Shoutbox 0 nowych PW 


3 Stron V  < 1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> Dystanse
gość_bezduszny_*
post Sat, 13 Nov 2010 - 21:06
Post #21









CYTAT(Czacza @ Sat, 13 Nov 2010 - 19:55) *
No jasne. Ale jak założysz felgi z Et -30, albo felgi ET30 i dystans 60mm to co za różnica??

a są jakieś dane dotyczące tego, co i ile producent dopuszcza ?
bo chyba nie można w nieskończoność dawać dystansów
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sat, 13 Nov 2010 - 21:06
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Skiba
post Sun, 14 Nov 2010 - 00:28
Post #22


Forum Killer
Dołączył: Wed, 14 July 2004
Skąd: Rz





z tego co widze auto z duuzymi dystansami ( na osi kierujacej) robi sie mega nerwowe.

poza tym z tego co wnioskuje czy roll center czasem sie nie podnosi przy rozszerzeniu rozstawu osi za pomoca dystansu ?


--------------------
Quality means doing it right when no one is looking.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ryczko100
post Sun, 14 Nov 2010 - 00:36
Post #23


Super User
Dołączył: Fri, 23 October 2009
Skąd: Warszawa





bezduszny a co Ty za dystanse chcesz założyć, że aż tak to rozkminiasz, po 5cm na strone czy co ? smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Jedenasty
post Sun, 14 Nov 2010 - 01:07
Post #24


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 28 April 2008
Skąd: Drag Racing Strip





Z tego co pamiętam to ET jest dobierane do piasty/zawiasu tak by środek felgi był w osi zawiasu. Odsunięcie środka felgi od osi zawiasu powoduje zmianę prowadzenia samochodu dlatego ważne jest by dążyć do parametrów fabrycznych. Faktem jest, że konstruktorzy dążą do optymalizacji prowadzenie-moc/spalanie więc w dużej części aut odsadzenie (drobne a nie jakiś hardcore) felgi może poprawić właściwości trakcyjne ale może też szybko popsuć. W przypadku aut sportowych fabrycznie (przytoczone na przykładzie przez kogoś lambo) zmiana ET od razu popsuje prowadzenie gdyż tam zawias jest już zoptymalizowany do maximum przez fabrykę więc nie ma zasadniczo co poprawiać. Także dystansom mówimy TAK tylko wtedy gdy chcemy uzyskać prawidłowe ET a nie by po prostu se felgę odsadzić bo ładniej wygląda i ktoś powiedział że wóz zacznie się lepiej prowadzić. Aha no i wiadomo dystanse dobrej jakości a nie jakieś po taniości bo wszystko będzie biło i powodowało szybkie sypianie łożysk w piaście.

pzdr


--------------------
American Muscle.

Pontiac Firebird Esprit '77 z LS1
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrew01
post Sun, 14 Nov 2010 - 01:42
Post #25


Frequent User
Dołączył: Sun, 24 May 2009





Dorzucę do tematu parę groszy od siebie smile.gif.
Po pierwsze primo, jak ktoś już słusznie zauważył, nie ma absolutnie żadnego znaczenia czy założymy felgę ET20, czy felgę ET40 + dystans 20mm. Kinematycznie mamy dokładnie wszystkie wartości w zawieszeniu i kole dokładnie te same, a sam dystans nie jest w najmniejszym stopniu w jakimkolwiek rozumieniu elementem podatnym i nie zmieni w takim wypadku absolutnie nic. Ot tak jakby po prostu felga w miejscu mocowania do piasty była trochę grubsza.

