Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Jak działa szpera płytkowa, jak ją ustawić?
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Filmy i Zdjęcia
radzio_gsi
Hej,
Nagrałem film o szperach. Tym razem skupiłem się na budowie płytkowej. Opowiadam z czego się składa, jak ją dobrać i ustawić oraz obalam %%% mity. tongue.gif
Zapraszam do dyskusji

Bio
Odnośnie % szpery.

Nie jest czasem tak, że producent określa ile po prostu % mocy będzie w stanie pójść na 2-gie koło i stąd się to wzięło? OCzywiście zależne jest to od warunków, ale zapewne producenci mieli jakiś "testowy suchy asfalt" albo jakąś sprytną maszynkę, która liczyła siłę podaną i jakie siły były na wyjściu.

czyli:

0% - otwarty dyfer. - Jedno wyjście może mieć 100% mocy drugie nic.
100% - "spawik" - obydwa wyjścia mają 100% mocy.
XX% - Jedno wyście ma 100% drugie XX%

Przynajmniej ja to tak rozumiem i działa to sporo lepiej niż jakiekolwiek niuty, kilogramy, etc.
radzio_gsi
CYTAT(Bio @ Fri, 19 Jul 2019 - 09:57) *
Odnośnie % szpery.

Nie jest czasem tak, że producent określa ile po prostu % mocy będzie w stanie pójść na 2-gie koło i stąd się to wzięło? OCzywiście zależne jest to od warunków, ale zapewne producenci mieli jakiś "testowy suchy asfalt" albo jakąś sprytną maszynkę, która liczyła siłę podaną i jakie siły były na wyjściu.

czyli:

0% - otwarty dyfer. - Jedno wyjście może mieć 100% mocy drugie nic.
100% - "spawik" - obydwa wyjścia mają 100% mocy.
XX% - Jedno wyście ma 100% drugie XX%

Przynajmniej ja to tak rozumiem i działa to sporo lepiej niż jakiekolwiek niuty, kilogramy, etc.


Jakby to był aktywny dyfer jak ACD AYC DCCD to mogę się z Tobą zgodzić, aczkolwiek w normalnej mechanicznej szperze to nie działa. Ale chętnie podejmę dyskusję
skrzatbz
Radzio czym prędzej zaopatrz się w jakiś zewnętrzny mikrofon - to na pewno polepszy jakość odcinków smile.gif merytorycznie jest git
radzio_gsi
już zanabyłem. od następnego odcinka lecimy z lepszym dźwiękiem
Bio
CYTAT(radzio_gsi @ Fri, 19 Jul 2019 - 10:04) *
Jakby to był aktywny dyfer jak ACD AYC DCCD to mogę się z Tobą zgodzić, aczkolwiek w normalnej mechanicznej szperze to nie działa. Ale chętnie podejmę dyskusję

ja tylko rzucam teorią skąd te % się wzięły i dlaczego są używane. Z przyjemnością czekamna wyprowadzenie z błędu w rozumowaniu smile.gif
Tommo
CYTAT(Bio @ Fri, 19 Jul 2019 - 09:57) *
Odnośnie % szpery.

Nie jest czasem tak, że producent określa ile po prostu % mocy będzie w stanie pójść na 2-gie koło i stąd się to wzięło? OCzywiście zależne jest to od warunków, ale zapewne producenci mieli jakiś "testowy suchy asfalt" albo jakąś sprytną maszynkę, która liczyła siłę podaną i jakie siły były na wyjściu.

czyli:

0% - otwarty dyfer. - Jedno wyjście może mieć 100% mocy drugie nic.
100% - "spawik" - obydwa wyjścia mają 100% mocy.
XX% - Jedno wyście ma 100% drugie XX%

Przynajmniej ja to tak rozumiem i działa to sporo lepiej niż jakiekolwiek niuty, kilogramy, etc.

Otwarty dyfer ZAWSZE oddaje moment po równo na oba koła.
Bio
CYTAT(Tommo @ Fri, 19 Jul 2019 - 16:33) *
Otwarty dyfer ZAWSZE oddaje moment po równo na oba koła.

za duży skrót myślowy. Chodziło mi o pełne obciążenie, że ta moc przy otwartym w końcu wyjdzie na 1 koło (co widać przy paleniu kapcia na otwartym dyfrze)
Tommo
CYTAT(Bio @ Sat, 20 Jul 2019 - 21:01) *
za duży skrót myślowy. Chodziło mi o pełne obciążenie, że ta moc przy otwartym w końcu wyjdzie na 1 koło (co widać przy paleniu kapcia na otwartym dyfrze)

Jesteś w błędzie. Kręcące się w miejscu koło ślizgające się na asfalcie, oddaje minimalne ilości momentu napędowego na podłoże. Otwarty dyfer nie jest w stanie różnicować momentu na poszczególne koło (oddaje moment napędowy po równo na oba koła), dlatego jeśli nawet drugie koło stoi na przyczepnym podłożu, nie jest w stanie rozpędzić samochodu lub trwa to bardzo długo.
Bio
CYTAT(Tommo @ Sat, 20 Jul 2019 - 21:45) *
Jesteś w błędzie. Kręcące się w miejscu koło ślizgające się na asfalcie, oddaje minimalne ilości momentu napędowego na podłoże. Otwarty dyfer nie jest w stanie różnicować momentu na poszczególne koło (oddaje moment napędowy po równo na oba koła), dlatego jeśli nawet drugie koło stoi na przyczepnym podłożu, nie jest w stanie rozpędzić samochodu lub trwa to bardzo długo.

ok czyli myślałem praktycznie "na odwrót".

