Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: BMW E36 344i M62 V8
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Projekty i modyfikacje aut
Stron: 1, 2, 3, 4
Titan
Cześć. Przedstawię tu wam mój pierwszy projekt, który zacząłem od razu z grubej rury.

MODEL: E36 320i

Modyfikacje

Silnik:
- Swap na M62B44
- Miska olejowa od ADAMAT oraz modyfikacja pompy oleju, łapy etc.

Modyfikacje głowicy:
- Seria

Modyfikacje bloku:
- Seria

Układ dolotowy:
- Seria
- Stożek na dolocie od 535
> W planie kompresor

Układ wydechowy:
- Kolektory wydechowe od X5
- Wydech na dwururce do środka(2") potem jedna rura z końcowym(2.25"). H-Pipe za kolektorami

Układ wtryskowy:
- Seryjne z B35 (191 cc - takie same jak w 4.4)

Elektronika:
- Sterownik z B35, usunięte sondy, EWS, mapy z manuala, pojemność przeprogramowana na 4.4
- Wiązka silnika połączona z wiązką kabinową
- Odchudzona wiązka kabinowa
- Odchudzona wiązka silnikowa, wycięte przewody od automatu, sond oraz dwa przekaźniki. Został tylko przekaźnik główny
- Wskaźniki temp. oleju i wody oraz ciśnienia oleju
- Pompa paliwa na przekaźnik oraz na krótko
- Skrzynka bezpieczników w miejscu schowka pasażera
> Brak wskazań obrotomierza, więc to trzeba podłączyć

Układ chłodzenia:
- Chłodnica z E30 2.5 TDS (zamiennik)
- Termostat 85*C z M60
- Usunięte elektrozawory ogrzewania
- Zbiornik wyrównawczy od Glofa 3

Układ napędowy:
- Koło zamachowe custom od Otoczaka pod tarczę 240mm
- Docisk z E39 M57, tarcza sprzęgła M52B28
- Adapter skrzyni od Cybula
- Skrzynia biegów od 1.6 kupiona za 90zł laugh.gif
- Wał napędowy seryjny
- Dyfer 100% 3.38. Mała głowa
- Półosie od E46

Zawieszenie:
- Przednie wahacze od E46
- Tuleje przednich wahaczy acentryczne od M3
- Usunięty stabilizator przedni
- Usunięty stabilizator tylny
- Tylne amortyzatory z E36 Compact
- Tylne sprężyny jakieś twarde chyba od Hondy (podziękowania kolego agressor!)
- Wszystkie gumy z tyłu wymienione na poli od Olkusza i dyfra od StrongFlexa
- Regulowane wahacze tylne (kopia Silverproject)

Układ hamulcowy:
- Zaciski po regeneracji, seryjne
- Hydrauliczny ręczny na oddzielnych zaciskach
- Zawór do odcinania tyłu

Układ kierowniczy:
- Pompa wspomagania elektryczna od Astry G
- Łącznik kolumny kierownicy przerobiony z łącznika z E34 i wbity na wielokliny z E36

BODY KIT:
- Błotniki przód z laminatu
- Felony form ok 5cm na stronę
> W planie ducktail

Nadwozie / wnętrze:
- Wywalony środek i odchudzona deska
- Panel startowy w miejscu środkowego nawiewu
- Kubełek Mirco
- Pasy 4pk
- Klatka z zastrzałami do tylego wózka oraz kielichów od Cybula
- Przedni wózek opuszczony na tulejach, żeby zamknąć maskę, łapy silnika od ADAMAT
- Poduszki silnika poli 85 ShA
- Bak paliwa wraz z pompą w bagażniku
- Akumulator w bagażniku
- Zaspawany i zaklejony szyberdach
- Felgi 17" Kosei Racing


Trochę o moim projekcie:
Kupiłem E36 z myślą o drifcie ew. jakimś street racingu. Odchudzone 2.0 dawało radę ale zdecydowałem się na coś większego. 2.5 to pierwsze co pomyślałem, ale przeglądając olx zobaczyłem, że M62B35 są dość tanie, więc niewiele myśląc, powiedziałem "czemu nie?". I tak się zaczęła droga przez mękę ze swapem V8. Zwłaszcza jeśli robi się to pierwszy raz i samemu.

