Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Saab 9-3 wóz dla każdego ;)
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Projekty i modyfikacje aut
Stron: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Er-a-de-ek
Witam,
Jako że mój temat z bmw ostatnio stoi z kilku powodów i nie mam zbytnio czym poruszać się po drogach to sprawiłem sobie saaba 9-3.
Samochód fajny i wygodny aczkolwiek trochę nudny w środku i bez polotu jak chodzi o osiągi (wersja 2.3 150ps).
Postanowiłem troszkę w nim pozmieniać żeby miło się odpychało na co dzień.

Nie wiem czy temat zgodny z regulaminem ponieważ auto jest w trakcie prac a nie "po".

MODEL: Saab 9-3 Coupe 1999r

Modyfikacje


Silnik: rozpoczęty
Blok silnika b204
Tłoki i korbowody b234
Głowica b235
Wałek ssący b234 bez turbo
Wałek wydechowy b204 turbo
Usunięte wałki balansujące
Nowy rozrząd
Oil Catch
Twardsze sprężyny zaworowe (bardzo miękkie podwójne sprężyny w głowicy b235)

Modyfikacje głowicy: seria
Modyfikacje bloku: seria
Układ dolotowy: rozpoczęty

Intercooler 550x180x65
Rura od IC do kolektora będzie wyspawana od zera
BOV Properfekt typ II


Układ wydechowy: ukończony
Wydech 2,5cala na dwóch tłumikach z stali nierdzewnej (turboworks)
DP 3cale

Układ wtryskowy: ukończony
Wtryski Siemens DEKA 630cc

Elektronika: ukończony
Tronic5, przerobiony pod APC T7, sterowanie i programowanie poprzez CombiAdapter
APC T7
Map Sensor 4barowy

Układ chłodzenia: ukończony
Nowa chłodnica oleju

Układ napędowy: ukończony
Skrzynia biegów od wersji 2.3 n/a
Sprzęgło Viggen

Zawieszenie: oczekuje
Poliuretany żółte z Olkusza
Obniżone sprężyny -35mm
Mocowanie kolumny poli sh90 (kupione, nie zamontowane)
Amortyzatory Bilstein B8

BODY KIT: ukończony
Zmiana felg na ALU56
Słupek na dodatkowe zegary (nie założony, wpierw wiązkę ogarnę)
Deska zrobiona w hydrografice (nie założony, wpierw zrobię wiązkę do dodatkowych zegarów)


Zdjęcia.
Najpierw zamieszczę jakieś mało istotne rzeczy nim przejdę do silnika.


1. Nowe kółka 18" cali


2. Słupek na dodatkowe zegary




3. Deska (przed i po)



4. Wydech (niestety mam tylko takie fotki jak już to na aucie wygląda)




5. Inne. Chłodnica oleju, wtryski, map i inne pierdoły.





6. ECU

Er-a-de-ek
Jako że silnik miał być a jak to zwykle w saabach bywa nie był idealny podjąłem się remontu.

Najpierw trzeba było silnik przywieźć.


Po rozebraniu okazało się że panewki główne wyglądają tak.


Więc wał poszedł na sprawdzenie i szlif. Wrócił już ładny smile.gif


Zacząłem od zabawy z głowicą pochodzącą z modelu 9-5 z silnika B235.









Później czas na zawory



Góra wstępnie jest więc czas pozbyć się balansu.








Należy poskładać trochę.











Miska było lekko zabrzudzona a smok lekko zatkany.




Przy okazji niektóre rzeczy również odświeżyłem. Nie lubię brudu wink.gif
przed...

po...




Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem w weekend silnik zostanie złożony w 100%. Czekam na sprężyny zaworowe.
sokol22
czyscisz to wszystko ultra dzwiekiem czy jakas chemią ?
Wojcieh
Czym tak ładnie czyściłeś aluminium?
monev
Wątpię żeby ultradźwięki tak wymyły. Też jestem ciekawy co to za preparaty.
Er-a-de-ek
Żadne ultradźwięki.
Normalnie sodą. Zwie się to sodowanie.

