Shoutbox 0 nowych PW 


8 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> O Dwóch takich ATU, na szczęście już nie Ital-Performance
ZoLt4R
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:08
Post #1


Forum Killer
Dołączył: Wed, 18 January 2006
Skąd: Toruń





Długo się zastanawiałem czy już teraz wrzucić opis tego nad czym aktualnie pracujemy. Nie mam w zwyczaju opisywać nieukończonych projektów ale w tym wypadku zrobię inaczej. Auto i projekt jest dla mnie na tyle wyjątkowy i niecodzienny, że warto go opisać nawet w tym stadium, w którym znajduje się teraz. Będzie to swoistego rodzaju blog i systematycznie będziemy dorzucać opisy i zdjęcia z budowy.

Ale do rzeczy. Jakiś czas temu padł pomysł na zbudowanie szybkiego poldka do szeroko pojętej rozrywki smile.gif Pierwsza opcja zakładała zwykły 150 konny silnik 1.8 z rovera jednak po pierwszych oględzinach/ustaleniach została zarzucona. Myśleliśmy nad tym jaki motor zainstalować. Były już swapy z Hondy, BMW, Fiatów 4 cylindrowych itp. W końcu wybór padł na 5 cylindrową jednostkę Fiata z 20 zaworową głowicą. Silnik z niezłym potencjałem, solidnym żeliwnym blokiem i dobrą dostępnością tuningowych zabawek. No i nikt jeszcze nie wkładał tego do polonezów, ład, 125p itp wynalazków. Widziałem tylko jeden swap z tym silnikiem wzdłużnie w starym escorcie RWD w UK (być może są jakieś inne?). W czasie prac projekt ewaluował i został nastawiony jeszcze bardziej na performance (to nie będzie żaden driftowóz jakby ktoś pytał). Padła decyzja o montażu klatki bezpieczeństwa, wywaleniu środka itd. Dobra nie przynudzam już i do rzeczy.

Poniżej planowany spec auta. W większości pozycji znajduje się dopisek "w trakcie" ze względu na to, że auto jeszcze nie jest skończone. Ale ogólny zarys całości i użytych części przedstawia poniższa lista.

-------------------------------------------------------------------------------

FSO Polonez 1.4 GLI 16V

* SILNIK (w trakcie)
- swap silnika na 2.4 20V z Fiata Stilo
- silnik po kapitalnym remoncie
- blok planowany, osiowany, honowany pod nadwymiarowe tłoki
- nowe panewki główne i korbowodowe
- kute tłoki nadwymiarowe CPS CR 8:1 (pojemność 2460ccm)
- kute korbowody H-beam skręcone śrubami ARP 2000
- głowica po kompleksowej obróbce (gniazda, zawory, prowadnice, uszczelniacze, szczelność/planowanie, porting, osiowanie łożyskowania wałków
- nowy wariator z panewkami
- uszczelka pod głowicę MLS OEM Fiat
- olej Valvoline VR1
- miska olejowa custom by ITAL Performance przystosowana do wzdłużnego montażu silnika (w trakcie)
- łapy/poduszki silnika custom by ITAL Performance

* UKŁAD DOLOTOWY (w trakcie)
- orurowanie malowane proszkowo na czarno
- turbo -> IC 2,5"
- IC -> przepustnica 3"
- big FMIC custom
- łączniki silikonowe Samco
- BOV Tial Q
- filtr powietrza HKS Super Flow
- kolektor ssący custom by ITAL Performance
- przepustnica 70mm Alfa Romeo 3.0 V6

* UKŁAD WYDECHOWY (w trakcie)
- kolektor wydechowy custom by ITAL Performance
- turbo Holset HX35 żeliwo 16
- od początku do końca 3" (być może rozdzielimy go przy podłodze na 2x2,25" ze względu na ograniczone miejsce)
- jeden tłumik przelotowy 3" na końcu
- termopara EGT
- wastegate Tial MVR 44mm z chłodzeniem wodą

