Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Audi S3 & RS3 - przeniesienie napędu
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Chcę kupić auto, kupiłem auto
Stron: 1, 2
lubie_tosty
Cześć,

Jaki rodzaj przeniesienia napędu mamy w nowym S3 i RS3? Na stronie Audi chwalą się quattro, ale czy to prawdziwe quattro czy haldex jak w Golfie R/Cuprze?

Pozdrawiam
exocet
Haldex. Teraz "prawdziwego" quatro nie masz już nawet we wszystkich modelach z silnikiem wzdłużnym.
skrzatbz
Exocet możesz rozwinąć? Które wzdłużne nie mają już prawdziwego q?
exocet
Nowe quattro ultra to napęd bez centralnego dyfra, tył jest dołączany.
hexx #2
blisko
ale jak już to "odłączany" a nie "dołączany"
i działa bardzo dobrze
exocet
Dołączany/rozłączany to tylko kwestia bełkotu marketingowego
hexx #2
Nie.
On jest w zasadzie stale spięty.. a odłącza się tylko przy określonych warunkach.
Przeciwna filozofia niż Haldex
Stander_M
CYTAT(hexx #2 @ Sat, 17 Mar 2018 - 16:15) *
Nie.
On jest w zasadzie stale spięty.. a odłącza się tylko przy określonych warunkach.
Przeciwna filozofia niż Haldex


Nie da się stwierdzić różnicy pomiędzy quattro na torsenie a ultra. Żona ma allroada A4 TFSI z ultra quattro i na śniegu zachowuje się identycznie jak moja poprzednia a6 c7.
Tommo
CYTAT(hexx #2 @ Sat, 17 Mar 2018 - 16:15) *
Nie.
On jest w zasadzie stale spięty.. a odłącza się tylko przy określonych warunkach.
Przeciwna filozofia niż Haldex

W jakich warunkach się odłącza a w jakich jest spięty?
lemur
Pytanie z ciekawości. Co się dzieje jak np: jeden czujnik abs wyrzuci bląd?
Stander_M
Sprzęgło jest w skrzyni. Napęd domyślnie jest spięty, odłącza się przy stałej prędkości kół czas reakcji 0.2 sekundy. Rusza zawsze 4x4
hexx #2
Subiektywnie...
auto z "ultra" zachowuje się odrobinę bardziej stabilnie kiedy jedziesz szybko ośnieżoną drogą.

To jak porównać jazdę błotnistymi i śliskimi polnymi drogami Amarokiem z Torsenem T3 i na przykład Rangerem ze spiętym 4x4 gdzie nie ma centralnego dyfra.
Na śliskich łukach masz mniejsze zarzucanie tyłem.

Bez centralnego dyfra (albo z zablokowanym) masz zawsze rozdział 50/50.
Tommo
CYTAT(hexx #2 @ Sun, 18 Mar 2018 - 11:37) *
Bez centralnego dyfra (albo z zablokowanym) masz zawsze rozdział 50/50.

Nieprawda. Haldex nie ma centralnego dyfra a może przenieść do niemal 100% momentu napędowego na tylną bądź przednią oś.
FF2004
Haldex może tylko wyrównać obroty tylnej osi do przedniej
Tom-Lee
Jezdzi to jakos sensownie np. w nowych S3 czy szkoda sobie zawracac glowe? Chodzi mi o DD.
hexx #2
CYTAT(Tommo @ Mon, 19 Mar 2018 - 08:53) *
Nieprawda. Haldex nie ma centralnego dyfra a może przenieść do niemal 100% momentu napędowego na tylną bądź przednią oś.

Nie piszemy o Haldexie a napędach, gdzie masz/możesz (fabrycznie) świadomie zablokować rozdział 50/50.

CYTAT(FF2004 @ Mon, 19 Mar 2018 - 09:53) *
Haldex może tylko wyrównać obroty tylnej osi do przedniej

tak było w bardzo starych modelach H2
mha
CYTAT(Tom-Lee @ Mon, 19 Mar 2018 - 10:20) *
Jezdzi to jakos sensownie np. w nowych S3 czy szkoda sobie zawracac glowe? Chodzi mi o DD.

