Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Daewoo Lanos C20Let
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Projekty i modyfikacje aut
Stron: 1, 2
nadolST

MODEL:
Daewoo Lanos 1999r.

Modyfikacje


Silnik:
-Swap na C20let z Calibry Turbo
-KS 700 Porting kanałów ssących i wydechowych wraz polerką, wymiana zaworów, uszczelniacze
-Oczyszczone i lekko wypolerowane tłoki
-Korba kuta skręcona ARP
-Panewki główne ACL korb ACL Race
-Uszczelka Cometic 1.9mm śruby ARP
-Oczekiwanie na dostawę regulowanych kółek i wałki dBilas 268
-Dwa Oil Catch Tanki


Układ dolotowy: w trakcie
-BOV Properfect
-Przepustnica chińska 70mm
-IC 450x300x76mm
-układ dolotowy 51mm do IC, dalej z IC 2,75 do przepustnicy
-Nowy kolektor ssący

Układ wydechowy: Zakończone

-Turbo hybryda z K16 na K29 robione w DE
-DP 2,75 zejście przy tylnej belce 2,5 zakończone jednym przelotowym tłumikiem
-WG Forge

Układ wtryskowy: w trakcie

-Swirllpot
-Bosch 044
-Wtryski Siemens Deka 850cc

Elektronika: w trakcie

-EMU z bluetooth
-Kilka zegarów do kontroli
-Cewki VW

Układ chłodzenia: zakończone

-Większa wydajniejsza chłodnica
-Wydajniejszy wentylator
-Termostat 82C
-Chłodnica oleju 16-rzędowa, Podstawka Mocal z termostatem


Układ napędowy: zakończone

-Półośki z calibry turbo
-Skrzynia F28 z ruską szperą 50%, short shift
-Poduszki silnika wzmocnione
-Odchudzony zamach skręcony ARP, spiek 6 łopatkowy, docisk wzmacniany

Zawieszenie: zakończone

-Poliuretan 90ShA w całym zwieszeniu
-KYB Ultra SR + H&R
-Tylna Belka z saaba 93

Hamulce: w trakcie

-Zaciski przód Brembo 4tłoczek tarcza 300mm
-Tył tarczo-bęben 260mm Astra GSI
-Nowa miedź i przewody w oplocie


BODY KIT: zakończone

-Seria poza maska z laminatu

Pewnie o czymś zapomniałem

Auto tak wygląda:



Kilka fotek z prac























































Tak przyspieszała seria na 0.5b 227KM i 323Nm

Tominator
Ok 12s 100-200 jakoś grubo jak na 220KM, projekt bardzo fajny, tylko ta buda średnio mi się podoba. Ważyłeś furę?
nadolST
Waga auta pod koniec sezonu 1170kg
gicy
jak się spisuje ta ruska szpera?
Łukasz GDY
Też mi trochę ten czas nie pasuje jak na niecałe 230KM i 300 parę niuta. Może przełożenia skrzyni lub przełożenie główne zostało zmienione?
DoLeCk
CYTAT(gicy @ Tue, 01 Mar 2016 - 08:20) *
jak się spisuje ta ruska szpera?


To auto jeszcze nie jeździ
Już wkrótce, spokojnie
nadolST
CYTAT(gicy @ Tue, 01 Mar 2016 - 08:20) *
jak się spisuje ta ruska szpera?

Całkiem nieźle się spisywała przy skrzyni D16,D20 . Starty znacznie się poprawiły co widać na filmiku, żadnych problemów nie miałem podczas jej użytkowania w sezonie 2015.
Zobaczę jak będzie się spisywać przy F28

CYTAT(Łukasz GDY @ Tue, 01 Mar 2016 - 09:42) *
Też mi trochę ten czas nie pasuje jak na niecałe 230KM i 300 parę niuta. Może przełożenia skrzyni lub przełożenie główne zostało zmienione?

Skrzynia na tamten czas była założona D20 z szperą, nic nie było kopane w przełożeniach.

CYTAT(DoLeCk @ Tue, 01 Mar 2016 - 09:55) *
To auto jeszcze nie jeździ
Już wkrótce, spokojnie

Obecnie auto nie jeździ, ale szpera była użytkowana w 2015 (21Kkm) wink.gif
TomeX500
No grubo żeś poleciał, już Cię nie dogonię sad.gif
nadolST
mały up









Tarcza EBC Turbo Groove, klocek EBC Red Stuff, zacisk Brembo 4tłoczek, przewody oplot.





