![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#4641
|
|
Super User Dołączył: Sun, 18 November 2018 ![]() |
ok dzięki. nie znęcałem się dalej nad tym mapsensorem.
ale zauważyłem ciekawą rzecz przy wstawaniu turbo. Jak dam jakieś stałe wypełnienie na zaworek dajmny na to 50 procent to turbo wstaje leniwie. np 0,5 bara @2500 i 1 bar @3000 i tak sobie trzyma. Ale jeśli na czas wstawania turbo dam na zaworek pwm np 70 procent, żeby domknąć gruszkę to mam 1bar @2400-2700 i 1,3 bara@3000rpm i już wtedy trzeba gwałtownie zdejmować wypełnienie bo przez miske wyleci razem z wnętrznościami silnika. Gruszkę mam 0,65bara, takie doładowaniew bazowe wychodzi. Może rozwiązaniem jest gruszka sterowana dwoma ciśnieniami? Otwierającym i domykajacym? jak ustawiacie pwm w czasie wstawania turbiny? co dajecie w osi x mapy dcref? boost target czy tps? w close loop na pid jak ustawiacie boost target w zakresie wstawania przy tps wot? zadajecie target delikatnie wyżej niż daje turbina (żeby cały czas miała do czego dążyć) czy od razu dajecie doładowanie robocze np 1,3 bar i tylko czekacie aż turbina je osiągnie? pozdro |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#4642
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 19 October 2003 Skąd: krakooff ![]() |
ok dzięki. nie znęcałem się dalej nad tym mapsensorem. ale zauważyłem ciekawą rzecz przy wstawaniu turbo. Jak dam jakieś stałe wypełnienie na zaworek dajmny na to 50 procent to turbo wstaje leniwie. np 0,5 bara @2500 i 1 bar @3000 i tak sobie trzyma. Ale jeśli na czas wstawania turbo dam na zaworek pwm np 70 procent, żeby domknąć gruszkę to mam 1bar @2400-2700 i 1,3 bara@3000rpm i już wtedy trzeba gwałtownie zdejmować wypełnienie bo przez miske wyleci razem z wnętrznościami silnika. Gruszkę mam 0,65bara, takie doładowaniew bazowe wychodzi. jak ustawiacie pwm w czasie wstawania turbiny? co dajecie w osi x mapy dcref? boost target czy tps? w close loop na pid jak ustawiacie boost target w zakresie wstawania przy tps wot? zadajecie target delikatnie wyżej niż daje turbina (żeby cały czas miała do czego dążyć) czy od razu dajecie doładowanie robocze np 1,3 bar i tylko czekacie aż turbina je osiągnie? pozdro To tak jakbyś bawił się MBC typu bleed i z kulką - normalne zachowanie doładowania. Jak silnik przyjmie, to przy wstawaniu całkowicie blokujesz zaworek(np. 95%), jak dobija to zadanego to schodzisz z DC do satysfakcjonującego poziomu. Co dasz na osi x zależy jak zachowuje się doładowanie i co chcesz uzyskać. Na pewno TPS wymaga więcej czasu na prawidłowe zgranie, ale dzięki temu silnik może pracować bardzo "liniowo"-ma przewidywalną charakterystykę(o ile możliwości turbosprężarki pozwalają) Target z reguły dajesz w pobliżu realnego do uzyskania doładowania. Closed loop sam roboty nie zrobi:) |
|
|
![]()
Post
#4643
|
|
Super User Dołączył: Sun, 18 November 2018 ![]() |
Dzieki. Ta turbina to hybryda dosyć mała dupką. gwałtownie wstaje i bardzo zalezy to od biegu. Siatke osi w zakresie wstawania dałem co 300 obr, start zaworka z 90 procent i ządany boost nieduzo ponad to co może ona dac. żeby pid się nie napelnial i pózniej jak ona wstanie to żeby mógł szybko zadzialac. Ale to nic nie daje. Na dwójce ma 2600rpm 80 procent na zaworku i 0.7 bara zadanego które ledwo osiąga, a na czwórce przy 2600 ładuje 1.1 ale przeładowuje strasznie i pid walczy żeby obniżyć te PWM 80 na 50procent. Pid nie ogarnie różnic ciśnień pomiędzy biegami rzedu 40procent. Nie wiem czy mam skalować target po biegach, na jedynce z targetu zdjac, ale to górą też zdejmie.
