Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Kombi do ciągnięcia lawety na kat.B
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Off-topic > Kupujemy samochód eksploatacyjny
Stron: 1, 2
tumba
Witam,
poszukiwany samochód, którym można legalnie pociągnąć na kat. B lawetę ok 1450kg.
Nie znam danych wszystkich modeli, może ktoś pomoże wybrać coś sensownego.
Wymagania: kombi, PB+lpg lub Diesel (preferowane PB), co najmniej 2003r, odporne na korozję, łatwe w serwisie.
Budżet do 20k z pakietem startowym.

Moje typy:
Saab 9-3 1,8t - powinno udać się znaleźć egemplarz bez dwumasy.
A4 b6 1,9tdi
Myślałem mocno o V50 2.0D, ale raczej odpada - obawiam się serwisu tego diesla.
Co jeszcze?
matteusz
Alfa 156 2.4 jtd powinna się zmieścić.
Mis
A6 C5 1.9TDI/1.8T/2.4/2.8.
TeddyBear
159 2.4
tumba
159 2,4 - po pierwsze nie w budżecie, po drugie nie spełnia wymogów legalnego holowania na kat B - za ciężkie i za duże DMC.

156 - w sumie fajne, podoba mi się po lifcie, ale kłopotliwy serwis zawieszenia i chyba jednak lubi sobie troszkę zgnić.

Jak to jest z tym A6 C5? Kolega ma 1,8t i ma w dowodzie wbite tylko 1300kg na haku. Wydaje mi się, że to błąd. Ile jest realnie dla każdych z wymienionych pojemności -> DMC + masa własna + masa przyczepy?
A4 B6 1,8t ma masę przyczepy 1400kg więc takie A6 powinno mieć podobnie lub więcej.
Lincoln e30ix
1.8t w większości przypadków nie ma dwumasy, 200ps na spokojnie zrobisz softem, LPG przyjmuje bdb.
A6 nie będzie tanie w serwisie.
CrocodileReggae
Jeśli okazjonalnie to Merc w211 3.2 benz
Malisz
CYTAT(tumba @ Sun, 07 Jan 2018 - 19:41) *
Jak to jest z tym A6 C5? Kolega ma 1,8t i ma w dowodzie wbite tylko 1300kg na haku. Wydaje mi się, że to błąd. Ile jest realnie dla każdych z wymienionych pojemności -> DMC + masa własna + masa przyczepy?

Nie musi to być błąd. W A6 C5 porządny wynik jest dopiero wtedy, gdy jest Quattro.
Leo
A8 D2 wink.gif Sprawdzone.
Maciek1234
CYTAT(Leo @ Mon, 08 Jan 2018 - 08:26) *
A8 D2 wink.gif Sprawdzone.

nie wydaje mi się, żeby Audi A8 miało DMC 2 tony.

Generalnie to ciężko będzie znaleźć coś sensownego, bo kompakty w dieslu ważą 1400-1500 kg, do tego ładowność 500 kg i już jesteś w dwóch tonach. Ford Focus II 2,0 TDCI mieści się w sam raz (DMC 2000 kg, DMC przyczepy 1500 kg). Z większych to Fiat Croma 1,9 JTD powinien się zmieścić w tym limicie. Alfa 159 2,4 ma DMC 2,200 kg, więc odpada.

Tak czy siak, trzeba dokładnie patrzeć w dowody rejestracyjne, bo ten sam samochód może mieć różne ładowności i masy przyczep w zależność np. z jakiego kraju podchodzi, czy wyposażenia, jakie ma na pokładzie.

Osobną kwestią jest komfort ciągnięcia lekkim holownikiem FWD ciężkiej lawety. Jak to ma być regularne ciągnięcie, to trzeba odżałować te 1,500 pln na B+E i kupić coś ciężkiego plus Viatolla. W ostatecznym rozrachunku wyjdzie taniej, bezpieczniej i bardziej komfortowo.
cowboy
A8 moze być niegłupie bo jest ameliniowe i wcale nie wazy dużo więcej, jakby wziąć jakąś bida wersję, poza tym w quattro musowo
ze staroci to jeszcze A6C4 2,5 TDI R5 (ozn silnika AEL)
Leo
Kamil tak jeździ na zloty i wozi swoją S2 zestawem A8 D2 + laweta
hexx #2
CYTAT(Maciek1234 @ Mon, 08 Jan 2018 - 08:48) *
W ostatecznym rozrachunku wyjdzie taniej, bezpieczniej i bardziej komfortowo.