Jezdzi bardzo sensownie.
Najwięcej do powiedzenia (negatywnego) maja ci co nie mieli...
Miałem kiedys s3 8p i golfa 6r a obecnie s3 8v i jest znaczna poprawa na plus, na dd jest bardzo dobrze, bez obaw będziesz Pan zadowolony.
FF2004
CYTAT(hexx #2 @ Mon, 19 Mar 2018 - 10:30) *
tak było w bardzo starych modelach H2


Miałem w ręku rozebrany haldex z A3 8V i tam jest zwykłe mokre sprzęgło wraz z przekładnią kątową. Wytłumacz dlaczego miałoby to działać inaczej?
hexx #2
Bo na przykład H4 jest już sterowane elektroniką.. i nawet jak zdejmiesz przednie koła a tył będzie na asfalcie to auto ruszy.
Potrafi dać też więcej momentu na tył. Szczególnie to odczujesz jak w zimie gwałtownie naciśniesz gaz kiedy skręcasz kierownicę ... wtedy nawet tyłem zarzuca jak w RWD wink.gif

Generalnie.. elektronika steruje tym wszystkim na podstawie informacji z z różnych czujników.
Jeżeli nie potrzebujesz tego napędu do "pseudo-sportu" to H4 w DD świetnie się sprawdza.
FF2004
ale skoro tylna oś nie może się obracać szybciej niż przednia, to to zarzucanie tyłu bardziej wynika z umiejętności prowadzącego, a nie z możliwości napędu.
Tommo
CYTAT(FF2004 @ Mon, 19 Mar 2018 - 11:07) *
ale skoro tylna oś nie może się obracać szybciej niż przednia, to to zarzucanie tyłu bardziej wynika z umiejętności prowadzącego, a nie z możliwości napędu.

Szybkość obracania się kół nie ma nic do rzeczy. Haldex może lwią część momentu przekierować na tylną oś jeśli jest tam przyczepność. Poczytaj w necie jet tego od zasrania.
skandaloo
cyt:

Układ napędu na wszystkie koła ze sprzęgłem Haldex piątej generacji (ilustracja 1) umożliwia przeniesienie maksymalnie do 3600 Nm momentu obrotowego, czyli ponad 1200 Nm więcej niż napęd poprzedniej generacji. Wartość przenoszonego momentu uzależniona jest od siły docisku zestawu płytek sprzęgła i może być regulowana praktycznie w zakresie od 0% do 100% między osiami pojazdu.
skrzatbz
CYTAT(Tommo @ Mon, 19 Mar 2018 - 11:33) *
Szybkość obracania się kół nie ma nic do rzeczy. Haldex może lwią część momentu przekierować na tylną oś jeśli jest tam przyczepność. Poczytaj w necie jet tego od zasrania.


A ja mam pytanie. Np w subaru/evo jak jest podawany podział % przeniesienia napędu przód tył, to przypadkiem nie chodzi o tą szybkość obracania się kół?
As_
Tylko ze rozdzial momentu miedzy kola/osie na nawierzchni o roznych przyczepnosciach jest troche mylacy.
Wszystkie otwarte dyfry maja rozdzial momentu 50-50 miedzy kola/osie bo poprostu kolo/os o wiekszej przyczepnosci rowna do kola/osi o mniejszej przyczepnosci i zawsze jest po rowno.
Dopiero szpera powoduje mozliwosc przeniesienia wiekszego momentu przez kolo/os o wiekszej przyczepnosci.
Haldex moze przekazac "do 100%" momentu na tyl tylko wtedy gdy przod ma zerowa przyczepnosc a tyl trzyma.
Wtedy wlasnie przod z tylem jest spiety na sztywno, kola kreca sie z ta sama predkoscia ale moment przenosi tylko tyl bo on ma trakcje.
W sytuacji gdy obie osie maja taka sama przyczepnosc nie da sie wiecej momentu zaaplikowac na tyl. W tej sytuacji rozdzial momentu jest od 100-0 do 50-50 w zaleznosci od spiecia sprzegla.(przy zalozeniu ze przod i tyl waza tyle samo)
hexx #2
@AS, a jaki ma rozdział Torsen T3 ?
czy ma 50/50 ?
Tommo
CYTAT(skrzatbz @ Mon, 19 Mar 2018 - 15:20) *
A ja mam pytanie. Np w subaru/evo jak jest podawany podział % przeniesienia napędu przód tył, to przypadkiem nie chodzi o tą szybkość obracania się kół?


