Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Zawieszenie na tor
Racingforum - Drag, Drift & Time Attack - Racing Forum > racingforum.pl > Technika jazdy samochodem po zakrętach
pawel934
Cześć.

Wiem, że podobnych tematów było już co najmniej kilka, czytałem wiele z nich, ale żaden nie rozwiał do końca moich wątpliwości, a niektóre wątki w ogóle nie były poruszane (stabilizatory, niektórzy z wymienionych przeze mnie producentów zawieszenia).

Do rzeczy: jako takie amatorskie doświadczenie mam, na razie jeżdżę E30 (utwardzone B8, springi KW, stabi H&R, poliuretan).

Teraz robię drugie auto i chciałbym mieć w nim trochę lepszy zawias. Auto to E36 325i coupe, kiedyś wleci silnik 3.2 od Mki.

Zastosowanie: pojeżdżawki, time attack: Ułęż, Kielce, Poznań, Nowe Miasto.

1. Poliuretany to wiadomo - zbyt dużego wyboru nie ma.

2. Stabilizatory - są w Polsce dostępne H&R, Eibach, KW. Które najlepsze, czy może niczym się nie różnią?

3. Gwint - co radzicie? Budżet to ok. 8k, jeśli warto to mogę trochę dołożyć, ale jeśli nie ma sensu tyle wykładać i za 5k znajdę coś równie dobrego, to tylko lepiej. Na razie mam takie typy:

a) AST 4100 Sportline 1 - czytając opis na stronie AST, czy nie będzie to zbyt "uliczny" zawias?

b ) KW v3

c) Bilstein B16

d) GAZ Gold - od niego zacząłem rozważania nt. gwintu, ale czytam coraz więcej krytycznych opinii dotyczących ich jakości i nie wiem, czy warto to w ogóle brać pod uwagę.

c) BC-Racing, ISC - tańsze alternatywy mniej uznanych producentów. Zawracać sobie tym głowę?

Nie orientuję się zbyt dobrze w ofercie zawieszeń i poza moimi typami jestem otwarty na wszelkie sugestie. Ważne dla mnie są: możliwość zakupu oraz dalszego serwisowania w Polsce.

Pozdrawiam,
Paweł
pawel934
Ok, widzę, że nikt nie jest w stanie niczego podpowiedzieć.

Ostatni tydzień sporo o tym myślałem i skłaniam się coraz bardziej ku AST.

Czy ktoś miał styczność z tym zawiasem (niekoniecznie w E36)? Warto?

Pozdrawiam,
Paweł
ade
Skontaktuj się z użytkownikiem techno, na pewno pomoże coś dobrać i optymalnie ustawić.
Coobcio
Na Poznań, Ułęż i Kielce gdzie nie ma wertepów to co do gwintu doskonale poradzi sobie najtańszy chińczyk...
Natomiast na Nowym Mieście nad Pilicą będzie na nim podskakiwało auto.
pawel934
CYTAT(Coobcio @ Mon, 17 Jun 2013 - 11:27) *
Na Poznań, Ułęż i Kielce gdzie nie ma wertepów to co do gwintu doskonale poradzi sobie najtańszy chińczyk...
Natomiast na Nowym Mieście nad Pilicą będzie na nim podskakiwało auto.


No to teraz zabiłeś mi ćwieka - miałem już kupować AST (7500 brutto i 8 tygodni czekania), a może jednak wystarczy ISC (3600 brutto i 1,5 tygodnia czekania)...
the.wolf
z jaka sprezyna chciales kupic to AST?
pawel934
Nie wiem, rozmawiałem z techracing.pl i powiedziano mi, że po przesłaniu dokładnej masy auta oraz przeznaczenia w fabryce jest dobierana odpowiednia sprężyna. A w ISC polecano mi twardości 10/10.
reza
ja mam u siebie w ISC 8/8, i nawet na min. "najmiekszym" ustawieniu amorków jest mega twardo w porównaniu do ta technixa i tuning art'a itd. ale daje rade na w miare nierównych nawierzchniach a juz nie wspomne co sie dzieje na skreconym na max. "twardo" pozostaje jazda tylko na nawierzchniach równiutkich jak stół... ale to jest tylko moja prywatna opinia.ogólnie zawias jest naprawde ok i jesli bedziesz urzywał auta tylko na torach itd. to 10/10 mogą byc ok

a i jezdze e36 328i "rajdówka"
pawel934
Kurczę, to może jednak na te ISC się zdecydować...