Po drugie secundo wink.gif. Warto rozpatrzyć przypadek kiedy felga cały czas jest jedna i ta sama, i do niej dokładamy dystanse różnej grubości, np 10, 20, 30mm. W takiej sytuacji zmienia nam się promień zataczania. Na rysunku który ktoś wrzucił wcześniej promień ów zaznaczony literką r. Od jego wartości zależy wartość momentu pojawiająca się w osi obrotu zwrotnicy. Przy jeździe na wprost momenty te zawsze równoważą się więc tu nie ma nad czym dywagować, sytuacja jednak zmienia się przy hamowaniu kiedy prawe i lewe koło znajduje się na nawierzchni o różnym wsp. przyczepności, przy szybkim wchodzeniu w zakręt kiedy koła są w różnym stopniu dociążone, przy jeździe po wybojach itd. I teraz, im więcej dystansu dołożymy, tym większy mamy promień zataczania (czyli na osiach zwrotnic generują się większe momenty), lub tym mniejszy (jeśli fabrycznie promień był ujemny), co powoduje nieco gwałtowniejsze siły pojawiające się w układzie kierowniczym. Czasami przechodzimy z ujemnego promienia zataczania na dodatni. W teorii w sytuacjach opisanych powyżej (szczególnie hamowanie) ujemny promień zataczania działa stabilizująco na samochód, przy dodatnim zaś auto staje się nerwowe. Ale o tym co i jak się dzieje dokładnie w jakim samochodzie przy jakich zmianach można by spokojnie napisać pracę magisterską lub doktorską.
Zmiana tego parametru nie jest zła sama w sobie, ale trzeba mieć świadomość co za tym idzie, jakie mogą być zmiany w prowadzeniu (nie koniecznie na gorsze).

W przytoczonym przykładzie Foki RS ktoś wspomniał że założenie dystansów znacznie pogarszało prowadzenie. Dzieje się tak najprawdopodobniej dlatego, że o czym było głośno, Ford zaprojektował super mega zwrotnice, które powodowały super prowadzenie samochodu i pomijając szereg ich różnych parametrów, z pewnością jednym z ważnych była właśnie wartość promienia zataczania koła. Stąd, przy zaburzeniu tak dopracowanych parametrów przy dołożeniu dystansów cały zamysł konstruktorów zostawał zniweczony wink.gif. Ale nie w każdym aucie każdy element zawieszenia jest tak dopracowany, więc jeśli ktoś ma potrzebę założenia dystansów, wg mnie warto spróbować założyć i przekonać się czy efekty są faktycznie tak bardzo negatywne, bo wcale tak być nie musi.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_bezduszny_*
post Sun, 14 Nov 2010 - 09:08
Post #26









CYTAT(ryczko100 @ Sun, 14 Nov 2010 - 00:36) *
bezduszny a co Ty za dystanse chcesz założyć, że aż tak to rozkminiasz, po 5cm na strone czy co ? smile.gif

no właśnie o tym myślałem (może nie o 5 cm) i wkur... jak by mi przez to zjadło komplet opon już po 5000 km wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ZiG
post Sun, 14 Nov 2010 - 09:45
Post #27


Frequent User
Dołączył: Sat, 19 November 2005
Skąd: Szczecin





CYTAT(bezduszny @ Sun, 14 Nov 2010 - 09:08) *
no właśnie o tym myślałem (może nie o 5 cm) i wkur... jak by mi przez to zjadło komplet opon już po 5000 km wink.gif


Jeśli opony nie będą obcierać o błotniki to nie ma takiej możliwości. Na zużycie opon w najwiekszym stopniu wplywa zbieżność. Nie zmieni sie ona od większego odsadzenia felgi.


--------------------
Uzależniony od motoryzacji, techniki i rajdów :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Ictus
post Sun, 14 Nov 2010 - 10:49
Post #28


FotoPstryk
Dołączył: Wed, 02 March 2005
Skąd: Olsztyn





ja tam zawsze czulem poprawe w stabilnosci w zakrecie po zalozeniu dystansu czy mniejszego et... pozatym gdyby tak nie bylo to kit-cary wurce i inne zapierdalacze nie byly by szerokie do regulaminowych granic mozliwosci gdyby to nic nie dawalo
a roznica mniejsze et czy dystans jest taka ze przy dystansie mamy albo dluzsza szpilke ktora bedie bardziej podatna na uszkodzenia/odksztalcenia albo przy przykrecanym dystansie dodatkowy zestaw srub... ale przy normalnekj jezdzie nie ma to najmniejszego znaczenia


