Wiem, że podobnych tematów było już co najmniej kilka, czytałem wiele z nich, ale żaden nie rozwiał do końca moich wątpliwości, a niektóre wątki w ogóle nie były poruszane (stabilizatory, niektórzy z wymienionych przeze mnie producentów zawieszenia).
Do rzeczy: jako takie amatorskie doświadczenie mam, na razie jeżdżę E30 (utwardzone B8, springi KW, stabi H&R, poliuretan).
Teraz robię drugie auto i chciałbym mieć w nim trochę lepszy zawias. Auto to E36 325i coupe, kiedyś wleci silnik 3.2 od Mki.
Zastosowanie: pojeżdżawki, time attack: Ułęż, Kielce, Poznań, Nowe Miasto.
1. Poliuretany to wiadomo - zbyt dużego wyboru nie ma.
2. Stabilizatory - są w Polsce dostępne H&R, Eibach, KW. Które najlepsze, czy może niczym się nie różnią?
3. Gwint - co radzicie? Budżet to ok. 8k, jeśli warto to mogę trochę dołożyć, ale jeśli nie ma sensu tyle wykładać i za 5k znajdę coś równie dobrego, to tylko lepiej. Na razie mam takie typy:
a) AST 4100 Sportline 1 - czytając opis na stronie AST, czy nie będzie to zbyt "uliczny" zawias?
b ) KW v3
c) Bilstein B16
d) GAZ Gold - od niego zacząłem rozważania nt. gwintu, ale czytam coraz więcej krytycznych opinii dotyczących ich jakości i nie wiem, czy warto to w ogóle brać pod uwagę.
c) BC-Racing, ISC - tańsze alternatywy mniej uznanych producentów. Zawracać sobie tym głowę?
Nie orientuję się zbyt dobrze w ofercie zawieszeń i poza moimi typami jestem otwarty na wszelkie sugestie. Ważne dla mnie są: możliwość zakupu oraz dalszego serwisowania w Polsce.
Pozdrawiam, Paweł
pawel934
Sun, 16 Jun 2013 - 12:50
Ok, widzę, że nikt nie jest w stanie niczego podpowiedzieć.
Ostatni tydzień sporo o tym myślałem i skłaniam się coraz bardziej ku AST.
Czy ktoś miał styczność z tym zawiasem (niekoniecznie w E36)? Warto?
Pozdrawiam, Paweł
ade
Mon, 17 Jun 2013 - 01:17
Skontaktuj się z użytkownikiem techno, na pewno pomoże coś dobrać i optymalnie ustawić.
Coobcio
Mon, 17 Jun 2013 - 11:27
Na Poznań, Ułęż i Kielce gdzie nie ma wertepów to co do gwintu doskonale poradzi sobie najtańszy chińczyk... Natomiast na Nowym Mieście nad Pilicą będzie na nim podskakiwało auto.
pawel934
Mon, 17 Jun 2013 - 12:55
CYTAT(Coobcio @ Mon, 17 Jun 2013 - 11:27)
Na Poznań, Ułęż i Kielce gdzie nie ma wertepów to co do gwintu doskonale poradzi sobie najtańszy chińczyk... Natomiast na Nowym Mieście nad Pilicą będzie na nim podskakiwało auto.
No to teraz zabiłeś mi ćwieka - miałem już kupować AST (7500 brutto i 8 tygodni czekania), a może jednak wystarczy ISC (3600 brutto i 1,5 tygodnia czekania)...
the.wolf
Mon, 17 Jun 2013 - 18:00
z jaka sprezyna chciales kupic to AST?
pawel934
Mon, 17 Jun 2013 - 18:19
Nie wiem, rozmawiałem z techracing.pl i powiedziano mi, że po przesłaniu dokładnej masy auta oraz przeznaczenia w fabryce jest dobierana odpowiednia sprężyna. A w ISC polecano mi twardości 10/10.
reza
Fri, 21 Jun 2013 - 12:56
ja mam u siebie w ISC 8/8, i nawet na min. "najmiekszym" ustawieniu amorków jest mega twardo w porównaniu do ta technixa i tuning art'a itd. ale daje rade na w miare nierównych nawierzchniach a juz nie wspomne co sie dzieje na skreconym na max. "twardo" pozostaje jazda tylko na nawierzchniach równiutkich jak stół... ale to jest tylko moja prywatna opinia.ogólnie zawias jest naprawde ok i jesli bedziesz urzywał auta tylko na torach itd. to 10/10 mogą byc ok
a i jezdze e36 328i "rajdówka"
pawel934
Fri, 21 Jun 2013 - 14:48
Kurczę, to może jednak na te ISC się zdecydować...
