MisioLBN
Fri, 25 May 2018 - 08:20
Jest jakieś uzasadnienie slick + roll bar ? czy takie widzimisię ?
Albert
Fri, 25 May 2018 - 08:28
jest, raz to bezpieczeństwo, a dwa nie każdy umie jeździć na slicku a jeśli już ktoś ma roll bar w aucie to przeważnie ogarnia auto
Rexsio
Fri, 25 May 2018 - 09:18
Hey, nie wiem czy to prawda ale podobno od tego sezonu już nie wystarczy rollbar do jazdy na slicku na Torze Poznań - słyszałem, że wymagana jest pełna klatka. W regulaminie jest zapis, że dopuszcza się jazdę na slicku z rollbarem tylko w przypadku gdy konstrukcyjnie nie jest możliwy montaż w aucie pełnej klatki (cokolwiek to znaczy - chyba cabrio).
piwo
Fri, 25 May 2018 - 09:31
pewnie tez duzo zalezy od imprezy na poznaniu. sa rozne wynajmowane i na kazdej inaczej sie podchodzi do tempatu klatek. powiem szczerze ze dziwny jest zapis ze jak slick to klatka ale z drugiej strony troche rozummiem organizatorow bo potem ich sie po sadach ciaga ze przyczynili sie do czyjejs smierci czy kalectwa.dla mnie glupota sa wszelkie ubezpieczenia i zapisy bezpieczzenstwa bo kazdy kto cos robi za siebie odpowiada koniec kropka. zlamales noge na chodniku twoja wina. spadles z podestu z 20 pietra twoja wina. zawineles sie na bandzie twoja wina. itd. a w dzisiejszych czasach wszystkie urazy probuje sie zwalic na wlasciciela . no coz szara rzeczywistosc dzisiejszego spoleczenstwa.
EssiRS
Fri, 25 May 2018 - 09:41
Piwo ciekawa teoria
Chyba zbyt duże uproszczenie sprawy.
Jak ja się orientowałem w zakresie tego wymagania klatki czy rollbar na Poznaniu do slicka, to odpowiedź była, że przyczepny slick może spowodować "rolkę" w zakręcie. Najpewniej mają tutaj na myśli fiata 126p, ale zapis jest ogólny. Tak czy siak to warto o tym pomyśleć, bo prędkości do małych nie należą.
piwo
Fri, 25 May 2018 - 09:54
niby tak ale roznica miedzy nowa direzza 03g a uzywanym slikiem jakiegos slika drugiego sortu (nie michelina) bedzie zadna. wiec te zapisy sa za ogolne. bardziej powinno patrzec sie na czasy. ze jak ktos zrobi czas ponizej 1m50 bez klatki to ma zakas dalszego scigania na torze poznan.
feels3
Fri, 25 May 2018 - 10:02
Poniżej 1.50? Chyba zbyt śmiała granica
Albert
Fri, 25 May 2018 - 10:37
1.41-1.42 jeżdżą w najszybszych Porsche i nikt ich nie zmusi do zakładania klatki.
generalnie chodzi o to ze Ci co mają roll bar to juz są raczej ogarnięci kierowcy, a zdarzały się przypadki ze ktoś na pierwszy raz na poznań zakładał slicka, sam będąc nie do końca dobrym kierowcą ...z tego wynikały problemy których obecnie organizator TPTD chce uniknąć
MisioLBN
Fri, 25 May 2018 - 11:23
Aż tak slick ma wpływ na zachowanie samochodu ?
cowboy
Fri, 25 May 2018 - 12:28
chyba o to chodzi ze jak slick puści to juz sie leci w zielone
done4
Fri, 25 May 2018 - 16:24
I nie piszczy jak zwykła opona, dlatego trudniej jest wyczuć granicę przyczepności.
piwo
Fri, 25 May 2018 - 16:26
Chodzi o punkty hamowania głównie. Jest dużo później więc w razie pomyłki konsekwencje są dużo większe. A co do mojej wypowiedzi oto jakoś nie poszło modyfikacja posta. Chodziło mi o czas 1m50 dla aut o współczynniku powyżej 5 kg/km.