P.S. Jeśli to 328i to bordowy/wiśniowy sedan, to kojarzę Cię z forów BMW wink.gif
Skiba
sorry za laickie pytanie ale co oznacza to 10/10 albo 8/8 ?
rowniez szukam czegos do e36 na miejsce technixa.
ale raczej skłaniałbym sie ku B8 niz powyzszym wynalazkom...
Techno
to sztywności sprężyn przód/tył wyrażone w kG /kilogramach siły/
reza
dokładnie to jest to e36 biggrin.gif powiem tak 10/10 to bedzie dobre rozwiązanie do driftu lub pojezdzawek po torach lub bardzo równych nawierzchniach lotnisk.tylko jak bedziesz zamawiał u Klemensa(JDM PLANET) to przypomnij mu ze na tył muszą byc sprezyny grzybki 140mm/10 bo mi najpierw przysłał standardowe 180mm/8 i auto na najnizszym ustawieniu stało wyrzej niz seria.poprostu krótsze sprezyny mają mniej zwojów i muszą one byc twardsze ja mam teraz sprezyny przód 8 a tył 10 i przy ustawieniu tłumienie przód 8/32 a tył 6/32 nawet na nierównych ulicach amorki wybierają naprawde rewelacyjnie,moge jeszcze powiedziec ze jak sie jedzie wolno przez jakąś ulice nierówną to trzepie niemiłosiernie ale jak sie jedzie przez tą samą ulice pełnym ogniem to jest wrazenie jakby było równiutko przy ustawieniu takim jak podałem lecz kiedy dałem przód 28/32 a tył 24/32 to tą ulicą nawet szybko nie dało sie przejechac za to na równiutkiej drodze auto jechało jak gokart.ja mam wersje zawieszenia RACE
a i jesli chodzi o serwis to nie ma z tym problemu czesci tez mozna bez problemu dokupic np. amorki po 300zł/szt, sprezyny 150zł/szt a przy zakupach grupowych jeszcze taniej, i chyba jako jedyni dają gwrancje do sportu(poza uszkodzeniami mechanicznymi)

stabilizatory kup KW są najtańsze a mają te same parametry co h&r i eibach

co do b8 to to jest dobre do codziennej jazdy,dopiero po zmianie ustawień(utwardzeniu) zaczyna sie to nadawac do sportu.znajomy ma tak zwany kit b12(amorki b8 i sprezyny eibach prokit) i naprawde to to jezdzi podobnie do ta technixa z naciskiem na ta technixa który jest twardszy. nowe b8 w zerkoplu ustawione na dziurawy asfalt to jakies 2800-3000zł bez gwarancji(bo do sportu) do tego dobre sprezyny eibach sportline(600zł) lub h&r(700zł) wiec razem wychodzi jakies 3600zł... mozna kupic amorki gdzie indziej taniej ale i tak trzeba dac do zerkopolu na zmiane ustawienia co kosztuje około 200zł/szt. ja tez zatanawiałem sie nad b8 ustawionym w zerkopolu i sportline ale zaryzykowałem i kupiłem ISC przekonała mnie do tego: bezawaryjnosc(Bochenek jezdzi na nim juz którys sezon z rzedu,Pelc tez sobie chwali),regulacja wysokosci, regulacja twardosci,serwis,dostepnosc czesci zamiennych w normalnych pieniadzach,dobre wykonanie i wykończenie,gwarancja smile.gif
pawel934
Dzięki za rady, w końcu temat się jakoś ruszył wink.gif

Też mogę powiedzieć kilka słów o B8, bo już trzeci sezon upalam to w E30. Amortyzatory są utwardzone przez Zerokopol na tor i dopiero teraz fajnie sprawują się na trackdayach, ale i tak nie ma takiego betonu, jak u kolegów śmigających na gwincie..

Tak jedzie E30 na utwardzonym B8, sprężynach KW, stabi H&R i poliuretanie:



Jak widać, ciągle auto mocno się wychyla. Nie chciałbym tego w E36.

