Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jest to projekt stricte niskobudżetowy, który nawet nie przekroczył wartości Xbox One X, także nie oczekujcie fajerwerków.
MODEL: Fiat 126p elx 1997r
Modyfikacje
Silnik: Zakończony
Brak modyfikacji bloku i głowicy
Turbo: KKK KP35
Doładowanie 1bar
Plany:
Progresywny boost powyżej 5000rpm
Turbo TD025
Wałek 385
Wincej boostu
Układ dolotowy: Zakończony
Dolot o średnicy 45mm
Blow off HKS SQV4 (chińczyk)
Intercooler z e34
Układ wydechowy: Zakończony
Dp i reszta wydechu 2"
Wydech typu straight pipe
Układ paliwowy i zapłonowy:
Przepustnica: Yamaha YZF r125, króciec Xmax 125
Wtryskiwacz: chińskie 850cc
Pompa paliwa: zew. Getz 150l/h 4 bary
FPR: Tomei, ciśnienie 3 bary
ECU: DET3 Fi + Edis4 + AFR Stag + EBC (Mac 35a)
Plany:
cichsza pompa paliwa
Dawniej:
Seryjny gaźnik ze zmienioną dyszą główną (120 zamiast 115), biegu jałowego (50 zamiast 45) i rurką emulsyjną (F8 zamiast F101)
Dodatkowe wtryskiwacze sterowany włącznikami ciśnieniowymi, później Det3
Regulator ciśnienia Malpassi fpr009, ciśnienie paliwa 0.3bar
Pompa paliwa Bosch 0580453940
Układ zapłonowy Edis4+Det3
Układ chłodzenia:
Elektryczny wentylator wyciągający na tylnej klapie
Aluminiowa miska olejowa o większej pojemności i pokrywa zaworów
Układ napędowy:
Tarcza sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnych z CC700
Plany
Podwójne przeguby
Układ hamulcowy: W trakcie
Przód:
Tarcze 214mm Brembo Max
Zacisk Daewoo Tico
Tył:
Seria
Plany:
Pompa z Uno Turbo
Tył: przednie cylinderki, nawiercane bębny
Zawieszenie:
opony 145/70r12 (zamiast 135/80r12)
Przód:
"Włoski" resor (odwrócone uszy) 12cm, 6 piór (by Waldemar Janecki)
Amortyzatory olejowe seryjne tylne
Tył:
Sprężyny progresywne (by Śnieżek) 19cm (seria 23cm)
Amortyzatory gazowe przednie z VW T4 lub seryjne tylne z olejem 10w40 (testuję i nie mogę się zdecydować)
Body kit: Zakończony
Stylizacja z zewnątrz na model Personal 4, felgi 12 "cytrynki" i wnętrza na model FL
Moc:
Na razie nie znana.
Skąd pomysł? Pierwsza taka idea zbudowania malucha turbo powstała grubo ponad 15 lat temu po zagraniu w grę Gran Turismo 2 (tak wiem tam nie było 126p tylko stare 500). Później były nowsze Gran Turismo (do GT6) i Forza Motorsport/Horizon gdzie zawsze w garażu był doładowany Fiat 500. Druga idea wpadła do głowy widząc wyrastające jak grzyby po deszcze Polonezy turbo z zwykłym ohv i tak mnie naszło co by było gdyby. Wracając do mojego 126p. Mimo że prawko mam już ponad 10 lat to długo zwlekałem z jego zakupem. Głównie ze względu na mają wielkość (prawie 2m i 130kg), ale 2.5 roku (praktycznie w sylwka 2016/17) temu nadarzyła się okazja więc stwierdziłem teraz albo nigdy. Żeby było ciekawiej po małym modzie szyny fotela (fotel dojechał do samego siedziska z tyłu) maluch stał się moim daily carem . Mimo wszystko trochę zajęło zanim projekt turbo wszedł w życie (trzeba go było ogarnąć, w miedzy czasie weekendowo studia więc czasu praktycznie brakowało).
