Siema,
Od kilku dni czytam i czytam – cel to żwawe M44 w możliwie lekkim pojeżdżawkowym E36.
Obecnie mam w aucie M44 złożone od nowa pod BMW CUP (dolot, wydech, ECUmaster ~155KM), ale chciałbym powoli zbudować drugi, mocniejszy silnik do 2 litrów.
Pojawiła się chęć wrzucenia K20 + skrzyni RX8 lub spróbować połączyć K20 z seryjnym 5-b Getragiem, ale jak zacząłem to liczyć (kpl K20, custom łapy, dolot, wydech, dolot, EMU, sprzęgło, zamach, adapter + robocizna) to entuzjazm przeszedł...
Wracając do M42/44 – przeczytałem wszystkie posty tutaj, na M42 Club i sporo z r3vlimited, bazowy pomysł to:
Dół:
• Blok M44
• Tłoki 85mm M44
• Korby M44 140mm
• Wał M47 88mm
Daje to 1997ccm pojemności, tłok wystający 2,4mm nad blok (jeśli dobrze liczę: 212mm-140-88/2-30,4 = -2,4mm vs seria -0,15mm).
Celowałbym w CR 12-12,5:1.
Teraz pytania:
• Na czym polega przygotowanie wału? Z tego co wyczytałem – na sfrezowaniu średnicy kołnierza (chyba tak to się nazywa) wału i czymś jeszcze – niestety mój angielski techniczny nie jest najlepszy:
„You need to either have another keyway slot cut into the crank (best) or extend the key father back so that it engages more of the sprocket”
• Co z czujnikiem położenia wału? Czy w M44 należy zastosować dolną obudowę rozrządu, koło pasowe i czujnik z M42? (link: https://www.bimmerforums.com/forum/showthre...20#post5610520)
• Do kogo uderzyć z przygotowaniem wału M47 pod M44 i przygotowanie tłoków? Chciałbym znaleźć szlifierza, który już to robił, żeby uniknąć problemów.
Głowica:
• Porting
• Zawory z trzonkami 6mm
• Lekkie szklanki, sprężynki z VW/M52 (http://www.m42club.com/forum/index.php?topic=14199.30)
• Wałki Świątek lub Cat Cams
Na późniejszym etapie: ITB z S50
Pytania:
• Czy warto eksperymentować z większymi zaworami? Czy któreś seryjne podejdą? Wiem, że ktoś przerabiał zawory z S54 – pytanie czy gra jest warta świeczki?
• Max obroty: biorąc pod uwagę przejście na lżejszą hydraulikę 7500-7600 jest bezpieczne?
• Czy ktoś robił konwersję na popychacze mechaniczne w M44?
Myślę, że całość wyjdzie na poziomie ½ kosztów swapu K-serii-pytanie czy takie mody wystarczą na >200KM? Czy jest coś jeszcze, co warto przy okazji zmienić/ usprawnić?
P.