Po sodowaniu jak coś delikatnego zostanie a nie ma jak dojść to używam chemii - biosol sp.
kkkacper
Ta chlodnica oleju to tak chyba zeby tylko odchaczyc na liscie.. czy tylko na zdjeciu wydaje sie taka mikroskopijna?
flapjck1
podoba mi sie podejscie do silnika


pytania dwa:

gdzie kupowane panewki i czy to cos sensownego?
czemu kupiles fure NA? nie trzeba bylo kupic od razu z turbo, mniej stresu z instalacja itepe...


ps, podobny stan wyczyszczenia elementow silnika mozna osiagnac za pomoca karchera na goraca wode + chemia do czyszczenia alu, ale nie wolno tego zostawic na dlugo na powietrzu bo zaczyna lapac korozje miedzykrystaliczna smile.gif
pinin
CYTAT(Er-a-de-ek @ Tue, 08 Dec 2015 - 11:37) *
Żadne ultradźwięki.
Normalnie sodą. Zwie się to sodowanie.

Po sodowaniu jak coś delikatnego zostanie a nie ma jak dojść to używam chemii - biosol sp.


Kurde, ja kiedyś sodowałem blok silnika, to robiło się to jak piaskowanie, tylko zamiast piasku była soda. U ciebie widzę rodzaj kąpieli, jesteś pewien, że to sodowanie?
siewcu
CYTAT(pinin @ Tue, 08 Dec 2015 - 15:07) *
Kurde, ja kiedyś sodowałem blok silnika, to robiło się to jak piaskowanie, tylko zamiast piasku była soda. U ciebie widzę rodzaj kąpieli, jesteś pewien, że to sodowanie?

I masz rację, sodowanie to proces zbieżny z piaskowaniem a nie kąpiel w sodzie oczyszczonej...
monev
Ja słyszałem kiedyś o czyszczeniu sodą kaustyczną i myślałem, najpierw że o to chodzi (jak zobaczyłem te brytwanki na zdjęciach). Ale faktycznie po wygooglowaniu "sodowania" wychodzi że to takie lepsze piaskowanie, bo nie jest tak inwazyjne i nie pozostawia jako takiego pyłu. A resztki sody można rozpuścić wodą.
Er-a-de-ek
CYTAT(pinin @ Tue, 08 Dec 2015 - 15:07) *
Kurde, ja kiedyś sodowałem blok silnika, to robiło się to jak piaskowanie, tylko zamiast piasku była soda. U ciebie widzę rodzaj kąpieli, jesteś pewien, że to sodowanie?

Ale o jakiej kąpieli mowa?

Panowie i panie czytajcie ze zrozumieniem!
CYTAT(Er-a-de-ek @ Tue, 08 Dec 2015 - 11:37) *
Żadne ultradźwięki.
Normalnie sodą. Zwie się to sodowanie.

Po sodowaniu jak coś delikatnego zostanie a nie ma jak dojść to używam chemii - biosol sp.


Wpierw używam sodowania a na koniec kąpiel w BIOSOL SP.
Sodę kupuje w workach 25kg.
Wyrzucam z dyszy 3,5mm pod ciśnieniem 8atm.



Blok silnika żeliwny piaskuje za pomocą korundu, dysza 4-5mm, ciśnienie 10atm.
Aluminium używam sody lub granulek szklanych, dysza 2-4mm, ciśnienie 6-8atm.

WRÓĆMY DO TEMATU AUTA!!

CYTAT(flapjck1 @ Tue, 08 Dec 2015 - 13:45) *
gdzie kupowane panewki i czy to cos sensownego?

Panewki kupowałem w drakenie. NPR to chyba najlepsze panewki do saaba, panewki glyco to loteria.

CYTAT(flapjck1 @ Tue, 08 Dec 2015 - 13:45) *
czemu kupiles fure NA? nie trzeba bylo kupic od razu z turbo, mniej stresu z instalacja itepe...