Na początek trochę zdjęć ogólnie samochodu jeszcze przed swapem na V8, potem kilka fotek jak silnik już siedzi. W dużym skrócie. Robię dużo zdjęć więc jak ktoś chce popatrzeć to tu mam cały album: Album Google Drive

Po złożeniu wszystkiego do kupy. Odpalił bez problemu po czym przy drugim odpaleniu poszło po zaworach dry.gif Okazało się, że podłączyłem odwrotnie przewody olejowe i nie było ciśnienia, więc nie napiął napinacza... Na następny dzień przytargałem kolejny silnik za całe 550zł, zrzuciłem głowice i zabrałem się za remont. Głowice umyłem a gniazda zaworowe i same zawory dotarłem. Całość złożona i odpalona. Dlatego też pomyślałem, że założę w końcu jakiś opis smile.gif

https://i.imgur.com/3N8bUkQ.jpg, https://i.imgur.com/0eWqaWp.jpg, https://i.imgur.com/s826wkl.jpg
https://i.imgur.com/XiGW3DE.jpg, https://i.imgur.com/XGGc4TS.jpg, https://i.imgur.com/NoAO7td.jpg
https://i.imgur.com/4ydYYzI.jpg, https://i.imgur.com/XCjpBE9.jpg, https://i.imgur.com/1LMDyPB.jpg
https://i.imgur.com/DpS6NAu.jpg, https://i.imgur.com/RIqTq9A.jpg, https://i.imgur.com/hSHAWSV.jpg
https://i.imgur.com/3NG0zR5.jpg, https://i.imgur.com/d42C5N4.jpg, https://i.imgur.com/ioUzuak.jpg
https://i.imgur.com/7Gwlkxg.jpg, https://i.imgur.com/KDAnxQW.jpg, https://i.imgur.com/AxaKXcX.jpg
https://i.imgur.com/5zcfiT1.jpg, https://i.imgur.com/aNc9FXF.jpg, https://i.imgur.com/g8SdT8T.jpg
https://i.imgur.com/igcQAPX.jpg, https://i.imgur.com/kAB4Otu.jpg, https://i.imgur.com/EyiI3QW.jpg
https://i.imgur.com/LQhqPUC.jpg, https://i.imgur.com/mWZqStG.jpg, https://i.imgur.com/phxQRnf.jpg
https://i.imgur.com/Z0drzbe.jpg, https://i.imgur.com/Otm1F0h.jpg, https://i.imgur.com/xbah2uh.jpg
https://i.imgur.com/NEYSSBg.jpg, https://i.imgur.com/W85s7hG.jpg, https://i.imgur.com/YgAhjqv.jpg





























Dodam jeszcze jakieś filmiki z odpalenia i pracy silnika:
Tutaj niezbyt udana próba:


Tu poszło po zaworkach:


A tu już działa: cool.gif


To na razie na tyle. Mam nadzieję, że nie zasypałem zbyt dużą ilością materiałów zdjęciowych jak na pierwszy post.
Jeśli macie jakieś rady/pytania lub koncepcje co można by zmienić albo dodać to śmiało pisać.
Joe89
Nie wolałeś iść odrazu w B44?
Titan
B35 sporo tańszy a nie chciałem się pakować w droższy, bo nie wystarczyłoby mi kasy. Poza tym jak coś padnie to części to tego mniejszego są sporo tańsze. B35 kupiłem za 2000zł kompletny a drugi jak pogiąłem zawory za 550zł słupek. 4.4 są już trochę droższe.
Pojeżdżę tym trochę i albo kompresor, albo właśnie swap na 4.4, ale raczej myślałem o kompresorze.
Blacha
Ten łącznik między kolumną kierowniczą a mogłem musisz przerobić bo ta guma (tłumie drgań ) już jest pod kątem i tylko czekać aż się rozkręci w najmniej odpowiednim momencie, daj drugi krzyżak z e34. Ten silnik można jeszcze cofnąć tylko przeróbki wymaga kolektor z lewej strony, trzeba odciąć osłonę termiczną na wysokości układu kierowniczego i robi się więcej miejsca. Fajny projekt. Stabilizatory nie będziesz montował?
Mateo010
co to za bak ? Ma jakaś homologacje ?
Titan
@Blacha, problem w tym, że od strony ściany grodziowej nie ma miejsca na drugi krzyżak. Cofanie silnika już w grę nie wchodzi. Chyba, że nie zrozumiałem dokładnie co masz na myśli. Stabilizatora na razie nie zakładam. Zobaczę jak się będzie jeździło bez.