Obracanie się kół nie świadczy o przenoszonym momencie napędowym. Koła mogą się kręcić bardzo szybko a samochód stać w miejscu np. na lodzie.
Co do systemów przeniesienia napędów musisz pytać o konkretny model bo w ramach jednej marki stosowano wiele rozwiązań dość istotnie się różniących.

CYTAT(hexx #2 @ Mon, 19 Mar 2018 - 20:42) *
@AS, a jaki ma rozdział Torsen T3 ?
czy ma 50/50 ?


50:50 ma otwarty dyfer, więc bez sensu żeby torsen miał mieć tyle samo. Może różnicować rozkład o 20-30%.
As_
to ja mam inne pytanie, czy torsen 40:60 w sytuacji gdy wszystkie koła mają jeszcze zapas przyczepności przekazuje więcej momentu na tył?
Tommo
Jak masz przyczepność na wszystkie koła to moment rozkłada się jednakowo na wszystkie koła. Tak jak szpera płytkowa nie musi spinać dyfra otwartego. 40:60 to jest inicjalny rozkład momentu napędowego.
hexx #2
CYTAT(As_ @ Mon, 19 Mar 2018 - 22:39) *
to ja mam inne pytanie, czy torsen 40:60 w sytuacji gdy wszystkie koła mają jeszcze zapas przyczepności przekazuje więcej momentu na tył?

z opisów wynika, że tak
ten podział momentu ma być "wyjściowy"
hubi91
Pro tip
To ze kola kreca sie z ta sama predkoscia nie musi oznaczac (i w praktyce nigdy tak nie jest), ze jest na nie przekazywany ten sam moment obrotowy... (patrz wał vs oś)
Maciek1234
CYTAT(hexx #2 @ Sat, 17 Mar 2018 - 17:15) *
Nie.
On jest w zasadzie stale spięty.. a odłącza się tylko przy określonych warunkach.
Przeciwna filozofia niż Haldex

Quattro Ulta ma stale spięty napęd 4x4 z wyjątkiem sytuacji, gdy 4x4 jest rozpięty i jedzie w trybie 4x2. Rozłącznie trwa 0,2 sekundy.
"Haldex" ma stały napęd 4x2 z wyjątkiem sytuacji, gdy jest zapięty i jedzie w trybie 4x4. Zapięcie trwa 0,2 sekundy.

Powiem tak - jak to ładnie napisał exocet - klasyczny bełkot marketingowy. Jakoś trzeba klientowi uzasadnić, że teraz jego Quattro będzie przez 99% czasu jeździć w trybie 4x2, a tylko przez 1% czasu będzie miał możliwość jazdy 4x4. W normalnych sytuacjach i "Haldex" i "Quattro Ultra" będą jeździły jako FWD, natomiast gdy będzie ślisko, to i w jednym, jak i drugim przypadku dołączy się do napędu tylne oś. Klient Audi otrzyma bonus w postaci niższego spalania, bo tylna oś będzie tylko pędzona wtedy, gdy jest to potrzebne.
Natomiast Audi nie chwali się, czy wzorem PSA/Opla, czy Forda, Quattro Ultra będzie oferować Torque Vectoring, czyli napędzanie osobno każdego tylnego koła.

Mówiąc innymi słowy - Audi proponuje rozwiązanie dawno stosowane przez innych producentów, w dodatku dopracowane do perfekcji, czyli napędzania 4x4 tylko w sytuacjach, gdy jest to potrzebne, natomiast resztę czasu auto jedzie z napędem na przednią oś. Dział marketingowy wymyślił do tego swoją historię, natomiast idea jest dokładnie taka sama jak w innych napędach rozłączalnych.
Proces rozłączania/odłączania napędu obecnie jest tak piekielnie szybki, że po prostu nie ma sensu stosowania ciągłego i nierozłączalnego napędu 4x4. Gdzieś czytałem test porównawczy Imprezy ze stałym napędem 4x4 z Seatem Leonem Cuprą 4x4 w Haldexie. Jedyną konkurencją, gdzie Subaru odjechało (w sposób delikatny) była ciągła jazda po szutrze. W każdej innej konkurencji (jazda po mokrym, lodzie, mieszana) był remis ze wskazaniem na Cuprę.
hexx #2
Maciek, musisz na śniegu przetestować te napędy.
Dla mnie (subiektywnie) najbardziej stabilny w czasie szybkiej jazdy na ośnieżonych drogach jest właśnie ultra.
Nie ma własnie tego wyczuwalnego "przerzucania momentu" między przodem/tyłem.