Przypadek. Kupiłem w DE w salonie Volvo&Saab. Za furę która na stanie ma climatronic, skórę, navi, czujniki parkowania, elektryczne szyby, elektryczną antenkę, 4xairbag, nową pompę paliwa, 100% bezwypadek, 1 właściciel, i jeszcze pewnie o czymś zapomniałem... nie zapłaciłem ani 1zł!!
W ramach że właściciel kupił nowego volvo a saaba im po prostu zostawił jako niesprawnego i oni mieli się go pozbyć serwis wymienił pompę paliwa i dokonał czyszczenia.
Musiałem jedynie opłacić fvat za nową pompę paliwa, wymianę pompy i czyszczenie środka. Autko jako tako było gratis wink.gif
W ramach ciekawostki dodam że właściciel to już dziadek, jest klientem tego salonu od wielu wielu lat. Zawsze kupował saaba, teraz w związku z faktem że nie ma już saaba lekko zniesmaczony kupił s80.

Więc uwierz mi ale nie chciałem wybrzydzać smile.gif Po drugie gdybym kupił turbo i tak bym szedł w 2.3 więc...?

CYTAT(kkkacper @ Tue, 08 Dec 2015 - 13:03) *
Ta chlodnica oleju to tak chyba zeby tylko odchaczyc na liscie.. czy tylko na zdjeciu wydaje sie taka mikroskopijna?

Seryjna chłodnica saaba wcale nie jest jakaś pokaźna. Na zdjęciu wydaje się mała ale spokojnie spełni swoje zadanie. Saaby nie mają zbytnio kłopoty z temperaturą oleju, jak coś to prędzej z ciśnieniem oleju.
pinin
A, no i widzisz, nie zrozumiałem Cię wink.gif
Fajna robota!
flapjck1
no tak smile.gif za darmoszke tez bym nie wybrzydzal smile.gif a jak juz ladnie wyposazony to tym bardziej smile.gif
Er-a-de-ek
CYTAT(flapjck1 @ Tue, 08 Dec 2015 - 18:34) *
no tak smile.gif za darmoszke tez bym nie wybrzydzal smile.gif a jak juz ladnie wyposazony to tym bardziej smile.gif

Zaoszczędzone pieniążki poszły na klamoty żeby saab jakoś chciał jechać.
BeeMiX
I po gniazdach zaworowych nawet można tą sodą walić ? Czy komore spalania trzeba unikac ? Jak czyscisz potem wszystkie kanały ? Woda i płukanie ?
Er-a-de-ek
CYTAT(BeeMiX @ Tue, 08 Dec 2015 - 21:31) *
I po gniazdach zaworowych nawet można tą sodą walić ? Czy komore spalania trzeba unikac ? Jak czyscisz potem wszystkie kanały ? Woda i płukanie ?

Sodą po wszystkim. Kanały w głowicy właśnie tą metodą doczyściłem.
Wszystko czyszczę metodą sodowania. Głowicę, tłoki, zawory itd. itp.
ZERO uszkodzeń. Nawet napisy wypalane laserowo zostają. Soda jest nadzwyczaj delikatna.
Resztki sody płucze zanurzając element w roztworze BIOSOL a następnie zdmuchuję powietrzem.

Dokładniejsze zdjęcia i opisy macie tutaj:
https://picasaweb.google.com/10967336067335...anieSilnikaB234
https://picasaweb.google.com/10967336067335...3808/SaabSilnik
BeeMiX
Dzieki za opis smile.gif Czeka mnie zaraz budowa silnika i napewno sie przyda, składalem wczesniej silniki ale glowice zawsze oddawalismy do zakladu w warsztacie. Niechcesz troche pobawic sie z kanałami żeby je troche poprawić ?
heavyweight
Cześć, co to za twardsze sprężynki zaworowe ?
Er-a-de-ek
CYTAT(heavyweight @ Tue, 08 Dec 2015 - 22:56) *
Cześć, co to za twardsze sprężynki zaworowe ?

Robione na zamówienie w firmie która robi sprężyny na co dzień.
Mają doświadczenie w tych sprawach i dorabiali sprężyny do różnych aut zabytkowych czy maszyn.

Moje nowe sprężyny będą zwymiarowane jak nowy typ (b2x5) i trochę twardsze niż stary typ (b2x4) o ok. 10-15%.
mihas66
Nie chce być złym prorokiem ale pokaż dekiel zaworowy po zdjęciu/ odnitowaniu blaszek bo nie jeden na tym forum zatarł silnik po piaskowaniu... Tak wiem robiłeś sodowane ale tam robi się sajgon... Napisz ile np poszło ci sody na głowice?
heavyweight
CYTAT(Er-a-de-ek @ Wed, 09 Dec 2015 - 00:41) *
Robione na zamówienie w firmie która robi sprężyny na co dzień.
Mają doświadczenie w tych sprawach i dorabiali sprężyny do różnych aut zabytkowych czy maszyn.