* UKŁAD WTRYSKOWY (w trakcie)
- pompa paliwa Bosch "044"
- wtryskiwacze Siemens DEKA 630cc
- regulator ciśnienia paliwa 4 bar
- od zbiornika do komory nowe, aluminiowe przewody paliwowe
- instalacja paliwowa w 100% oparta o złączki/węże Goodridge
- sportowy, aluminiowy zbiornik paliwa w bagażniku o pojemności 50 litrów

* UKŁAD CHŁODZENIA (w trakcie)
- chłodnica wody custom by ITAL Performance
- chłodnica oleju silnikowego Mocal
- chłodnica wspomagania Mocal
- podstawka pod filtr oleju z termostatem Fiat Punto GT
- przewody chłodzenia z polerowanej stali nierdzewnej / łączniki silikonowe

* UKŁAD NAPĘDOWY (w trakcie)
- skrzynia Ford MT75
- shortshifter custom by ITAL Performance
- flansza łącząca silnik ze skrzynią custom by ITAL Performance
- sprzęgło średnicy 230mm
- docisk sprzęgła Helix Autosport Heavy Duty
- tarcza sprzęgła custom spiek 4-łopatkowy
- hydrauliczne łożysko wyciskowe OE Ford
- odchudzone i wyważone koło zamachowe
- wał napędowy BMW M Power skrócony
- most Volvo 740/940
- szpera tylnego mostu Detroit Truetrac
- przewód sprzęgła w oplocie custom Goodridge
- olej Valvoline

* ELEKTRONIKA (w trakcie)
- zegary (obrotomierz/prędkościomierz) Alfa Romeo 156 GTA (do 300km/h smile.gif )
- standalone VEMS
- LCD pokazujący bieżące parametry pracy silnika
- wiązka silnikowa/nadwoziowa custom by ITAL Performance
- dodatkowe wskaźniki ciśnienie oleju, temperatura oleju, boost

* HAMULCE (w trakcie)
- rozstaw 5x108
- nowe piasty przednie custom by ITAL Performance
- tarcze hamulcowe przód 330mm Alfa Romeo 159
- zaciski przód 4-tłoczkowe Brembo Alfa Romeo 166
- adaptery pod zaciski custom by ITAL Performance
- zaciski tył 2-tłoczkowe OEM Volvo 740
- tarcze hamulcowe tył 281mm
- przewody hamulcowe Goodridge
- hydrauliczny hamulec ręczny
- korektor hamulcowy z pokrętłem w kabinie
- serwo Alfa Romeo 156 V6
- pompa hamulcowa Fiat Bravo
- przewody hamulcowe metalowe 100% nowe
- płyn hamulcowy Motul RBF660

* ZAWIESZENIE (w trakcie)
- sanki przednie custom by ITAL Performance
- zawieszenie przednie 2 wahaczowe z pełną regulacją
- wahacz dolny przedni custom by ITAL Performance z regulacją
- drążek reakcyjny custom by ITAL Performance z regulacją
- górny wahacz przedni trójkątny custom by ITAL Performance
- przerobione zwrotnice
- zawieszenie gwintowane wszystkich 4 kół custom by ITAL Performance
- sprężyny zawieszenia 2,25"
- amortyzatory Bilstein B6 na "grubej ladze"
- most tylny prowadzony na 4 drążkach z pełną regulacją (4 link) custom by ITAL Performance
- drążek Watta custom by ITAL Performance
- stabilizator tył custom
- stabilizator przód custom
- maglownica Fiat 131 lub Nissan 200SX (to jeszcze do ustalenia po przymiarach)
- steering quickener
- rozpórka kielichów przednich custom by ITAL Performance

* KOŁA (gotowe)
- felgi Dezent 17x7"
- opony Federal 595 RS-R 215/40 R17
- dystanse przód 10mm