szczególnie jak ITD zatrzyma.. a oni tylko czekają na takie okazje wink.gif

Na zwykłym B można z przyczepa lekką do 750kg i razem 4.250kg lub kombinacje z DMC holownika i przyczepy powyżej 750kg by było 3.500 kg
Jest coś takiego jak kategoria B96: http://www.mord.pl/index.php/egzaminowanie...j=1515413465804
.. ale najbezpieczniej jest jednak B+E
pawel934
No przecież Maciek1234 pisał, że do tego B+E i Viatoll.. To na co ma czekać ITD? wink.gif
hexx #2
Na wszystkie inne kombinacje niż B+E+Viatoll
tumba
CYTAT(Lincoln e30ix @ Sun, 07 Jan 2018 - 20:23) *
1.8t w większości przypadków nie ma dwumasy, 200ps na spokojnie zrobisz softem, LPG przyjmuje bdb.

Mówisz o Saabie?

CYTAT(CrocodileReggae @ Sun, 07 Jan 2018 - 22:03) *
Jeśli okazjonalnie to Merc w211 3.2 benz

Samochód ma mi służyć do jazdy na co dzień - ok 20tys km rocznie - praca, wakacje, itp... Nie może generować dużych kosztów.
Lawetę pociągnę pewnie maks. 10 razy w roku. Trasy maks. 200km w jedną stronę.

CYTAT(Maciek1234 @ Mon, 08 Jan 2018 - 08:48) *
nie wydaje mi się, żeby Audi A8 miało DMC 2 tony.

Generalnie to ciężko będzie znaleźć coś sensownego, bo kompakty w dieslu ważą 1400-1500 kg, do tego ładowność 500 kg i już jesteś w dwóch tonach. Ford Focus II 2,0 TDCI mieści się w sam raz (DMC 2000 kg, DMC przyczepy 1500 kg). Z większych to Fiat Croma 1,9 JTD powinien się zmieścić w tym limicie. Alfa 159 2,4 ma DMC 2,200 kg, więc odpada.

Tak czy siak, trzeba dokładnie patrzeć w dowody rejestracyjne, bo ten sam samochód może mieć różne ładowności i masy przyczep w zależność np. z jakiego kraju podchodzi, czy wyposażenia, jakie ma na pokładzie.

Osobną kwestią jest komfort ciągnięcia lekkim holownikiem FWD ciężkiej lawety. Jak to ma być regularne ciągnięcie, to trzeba odżałować te 1,500 pln na B+E i kupić coś ciężkiego plus Viatolla. W ostatecznym rozrachunku wyjdzie taniej, bezpieczniej i bardziej komfortowo.

A8 odpada z powyższych powodów, po za tym to nie kombi i też uważam, że nie znajdzie wersji z DMC bliżej 2t.

Wiem, focus się nada w przypadku dwulitrowego diesla. Podobnie Astra, ale nie jestem do nich przekonany.

Dlatego też jest ten temat, jeżeli ktoś użytkuje dany samochód, lub wie, że się nada to proszę o propozycje modeli.
Chodzi mi o sprawdzone info DMC, masa własna i masa przyczepy.

Na razie nie chcę robić B+E, jak się uda to chciałbym jeździć zestawem do 3,5t, jak nie to pozostaje jazda czasem na kołach, a czasem pożyczenie autolawety...

CYTAT(cowboy @ Mon, 08 Jan 2018 - 10:09) *
A8 moze być niegłupie bo jest ameliniowe i wcale nie wazy dużo więcej, jakby wziąć jakąś bida wersję, poza tym w quattro musowo
ze staroci to jeszcze A6C4 2,5 TDI R5 (ozn silnika AEL)