Moje nowe sprężyny będą zwymiarowane jak nowy typ (b2x5) i trochę twardsze niż stary typ (b2x4) o ok. 10-15%.



smile.gif

Też mam takie w hybrydzie B204/B205.
Może trochę miększe.
Er-a-de-ek
CYTAT(mihas66 @ Thu, 10 Dec 2015 - 14:08) *
Nie chce być złym prorokiem ale pokaż dekiel zaworowy po zdjęciu/ odnitowaniu blaszek bo nie jeden na tym forum zatarł silnik po piaskowaniu... Tak wiem robiłeś sodowane ale tam robi się sajgon... Napisz ile np poszło ci sody na głowice?

Na głowicę poszło około 3kg. Dekiel później był czyszczony w płynie. Jak była jakaś soda to już się rozpuściła dawno. Następnie przedmuchałem i nie ma najmniejszych oporów.

CYTAT(heavyweight @ Thu, 10 Dec 2015 - 14:13) *
smile.gif

Też mam takie w hybrydzie B204/B205.
Może trochę miększe.

Oho, któż mój temat odwiedził. Dalej saab'em śmigasz? Na saabotage dawno Cię nie widać.

Wrócę do tematu.
Sprężynki jednak będą po weekendzie, jutro dopiero dadzą je do pieca żeby utwardzić.

Chcę zamówić poli ale kurczę nie wiem jakie wybrać.
Zawieszenie będę miał -40mm z twardszymi amorami (b6).
Myślę że 85ShA będzie okej, a może 75?
tomiw
Ja mam 85Sha w swoim saabie i jest trochę hardcore z zawiasem koni sport skręconym na maxa biggrin.gif Ale jaj mam też poli poduchy (czerwone - 75Sha) i auto jest męczące w korku po na jałowym cała buda drga smile.gif
Nie zapomnij o usztywnieniu magla i poli pod drugie mocowanie. Prowadzenie jest dużo bardziej bezpośrednie bo przed zabiegiem i na starych gumach które trzymały magiel to było bardziej wyznaczanie kierunku niż prowadzenie smile.gif
Er-a-de-ek
CYTAT(tomiw @ Thu, 10 Dec 2015 - 15:57) *
Ja mam 85Sha w swoim saabie i jest trochę hardcore z zawiasem koni sport skręconym na maxa biggrin.gif Ale jaj mam też poli poduchy (czerwone - 75Sha) i auto jest męczące w korku po na jałowym cała buda drga smile.gif
Nie zapomnij o usztywnieniu magla i poli pod drugie mocowanie. Prowadzenie jest dużo bardziej bezpośrednie bo przed zabiegiem i na starych gumach które trzymały magiel to było bardziej wyznaczanie kierunku niż prowadzenie smile.gif

Magiel już usztywniony.

To chyba też wezmę 85ShA. 90 byłby za duży hardcore.
heavyweight
CYTAT(Er-a-de-ek @ Thu, 10 Dec 2015 - 15:41) *
Na głowicę poszło około 3kg. Dekiel później był czyszczony w płynie. Jak była jakaś soda to już się rozpuściła dawno. Następnie przedmuchałem i nie ma najmniejszych oporów.


Oho, któż mój temat odwiedził. Dalej saab'em śmigasz? Na saabotage dawno Cię nie widać.

Wrócę do tematu.
Sprężynki jednak będą po weekendzie, jutro dopiero dadzą je do pieca żeby utwardzić.

Chcę zamówić poli ale kurczę nie wiem jakie wybrać.
Zawieszenie będę miał -40mm z twardszymi amorami (b6).
Myślę że 85ShA będzie okej, a może 75?