Przyszły walki i cewki





Układ dolotowy prawie przypasowany do spawania. Kolektor gotowy, nowa listwa wtryskowa również, został już tylko swirlpot do ukończenia. Wpadną śruby Arp pod wał tylko czekam na jedną ważna rzecz do Leta.





Cdn...
Winni
Fajnie się odpycha, trzymam kciuki smile.gif

P.S. 6-7 różnych kolorów/odcieni podświetleń ci nie przeszkadza? tongue.gif
Michal_R
CYTAT(Tominator @ Sun, 28 Feb 2016 - 23:30) *
Ok 12s 100-200 jakoś grubo jak na 220KM, projekt bardzo fajny, tylko ta buda średnio mi się podoba.


To jest własnie jakaś magia tej budy z Żerania tongue.gif Mimo ze na codzień mam doczynienia z rajdowkami po 500KM to na wspomienie o jazdach lanosem z c20xe czy z innym oplowym V6 geba sama się uśmiecha. Mała waga+spory moment+male kola i krotkie skrzynie, sprawiają ze przed siebie to naprawde zwawo jedzie smile.gif
nadolST
CYTAT(Winni @ Tue, 29 Mar 2016 - 15:51) *
Fajnie się odpycha, trzymam kciuki

P.S. 6-7 różnych kolorów/odcieni podświetleń ci nie przeszkadza?

Winni Dzięki, nie ustawiłem jeszcze by zegarki świeciły w jednym kolorze.

Mały aktual.











cdn...
Rombi
Ciagle mnie zastanawia, czemu wszyscy wkładający zacisk z e38 do Oplopochodnych fur montują go tak daleko na tarczy 300 mm. Nie da się go wsadzic "głębiej"?
specu
Skąd kólka regulowane? mają podziałke na stopnie? +15 - 15 ?
DoLeCk
CYTAT(Rombi @ Thu, 28 Apr 2016 - 13:02) *
Ciagle mnie zastanawia, czemu wszyscy wkładający zacisk z e38 do Oplopochodnych fur montują go tak daleko na tarczy 300 mm. Nie da się go wsadzic "głębiej"?


Cóż w tym dziwnego?
Są mniejsze od upychanych w AR, po malutkim zabiegu mieszczą się w 15 calowej feldze.
Nie da się szybkim i lekkim zabiegiem upchać ich głębiej.
Rombi
DoLeCk

Optycznie sprawiają wrażenie jakby chciały usiąść głębiej, stąd moje pytanie wink.gif
Pytałem bo zastanawiam się czy przy tej pozycji zacisku, klocek pracuje całą powierzchnią, czy np wystaje kawałkiem za tarczę.
DoLeCk
W takiej pozycji klocek pracuje całą swą powierzchnią. Brakuje dosłownie 3 może 4 milimetrów by operować na całej powierzchni tarczy.
Niestety nikt jeszcze nie znalazł takiego zestawu na tym zacisku by działał i siadał idealnie.

Aktualnie do naszych bolidów są dwa zestawy 4P na przód (Alfa Romeo oraz BMW). Różnice wymieniłem wyżej.

Patryk chwal się, że ma już sam siłę się pchać biggrin.gif
nadolST
specu kółka były robione w Unit Racing wink.gif
Lanos odpalił
https://www.youtube.com/watch?v=8TaiJg-TXRY
Rafciu
Jakie oponki masz z przodu? smile.gif
Macienty
Wyglądają na Federale RSR
strus
Autor troche olal temat, ale auto zostalo wystrojone i udalo sie ztrobic 4XXKM z tego co wiem dzis pierwsze zawody.
nadolST
Postanowiłem zrobić małą aktualizację. Prace przy Lanosie ciągną się i końca nie widać smile.gif Auto już było strojone, wystąpił mały feler który trzeba było poprawić. Po naprawie krótkie testy na drodze i strojenia ciąg dalszy. Niestety wystąpiła kolejna usterka, niby pierdoła a rozbierania sporo.