P.S. Jeśli to 328i to bordowy/wiśniowy sedan, to kojarzę Cię z forów BMW
Skiba
Fri, 21 Jun 2013 - 20:59
sorry za laickie pytanie ale co oznacza to 10/10 albo 8/8 ? rowniez szukam czegos do e36 na miejsce technixa. ale raczej skłaniałbym sie ku B8 niz powyzszym wynalazkom...
Techno
Fri, 21 Jun 2013 - 21:59
to sztywności sprężyn przód/tył wyrażone w kG /kilogramach siły/
reza
Fri, 21 Jun 2013 - 22:27
dokładnie to jest to e36 powiem tak 10/10 to bedzie dobre rozwiązanie do driftu lub pojezdzawek po torach lub bardzo równych nawierzchniach lotnisk.tylko jak bedziesz zamawiał u Klemensa(JDM PLANET) to przypomnij mu ze na tył muszą byc sprezyny grzybki 140mm/10 bo mi najpierw przysłał standardowe 180mm/8 i auto na najnizszym ustawieniu stało wyrzej niz seria.poprostu krótsze sprezyny mają mniej zwojów i muszą one byc twardsze ja mam teraz sprezyny przód 8 a tył 10 i przy ustawieniu tłumienie przód 8/32 a tył 6/32 nawet na nierównych ulicach amorki wybierają naprawde rewelacyjnie,moge jeszcze powiedziec ze jak sie jedzie wolno przez jakąś ulice nierówną to trzepie niemiłosiernie ale jak sie jedzie przez tą samą ulice pełnym ogniem to jest wrazenie jakby było równiutko przy ustawieniu takim jak podałem lecz kiedy dałem przód 28/32 a tył 24/32 to tą ulicą nawet szybko nie dało sie przejechac za to na równiutkiej drodze auto jechało jak gokart.ja mam wersje zawieszenia RACE a i jesli chodzi o serwis to nie ma z tym problemu czesci tez mozna bez problemu dokupic np. amorki po 300zł/szt, sprezyny 150zł/szt a przy zakupach grupowych jeszcze taniej, i chyba jako jedyni dają gwrancje do sportu(poza uszkodzeniami mechanicznymi)
stabilizatory kup KW są najtańsze a mają te same parametry co h&r i eibach
co do b8 to to jest dobre do codziennej jazdy,dopiero po zmianie ustawień(utwardzeniu) zaczyna sie to nadawac do sportu.znajomy ma tak zwany kit b12(amorki b8 i sprezyny eibach prokit) i naprawde to to jezdzi podobnie do ta technixa z naciskiem na ta technixa który jest twardszy. nowe b8 w zerkoplu ustawione na dziurawy asfalt to jakies 2800-3000zł bez gwarancji(bo do sportu) do tego dobre sprezyny eibach sportline(600zł) lub h&r(700zł) wiec razem wychodzi jakies 3600zł... mozna kupic amorki gdzie indziej taniej ale i tak trzeba dac do zerkopolu na zmiane ustawienia co kosztuje około 200zł/szt. ja tez zatanawiałem sie nad b8 ustawionym w zerkopolu i sportline ale zaryzykowałem i kupiłem ISC przekonała mnie do tego: bezawaryjnosc(Bochenek jezdzi na nim juz którys sezon z rzedu,Pelc tez sobie chwali),regulacja wysokosci, regulacja twardosci,serwis,dostepnosc czesci zamiennych w normalnych pieniadzach,dobre wykonanie i wykończenie,gwarancja
pawel934
Sat, 22 Jun 2013 - 02:38
Dzięki za rady, w końcu temat się jakoś ruszył
Też mogę powiedzieć kilka słów o B8, bo już trzeci sezon upalam to w E30. Amortyzatory są utwardzone przez Zerokopol na tor i dopiero teraz fajnie sprawują się na trackdayach, ale i tak nie ma takiego betonu, jak u kolegów śmigających na gwincie..