Zostałem wydalony z wszelakich grup w związku z głoszeniem prawdy i przeciwstawianiu się obecnemu pseudo estabilishmentowi smile.gif
radzio_gsi
Fajny czysty projekt.
Gdzie kupiłeś map sensor? Wygląda na GM, mam racje?
Aval
Albo jestem ślepy, albo nie napisałeś - jakie turbo planujesz?
flapjck1
A tak nieco zbaczajac z tematu, ktos zakladal uniballe w drazki kierownicze?
Er-a-de-ek
CYTAT(Aval @ Thu, 10 Dec 2015 - 22:53) *
Albo jestem ślepy, albo nie napisałeś - jakie turbo planujesz?

Na początek mam td04hl-19t
Jak się nie sprawdzi albo będzie mało będę myślał co dalej...

CYTAT(radzio_gsi @ Thu, 10 Dec 2015 - 22:45) *
Fajny czysty projekt.
Gdzie kupiłeś map sensor? Wygląda na GM, mam racje?

Od levisa odkupiłem. To produkt GM.

CYTAT(flapjck1 @ Thu, 10 Dec 2015 - 23:37) *
A tak nieco zbaczajac z tematu, ktos zakladal uniballe w drazki kierownicze?

Co by to zmieniło? Jeszcze w drift-car'ach albo autach na kjs/tor to rozumiem.
W saabie taki zabieg mija się z celem, można tylko trochę poprawić zawieszenie i prowadzenie. Dużo tutaj nie zdziałasz.
flapjck1
no pytanie zadane wlasnie dlatego ze 93og ma nieprecyzyjny uklad kierowniczy...

je bede zmienial magiel bo stuka i mysle co moge przy okazji zrobic jeszcze sensownego poza polibuszami w wahaczach ( sztywne mocowanie magla juz mam )
kuba411vm
Przepraszam za OT, ale używasz profesjonalnego sprzętu do sodowania, czy takiego ogólnodostępnego w sklepach w granicach kilkuset złotych?

Bardzo fajne podejście. O wiele przyjemniej się składa silnik, jak wszystko jest takie czyste i ładne!
Er-a-de-ek
CYTAT(kuba411vm @ Fri, 11 Dec 2015 - 09:54) *
Przepraszam za OT, ale używasz profesjonalnego sprzętu do sodowania, czy takiego ogólnodostępnego w sklepach w granicach kilkuset złotych?

Bardzo fajne podejście. O wiele przyjemniej się składa silnik, jak wszystko jest takie czyste i ładne!

Piaskarka mobilna 80l
Er-a-de-ek
Kurczę nie mogę edytować posta.

Sprężynki jednak będą po weekendzie (strasznie się guzdrali z nimi) więc mogę dopisać że do saaba wskoczy TCS od naszego użytkownika jackkpl.
Temat o TCS tutaj:
http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=91493

Wiem że do tych mocy TCS w saabie nie jest specjalnie potrzebny ale saab to projekt przejściowy w innym projekcie smile.gif
Chcę część rzeczy ogarnąć i sprawdzić w saabie zanim wezmę się za modzenie auta nr2 wink.gif
Er-a-de-ek
W końcu po trudach paczka dotarła.



W niej wiele smakołyków dla saaba. Choć twardsze sprężynki w b234 są ciut na wyrost to w b204 będą robić robotę.
W 2.3 mogą robić też robotę jak się wystruga wałek rozrządu o większym wzniosie. Sprężynki są skonstruowane do wzniosu max 11mm. Obecnie seria 8,65mm.





Małe porównanie.
Od lewej sprężyna głowicy b2x4, po środku od głowicy b2x5, po prawej moje wykonane na zamówienie.


Czas iść pokręcić kluczami. Aktualizacja już wkrótce smile.gif
Er-a-de-ek
Dlaczego nie mogę edytować postu?

Zapomniałem pokazać nabytek który będzie w saabie.
Kontrola trakcji w pełni regulowana.



Warto kupić filtr powietrza Simota AirBox?
Er-a-de-ek
Głowica uzbrojona.
Teraz małe liźnięcie pod nową uszczelkę i dokończamy składanie silnika do poziomu 100%.



addam24
Dlacego nie modzisz glowicy skoro byla rozebrana do zera?
kris4cars
z tego co wiem i ludzie piszą to simota jest podobno kaszaną a sam się zastanawiałem nad tym.