--------------------
www.slubfotki.pl - Najszybszy fotograf ślubny
www.ictus.cba.pl - fajne fotki motoryzacyjne
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrew01
post Sun, 14 Nov 2010 - 11:33
Post #29


Frequent User
Dołączył: Sun, 24 May 2009





CYTAT(Ictus @ Sun, 14 Nov 2010 - 10:49) *
pozatym gdyby tak nie bylo to kit-cary wurce i inne zapierdalacze nie byly by szerokie do regulaminowych granic mozliwosci gdyby to nic nie dawalo

Ale one raczej mają dłuższe wahacze, a nie np 10 cm dystansów...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Ictus
post Sun, 14 Nov 2010 - 13:17
Post #30


FotoPstryk
Dołączył: Wed, 02 March 2005
Skąd: Olsztyn





chodzi o sam rozstaw kol


--------------------
www.slubfotki.pl - Najszybszy fotograf ślubny
www.ictus.cba.pl - fajne fotki motoryzacyjne
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Andrew01
post Sun, 14 Nov 2010 - 13:33
Post #31


Frequent User
Dołączył: Sun, 24 May 2009





Jeśli chodzi o rozstaw kół to masz 100% racji. Jednak jest kwestia czy rozstaw zwiększy się przez zastosowanie dłuższych o 10 cm wahaczy (jak autach typowo sportowych), czy efekt ten uzyska się przez dołożenie dystansów (jak w wielu autach ulicznych). W jednym przypadku efekt może być bardzo pozytywny, a w drugim już może być nieco gorzej, pomimo że efekt wizualny jest taki sam.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
halset
post Sun, 10 Jul 2011 - 15:19
Post #32


eMpowered
Dołączył: Sun, 25 April 2010





Odkopię trochę temat zamiast zakładać nowy. Mam takie pytanie - czy łączenie dystansów ze śrubami pływającymi jest bezpieczne? Chodzi mi o dystans ok. 12mm. Czy lepiej założyć dystans 15mm zmieniający rozstaw i zrezygnować ze śrub pływających?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wombat
post Wed, 13 Jul 2011 - 03:40
Post #33


Forum Clubber
Dołączył: Sun, 16 February 2003
Skąd: Wawa Ursus





CYTAT
Z tego co pamiętam to ET jest dobierane do piasty/zawiasu tak by środek felgi był w osi zawiasu.

a dokładnie to oś felgi z osią piasty a raczej łożyska w niej. Chodzi własnie o siły wewnątrz łożysk i ich zużycie
CYTAT
Czy lepiej założyć dystans 15mm zmieniający rozstaw i zrezygnować ze śrub pływających?

potencjalnie bezpieczniej.
CYTAT
ja tam zawsze czulem poprawe w stabilnosci w zakrecie po zalozeniu dystansu czy mniejszego et

Na w miare płaskim i w miare równym na pewno- ale wtedy to i bez zawieszenia dasz rade. Ale jak sie robi słabiej (koleiny, rózna przyczepność) na drodze to "jakkolwiek aby szerzej" wcale nie znaczy lepiej z powodów które opisał Andrew01. Pojawiają sie dziwne siły w dziwnych sytuacjach i trzeba walczyć z kierownicą.


--------------------
____________________________________________
Dizlem - lamusie, możesz wozić se mamusie...
Wombat
Go to the top of the page
 
+Quote Post
uxon
post Mon, 08 Apr 2013 - 16:19
Post #34


Super User
Dołączył: Mon, 29 October 2012





Odgrzeje kotleta.
Jak dopasowac dystans jesli zmienia sie zarowno et jak i szerokosc felgi? Przykladowo: mam felge o et 32 i szerokosci 7,5. Chce zalozyc felge et 38 i 7 cali szerokosci. Jakiej grubosci powinien byc dystans, zeby geometria zawieszenia pozostala niezmieniona?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
WojtekMR
post Mon, 08 Apr 2013 - 18:10
Post #35


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2003





niezależnie od szerokości felgi jeżeli nie chcesz zmiany środka powinieneś mieć takie samo et jak poprzednio