Starocie nie wchodzą w grę.
matteusz
Laguna III 2.0 dci też powinna się załapać, benzyna raczej będzie za lekka. Nie wiem tylko czy znajdziesz coś sensownego w budżecie. Sympatyczne auto, raczej bezproblemowe, dobrze się prowadzi jak na auto bez sportowych ambicji (w porównaniu z Saabem 9-5 to wręcz wyścigówka pod względem prowadzenia, jeśli 9-3 prowadzi się tak samo, to nie wyobrażam sobie na dłuższą metę jazdy czymś takim).
flapjck1
Jesli chodzi o saaby to 9-5 jest srednie, 900/9-3og slabe a 93 ss/sc wyzej sredniej w prowadzeniu

Mimo wszystko do lawety najlepsze byloby 95, kwestia jakie masy ma ciagnac, bo on ma w dowodzie dmc 2200 albo 2250 najczesciej


Mojego syna 93ss ma mase w dowod wpisana 1970 ale ono ma troche nasrane w dokumentach bo to jest 1,8t a urzednicy rejestrujac auto w pl zle model wybrali i zarejestrowali go jako 1,8 bez t
the Hitcher
Dla formalności przypomnę o bardzo rozsądnej opcji wink.gif

Nie wiem ile razy w roku, ale zakładam ze chcesz ciągać tym lekką rajdówkę. Policz ile wyjdzie Cię wypożyczenie autolawety, średnia cena chyba 250pln za dobę.

Dużo? Zależy, przypominam, ze w tej cenie jest nowy sprzęt, OC+AC+Asistance, klimatyzacja, wyciągarka, komfort, spokój, brak viatolla..

I to mówię ja, który bynajmniej nie boi się starszych aut.
Andrzejsr
W Rzeszowie za 250zł/doba ciężko znaleźć o ile w ogóle się uda . Poniżej 350/doba ciężko tak naprawdę. Dobrze żeby klimę miało. A o ilości możliwych rzeczy do zabrania nie mówię, bo autolawety mają 3 miejsca w kabinie i ... tyle.

Co do kat B to jak najbardziej można legalnie byle lekka wyścigówka była i lekka laweta. Sam tak jeżdżę (holownik 2020kg DMC, laweta 1400 DMC, laweta waży 300kg, ładunek 1100kg) . Wszystko legalnie, bardzo komfortowom, klima , wygoda itd.
Ośka wystarcza jako holownik spokojnie, no chyba że holuje się auto na jakieś offroady, czy górki poważne jakieś.
Ja holuje mazdą 6 GJ, spotkałem na Jastrzębiu podobny zestaw, ale auto z DE - inne masy miało w dowodzie .

Mazdy 6tki kombi wcześniejszych generacji pewnie podobne parametry swojej DMC / przyczepy będą mieć (ale to do sprawdzenia w papierach danego egzemplarza) - pojemne, z ładownością dachu 100kg - conieco kół można powrzucać z porządnym bagażnikiem jakimś koszowym zrobionym .

Nie wiem w jakich cenach są aktualnie Dustery (tak , tak) , ale kiedyś sprawdzałem i do takich zastosowań pewnie bym się nie zastanawiał , kół nawrzucać , gratów, pociągnie spokojnie , w papierach DMC przyczepy 1500 max, swoje DMC poniżej 2000kg.
hexx #2
za 20k nie kupisz Dustera
jego DMC coś około 1700 ale przyczepa chyba 1500

ale pomysł naprawdę niezły z takim holownikiem smile.gif
Andrzejsr
Sprawdzałem jakiś czas temu (w danych online, nie w dowodach) - 1500kg przyczepa a jego własne DMC niecałe 2 tony. Zapamiętałem go sobie jako "w-razie-czego" auto do holowania na B spokojnie wyścigówki do 1000-1100 kg, pomocne w hobby przeróżnych jak i do codziennego łomotania, nabywania wgniotek i większych szkód miejskich bezstresowych, brudzenia przez dzieci itp ogólnej ulgi UFFF od dbania o estetykę smile.gif A jednocześnie robiące co do niego należy.
Różnią się te DMC Dusterów - własne i przyczepy w zależności od wersji ośka / 4x4 i może ciut w zależności od wersji silnikowych.

