Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Szpera w FWD do cywilnej jazdy - ZA i PRZECIW
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Racingforum - Forum Główne
modsog
Witam, chyba jeszcze nie miałem okazji przywitać się na tym forum. Do tej pory tylko czytałem i to bardziej okazjonalnie niż regularnie wink.gif

Tematów o szperach do FWD było i to nawet sporo ale nie znalazłem w nich 100% odpowiedzi na moje pytania, ale jeśli coś mi jeszcze umknęło to bardzo proszę admina/moda o niezamykanie tematu ew. przeniesienie go tam gdzie powinien się znaleźć tudzież wspomożenie linkami.

Do meritum...
Powoli kończy mi się składać mój dupowozik a mianowicie Saab 9-3 OG z 2001.
Generalnie zostało już tam zrobione niemal wszystko co w tym aucie trzeba zrobić, żeby jeździło:
- zakuty silnik 2.3 + turbo td04-19
- kompletne zawieszenie B12 z poli, wahacze z vectry, grubsze stabilizatory, rozpórki etc.
- wzmocnienie maglownicy, short shifter, zmodyfikowany wybierak...
itd itp...
Docelowo po dotarciu i strojeniu powinno być jakieś 320km/450Nm. Orientacyjnie oczywiście a wąskim gardłem jest raz - turbo a dwa - seryjny kolektor, których narazie nie tykam.

No ale to jest FWD i to dosyć ciężkie bo +/- waży 1500kilo. Udało mi się wyeliminować bujanie, szarpanie i ogólne "pływanie" na drodze tak, że teraz np. słynny zakręt idiotów w Bielsku na S1 pokonałem spokojnie z 100-110 na blacie a był jeszcze zapas. Niestety ruszanie z miejsca, czy nawet przygazowanie to utrata przyczepności. Pewnie to też wina ciut zjechanych opon, na przyszły sezon wpadnie Potenza RE 070. Ale nie tylko....

Zastanawiam się nad szperą. Do Saaba jest dostępna szpera Quaife. I tu rodzi się pytanie bo to nadal ma być auto cywilne, do jazdy do roboty, i to chyba ważne: jedną mam 2 km od domu po mieście a 2 - 40km od domu 90% autostradą. Poza tym wyjazdy rodzinne i inne duperele. Od czasu do czasu może jakiś tor.

Czy są jakieś WADY wsadzenia Torsena zamiast seryjnego dyfra w cywilnej jeździe? Zalety generalnie znam dlatego chciałbym ją kupić ale interesują mnie przede wszystkim wady.
Z tego co się rozeznałem przy normalnych obciążeniach działa jak otwarty dyfer, więc np. parkowanie równoległe, jazda w korku, cotygodniowe zakupy - nie powinienem tam odczuć ŻADNEJ różnicy? Tak?
Ale gdyby przyszła mi ochota pokillować jakiegoś młodego gniewnego w Audi tatusia i byłoby przy tym trochę zakrętów, ruszań spod świateł etc. to zakładam, że Quaife byłaby do tego świetna?

Wiadomo, oponki zapewne szybciej się ścierają - tak z ciekawości jak szybciej? Zauważalnie czy normalnie dla fur z większą mocą, którą od czasu do czasu się wykorzystuje?
Przeniesienie napędu bardzo dostaje po dupie?
Inne rzeczy, których nie wymieniłem a są minusami posiadania szpery (typu torsen) w ciut mocniejszym FWD?

Bardzo zależy mi na opinii osób, które takowe (niekoniecznie Saaba aczkolwiek muszę ugadać się z jedną osobą, która wiem, że takiego ma i się przejechać) auta mają - najlepiej przed i po założeniu szpery.