i taki opis na szybko : http://antyweb.pl/quattro-z-technologia-ultra/
FF2004
CYTAT(Maciek1234 @ Tue, 20 Mar 2018 - 12:01) *
Natomiast Audi nie chwali się, czy wzorem PSA/Opla, czy Forda, Quattro Ultra będzie oferować Torque Vectoring, czyli napędzanie osobno każdego tylnego koła.


RS5 ma coś takiego, pompkę i 2 dodatkowe sprzęgiełka w tylnym moście.
Maciek1234
CYTAT(hexx #2 @ Tue, 20 Mar 2018 - 13:50) *
Maciek, musisz na śniegu przetestować te napędy.
Dla mnie (subiektywnie) najbardziej stabilny w czasie szybkiej jazdy na ośnieżonych drogach jest właśnie ultra.
Nie ma własnie tego wyczuwalnego "przerzucania momentu" między przodem/tyłem.

i taki opis na szybko : http://antyweb.pl/quattro-z-technologia-ultra/

absolutnie nie neguję tego, że rozłączalny napęd obficie wspomagany elektroniką jest sprawniejszy od stałego napędu 4x4. Technika osiągnęła taki poziom, że po prostu nie trzeba już stosować takich napędów. Natomiast Audi słynęło ze swojego stałego napędu, właściciele Quattro popijając ciepłą herbatę śmiali się z posiadaczy rozłączalnych badziewi. I teraz wyobraź sobie, że Audi musi swoim wiernym klientom sprzedać rozłączalne Quattro. Marketing musi wymyślić jakąś historię, która uczyni właściciel Audi Quattro lepszym od właściciela Golfa 4Motion - wymyślili bajeczkę o załączeniu na stałe, ale rozłączalne TYLKO w wyjątkowych sytuacjach - a te wyjątkowe sytuacje do 99% życia pojazdu biggrin.gif Rozwiązanie tańsze, ekonomiczniejsze, w dodatku, jak się okazuje sprawniejsze, ale bez legendy - a nie oszukujmy się, klienci premium oczekują legendy, w przypadku Audi był to stały napęd 4x4.

W tej całej sytuacji, zwycięzcami są posiadacze leciwych Audi Quattro, gdzie był prawdziwy 4x4 na Torsenie, a nie to nowoczesne, rozłączalne badziewie, z elektroniką, która się na pewno popsuje i odbiera kierowcy czucie drogi i prawdziwą, męską radość z jazdy - najlepiej jeszcze, żeby układ kierowniczy był na hydraulice biggrin.gif
h8r
CYTAT(Maciek1234 @ Tue, 20 Mar 2018 - 13:06) *
W tej całej sytuacji, zwycięzcami są posiadacze leciwych Audi Quattro, gdzie był prawdziwy 4x4 na Torsenie, a nie to nowoczesne, rozłączalne badziewie, z elektroniką, która się na pewno popsuje i odbiera kierowcy czucie drogi i prawdziwą, męską radość z jazdy - najlepiej jeszcze, żeby układ kierowniczy był na hydraulice biggrin.gif

gaz na lince, rękaw i manual smile.gif ale takich samochodów już nie będzie
Maciek1234
CYTAT(h8r @ Tue, 20 Mar 2018 - 14:34) *
gaz na lince, rękaw i manual smile.gif ale takich samochodów już nie będzie

ja tam się już zabezpieczyłem cool.gif bez ABSu, bez ESP, bez TC, szpera mechaniczna, jestem gotowy na koniec świata biggrin.gif
Tommo
Mam Subaru ze stałym, analogowym awd. Prawda jest taka że w 99% jazdy w ogóle się tego nie czuje. A przepraszam, przy dystrybutorze czuje smile.gif
Leo
CYTAT(h8r @ Tue, 20 Mar 2018 - 13:34) *
gaz na lince, rękaw i manual smile.gif ale takich samochodów już nie będzie