No nie wiem co do cen, skoro nowe są po 60-70tys, a trochę lat już jest na rynku czy w tej cenie nie będzie ? na pewno będą.
hexx #2
Jeżeli się taki trafi w tej cenie i z 4x4... to idealne auto.

edit
spojrzałem i faktycznie, coś by może się znalazło w granicach 20k smile.gif
https://www.otomoto.pl/oferta/dacia-duster-...html#c35bf69751
Leo
cytuję Kamila:

A8 d2 4.2.
Dmc czyli max ile można ciągnąć 2300kg w dowodzie
Laweta z dmc 2300 i mnie ważyła 550kg czyli 2300minus 550kg na lawete możemy włożyć max 1750kg
Ciągalem s2 więc waga s2 to 1420kg więc dużo zapasu

Policja zatrzymywała, i nic.
Andrzejsr
CYTAT(Leo @ Mon, 08 Jan 2018 - 22:36) *
cytuję Kamila:

A8 d2 4.2.
Dmc czyli max ile można ciągnąć 2300kg w dowodzie
Laweta z dmc 2300 i mnie ważyła 550kg czyli 2300minus 550kg na lawete możemy włożyć max 1750kg
Ciągalem s2 więc waga s2 to 1420kg więc dużo zapasu

Policja zatrzymywała, i nic.


Jak lawety DMC jest 2300, to holownika DMC musi być max 1200kg żeby to było legalne na kat B , i bez Viatoll (suma obu DMC nie może 3500 kg przekraczać) . A raczej żadnego samochodu osobowego z DMC 1200 kg, tym bardziej takiej kolumbryny to nie ma.
A że Policja łaskawa to miło smile.gif
Może masz coś więcej niż kat B prawka, to wtedy tak, kwestia Viatola to chyba już ITD a nie policja.

dzikidaniel
To zmieniono przepisy że holownik może mieć mniejszą DMC od holowanej przyczepy? Nawet przy BE DMC holownika musi być większe niż DMC przyczepy. Już pomijam fakt że żaden samochód osobowy nie będzie miał wpisane w dowód większego DMC przyczepy niż własne DMC.
Weź panowie nie piszcie bzdur bo ktoś mniej ogarnięty krzywdę sobie zrobi...

Co do Alfy 156 to w 1.9 JTD przy DMC 1770 kg przyczepa ma DMC 1300 kg, druga 156 V6 2.5 ma DMC 1820 kg i przyczepa z DMC 1400 kg. Jak się znajdzie auto bez rudej to w dobrych pieniądzach można mieć dobry i stabilny zestaw.
Andrzejsr
Precyzując to przepisy mówią o masie rzeczywistej holownika większej niz dmc lawety. Nie dmc holownika.
Ale i tak nie będzie wlasnie tak jak mówisz auta z dmc własnym niższym niz dmc przyczepy. Stad powątpiewam w legalność powyższego audi.
Co do 156 to się nie mieści w kryteriach autora wątku, czyli dmc przyczepy 1450kg. Prędzej z Alf 166. Ale nie ma kombi, oparcia nieskładane i wiele sie nie zabierze gratów.
Juz pomijając to ze holownik regularnie na chodzie powinien być wozem niezawodnym i pojemnym, czego o 156 powiedziec nie można. Choc na sile przy założeniu zabierania tylko jednego kpl kół na zmianę się da przy lawecie b lekkiej z dmc 1400 i lekkim wozie na nią ładowanym.
Leo
CYTAT
Oczywiście że mowa o b plus e bo kto by ciągnął a8semka z Laweta s2 na kategorii B, to raz... a dwa to że dmc auta to 2390 kg a dmc lawety to 2300kg. Przyczepa z hamulcem najazdowym i wszystko jest legalne i zgodne z prawem. Niech się najpierw doucza a potem piszą a nie wprowadzają w błąd!
2 lata temu robiłem to prawo jazdy żebym specjalnie mógł sobie ciągnąć takim zestawem s2.. i wszystko jest zgodne z prawem i według policji i według itd i według każdego.
CZUCZU
Mam taki zestaw jak w temacie. Octavia II 1.9 tdi. Na haku 1500 kilo, dmc mniej niz 2 tony. Można szukać scout wersji
Andrzejsr
Leo - w temacie jest mowa o kat. B. Nie BE.
pawel934
Pamiętajcie, że zgodnie z przepisem, że DMC holownika musi wynosić co najmniej 1,33*DMC przyczepy, przy przyczepie 1500 kg holownik musi mieć DMC co najmniej 1995 kg. Więc przy przyczepie 1500 kg musimy mieć holownik w dość wąskim (wink.gif) przedziale 1995-2000 kg. Poniżej - za lekki holownik, powyżej - B+E i Viatoll.
Andrzejsr
Zakresy sa wąskie fakt, ciut poszerzyć je można lżejszą i o niższym niz max dmc z dowodu laweta.
Ale kilka przykładów padło, ze sie da legalnie i stabilnie na kat B holować.
CZUCZU
Jak wspomniałem octavia 2 spwłnia wszystkie warunki. Parametr 1.33 i reszte
MadeInPoland
Autorze czytałeś to:
http://www.racingforum.pl/index.php?http:/...ll-t134698.html
Maciek1234
CYTAT(CZUCZU @ Tue, 09 Jan 2018 - 11:29) *
Jak wspomniałem octavia 2 spwłnia wszystkie warunki. Parametr 1.33 i reszte
bo to kompakt - po prostu większość kompaktów spełnia te warunki - masa własna ~1,500 kg, ładowność ~500 kg, uciąg przyczepy z hamulcem 1,500 kg. Astra, Peugeot 308, Megane, Focus i spółka - to wszystko spełnia kryteria. Klasa D już się nie łapie, bo tam masa własna zaczyna się od 1,600 kg plus ładowność 550-600 kg i mamy DMC na poziomie 2,200 kg.