Bak jest od motorówki "HULK". Homologacji nie ma.
Lincoln e30ix
Fajna opcja z tym b35, tanio i z możliwością przejścia na b44/b50.
Kibicuję wink.gif
jakub1t
Kompressor pewnie lepszy by był z Audi 3.0. A co ma na celu zmiana pojemności na 4.4 w ECU?
Titan
Człowiek który usuwał mi sondy nie miał softa do 3.5 tylko do 4.4. A przy okazji będzie na zaś a w 3.5 w niczym nie przeszkadza.
Chodzi Ci o ten z 3.0 TFSI?
jakub1t
Tak z tfsi .
Titan
Koszta podobne jak M90. I tak na razie muszę znaleźć lub zrobić jakiś projekt kolektora pod taki kompresor.
jakub1t
Koszta może i tak , ale z audi i nie tylko ma same plusy . Ja tylko go znam z opisów tu na forum i co najwyżej jeździłem audi z tymi silnikami . W tym 3.0 410km . Kompresor nowszy , ma większa sprawność . No i cichszy .
siewcu
CYTAT(Titan @ Tue, 20 Feb 2018 - 20:00) *
Człowiek który usuwał mi sondy nie miał softa do 3.5 tylko do 4.4. A przy okazji będzie na zaś a w 3.5 w niczym nie przeszkadza.

To jedź do takiego, który usunie sondy a nie wrzuci to, co ma, bo ktoś mu zrobił(albo w necie znalazł). I skąd wiesz, że w niczym nie przeszkadza? Może do A8 D2 V8 wrzucić softa z RS6 C5, przecież będzie na zaś a w niczym nie przeszkadza.
Titan
Sterownik pewnie zapoda więcej paliwa i będzie widział większą pojemność. Trzeba by shamować i zobaczyć jakie efekty. Kolektor od 4.4 też pewnie by pomógł.
Z tym kompresorem do Audi to faktycznie mocno wydajny a cenowo tak jak M90. Patrzę tylko czy te coolery da się zdemontować i jakiś własny dolot wystrugać.
jakub1t
Coolery się odcina , paliwa nie wiadomo czy sterownik zapoda więcej czy mniej , bo wtryski są inne (tzn tak na 95%). Jak jest mniej paliwa to wiadomo co może się stać . Nie hamownia tylko afr trzeba podpiąć . Obstawiam że może być nawet mniej mocy jak na org programie .
Poszukaj forumowicza jackpl , on ma taki kompresor w hondowskim 2.0 360 kilka koni .
Titan
Z tego co widzę to od 3.0 do 4.4 wtryski są takie same blink.gif Na razie nic z tym nie będę robił. Zobaczę jak będzie jeździł.
To sporo. Przy jakim doładowaniu?
siewcu
Jaką pojemność ma widzieć silnik? O czym Ty gadasz w ogóle? Soft ma być do takiego słupka jaki jest, a nie wrzucony od 4.4 bo taki akurat był. AFR nieznany, zapłony nieznane, stuk nieznany.

PS. Sterownik nic nie widzi. Sterownik jedzie na tym programie co jest, ale wszystkie mapy są z 4.4. Może korekty i dupochrony uratują sytuację.
Titan
To był skrót myślowy - chodziło mi o to co napisałeś, czyli że będzie działał "myśląc" że jest inna pojemność. Wg mnie w tym wypadku zaszkodzić nie może. Mogłoby zaszkodzić jakby było odwrotnie. Komp z 3.5 w 4.4. Ale nie będę się spierał bo nie wiem czy mam rację.
nomaster
Inna średnica cylindra=inna częstotliwość stuku czyli sterownik może źle wyłapywać spalanie stukowe
wymiot
inne zapotrzebowanie na powietrze itp. Ja mam tylko 2.0 na sterowniku z 1.8 i nie jestem w stanie sobie poradzić ze spalaniem... a ty prawie poltora litra roznicy.
jakub1t
Masz rację, wtryski takie same są. Jak kiedyś podmieniłem kompy z innych nieznanych silników w m30b35 różnica w mocy była, ale na minus z reguły. Oczywiście chciałem tylko wykluczyć awarię ECU
Titan

