Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Szyby z poliwęglanu - demontowalność
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Technika jazdy samochodem po zakrętach
[Yossarian]
Myślę o zrobieniu w swoim aucie szyb z poliwęglanu, tylko mam pewne wątpliwości co do regulaminów. W wymogach bezpieczeństwa dla aut WRC (bo w samym art. 253 zał J. nic o tym nie znalazłem) jest takie coś:

CYTAT
Polycarbonate side windows (including rear quarter panel windows) ‐ minimum thickness 3.8 mm. It must be possible for these windows to be removed without the use of tools.


Czyli mają być demontowalne bez użycia narzędzi. Pytanie: jak to zrobić, żeby nie mieć problemów na BK? Śrubami motylkowymi przykręcić? Na jakieś zatrzaski?
jackkpl
Jeśli da radę kopnąć i odpadnie, to są demontowalne wink.gif.
Chodzi zapewne o to, że szkło można zbić i jest dostęp do kabiny, poliwęglanu nie zbijesz. Demontaż może być jednorazowy w razie konieczności.
soldi
po pierwsze jakie BK? jakich zawodów? regulaminy techniczne danej serii określają minimalną grubość (np. Rallycross 5mm, GSMP 5mm przednia 4mm pozostałe)

a w Zał. J masz określone wymogi dotyczące szyb:

CYTAT
ART. 11 SZYBY / SIATKI
Szyby muszą być dopuszczone do ruchu na drogach publicznych, o czym świadczy
oznakowanie.


https://www.pzm.pl/pliki/zg/samochody/2016/..._2016.06.17.pdf
[Yossarian]
KJSy i SKJSy póki co. RO może kiedyś. Po prostu chcę zrobić tak, by nikt się nie mógł przyczepić, nawet najbardziej upierdliwy sędzia wink.gif

szyby z poliwęglanu z odpowiednim oznakowaniem... ta, już widzę jak gdzieś takie znajdę wink.gif
soldi
bo to znaczy w wolnym tłumaczeniu "tylko szyby oryginalne"

a jak chcesz jeździć w RO, to na dzień dzisiejszy auto musi być zbudowane zgodnie z homologacją N lub A grupową (zakładam że wurcem nie zamierzasz tam startować) lub zgodnie z regulaminem klas OPEN (ale to wyklucza Cie z klasyfikacji i walki w generalce)
KJS i SKJS to "dziki kraj" - trafisz na głupiego sędziego, to Ci powie że jest źle i ch** i nic z tym nie zrobisz

abstrahując - rajdy to nie wyścigi, tu nie jest aż tak kluczowa kwestia masy i szyby z poli bym sobie po prostu darował... oklejasz folią i masz spokój, można uchylić lub otworzyć na dojazdówce, nie porysuje się i nie zmatowieje po kilku dotknięciach... w RO też nie możesz używać zamienników z laminatu - maski, drzwi, błotniki etc jak fabryka przykazała
Aval
A dlaczego w ogóle chcesz szyby z poli? Bo jeśli waga, to ile na tym ugrasz? 3kg? 5?
Andrzejsr
Faktycznie mogą być oznakowane hmm :

Product features:
- Manufactured from high quality Lexan UV protected polycarbonate
- Approximately 50% weight saving compared to glass
- Each window is marked to meet MSA, FIA & ABG regulations
- Windows are thermoformed and CNC profile cut ready to fit

( http://www.plastics4performance.com/hyunda...window-kit.html )
No ciekawe. Ale to oznakowanie dla przepisów sportowychm nie drogowych. A przecież rajdówki niby dopuszczone do ruchu są.

Może się wybiorę na strefę serwisową, choć nie planowałem, mamy rajd Rzeszowski akurat , pooglądam, choć wątpię szczerze aby tymi oznakowaniami się ktoś przejmował.
Zalety to oczywiście kilogramy - jedno z ziarenek do miarki (wszystkie boczne i tylna to będzie z 10 kilo, to niemało i to z góry auta) i w sumie są bardziej wytrzymałe od szkła. Poza tym przy drzwiach laminatowych trudno szklane zamocować.
[Yossarian]
same szyby około 10 kg, ale na wywaleniu mechanizmu otwierania szyb też zyskam.

