Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: LED vs Xenon
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Off-topic
Stron: 1, 2, 3
MadeInPoland
Cześć, zainteresowałem się tematem ponieważ mam opcję na zakup LED. Sprzedawca poleca, chwali, że lepsze od xenonów.
Obejrzałem ten film i wg mnie xenon świeci lepiej od LED:
https://www.youtube.com/watch?v=mI0hXiKGv8I

Co myślicie? Macie doświadczenia z LEDami? Co mi z tego, że zobaczę wyraźnie przed samą maską kogo za ułamek sekundy przejadę? Bardziej przekonuje mnie szeroki kąt xeonów i to jak świecą w dal.
MisioLBN
Chodzi Ci o ledy w miejsce żarówek ? Znajomy miał w Voyagerze bo tam xenon na mijania ale na długich h11 i załozył ledy. Świeciło to baaardzo mocno ale rzecz jasna sprawa nie legalna.
MadeInPoland
Normalne soczewki LED zamiast żarówek. Dlaczego nielegalna? Nie pytam o kolejny mit tylko o fakty.
done4
Nielegalna bo auto musi być wyposażone w spryskiwacze reflektorów i samo-poziomowanie, dodatkowo lampy ksenonowe są wykonane z innych materiałów odpornych na wysokie temperatury.
Często po zamontowaniu ksenonów w zwykłych lampach topi się lustro i miejsce mocowania żarówki a klosz lampy matowieje.
MisioLBN
Ja z 2 lata temu chciałem coś takiego ale wrzucić to w seryjną lampę zamiast mijania. Widziałem jak to świeciło u znajomego i zrobiło na mnie mega wrażenie. On założył ledy bo go wkurzało że hamerykańce w długie dają w dalszym ciągu halogen. Ja temat odpuściłem bo okazało się że w seryjnej lampie w światłach mijania na 100% bd oślepiał ludzi. Jest mnóstwo filmików w necie gdzie pokazują że bardzo źle seryjna lampa rozprasza takie światło.
Maxim555
O ile pamięć nie płata mi figla, to Wombat montował sobie LEDy w Lexie, może zda relacje.
Honada
Z mojego doswiadczenia moge Ci powiedziec ze biksenony sa o lata swietlne przesd LEDami. Zdecydowanie jasniejszy snop swiatla, bialy a nie jakis fioletowy. 2 lata temu w Aachen bylem w fabryce Philipsa. Niemiec ktory mnie oprowadzal stwierdzil jednoznacznie ze wtedy zadne full ledy nie mialy podejscia do biksenonow. Ja bym w LED-y poki co sie nie pchal.
Kras
CYTAT(MadeInPoland @ Tue, 01 Mar 2016 - 13:05) *
Normalne soczewki LED zamiast żarówek. Dlaczego nielegalna? Nie pytam o kolejny mit tylko o fakty.

Bo lampa ma homologacje do danego zrodla swiatla i zmienianie go sobie na xenon czy LED jest nielegalne. Kwestia czepialstwa przy kontroli itp to juz cos zupelnie innego. Poza tym tak jak przedmowca wyzej - zestawy xenonowe swieca zdecydowanie lepiej niz ledowe, mozna nawet obejrzec sobie rozne porownania na youtubie. Wiec jak juz cos pakowac to raczej xenon.
MadeInPoland
Freedom is granted with regard to the frontal glass, the reflector
and the bulbs.
michas_j
CYTAT(done4 @ Tue, 01 Mar 2016 - 13:22) *
Nielegalna bo auto musi być wyposażone w spryskiwacze reflektorów i samo-poziomowanie


Nieprawda. Odebraliśmy w firmie kilka aut wyposażonych fabrycznie w lamy LED'owe i nie mają spryskiwaczy, bo nie jest to wymagane. Inaczej sprawa ma się z Xenonami, tu w EU muszą być spryskiwacze.
Co do samych różnic zauważyłem tylko że Xenon świecił dalej, LED ma moim zdaniem ładniejszą barwę. Myślę, że żywotność też będzie na korzyść LED.
Honada
CYTAT(michas_j @ Tue, 01 Mar 2016 - 15:30) *
Nie prawda. Odebraliśmy w firmie kilka aut wyposażonych fabrycznie w lamy LED'owe i nie mają spryskiwaczy, bo nie jest to wymagane. Inaczej sprawa ma się z Xenonami, tu w EU muszą być spryskiwacze.
Co do samych różnic zauważyłem tylko że Xenon świecił dalej, LED ma moim zdaniem ładniejszą barwę. Myślę, że żywotność też będzie na korzyść LED.