Tak jedzie E30 na utwardzonym B8, sprężynach KW, stabi H&R i poliuretanie:
Jak widać, ciągle auto mocno się wychyla. Nie chciałbym tego w E36.
Pozdrawiam, Paweł
Skiba
Sat, 22 Jun 2013 - 06:55
CYTAT(Techno @ Fri, 21 Jun 2013 - 22:59)
to sztywności sprężyn przód/tył wyrażone w kG /kilogramach siły/
a to nie skojarzyłem że chodzi o przod/tył Natomiast sztywność sprężyn zawsze kojarzyłem z silą na wartośc ugięcia czyli np 10N/mm itd. wiec jakimi jednostkami tutaj operujemy? kG na mm?
Mówiąc o B8 nie miałem na myśli zakupu nowego amora bo wiem że w serii jest on mocno miękki, prawie jak seria wiec trzeba by je od razu oddać do zerkopolu na ustawienie. Myśle że lepszym rozwiązaniem jest kupno używki (czasem na roznych forach mozna trafić na dobrą cene) a pozniej dać to do regeneracji i ustawienia w zerko.
Sprężyny chyba i tak kupie na zamówienie w firmie produkujacej sprezyny, zastanawiam się również nad wykonaniem w ten sposob stab lub nad zrobieniem prostego z końcówkami szablowymi czy jak to sie tam nazywa (blade type) i umieszczeniem go w bagażniku.
Gusiew
Sat, 22 Jun 2013 - 07:19
Jezdze na BC Racing od wiosny i w porownaniu do B8 z zerkpolu jest zdecydowanie lepiej. Plus to ze mam regulacje wysokosci i twardosci. Za te pieniadze polecam.
reza
Sat, 22 Jun 2013 - 18:27
na filmiku twoje e30 ugina sie jak moje e36 na wysłużonym juz gwincie ta technix(jakies 4-5 lat) na isc nie ma praktycznie zadnego wychyłu nawet na najbardziej miekkim ustawieniu. te e36 325i coupe które masz to nie jest to co przypadkiem sprzedawał Michał z Łodzi/Strykowa?
pawel934
Sat, 22 Jun 2013 - 22:19
Na filmiku przechyły boczne mogą potęgować też dosyć przyczepne opony (slicki).
Co do e36 - kupiłem ją w Piasecznie od jakiegoś faceta który miał ją z 5-6 lat, kompletną serię (pierwotny zamysł zakładał zakup auta tylko do latania po śniegu w zimę, no ale jak pomysł ewoluował to widać w pierwszym poście).
reza
Sat, 22 Jun 2013 - 22:30
slick slickiem ale ewidentnie widac ze zawias buja a w szczególnosci dobrze to widac na slalomie gdzie z jednego majtniecia przechodzi w drugie. moim zdaniem przy jezdzie torowej-track day'owej nie powinno byc takich przechyłów i bujnięć choc i tak auto ładnie sie trzyma nawierzchni,co to za slicki?
pawel934
Sat, 22 Jun 2013 - 23:14
Opona to slick rajdowy BF Goodrich. Rozmiar 195/50R16, a wygląda tak:
No i chyba po Twoich radach skończy się na ISC. Masz może jakieś filmiki ze swoich przejazdów?
mihas66
Sun, 23 Jun 2013 - 08:56
no powiem szczerze że to E30 buja się prawie tak jak moje seryjne e36 na zawieszeniu mpakietowym no ale ty masz opony inna bajka... co do stabilizatorów chce przypomnieć że w e36 z zawieszeniem mpakietowym występowały stabilizatory grubsze o 2mm ja takie coś mam z przodu 26mm z tyłu nie mierzyłem ale nawet dają rade... A te KW i reszta to jaka grubość?
pawel934
Sun, 23 Jun 2013 - 09:24
KW i reszta to fi 28 mm przód i 21 tył. Ale pamiętajmy, że nie tylko grubość się liczy, ale również materiał (bo tym chyba też się różnią?).
reza
Sun, 23 Jun 2013 - 18:45
materiałem równiez ale nie jest on jakos sporo lepszy niz seryjne stabilaztory, istotne jest natomiast to ze te aftermarketowe maja regulacje 2-3 stopniową jedyne co mam z jazdy na isc: http://www.youtube.com/watch?v=PMBa7P_0aYM amorki ustawione na minimum z racji wyrypiastych łączników szutrowych i hopek...