Pozdrawiam,
Paweł

Skiba
CYTAT(Techno @ Fri, 21 Jun 2013 - 22:59) *
to sztywności sprężyn przód/tył wyrażone w kG /kilogramach siły/




a to nie skojarzyłem że chodzi o przod/tył
Natomiast sztywność sprężyn zawsze kojarzyłem z silą na wartośc ugięcia czyli np 10N/mm itd. wiec jakimi jednostkami tutaj operujemy? kG na mm?


Mówiąc o B8 nie miałem na myśli zakupu nowego amora bo wiem że w serii jest on mocno miękki, prawie jak seria wiec trzeba by je od razu oddać do zerkopolu na ustawienie. Myśle że lepszym rozwiązaniem jest kupno używki (czasem na roznych forach mozna trafić na dobrą cene) a pozniej dać to do regeneracji i ustawienia w zerko.

Sprężyny chyba i tak kupie na zamówienie w firmie produkujacej sprezyny, zastanawiam się również nad wykonaniem w ten sposob stab lub nad zrobieniem prostego z końcówkami szablowymi czy jak to sie tam nazywa (blade type) i umieszczeniem go w bagażniku.
Gusiew
Jezdze na BC Racing od wiosny i w porownaniu do B8 z zerkpolu jest zdecydowanie lepiej. Plus to ze mam regulacje wysokosci i twardosci. Za te pieniadze polecam.
reza
na filmiku twoje e30 ugina sie jak moje e36 na wysłużonym juz gwincie ta technix(jakies 4-5 lat) na isc nie ma praktycznie zadnego wychyłu nawet na najbardziej miekkim ustawieniu. te e36 325i coupe które masz to nie jest to co przypadkiem sprzedawał Michał z Łodzi/Strykowa?
pawel934
Na filmiku przechyły boczne mogą potęgować też dosyć przyczepne opony (slicki).

Co do e36 - kupiłem ją w Piasecznie od jakiegoś faceta który miał ją z 5-6 lat, kompletną serię (pierwotny zamysł zakładał zakup auta tylko do latania po śniegu w zimę, no ale jak pomysł ewoluował to widać w pierwszym poście).
reza
slick slickiem ale ewidentnie widac ze zawias buja a w szczególnosci dobrze to widac na slalomie gdzie z jednego majtniecia przechodzi w drugie. moim zdaniem przy jezdzie torowej-track day'owej nie powinno byc takich przechyłów i bujnięć choc i tak auto ładnie sie trzyma nawierzchni,co to za slicki?
pawel934
Opona to slick rajdowy BF Goodrich. Rozmiar 195/50R16, a wygląda tak:

http://www.subesports.com/images.products/...lly/bfga101.jpg

No i chyba po Twoich radach skończy się na ISC. Masz może jakieś filmiki ze swoich przejazdów?
mihas66
no powiem szczerze że to E30 buja się prawie tak jak moje seryjne e36 na zawieszeniu mpakietowym no ale ty masz opony inna bajka... co do stabilizatorów chce przypomnieć że w e36 z zawieszeniem mpakietowym występowały stabilizatory grubsze o 2mm ja takie coś mam z przodu 26mm z tyłu nie mierzyłem ale nawet dają rade... A te KW i reszta to jaka grubość?
pawel934
KW i reszta to fi 28 mm przód i 21 tył. Ale pamiętajmy, że nie tylko grubość się liczy, ale również materiał (bo tym chyba też się różnią?).
reza
materiałem równiez ale nie jest on jakos sporo lepszy niz seryjne stabilaztory, istotne jest natomiast to ze te aftermarketowe maja regulacje 2-3 stopniową
jedyne co mam z jazdy na isc:
http://www.youtube.com/watch?v=PMBa7P_0aYM
amorki ustawione na minimum z racji wyrypiastych łączników szutrowych i hopek...
Rudiger
nie chcę wprowadzać zamętu ale może rozważ opcję tych gazshocków? Nie wiem jak seria gold ale te prostrze modele GT mają regulację pokrętłem co jest fajne. O ile na Ułęż czy Kielce można ustawić "na beton" o tyle np. w NMnP znacznie zmiękczałem zawias ze względu na wyrypane łączenia płyt. 5 minut i zrobione.

co prawda inna masa, inna moc ale tak jedzie/przechyla się (?) na gazshockach mój wynalazek
http://www.youtube.com/watch?v=ug7lxMYPZ40

Oczywiście do tego jest gruby stab i kilka innych modów ale dużą rolę grają tu amortyzatory
m52owner
Napradę zero przechyłu blink.gif Jakiej grubości stabilizatory/
pawel934
No i w końcu stanęło na ISC.. Zawieszenie już w domu, w przyszłym tygodniu pewnie będzie w aucie.