Głowica została założona Coscasta, oczywiście porting itp.
Całość złożona, tak mniej więcej wygląda pod maska

Chyba jest na chwile obecna najmocniejszy lanos w PL
Kilka czynników się złożyło że nie było więcej.



Plus jest taki ze auto wazy dokładnie 1tonę, tylko kiepski rozkład masy na tyle, ale jest przeciąg. Moja waga to 56kg.



Wykres poniżej kto nie wieży wink.gif



Pierwsze zawody Wilcze Laski zakończenie GP
Niestety ale pierwsze metry toru nie rozpieszczały i wiele osiek miało problem z trakcją + dodatkowo temperatura i miękka mieszanka nie kleiła odpowiednio
Mimo wszystkiego Lanos po złapaniu trakcji widać było że chce jechać i ma dużo mocy. Auto odebrane w czwartek zero testów, muszę się nauczyć tym jeździć. Następny sezon wiem co trzeba poprawić itp.
Kolejna sprawa auto odebrane w czwartek zero testów do niedzielnych przejazdów. Wyjazd ten mnie upewnił w 100% że na polskie legalne ćwiartki nie ma po co jechać. Torów brak, przyczepności brak, organizacyjnie kiepsko. Odnoszę wrażenie że ludzie organizujący ćwiartkę w PL cyklu GP Polski robią to od niechcenia, ale to w innym wątku poruszę wink.gif









Ostatnie testy, straciło się sprzęgło,biegi topornie wchodziły. Pierwsze podejrzenie wysprzeglik, ale okazał się dobry. Kolejne łapa wysprzeglika się ukręciła więc i tak trzeba było zrzucić skrzynie. Łapa również była dobra, nie chciało mi się wierzyć żeby sprzęgło klękło. Niestety najgorsze się sprawdziło.




Sprzęgło leci na reklamacje do p.Radzikowskiego
LaniR1
Dlaczego ruszałeś z 2 ?
Też kiedyś tak robiłem jak mi nie kleiły opony w efekcie dawało to prędkość w okolicach 200 jeszcze na Stage 1 lecz czas kiepski.....
Do tej mocy to już Profil za słaby.
Musi być pełny slick....
Co do sprzęgieł o Radziku krążą różne opinie, raz mu wyjdzie raz nie.
specu
Chłopie przyjechałeś na najgorszą nawierzchnię w PL i mówisz w PL nie ma trakcji biggrin.gif
nadolST
CYTAT(LaniR1 @ Wed, 21 Sep 2016 - 12:39) *
Dlaczego ruszałeś z 2 ?
Też kiedyś tak robiłem jak mi nie kleiły opony w efekcie dawało to prędkość w okolicach 200 jeszcze na Stage 1 lecz czas kiepski.....
Do tej mocy to już Profil za słaby.
Musi być pełny slick....
Co do sprzęgieł o Radziku krążą różne opinie, raz mu wyjdzie raz nie.

LaniR1Ruszałem z drugiego biegu ponieważ miałem problem z pierwszym biegiem. Szukanie nowej opony trwa wink.gif
CYTAT(specu @ Wed, 21 Sep 2016 - 13:31) *
Chłopie przyjechałeś na najgorszą nawierzchnię w PL i mówisz w PL nie ma trakcji biggrin.gif

specu pewnie pytanie czemu tam się wybrałem ?? Nie wiedziałem ze organizator strzeli sobie w kolano z kierunkiem jazdy. Miałem taką nadzieję że będzie jak na V rundzie przeciwny kierunek inne miejsce startu gdzie chłopaki sobie chwalili to rozwiązanie, sprawdzić testować auto, spotkać znajomych i pogadać. To że nie zawsze startowałem, nie oznacza że nie znam stanu polskich "torów" ostatnimi czasy jako widz i widać co się dzieje. Dalej twierdzę że w PL nie ma trakcji (2 obiekty są godne wyjazdu w Polskę). Sam mi wymień miejsca gdzie jest trakcja by zrobić oficjalna ćwiartkę.
Pozdro, jak coś to priv bo to raczej temat o aucie nie o trakcji na polskich "torach" wink.gif
spychu
Matko boska nawet sie do filmu zalapalem smile.gif

