze jakie udało mi się znaleźć sprężyny tuningowe H&R i ich twardość to było przód/tył ok. 30/40 N/mm. W zawieszeniu gwintowanym Protlum w wersji na rajdy asfaltowe to ok. 90/70 N/mm czyli ok. 2-3 razy więcej, a to zawieszenie wcale nie jakieś betonowe. W RWD trzeba też uważać żeby nie "przesztywnić" tyłu bo pojawią się problemy z trakcją.
domeknn
Mialem taki sam dylemat co Ty. Wybralem hsd monopro z konwersja na sprezyne na amorze z tylu (truecoilover). Po dogadaniu się z chlopakami na driftworks wyszlo 4k z wysylka. Zawias jeszcze nie jest ustawiony i ze wzgledu na czasy nie ma gdzie za bardzo potestowac to uwazam go za dobry zawias. Wszystkie zmiany co do wysokości, preloadu itp zrobisz nie sciagajac zawiasu. Jezeli jesteś z wwy/okolic mozemy sie ustawic i sobie zobaczysz jak wyglada/pracuje zawias.
hmm
Dzięki Panowie za pomoc. Czyli zasadniczo tak jak myślałem, muszę się pożegnać z b8 i wybrać coś innego.
JajoJJ, Mateo010: Tak wiem o przejściu na mocowanie do kolumny i że są jeszcze twardsze staby, ale chwilowo jest tak miękko, że jestem pewny, że to nie tylko kwestia stabów i najpierw chciałbym zacząć od zawieszenia.
domeknn: Dzięki za propozycję, bardzo chętnie skorzystam z propozycji. Będę się odzywał na PW smile.gif
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.