--------------------
_http://forum.mr2cp.pl/index.php
Go to the top of the page
 
+Quote Post
wielki
post Mon, 08 Apr 2013 - 18:27
Post #36


Super User
Dołączył: Tue, 16 November 2004
Skąd: W-wa





http://www.rimsntires.com/specs.jsp
Przydatny kalkulator
Go to the top of the page
 
+Quote Post
uxon
post Tue, 09 Apr 2013 - 09:07
Post #37


Super User
Dołączył: Mon, 29 October 2012





CYTAT(wielki @ Mon, 08 Apr 2013 - 18:27) *

Dzieki smile.gif

Patrzac na wynik z kalkulatora probuje sobie to sam policzyc i cos mi sie nie zgadza. Wynik z kalkulatora dla przykladowej felgi 7", et 38: szerokosc felgi 178mm, backspace 140mm. Ja to licze tak: szerokosc felgi 178mm / 2 = 89mm - co daje nam srodek. 89 + et 38 = 127mm. A nie 140. Moze ktos mi rozjasnic czy robie gdzies blad? (docelowo chce sobie powyliczac ile felga wystaje w druga strone, ale cos mi sie ciagle nie zgadza)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
WojtekMR
post Tue, 09 Apr 2013 - 09:48
Post #38


Forum Killer
Dołączył: Wed, 13 August 2003





ale niezależnie od szerokości felgi środek jest zawsze na środku więc jeżeli chcesz aby środek felgi docelowej był o 32mm (et) głębiej niż płaszczyzna mocowania to niezależnie od szerokości nowej et musi być takie same -oczywiście felga będzie bardziej wystawała lub głębiej (w zależności od zmiany szerokości o połowę różnicy szerokości), tak samo od środka (przy zastosowaniu szerokiej felgi może się nie zmieścić i zawadzać o zawias itp)
w twoim przypadku potrzebujesz 6mm dystansu aby z et38 zrobić et32 - felga 7 cali zamiast 7,5 (przy uproszczeniu że 1cal=2,5cm) jest węższ o te 1,25cm (0,5cal) i o połowę tej szerokości będziesz miał głębiej zewnętrzną krawędź felgi (oczywiście dla nowego et po zastosowaniu dystansu)


--------------------
_http://forum.mr2cp.pl/index.php
Go to the top of the page
 
+Quote Post
uki82
post Tue, 11 Mar 2014 - 08:02
Post #39


Forum Killer
Dołączył: Mon, 11 June 2007
Skąd: WG





odgrzewam kotleciora bo mam do kolegów którzy stosowali dystanse pytanie odnośnie szpilek - dystans zmieniający rozstaw. Czy lepsze są wkręcane czy może wciskane ( z łbem ). Dystans ma być wykonany oczywiście z aluminium PA6. Czy gwint będzie dobrze trzymał ? , wkręcone w dystans będą raz ale koła będą ileś razy zmieniane więc przy dokręcaniu szpilki może gwint aluminiowy wyciągać. Jak to się ma do wytrzymałości gwintu w aluminium?? Podobny problem jest ze szpilką wciskaną , po kilkudziesięciokrotnym dokręcaniu może się szpilka obracać, zużywać się będzie nie szpilka a dystans i wtedy trzeba będzie wciskać nowe większe szpilki.

Jak to wygląda w praktyce?? Kto i co stosuje i jak się to sprawdza??


--------------------
A4 Allroad 3.0TDI
KTM 520EXC
Go to the top of the page
 
+Quote Post
cowboy
post Tue, 11 Mar 2014 - 09:30
Post #40


Administrator
Dołączył: Mon, 21 August 2006
Skąd: Wawa





wciskane są radełkowane a nie z łbem

jak bedziesz miał porządnie zrobione to nic sie nie obróci

ja robiłem w DYSTOM (są na allegro) i bardzo profi ogarneli temat !!

http://allegro.pl/dystanse-40mm-drift-kjs-...4045918981.html



--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post

3 Stron V  < 1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 28 June 2025 - 12:21