Czyli auto o mocy ponizejj 200km przy 1000kg i czasach klepanych poniżej 1m50s czy aucie ponizej 300km przy 1500kg i czasach klepanych poniżej 1m50s.
i do takich aut powinna być klatka. Bo te auta mimo że słabo przyspieszają robią dobre czasy tzn bardzo duże prędkości robią w łukach.
Alex_R53
Fri, 25 May 2018 - 22:45
Bardziej niż o punkty hamowania chodzi o prędkości w zakręcie a co za tym idzie prędkości na sekcjach po zakręcie. Upraszczając - na drogowej oponie masz 70kmh, semi, 90 i slick 120... większa szansa zgruzowania auta (i kierowcy) jest wypadając przy prędkości 120km'h i dlatego wtedy rollbar/klatka ratuje życie (pod warunkiem dobrego montażu, odpowiednio zamontowanego fotela, pasów pod dobrym kątem, zabezpieczeniem klatki gąbką etc.). Pamiętajcie, że źle wspawana klatka może zabić (głowa rozpryskuje się jak melon jak taką rurką w nią pacnie przy wypadku).
piwo
Sat, 26 May 2018 - 07:29
CYTAT
na drogowej oponie masz 70kmh, semi, 90 i slick 120.
bardziej na drogowej oponie masz 110kmh (np conti sport contact 6), semi 115 (np pilot soprt cup 2) i slick 120 (np michelin s8c)no ale czepiam sie i fakt tam tez roznica predkosci tez jest choc konsekwenje wypadniecia przy 110 czy 120 beda takie same czyli banda i kasacja.
Biniu
Sat, 26 May 2018 - 07:47
Nie będą takie same, bo siła to masa razy przyspieszenie, więc jak wylecisz przy 120 to przywalisz w coś z większą siłą. Tak samo wytracanie prędkości nie jest liniowe.
Na slicku mimo dodatkowej masy klatki nawet ludzie którzy dużo nie jeżdżą potrafili poprawiać czas o 5s na Poznaniu względem semi, więc prędkości muszą być dużo większe.
Ale chyba nie o tym wątek.
piwo
Sat, 26 May 2018 - 08:31
CYTAT
poprawiać czas o 5s na Poznaniu względem semi
wiesz zrobic na semi 2m30s a potem an slikach 2m25s to nie sztuka. lepiej jak ktos robi na dobrych nowych semi (np 03g) 1m45s a potem na slikach o tym samym rozmiarze 1m40s. to dla mnie wzbudzi podziw.
Alex_R53
Sat, 26 May 2018 - 10:02
CYTAT(piwo @ Sat, 26 May 2018 - 08:31)
wiesz zrobic na semi 2m30s a potem an slikach 2m25s to nie sztuka. lepiej jak ktos robi na dobrych nowych semi (np 03g) 1m45s a potem na slikach o tym samym rozmiarze 1m40s. to dla mnie wzbudzi podziw.
W moim Lotusie K20 (207KM) zmiana z Federala na śmietnikowe stare slicki to była sytuacja 1.49 vs 1.47 (o ile dobrze pamiętam)
na nowym dobrym slicku Michelinie chyba można byłoby powalczyć o te 5s różnicy
Rexsio
Sat, 26 May 2018 - 13:02
CYTAT(Alex_R53 @ Sat, 26 May 2018 - 10:02)
W moim Lotusie K20 (207KM) zmiana z Federala na śmietnikowe stare slicki to była sytuacja 1.49 vs 1.47 (o ile dobrze pamiętam)
na nowym dobrym slicku Michelinie chyba można byłoby powalczyć o te 5s różnicy
Z Federala RSR czy FZ201?
Alex_R53
Sat, 26 May 2018 - 13:16
CYTAT(Rexsio @ Sat, 26 May 2018 - 13:02)
Z Federala RSR czy FZ201?
595 RS-R
MadeInPoland
Sat, 26 May 2018 - 13:19
Ten ciekawy temat mocno poplynal.