* NADWOZIE/WNĘTRZE (w trakcie)
- nadwozie obspawane
- klatka bezpieczeństwa by Adam Kozak
- fotele kubełkowe Mirco
- pasy OMP 3"
- kierownica OMP Corsica 350mm
- szyby dymione piecowo
- deska rozdzielcza poflockowana na czarno
- panel z wyłącznikami (LC, Flatshift, itp)
- "bodykit" seria Polonez ATU biggrin.gif nadwozie obniżone i na 17". Reszta OEM look

CEL: 500KM / 600Nm smile.gif


-------------------------------------------------

i tu zaczyna się cała historia smile.gif Oto rzeczony Polonez smile.gif Ładny, zielony okaz bez rdzy udało się znaleźć na Dolnym Śląsku.






Zaczęliśmy powoli zbierać różnej maści części. Nowe i używane do remontu.

Hamulce.




Mosty z Volvo






Skrzynia biegów Ford MT75. Fajna dość mocna, i wchodzi w tunel bez wycinania połowy podłogi (wystarczy podciąć tylko trochę góre tunelu).




Jakaś zapasowa głowica.






Zbieramy klamoty.






Zaczęliśmy wstępnie przymierzać skrzynię z blokiem. Okazało się, że jest bardzo ok. Pokrywał się tylko jeden otwór. Pochylenie silnika o 6 stopni w prawo rozwiązało problem.








Wstępne przymiarki zamachu, itd.




Blok służący do pomiarów.




Rozkminy nad sprzegłami, kołami zamachowymi.






Buda częściowo rozebrana na placu.












Przyjechały felgi. Nawet całkiem ładny wzór jak dla mnie. Pasuje od kanciatej budy poldka smile.gif




Ori kolektory ssące służące do róznej maści badań.




Trochę tulejek poliuretanowych do zawieszenia.




Buda wróciła z placu i zaczęliśmy dalszą rozbiórkę auta. Na pierwszy ogień poszło zawieszenie, most itp.










Prace nad flanszą łączącą silnik ze skrzynią. Zaprojektowaliśmy najpierw przymiary sprawdzające centrowanie wałka sprzęgłowego względem tulejek w skrzyni oraz centrowanie wału korbowego względem tulejek w bloku. Widać to na poniższych zdjęciach. Reszta ogarnięta w autocadzie.








Stare zawieszenie do śmietnika smile.gif






Ze względu na to, że auto postoi u nas długo zbudowałem specjalny wózek. Dzięki temu nadwozie jest mobilne, nie zajmuje podnośnika i umieszczone na tyle wysoko, że bez problemu można zrobić też coś pod autem. Przy większym zakresie prac "na raz" jest wrzucane na podnośnik kolumnowy a potem spowrotem na wózek. Parę zdjęć z operacji.










Dojechały też opony i koła zostały złożone na gotowo.










Przymierzyliśmy "na sztukę" jak będą się prezentować na poldolocie smile.gif








W ASO zamówiłem trochę części do silnika.









--------------------
ITAL Performance

www.ital-performance.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:08
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
ZoLt4R
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:09
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Wed, 18 January 2006
Skąd: Toruń





Przyjechał również docelowy motor 2.4.












Pierwszy prototyp flanszy i przymiarki.




Wszystko pasuje idealnie. Wstępnie skreciliśmy go ze skrzynią.










Na półce czeka już wastegate Tiala MVR o średnicy 44mm z opcją chłodzenia wodą.






I nowa suszarka. Sprawdzony Holset z żeliwem 16cm2.








Z Turynu przyjechały długo oczekiwane przez nas kute tłoki zrobione na zamówienie. CR obniżony do 8:1 , overbore +0,2mm.






I tuleje, które posłużą jako wkładki do nowych łap silnika.






W wolnej chwili złożyliśmy kuciznę w całość. Prezentuje się okazale smile.gif






Silnik ze skrzynią wędruje sobie po warsztacie na takim oto wózku.