Rudiger, sporo myślałem o GAZach, ale z uwagi na sporo negatywnych uwag dotyczących jakości (również w Twoim temacie) odpuściłem.

Pozdrawiam,
Paweł
Rudiger
No ja wiem ja wiem z tymi gazami, ja nie mam za bardzo wyboru do Skody. Powiem tak - jak nic nie cieknie to są bardzo OK. A jak cieknie to problem z serwisem i tak jak pisałem ostatnio sam naprawiałem na częścia przysłanych z UK.

Stab 19mm tylko z przodu, z tyłu nie ma staba.
Są też do kupienia 20 i 21mm staby na tor huh.gif
Skiba
Skoro tak rozmawiamy o zawieszeniu E36, powiedzcie mi jaka jest seryjna średnica staba non-M ?
Kupiłem auto chyba z jakimś podmienionym bo nie za bardzo pasują mi łączniki. Ramie stabilizatora jest jakby krótsze co w połączeniu z seryjnym łącznikiem powoduje jego wyłamywanie. W związku z tym zastanawiam się czy dostosować łączniki na unibolach ze zmodyfikowanym mocowaniem czy poprostu zmienić staba na jakiegoś innego, moze custom.
Po południu zmierze średnicę i zrobię foto łącznika.

Ps. co powiecie o takim zestawie na przod? http://store.motorsportsconcepts.com/dtm-f...on-e30-e36.html
Andrzej87
Średnica zależy od silnika i nadwozia. Sprawdź w ETK podając 7 ostatnich znaków nr VIN.
Skiba
Auto jest po "przejsciach" cyztaj: swapie, udzialach w roznych imprezach i do roznych imprez przygotowywane, vin nic nie powie.
ww#296
były dwa rodzaje stabilizatorów - mocowane do podłożnic lub poprzez inny łacznik do kolumny MCpersona.
ryczko100
Chodziło Ci raczej chyba o wahacz (krótki łącznik) bądź kolumnę (długi). Bo punkt mocowania do budy na podłużnicach to jest zawsze ten sam.
Skiba
hmm na pewno były dwa różne mocowania łączników stabilizatorów (jedna do wahacza druga do amortyzatora), i 2 średnice. 22.5 standard i 23 seria M.

Niestety nie miałem czym zmierzyc średnicy wiec wciaż nie wiem który jest u mnie. Natomiast wyglada to tak:

W nastepnym tyg zmierze średnicę..
g69
2 rodzaje łączników ale stabilizatory takie same? Czy też sie róznią w zależności od rodzaju łaczników? Średnic też jest więcej,bo u mnie jest 25,5mm
Skiba
rzuć okiem na realoem.com, średnic może być wiecej w zależności od wersji silnikowej. Natomiast o kształcie/dlugosci etc nie mam info.

znalazłem takie porownanie. http://www.vorshlag.com/bars.php
Skiba
CYTAT(pawel934 @ Tue, 23 Jul 2013 - 01:45) *
No i w końcu stanęło na ISC.. Zawieszenie już w domu, w przyszłym tygodniu pewnie będzie w aucie.

Rudiger, sporo myślałem o GAZach, ale z uwagi na sporo negatywnych uwag dotyczących jakości (również w Twoim temacie) odpuściłem.