Albert
Sun, 27 May 2018 - 18:45
podzielone
piwo
Sun, 27 May 2018 - 20:46
No to Alex jakbyś miał semislika 03g to byś był też 2-3 z szybszy niż na rserze. Więc ro że na zużytym sliku byłeś 2s szybszy niż na rsr to żaden argument, że na sliku Michelin byłbyś 5s szybszy. Tak od semi rsr byś był o tyle szybszy ale od semi 03g to byłaby różnica może dwóch sekund.
Albert
Sun, 27 May 2018 - 22:29
Piwo - wg ciwbie nie bedzie swierzy slick na plus w stosunku do 03g ?
Bo wg mnie bedzie chociażby z uwagi na powierzchnię kontaktu gumy/opony.
piwo
Mon, 28 May 2018 - 05:39
bedzie. oczywiscie ze bedzie. okolo 2s urwiesz na michalku. napisalem to wyzej. ze rsr-4s= 03g-2s=zuzyty slick-2s=dobry nowy slick michelin. oczywiscie to tak obrazowo bo nikt nic nie zagwarantuje.
EssiRS
Mon, 28 May 2018 - 13:53
Piwo cały czas podkreślaś slick Michelin. A Pirelli, Yokohama itd?
jackkpl
Mon, 28 May 2018 - 14:00
Piwo nie testował tego, wszystko to są wróżby. Ale drajwerzy z doświadczeniem mówili,że nawet używany slick będzie szybszy , niż semi. Na kartodromach różnice slick używany vs extreme są <0.5s na 60s próbie. Na poznaniu trochęda różnica w masie opony - slick waży parę kg mniej na sztuce.
Kras
Mon, 28 May 2018 - 15:18
Kiedys kiedys na probie w Ulezu trwajacej w moim Lancerze Evo 3:20 po zalozeniu slicka (uzywanego Pirelli ale w dobrym stanie, rajdowego, nie szerszego niz semi, oba okolice 225 realnej szerokosci) urwalem 5s. Przypuszczam, ze gdyby byl to nowy, szerszy slick wyscigowy i bym go najpierw odpowiednio dogrzal to roznica moglaby dochodzic nawet pod 10s.
Dlatego rozumiem podejscie organizatora na TPTD - tam naprawde jest w paru miejscach szybko a na slicku jeszcze szybciej.
feels3
Mon, 28 May 2018 - 15:23
Można zostać na semi i w głowie odjąć sobie te sekundy, szczególnie że mówimy o amatorskiej zabawie, więc jest sposób na to by poznać swoje miejsce w szeregu bez slicka i klatki.
jackkpl
Mon, 28 May 2018 - 15:37
CYTAT(Kras @ Mon, 28 May 2018 - 15:18)
Kiedys kiedys na probie w Ulezu trwajacej w moim Lancerze Evo 3:20 po zalozeniu slicka (uzywanego Pirelli ale w dobrym stanie, rajdowego, nie szerszego niz semi, oba okolice 225 realnej szerokosci) urwalem 5s. Przypuszczam, ze gdyby byl to nowy, szerszy slick wyscigowy i bym go najpierw odpowiednio dogrzal to roznica moglaby dochodzic nawet pod 10s.
Dlatego rozumiem podejscie organizatora na TPTD - tam naprawde jest w paru miejscach szybko a na slicku jeszcze szybciej.
Spoko, jest na to sposób. Wystarczy na semi slicku jechać taki czas, jak auta na slicku
.
Kras
Mon, 28 May 2018 - 15:44
Jakie to proste
jackkpl
Mon, 28 May 2018 - 15:50
CYTAT(Kras @ Mon, 28 May 2018 - 15:44)
Jakie to proste
Nie jest to proste, ale nie jest niemożliwe
. Proste tematy są nudne
. A na poważnie, to to co feels3 napisał jest prawdziwe - można jechać na semi i w głowie odjąć 2s na poznaniu. Dopóki nie ściga się w WSMP czy innych profi zawodach, to moim zdaniem nie ma co iść w slicka.
