Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Przelotka przez ścianę grodziową
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Racingforum - Forum Główne
MadeInPoland
Witajcie, przenoszę EMU do kabiny w jednym projekcie i szukam funkcjonalnego oraz szczelnego przelotu przez ścianę grodziową.
Wydaje mi się najlepszą opcją otwór o średnicy min 60mm tak, że po przekątnej zmieści się wtyczka z EMU.
Problem, że nie mogę znaleźć przelotki lub zaślepki gumowej otworów o tak dużej średnicy.
Czy kojarzycie może gdzie dostanę taką przelotkę lub zaślepkę? średnica otworu >/ 60mm.
Idea jest taka, że każdy silnik ma zabudowaną przelotkę na swojej instalacji i do wymiany silnika odpinam wtyczki z emu, wyciągam przelotkę i cały silnik wraz z instalacją i wlatuje kolejny.
Ma być lekkie, szybkie, szczelne i niezawodne.
Niektóre pojazdy mają fabrycznie przelotki o kształtach takich jak ta:
https://allegro.pl/oferta/audi-oslona-zasle...9425-8248140693

Może ktoś zmierzyć mi taką osłonę lub otwór pod nią?




Maxim555
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, ale chyba chodzi o przepust do kabli: https://www.tme.eu/pl/katalog/przepusty_112545/
Kiedyś by tu podobny temat i ktoś polecił hermetyczne złącze militarne mocowane do grodzi, tylko wtedy trzeba rozcinać wiązkę. Złącze też do znalezienia na stronie, którą podałem.

MadeInPoland
Dzięki. Jak pisałem wyżej nie chcę złączy. Ma być lekkie i niezawodne. Wczoraj przeglądałem katalog TME pod kątem złączy jak jeszcze rozważałem, ale weź tam się doszukaj smile.gif
Fajnie naprowadziłeś na przepust, szukałem przelotka, zaślepka.
P.S. No znalazłem to czego szukałem, jeszcze raz dzięki. A dzisiaj rano zrealizowałem już jedno zamówienie w tme...
.wide
CYTAT(MadeInPoland @ Tue, 30 Jul 2019 - 20:01) *
Ma być lekkie i niezawodne.

Jacek, nie chcę się czepiać, ale jako że nie było rozmowy o budżecie, taka argumentacja razi.

Nie wiem, czy męczone przeciąganiem przez otwór przewody "zwykłej" instalacji okażą się odpowiednio niezawodne. Kwestia szczelności gumowego przepustu fi60 (vs fi25 dla dość dużych złączy) też mnie nie przekonuje, szczególnie, że szczelność musi zachodzić na dwóch powierzchniach styku: przepust - karoseria i przepust - wiązka elektryczna.

Wiem, że jak ja lubisz aptekę; wrzuć zatem proszę na wagę to co kupiłeś. Wieczorem zważę złącza.
MadeInPoland
Kasa nie gra roli, o ile nie trzeba za to płacić w tysiącach.
Dlaczego męczone? Instalacja do EMU jest teraz robocza z emu pod maską, teraz każdy przewód będę skracał i zakuwał bezpośrednio do wtyczki więc żadnej męki tam nie będzie.
Chodzi mi o szczelność antyspalinową wody tam nie będzie raczej.
Blacha, w którą będę montował przepust będzie palona laserem, mogę sobie zrobić otwór ciaśniejszy nie sądzę, aby to nie było szczelne.
Wagi podaje TME, zamówię kilka przepustów i zważę na pewno jako, że wszystko u mnie podlega ważeniu. Myślisz, że złącze będzie ważyć mniej od przepustu gumowego?
pinin
Złącze będzie pewniejsze od przepustu - każde wyciąganie silnika to przeciąganie części wiązki przez otwór. To najbardziej problematyczne rozwiązanie, bo wtedy można uszkodzić wiązkę.
Złącze jest o tyle dobre, że po prostu odpinasz wiązkę, kładziesz na silniku odcinek od grodzi i wyciągasz wszystko za jednym zamachem.
U mnie wiązki światłe są zrobione na przepustach, bo ich nie ruszam wcale. Ale już wiązka silnika jest na złączu w grodzi. Wyjęcie silnika to odpięcie wtyki i wychodzi. Nie muszę wiązki z kabiny do samego emu odcinać od mocowań, gimnastykować się pod deską i ostrożnie jest przeciskać przez otwór.
MadeInPoland
pinin masz rację, jeśli chodzi o wygodę to złącze jest nie do pobicia.
Największa wada przepustu to gimnastyka oczywiście, ale od strony pasażera dobre dojście do EMU.
Silnika mam nadzieję nie targać co tydzień, wiązka będzie zabezpieczona na tym krótkim odcinku w lekkim peszlu.
Tutaj priorytetem jest masa, jako że samochód ma silnik z przodu.
.wide
CYTAT(MadeInPoland @ Wed, 31 Jul 2019 - 07:26) *
Kasa nie gra roli, o ile nie trzeba za to płacić w tysiącach.