No właśnie z tym "dzikim krajem" KJS i SKJS mnie najbardziej to martwi - dlatego chcę zrobić tak, by nawet największy artysta przypieprzania się nie miał do tego podstaw wink.gif
MadeInPoland
Nie ma w samochodzie lepszej masy do zdjęcia niż szyby. Jak ktoś chce niech jeździ z seryjnymi, ale nie wmawia, że to żaden zysk. Bo stosunek zysku do kosztów i nakładów jest chyba najwyższy.
Może zapytajcie tych z WRC po co zmieniają szyby skoro to nic nie daje.
Andrzejsr
CYTAT([Yossarian] @ Fri, 10 Aug 2018 - 14:59) *

same szyby około 10 kg, ale na wywaleniu mechanizmu otwierania szyb też zyskam.

No właśnie z tym "dzikim krajem" KJS i SKJS mnie najbardziej to martwi - dlatego chcę zrobić tak, by nawet największy artysta przypieprzania się nie miał do tego podstaw ;)


Mechanizmy, uszczelki to sporo kilogramów.
Dodatkowo można wyciąć wszystko poza poszyciem zewn drzwi i w drzwiach kierowcy (i jeśli jeździ- pilota) wzmocnieniami o ile jest klatka z krzyżem z boku.
Ba, kawałek, naprawdę nieduży maty wygłuszającej fabrycznej w drzwiach to dokładnie kilogram! byłem w szoku. Tak że pozostawiając metalowe nawet drzwi z zewnątrz + poliwęglan szyba = na jednych drzwiach już grube kilogramy możliwe są do uzyskania, kilkanaście w moim przypadku na tych ze zdjęcia :
https://zapodaj.net/5e9a8b0ec831f.jpg.html
Drzwi na szrotach za grosze są przeważnie, można sobie nawet wymieniać na zawody , a cywilne zostawić na jazdy codzienne jeśli auto jeździ też po ulicach .
Gumi5
Pisałem kiedyś na messengerze z sędzią który swoje kompetencje opisał jako "nade mną jest już tylko delegat techniczny" biggrin.gif Nie weryfikowałem prawdy. W każdym razie, pisał że do KJS/SKJS minimalna grubość 3,9mm (czyli 4mm najlepiej) oraz właśnie ten demontaż bez potrzeby użycia narzędzi. No i że dobrze wozić w kwitach ze sobą dowód zakupu że to poliwęglan a nie jakiś inny szajs.
Maciu$
Zmieniałem szkło na poliwęglan 4mm z tyłu w e36. Jedyny zysk na masie to wywalony podnośnik i wycięte drzwi. Sama "szyba" o załącznikowej grubości waży praktycznie tyle samo co szkło.
Albert
Wazyles? Szklo ma duzo wieksza gestosc jak pokiweglan.
Al Ed Upek
Gadałem ostatnio na ten temat z sędzią od bk na lokalnym kajtku i twierdził że szyby muszą mieć homologację, a takich ciętych z arkusza za cholerę nie dopuści.
[Yossarian]
Gadałem z sędzią u siebie, to się w ogóle zdziwił, skąd ja przepisy o demontowalności wytrzasnąłem... Jedni widać puszczają jak leci, inni czepiają się jak ten wspomniany wyżej, a ty zawodniku kombinuj na kogo trafisz... ręce opadają normalnie...
jackkpl
CYTAT(MadeInPoland @ Fri, 10 Aug 2018 - 15:02) *
Nie ma w samochodzie lepszej masy do zdjęcia niż szyby. Jak ktoś chce niech jeździ z seryjnymi, ale nie wmawia, że to żaden zysk. Bo stosunek zysku do kosztów i nakładów jest chyba najwyższy.
Może zapytajcie tych z WRC po co zmieniają szyby skoro to nic nie daje.