Nowe wtryskiwacze do naszego projektu. Siemens DEKA 630ccm. Nie wykluczamy również setupu na E85 (układ paliwowy będzie cały przystosowany do tego wspaniałego paliwa wink.gif )




Zrobione na zamówienie piasty. Tylny most pochodzi z Volvo zatem rozstaw śrub wynosi 5x108. Żeby nie kombinować z dystansami, itd zaprojektowaliśmy nowe piasty również z rozstawem śrub 5x108 przy okazji uwzględniając średnice centrowania nowych tarcz hamulcowych. Reszta pozostaje identyczna z pierwowzorem (typ i średnica łożyska itd). Całość podchodzi plug and play na czop seryjnej zwrotnicy.








Zajęliśmy się wycinaniem przedniej belki między podłużnicami. Nie będzie już potrzebna w tej formie i dzięki jej usunięciu w komorze zrobiło się sporo miejsca. Belkę zastąpi customowa rama pomocnicza która również zepnie przód podłużnic przy okazji będąc podparciem dla łap silnika, mocowania chłodnic, wahaczy i drążków reakcyjnych.












Nasza "graciarnia" wink.gif




Do wykrzesania odpowiednio mocnych iskier wykorzystamy dobre, sprawdzone COPy z VW. Zaprojektowano odpowiednio blaszka trzyma je pewnie w głowicy.








Przymiarka tarczy pod felgą.




Zaczęliśmy również pracę nad zawieszeniem. Wykorzystamy sprężyny o średnicy 2,25" oraz amortyzatory Bilstein B6. Całość będzie zabudowana w customowych "housingach", które wykonamy we własnym zakresie. Dzięki temu rozwiązaniu mamy pełne pole do popisu jeżeli chodzi o kształt i mocowania kolumn używając przy tym jak najwięcej seryjnych elementów (górne mocowania, amortyzatory, tulejki, itp.)








Po wstępnych przymiarkach napędu w nadwoziu mogliśmy się zająć zaprojektowaniem nowej belki pod silnik. Uwzględni ona pozycję silnika, mocowanie przekładni kierowniczej, łap silnika i po prostu pozwoli nam uzyskać sporo więcej miejsca na dole. W przekroju będzie profilem tak jak oryginał odpowiednio powzmacnianym w środku. Żeby uzyskać dodatkową regulację stworzyliśmy w niej również dwa punkty do osadzenia dolnego wahacza poprzecznego. Tak wygląda mniej więcej jej zarys.








"Na sztukę" przykręciliśmy koła do mostu i umieściliśmy całość pod autem żeby zobaczyć jak wszystko się mieści i na ile koła wystają (most z volvo jest szerszy od poldkowego o około 10cm). Dobrze dobrane ET felgi pomogło i koła na szczęście za dużo nie wystają na zewnątrz.








--------------------
ITAL Performance

www.ital-performance.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
DOHC
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:10
Post #3


Forum Homee
Dołączył: Thu, 12 January 2006
Skąd: Pionki/Warszawa





Piękny projekt , urywa dupe smile.gif

EDIT

Podobny patent z belką będę miał u siebie smile.gif (podwójne otwory)

pozdrawiam i powodzenia
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ZoLt4R
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:11
Post #4


Forum Killer
Dołączył: Wed, 18 January 2006
Skąd: Toruń





Zaczęliśmy patroszenie budy. Niebawem auto jedzie na montaż klatki i trzeba je do tego przygotować. Poldek auto mało skomplikowane więc poszło szybko i gładko.












Deska rozdzielcza i reszta plastików, która zostanie ponownie zamontowana będzie poflokowana.




Fotele to czarne Mirco.




Podcięty tunel do przymiarek.






I parę zdjęć z przymiarek całej motorowni. Nie jest najgorzej, nie jest najepiej. Gródź będzie cofnięta około 5 cm wgłąb auta i cały napęd pójdzie jeszcze bardziej do tyłu. Po pierwsze ze względu na to, że skrzynia koliduje z docelowym położeniem przekładni kierowniczej po drugie żeby choć trochę poprawić rozkład mas. Tak to się mniej więcej będzie prezentowało pod maską.
















