CYTAT(xtremesystems @ Fri, 23 Sep 2016 - 06:23)
no i plyn majac wieksza gestosc leci wolniej przy takiej samej sile działania pompy
nie gestość tylko lepkość.
Skoro RBF600 spelnia normy DOT4, to w czym problem? Producent zaleca lać dot4, taki można lać.
Aż spojrzałem w karty płynów, bo takie dyskusje w stylu "a bo mi się wydaje" są bezsensu:
Motul 5.1
Dry boiling point 272 °C / 522 °F
Wet boiling point 185 °C / 365 °F
Viscosity at -40°C (-40°F) 820 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) 2.1 mm²/s
Motul 3&4
Dry boiling point 245 °C / 473 °F
Wet boiling point 160 °C / 320 °F
Viscosity at -40°C (-40°F) 1350 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) 2.3 mm²/s
Motul RBF 600
Dry boiling point 312 °C / 594 °F
Wet boiling point 205 °C / 401 °F
Viscosity at -40°C (-40°F) 1750 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) 2.5 mm²/s
Jak widać przy -40 RBF600 ma 2x większą lepkość niż 5.1, natomiast tylko 30% większą niż "zwykły" dot4. Przy temperaturze 100 stopni różnica 20%.
Nadal nie zmienia to faktu, że układy hydrauliczne zamknięte nie mają wielkich przepływów płynu, bo ciecze są nieściśliwe. W dobrym samochodzie pedał hamulca praktycznie stoi w miejscu, niezależnie od tego, jak mocno na niego naciskamy. Nie ma więc przepływu płynu, tylko zmiana ciśnienia.
Jak już pisałem, używam RBF600 w dupowozie i aucie na tor. Obydwa auta jeżdżą cały rok i ja nie zaobserowałem wolnego działania ESP. Może jest jakiś szczególny przypadek, gdzie ESP zacznie szaleć, ale to powinno być wyraźnie napisane w instrukcji, że używać płynu 5.1,a nie 4. Ja jeszcze się z takimi wymaganiami nie spotkałem.
Inna sprawa, że taki RBF600 przy 0 będzie pewnie miał lepkość jak dot5.1 przy -20. Jak ktoś jest w stanie zauważyć różnicę działania ESP/ABS w takich warunkach, to tylko pogratulować
.