A czy w WRC nie jest brana pod uwagę możliwość pęknięcia hartowanej szyby bocznej a tym samym niebezpieczne drobinki? Poliwęglan nie pęka.
Co do samej masy, to różnica na szybie bocznej kierowcy/pasażera to 1-1.5kg/szt. Jak na moje to dość mało za kasę za gotową szybę. Taniej jest kupić akumulator za 900zł 1.5kg zamiast seryjnych 10kg.
flapjck1
Ale do szyby dochodzi mechanizm ktory wazy od pyty najczesciej, oraz mozliwosc oderzniecia kawalka drzwi z wewnetrznej konstrukcji
jackkpl
CYTAT(flapjck1 @ Wed, 15 Aug 2018 - 09:47) *
Ale do szyby dochodzi mechanizm ktory wazy od pyty najczesciej, oraz mozliwosc oderzniecia kawalka drzwi z wewnetrznej konstrukcji

Wtedy to ma sens, ale tak samo można zostawić szkło i wywalić mechanizm. Może się kiedyś przekonam do wymiany szyb, ale do tej pory ja nie jestem przekonany co do zysków za włożony hajs. Szyby są wysoko, a pozbycie się masy z góry samochodu daje bardzo dużo. Może w tym tkwi sekret tych 5-10kg smile.gif.
soldi
Mechanizm to miedzy 1 a max 2kg. Wycinac dzwi to sobie mozna na timeattacki albo 1/4.

Homologacje rajdowe w samochodach budzetowych nie zezwalaja na uzywanie nieoryginalnych szyb. Tak samo nie zezwalaja na uzywanie laminatow - ma byc oryginalny material na poszyciu auta.
jackkpl
CYTAT(soldi @ Wed, 15 Aug 2018 - 11:51) *
Mechanizm to miedzy 1 a max 2kg. Wycinac dzwi to sobie mozna na timeattacki albo 1/4.

Homologacje rajdowe w samochodach budzetowych nie zezwalaja na uzywanie nieoryginalnych szyb. Tak samo nie zezwalaja na uzywanie laminatow - ma byc oryginalny material na poszyciu auta.

Dotyczy to wszystkich drzwi ,czy tylko przednich? Tylne, gdzie nikt nie jedzie moga byc chyba z laminatu?
Andrzejsr
Rajdy to na pewno inna para kaloszy, te wozy to mam wrażenie terenówki niemalże (wytrzymałościowo) . Ale poliwęglany są powszechne jednak. Na torach z powodzeniem jeżdżą przecież otwarte wozy, a na rajd nikt by się takim nie wygłupiał startować. Jeżdżą otwarte w górskich, ale tam trasa jest znana jak torowa w zasadzie, bez niespodzianek i loterii jak w rajdach.

Jacku co do mocowania szyby szklanej bez mechanizmu to jakoś mocno by trzeba się nakombinować żeby się trzymała. Po prostu łatwiej wyciąć i zamontować poliwęglan.

Co do kruszenia się szyb szklanych - ponoć czasem są podklejane folią coś jak "antywłamaniowa" - jak to się ma do "usunięcia szyby bez narzędzi" ?
Dziwny ten przepis .
soldi
Odnosze sie glownie do rajdow gdzie wymagana jest licencja (Rajdy Okregowe i w gore) - samochody musza byc zbudowane zgodnie z homologacją* (książeczka od FIA gdzie opisany jest zakres dopuszczalnych modyfikacj). Jeżeli w książce homologacji jest napisane, że możesz miec szyby z poli, to montujesz, jezeli nie to nie. Jak napiszą że drzwi mogą byc z czegoś innego, to mogą.

Jedynym dopuszczonym od niedawna wyjatkiem jest hydrauliczny ręczny, ktory może byc montowany mimo braku zapisu w homologacji.

W KJSach panuje spora samowolka, nie trzeba mieć auta zgodnego z homologacją, dopuszczane są swapy, maski i błotniki z laminatu etc. Głównie auto ma być zgodne z załącznik J, a jak coś nie jest to wtedy powinno być poparte homologacją danego auta.
Osobiście nie kojarze nikogo na rajdzie z drzwiami z laminatu. A z logicznej strony to wole miec te kilkaset gram dodatkowej blachy chroniącej bok niż dupowaty laminat.

W RO oryginalne szyby drzwi przednich muszą być dodatkowo oklejane folią, żeby w razie wypadku przytrzymalo skruszone szkło.


*Tyczy się startu w klasach liczonych w generalce, klasy OPEN są mocno zluzowane od tego sezonu
Gumi5
W KJS laminatowe elementy też nie są oczywiste, w RMPZ wywalali z BK za to, no i jeden z sędziów mi mówił że musi być oryginał
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.