Dlatego wspominanie Audi A8, w kontekście ograniczenia do kategorii B jest mocno abstrakcyjne (na szczęście sam autor tego pomysłu napisał, że kierowca A8 z lawetą ma prawko B+E, więc ta kwestia jest zakończona).
hexx #2
obrazowo smile.gif

http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa
tumba
CYTAT(matteusz @ Mon, 08 Jan 2018 - 17:07) *
Laguna III 2.0 dci też powinna się załapać, benzyna raczej będzie za lekka. Nie wiem tylko czy znajdziesz coś sensownego w budżecie. Sympatyczne auto, raczej bezproblemowe, dobrze się prowadzi jak na auto bez sportowych ambicji (w porównaniu z Saabem 9-5 to wręcz wyścigówka pod względem prowadzenia, jeśli 9-3 prowadzi się tak samo, to nie wyobrażam sobie na dłuższą metę jazdy czymś takim).

Jest to jakaś opcja, świeże i powinno dać się ogarnąć w tym budżecie.

CYTAT(Andrzejsr @ Mon, 08 Jan 2018 - 21:46) *
Sprawdzałem jakiś czas temu (w danych online, nie w dowodach) - 1500kg przyczepa a jego własne DMC niecałe 2 tony. Zapamiętałem go sobie jako "w-razie-czego" auto do holowania na B spokojnie wyścigówki do 1000-1100 kg, pomocne w hobby przeróżnych jak i do codziennego łomotania, nabywania wgniotek i większych szkód miejskich bezstresowych, brudzenia przez dzieci itp ogólnej ulgi UFFF od dbania o estetykę smile.gif A jednocześnie robiące co do niego należy.
Różnią się te DMC Dusterów - własne i przyczepy w zależności od wersji ośka / 4x4 i może ciut w zależności od wersji silnikowych.

No nie wiem co do cen, skoro nowe są po 60-70tys, a trochę lat już jest na rynku czy w tej cenie nie będzie ? na pewno będą.



CYTAT(hexx #2 @ Mon, 08 Jan 2018 - 21:54) *
Jeżeli się taki trafi w tej cenie i z 4x4... to idealne auto.

edit
spojrzałem i faktycznie, coś by może się znalazło w granicach 20k smile.gif
https://www.otomoto.pl/oferta/dacia-duster-...html#c35bf69751

Przejrzałem na szybko ceny Dusterów - raczej ciężko kupić coś blisko 20k. Po za tym jakoś nie widzę małej benzyny lub Diesla 1,5 do holowania 1400-1500kg. Masa takiego Dustera wg internetów to ok 1200kg, więc i tak więcej ciągnąć nie można.

Andrzej Ty masz wolnossącą Mazdę? Nie brakuje Ci czasem mocy i momentu przy ciągnięciu lawety? Czy brać pod uwagę wolnossącą benzynę ok. 150KM? Kilka opcji by doszło.