No niestety, w zasadzie trzeba (chociaż da się taniej). Zdaję sobie sprawę, że trudno będzie znaleźć tu kogoś, dla kogo elektryka jest aż tyle warta, dlatego była to jedynie luźna uwaga.
CYTAT(MadeInPoland @ Wed, 31 Jul 2019 - 07:26) *
Dlaczego męczone? Instalacja do EMU jest teraz robocza z emu pod maską, teraz każdy przewód będę skracał i zakuwał bezpośrednio do wtyczki więc żadnej męki tam nie będzie.

Piszę o przypadkach, kiedy będziesz z tego przepustu korzystał w sposób o jakim wspomniałeś - wyjmowanie silnika. W zależności od tego, gdzie będzie ECU, będziesz tę wiązkę mniej lub bardziej eksploatował. Tym bardziej, im więcej będzie rozgałęzień.
CYTAT(MadeInPoland @ Wed, 31 Jul 2019 - 07:26) *
Myślisz, że złącze będzie ważyć mniej od przepustu gumowego?

Nie wiem, jestem ciekaw. Czasem można się zdziwić.
MadeInPoland
.wide przede wszystkim elektro ma działać, im mniej złączy tym lepiej tak mi się wydaje.
Otwór 70 czy 80mm będzie znacznie większy od średnicy wiązki, która zaraz w kabinie będzie się kończyć jako, że emu będzie leżeć na tunelu więc nie dramatyzowałbym, przeciągałem w życiu trochę wiązek i da się to zrobić delikatnie i bez zniszczeń.

Zawsze można się zdziwić, ale gęstości aluminium nie oszukasz.
.wide
CYTAT(MadeInPoland @ Wed, 31 Jul 2019 - 10:52) *
.wide przede wszystkim elektro ma działać, im mniej złączy tym lepiej tak mi się wydaje.
Otwór 70 czy 80mm będzie znacznie większy od średnicy wiązki, która zaraz w kabinie będzie się kończyć jako, że emu będzie leżeć na tunelu więc nie dramatyzowałbym, przeciągałem w życiu trochę wiązek i da się to zrobić delikatnie i bez zniszczeń.

Zawsze można się zdziwić, ale gęstości aluminium nie oszukasz.

Masz rację - z naukowego punktu widzenia niezawodność systemu wzrasta wraz ze spadkiem liczby komponentów. Nie chcę powiedzieć, ze w F1 czy WRC nikt nie przyjmuje takiego punktu widzenia, ale mają świadomość, że odpowiedni komponent rozwiązuje temat i dlatego z powodzeniem znajdziesz tam całkiem sporą ilość połączeń (a już na pewno tam gdzie jest to potrzebne/wygodne). Byłem w miejscu, gdzie "produkuje" się wiązki do F1, widziałem, rozmawiałem, jesteśmy w stałym kontakcie - uwierz mi.

