CYTAT(E30 owner @ Thu, 23 May 2019 - 16:13)
Książkę znam, żeby to działało to wiesz że to się robi dla określonego stanu jazdy/dyscypliny. To raz, dwa wymiary samego "okapu" też muszą być odpowiednie - zwłaszcza kąty. Gdy masz 5 czy 10cm miejsca między zderzakiem a IC nie wyobrażam sobie zrobienia tego dobrze. Za duże kąty wyjdą i zamiast uspokoić przepływ to przy dużych prędkościach wyjdą zawirowania i zamiast kierować rozprężoną strugę na cały rdzeń to przepływ przejdzie tylko przez część rdzenia. Zwłaszcza gdy poziome "płaty" obudowy nie będą symetryczne - na przykład dół pod kątem 0st a góra pod kątem 50st. Niby dziura mniejsza - tak jak na forum pisali, a jest lipa.
Stąd według mnie, oczywiście nikt nie musi się zgadzać, lepiej jest zrobić dziurę wielkości całej powierzchni IC co pozwoli na dobre chłodzenie w korkach gdzie przepływu powietrza nie ma nic, jak i przy prędkościach ulicznych - powiedzmy do 150km/h czy 200. Jak ktoś chce budować samochód do bicia rekordów prędkości to fakt innej opcji nie ma jak zrobić wszystko z zasadami aerodynamiki. Ale do jazdy ulicznej nie zawracałbym sobie głowy i zrobił szczelny wlot o wymiarach rdzenia i tyle.
Masz 100% racji o wylocie - a dokładniej o zrobieniu jak najwyższego współczynnika przepływu powietrza przez IC. A nawet określenie oporów przepływu przez rdzeń to podstawowy wskaźnik który pomoże określić do jakich prędkości można zrobić duży wlot a od jakich prędkości wypada go zmniejszać i do jakiego pola powierzchni.
Zgoda - temat rzeka i co tor, to robi się inny otwór na chłodnicę w profi autach. Moje zrozumienie zagadnienia jest takie, że wszędzie gdzie leci powietrze, muszą być łagodne przejścia i łuki. Jakiekolwiek schody spowodują oderwanie strugi i wir wsteczny w tym miejscu. Pogarsza to przepływ i zwiększa opór.
Ja w dupowozie zaizolowałem chłodnicę tak jak piszesz, bo po montażu icka seryjne maskownice nie pasowały. W lato była różnica kilku stopni przy jeździe autostradowej przed i po operacji. Dlatego dziwi mnie to, że w wielu profesjonalnie przygotowanych autach te chłodnice są składane w kanapkę, byle jak, wystają często przed zderzak i dodają niepotrzebnie masy z przodu.
Mój komentarz nie był bezpośrednio do Ciebie, chociaż po cytacie mogło to tak wyglądać. Raczej była to uwaga ogólna odnośnie tematu
.