Dzięki za cierpliwość i merytoryczne odpowiedzi:D
Pozdrawiam
MadeInPoland
Nie. Tak. nie musisz miec tylny naped lub quattro jak te audi. Szpera quaife niewiele zmieni w tej materi, zebys nie myslal ze nagla zostaniesz krolem startu na miescie. To nadal nie bedzie rwd czy 4.4
modsog
Okeeej. Dzięki za 'wszelkie' uwagi nawet te oczywiste.
A wracając do tematu jakby ktoś miał coś ciekawego do dodania to bardzo proszę smile.gif
Sikor44
obawiam się że to przerost formy nad treścią w tym konkretnym przypadku
Lino
Alfa Romeo stosowała Torsena w FWD w wersjach Q2 modeli 147 i GT. Nie wiem jak będzie z trakcją na starcie, ale w zakrętach podobno działa to bardzo fajnie.
_adams_
Zapodaj najpierw porządne opony i skup się na odpowiedniej geometrii zawieszenia - tym zyskasz najwięcej i to powinno poprzedzać montaż szpery.
piwo
Dokładnie. Kupić nowe piloty sport 4 zmieniać co roku na nowe i trakcja powinna być zawsze. Można też zamontować
http://www.racetcs.com/#
CZUCZU
Kolega wsadził quaife do clio sporta i dużo innych gratów, o których marzy niejeden uczestnik jazd torowych i śmiga tym do pracy. Bardzo sobie chwali, trakcja się poprawiła. Torsen bezobsługowy jest.
Andrzejsr
Mam Quaifie w 156 2,5 V6 i w 166 3,2 V6 (w tej Alfowskie Q2 ale i to torsen jak Quaifie, plotki chodziły że Quaifie dla Alfy je robiło, ale może to plotki, neważne) .
Jeździłem tymi Alfami kilka lat przed i jeszcze więcej jeżdżę lat po założeniu tych szper. Generalnie to zwykłe cywilne rozwiązanie i nie masz się kompletnie czego obawiać. Jedynie na początku czaaaaem przy ruszaniu ze skręconymi kołami był efekt taki, że kierownica lekko jakby "wciągała" w zakręt. Ale generalnie w ogóle nie będziesz odczuwał różnicy, poza niuansami naprawdę wypatrywaniem tych różnic, więc po części będą złudzeniami smile.gif . Żona która w ogóle się technikami jazdy itp nie interesuje, po prostu wsiada jak musi w Alfy i jedzie, raz jeden chyba tylko kiedyś mi to zjawisko opisała że odczuła zimą.
Ja te torseny powsadzałem głownie - pierwszą z ciekawości i licząc na ochy i achy, oraz na wygraną z fizyką rzucającą ciężkim klocem V6 nad i przed przednią osią, drugą bo rozlecenie się otwartego fabrycznego mech różnicowego w Alfie to nie kwestia czy tylko "kiedy" i to dość szybkie kiedy.
Więc - tak, można jeździć cywilnie i w ogóle się Quaifie nie przejmować. Czy coś da na "ulicznym ściganiu" - wątpię. Milon innych ważniejszych czynników coś da.
Do miasta i na ulicę to się płytkowa szpera nie nadaje, torsen jak najbardziej, w dodatku nie ma dylematu olejowego (Quafie zaleca ten sam olej co fabryka), nie ma zużycia, nie ma docierania, zwykła cywilna exploatacja .
Quaifie spokojnie możesz stosować. Choć jeśli w Saabie otwarte dyferencjały są odpowiednio zaprojektowane i wykonane , nie jak w Alfie, to nie wiem czy jest sens. Lepiej wg mnie te pieniądze na opony wydać, hamulce czy odelżenie auta.
Tom-Lee
Torsen jest bezobslugowy jak Czuczu napisal. Dziala do momentu, w ktorym oba kola maja stycznosc z podlozem, inaczej dziala jak otwarty dyferencjal. W bardzo wielu samochodach montuja torsena, w zasadzie to jak samochod ma mechaniczna szpere w opisie to bedzie to wlasnie torsen.