Wszystko pod maską ogarnięte. Wiązka skończona, podłączony obrotomierz(jeszcze nie pokazuje poprawie obrotów, ale to ogarnę niedługo) oraz podłączona pompa wspomagania po wzbudzeniu alternatora i sterowanie ręczne z kabiny.
Jazda próbna odbyta w celu sprawdzenia czy biegi wchodzą poprawnie. Wszystko ok, sprzęgło mocna żyleta. A jeśli chodzi o silnik - bardzo szybko wkręca się na obroty(żałuję, że nie zważyłem koła zamachowego), chociaż mocy tak bardzo nie czuć od dołu, ale w sumie na samych kolektorach to nic dziwnego no i nie cisnąłem nie wiadomo jak mocno bo okazało hamulec jeszcze zapowietrzony. Jak nagram jakiś filmik w dzień to wrzucę.

Teraz zastanawiam się nad wydechem jaki robić.

1) Od kolektorów pod skrzynią x-pipe, potem po jednym tłumiku na rurę i wyloty w progach lub pod progami
2) Od kolektorów x-pipe, potem dwururka do tyłu i tylko końcowy
3) j/w tylko po x-pipe jedna rura

Które z powyższych da ładny dźwięk i jednocześnie zachowa osiągi? Wydaje mi się, że w V8 ważne jest tylko, żeby był x-pipe. Rury dam 2.25 albo 2.5 cala.
jakub1t
Nie jestem ekspertem od wydechów , ale jak przesadzisz ze średnicą to będzie gorzej , jak nie masz katów to nawet seryjna średnica może być za luźna . No i ten stożek tak zamontowany też mocy nie doda , a wręcz odwrotnie .
W sumie kiedyś miałem m60b30 w e34 . chciałem troszkę wydobyć dźwięk z silnika i zdobyć trochę grosza , więc sprzedałem katalizatory w ich miejsce wspawałem rurki . Różnicy w mocy dupohamownia nie stwierdziła , a dźwięk minimalnie się poprawił , ale dalej było bardzo cicho .
Taffarel
ja zrobilem podobnie w 4,4 i dupohamownia stwierdzila pogorszenie osiagow w dolnym zakresie obrotow
siewcu
Wydech pod prawym progiem nie przejdzie. Nie może być skierowany w prawą strone - chyba że się coś zmieniło.
Titan
Myślę że pan policjant prędzej uczepi się klatki czy czegoś tam innego niż wydechu na prawą stronę ;p

Stożka nie miałem gdzie upchnąć. I tak ledwo maskę zamknąłem(musiałem rurkę bagnetu odginać). I tak myślę o jakiejś dziurze w masce/wlocie etc. Ew wywalić nadkole i zrobić dolot od dołu ale opcja z dziurą w masce lepsza bo mniej syfu będzie leciało.

Chyba zostanę przy opcji 2 z rurami o takiej średnicy jakie mają wydechy od e65 czyli ok 60mm. Z tylu dam końcowy w ori miejsce a tuż za kolektorami x-pipe.
Misior
CYTAT(Titan @ Tue, 27 Feb 2018 - 23:23) *
Stożka nie miałem gdzie upchnąć. I tak ledwo maskę zamknąłem(musiałem rurkę bagnetu odginać). I tak myślę o jakiejś dziurze w masce/wlocie etc. Ew wywalić nadkole i zrobić dolot od dołu ale opcja z dziurą w masce lepsza bo mniej syfu będzie leciało.

Może stożek za duży wink.gif
U mnie w E30 to nawet po założeniu kompresora się wszystko mieściło.
Ale przy serii to podobno najlepiej na oryginalnej obudowie z wyjętą zwężką z dołu.
Titan
W E30 to jest dużo miejsca. Tu mam walkę o każdy centymetr. Przydałby mi się jakiś spryskiwacz szyb i kombinuje właśnie jakiś zbiorniczek 1l happy.gif

A w międzyczasie wrzucę filmik z jazdy. Wydech ogarnięty, zrobiony na H pipe, z tyłu końcowy tylko. (W sumie to za cicho trochę)
Na przepięciu z 2 na 3 trochę zamieliło. No i wysypała się przepływka - filmik z jazdy z odpiętą, bo z podłączoną nie chciał odpalić.