CYTAT(CZUCZU @ Tue, 09 Jan 2018 - 10:29) *
Jak wspomniałem octavia 2 spwłnia wszystkie warunki. Parametr 1.33 i reszte

Ciekawe, do tej pory widziałem w Octaviach maks 1400. Czyli jest szansa na 1500...
A jaką masę własną masz w dowodzie?

CYTAT(MadeInPoland @ Tue, 09 Jan 2018 - 10:54) *

Dzięki za linka. Przyda się.

CYTAT(Maciek1234 @ Tue, 09 Jan 2018 - 10:58) *
bo to kompakt - po prostu większość kompaktów spełnia te warunki - masa własna ~1,500 kg, ładowność ~500 kg, uciąg przyczepy z hamulcem 1,500 kg. Astra, Peugeot 308, Megane, Focus i spółka - to wszystko spełnia kryteria. Klasa D już się nie łapie, bo tam masa własna zaczyna się od 1,600 kg plus ładowność 550-600 kg i mamy DMC na poziomie 2,200 kg.

Dlatego wspominanie Audi A8, w kontekście ograniczenia do kategorii B jest mocno abstrakcyjne (na szczęście sam autor tego pomysłu napisał, że kierowca A8 z lawetą ma prawko B+E, więc ta kwestia jest zakończona).

Nie do końca taka znowu masa kompaktów. Jedynie te z największymi silnikami diesla.


Sprawdziłem jeszcze Cromę. Faktycznie spełnia wymagania. Czy skrzynia M32 nada się do holowania?

Jak to jest z tym parametrem 1,33? Wg linków od MadeInPoland i Hexx-a parametr 1,33 nie obowiązuje.
Tylko suma DMC do 3,5t i masa własna holownika wyższa od DMC lawety.
hexx #2
CYTAT(tumba @ Tue, 09 Jan 2018 - 17:15) *
Masa takiego Dustera wg internetów to ok 1200kg, więc i tak więcej ciągnąć nie można.

Zobacz jakie ma DMC : https://www.dacia.pl/content/dam/Dacia/PL/p...er-brochure.pdf

Parametr 1.33 już nie obowiązuje.
tumba
Jedna wersja tylko nieznacznie przekracza masę własną 1400kg.
Andrzejsr
CYTAT(tumba @ Tue, 09 Jan 2018 - 17:15) *
...Przejrzałem na szybko ceny Dusterów - raczej ciężko kupić coś blisko 20k. Po za tym jakoś nie widzę małej benzyny lub Diesla 1,5 do holowania 1400-1500kg. Masa takiego Dustera wg internetów to ok 1200kg, więc i tak więcej ciągnąć nie można.

Andrzej Ty masz wolnossącą Mazdę? Nie brakuje Ci czasem mocy i momentu przy ciągnięciu lawety? Czy brać pod uwagę wolnossącą benzynę ok. 150KM? Kilka opcji by doszło.

...


Co do mocy i momentu - po to są przełożenia. Nie brakuje. Przecież całymi latami ludzkość jeździła wozami ileż to - 70 konnymi z przyczepami i obładowanymi ile wlezie po Bułgariach, Jugosławiach itd., krętymi górskimi drogami i z powodzeniem. Z przyczepą nie szaleje się, szaleje się po rozładowaniu tym co na niej. Przepisy i tak na >80km/h nie pozwalają tak zasadniczo, choć oczywiście można i jest wciąż stabilnie i pewnie. Z palcem w nosie sobie jedzie a i cośtam wyprzedzi. Mazda ma 165 koni wolnossąca 2 litry, przyjemniej o tyle że automat. Co ciekawe ciężej mi się nią jechało z przyczepą kempingową ważącą coś 1200kg , ale - opór powietrza plus górzyste tereny robiły swoje, spalanie większe o 2 litry niż z lawetą o 200kg cięższą. Z lawetką jedzie bardzo sympatycznie i przyjemnie. Oczywiście odległości, przewidwanie itd. ale to wiadomo, na hamowanie moc nie ma wpływu.
Duster z tego co wiem ma jakoś baaaaardzo krótką jedynkę - do tych zastosowań zaleta. Z tą masą Dustera to musiałbyś głębiej posprawdzać, ja jak sprawdzałem to była całkiem ok. Weź pod uwagę jeszcze 1-2 osoby plus zapasowe koła, kanistry, narzędzia itd. , a to _masa rzeczywista_ holownika ma być wyższa niż DMC przyczepy którą ciągnie. Zgłębiałem te przepisy dokładnie.
A, i masa w danych producenta to jakieś 50-150 kg mniej niż realnie znając życie.
A to całe 1,33 to samo się spełni. Zresztą to jakiś relikt o ile wiem .
matteusz
CYTAT(hexx #2 @ Tue, 09 Jan 2018 - 16:21) *
Parametr 1.33 już nie obowiązuje.