Gęstość gumy (jako gumy) wg. Wikipedii to "od 1,1 do 2g/cm3 i więcej", a aluminium 2,7, dlatego proszę Cię o zważenie, bo sam jestem ciekaw.
MadeInPoland
Inna sprawa jak sam sobie serwisujesz pojazd, a inna jak zatrudniasz ludzi do obsługi. Tam gdzie Ty bez problemu przeciągniesz wiązkę tam inny Ci ją uszkodzi.
F1 ma ograniczenia masy regulaminowe, a ja nie mam. Nie przewiduję tak częstego rozpinania tematów jak oni.

No popatrz jeszcze na gęstość silikonu i poliuretanu smile.gif
xxMAXIMxx
Volvo 240 ma grodzi wielką przelotkę gumową z miejscem na 2 grube przewody. W dieslu jest całkowicie niewykorzystana i nie ma dziur. Rozmiar to jakieś 8 na 4 cm. Spokojnie wejdzie wtyczka EMU.

Zdjęcie poniżej.

https://naforum.zapodaj.net/1a13d74293bb.jpg.html
.wide
CYTAT(MadeInPoland @ Wed, 31 Jul 2019 - 11:38) *
No popatrz jeszcze na gęstość silikonu i poliuretanu smile.gif

Wszystko zależy od aplikacji - boję się, że zaraz będziesz przekonywał mnie, że układy dolotowe lepiej zbudować z silikonu niż z aluminium.

W każdym razie:
Złącze 55pin; wybrałem z flanszą do mocowania. Wersje "inline" będą jeszcze lżejsze o masę flanszy, której nie mają:

Strona z flanszą: 17g



Sockety: 0,24g/szt (zaokrąglając w górę)



Płytka mocująca: <1g (waga waży od 2g, w górę, a jak widać płytka nie wpływa na pomiar; do dalszych kalkulacji przyjmuję 1g)



Strona z zakrętką: 25g



Piny: 0,09g/szt. (z opakowaniem)



Bez wagi dwóch śrubek M3 i uszczelki: 61g. Do tego termokurczliwe booty, ale zapomniałem zważyć (podobno 7g/szt.).

Jeśli chciałbyś zbilansować swój układ musiałbyś do masy przelotki dodać masę kabli na odcinku X, które tutaj zastępują piny i sockety. Nie wiem ile wynosi X, ale wiem, że nie ma to najmniejszego sensu. Wszystkie komponenty tego rodzaju wiązki są ultra lekkie i suma summarum elektryka wychodzi nieproporcjonalnie lekka do poniesionych kosztów. wink.gif

P.S.
Z ciekawości zważyłem też najmniejszą wtyczkę - 3pin. Żeńska i męska strona w sumie 5g.


MadeInPoland
Nawet zakładając, że to złącze można odchudzić o 10% to i tak wyjdzie to ok 2x cięższe od wybranego przeze mnie rozwiązania. Musisz też liczyć blachę stalową, którą zastępujesz w moim zastosowaniu gumą, a w przypadku złącza zostawiasz stal lub w najlepszym przypadku alu blachę. W piątek będę miał przepusty z TME najpóźniej w sobotę uda mi się z nimi po męsku porozmawiać i zważę.

P.S. Przepust 60mm wg TME waży 22g. Po odpowiedniej korekcie stawiam 15g. Przewody do tego ile wyjdą? Na 16 cewek będą grube, na wtryski trochę, a reszta to lekka.
W sumie moduły zapłonowe będą pod maską więc możemy zredukować masę tych cewkowych.