CYTAT(nadolST @ Wed, 21 Sep 2016 - 13:57) *
Nie wiedziałem ze organizator strzeli sobie w kolano z kierunkiem jazdy. Miałem taką nadzieję że będzie jak na V rundzie przeciwny kierunek inne miejsce startu gdzie chłopaki sobie chwalili to rozwiązanie

Nie mozna bylo puscic startu z tego samego miejsca co na V rundzie bo na strefie hamowania z V rundy bylo show & shine i drifty.
Z tym strzalem w kolano to troche przesadzasz, zwyczajnie zakonczenie sezonu nie obejmowalo tylko 1/4 mili tak jak bylo to na V rundzie i musial byc jakis kompromis dla wszystkich wink.gif

Jak znajdziesz trakcje to srednie 12tki powinny leciec jedna za druga smile.gif
Lincoln e30ix
Jak nie ma trakcji? A jakie czasy robiły inne mocne Fwd? Sporo lepsze mimo niższej mocy, wiec się da, kwestia dobrego kierowcy i Setupu, a nie setek koni.
A organizacyjnie przemyślales kierunek startów, wyobrażasz sobie hamowanie w stronę parkingu z rzesza ludzi??? Pomyśl zanim zaczniesz marudzić.
Fawor
Ja bym wyobrażał sobie hamowanie w puste pole po odwróceniu CAŁEJ IMPREZY o 180 stopni, bo chyba jednak wyścigi na 1/4mili powinny byc tam priorytetem...ale to widzę zbyt trudne do wymyślenia biggrin.gif

Fajnie, ze powstają kolejne mocne FWD. Mało ich ostatnio na naszej scenie. Na pewno nawet w obecnym setupie da się w Wilczych pojechać 12 sekund, ale potrzeba obycia z autem. Oby jeździło bezawaryjnie, a kierownik uczył się jak najszybciej smile.gif
LaniR1
Dajcie chłopakowi się wjeździć w auto....
Złożył go w sumie niedawno niech potestuje wyeliminuje słabe elementy i będzie robił czasy.
Wszystko kwestia dopracowania setupu.

Też jestem zdania że ćwiartka to priorytet, kogo tam pokraki interesują, równie dobrze mogą stać w polu, bo do jazdy i tak się nie nadają biggrin.gif
specu
Opona to podstawa potem ciśnienia itp.
Lincoln e30ix
CYTAT(Fawor @ Thu, 22 Sep 2016 - 10:00) *
Ja bym wyobrażał sobie hamowanie w puste pole po odwróceniu CAŁEJ IMPREZY o 180 stopni, bo chyba jednak wyścigi na 1/4mili powinny byc tam priorytetem...ale to widzę zbyt trudne do wymyślenia biggrin.gif


Jechałeś po odwróceniu stron na wskazanym przez Ciebie odcinku 250-300km/h??? Zapewnie nie bo byś się nie odzywał i wsadził tą pseudokonstruktywną krytykę w cztery litery.
spychu
Fawor tez nie do konca bo odwracajac cala impreze o 180' znowu by bylo psioczenie, ze start nadal w miejscu z dupy, ze hamowania malo itd itd.

Po odwroceniu o 180' nadal by park maszyn, start i hamowanie byly w zupelnie innych miejscach niz na chwalonej V rundzie.
Tutaj miales hamowanie w puste pole tylko z drugiej strony niz po odwroceniu o 180' tak jak bys chcial i nie ma jak tego porownac do V rundy gdzie miales caly pas tylko do 1/4 bo nic innego sie na nim nie odbywalo i w porownaniu do Zakonczenia, park maszyn byl w strefie hamowania, start na mecie, hamowanie w parku maszy i jeszcze hektar wolnego pasa aby bezkolizyjnie pojechac i inna droga wrocic ponownie do parku maszyn
Woj.Tek
ważysz 56kg?
strus
CYTAT(Lincoln e30ix @ Thu, 22 Sep 2016 - 08:27) *
Jak nie ma trakcji? A jakie czasy robiły inne mocne Fwd? Sporo lepsze mimo niższej mocy, wiec się da, kwestia dobrego kierowcy i Setupu, a nie setek koni.
A organizacyjnie przemyślales kierunek startów, wyobrażasz sobie hamowanie w stronę parkingu z rzesza ludzi??? Pomyśl zanim zaczniesz marudzić.