Na tą chwilę to tyle. Pod koniec kwietnia auto jedzie na klatkowanie, jak wróci prace ruszą pełną parą. Głównie cięcie i spawanie i mozolne przymierzanie wszystkiego po kilkanaście razy. Po wszystkim odwiedzi lakiernika a my po montażu silnika zajmiemy się całym osprzętem, który trzeba będzie zbudować (układy paliwowe, hamulcowe, osprzęt silnika, chłodzenie, wnętrze, elektryka itd).

Niebawem kolejne update'y.
Pozdrawiam
Łukasz


--------------------
ITAL Performance

www.ital-performance.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cowboy
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:18
Post #5


Administrator
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: Wawa





gratulacje, fajnie ze duzo zdjęc, powodzenia, zapowiada sie pare mocnych kredensów i poldków w niedługim czasie wink.gif

no i dobrze ze nie silnik z saaba wink.gif


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Barni
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:34
Post #6


User
Dołączył: Thu, 07 May 2009





Mega projekt ohmy.gif Nie zdawalem sobie sprawy ze ten silnik 2.4 ma 5 cylindrow. Jaka jest spodziewana moc/moment na takim setupie?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Rene
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:41
Post #7


Super User
Dołączył: Sat, 28 July 2007
Skąd: Kraków





No naprawdę ktoś miał fajny pomysł na projekcik
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Hubanek
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:41
Post #8


Super User
Dołączył: Sun, 01 October 2006
Skąd: Wwa / Octane Squad ;)





Jak widac mnóstwo pracy przed ekipa z iTal więc zapewne wszelkie szczegóły dot. parametrów zostaną zweryfikowane po zakończeniu prac, jest to nawet całkiem logiczne ..

Jedno musze przyznać że publikacje Zoltara naprawdę wciągają i nie mają sobie równych!

Podobno życie składa się ze szczegółów, to samo tyczy sie wszelkich projektów.

dla mnie Meega.


--------------------
WWW.PROCUSTOM.PL
Go to the top of the page
 
+Quote Post
2sz-fe
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:56
Post #9


User
Dołączył: Thu, 04 June 2009





Takich fotorelacji tutaj brakuje, pięknie !

A projekt poloneza przyprawia o ciary wub.gif , powodzenia i czekamy na dalszą część. Pozdrawiam
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ZoLt4R
post Thu, 05 Apr 2012 - 12:58
Post #10


Forum Killer
Dołączył: Wed, 18 January 2006
Skąd: Toruń





u Seby na tej turbinie w 2 litrowej corsie wyszło 470KM+ na seryjnych wałkach i customowym kolektorze ssącym. Myślę, że tutaj mając pól litra pojemności więcej 5 z przodu jest realna. Taką mam cichą nadzieję że wszystko wyda i pozwoli nam uzyskać taki wynik. Lepiej mieć 502KM niż 491 wink.gif Ten motor powinien wygenerować fajny moment. Tłok jest 83,2 a skok wału aż 90,04 więc myślę że 600Nm jest w zasięgu. Życie pokaże wink.gif


--------------------
ITAL Performance

www.ital-performance.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Showkemp
post Thu, 05 Apr 2012 - 13:13
Post #11


Forum Killer
Dołączył: Thu, 17 October 2002
Skąd: Warszawa





Podoba mi się Wasze podejście do pracy.