Jak Ci nie szkoda kasy to na pewno warto, szczegolnie jak sie jezdzi po zakretach, chociaz na prostej tez powinien rowniej ruszac.
modsog
Dziękuję bardzo za opinie.
Opony na pewno wpadną jak tylko zedrę te co mam - czyli jeszcze ten sezon, ale najpierw muszę go skończyć docierać i wystroić - czyli nie wcześniej niż czerwiec-lipiec-wakacje. Przymierzałem się do Bridżstonów wink.gif RE070. Kolega wyżej wspomniał o Pilotach 4. Zastanowię się w swoim czasie co wybrać.
O geometrię dbam patologicznie wink.gif
Z tymi startami spod świateł trochę żartowałem, wiadomo nie ten typ auta ale jak ma pomóc to czemu nie skoro i tak władowało się w niego kasę żeby przyśpieszał, hamował i zachowywał się na drodze lepiej niż najlepsze seryjne modele. Szpera to wisienka na torcie.
Kras
W przypadku startu na wprost na rownym, przyczepnym asfalcie w zasadzie nie zauwazysz roznicy po montazu szpery. Natomiast wszelkie zakrety, ruszanie niekoniecznie na wprost, bardziej dziurawa nawierzchnia bedzie sporo lepiej.
As_
Byla na forum octavia fwd ktora na r888 robila 4.9 do setki.
O ile dobrze pamietam bez szpery
Mis
Tutaj dobry przykład fajnego osiągu do paki w fwd cywilnego:
MadeInPoland
Dla ochłody proponuję przyjrzeć się 0-100 dla FWD z nadmiarem mocy w stosunku do masy takich jak focus RS czy civic type R, żeby zorientować się ile można w cywilnym wozie zrobić max 0-100. Krótka analiza kilku przypadków mocnych CYWILNYCH fwd zaprezentuje Wam barierę 0.5s/10kmh nie do pokonania w wyjątkowych warunkach trakcyjnych (0,45 przy mega dobrych wiatrach dobrej nagrzanej oponie - warunki w zasadzie niespotykane w ruchu po drogach publicznych).

Mis masz dane RL dla tego seata?
As_
Tez nie bardzo wierze w przyspieszenie ponizej 5.5 na gumie uhp.
Ten leon to po prostu mieli kolami stad takie czasy
MadeInPoland
Jak dla mnie mieli jak opętany i nie wiemy z jakiej to przepaści było nagrywane więc można sobie gdybać.
Chycu
Przecież to auto z filmu jak łapie trakcję to ma coś w okolicy 100km/h i film po 8sek się urywa.
Tom-Lee
Od 5tej sekundy juz jedzie normalnie, widac, ze ma przyczepnosc. Wiec niewiadomo z jakiej gory, ale wyglada na to, ze robi dobry czas.
anomal
w octavii 3 przy 340km/450nm mialem 5.6 wg racelogica, manual, na chujowych bridgestone potenza

potem przy kolejnym stage na 400/500 chcialem poprawic ale po 4-5 probach nic z tego nie wyszlo i szkoda mi bylo sprzegla bo to sztuka dla sztuki smile.gif
lato, austostrada, ciepla opona


natomiast z dsg troche ponizej 5s jest do zrobienia
Kras
I tu jest sedno sprawy w FWD - dodajesz mocy a czas juz nie spada.
Tom-Lee
Ponizej 6s do 100 jest OK, nikt nie wymaga wiecej od oski. Ja moze dwa razy w zyciu ze sprzegla strzelilem, jak powyzej szkoda meczyc.
anomal
CYTAT(Kras @ Mon, 06 May 2019 - 18:37) *
I tu jest sedno sprawy w FWD - dodajesz mocy a czas juz nie spada.


spada ale od 60 w góre smile.gif

ja już się wyleczyłem z mocnego fwd, jak jest pogoda to jest fajnie a jak popada to:

biggrin.gif

LaniR1
Do Saaba wkładam Quaife tyle że będzie tam ponad 400hp.
Uważam że szpera bardzo dużo daje na starcie ponieważ lepiej można kontrolować trakcję - można jechać w wyczuwalny sposób na granicy poślizgu.

Porównywanie nowych samochodów z mnóstwem elektroniki do takiego Saaba mija się z celem.

Nie ma negatywnej strony posiadania szpery.

W Lanosie gdy założyłem szperę czas na 1/4 mili poprawił się o 0,3s

Tak to jeździło

To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.