Co ciekawe nowy mustang ma ksenony i nie ma ani samopoziomowania ani spryskiwazy. Regulacja jeat rezna, jak w zwyklych halogenowkach wink.gif
MatiSC
Ksenon świeci jaśniejszym światłem, ale LED daje dużo lepszą możliwość kształtowania wiązki świetlnej, przez co w praktyce jest wydajniejszy.
Powinien też być trwalszy i pobierać mniej energii, czego następstwa są dość oczywiste chyba.
Fiki
Ostatnio miałem okazję zapoznać się dość dobrze z adaptacyjnymi LEDami w testowej F30. Być może to przez aktywność w czasie jazdy, a nie samo natężenie światła, ale zrobiły na mnie piorunujące wrażenie. W ogóle nie zauważyłem, żeby wiązka miała być zbyt wąska czy niejednorodna, itp. Co prawda, moim głównym punktem odniesienia jest tylko zwykły (nienaganny z resztą) bi-xenon w E60, ale nie wchodząc w szczegóły - dużo większy komfort podczas nocnej, autostradowej podróży zapewniają takie LEDy.

BTW. Materiał porównawczy z Autocentrum moim zdaniem baaardzo niemiarodajny i w ogóle bym się nim nie sugerował.
prnit
Mamy w passku B8 nowe ledy z opcją automatycznych świateł długich itd. Według mnie xenon nie ma podejścia do tej technologii, jest b. jasno i wiązka światła sama dopasowuje się do drogi, na trasach dwupasmowych i w mieście nie ma to większego znaczenia ale jak się wjedzie na mazurskie drogi czy inne których u nas jest pełno to rożnica jest kolosalna. Polecam Ledy!
bobr4
Prnit - polecasz bo sa w seri. A mowa jest o dolozeniu ledow do lamp do nich nieprzystosowanych.
Patrzac na filmik wrzucony wyzej widac wyraznie ze led bedzie oslepial.
prnit
aaaa no to ja bym się w to nie bawił..będzie oślepiać na 100%
Salieri
W hidretrofit można kupić soczewki ze zintegrowanym ledem. Takie coś raczej by nie oślepiało jeśli byłoby dobrze ustawione wink.gif Tylko to wiąże się z przebudową reflektora.
ww#296
Ledy - montowane w miejsce innego źródła światła - nie mają racji bytu - dlatego, że sam emiter jest płaski i świeci tylko w jedną stronę - do tego sam emiter wytwarza sporo ciepła i musi to ciepło odprowadzić na podłoże a potem na radiator - dlatego zrobienie odpowiednio mocnego zespołu Ledów, aby dawały porównywalna ilość lumenów do żarnika ksenonowego i jeszcze potrafiły odprowadzić ciepła z takiej mocy do tego to wszystko w miejscu światła alnika ksenonowego - po prostu się nie da.
Co innego w reflektorze skonstruowanym od podstaw do Ledów - pozostaje tylko problem odprowadzenia ciepła.
Jeszcze jednym minusem światła ledowego jest widmo tego światła - jest ono bardzo niepełne - przez co trochę gorzej odbierane i odbija się to również na tzw wskaźniku CRI - czyli zdolności odwzorowania barw.
Rozwiązania dedykowane (fabryczne) stwarzają nowe możliwości projektantom plamy świetlnej przed samochodem - taka bateria Ledów może świecić adaptacyjne - Czyli oświetlac wybrana część drogi przed samochodem i może sie to błyskawicznie zmieniać.

Xenon - oczywiście światło powstaje w inny sposób niz w zwykłej zarówce - ale generalnie sam emiter może mieć porównywalne rozmiary do żarnika żarówki - dlatego czasem wystarczy niewielka korekta optyki aby palnik ksenonowy działał całkiem dobrze w reflektorze przystosowanym do żarówki - Ale trzeba pamiętać o tym że 35 Watowy palnik ksenonowy produkuje około dwa razy więcej światła niż żarówka.
światło ksenonowe ma taka właściwość, że pełna wydajność uzyskuje w najlepszym razie po paru sekundach - dlatego do świateł drogowych nie specjalnie się nadaje, aby obejść ten problem i mieć równie dużo światła na długich co na cały czas włączonych krótkich, konstruktorzy stworzyli protezę nazwana "biksenonem" to nic innego jak system mechanicznych przysłon który ogranicza ilość i rozkład światła tak aby spełnić normy świateł mijania (nie oślepiać jadących z przeciwka) i odsłaniających emiter gdzie chcemy jechać na długich. A palnik ksenonowy ciągle świeci tak samo.
Palnik ksenonowy ma jedna nieprzyjemna cechę - oprócz światła widzialnego emituje bardzo dużo fal z zakresu UV - dlatego nie jest stosowany np tak gdzie pracują ludzie.
Promieniowanie UV - powoduje dezintegrację plastyku. Dlatego nieprzystosowane do nich odbłyśniki i poliwęglanowe szkła współczesnych reflektorów żółkną i znikają - najśmieszniejsze jest to że reflektory starej daty -szklano metalowe znoszą to bez zająknięcia problemy dotyczą tylko współczesnych konstrukcji, również tych z zamontowanym fabrycznie ksenonem.
Standardowy palnik i przetwornica pracują z mocą 35 Watt (również tzw chińskie HID). Dlatego ciepła jest znacznie mniej niż z klasycznej żarówki która ma 55 watt i jeszcze większość to ciepło. Więc topienie cieplne w okolicach sprawnego palnika można włożyć miedzy bajki.