Jak to by się miało do teorii o % spięcia?
behbeh
Tommo dobrze gada smile.gif
Tommo
CYTAT(Bio @ Sat, 20 Jul 2019 - 22:55) *
ok czyli myślałem praktycznie "na odwrót".

Jak to by się miało do teorii o % spięcia?


Teoria procentowego spięcia dyfra jest ryzykowna.
Prawidłowo powinno się podawać spięcie w kg/m lub kN/m bo są to jednostki momentu siły.
kirpek
Jest jeszcze napiecie wstepne szpery. I sposób mierzenia o ktorym wszyscy mówią, czyli zablokowane koło, a drugim krecimy, to właśnie to się mierzy.
radzio_gsi
Jeszcze raz powtórzę. Zadna pasywna szpera nie da się osiągnąć spięcia procentowego. Chyba ze za pomocą migomata. ;p
kirpek
To wyżej właśnie napisałem, jak odbudowywalem otwarty dyfer, to napięcie wstepne sie na wałku podobnie ustawialo, i napiecie wewnetrzego mechanizmu roznicowego mierzylo się kluczem dynamometrycznym wychylnym. I nie rozumiałem jak ma być zmierzone w ten sposób spięcie.

A procentowe spiecie rozumiałem jako różnica prędkości obrotu kół.
(i sie najwyżej myliłem)


Damzzii
CYTAT(Tommo @ Fri, 19 Jul 2019 - 16:33) *
Otwarty dyfer ZAWSZE oddaje moment po równo na oba koła.

Działanie mechanizmu różnicowego
Tommo
CYTAT(Damzzii @ Sun, 21 Jul 2019 - 22:04) *

No i co chcesz usłyszeć, że zmarnowałem kilkanaście min. życia na ten film? smile.gif
kidzio_r5gtt
żeby nie było że % się nie używa... Torseny, czy tam szpery zębate/helikalne najlepiej opisuje się wartościami % np. 30%, 50% 70% i wartości te odnoszą się do proporcji działania, czyli obrotów kół w stosunku do siebie.
Tommo
CYTAT(kidzio_r5gtt @ Mon, 22 Jul 2019 - 07:59) *
żeby nie było że % się nie używa... Torseny, czy tam szpery zębate/helikalne najlepiej opisuje się wartościami % np. 30%, 50% 70% i wartości te odnoszą się do proporcji działania, czyli obrotów kół w stosunku do siebie.

kidzio proszę Cię. Obroty kół nie mają nic wspólnego z przenoszeniem momentu obrotowego. Może jedno koło wirować jak szalone, produkować masę dymu i frędzli z opon a silnik jakby na jałowym biegu chodził.

% są dobre do zobrazowania, szczególnie w nowoczesnych napędach AWD, ile dany układ jest w stanie przenieść maksymalnego momenty na poszczególną oś. Pozwala to wstępnie zobrazować charakter danego samochodu np. większą tendencję do nadsterowności przy wyjściu z zakrętu.
radzio_gsi
CYTAT(kidzio_r5gtt @ Mon, 22 Jul 2019 - 07:59) *
żeby nie było że % się nie używa... Torseny, czy tam szpery zębate/helikalne najlepiej opisuje się wartościami % np. 30%, 50% 70% i wartości te odnoszą się do proporcji działania, czyli obrotów kół w stosunku do siebie.


chyba bardziej masz na myśli przekładnie planetarne. Wydaje mi się, że torsen sam w sobie nie jest w stanie sterować %. Zobacz na przykładnie centralnego dyfra np w audi, subaru (tu akurat przekładnia planetarna z płytka) czy skyu
Skiba
CYTAT(radzio_gsi @ Mon, 22 Jul 2019 - 11:03) *
chyba bardziej masz na myśli przekładnie planetarne. Wydaje mi się, że torsen sam w sobie nie jest w stanie sterować %. Zobacz na przykładnie centralnego dyfra np w audi, subaru (tu akurat przekładnia planetarna z płytka) czy skyu


Sterować może i nie ale na pewno opór wewnętrzny na przekładni helikalnej nie jest stały tylko zależny od obciążenia (tarcie).
radzio_gsi
Namówiony komentarzami nagrałem film o wiskozie.....tym razem z normalnym dźwiękiem smile.gif
Driftman
No radziu świetny odcinek. Bardzo merytoryczny. Dźwięk wyraźny, dodatkowe oświetlenie również na plus.
Znowu się czegoś dowiedziałem.
Ile tego specjalnego oleju wchodzi do wiskozy ?


Tak trzymaj.
radzio_gsi
CYTAT(Driftman @ Sat, 27 Jul 2019 - 12:45) *
No radziu świetny odcinek. Bardzo merytoryczny. Dźwięk wyraźny, dodatkowe oświetlenie również na plus.
Znowu się czegoś dowiedziałem.
Ile tego specjalnego oleju wchodzi do wiskozy ?


Tak trzymaj.


Dzieki . Ciesze się, ze sie podobało.
Ile wchodzi? Ciężko powiedzieć. Tak czy inaczej aplikuje się go bardziej jak smar niż olej. Obstawiam, ze nie więcej niż 300ml
radzio_gsi
CYTAT(Driftman @ Sat, 27 Jul 2019 - 12:45) *
No radziu świetny odcinek. Bardzo merytoryczny. Dźwięk wyraźny, dodatkowe oświetlenie również na plus.
Znowu się czegoś dowiedziałem.
Ile tego specjalnego oleju wchodzi do wiskozy ?


Tak trzymaj.


Dzieki . Ciesze się, ze sie podobało.
Ile wchodzi? Ciężko powiedzieć. Tak czy inaczej aplikuje się go bardziej jak smar niż olej. Obstawiam, ze nie więcej niż 300ml
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.