A może coś zmienna faza na dolocie pokręcić. Jak zaczyna wstawać ma ok 15-19 stopni, jak wstanie w połowie obrotów ma 25 stopni i przed odcina ma 0 stopni wyprzedzenia. Vvti na wydechu cały czas 0. |
|
|
![]()
Post
#4644
|
|
Super User Dołączył: Sun, 18 November 2018 ![]() |
W ogóle w tym silniku chyba jest coś słabo z przeplywem bo przy 1,3 bara @3200 surge slychac, a przyspieszenie jakoś dupy nie urywa. Zapłonu chciał żeby mu cofnąć przy tych ponad 1,1 bara @3000 na 6 stopni na 98 paliwie. Co myślicie o tym?
|
|
|
![]()
Post
#4645
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 27 January 2013 Skąd: Kraków ![]() |
Jak chcesz mieć sprężynę WG 0,6 bara i ładować ok 1,2 bara z turbo to z mich doświadczeń najlepiej sprawdza gruszka lub zawór WG z dwoma wyjściami i takie podłączenie.
![]() -------------------- BMW e30
Stage 1 : M50B25 + kompresor Eaton M62 0.5 bar. 230KM/305Nm Stage 2 : M50B25 + turbo GT35/30 1.0 bar. ???KM/???Nm Stage 3 : M50B29TU + turbo s200sx 490KM/640Nm |
|
|
![]()
Post
#4646
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 19 October 2003 Skąd: krakooff ![]() |
Dzieki. Ta turbina to hybryda dosyć mała dupką. gwałtownie wstaje i bardzo zalezy to od biegu. Siatke osi w zakresie wstawania dałem co 300 obr, start zaworka z 90 procent i ządany boost nieduzo ponad to co może ona dac. żeby pid się nie napelnial i pózniej jak ona wstanie to żeby mógł szybko zadzialac. Ale to nic nie daje. Na dwójce ma 2600rpm 80 procent na zaworku i 0.7 bara zadanego które ledwo osiąga, a na czwórce przy 2600 ładuje 1.1 ale przeładowuje strasznie i pid walczy żeby obniżyć te PWM 80 na 50procent. Pid nie ogarnie różnic ciśnień pomiędzy biegami rzedu 40procent. Nie wiem czy mam skalować target po biegach, na jedynce z targetu zdjac, ale to górą też zdejmie. A może coś zmienna faza na dolocie pokręcić. Jak zaczyna wstawać ma ok 15-19 stopni, jak wstanie w połowie obrotów ma 25 stopni i przed odcina ma 0 stopni wyprzedzenia. Vvti na wydechu cały czas 0. Być może w takim wypadku lepiej sprawdzi się Open loop i skalowanie po biegach(wtedy skalowanie działa bezpośrednio na DC zaworka, w CL poprzez skalowanie target+pid, a przy takich rozbieżnościach będzie to za mało skuteczne). Dodatkowo ustalenie tablicy DC error corr w trybie CL też może rozwiązać problem. Z reguły najlepiej bazowe DC ustawić na najwyższym biegu, a niższe przeskalować do odpowiedniego poziomu. VVTi, DBW, Timers, zapłonem też można sobie pomagać. Każdy chwyt jest dozwolony w tej zabawie, w ramach dążenia do bezpiecznego celu:) Czasami są to godziny eksperymentów, żeby dostroić SA równie wszystkoodpornie jak przeciętne ori ecu. |
|
|
![]()
Post
#4647
|
|
Super User Dołączył: Sun, 18 November 2018 ![]() |
Dzięki chlopaki za odp. trzeba było "włączyc" vvti wcześniej, żeby cały proces już był na wyprzedzonym ssaniu. trochę wcześniej zaczyna wstawać przez co później przebieg jest mniej pionowy.