Co do legalności - Każdy reflektor dostaje homologację na konkretne źródło światła - jest oznaczenie na reflektorze zawsze. Jeśli faktyczne źródło światła jest inne - jest nielegalne - bez względu na zamontowane, spryskiwacze, poziomowanie i jakiekolwiek kosmiczne technologie. Niektóre samochody maja homologacje na ksenon bez systemów oczyszczających lub poziomujących.

Więc odpowiedź na Twoje pytanie - jesli masz obecnie sprawny system ksenonowy - zakładanie innego źródła światła do tych reflektorów będzie raz, że nielegalny a dwa nieefektywne. Kojarze coś, że poruszasz się starszym modelem Audi - te auta słyna ze słabej powłoki odblaskowej na soczewce - może w celu poprawienia tego warto to sprawdzić i ewentualnie oddać lustro soczewki na ponowne napylenie warstwy odblaskowej? firmy sie tym zajmujące napylają powlokę aluminiową przez co taki zabieg jest trwalszy niż fabryczne, ekologicznie napylanie bez użycie "niebezpiecznych" substancji. Ostatnio taki zabieg przeprowadzałem u siebie i koszt razem z wysyłką całych reflektorów zamkną się poniżej 400 zł. Firma przy okazji sprawdziła zużycie palników ksenonowych które były w tych lampach (świeciły cały czas) i stwierdziła, że wydajność ich to 25 % fabrycznych parametrów i oczywiście jeszcze je wymieniłem, ale ilość światła nieporównywalna.
FF2004
W niektórych nowych autach są xenony 20W, które generują na tyle mało światła, że nie jest konieczny układ czyszczenie reflektorów (spryski). Ważne, aby klient był zadowolony, że ma xenony w nowym aucie a producent zaoszczędził.

Poza tym jechałem nowym Leonem z oświetleniem LEDowy i akurat w tym samochodzie światła są słabe, nie warte ani złotówki dopłaty.
Honada
CYTAT(FF2004 @ Tue, 01 Mar 2016 - 19:42) *
W niektórych nowych autach są xenony 20W, które generują na tyle mało światła, że nie jest konieczny układ czyszczenie reflektorów (spryski). Ważne, aby klient był zadowolony, że ma xenony w nowym aucie a producent zaoszczędził.

Poza tym jechałem nowym Leonem z oświetleniem LEDowy i akurat w tym samochodzie światła są słabe, nie warte ani złotówki dopłaty.


Dokladnie. Do tej listy mozna dodac np. Full ledy w nowym Volvo XC90. Wracaj z Gdańska dwukrotnie obmywałem reflektory na drodze bo nie wierzyłem, ze w tej klasie aut dali tak słabo działający wynalazek. Dwa dni pozniej wsiadłem w Focusa ST Diesel i wróciłem do Gdanska w pelnym komforcie dzieki biksenonom.

Passat ma faktycznie lepsze LED-y niż Seat Leon, ale nadal uważam, że mimo dużego obszaru jaki reflektory oświetlają, to jasność jest słabsza niż ksenonach i to widać. Często zmieniam auta i naprawdę łatwo dostrzegam to czy w testówce są zamontowane ksenony czy LED-y. Co do automatycznych świateł to wg mnie najlepiej radzą sobie Active high beamy w Volvo (s60) i adaptacyjne reflektory w BMW. W Passacie i Volvo XC90 zdarzało się, że system nie dostrzegał jadących z naprzeciwka aut w trakcie opadów deszczu lub lekkiej mżawki. Jest potencjał LED-ach, ale w dobie powoli raczkujących świateł laserowych może on nie wystarczyć.
Drzewo
Przeskok pomiędzy ledami a ksenonani jest tak duży, jak pomiędzy zwykłymi żarówkami, a ksenonami. Testowałem wielokrotnie w samochodach, którymi jeździłem lub posiadałem. Niestety technologia idzie naprzód czy to się komuś podoba czy nie.
Ledy nie wymagają spryskiwaczy, jedną z ich wad jest to, że lampa potrafi zamarzać, ale w naszym klimacie to rzadko się zdarza.
MadeInPoland
Żeby była jasność. Ja nie zamierzam wymieniać xenon na LED. Ani w samochodzie, ani w garażu, ponieważ wiem, że sprawność żarnika xenonowego (lub świetlówkii) jest wyższa niż LED.
Do kupienia mam LED z soczewką z jakiegoś lexusa GS, oryginalny zestaw, który nic nie oślepia, nie przesadzajcie, nie zamierzam montować samej a'la zarówki do reflektora H4 z malucha.