Dla porównania 3 pinowa 7,5A IP67 15g wg TME
https://www.tme.eu/pl/details/atm3ps-ckit/z...otive/amphenol/

Ta Twoja jaki prąd max na styk i ile kosztuje 3 pinowa?
MadeInPoland
CYTAT(.wide @ Wed, 31 Jul 2019 - 20:09) *
Wszystko zależy od aplikacji


Dokłądnie tak. Ostatnio ktoś puścił mi żart, że niby amerykanie wyłożyli milion dolarów w skonstruowanie długopisu, który pisze w stanie nieważkości, a ruscy piszą w kosmosie ołówkiem.
.wide
CYTAT(MadeInPoland @ Wed, 31 Jul 2019 - 21:19) *
Nawet zakładając, że to złącze można odchudzić o 10% to i tak wyjdzie to ok 2x cięższe od wybranego przeze mnie rozwiązania. Musisz też liczyć blachę stalową, którą zastępujesz w moim zastosowaniu gumą, a w przypadku złącza zostawiasz stal lub w najlepszym przypadku alu blachę.
P.S. Przepust 60mm wg TME waży 22g. Po odpowiedniej korekcie stawiam 15g. Przewody do tego ile wyjdą? Na 16 cewek będą grube, na wtryski trochę, a reszta to lekka.

Lekka, ciężka to pojęcia względne; wolę byś mnie nie przekonywał, że Twoja elektryka (w sumie) będzie lżejsza, bo nie będzie.
Wnioski z tej rozmowy natomiast i tak będą takie jak zwykle - niewspółmiernie wysokie koszty do efektów. Rozumiem, że dla 99,9% użytkowników samochodu najtrudniej będzie zainwestować takie środki w coś co nie sprawia, że samochód będzie wyraźnie szybszy, ale w gruncie rzeczy na odpowiednim poziomie elektryka to układ fundamentalny.

CYTAT(MadeInPoland @ Wed, 31 Jul 2019 - 21:19) *
Dla porównania 3 pinowa 7,5A IP67 15g wg TME
https://www.tme.eu/pl/details/atm3ps-ckit/z...otive/amphenol/

Ta Twoja jaki prąd max na styk i ile kosztuje 3 pinowa?

To już lepiej tę samą wtyczkę, ale z Deutsch'a, ale i tak lepsza będzie odmiana pod boota, żeby ją całkiem uszczelnić.
Amphenol jest gorszy jakościowo.


5A, powiedzmy, że z 250zł.
MadeInPoland
Lekka dla mnie - najlżejsza możliwa.
Zdecydowana większość masy wiązki to przewody więc tutaj możesz oszczędzić na Twoich przewodach, ale łatwiej mi się do nich przekonać niż do cięższych od przepustów złącz. Masz coś ciekawego w ofercie?
Niszczyłem silniki, skrzynie, giąłem klatki i wahacze, ale nigdy nie miałem problemu z elektryką, gdzie zawsze robiłem swoje wiązki. To jeszcze nie ten poziom.

Jak samochód wyjdzie cięższy od założeń to będę wkładał dolary w masę, teraz chcę go już złożyć i wyjechać, wiązkę silnikową już mam tylko zrobię przelot przez ścianę.
A jak będzie mi się nudzić to nabędę te złącza i będę się bawił przy tokarce i frezarce, żeby zrobić swoje lżejsze.

.wide
CYTAT(MadeInPoland @ Thu, 01 Aug 2019 - 08:16) *
A jak będzie mi się nudzić to nabędę te złącza i będę się bawił przy tokarce i frezarce, żeby zrobić swoje lżejsze.

„Takich ludzi nam trzeba”. Mam jednak nadzieję, że zdajesz sobie sprawę o tym, że o klasie złącza nie świadczy tylko jego masa, lecz także szczelność, odporność na wibracje, właściwe/pewne zakotwiczenie pinu/socketu.

Do pokonania masz blisko 50 lat doświadczenia zdobywanego w militariach i NASA, a ostatecznie w najwyższych seriach wyścigowych na całym świecie w najróżniejszych warunkach, więc trzymam kciuki.