Obrotomierz od R6. Mam już od R4 i będę kombinował z dzielnikiem częstotliwości, bo te obroty mnie denerwują.
Mis
CYTAT(Titan @ Sun, 04 Mar 2018 - 16:01) *
W E30 to jest dużo miejsca. Tu mam walkę o każdy centymetr. Przydałby mi się jakiś spryskiwacz szyb i kombinuje właśnie jakiś zbiorniczek 1l happy.gif

Polecam zbiorniczek 800ml na płyn spryskiwaczy z E39 intensywne mycie, taki właśnie mam w E36 turbo.
Titan
Oo faktycznie, dobra rada. Biorę od razu dzięki wink.gif
jakub1t
Wymieniaj przepływkę bo moje byłe e39 528ia jedzie tak samo według licznika
Chociaż na lepszych gumach pewnie sporo lepiej by było
pinin
Zbiornik to Sobie w bagażnik wsadź - prowadzisz wężyk i 2 kable do pompki. Miejsca tam masz sporo zazwyczaj.
Titan
@pinin, też jakaś opcja. Zobaczę jak się wpasowuje ten 2.5l ori.

@jakub1t, mam drugie E36 2.8iA i muszę się zmierzyć. Kupiłem felgi 17", jak tylko skombinuję oponki i przepływkę to będę testował.
Wgl przydałaby się hamownia żebym wiedział na czym stoję, ale to już jak ogarnę wszystko. Sprawdzałem go na gps wyszło 8.9 do 100 wg apki "GPS Acceleration" - dla porównania w tym 2.8 było 6.9, ale tam mam dobre run-flaty z tyłu.

Teraz mam jeszcze problem z odpowietrzeniem. Nie grzeje się, tylko nie leci ciepłe z nawiewu. Mam zbiorniczek od Golfa(ta kulka), więc powinien się sam odpowietrzyć. Jakaś metoda dobra? Czy od razu ciśnieniowo załatwić sprawę?

Przy okazji felunkiem się pochwale a co mi tam:
Wie ktoś jakie to ET? Bo z tyłu jakieś bazgroły unsure.gif


jakub1t
Z tej aplikacji to u mnie wyszło 8 do setki. Ale start z wolnych obrotów, bo muśnięcie gazu (nawet na hamulcu) i już czas startował. Potem wstawiłem kolektor z m54 i krótszy dyferencjał i czas się mocno poprawił stoperowo to niecałe 2s w dół, apką nie mierzyłem.
GIB
8,9 to coś pomiędzy 320 i 323i także sporo jeszcze do ugrania jak na 3.5 V8
jak motor zdrowy to jakieś średnie 6 do setki powinien robić.
Mis
CYTAT(GIB @ Mon, 05 Mar 2018 - 23:56) *
8,9 to coś pomiędzy 320 i 323i także sporo jeszcze do ugrania jak na 3.5 V8
jak motor zdrowy to jakieś średnie 6 do setki powinien robić.

Raczej wysokie 5 lub niskie 6 powinna mu ta kabina robić bez łaski.
5.98s do setki wg RL robiłem mając w streetowym E36 220KM/281Nm przy masie 1380kg na Ferdku SSie...
Div
Zainwestuj nawet w taniego SA, typu EE 3+, bo seryjne sterowniki to jest piękny zamulacz silnika, a tak to brak przepływek i innych elementów kochających pokazać "rogi"

Bo u Nas 4.0 na EMU w compocie podnosi każdego laczka na 3ce bez łaski. na 2ce to muskanie gazu kończy się bokiem.
Mis
Moim zdaniem to bez sensu, straci kulturę pracy, możliwość diagnostyki, seryjna przepływka jest tam na gorącym drucie, sterownik nie jest szczególnie skomplikowany, a setup auta lajtowy silnikowo, wolałbym zostawić ori ecu, ono da się stroić to raz, a dwa na stand alone nie uzyska dużych przyrostów względem Motronica o ile uzyska, straci pełną sekwencję wtrysku...
jakub1t
Div Nie porównuj 4.0 do 3.5 jedna sprawa, a druga to przełożenia skrzyń i dyferencjałów maja duży wpływ na "palenie laczka" na poszczególnych biegach.
Auto jak na razie ma po prostu choroby wieku dziecięcego.
Titan
Myślałem o DET 3 ale wolałem zostać na ori ecu właśnie ze względu na diagnostykę. Na razie ogarniam śruby do felg, opony mam i zostaje mi kwestia obrotomierza i przepływomierza. Obroty zrobię w wolnej chwili ale przepływki nie mogę znaleźć na allegro czy olx. Może ma ktoś na sprzedaż?