Ja po prostu uważam, że to świeci gorzej od xenon i pytam Was czy też to zauważyliście.
Z innej beczki to dzisiaj dotarło do mnie 10 różnych LED W5W z allegro i wszystkie to jest k...a jedno wielkie oszustwo. Pobór prądu max 0,07 A, gdzie 5W wolfram pobierał 0,4 A i co najbardziej śmieszne to nie zależy od tego czy jest w W5W 9 czy 13 ledów 5050. Testowałem też 5630 i ku..wa 5W W5W żarnik masakruje całe to pie.....ne towarzystwo. Tyle w temacie LED z allego. Powinno być w zasadzie adagio jeśli już.
Aha, jeszcze przetestowałem H7 33x5630 i bierze tylko śmieszne 0,5A. Nie napisałem jeszcze temu p....wi, że jest pie....m oszustem jak wszyscy na allegro. Wolałem napić się stanislava z koleżanką. Pzdr i sorry za moc z % jeśli ekspresja nadmierna.

P.S. Wszystkie testowane LED w5w świecą słabiej niż zwykła żarówka W5W. Na tyle słabiej, że zdroworozsądkowo myśląc nawet pod wpływem % nie zdecyduję się na montaż tego g...a z portalu aukcyjnego adagio non troppo.
Wg moich doświadczeń LED z pierdollegro mają sprawność MAX ok 50lumenów/W. Nie tak jak niby mają mieć 100lumenów/W.
Nie wiem jak oświetlenie samochodowe LED Phillipsa. Mam lampkę rowerową Phillips saferide 80 i trzeba przyznać, że napierd...a.
Pzdr
kris4cars
Kiedyś gdy Ledy były tylko myślą w seryjnych autach czyli jakieś 2-3 lata wstecz trafiłem na film którego nie jestem teraz w stanie znaleźć. Gość testował 3 albo 4 rodzaje ledów zamiennych z h4 na reflektorze z favority. Wniosek był jeden dla wszystkich ledów, markowa żarówka świeciła idealnie w porównaniu do drogiego zestawu ledów. Generalnie rozjechana wiązka światła i brak granicy światło-cienia
Drzewo
Nie wiem jakie ledy wy testowaliście i sprawdzaliście. Ja zrobiłem na ledach ok 70tyś km, a na ksenonach grubo ponad 600tyś i dla mnie xenon to coś przestarzałego i słabo świecącego w porównaniu do leda.
MadeInPoland
Drzewo wg tego:
https://en.wikipedia.org/wiki/Headlamp#HID

zenon podaje 76lumenów/W. LED niby super zajeb..y 80-110, gdzie tak na serio to pewnie z 70, albo i mniej. Dodatkowo 'z wiekiem' maleje skuteczność LED szybciej niż zenona. Weź jeszcze pod uwagę, że część energii w przypadku LED wpierd...a wentylator.
Wnioski nasuwają się same, co widać zresztą w filmach yt. Na żywca brykam z zenonami od lat, ale LED OEM nie miałem .
Napaliłem się nieco, ale jednak jedna wielka ściema z tym LED jeszcze. Inna bajka będzie z oświetleniem laserowym. LED się nie przyjmie. Zakład?
Honada
CYTAT(Drzewo @ Tue, 01 Mar 2016 - 22:21) *
Nie wiem jakie ledy wy testowaliście i sprawdzaliście. Ja zrobiłem na ledach ok 70tyś km, a na ksenonach grubo ponad 600tyś i dla mnie xenon to coś przestarzałego i słabo świecącego w porównaniu do leda.


no to ja zapytam inaczej, jakich ksenonów Ty używałeś? Bo np. we wspomnianym przeze Mustangu ksenony to są tylko z nazwy wink.gif Jakbyś był z Warszawy, to bym podskoczył jutro wieczorem do Ciebie bo odbioram S-Maxa. Zapewne bedzie na bi-ksenonach. Naprawdę dają radę, światło jest bialutkie, granica światła wyraźna, a do tego są skrętne. Nie twierdzę, że wszystkie LED-y są złe, ale ta technologia jest moim zdaniem nadal słabo rozwinięta. Dla mnie to one świecą na fioletowo w większości, a mnie biel bardziej pasuje bo więcej widzę.

Jesteś z Wawy lub bliskich okolic?
ww#296
Led, ksenon, zwykła żarówka - to źródło światła - każde z nich i pojedynczo i z osobna może mieć różna wydajność - żarówka żarowa halogenowa 55 wat ma okolice 1500 Lumenów, pal;nik ksenonowy z przetwornicą 35 Wat ponad 3000 Lumenów, Ledy mogą mieć różną wydajność nie wiem o jakiej mówią przepisy - ale pewnie nie więcej niż 3000 Lumenów w przypadku świateł mijania.
A to jak to wygląda przed samochodem, jaki jest zasięg i szerokość świecenia zależny od reflektora.
Wynika z tego, że gadanie - Ledy są lepsze bo dalej świeca w aucie którym kiedyś jechałem - jest kompletnie nic nie warte, ponieważ w innym aucie i innym reflektorze ten sam emiter LED lub ten sam palnik Ksenonowy, lub ta sama żarówka Halogenowa będzie świecił zupełnie inaczej.
Więc możecie mówić - np Mercedes S z roku 2014 ma najlepiej świecące światła mijania - w technice LED.
żarówka Halogenowa w światłach mijani nie może emitować więcej niż bodajże 1800 Lumenów
Palnik ksenonowy nie może emitować więcej niż 3200 Lumenów

To wynika z przepisów homologacyjnych a nie możliwości technicznych - nie wiem co mówią przepisy o źródłach światła innych -np Ledowych.

