Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Połączenia w instalacji elektrycznej
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Racingforum - Forum Główne
Bugalon
Mam pytanie do ludzi, którzy w tym siedzą. Jak sobie radzicie z łączeniem setek przewodów elektrycznych przy wymagających swapach? Ja zawsze skręcam przewody i lutuję ale z doświadczenia wiem, że takie połączenie może się od drgań przełamać (przegrzany lut którego na pierwszy rzut oka nie widać). Ponieważ wszystko dokładnie izoluję i zabezpieczam, znalezienie takiej usterki czasem zajmuje chorą wręcz ilość czasu a chciałbym tego uniknąć.

Myślałem o jakichś bardziej profesjonalnych metodach na łączenie przewodów elektrycznych. Może są jakieś profesjonalne szybkozłączki? W końcu jak mam sterownik silnika do ktorego dochodzi prawie 100 kabli i każdy z nich muszę połączyć w jakiś sposób z elektryką auta biorcy to chcę to zrobić najbardziej pewnie jak to możliwe. W googlu ciężko coś znaleźć bo kurcze wywala milion elementów złącznych do instalacji budowlanych czym jestem malo zainteresowany

Jakieś rady ?
.wide
Deutsch AS, ale drogo i wymaga sprzętu.
Jeśli jednak byłbyś zainteresowany - PW.
przema72
można łączyć za pomocą prasowanych tulejek , jeśli taką tulejkę zalutujesz po sprasowaniu to połączenie nie straci kontaktu nawet w wodzie

Damzzii
Ja zawsze skręcam, nie lutuje, w taki sposób:

Odporne na rozerwanie, na to oczywiście koszulka termokurczliwa.

Natomiast do niefabrycznych instalacji silnika chyba bym szukał jakiś gotowych złącz, podłączenie na stałe to będzie udręka w serwisie.
tomeczekcbr
fabryczne instalacje są zgrzewane, ale nie wiem jak to zrobić. Ja zawsze lutuję. Od drgań nie puści,jedynie miedź może zgnić obok lutu na skutek złej izolacji od wody całego połączenia. Najlepszą izolację od wody daja koszulki termokurczliwe z klejem w srodku.
Bugalon
Przema, te tulejki bardzo fajne,

Gdzie to można kupić razem z zaciskarką, albo jakie haslo do googla wpisać zeby sie dobrze wyszukalo ?
toffic
https://erko.pl/
Polecam zaciskarkę https://erko.pl/praska-reczna-t-16s/
Arkadiusz
pracuje w fabryce ładowarek/koparek w holandii i tutaj uzywamy do łaczenia przewodow tulejek cyna np takich:
https://www.kontaktuj.pl/zlaczki-do-przewod...,29,20464,20466
zgrzewa sie toto opalarką wiec nie ma obaw o przegrzanie, z taka koncowka:
https://domtechniczny24.pl/content/images/S...616-steinel.jpg

ogolnie bardzo fajna szybka metoda jesli chodzi o lutowanie, chociaz robimy to sporadycznie np w razie jakiejs przerobki instalacji lub błedu w montazu.

przema72
CYTAT(toffic @ Fri, 29 Mar 2019 - 19:19) *

taka praska jest dobra jeśli stosujemy tulejkę jako zakończenie przewodu do zaciśnięcia w zacisku , zaprasować dwóch podłączonych już przewodów nią sie nie da

jeśli chcemy sprasować tulejkę do połączenia dwóch przewodów stosuje sie najzwyklejszą praske do konektorów , zaciska ona tulejkę znacznie mocniej i odpada konieczność przewlekania przewodu przez prase

damian146ti
CYTAT(tomeczekcbr @ Fri, 29 Mar 2019 - 13:56) *
fabryczne instalacje są zgrzewane, ale nie wiem jak to zrobić. Ja zawsze lutuję. Od drgań nie puści,jedynie miedź może zgnić obok lutu na skutek złej izolacji od wody całego połączenia. Najlepszą izolację od wody daja koszulki termokurczliwe z klejem w srodku.


Fabryczne instalację w znacznej większości przypadków są zaciskane. Zgrzewów jest bardzo mało a jak występują to głównie na grubych przewodach.
toffic
CYTAT(przema72 @ Fri, 29 Mar 2019 - 21:22) *
taka praska jest dobra jeśli stosujemy tulejkę jako zakończenie przewodu do zaciśnięcia w zacisku , zaprasować dwóch podłączonych już przewodów nią sie nie da

jeśli chcemy sprasować tulejkę do połączenia dwóch przewodów stosuje sie najzwyklejszą praske do konektorów , zaciska ona tulejkę znacznie mocniej i odpada konieczność przewlekania przewodu przez prase

Racja, mój błąd. Ta praska jest o tyle fajna, ze zaprasowanie to sześcian a nie kwadrat jak w większości.
Może mają też model z otwieranym ściskiem do łączenia przewodów
Bugalon
O toffic, chyba z kilka lat nie widziałem Ciebie online. Musze do Ciebie zadzwonić zapytać co slychac smile.gif

Dzieki za sugestie, na razie najbardziej podoba mi sie to co przema72 pokazał na fotkach. To chyba najlepsze rozwiązanie jak ze sterownika silnika wychodzi Ci 70 przewodow urznietych przy wtyczce w tym samym miejscu. Jedyna sensowna metoda na połączenie bez pogrubiania miejsc łączenia.