Jedno pytanie... dlaczego ATU?! huh.gif


--------------------
www.motorsportshop.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Toldi
post Thu, 05 Apr 2012 - 14:09
Post #12


Forum Homee
Dołączył: Fri, 20 August 2004
Skąd: Warszawa / Mokotów





Mega biggrin.gif


--------------------
Sociedad Espanola Automoviles de Turismo
był: Toledo T.U.R.B.O 1.8 20VT GT28R
VW Golf VII R Tornado Red 400/500 - Mistrz Polski Street AWD 2016
Audi RS4 B8 450HP
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mateusek
post Thu, 05 Apr 2012 - 14:11
Post #13


Rookie
Dołączył: Sat, 18 December 2010
Skąd: Strzyżowice





Projekt mega ciekawy i doskonale zrelacjonowany !! wub.gif
Kibicuje i ślędze smile.gif) pozdrawiam


--------------------
Kiedy jedziesz z prędkością 270km/h, wszystko co widzisz przed sobą jest już historią .. :D
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Erhabe
post Thu, 05 Apr 2012 - 15:00
Post #14


Forum Killer
Dołączył: Sat, 28 May 2005
Skąd: Elbląg





Po prostu kosmos biggrin.gif


--------------------
Wojtek

F4R
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ZoLt4R
post Thu, 05 Apr 2012 - 15:17
Post #15


Forum Killer
Dołączył: Wed, 18 January 2006
Skąd: Toruń





CYTAT(Showkemp @ Thu, 05 Apr 2012 - 13:13) *
Podoba mi się Wasze podejście do pracy.

Jedno pytanie... dlaczego ATU?! huh.gif


Dzięki. Lubię dbałość o czystość i detale. To samo tyczy się robienia zdjęć i dokumentacji. Jest to niejako dla mnie część pracy dotycząca każdego z modyfikowanych aut.

Dlaczego ATU? Takiego przywieźli biggrin.gif I głównie dlatego że był najzdrowszy blacharsko a poza tym właścicielowi się podoba.

Ogólnie to powstają dwa takie polonezy. Prawie bliźniacze. Drugi będzie miał premierę ciut później. Też będzie to ATU z 5 cylindrowym silnikiem tyle, że 2 litrowym i na GT28RS. Reszta setupów pozostanie praktycznie identyczna. Drugi poldek ma target na ~350KM. Oba będą jeździć po Warszawie smile.gif


--------------------
ITAL Performance

www.ital-performance.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Morfeusz
post Thu, 05 Apr 2012 - 16:47
Post #16


Super User
Dołączył: Fri, 26 December 2008
Skąd: Płońsk





Naprawdę Cichociemne zostawcie te naklejki na tylnej klapie smile.gif
ps..Trafił się i kornatowóz na Fotce smile.gif


--------------------
No Blow OFF-No Blow JOB
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wilu 20VT
post Thu, 05 Apr 2012 - 18:14
Post #17


Forum Killer
Dołączył: Wed, 05 September 2007
Skąd: SS





Projekt mega!

To już wiem gdzie się udać żeby zrobić RWD w moim Coupe 20VT wink.gif


--------------------
www.premium-detailing.pl

Coupe 20VT, M5 e60, Pug 106 Rallye
Go to the top of the page
 
+Quote Post
menzuramenzura
post Thu, 05 Apr 2012 - 18:50
Post #18


Frequent User
Dołączył: Tue, 15 June 2010
Skąd: Łódź





Fajnie że powstaje coraz więcej mocno przerobionych fso. Jeszcze chwila i na ewentualnych zawodach będzie można się pokusić o wydzielenie własnej klasy.
Pozdrawiam
Go to the top of the page
 
+Quote Post
demoniszcze
post Thu, 05 Apr 2012 - 18:58
Post #19


Rookie
Dołączył: Sat, 10 July 2010
Skąd: Toruń





Poldek będzie latał po Toruniu?? Czy właściciel gdzieś z Polski...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Maxim555
post Thu, 05 Apr 2012 - 19:00
Post #20


Forum Homee
Dołączył: Thu, 06 April 2006
Skąd: świdnik





Projekt świetny. Ale muszę zadać to niewygodne pytanie. Lekki tył, RWD i tyle pod pedałem. To będzie ciężko opanować. W sumie to nie pytanie wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post

8 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Thursday, 25 April 2024 - 13:31