A bi ksenon nie świeci lepiej ze względu na to że jest biksenonem.

Madeinpoland - nie zgadzam się co do reflektorów laserowych - to zbyt skomplikowana technologia aby przyjęła się na tyle aby być dominująca - zawsze będzie droższa od np oświetlenia Ledowego. Led jest prosty - prostszy od Xenonu - to tylko emiter z którego trzeba odprowadzić ciepło i to cały problem - reflektor (lustro) może być mnij skomplikowany niż ten od światła żarowego lub Xenonowego i dużo łatwiej zrealizować oświetlenie adaptacyjne - bo po prostu wystarczy wygasić lub rozświetlić poszczególne emitery - bez skomplikowanych i drogich w produkcji rozwiązań mechanicznych.
A Ledy - będą po prostu najtańszym źródłem światła - obecnie już mogłyby być tańsze ale za względów marketingowych jest i jeszcze przez kilka lat będzie w ten sposób eksploatowane.

Za kilkanaście może kilkadziesiąt lat w najbardziej luksusowych pojazdach wróci oświetlenie żarowe - bo jest po prostu najlepsze pod względem jakości (zawiera w sobie pełne pasmo częstotliwości).
a laserowe - źródłem światła jest również półprzewodnikowa dioda, ale składa się również z luster które mocno komplikują mechanicznie konstrukcje.
Wombat
w skrócie - i nie o fabrycznych zestawach - ale o retrofitach czyli wpakowania w starą lampę odbłyśnikową H4/H7..itd żarówki LED.
Mam tych żarówek od groma.. bardzo różnych z kilku generacji z ostatnich 3-4 lat.
Świeci to zarypiście, stare brudne pasy na jezdni i zasyfione znaki niemal błyszczą własnym światłem - nigdy nie widziałem tego aż tak na żadnym xenonowym zestawie - tylko niestety nie jest to proste. Tzn zrobienie tego tak żeby świeciło z sensem a nie wszędzie dookoła.
Efekt "świecącego otoczenia" uzyska się nawet na słabym - np 15W - zestawie LED. Pozostaje kwestia takiego "realnego" świecenia czyli oświetlania przedmiotów matowych lub słabo odbijających światło.
Tutaj wkracza kwestia mocy takich żarówek. Zestawy opisywane jako HighPower LED Cree i podobne o mocy 20-25W na żarówkę to konkurencja dla motocyklowych żarówek HS1 35/35W (czyli tych słabszych H4).
Dopiero zestawy 30-40W na żarówkę dają tyle światła co przyzwoite H4 czy H7.
Od razu wybić sobie z bani wstawienie takiej żarówki zamiast H4. Wypalicie oczy wszystkim. Chiński xenon wsadzony w taką lampę to w kategorii "oślepianie" to przy takim LED to mały pedał z krótkim wackiem.
Ale w soczewce to jest mistrzostwo świata.
Pozostaje kwestia chłodzenia takiego zestawu i hałasu jaki produkuje aktywne chłodzenie.
LED w H4

LED 20W w soczewce


jakość odcięcia
słabszy z lewej to 20W LED w soczewce, z prawej i mocniejsze - H4



to jest 20W LED vs 55W H4 (55W na krótkich). Przy 30-40W LED odcięcie jest identyczne tylko przewaga mocy jest po prawej stronie.

niżej lampa H4 z Lexusa LS i na niej lampa bez klosza z soczewką VALEO Bixenon (Audi/VW) z 20W led.


poziom hałasu generowany przez aktywne chłodzenie w takich chińskich LED "z paczki".. wkręca się około 40 sekundy filmu. Ten wentylatorek ma z 6000rpm, cudów nie ma.
Olsen
W kwestii czy samopoziomowanie i spryskiwacze są obowiązkowe i kiedy są.

CYTAT
Wysokie dopłaty do reflektorów ksenonowych w nowych samochodach jeszcze do niedawna dało się w miarę uczciwie uzasadnić. Obok reflektorów wyposażonych w palniki wyładowcze należało umieścić pod maską przetwornice, zapłonniki, a ponadto – na podstawie obowiązujących przepisów – trzeba było zaprojektować układy automatycznego spryskiwania reflektorów i samopoziomowania ich, by uniknąć oślepiania aut nadjeżdżających z przeciwka. Tyle że obowiązek montowania spryskiwaczy nie wynikał (i nie wynika – nic się w tej kwestii nie zmieniło) z samego faktu, że lampy są ksenonowe, lecz z tego, że źródło światła (żarówka lub palnik ksenonowy) emituje strumień świetlny (po naszemu: ilość światła) ponad 2 tys. lumenów. Do niedawna palniki ksenonowe emitowały 3,2 tys. lumenów i miały moc nominalną 35 W, co pozwalało uzyskać doskonałe oświetlenie drogi przed autem.