Rudiger
Mon, 15 Jul 2013 - 13:13
nie chcę wprowadzać zamętu ale może rozważ opcję tych gazshocków? Nie wiem jak seria gold ale te prostrze modele GT mają regulację pokrętłem co jest fajne. O ile na Ułęż czy Kielce można ustawić "na beton" o tyle np. w NMnP znacznie zmiękczałem zawias ze względu na wyrypane łączenia płyt. 5 minut i zrobione.
Oczywiście do tego jest gruby stab i kilka innych modów ale dużą rolę grają tu amortyzatory
m52owner
Mon, 22 Jul 2013 - 17:12
Napradę zero przechyłu Jakiej grubości stabilizatory/
pawel934
Tue, 23 Jul 2013 - 00:45
No i w końcu stanęło na ISC.. Zawieszenie już w domu, w przyszłym tygodniu pewnie będzie w aucie.
Rudiger, sporo myślałem o GAZach, ale z uwagi na sporo negatywnych uwag dotyczących jakości (również w Twoim temacie) odpuściłem.
Pozdrawiam, Paweł
Rudiger
Tue, 23 Jul 2013 - 09:36
No ja wiem ja wiem z tymi gazami, ja nie mam za bardzo wyboru do Skody. Powiem tak - jak nic nie cieknie to są bardzo OK. A jak cieknie to problem z serwisem i tak jak pisałem ostatnio sam naprawiałem na częścia przysłanych z UK.
Stab 19mm tylko z przodu, z tyłu nie ma staba. Są też do kupienia 20 i 21mm staby na tor
Skiba
Tue, 23 Jul 2013 - 14:07
Skoro tak rozmawiamy o zawieszeniu E36, powiedzcie mi jaka jest seryjna średnica staba non-M ? Kupiłem auto chyba z jakimś podmienionym bo nie za bardzo pasują mi łączniki. Ramie stabilizatora jest jakby krótsze co w połączeniu z seryjnym łącznikiem powoduje jego wyłamywanie. W związku z tym zastanawiam się czy dostosować łączniki na unibolach ze zmodyfikowanym mocowaniem czy poprostu zmienić staba na jakiegoś innego, moze custom. Po południu zmierze średnicę i zrobię foto łącznika.
No i w końcu stanęło na ISC.. Zawieszenie już w domu, w przyszłym tygodniu pewnie będzie w aucie.
Rudiger, sporo myślałem o GAZach, ale z uwagi na sporo negatywnych uwag dotyczących jakości (również w Twoim temacie) odpuściłem.
Pozdrawiam, Paweł
Paweł pojeździłeś troche na tym ISC? co możesz o tym teraz powiedzieć ?
pawel934
Mon, 17 Aug 2015 - 19:22
Jestem zadowolony Jest sztywne, ale pracuje. Regulacja działa - czuć różnicę w zachowaniu auta. Mam jeszcze poliuretany oraz stabilizatory H&R. Auto jest naprawdę szybkie jak na swoją moc (ostatnio wypluło 178 KM ) , objechałem sporo mocniejszych aut. Moim zdaniem jak najbardziej warto. Na filmie miałem mały problem z balansem hamulców (już zażegnany).