Chyba latwie ruszyc slabyszm autem na slabej nawierzchni. Patryk przy niespelna 240KM robil takie same czasy z predkoscia na mecie nizsza o 30km/h
Fawor
co nie znaczy, że ruszyć w ogóle sie nie da wink.gif 400konne FWD robią srednio-niskie 12.
jackkpl
CYTAT(strus @ Thu, 22 Sep 2016 - 21:41) *
Chyba latwie ruszyc slabyszm autem na slabej nawierzchni. Patryk przy niespelna 240KM robil takie same czasy z predkoscia na mecie nizsza o 30km/h

wystarczy wsadzić kontrolę trakcji i po problemie smile.gif.
Trzeba być mega zawodnikiem, żeby ogarniać ośkę z tak nieprzyjemnym narastaniem momentu.
spychu
Najpierw by nalezalo sie nauczyc, ze gaz ma tez inne polozenia posrednie a nie tylko 0 lub 1, na filmie Nadola widac, ze traktuje przy ruszaniu gaz tylko i wylacznie w jednym polozeniu wink.gif na polgazach turbo tez laduje, nie trzeba trzymac non stop deski i mielic 100 metrow kapcia na full booscie, strzelajac z 2 biegu wink.gif

Mysle, ze tu tez jest duzo do urwania z czasu, nawet gdy nie masz wsadzonej kontroli trakcji.
Kwestia wjezdzenia sie i lepszego nauczenia samochodu.
nadolST
Woj.Tek tak ważę obecnie 56kg.
spychu to że upalasz Ibize już długi czas, masz obycie z autem to fajnie. Dajcie czas do wiosny nauczę się auta, będzie znacznie lepiej. Poprawki się wprowadzi, bo jest co poprawiać w aucie. Mając wcześniej niecałe 230KM robiłem czasy 13.6 rok przerwy w jeździe Lanosem zrobił swoje. Jak wyżej pisałem sprawdzić auto chciałem, problem miałem z 1 biegiem dlatego starty z 2. Jeden przejazd zrobiłem bez systemu 0-1 operowania gazu i jakoś poprawy nie było. Sprzęgło w moim aucie nie działa jak w seryjnym, także kwestia obycia z autem. Wiem gdzie popełnione zostały błędy, wioski wyciągnięte, myślę że ten temat można już pominąć.
spychu
No upalam dlugi czas az ze 4 tygodnie do zawodow to co obecnie jest zrobione, co tez bylo widac po 60ft na poziomie 2.28x wink.gif

Oczywiscie, ze jak nauczysz sie auta to bedzie zdecydowanie lepiej, czego oczywiscie zycze smile.gif
nadolST
W zeszłym sezonie co się orientuje miałeś 230KM ok fajnie, ten sezon też jeździłeś na takim setupie. Jakieś przecieki były że obecnie nie masz wiele więcej by była mega przepaść, by uczyć auta się od nowa. Ja od roku nie jeździłem autem, gdzie moc wzrosła o 100%. Co do ft nie spodziewaj się w PL poniżej 2.0 na ulicznej oponie wink.gif
Kończmy te wywody itp. bo to można w nieskończoność, oby następny sezon był bardziej owocny dla wszystkich wink.gif
Lincoln e30ix
Aha, czyli jednak winne nie było lotnisko i przygotowanie imprezy, a po prostu brak obycia z autem i problemy techniczne tongue.gif
Zastanawiam po co ludzie się tak męczą, wiadomo, że optymalnie w FWD jeździ się w przedziale 200-300ps, potem dokładasz koksu, a para idzie w gwizdek, trzeba mocno szukać trakcji, albo iść w rozwiązania eliminujące auto z jazdy codziennej.
Fawor
Ale gdzie wiadomo? Bo chyba tylko w Twoim waskim postrzeganiu :-) kojarzysz mocne diesle z fwd street? Bo chyba gdzieś się tam przechadzasz po lotnisku podczas scs..
JME
Nie działają (prawie wszystkie) zdjęcia. Dobrze widzę, że to szczelinowy kolektor dolotowy? Nie jest ubożej na 2gim, 3cim cylindrze? Ostatnio szukałem trochę informacji o takich i naprawdę ciężko było ogarnąć to tak, żeby spełniało to swoją funkcje (mowa o analizach przepływów). Wykonywałeś to według jakiś zasad? Kolektor był na flowbenchu?