Wracając do projektu. Ogólne założenie było takie że gaźnik zostaje (jak nie seria to inny) i żadnego układu wtryskowego nie będzie. Ogólnie szukając czegoś w temacie gaźnik + turbo w polskim internecie to w 95% jest to mitologia o "gaźnikach nadciśnieniowych". Także pozostały tylko fora zagraniczne (głównie USA) i książka Corky Bell'a "Maximum boost" i Hugh MacInnes'a "Turbochargers". Początkowa miał być to układ draw through, czyli popularny układ stosowany w Vw Garbusach w USA. Mimo prostoty pomysł upadł już w przedbiegach z powodu trudno dostępnych turbosprężarek z węglowym uszczelniaczem (czy jak to amerykanie nazywają "carbon seal") wirnika strony ssącej. Standardowy uszczelniacz szybko by się zatarł przez zmywanie filmu olejowego. Tak więc w życie wszedł plan na układ blow through. Pierwsze próby z afr'em na totalnej serii gaźnikiem (ale już z ele. pompa paliwa i regulatorem ciśnienia paliwa) ujawniły że muszę szukać dużo, dużo większych dysz. Na start wleciała dysza 150 (w kjs stosuje się w okolicach 130-135). Na tej dyszy w końcu można było odczuć przypływ mocy ale wtedy wszyły wszystkie wady tego gaźnika i nie chodzi o jego szczelność. O ile afr do około 4000rpm przy doładowaniu 0.7bar był prawie akceptowalny tj. 12.5-13 to powyżej przekraczał 15. Po konsultacji z osobą która ma więcej doświadczenia z tą miniaturową spłuczką do kibelka okazało się że przepustowość samego gaźnika jest za mała. Może na mniejsze doładowanie by wystarczył ale to było minimalne ciśnienie jakie dało się ustawić na tej turbinie, a nie chciałem tego tuningować, bo stwierdziłem ze tak ma być i już. Druga wada to kompletne zalanie silnika przy spokojnej jeździe bez boosto. AFR leciał wtedy do 10-11. Gdyby to był gaźnik dwu gardzielowy do dało by się ten problem rozwiązać. Po przeanalizowaniu konstrukcji gaźników współpracujących z turbo m.in. Solex 32Dis z R5 GTT stwierdziłem że przydałoby się coś na wzór power valve tj. dodatkowa dysza paliwa otwierana obciążeniu (w przypadku R5 GTT to przy nadciśnieniu). Wtedy do głowy wpadł mi pomysł już praktycznie zapomniany i stosowany w układach wtryskowych czyli dodatkowy wtryskiwacz włączany przy nadciśnieniu. Po przetestowaniu kilku wtryskiwaczy i ciśnień paliwa w okolicach 0.3-0.7bar udało mi się stabilizować afr w WOT w okolicach 11.5 i 14 przy podciśnieniu. Jest tylko mały problem przelania przy niskich obrotach i szczątkowym doładowaniu, ale postaram się to zniwelować SMT6 jak tylko zastąpię go DETem3 w Peugeocie 106 1.0 turbo brata (1.0 turbo, tak wiec bez sensu). Mimo założeń szczątkowy układ wtryskowy pojawił się.
Problemem czysto konstrukcyjnym okazało się zmontować i podeprzeć turbo i wydech tak by wibracje niczego nie wyrwały z silnika bądź sam wydech nie pękł a wiadomo jak pracuje silnik 126p. Podarcie kolektora przeszło jedną zmianę w tym zakończone odwiercaniem urwanej szpilki od kolanka wydechowego w głowicy, ale sam Dp z wydechem 3 razy naprawiałem na końcu pozbywając się tłumika (zwykły AWG 50x400) na rzecz zwykłej rury, który po prostu pękł.
Teraz parę zdjęć i filmów z budowy
ps. nie śmiejcie się ze spawów, z moim MMA starałem się jak umiałem
https://photos.google.com/photo/AF1QipN8mct...kC9PyQP8M435ELo
https://photos.google.com/photo/AF1QipNbB5Z...Gjl-2JrTdPxc-6r
https://photos.google.com/photo/AF1QipNk5kC...rk5rumtSFUvQqGz
https://photos.google.com/photo/AF1QipMm4tC...PyrN5DMVn_hcW3S
https://photos.google.com/photo/AF1QipNchsu...j_eGTr99kG_l2Y2
https://photos.google.com/photo/AF1QipNvs8N...wU7v52rysdnShyh
https://photos.google.com/photo/AF1QipMrl_K...hfRD2SQ88axWpfc
https://photos.google.com/photo/AF1QipPsYOK...LdmSTtOF6XgZX1Y
https://photos.google.com/photo/AF1QipNtelj...6PIpRFY3PjCzs93
https://photos.google.com/photo/AF1QipPe99a...hhNHkOJU1M3VlSi
https://photos.google.com/photo/AF1QipMqYIY...ninXX4pYF6t3UrA
Odnośnie ostatniego filmu gdzie widać przyśpieszenie. Nie dawno pierwszy bieg dokonał żywota i zmuszony byłem ruszać z dwójki, więc przez turbo laga i przelanie o którym wcześniej pisałem do 30km/h nie jestem wstanie szybciej przyśpieszyć niż to co na filmie.