Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Rozmiar kół a zachowanie w zakręcie
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Technika jazdy samochodem po zakrętach
Gumi5
Hej,

Piszę tutaj aby nie zaśmiecać tematu oponowego.

Rozmawiałem ostatnio ze znajomym, który twierdził że zmiana kół na mniejsze (konkrety później) powoduje gorsze prowadzenie, hamowanie itd. Trochę mnie to zdziwiło - jako przykład podał auta WRC, które mają stosunkowo duże felgi asfaltowe. Nie zdążyliśmy dłużej porozmawiać, nie bardzo mam jak się go dopytać co miał na myśli.

Konkretnie chodziło o zejście z rozmiaru 195/50/15 na 175/50/13 - w celu polepszenia napędzania. Rozumiem straty z powierzchni styku, natomiast nie rozumiem z jakiego powodu miałoby się pogorszyć prowadzenie czy hamowanie. Z tego co rozkmniałem to przecież geometria (poza wpływem masy nieresorowanej bo mniejsze koło wiadomo lżejsze, oraz przy założeniu że środek koła jest w optymalnym punkcie tj. nie wyrzucony dystansem kilometr na bok auta) nie ulega zmianie - w końcu dla zawieszenia (w pewnym sensie) "nie robi" wielkość koła. Nawet balon odpada - w końcu 0.5*175 to mniej niż 0.5*195.

Co sądzicie? Czego mogę nie wiedzieć? Rozważam przejście w trakcie sezonu na takie koła w 106 bez szpery, a nawet jeśli do tego nie dojdzie, to po prostu ciekawi mnie ten temat.
piwo
Większy rozmiar koła to większy styk powierzchni przylegania opony do asfaltu. Kolo do asfaltu nie styka się punktowo tylko ugina i tworzy w przybliżeniu powierzchnie o kształcie prostokąta. Przy większej średnicy koła ten prostokąt będzie większy. Są też inne zalety większe średnicy. Trudniej przegrzać taka oponę bo jest dłuższy obwód do wystudzenia, więc przy hamowaniu i przyspieszaniu lepszą trakcja,, łatwiej odprowadzić tez wode więc lepiej zachowa się koło na mokrym. Wady to ciężar, większą inercja i dłuższe przełożenie napędu( zmniejsza się jakby przełożenie glowne w skrzyni) co powoduje gorsze przyspieszenia
Gumi5
Oki, teraz już wszystko rozumiem smile.gif Dzięki
Slawo2000
Koło o większej średnicy powinno też teoretycznie dać niższe opory toczenia.
CZUCZU
Zamiast slika 205 na 15 montują 255 na 13. Wtedy w ciasnych zakrętach jest lepiej, ale już pod górę w kielcach 15 lepiej się zachowuje. Ale na kartingowy będzie lepiej
karolluczak
I jeszcze zmienia sie promien zataczania smile.gif
Gumi5
W jaki spsób? Jeśli środek opony nadal jest w punkcie jej obrotu, to jak?
Bio
CYTAT(Gumi5 @ Sun, 10 Dec 2017 - 12:25) *
W jaki spsób? Jeśli środek opony nadal jest w punkcie jej obrotu, to jak?

szerokość i odsadzenie felgi zmienia promień zataczania.
MadeInPoland
CYTAT(Bio @ Sun, 10 Dec 2017 - 17:54) *
szerokość i odsadzenie felgi zmienia promień zataczania.


Odsadzenie oczywiście zmienia jak również średnica koła. A jak ma zmieniać szerokość koła?
olozwirski
W felgę 15 wejdzie większy hamulec.
flapjck1
CYTAT(olozwirski @ Thu, 11 Jan 2018 - 00:30) *
W felgę 15 wejdzie większy hamulec.

i to jest clou dlaczego sa wieksze kola stosowane aktualnie smile.gif
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.