Z punktu widzenia producentów aut ich wadą był obowiązek montażu kosztownego osprzętu. Z czasem pojawił się jeszcze inny kłopot: palnik ksenonowy (część eksploatacyjna – odpowiednik żarówki), dawniej bardzo drogi, stał się powszechnie dostępny. Za 100-150 zł można dziś kupić markowy, oryginalny palnik dobrej jakości, a za znacznie mniej – dalekowschodni zamiennik.

Nie może być lepiej, ale może być inaczej!

Tzw. wiodący producenci oświetlenia we współpracy z producentami samochodów postanowili zaradzić tym problemom i dać zajęcie swoim fabrykom ksenonów na kolejne lata: wymyślono typy palników, które trafi ają pod maski wielu nowych aut. Nowe typy palników (np. D5S, D8S i in.) mają już nie 35 W mocy, lecz tylko 25 W i emitują strumień świetlny nie na poziomie 3200, tylko 2000 lm. Zalety: nie trzeba już obowiązkowo montować spryskiwaczy, samopoziomowanie lamp też jest już tylko wyborem producenta. Korzyść kolejna: na rynku nie ma zamienników palników ksenonowych (odpowiedników żarówek) nowych typów. Choć koszt produkcji jest zbliżony w przypadku starszych i nowszych palników, to dzięki całkowitemu brakowi zamienników np. Citroën może pozwolić sobie, by za jeden 25-watowy palnik typu D5S do nowego C4 Picasso żądać, uwaga, 840 zł! Inni producenci nie są dużo bardziej wyrozumiali dla kieszeni swoich klientów. Nie ma w tym, jak się łatwo domyślić, żadnego technicznego uzasadnienia. Dodajmy, że taka banalna rzecz jak palnik nie jest obecnie dostępna w każdym autoryzowanym serwisie. Zamówisz – sprowadzimy, a na razie autem można pojeździć w dzień.

Jeśli chodzi o punkt widzenia klientów, to trzeba to powiedzieć jasno: lampy 25-watowe dają mniej światła niż 35-watowe, i choć efekt oświetleniowy zależy w dużej mierze od dopracowania optyki, to nie brakuje już na rynku aut z ksenonami, które świecą tylko trochę lepiej niż lampy z żarowkami halogenowymi.

Przyszłość rysuje się ciemno Przyszłością są lampy diodowe, ale i w tym przypadku nie oczekujmy, że nowoczesne znaczy lepsze. Po pierwsze, nie jest prawdą, że diody są wieczne: nie są, pod wpływem ciepła stopniowo zmniejsza się ich wydajność. Po drugie, producentom i w tym przypadku zależy, by ograniczyć wydajność oświetleniową refl ektorów, co pozwala zrezygnować ze spryskiwaczy (nie ma ich nawet w najnowszym Mercedesie E) i innych drogich rozwiązań. Co nie znaczy, że w razie jakiejkolwiek usterki koszty naprawy będą niskie – na to lepiej nie liczyć.
http://moto.onet.pl/uwaga-absurd-producenc...w-butelke/882mh
Wombat
artykuł jest z 2013 r. i już się trochę zestarzał.
Teraz idą w światła laserowe. To jest nowość na topie.
Tylko niech ktoś sobie nie wyobraża że to jest laser (uprzednio skupiony) rozproszony żeby równo świecił - to bez sensu.
To jest światło z diody laserowej (niebieskiej) świecące na fluorofor który pod wpływem tego światła lasera zaczyna świecić na biało - i dopiero tym oświetla się drogę.
MK
Jako ciekawostke mogę dodać coś o awaryjności ledów. Rozmawiałem jakiś czas temu z mechanikiem z ASO Peugeota na temat świateł. Po lifcie wprowadzili do 508 full leda, ale mocno to się psuje. Mieli przypadki, że 3 miesiące po wydaniu samochody reflektor przestawał świecić, jak rok wytrzyma to podobne nieźle. Na początku wymieniali na gwarancji wymieniali całe lampy, ale dla Peugeota było za drogo. Teraz rozcinają lampę z tyłu, coś wymieniają i kleją ohmy.gif Średniowiecze jak to określił.
Jestem ciekaw jak to jest w innych markach?