Auto bardzo konkretne, buda jest bardzo niepozorna, takie auta lubię najbardziej :)
addam24
CYTAT(Woj.Tek @ Thu, 22 Sep 2016 - 18:47) *
ważysz 56kg?



Ale w samych miesniach,a nie kielbasa...
Lincoln e30ix
CYTAT(Fawor @ Sat, 24 Sep 2016 - 15:06) *
Ale gdzie wiadomo? Bo chyba tylko w Twoim waskim postrzeganiu :-) kojarzysz mocne diesle z fwd street? Bo chyba gdzieś się tam przechadzasz po lotnisku podczas scs..


Podczas SCS, a co to???
W Street FWD dokładnie widać, że mając 400/500/600ps można jechać bardzo podobnie, a najlepszym w tym sezonie okazał się ten teoretycznie najsłabszy, ale najbardziej doświadczony/wjeżdżony /przygotowany, dlatego pchanie kupy koni w FWD nie przekłada się na oczekiwaną poprawę wyników, gdzie w RWD/AWD natychmiast to widać.

LET jest bardzo fajny, więc jak w przypadku Mickeya Calibry LET kibicuje mocno smile.gif
nadolST
May update:
Wpadly nowe felgi


16' 2x8j i 2x7j

Odebrane nowe opony w odpowiednim rozmiarze (255/50 R16) gdzie trakcja powinna już być od samego początku biggrin.gif


Oczywiście Lanos powoli rozbierany by to i owo usprawnić, zmodyfikować smile.gif



Przymiarka była nowych kapci, bez przycięcia błotnika się nie obejdzie jak i dołożeniu sierpów





Będzie 'troche' głośniej, wydech odetkany średnica wydechu będzie 76mm tłumik jeden oczywiście przelot z końcówką 89mm


Lanos stoi juz na klockach, zawias i kilka bajerow dla lepszej trakcji w trakcie prac biggrin.gif


Lanos KYB Ultra-SR -- Golf 4 Weitec


Wszystko na wydech (76mm) gotowe, teraz zostaje zabawa z puzzlami smile.gif

Gwint złożony, wykonanie jak by to seryjnie wychodziło.



Sprężyny tył z BMW siadły, prawie p&p mała przeróbka. Sprężyny faktycznie beton, co mnie cieszy niezmiernie smile.gif


Wydech 3' gotowy, auto zaczęło lekko pracować. Ciekawostka stary wydech 2,75' i zejściu na 2,5' rura się otworzyła spawy puściły takie ciśnienie się utworzyło biggrin.gif Rozpórka dolna została przerobiona tak by ominęła skrzynię. Zostało zrobić traction bar, ustawić zbieżność.


Sierpy założone, wygląda całkiem zacnie smile.gif


Patrząc na tył auta nie jest źle, wygląda jak seria smile.gif

Postępy są rozpórka dolna:

Traction bar gotowy. W miedzy czasie wpadl kocyk do butli z nitro.

Ostatnia Biala Podlaska

Starty zdecydowanie do poprawy, problem z podlaczeniem komputera z EMU by ustawic procedure startu itd. Problem juz rozwiazany. Nastepnym razem bedzie lepiej z zawodow na zawody schodze w dol z czasem smile.gif Moc na chwile obecna dobrze ponad 500KM z nitro smile.gif Tutaj pierwszy przejazd prosto z trasy przy ciśnieniu w oponach pow. 3barów

Tutaj z Evo od VTG

Z Szefo Performance
Tomasz76
No 60 ft słabe, opony chyba niedogrzane bo na 2 trakcji nie mógł złapać
Ps: z kwadratową na przodzie ? Nie czepiają się?
m6nj
To evo......!!

Opony szerokie ale trakcja dalej kuleje, no ale wygląda grubo od frontu:)
nadolST
Trakcja kuleje bo jeszcze nie umiem tym jeździć ogarnąć starty trzeba, dwa żadnego wspomagania podczas startów nie mam doładowania po biegach czy kontroli trakcji. Ostatni pomiar 100-200

Od 0-100 kiepsko warunki nie pozwalały i oszczędzalem napędy wink.gif
m6nj
100-200 powalające
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.