Pozdrawiam,
Paweł



Paweł pojeździłeś troche na tym ISC? co możesz o tym teraz powiedzieć ?
pawel934
Jestem zadowolony smile.gif Jest sztywne, ale pracuje. Regulacja działa - czuć różnicę w zachowaniu auta. Mam jeszcze poliuretany oraz stabilizatory H&R. Auto jest naprawdę szybkie jak na swoją moc (ostatnio wypluło 178 KM laugh.gif ) , objechałem sporo mocniejszych aut. Moim zdaniem jak najbardziej warto. Na filmie miałem mały problem z balansem hamulców (już zażegnany).



reza
co to za problem z hamulcami był?
ja juz prawie 3 lata jezdze na isc i nie mam z nim zadnego problamu, raz tylko urwało mi sie ucho do przykrecania łącznika stabilzatora... oprócz isc, mam z przodu stabilzator h&r 28mm od m3 3.2 evo na długi łacznik mocowany do kolumny, z tyłu customowy stabilizator 24mm, customowe tylne łączniki z nierdzewki na poliuretanie,oraz całe zawieszenie na poliuretanie 90sh i tak to wyglada u mnie:

jackkpl
A nie przesadzacie troche z ta sztywnoscia zawieszenia? Idea chyba jest taka, zeby wszystkie kola byly na ziemii, a to ze sie auto ugnie to nie tragedia.
pawel934
CYTAT(reza @ Wed, 19 Aug 2015 - 20:07) *
co to za problem z hamulcami był?
[...]


Sorry, że dopiero teraz odpisuję. Miałem z przodu hamulce od e46 330i, a z tyłu seryjne (mam 325i, nie 328i) i był kłopot z balansem. Teraz mam komplet od 330i i działa dobrze smile.gif

jackkpl - nie tragedia, ale irytował mnie zawias w E30 (masz filmik na poprzedniej stronie). Czas to jedno, fun z jazdy to drugie - dużo więcej funu mam w E36, która mniej się przechyla smile.gif A przy okazji, E36 jest sporo szybsza na torze od mojej E30 i to pomimo dużo gorszych osiągów.
Batorer
Temat jest dość stary: czy zmieniło się coś od 2015? Jakie zawieszenie do e36 touring m52b25, żeby było bardziej sportowe od serii? Budżet niski: około 1500 zł. Myślałem o amortyzatorach mts i sprężynach eibach pro kit (taki zestaw 1280 zł). Im mniej obniżenia tym lepiej. O gwintach nie myślałem, bo dobry gwint jest chyba droższy od dobrego zawieszenia sportowego? Czy może lepiej szukać amortyzatorów bilstein b6 używanych? Z góry dziękuję za pomoc
kirpek
Ma speedingrodsa miałem we36. Lepsze to niz mtsy. W moim odczuciu.
kylo
Znajomy w kupe zmienił z gwintu ta technix na bisteina i eibacha sportline. Jak dla mnie wydaje się że jest bardziej miekko i komfortowo, ale auto zwłaszcza na nierównym asfalcie prowadzi się zauwazalnie lepiej.
Ja też szukałem po taniości i mam z przodu używanego bila. W porównaniu do serii jest duża różnica na plus. Jest sztywniejszy i dobrze pracuje na dziurach. Na tor mogłoby być sztywniej ale i tak za te pieniądze to nie ma co narzekać.
Dodam jeszcze ze nawet z tym ta technix jest i tak lepiej niż na wytłuczonej serii.
Batorer
Mam dwa e36. W jednym zawias pełna seria, a w drugim z przodu sprężyny obniżające. Ten obniżony prowadzi się tragicznie w porównaniu do serii, na każdym głębszym dołku słychać uderzenie w odbój. Jeżeli na mts+eibach pro-kit by to nie miało miejsca to dla mnie super. No chyba, że coś lepszego jest do 1500? Co do Maxpeedingrods: gdzie to można kupić?
kylo
Jak chcesz zeby było dobrze na dołach to bilstein. U mnie jest seryjna spreżyna minus jeden zwój i nawet na szuterku dynamicznie jechanym nic z przodu nie tłucze.
Batorer
Tylko same amory bilsteina przód (B6) nowe to 1500 zł :/ Warto rozważyć używane?
Type-R
B6/B8 używane zregenerują Ci w Zerkopolu.
kylo
Ja mam używki kupione za 4 stówy. Mały być chyba po 6 tysiącach przebiegu czy coś i jak na razie wszystko z nimi ok. Nic sie nie tłucze, nie poci. Kumpel ma b8 używki i podobna historia.
Ale jak to z używanymi bywa nigdy pewności nie ma na co się trafi.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.