Tak właśnie myślałem o tym skalowaniu po biegach, w CL skaluje nie to co potrrzebuję. w OL musialbym zwiększać DC na niskich biegach a w CL musiałbym zmniejszać na niskich biegach target, którego sprężąrka itak nie jest w stanie osiągnąć. Czy czasem mapa boost DC error corr nie jest tym samym co część P (proporcjonalna) regulastora pid? tylko o zmiennym wzmocnieniu? Z tą różnicą że działa też w OL? faktycznie, można postawić warunek i timer opóźniający zapłon albo mape custom correction Zastanawiam się, jak późno można z zapłonem bezpiecznie zejść przy 1,1...1,5 bara około 3000obr. Późny zapłon obciaża termicznie silnik. Teraz mam koło 4-6 stopni. Tomek. Jeszcze wiecej chciałem ładować w niego ale dopiero górą. ogólnie chłopaki ładują w taki silnik z takiej turbiny ponad 1,5 bara nawet 1,6 środkiem, na benzynie bez etanolu. Ja o takiej gruszce myślałem bo zdawałem sobie sprawę, że z tego nie wyda ale szkoda mi było 200 euro. Brałeś te firmowe cnc hks czy chińskie blaszane? Podobno ryżowe ciekną na ośce? Ja to rozumiem tak, boost podawany wężykiem domyka jeszcze mocniej wg. Czyli wraz ze wzrostem doładowania nie trzeba będzie dawać więcej DC jak to zawsze było bo jest kompensacja sprzętowa, a jak to wpływa na dół? Daje się bardziej miękką sprężynę? |
|
|
![]()
Post
#4648
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 27 January 2013 Skąd: Kraków ![]() |
Zaletą tego układu jest to co napisałeś, układ sam się w pewnym zakresie reguluje. Ustawiasz stałe DC zaworu MAC i masz w miarę stabilne doładowanie w całym zakresie .
-------------------- BMW e30
Stage 1 : M50B25 + kompresor Eaton M62 0.5 bar. 230KM/305Nm Stage 2 : M50B25 + turbo GT35/30 1.0 bar. ???KM/???Nm Stage 3 : M50B29TU + turbo s200sx 490KM/640Nm |
|
|
![]()
Post
#4649
|
|
![]() User Dołączył: Wed, 15 April 2009 Skąd: Lublin ![]() |
Cześć.
Pacjent to S8 D2 czyli motor 4.2 + dołożone turbo Eska była seryjnie w automacie i wyposażona jest w ABS z ESP. Teraz jest w manualu. Silnik pracuje na EMU classic ale zostawiłem też seryjne ECU do obsługi innych dupereli. W obecnym układzie nie działa mi ABS/ESP bo do działania potrzebny jest sygnał obciążenia silnika czyli sygnał 0-5v z przepływomierza. Przepływomierza nie ma możliwości wpiąć w dolot, więc na ori ECU jest błąd przepływki i co za tym idzie błąd ABS/ESP - system nie działa. Czy w emu jest jakiś sposób na wygenerowanie sygnału napięciowego 0-5v w zależności od obrotów i ciśnienia w kolektorze? albo zmodyfikowania sygnału wejściowego tak jak to było możliwe w DET? |
|
|
![]()
Post
#4650
|
|
Super User Dołączył: Sun, 18 November 2018 ![]() |
Tak. Mozna. Emu ma dwa pwmy w zakładce outputs. Na jednej osi mapy PWM dajesz obroty na drugiej doładowanie. Tylko na wyjściu uzyskujesz sygnał zwierania do masy w trakcie trwania impulsu. Do +5v dajesz rezystor i masz prostokąt 0-5v. Następnie filtrujesz to filtrem dolnoprzepustowym na jakimś wzmacniaczu operacyjnym z kondensatorami i rezystorami i masz sygnał "analogowy". Wzmacniacz operacyjny scalony musi być typu rail to rail. Czyli żeby pracował w całym zakresie napiec zasilania i zasilacz go z 5v. Przepływomierz daje sygnał od 1v wzwyż, chyba, że jest cofka powietrza to generuje impuls prawie do 0v.