Ja zakupiłem za 20$ z china takie coś:
http://zapodaj.net/c1230f6675203.jpg.html

Ale w zwykłej lampie bez soczewki to nie miało granicy światła i cienia, na pewno oślepiało i wyjąłem. Na drogowe się raczej nadają wink.gif Trzeba by je ewentualnie w soczewkę wrzucić i zobaczyć jak świecą. Ważną zaletą jest, że nie zakłócają radia jak hidy.
MadeInPoland
MK czy mierzyłeś pobór prądu tego H7? Świeci mocniej od żarówki?
BeeMiX
Wombat ten LED z wiatraczkiem swieci znacząco mocniej jak HID ? Bo chciałbym cos wrzucić w długie światła do swojego Lexa. W długich nie ma soczewki tylko klasyczny klosz. Porzucisz skąd kupowałeś te swoje?
Wombat
ja to zawsze ciągne z ebay prosto z hongkongu. wysyłka jest free a ja zawsze kupuje te "nowe modele" więc nie te najtańsze.
niestety każda wersja led (rodzaj diód, ułożenie) świeci inaczej i w sumie jest to kupowanie kota w worku.
Tutaj jest pogląd na to o czym mówie:
3 wersje żarówki i 3 różne uzyskane kształty plamy światła.
https://www.youtube.com/watch?v=-O3tQru5NdY
i bądź tu mądry i kupa taką co u ciebie w lampie zadziała dobrze
Patry
zostawię to tutaj jako ciekawostkę :

https://www.youtube.com/watch?v=sq5pf0srHyk

jestem tylko ciekawy jak to będzie się miało do realnej jazdy w nocy rolleyes.gif
Honada
CYTAT(MK @ Wed, 02 Mar 2016 - 18:42) *
Jako ciekawostke mogę dodać coś o awaryjności ledów. Rozmawiałem jakiś czas temu z mechanikiem z ASO Peugeota na temat świateł. Po lifcie wprowadzili do 508 full leda, ale mocno to się psuje. Mieli przypadki, że 3 miesiące po wydaniu samochody reflektor przestawał świecić, jak rok wytrzyma to podobne nieźle. Na początku wymieniali na gwarancji wymieniali całe lampy, ale dla Peugeota było za drogo. Teraz rozcinają lampę z tyłu, coś wymieniają i kleją ohmy.gif Średniowiecze jak to określił.


no oni maja problem jakiś z Full Ledami. miałem jako jeden z pierwszych w PL Puga 308. Auto miało przebieg 300 km. Wracając z pracy puściłem długie kobiecie aby sobie wjechała z drogi podporządkowanej. To był błąd. Przepalił się LED-y w lewym reflektorze. Koszt jego wymiany (wtedy wymieniali w całości) został oszacowany na 3300 zł. Chcieli by 308 nabrała cech aut premium i udało. Koszty części jak w BMW wink.gif
Wombat
CYTAT
zostawię to tutaj jako ciekawostkę :

https://www.youtube.com/watch?v=sq5pf0srHyk

jestem tylko ciekawy jak to będzie się miało do realnej jazdy w nocy rolleyes.gif

ma soczewkę. To musi być dobrze
MadeInPoland
Też mam w LS na długich klosz i też chętnie zamontowałbym tam jakiś mocny LED. Co warto?
Tommo
A ja Wam powiem jako ciekawostka, że mam w jednym samochodzie ori xenon, który w lutym skończył 20 lat istnienia. Świeci nadal rewelacyjnie, nic nie powypalane.
Te współczesne plastikowe lampy to o kant potłuc.
killme
CYTAT(Tommo @ Thu, 03 Mar 2016 - 09:56) *
A ja Wam powiem jako ciekawostka, że mam w jednym samochodzie ori xenon, który w lutym skończył 20 lat istnienia. Świeci nadal rewelacyjnie, nic nie powypalane. Te współczesne plastikowe lampy to o kant potłuc.


Niech zgadnę - E38? wink.gif zrobiłem raz takim trase z DE do PL w nocy i też nie mogłem wyjść z zachwytu.

Kontynując OT - w moim Skodzie 120 udało mi się kupic pare lat temu nowiuśkie czechosłowackie reflektory(ten nowy trapezowy typ) do tego założyłem te lepsze zarówki H4 Philipsa, no i efekt jest taki że oświetlenie drogi wydaje się być czasami lepsze niż w dupowozie jakim jest e39 polift biggrin.gif
MK
CYTAT(MadeInPoland @ Wed, 02 Mar 2016 - 22:13) *
MK czy mierzyłeś pobór prądu tego H7? Świeci mocniej od żarówki?


Nie mierzyłem. IMO świeci dużo mocniej od żarówki. Wrzucam zdjęcia z samochodu na którym było to testowane. Reflektory już mocno nadgryzione zębem czasu.

Zwykłe żarówki Varty


Ledy


Montaż
Wombat
22W led pobiera jakieś 1,7-1,8A
hz10
CYTAT(MK @ Thu, 03 Mar 2016 - 22:12) *
Nie mierzyłem. IMO świeci dużo mocniej od żarówki. Wrzucam zdjęcia z samochodu na którym było to testowane. Reflektory już mocno nadgryzione zębem czasu.