Tylko gdzie kupic te tulejki i praskę smile.gif Nie wiem co w googla wpisac smile.gif
jackkpl
Fajnie by było, żeby ktoś się wypowiedział, jakim sprzętem prasuje końcówki do złącz np emu, jakim łączy rozgałęzienia (1 przewód na 2 lub 3). Jakim zaciska konektory oczkowe (np złącza masowe). Może jest jakiś tutorial?
Jak instalowałem emu, to zaciskałem taką zaciskarką , ale brakowało mi jeszcze jakiegoś rozmiaru, żeby było idealnie.
https://inelsc.pl/pl/p/Zaciskarka-konektoro...T202B-YATO/6579
toffic
takie coś chyba się nada:
https://erko.pl/zlaczka-kla/
są i z końcówką "oczko" itp alu lub miedź
praska pewnie coś tego typu https://erko.pl/praska-reczna-t-11-16/
tylko zakres przekrojów przewodów dobrze dobrać
P@bLO
Ja mam takie https://www.ebay.com/itm/Crimping-Pliers-fo...G-/322938329765

Ogarnia zakuwanie wszelkich konektorów stosowanych w autach wink.gif
mate96
CYTAT(Bugalon @ Sat, 30 Mar 2019 - 09:05) *
O toffic, chyba z kilka lat nie widziałem Ciebie online. Musze do Ciebie zadzwonić zapytać co slychac smile.gif

Dzieki za sugestie, na razie najbardziej podoba mi sie to co przema72 pokazał na fotkach. To chyba najlepsze rozwiązanie jak ze sterownika silnika wychodzi Ci 70 przewodow urznietych przy wtyczce w tym samym miejscu. Jedyna sensowna metoda na połączenie bez pogrubiania miejsc łączenia.

Tylko gdzie kupic te tulejki i praskę smile.gif Nie wiem co w googla wpisac smile.gif



Na twoim miejscu zastanowiłbym się nad zakupem nowych pinów do kostki sterownika i zarabiania na przewodach. Jeżeli dasz 70 tulejek obok siebie to ta wiązka mocno spuchnie w tym miejscu i będzie to raczej słabo funkcjonalne
jacog
Tulejki można znaleźć na allegro pod haslem: tulejka kablowa nieizolowana. Te na mniejsze średnice mają wyraźny rant bo to są zakończenia kabli do połaczeń srubowych. Pewnie będzie trzeba zaciskać na dwa razy bo zaciskarka może nie mieć odpowiedniej szerokości szczęk żeby zrobić to na raz. Plus obowiązkowo koszulka termokurczliwa z klejem. Połaczenie będzie pogrubione ale tego nie przeskoczysz. Minus, że trzeba przeciągać kabelek przez zaciskarkę wiec druga strona musi być jeszcze wolna albo pin wyciągnięty z wtyczki.

Były wspomniane koszulki termokurczliwe z cyną i klejem - kupiłem to ostatnio na próbę. Owszem daje rade ale to lut niskotopliwy. Na doraźne naprawy może być ok ale na dłuższą metę?! Ale jak w koparkach używają to kto wie tyle, że pewnie lepszej jakości niż te z allegro po 2zł.

Zaciskarka HT-202 - gówno ale tanie. Słabo zaciska zwykłe nawet konektory 4.8mm

Zaciskarka do MCON z ebaya - zajebista mimo, że wygląda jak szajs z zestawu z konektorami z marketu, w PL do kupienia za 50-70zł (biall lub allegro). Ale to pod konektory do złącz hermetycznych. MCON/MQS można kupić nawet 14-pin ale kilka takich złącz obok siebie zabierze kupę miejsca.

Ja za to szukam rozwidleń termokurczliwych typu Y ale pod rozmiary kabli w samochodówce (energetyczne dostępne). Tutaj pojedyńcza rurka termokurczliwa się nie sprawdza - połączenie nie jest szczelne.
duct tape
To wygląda ciekawie ale nie wiem jak z dostępnością.

https://www.youtube.com/watch?v=7Wh5gM8GM70
P@bLO
Wyżej o tym było - termokurcze z cyną
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.