@Mis, moje 2.8 robi wg tej apki 6.9 ale to w sumie zależy od zasięgu gps. Czasem jest gorszy zasięg i gorszy pomiar. Tak czy inaczej zobaczę jak będzie na nowych kołach, przeplywce i po zczytaniu błędów bo może mu coś tam wywala. Ew można też poprawić rozrząd bo ustawiłem walki na 90* a ssace maja 92*. Chociaż czy te 2 stopnie maja takie znaczenie to nie wiem
Titan
Myślałem o DET 3 ale wolałem zostać na ori ecu właśnie ze względu na diagnostykę. Na razie ogarniam śruby do felg, opony mam i zostaje mi kwestia obrotomierza i przepływomierza. Obroty zrobię w wolnej chwili ale przepływki nie mogę znaleźć na allegro czy olx. Może ma ktoś na sprzedaż?

@Mis, moje 2.8 robi wg tej apki 6.9 ale to w sumie zależy od zasięgu gps. Czasem jest gorszy zasięg i gorszy pomiar. Tak czy inaczej zobaczę jak będzie na nowych kołach, przeplywce i po zczytaniu błędów bo może mu coś tam wywala. Ew można też poprawić rozrząd bo ustawiłem walki na 90* a ssace maja 92*. Chociaż czy te 2 stopnie maja takie znaczenie to nie wiem
Titan
Dobra, sytuacja wygląda tak że silnik kaput.
Odpaliłem wieczorem i poszło po zaworach już przy kręceniu rozrusznikiem. Dlaczego? Nie wiem może łańcuch rozciągniety. Na razie nie mam głowy żeby to rozbierać... Wjechałem przedwczoraj żeby wymienić te koła i nic z silnikiem nie robiłem. Chciałem go odpalić wczoraj wieczorem ale umarł.

Zostaje mi remont głowic lub kolejne(znowu) i nowy rozrząd lub od razu 4.4 albo 4.0 i też nowy rozrząd sad.gif sad.gif sad.gif

Niedługo zajmę się produkcją stolików z bloków 3.5 i podstawek pod nogi z głowic.
G-Rad
Wybrałeś sobie trudny i drogi silnik do nauki sad.gif
Arkadiusz
a czym bylo spowodowane ostatnie spotkanie tlokow z zaworami? bo to dziwne ze drugi raz cie to spotyka.

a dobra, juz doczytalem, pamietaj awaria poczatkiem tuningu biggrin.gif
Titan
U mnie jest permanentny tuning z racji permanentnej awarii.
Nie wiem jak to możliwe, że dzień wcześniej jeździł a następnego dnia umarł śmiercią nienaturalną. Na razie zbieram myśli i zastanawiam się nad możliwymi opcjami ale chyba jedyna słuszna droga to nowy silnik i łańcuch, ew ślizgi.
jakub1t
Słychać było łańcuch ?czy od tak bez symptomów ? Ja u siebie w zeszłym tygodniu wymieniałem tyle że w mercu . Na zimnym u mnie było już słychać , ale to inny temat inny silnik .
Titan
Nic nie było słychać. Tylko strzał chyba w dolot i zawory jak się gięły. A tak to silnik chodził cichutko.
ŁYSY66
Może lużny łańcuch- strzał w dolot i przeskok łańcucha= pogiete zawory.
GIB
@Miś ile do setki robią M3 3.0 i 3.2, w takim razie skoro zdłubane 220 KM w E36 ma 6 sek. Pierwsze niskie 5 drugie średnie 4?
jakub1t
http://www.zeperfs.com/duel620-449.htm
Wychodzi ze 5.7 srednio
Ale to są seryjne auta.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.