reza
Wed, 19 Aug 2015 - 20:07
co to za problem z hamulcami był? ja juz prawie 3 lata jezdze na isc i nie mam z nim zadnego problamu, raz tylko urwało mi sie ucho do przykrecania łącznika stabilzatora... oprócz isc, mam z przodu stabilzator h&r 28mm od m3 3.2 evo na długi łacznik mocowany do kolumny, z tyłu customowy stabilizator 24mm, customowe tylne łączniki z nierdzewki na poliuretanie,oraz całe zawieszenie na poliuretanie 90sh i tak to wyglada u mnie:
jackkpl
Wed, 19 Aug 2015 - 20:32
A nie przesadzacie troche z ta sztywnoscia zawieszenia? Idea chyba jest taka, zeby wszystkie kola byly na ziemii, a to ze sie auto ugnie to nie tragedia.
pawel934
Tue, 08 Sep 2015 - 13:30
CYTAT(reza @ Wed, 19 Aug 2015 - 20:07)
co to za problem z hamulcami był? [...]
Sorry, że dopiero teraz odpisuję. Miałem z przodu hamulce od e46 330i, a z tyłu seryjne (mam 325i, nie 328i) i był kłopot z balansem. Teraz mam komplet od 330i i działa dobrze
jackkpl - nie tragedia, ale irytował mnie zawias w E30 (masz filmik na poprzedniej stronie). Czas to jedno, fun z jazdy to drugie - dużo więcej funu mam w E36, która mniej się przechyla A przy okazji, E36 jest sporo szybsza na torze od mojej E30 i to pomimo dużo gorszych osiągów.
Batorer
Sat, 20 Mar 2021 - 13:19
Temat jest dość stary: czy zmieniło się coś od 2015? Jakie zawieszenie do e36 touring m52b25, żeby było bardziej sportowe od serii? Budżet niski: około 1500 zł. Myślałem o amortyzatorach mts i sprężynach eibach pro kit (taki zestaw 1280 zł). Im mniej obniżenia tym lepiej. O gwintach nie myślałem, bo dobry gwint jest chyba droższy od dobrego zawieszenia sportowego? Czy może lepiej szukać amortyzatorów bilstein b6 używanych? Z góry dziękuję za pomoc
kirpek
Sat, 20 Mar 2021 - 14:48
Ma speedingrodsa miałem we36. Lepsze to niz mtsy. W moim odczuciu.
kylo
Sat, 20 Mar 2021 - 20:33
Znajomy w kupe zmienił z gwintu ta technix na bisteina i eibacha sportline. Jak dla mnie wydaje się że jest bardziej miekko i komfortowo, ale auto zwłaszcza na nierównym asfalcie prowadzi się zauwazalnie lepiej. Ja też szukałem po taniości i mam z przodu używanego bila. W porównaniu do serii jest duża różnica na plus. Jest sztywniejszy i dobrze pracuje na dziurach. Na tor mogłoby być sztywniej ale i tak za te pieniądze to nie ma co narzekać. Dodam jeszcze ze nawet z tym ta technix jest i tak lepiej niż na wytłuczonej serii.
Batorer
Sat, 20 Mar 2021 - 21:33
Mam dwa e36. W jednym zawias pełna seria, a w drugim z przodu sprężyny obniżające. Ten obniżony prowadzi się tragicznie w porównaniu do serii, na każdym głębszym dołku słychać uderzenie w odbój. Jeżeli na mts+eibach pro-kit by to nie miało miejsca to dla mnie super. No chyba, że coś lepszego jest do 1500? Co do Maxpeedingrods: gdzie to można kupić?
kylo
Sat, 20 Mar 2021 - 22:02
Jak chcesz zeby było dobrze na dołach to bilstein. U mnie jest seryjna spreżyna minus jeden zwój i nawet na szuterku dynamicznie jechanym nic z przodu nie tłucze.
Batorer
Sat, 20 Mar 2021 - 23:27
Tylko same amory bilsteina przód (B6) nowe to 1500 zł :/ Warto rozważyć używane?
Type-R
Sat, 20 Mar 2021 - 23:49
B6/B8 używane zregenerują Ci w Zerkopolu.
kylo
Sun, 21 Mar 2021 - 00:07
Ja mam używki kupione za 4 stówy. Mały być chyba po 6 tysiącach przebiegu czy coś i jak na razie wszystko z nimi ok. Nic sie nie tłucze, nie poci. Kumpel ma b8 używki i podobna historia. Ale jak to z używanymi bywa nigdy pewności nie ma na co się trafi.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.