MadeInPoland
Tak dlatego napisalem, ze zaczne od nabycia ich wtyczek. Jesli zrozumiales, ze chce na papierze zaprojektowac od zera swoja wtyczke, a pozniej ja wykonac to zle zrozumiales. To nie jest moja praca zawodowa robie to po godzinach dla frajdy. Co chce to robie. Jak uznam, ze moge zrobic lzejsze zlacze od przepustu to je zrobie, a jak okaze sie ze nie to zostane przy przepuscie.
Argumenty kto co ile ma lat to nie wiem co maja wnosic. Chcesz mi cos przez to przekazac? To co 20-30 lat temu bylo do zrobienia przez ogromna fabryke z wielkim budzetem dzisiaj nierzadko moze zrobic jeden czlowiek przy uzyciu wspolczesnych powszechnie dostepnych urzadzen. Swiat idzie do przodu i zdziwie sie jak za kilka lat nie bedzie lepszych zlaczy, od tych ktore stosujesz.

P.S. przepust gumowy otrzymalem wazy 23g, ale nie zamontuje go nie zwazajac na to ile lat ma doswiadczenia producent i na jakie planety to lata zamowilem walek poliuretanowy i zrobie swoj z celem na max 10g zwazywszy zastapienie blachy licze na zysk netto. Wszak moj samochod nie lata w kosmos...
.wide
Dobrze.

Jeśli jeszcze ktoś będzie zainteresowany tematem, wrócę do rozmowy.
Wojtek
Ogladalem ostatnio trochę bolidow typu norma osella - tam raczej waga jest o każdy gram.
Jakos stosuja zlacza takie jak należy smile.gif Chyba na sile cos chcesz sobie udowodnić a to calkiem bez snesu.

MadeInPoland
Sugerujesz, że jeśli waga przelotki gumowej pierwszej z brzegu za grosze wynosi 23g, a złącza wg opisu wide 70g to złącze jest lżejsze?
No można różne rzeczy udowadniać, ale jak wide ma ochotę to zapraszam do mnie zważymy na tej samej wadze, moja ma dokładność do 0,1g.
Ja już temat opanowałem i o nim zapomniałem, przepustów kupiłem więcej i przy kolejnych wozach nie będę do tematu wracał tylko montował przepusty.
Zasadniczo waga tutaj rozwiewa wszelkie wątpliwości i ja ich nie mam, a jeżeli ktoś nadal wątpi w to co ile waży to już niech sam drąży temat.
Wojtek
To tak jak bys chciał hamowac auto tylko kiedy jest zimno smile.gif
Takie roznice sa pomijalne... Wieksze znaczenie będzie miało 2st na zewnątrz smile.gif
MadeInPoland
Dla jednych są pomijalne, dla innych nie. Każdy robi co tam chce.
Ostatnio udało mi się w drugiej ewolucji wykonać część o wadze 1.4 g zamiast 14g pierwszej ewolucji i działa.
Mi takie tematy sprawiają frajdę, to nie mój zawód tylko hobby, jak coś robię to robię najlepiej jak potrafię i tak, żeby mieć z tego satysfakcję.
Jak wczytasz się uważnie to pisałem wyżej, że przepust o dużej średnicy wymaga dużego otworu i licząc gęstość stali i powierzchnię liczę na to, że wykonanie przepustu przez ścianę da mi zysk masowy netto czyli będzie lżej z przepustem gumowym fi 64mm niż gdyby EMU został pod maską.
Sam pisałeś, że gdzieś ktoś walczy o każdy gram...
m52owner
A po co ważyć złącza i przelotki ,nie lepiej zrobić lewatywę przed wyścigiem?
Sory nie mogłem się powstrzymać smile.gif
kamil7s
Zawsze można zrobić przelotke z rozciągliwej osłony przegubu. Jak dobrze rozszerzysz to ci emu nawet z laptopem i grubym stroicielem przejdzie tongue.gif biggrin.gif ale tak serio serio osłona tylnego przegubu z a4 b6 quattro była by szczelna po obu stronach, wystarczy na grodzi przyspawać rurkę 60 i skręcać na niej osłonę która byłaby zamontowana na stałe na wiązce, czas demontażu 15 s, waga niska, cena i dostępność bdb.
akim
CYTAT(kamil7s @ Tue, 06 Aug 2019 - 04:02) *
Zawsze można zrobić przelotke z rozciągliwej osłony przegubu. Jak dobrze rozszerzysz to ci emu nawet z laptopem i grubym stroicielem przejdzie tongue.gif biggrin.gif ale tak serio serio osłona tylnego przegubu z a4 b6 quattro była by szczelna po obu stronach, wystarczy na grodzi przyspawać rurkę 60 i skręcać na niej osłonę która byłaby zamontowana na stałe na wiązce, czas demontażu 15 s, waga niska, cena i dostępność bdb.