piwo
Mon, 28 May 2018 - 16:13
Semi vs semi to nie to samo. Na jakim jezDziles na tym ulezu?nie mowmy semi vs slik bo to bez sensu. Może operujemy najszybszy semi 03g vs najszybszy slick Michelin ?
jackkpl
Mon, 28 May 2018 - 16:18
CYTAT(piwo @ Mon, 28 May 2018 - 16:13)
Semi vs semi to nie to samo. Na jakim jezDziles na tym ulezu?nie mowmy semi vs slik bo to bez sensu. Może operujemy najszybszy semi 03g vs najszybszy slick Michelin ?
kolega evo na łodzi Extreme vs yokohama slick 0.2s na korzyść slicka.
Albert
Mon, 28 May 2018 - 16:23
można sobie na przykład wyobrazić że się ma 150KM więcej. wtedy odjąć 10 sekund z czasu na torze Poznań. Po co robić mody wystarczy dojąć w głowie
jackkpl
Mon, 28 May 2018 - 16:32
CYTAT(Albert @ Mon, 28 May 2018 - 16:23)
można sobie na przykład wyobrazić że się ma 150KM więcej. wtedy odjąć 10 sekund z czasu na torze Poznań. Po co robić mody wystarczy dojąć w głowie
Trochę ironizujesz
.
Auto na slicku - klatka - na kołach nie dojedziesz. Trzeba lawetę.
Auto na semi, klatka (lub bez) - dojedziesz na kołach. Koszt wejścia w sport na semi jest niższy, nie musisz mieć tyle kompletów opon (średnia mieszanka na dojazdy, miękka/deszcz w aucie).
Obecnie topowe semi slicki są tylko trochę wolniejsze niż slick.
Albert
Mon, 28 May 2018 - 16:36
tyle że można dużo taniej kupić slick 80% niż semi slick który trzeba kupić nowy. Zabawa na slicku kosztuje sporo mniej.
różnicę w czasach planuję zweryfikować
jackkpl
Mon, 28 May 2018 - 16:45
CYTAT(Albert @ Mon, 28 May 2018 - 16:36)
tyle że można dużo taniej kupić slick 80% niż semi slick który trzeba kupić nowy. Zabawa na slicku kosztuje sporo mniej.
różnicę w czasach planuję zweryfikować
Kupiłem niby rajdowego slicka, te 80% to ma na zewnątrz opony. Wewnątrz raczej 50%. Mi Extreme starcza na 500km zabawy na torze, czyli u mnie około 1 sezon.
Albert
Mon, 28 May 2018 - 16:51
ostatni weekend na Poznaniu w 1.5 dnia na torze zrobiłem 390 km
Kras
Mon, 28 May 2018 - 17:30
Dokladnie. To jest kwestia, ze uzywane slicki sa bardzo tanie, a uzywanych semi praktycznie nie ma. Chyba, ze w nietypowych rozmiarach. Drugie - chcecie porownywac tylko do topowego semi czyli 03g. Tylko ze znow - rozmiarowka 03g jest mocno ograniczona, a nowe kosztuja kosmiczne pieniadze. Generalnie mozna powiedziec, ze za jedna 03g dostajemy dwie cup2 w tym samym rozmiarze. I byc moze 4 slicki takie 70%.
A co do samej zasady TPTD to tak jak mowilem - ja rozumiem to ograniczenie. Masz samochod wyscigowy (klatka, kubel, szelki itp.) mozesz jezdzic na oponie wyscigowej. Masz samochod drogowy to masz jezdzic na oponie drogowej. Proste.
piwo
Mon, 28 May 2018 - 18:20
Masz spmochodb wyścigowy bez poduch i mocno podlubany , bez wnętrza masz jeździć z klatką. Masz seryjne auto z pełnym wnętrzem i poduchami mozesz jeździć bez klatki.
I taki powinien być podział. A nie na opony, które nie mają większego znaczenia i nie robią większej roZnicy(dobre semi vs slik).