Obowiązuje. W związku z tym przytaczany zestaw z A8 taki do końca legalny jednak nie jest wink.gif
Andrzejsr
To 1,33 ma zastosowanie jeśli producent samochodu nie zadbał o to aby w homologacji było określone DMC przyczepy jaką może samochód-holownik ciągnąć.
Grzebałem w tych przepisach, wniosek jest taki że jak jest DMC przyczepy w dowodzie to ono jest nadrzędne nad wyliczeniami z tym wsp 1.33.
To całe 1,33 to jakiś przeżytek , coś miał wspólnego z hamulcem uruchamianym z kabiny holownika, jakieś bzdury, bo hamukec najazdowy ponoć nie spełnia tego warunku.

Generalnie pozostaje to co do mas to :
Obowiązywanie:
od 2017.06.27 tekst jednolityujednolicony przezDz. U. z 2017 r. poz. 1260

Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego;
matteusz
Andrzejsr, posłużę się cytatem z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.
CYTAT
Rozdział 4
Hamulce
§ 14
7. W przyczepie o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, przeznaczonej do ciągnięcia przez pojazd,
którego dopuszczalna masa całkowita wynosi nie mniej niż 1,33 dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, dopuszcza się
hamulec roboczy typu bezwładnościowego (najazdowy), działający co najmniej na koła jednej osi; warunek stosuje się również
do przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 5 t, zarejestrowanej po raz pierwszy przed dniem
1 stycznia 1968 r.

To, co zacytowałeś, to fragment PoRD. Jedno z drugim się nie wyklucza, oba warunki powinny być spełnione. Jeśli hamulce są uruchamiane "jakoś inaczej niż bezwładnościowo", to współczynnik 1,33 nie obowiązuje, tylko może być problem ze znalezieniem takiej lawety smile.gif
Z resztą pawel934 chyba kiedyś wspominał jak to ktoś trafił na "kumatego" policjanta i zostawiał lawetę gdzieś w trasie.
Andrzejsr
Bo tego co dotyczy 1,33 - że obowiązuje dopiero gdy nie ma DMC przyczepy w dowodzie, teraz nie odnajdę, wiem że to jakieś rozporządzenia.

edit - a jednak znalazłem :

http://forum.karawaning.pl/topic/16069-dmc...zwi%C4%85zanie/

Więc, użytkownik ma sobie liczyć z 1,33 gdy nie ma
c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez
producenta,

Zresztą to samo jednogłośnie mi mówili sprzedawcy lawet - jest DMC przyczepy w dowodzie rej samochodu i kropka, żadnych 1,33 wtedy. A że pewnie w większości przypadków to się nie kłóci i będzie się zgadzać to inna sprawa.
Generalnie - to można odfajkować jako już nie problem i zapomnieć o tym 1,33. Byle dbać żeby faktycznie - w kilogramach, holownik nie był lżejszy niż przyczepa z ładunkiem.
Rudiger
Pytanie czy autor wątku jeździł z laweta na haku, przy założeniu że wóz ma pozycję O2 równą DMC lawety? I wie z czym to się je?
Maciek1234
Jeśli w dowodzie masz DMC pojazdu 3,000 kg, a DMC lawety wynosi 3,000 kg, to na kategorię B+E możesz ciągnąć taki zestaw, pod warunkiem, że:

5. Przyczepa powinna być wyposażona w następujące rodzaje hamulców:
1) hamulec roboczy:
(...)
cool.gif uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym
pojazdu ciągnącego, z zastrzeżeniem przepisu ust. 7,

Czyli mówiąc po naszemu - w lawecie musisz mieć hamulce pneumatyczne lub hydrauliczne - jak w ciężarówkach.