Ale też postawiłem samochod na emu jako dual ECU i taki turbo in pipe wyspawalem że włożyłem tam Ori przepływomierz. I to chyba jest lepsza droga. Ostatecznie daj przepływomierz na wysokim ciśnieniu przed przepustnica. On nie lubi grzanego powietrza ale coś tam będzie czytał. |
|
|
![]()
Post
#4651
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 08 March 2005 Skąd: Lublin ![]() |
Hey
Pierwszy raz mam taki problem, auto powyzej 5000 odcina mi paliwo. Cisnienie na listwie sprawdzone. Wszystkie fuelcuty sprawdzone. Nie wazne co wpisze w ve table. I tak okolo 5000 obr. zaczyna sie pierdzenie i wyzej nie wchodzi na obroty. ALS etc. wszystko wylaczone. Co to moze byc? Slabe zdjecie ale obrazuje co sie dzieje z lambada. ![]() |
|
|
![]()
Post
#4652
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Wed, 07 January 2009 Skąd: Rzeszów ![]() |
Zloguj fuel cut i jego wszystkie funkcje, miałem taki przypadek.
-------------------- RS3 8V2 nardo limo pl 540HP 680NM
109-Performance |
|
|
![]()
Post
#4653
|
|
Forum Killer Dołączył: Tue, 08 March 2005 Skąd: Lublin ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#4654
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Czy czujniki stuku muszą przylegać całą powierzchnią do głowicy/bloku silnika czyli mogą lekko wystawać?
-------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#4655
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 19 October 2003 Skąd: krakooff ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#4656
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 19 October 2003 Skąd: krakooff ![]() |
![]() tutaj jest fuel cut i fuel cut propability - no ewidentnie sie nie uruchamia. i tutaj cos ciekawego - czas otwarcia wtryskiwaczy - niby paliwo caly czas podaje a to nieprawda. ![]() Po którymś upgradzie firmware mapki LC "collapsują". Niestety trzeba wtedy kluczowe mapki Ve, Ign, triggery i inj, rozruchy z warmupami, i co tam jeszcze masz odnośnie wejść/wyjść pozapisywać indywidualnie, a nie jako cały projekt. Nie zapisuj nic związanego z zakładką Sport oraz Fuel Cut(bo tam gdzieś jest bug). Później zaktualizuj fw do najnowszego, kliknij przywróć ustawienia domyślne dla całego projektu. No i trzeba teraz powrzucać zachowane pojedyńczo mapki. Przywracanie ustawień domyślnych indywidualnie dla fc, lc, fs, rals, soft rev limit w Blacku nie dawało poprawy, ale możesz spróbować; może akurat wystarczy w Twoim przypadku. |
|
|
![]()
Post
#4657
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Mogą wystawać, choć lepiej jak przylegają w całości. Ważne, aby przykręcić je odpowiednim momentem. Jakim? Mam od Bosch Motosport -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]()
Post
#4658
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 19 October 2003 Skąd: krakooff ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#4659
|
|
Super User Dołączył: Sun, 18 November 2018 ![]() |
Trzeba uważać ,bo mapki zapisują i odczytują się bez osi. To znaczy jeśli zmienisz jakaś wartość osi, a potem wczytasz mapkę zapisana przed zmianą tej osi to os się nie zmieni. Natomiast jeśli zmienisz os to algorytm podciąga mapki do nowych wartości osi.
|
|
|
![]()
Post
#4660
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 26 October 2015 ![]() |
Ma ktoś patent na szybkie, prowizoryczne mocowanie czujnika VR? Trigger wheel przy kole pasowym, muszę sprawdzić czy emu sobie z nim poradzi
![]() -------------------- Projekt: Mustang SN95 '94 coupe 302W 280KM
Daily: 300C '05 Wagon 5.7 AWD 360KM Praca: Rimac <TBD> |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 20 June 2025 - 15:45 |