przy spa wać rur kę

to już nawet nie brzmi lekko wink.gif
Andrzejsr
Nikt nie zwraca uwagi na to, czy to może jest bez znaczenia? - że stosując złącze a nie przelotkę gumową, mamy odgrodzoną komorę silnika z potencjalnym pożarem w niej, od kabiny kierowcy ? Taką gumę raczej szybko ogień pokona. Ponoć przez gródź i przez tunel środkowy najczęściej właśnie ogień idzie do kabiny (stąd czasem mieszki lewarka biegów ognioodporne).
MadeInPoland
Byc moze ktos zwraca na to uwage. Producenci pojazdow wielkoseryjnych nie zwracaja.
Andrzejsr
No, jednak inne jest prawdopodobieństwo pożaru pod maską w aucie seryjnym, a inne w wyżyłowanym sportowym, często z rozwiązaniami DIY , nieprzetestowanymi itd.
MadeInPoland
Wg mnie jest niższe, samochody nie robią przelotów po 100 000 km do serwisu, mają mniej materiałów łatwopalnych, nie jeżdżą na ropę, etc...
pinin
Szukasz oszczędności masy nie tam gdzie trzeba. Zacznij od kąpieli w kwasie całej budy i lakierowaniu od nowa - tutaj zyskasz więcej.
Sama zabawa dla zabawy jest spoko, jeśli ma choćby cień sensu. Oszczędność 10g na przelotce, patrząc pod kątem czasu i pracy - nie ma najmniejszego sensu wink.gif

m52owner
Dokładnie,to już nawet dziwnie się czyta smile.gif.To już nie hobby to już się zamienia w jakąś paranoję wink.gif .Nawet jeśli na wszystkich takich pierdołach zyskasz łącznie 1kg to przecież nic ci to czasu nie polepszy .Ja rozumiem z jednego elementu zebrać kilogram ,ale przerabiać 20 elementów dla jednego kilograma to już chore.
To już naprawdę lepiej dzień przed wyścigiem coś na przeczyszczenie wziąść i efekt ten sam ,albo jeden posiłek ominąć smile.gif
MadeInPoland
CYTAT(pinin @ Tue, 06 Aug 2019 - 17:40) *
Szukasz oszczędności masy nie tam gdzie trzeba. Zacznij od kąpieli w kwasie całej budy i lakierowaniu od nowa - tutaj zyskasz więcej.
Sama zabawa dla zabawy jest spoko, jeśli ma choćby cień sensu. Oszczędność 10g na przelotce, patrząc pod kątem czasu i pracy - nie ma najmniejszego sensu wink.gif


Szukam jej wszędzie. Nie kąpałem budy w kwasie, ale dzięki za sugestię. Z budy zdjąłem już sporo kg to nie jest tak, że się bawię w gramy, a tam gdzie leżą kilogramy to omijam. Czasu i pracy? Przelotka nie wymaga czasu, ani pracy. Przeciągasz przewody, które i tak zarabiam do wtyczek EMU, a blacha jest palona na laserze i wkręcana jako zaślepienie znacznie większego nieforemnego otworu w ścianie grodziowej. Temat przelotki został dla mnie zamknięty jak wyżej pisałem i ogarniam inne tematy, których jeszcze sporo.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.