Kras
Mon, 28 May 2018 - 18:22
Tylko ze robia. OK, moze nie w stosunku do 03g ale prawie nikt nie jezdzi tam na 03g.
piwo
Mon, 28 May 2018 - 19:49
Avon zzr trofeów r 03g. Jest sporo semi dobrych.ktos kto chce być konkurencyjny nie kupuję opon smietnikowych tylko z górnej półki.
pinin
Mon, 28 May 2018 - 20:16
Ale to jest mega prosty podział, który jak zwykle w Polsce chce się na siłę skomplikować.
Slick to slick. Piszecie o starych używkach (które i tak robią sporą różnicę), a jak weźmiecie nowego, wyścigowego slicka z górnej półki to będzie dużo bardzo duża różnica na Poznaniu nawet do topowego semislicka. Myśmy jak w okolicach 2013 organizowaliśmy na TP Lap Race'y, to już był ten zapis.
Kras
Mon, 28 May 2018 - 21:42
No to przeciez ja caly czas mowie, ze to dobry zapis
MadeInPoland
Tue, 29 May 2018 - 10:42
Natomiast podział zaproponowany przez piwo do mnie trafia, jako ten bardziej związany ze zdrowym rozsądkiem, i który jakoś można wytłumaczyć ze względu na bezpieczeństwo zawodników. Bo ten podział z oponami jest oderwany od rzeczywistości, jak jackpl pisze extreme są niewiele wolniejsze od slicka, a nawet mam informację, że samochód OPEN N z RSMP na testach robił porównywalne czasy na extremach. Oczywiście mowa o slicku rajdowym.
jackkpl
Tue, 29 May 2018 - 10:51
No ostatnio na kartodromie evo na slicku avona i michelina bylo minimalnie wolnieksze od mazdy na extremie. Evo sekwa, klatka, 400+ hp
. Ciekawe ile by mnie klatka spowolnila.
Szybkie oski na bednarach lataja bez klatki na slicku, bo tak jest szybciej.
feels3
Tue, 29 May 2018 - 13:02
CYTAT(piwo @ Fri, 25 May 2018 - 16:26)
A co do mojej wypowiedzi oto jakoś nie poszło modyfikacja posta. Chodziło mi o czas 1m50 dla aut o współczynniku powyżej 5 kg/km.
Czyli auto o mocy ponizejj 200km przy 1000kg i czasach klepanych poniżej 1m50s czy aucie ponizej 300km przy 1500kg i czasach klepanych poniżej 1m50s.
i do takich aut powinna być klatka. Bo te auta mimo że słabo przyspieszają robią dobre czasy tzn bardzo duże prędkości robią w łukach.
Ma to sens, tylko jak zawsze w takich podziałach znajdą się poszkodowani/lub nie, ci którzy są tuż pod lub nad kreską. Jeden będzie schodził poniżej 1:50, ale życiówki będą w okolicy 1:49, a drugi 1:50.x, i regularnie schodził poniżej 1:51.
Różnice nie wielkie, ale jeden będzie musiał być z klatką, drugi nie. IMHO prosta reguła klatka=slick jest najmniej-nie-sprawiedliwa i czytelna
Jakbym używał slicków pewnie bym zmienił zdanie, kto wie, no ale tak to widzę teraz.
MadeInPoland
Tue, 29 May 2018 - 13:59
No własnie. Tak jak feels3 napisał Ci ustalający przepisy nie kierują się zdrowym rozsądkiem czy poziomem bezpieczeństwa tylko szukają 'sprawiedliwych' reguł. Stąd ten zapis o slicku i pałąku oderwany od rzeczywistości. Podobnie na BK nieraz widać jak się techniczny czepia, że ktoś ma 'niebezpiecznie' zamontowany lewarek zmiany biegów, ale to, że fotel obok jest przykręcony do gołej podłogi śrubą m6 bez oznaczenia klasy twardości poprzez mocowanie fotela wykonane z dekoracyjnego alu A1 jest OK i pewnie wg nich sprawiedliwe
Alex_R53
Tue, 29 May 2018 - 14:50
Czy na prawdę ta dyskusja toczy się na poziomie "co jest szybsze? Semi czy Slick?"