Zwykłe żarówki Varty


Ledy


Montaż

brak odcięcia równa sie oślepianie. ja jak widze delikwenta z naprzeciwka z takim gównem oślepiającym to zawsze zapalam drogowe.
MadeInPoland
hz10 nie spałeś dzisiaj? Wyluzuj. Nie widzisz rzutu na ścianę, a już widzisz brak odcięcia.
hz10
widzisz zdjęcie które zacytowałem?
Tommo
CYTAT(killme @ Thu, 03 Mar 2016 - 11:00) *
Niech zgadnę - E38?

zatopiony

Z doświadczenia, bo obcuje z tym na co dzień. Gmeranie przy światłach włącznie z wymianą źródła światła, prawie zawsze odbija się negatywnie na jakości słupa światła.
Głównie tyczy się fatalnej granicy światło-cienia.
MadeInPoland
Widzę zdjęcie i widzę odcięcie. Ale nie traktuję tego poważnie ponieważ aparaty foto nie oddają realnie fotek w nocy.
MK
Przecież pisałem, że nie ma odcięcia wink.gif przy ścianie było ładnie widać, ale zdjęcia nie zrobiłem. Ledy zdemontowałem po testach od razu żeby nie oślepiać.
ww#296
http://www.cree.com/LED-Components-and-Mod...ional/XLamp-XPL

to dane techniczne (oficjalne - źródło producent) jednej z najwydajniejszych obecnie diod LED
Max wydajność świetlna takiej diody to 1226 Lumenów przy zasilaniu 10 WAT
Wydajność w przeliczeniu na wat to 161L/Watt

Skąd ta dysproporcja? - a no stad że LEDY nie maja liniowej charakterystyki przy największym świetle (największej jasności nie są najbardziej wydajne).
Ale ok przyjmijmy 1226 - 10 WAT czyli jak mamy 30 Wat to mamy teoretycznie 3678 Lumenów. To przy założeniu, że mamy najwydajniejsza na rynku diodę i nie liczymy żadnych strat po drodze - przyjmijmy sprawność układu zasilania na okolice 90 % - mamy ~3200Lumenów
Czyli mamy 3200 Lumenów z 30 Wat + powiedzmy 5-10 Watt wentylator który musi odprowadzać ciepła z emitera. Czyli zakładając najlepsze dostępne komponenty - zestaw z rzeczywistą mocą (poborem) 40 Wat dopiero pod względem ilości światła dogonił HID. W Xenonie sprawności wyglądają trochę inaczej z tego względu - że tam ogranicza się sztucznie zasilanie aby nie przekroczyć własnie 35 watt.
I teraz czy myślicie że Chińskie zestawy mają elementy najwyższej światowej jakości?, do tego dochodzi problem z odpowiednim skupieniem wiązki w reflektorze nie przystosowanym do tego typu emitera - wniosek jest jeden - xenon jest lepszy, jako akcesoryjny dodatek.
Co innego w sytuacji kiedy mamy reflektor ledowy - on ma zupenie inaczej rozwiązany sposób skupiania światła niż reflektory halogenowe czy xenonowe.
Dla osób chcących wniknąć trochę bardziej w świat światła Ledowego zapraszam na fora tematyczne. Można się trochę zdziwić, bo pod względem jakości i ekonomiczności źródeł światła polecane są rozwiązania typu METAHALOGEN (tak taki xenon w zastosowaniu poza motoryzacyjnym) Świetlówki liniowe (rury), i inne źródła wyładowcze. Oczywiście pod względem jakości światła najlepsze są rozwiązania żarowe, bo po prostu naturalne.
Wombat
trochę teoretyzujesz. Zapewne słusznie.
Natomiast porównanie oraganoleptycznie - gołym okiem, całkiem subiektywnie - pokazuje że można zrobić wydajny LED co "daje rade".
Tak samo jak troche inaczej patrzy się na wydajność z wata w hid-ach tak samo trochę inaczej patrzy sie na wydajność w ledach.
Ta lampa z mojego poprzedniego posta

choć wyraźnie słabsza "na ścianie" niż przyzwoite H4 (tutaj LED ma 20W - a może nawet i nie) robi z odblaskowymi elementami drogi, znakami.. itd taki cud jakiego przy xenonach nie widziałem. Świeci nawet zajeżdżona kołami na zero farba której prawie nie widać w normalnych lampach. Więc mocniejszy LED + taka magia i naprawde jest fajnie.
To jedno.
Po drugie od '88 roku trafiają się czasem zwykłe odbłyśnikowe lampy od żarówek halogenowych które po wsadzeniu palnika xenonowego (już nie pamiętam czy D2S czy D2R) dawały - o dziwo - idealne cięcie światła i odpowiednią ilość "cienia w cieniu". Z tego co pamiętam halogeny boscha z którejś bmw bardzo dawały radę. Jest to jedna na 30-40 lamp ale się trafia.
Tak naprawde i niestety można mówić nie o ledach że "beeee" tylko o konkretnym zestawie led w konkretnym kloszu. Samych patentów na żarówkę i rozłożenie diodek jest masa i różnie lampy na to reagują - odsyłam do tego filmu co pokazywałem wcześniej. Jest to wada - bo nie są znormalizowane i można różnie trafić. Ale i zaleta bo jest ogromny wybór.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.