Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Płyn hamulcowy do dynamicznej jazdy autem z ESP
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Technika jazdy samochodem po zakrętach
xtremesystems
Od razu wykluczam RBF 600 i 660 ze wzgledu na cene



tak naprawde waham sie miedzy obojetnie jakim płynem dot5.1 lub ate typ 200.

obecnie mam ate sl6 i abs i esp dzialaja normalnie

natomiast ATe typ 200 ma dwukrotnie wiekszy Vi (lepkosc ) niz ate sl6

oba maja norme dot4 ale do aut z abs i esp zalecany jest sl6 badz wlasn nie dot 5.1



jezdzil ktos na ate typ 200 autem z esp?
srbenda
Przecież RBF600 i RBF660 kosztują śmiesznie mało.
jackkpl
Nawymiane calego plynu pojdzie 1.5 butelki rbf600 po 20zl kazda. Taki majatek? Ten plyn znosi znacznie wiecej nixz jakikolwiek dot4 lub 5.1
xtremesystems
to tak czy inaczej rbf600 ma vi 1700 czyli jeszcze wuecej niż typ200 i duzo wiecej niz zalecane do Esp 5.1 badz dot 4 class 6 [maja vi w granicach 700~900]

jezdzil ktos na rbf w aucie z Esp?
srbenda
Ja jeżdżę. Żadnych cyrków.
jackkpl
CYTAT(xtremesystems @ Wed, 21 Sep 2016 - 06:23) *
to tak czy inaczej rbf600 ma vi 1700 czyli jeszcze wuecej niż typ200 i duzo wiecej niz zalecane do Esp 5.1 badz dot 4 class 6 [maja vi w granicach 700~900]

jezdzil ktos na rbf w aucie z Esp?


A co ma do tego ESP? Przeciez tam nie ma technologii kosmicznej, masz zaworki upuszczajace cisnienie + pompe, ktora produkuje cisnienie (do esp).
G4 Racing
Z lepkością płynu hamulcowego jest trochę inaczej niż z temperaturą wrzenia. To nie tak, że im wyższa lepkość kinematyczna to płyn jest lepszy. W układach ESP, szczególnie drugiej generacji, jest niestety trochę technologii kosmicznej. Prócz zaworów i pompy, jest jeszcze sieć kanalików o bardzo małym przekroju. Aby wyprowadzić samochód z opresji, płyn hamulcowy musi przepływać w nich błyskawicznie, a zarazem precyzyjnie dawkować ciśnienie. Dlatego nie może mieć miejsca dławienie przepływu. Producenci zalecają do tych układów DOT4+ o obniżonej lepkości kinematycznej lub DOT5.1, który charakteryzuje się dodatkowo nieco wyższą temperaturą wrzenia. To tak jakby pić przez rurkę colę i miód.
Pozdrawiam
srbenda
To jaki będzie efekt? "Otępienie" ESP czy całkowity brak działania?
G4 Racing
W normalnych temperaturach różnica w działaniu ESP będzie niewyczuwalna. Nie oznacza to jednak, że będzie działał zgodnie z założeniami. Jednak w temperaturach niskich, zimą, gdy ESP może być najbardziej potrzebne, mogą pojawić się zakłócenia w jego pracy. Jednak kierowca nie jest w stanie tego ocenić. W sytuacji krytycznej decydują milisekundy. To tak jakby wlać do silnika olej 10W40 zamiast 0W20. Na obydwu silnik pracuje i jest smarowany. Tylko co dalej? Dlaczego takie a nie inne zalecenia producenta?
jackkpl
CYTAT(januszg @ Thu, 22 Sep 2016 - 20:17) *
W normalnych temperaturach różnica w działaniu ESP będzie niewyczuwalna. Nie oznacza to jednak, że będzie działał zgodnie z założeniami. Jednak w temperaturach niskich, zimą, gdy ESP może być najbardziej potrzebne, mogą pojawić się zakłócenia w jego pracy. Jednak kierowca nie jest w stanie tego ocenić. W sytuacji krytycznej decydują milisekundy. To tak jakby wlać do silnika olej 10W40 zamiast 0W20. Na obydwu silnik pracuje i jest smarowany. Tylko co dalej? Dlaczego takie a nie inne zalecenia producenta?


Przecież płyn leci tymi samymi kanalikami, czy to pompuje pompa ESP, czy kierowca. Ja na RBF 600 nie zauważyłem otępienia ESP, a przy -10 zdarzało mi się zmuszać ESP do pracy na rondzie (na letnich oponach w tylnonapedowce!).
Dodatkowo żeby aktywować hamulce, to trzeba przepompować jakieś mililitry płynu. Przy odpowietrzaniu 10 pełnych naciśnięć hamulca wywala 50-100 ml płynu.
xtremesystems

no i plyn majac wieksza gestosc leci wolniej przy takiej samej sile działania pompy
jackkpl
CYTAT(xtremesystems @ Fri, 23 Sep 2016 - 06:23) *
no i plyn majac wieksza gestosc leci wolniej przy takiej samej sile działania pompy


nie gestość tylko lepkość.
Skoro RBF600 spelnia normy DOT4, to w czym problem? Producent zaleca lać dot4, taki można lać.
Aż spojrzałem w karty płynów, bo takie dyskusje w stylu "a bo mi się wydaje" są bezsensu:

Motul 5.1
Dry boiling point 272 °C / 522 °F
Wet boiling point 185 °C / 365 °F
Viscosity at -40°C (-40°F) 820 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) 2.1 mm²/s

Motul 3&4

Dry boiling point 245 °C / 473 °F
Wet boiling point 160 °C / 320 °F
Viscosity at -40°C (-40°F) 1350 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) 2.3 mm²/s

Motul RBF 600
Dry boiling point 312 °C / 594 °F
Wet boiling point 205 °C / 401 °F
Viscosity at -40°C (-40°F) 1750 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) 2.5 mm²/s

Jak widać przy -40 RBF600 ma 2x większą lepkość niż 5.1, natomiast tylko 30% większą niż "zwykły" dot4. Przy temperaturze 100 stopni różnica 20%.

Nadal nie zmienia to faktu, że układy hydrauliczne zamknięte nie mają wielkich przepływów płynu, bo ciecze są nieściśliwe. W dobrym samochodzie pedał hamulca praktycznie stoi w miejscu, niezależnie od tego, jak mocno na niego naciskamy. Nie ma więc przepływu płynu, tylko zmiana ciśnienia.

Jak już pisałem, używam RBF600 w dupowozie i aucie na tor. Obydwa auta jeżdżą cały rok i ja nie zaobserowałem wolnego działania ESP. Może jest jakiś szczególny przypadek, gdzie ESP zacznie szaleć, ale to powinno być wyraźnie napisane w instrukcji, że używać płynu 5.1,a nie 4. Ja jeszcze się z takimi wymaganiami nie spotkałem.

Inna sprawa, że taki RBF600 przy 0 będzie pewnie miał lepkość jak dot5.1 przy -20. Jak ktoś jest w stanie zauważyć różnicę działania ESP/ABS w takich warunkach, to tylko pogratulować wink.gif.
GodISmE
Znalazłem w lokalnym sklepie butelke Castrol React SRF, w miare tanio ale z sierpnia 2015 data produkcji! Brać czy nie ryzykować?
Tom-Lee
W sumie jak byl nie otwierany to...natomiast ja w identycznej sytuacji olalem temat i wlalem swiezo datowany.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.