To ja proponuje, żeby torowe sprzęty pokroju Radicala czy (a zaszalejmy) LMP1 przesiadły się na semi. Ale tylko Direzze, nic innego!
Powiedzcie zespołowi Atlas Ward, żeby się na nalewki przesiadł bo na PSB kupując bodajże na każdą eliminacje nowe full slicki strasznie błądzą
Tutaj nie ma co dywagować... na full slicku jest dużo szybciej, przeciążenia są inne, opona puszcza inaczej itp itd dlatego ten przepis został wprowadzony.
CYTAT
rsr-4s= 03g-2s=zuzyty slick-2s=dobry nowy slick
Imho bzdura i grube "zaokrąglenia"... te "sekundy" odnoszą się do jakiegoś referencyjnego okrążenia w Poznaniu czy tak generalnie jak ktoś na Direzzie robi na Torze Łódź 60sek i założy nowego full'a to zrobi 56?
P.S.: Rajdowe slicki to zupełnie co innego i inna dyskusja a rozmawialiśmy o torach (szczególnie o różnicach w Poznaniu).
CYTAT(MadeInPoland @ Tue, 29 May 2018 - 13:59)
No własnie. Tak jak feels3 napisał Ci ustalający przepisy nie kierują się zdrowym rozsądkiem czy poziomem bezpieczeństwa tylko szukają 'sprawiedliwych' reguł. Stąd ten zapis o slicku i pałąku oderwany od rzeczywistości. Podobnie na BK nieraz widać jak się techniczny czepia, że ktoś ma 'niebezpiecznie' zamontowany lewarek zmiany biegów, ale to, że fotel obok jest przykręcony do gołej podłogi śrubą m6 bez oznaczenia klasy twardości poprzez mocowanie fotela wykonane z dekoracyjnego alu A1 jest OK i pewnie wg nich sprawiedliwe
Też się z tym spotkałem. Albo z deską rozdzielczą wykonaną z płatów aluminium (w razie wypadku dekapitacja gwarantowana) ale ważne, żeby klatka była (też wątpliwej jakości)
jackkpl
Wed, 30 May 2018 - 11:55
CYTAT(Alex_R53 @ Tue, 29 May 2018 - 14:50)
Czy na prawdę ta dyskusja toczy się na poziomie "co jest szybsze? Semi czy Slick?"
To ja proponuje, żeby torowe sprzęty pokroju Radicala czy (a zaszalejmy) LMP1 przesiadły się na semi. Ale tylko Direzze, nic innego!
Powiedzcie zespołowi Atlas Ward, żeby się na nalewki przesiadł bo na PSB kupując bodajże na każdą eliminacje nowe full slicki strasznie błądzą
Tutaj nie ma co dywagować... na full slicku jest dużo szybciej, przeciążenia są inne, opona puszcza inaczej itp itd dlatego ten przepis został wprowadzony.
Na NOWYM slicku gładkim jest dużo szybciej. Tylko NOWY gładki slick jest NOWY na pierwszej imprezie, na kolejnej jest już stary
. Ten kogo stać używa nowego slicka i ma tę przewagę. Wydaje mi się, ze my dyskutujemy na poziomie "slick od Roberta" vs semi. To jest podobna półka cenowa. Bez sensu porównywać opony , gdzie jedna kosztuje 2-3x tyle, co druga.
Inna kwestia - teraz mamy dość dużo używanych slicków na rynku wtórnym - ciekawe, dlaczego tak do nas idą? Ano dlatego,że jak tniesz się na ułamki, to ten używany slick jest od razu na przegranej pozycji.
Co do przeciążeń - porównaj sobie okrążenie np Jakuba Glasse z moim. Przeciążenia w szybkich zakrętach podobne, w oklicy 1.3-1.4g. Gdzie jest ta wielka różnica? Kilka zakrętów mamy prędkości identyczne (149-150 na prostą startową, czy dęby 140km/h). Jakub jest dużo szybszy i lepiej wykorzystuje sprzęt, ale tam , gdzie mi się udało pojechać blisko 100% to jedziemy z podobną prędkością.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę
kliknij tutaj.