Powiedz mi:
dół b2x4
góra b2x5 tak?
wiesz jak odróżnić głowicę b2x4 od b2x5 na silniku i w aucie?
Er-a-de-ek
CYTAT(kris4cars @ Sun, 27 Dec 2015 - 11:20) *
z tego co wiem i ludzie piszą to simota jest podobno kaszaną a sam się zastanawiałem nad tym.

Powiedz mi:
dół b2x4
góra b2x5 tak?
wiesz jak odróżnić głowicę b2x4 od b2x5 na silniku i w aucie?

Dół b2x4 a góra b2x5 z tym że wałek wydechowy od b204 (2.0 turbo) a ssący od b234 (2.3 n/a).
Głowice łatwo odróżnić bo z boku wybity jest rocznik głowicy od 94-98 mamy b2x4 a od 99 b2x5.

CYTAT(addam24 @ Sun, 27 Dec 2015 - 11:19) *
Dlacego nie modzisz glowicy skoro byla rozebrana do zera?

Co masz na myśli modzenie? Była wyczyszczona, zawory spolerowane, kanały przy uszczelce poprawię jedynie. Głowica saaba i tak szału nie robi a przy mocy do której zamierzam ją używać w zupełności wystarczy.
Więcej osiągnie się za pomocą wałków i kątów niż skrobaniem kanałów.

Jednak jak już napisałem, do mocy które ja zamierzam używać nie ma najmniejszego sensu modzić znacznie głowicy. Wałki saaba i tak są największą zmorą, zdycha górą strasznie, ssący od wolnossąka troszkę pomaga ale bez szału.
hajny93
Fajny projekt
Uwielbiam te silniki saaba.
Na ebay-u od JAW mozesz kupic goraca strone 7cm do TD04, Fajna opcja do 19T.
Jezdzilem na tym i fajnie trzyma gore.Wasegate jest troche maly ale mozna to poprawic.
Seryjna pompa paliwa moze sie okazac troche mala. Zamontuj lampke od stukow, jest bardzo przydatna.
Powodzenia w projekcie
hajny93
Fajny projekt
Uwielbiam te silniki saaba.
Na ebay-u od JAW mozesz kupic goraca strone 7cm do TD04, Fajna opcja do 19T.
Jezdzilem na tym i fajnie trzyma gore.Wasegate jest troche maly ale mozna to poprawic.
Seryjna pompa paliwa moze sie okazac troche mala. Zamontuj lampke od stukow, jest bardzo przydatna.
Powodzenia w projekcie
Er-a-de-ek
Głowica już po splanowaniu. Była bardzo prościutka więc liźnięto zaledwie 0,1mm.


Nowe śruby głowicy.


Nowa uszczelka. Sprawdzanie czy pasuje ponieważ zdarzało się że uszczelka do danego silnika nie koniecznie była do danego silnika. Sprawdzić nigdy nie zaszkodzi.


Nowy rozrząd główny. Balansów w tym silniku brak.


Parę zdjęć później.


I na chwilę obecną mamy takie coś.


Niestety pokrywa rozrządu jeszcze nie gotowa.
siewcu
co to jest rozrząd główny?
Er-a-de-ek
CYTAT(siewcu @ Mon, 28 Dec 2015 - 19:59) *
co to jest rozrząd główny?

Saab ma rozrząd główny i rozrząd wałków balnsujących smile.gif
siewcu
a od kiedy wałki balansujące należą do rozrządu?
Er-a-de-ek
CYTAT(siewcu @ Mon, 28 Dec 2015 - 21:10) *
a od kiedy wałki balansujące należą do rozrządu?

Nawet w katalogach i sklepach jest:
rozrząd główny
rozrząd główny i balanse
http://www.draken.com.pl/saab/komplety-roz...234-glowny.html
http://www.draken.com.pl/saab/komplety-roz...-r4-balans.html

Jak zwał tak zwał, po prostu rozrząd wink.gif

mayah
Montujesz ten silnik do 9-3 ?
Osprzet silnika dajesz z 9-3 czy z 9000 ?
mayah
A napinacz lancucha dales ten co byl w pudelku z rozrzadem ? ;-)
Coobcio
Kiedyś zrobiłem ten błąd na szczęście nic się nie stało tylko rzeził przeraźliwie rozrząd...
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.