Czuję sarkazm tongue.gif laugh.gif
hexx #2
CYTAT(h8r @ Tue, 20 Mar 2018 - 13:34) *
gaz na lince, rękaw i manual smile.gif ale takich samochodów już nie będzie


naprawdę ? wink.gif

UAZ 453, produkowany bez przerwy od 1965 roku
i nawet nie zmienił się rolleyes.gif

Redfoxik
nie jest tak, że:
"Już w Haldexie IV generacji tylna oś zawsze otrzymywała 4 proc. mocy napędowej. W V generacji na tył trafia jej nieustannie aż 10 proc. Dzięki temu w przypadku 4Motion nie ma sytuacji, w której dochodziłoby do uślizgu przedniej osi i dopiero w jego skutku dołączana byłaby oś tylna, jak bywa to w innych rozwiązaniach tego typu." ??
wanisz
Haldex haldexowi nie równy. Nawet w ramach jednej generacji producenci stosują różne sterowniki. Różnią się np czasem do rozpięcia napędu po odzyskaniu przyczepności. Np w skodzie superb 4x4 napęd się rozłącza od razu. W Volvo XC60/90 czeka chwilę. Jedym da się latać bokiem po śniegu drugim nie smile.gif Disclaimer: to moje wrażenia z jazdy, nie potwierdzone danymi producenta
As_
CYTAT(Redfoxik @ Wed, 03 Jul 2019 - 12:55) *
nie jest tak, że:
"Już w Haldexie IV generacji tylna oś zawsze otrzymywała 4 proc. mocy napędowej. W V generacji na tył trafia jej nieustannie aż 10 proc. Dzięki temu w przypadku 4Motion nie ma sytuacji, w której dochodziłoby do uślizgu przedniej osi i dopiero w jego skutku dołączana byłaby oś tylna, jak bywa to w innych rozwiązaniach tego typu." ??


https://www.youtube.com/watch?v=szo51W1bLaY
voytekk1
Mam Altee Freetrack z haldexem 2 gen i jak robię to samo co gość na filmiku to tył od razu wchodzi do gry, bo od startu mi dupa lekko lata na boki
As_
Nie pamiętam dokładnie oznaczeń haldexa ale w tej wersji z golfa VII zrezygnowali z "akumulatora" cisnienia który był w wersjach poprzednich.
Ten akumulator powodował szybszą reakcję (niwelował opóźnienie związane z charakterystyką pompy oleju) ale całe rozwiazanie było cięższe i bardziej skomlikowane.
Producent twierdzi że nowy haldex jest tak szybki że nie potrzebue już dodatkowego zbiorniczka.
As_
Kwestia softu.
W RS podobno dziala bardziej proaktywnie - spina w momencie depniecia gazu a nie w momencie zerwania przyczepnosci na przodzie.
Konrad20vt
Ja tylko napisze że miałem A4 b8 3.0 TDI po modach i po nim zakupiłem Golfa 6R i szybko zatęskniłem za prowadzeniem, czuciem A4 w quattro tongue.gif
simon.pg
W tej całej sytuacji, zwycięzcami są posiadacze leciwych Audi Quattro, gdzie był prawdziwy 4x4 na Torsenie, a nie to nowoczesne, rozłączalne badziewie, z elektroniką, która się na pewno popsuje i odbiera kierowcy czucie drogi i prawdziwą, męską radość z jazdy - najlepiej jeszcze, żeby układ kierowniczy był na hydraulice biggrin.gif


Mam 4 takie wozy;] Są jakością samą w sobie...

Nowoczesne są fajne jest jednak ale....
As_
a co powiesz o posiadaczach evo z babskim torque vectoringiem?
Ci to dopiero są przegrani ...
rwtnt
To lepsze niż kino. Miałem auta z torsenem i haldexem większości generacji, jakoś nie zauważam by te z haldexem specjalnie gorzej się prowadziły.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.