Współczynnik 1,33 w dalszym ciągu obowiązuje - dzięki niemu, można lekkimi samochodami holować stosunkowo ciężkie przyczepy, które są wyposażone w hamulce najazdowe. A to, że w rubryce DMC przyczepy często jest wyższa wartość oznacza, że owszem, będziesz mógł je ciągnąć, ale jeśli będą miały hamulec sprzężony z hamulcem roboczym pojazdu. Jeśli nie jesteś w stanie spełnić tego warunku, wracasz do współczynnika 1,33.

Niektórzy policjanci o tym nie wiedzą, niektórzy wiedzą, ale nie stosują, a jeszcze inni wiedzą i stosują, stąd często mocne zdziwienie kierowców:

https://forumprawne.org/prawo-wykroczen/104...-zobaczcie.html

Prawo jest w tym punkcie naprawdę proste i logiczne.
cowboy
nie obowiązuje
czy widziałes kiedyś w osobówce hamulec pneumatyczny sprzężony z przyczepą
ten przepis dotyczy cięzarówek i jest z lat bodajze 70 ubiegłego wieku

nadrzędne jest DMC przyczepy z hamulcem wpisane w dowodzie rejestracyjnym
i czasem tak jest ze DMC auta jest mniejsze niz DMC lawety
przykład tiguan 4 motion który ma 2500 na haku
dzikidaniel
1.33 stosuje się do samej kategorii B do obliczania stosunku DMC, przy B+E jest stosunek 1:1 przy liczeniu DMC, z tym że masa holownika musi przewyższać masę własną przyczepy. Nie mylcie kategorii i co pod nie podchodzi.
Hamulec pneumatyczny to nie tutaj, zresztą masz w dowodzie wpisane jaką możesz ciągnąć przyczepę z hamulcem (a raczej nie masz wyjścia na hamulce pneumatyczne) i bez. Ma być hamulec przyczepy włączany samoczynnie i to wymaganie spełnia hamulec najazdowy.

Co do samego forum prawnego to jeśli tacy są prawnicy w PL to szkoda dla nich czasu. Kat B nie upoważnia do kierowania pojazdem ciężarowym czy zespołem pojazdów samochodowych powyżej 3,5t tak jak tam zostało napisane. Żeby ciągnąć przyczepę samochodem gdzie suma DMC przekracza 3,5t a mieści się w 4,250 trzeba mieć zdany egzamin B96. Wyjątek stanowią pojazdy wolnobieżne i ciągniki rolnicze gdzie nie postawiono ograniczeń wagowych. Nie linkujcie czegoś co wprowadza w błąd.
Maciek1234
CYTAT(cowboy @ Wed, 10 Jan 2018 - 11:35) *
nie obowiązuje
czy widziałes kiedyś w osobówce hamulec pneumatyczny sprzężony z przyczepą
oczywiście - Iveco Daily 35 w wersji do ciągnięcia naczep posiada osobny kompresor, właśnie do podpięcia pod hamulce naczepy


CYTAT(cowboy @ Wed, 10 Jan 2018 - 11:35) *
ten przepis dotyczy cięzarówek i jest z lat bodajze 70 ubiegłego wieku
podaj przepis, bo ja nie mogę takowego znaleźć

CYTAT(cowboy @ Wed, 10 Jan 2018 - 11:35) *
nadrzędne jest DMC przyczepy z hamulcem wpisane w dowodzie rejestracyjnym
i czasem tak jest ze DMC auta jest mniejsze niz DMC lawety
przykład tiguan 4 motion który ma 2500 na haku
jeśli zrobisz instalację sprężonego powietrza, a laweta będzie miała hamulce pneumatyczne, to możesz legalnie ciągnąć tyle, ile jest w dowodzie (o ile nie przekracza RMC lawety nie przekracza RMC samochodu - kolejna bariera biggrin.gif )
cowboy
ja mam B+E i ciagne tyle ile mam w dowodzie jako DMC przyczepy z hamulcem (2500kg) i nie patrze na żadne 1,33 i informacje w internecie ze zanjomego szwagra ktoś kiedyś zatrzymał i sprawdzał 1,33 wink.gif

To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.