![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Super User Dołączył: Sun, 12 February 2006 Skąd: centrum PL ![]() |
Moja Żonka wymyśliła czy by się może na wieś nie wyprowadzić, wybudować mały domek z dużym garażem/warsztatem żebym mógł sobie tam dłubać wieczorami.
Gotowe projekty często mają garaże, ale u mnie służyłby nie tylko do przechowywania autka. W związku z tym mam kilka pytań: #1 KANAŁ - czy trzeba jakieś specjalne zezwolenia na to? - jakie dać wymiary? - myślę że wygodnie jak dłuższy od auta - jaka minimalna głębokość? - jaka szerokość? Czy istnieje tu jakiś standard związany np z podnośnikami do skrzyni albo innymi lewarkami? - jak wykończyć krawędź żeby się nie zarywało, żeby montować w.w lewarek i móc przykrywac - jak uszczelniać żeby woda nie podchodziła? Folią jak oczka wodne? - jak izolować? Tak jak ściany fundamentowe? - czy ogrzewanie ma sens? Czasem dłużej się siedzi pod spodem, to może warto zrobić pętlę z rurki stalowej z wodą z CO ![]() - czy można bezproblemowo zainstalować tam elektrykę? (oświetlenie od dołu, dodatkowe gniazdka) - ktoś się orientuje jak kanał podraża inwestycję? # podnośnik Chodzi o hak w suficie do wyciągania silnika (czyli szacuję max 200-300kg) - jak mocować na stropie? Trzeba wpleść jakieś "oczko" w zbrojenie? - jak montować ja dachu bezstropowym? Wystarczy profil zamocowany do 3 krokwii i hak do tej belki? # wentylacja Jakieś sugestie? Nie mam doświadczenia w ogóle. Jak mi jeszcze coś przyjdzie do głowy to napiszę ![]() -------------------- |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 14 October 2006 Skąd: że znowu ![]() |
Po I primo, to jak macie budować domek, to lepiej zrobić garaż w domu a nie przy domu, i przynajmniej problem ogrzewania macie z głowy. Wówczas budowlańcy mogą pokombinować z kanałem etc.
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Administrator Dołączył: Mon, 07 February 2005 Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole! ![]() |
Tylko garaż w domu również pogarsza trochę bilans cieplny domu, a poza tym, jeśli to ma być garaż do dłubania, to powinien być wysoki -- trudniej taki wkomponować w domek.
Gotowe projekty zazwyczaj można sobie w buty wsadzić, bo to są schowki na samochód, a nie garaże. Chyba że wyjdziesz od dwustanowiskowego i potraktujesz go jako jedno -- wokół auta musisz mieć więcej niż kilkadziesiąt centymetrów miejsca, żeby móc wygodnie dłubać. Jakbym robił sobie warsztacik dla siebie, to na jedno auto przeznaczyłbym spokojnie ze 3.5-4 na 7-8m. Gdzieś trzeba przy aucie stanąć, gdzieś postawić stół warsztatowy, gdzieś szafkę/szafki na narzędzia, kosze na śmieci, jakieś części. Głębokość kanału taka, żebyś mógł swobodnie się poruszać pod autem, bez schylania się. Lepiej chyba nawet ciut głębiej, najwyżej postawisz sobie jakąś platformę z palety czy mały stopień/drabinkę, niż jak masz siedzieć w nim pokurczony. Szerokość -- mój kolega ma kanał o szerokości sporo większej niż przeciętny samochód i nad nim przerzucone szyny jak w najazdach/podnośnikach, na które wjeżdża auto, dzięki czemu może pracować na stojąco kołach/tarczach/piastach. O ile dobrze pamiętam, podłogę ma w tym miejscu podwyższoną. Na końcu kanału ma zagłębienie na zbierającą się wodę, w tym zagłębieniu ma pompę do odsysania tejże. Co do dźwigu/wyciągarki, to ja bym nie robił na stałe (chyba że szynę wzdłuż kanału), raczej zrobiłbym ramę/suwnicę, którą będzie można przesuwać wzdłuż garażu i samą wyciągarkę przesuwać wzdłuż suwnicy -- wtedy będziesz mógł sobie dowolnie kombinować z wyciąganymi silnikami, zamiast się z nimi szarpać na jakiś wózkach. Krawędzie kanału wykończ sobie jakimś kątownikiem. Podnośnik możesz mieć oparty na krawędziach/szynach albo wolnostojący. Elektryka jest pożądana (najlepiej na 24V ![]() Musisz jeszcze sprawdzić, jak u Was wygląda podłoże, czy nie będzie Ci woda podchodzić do kanału (w końcu gdzieś sobie znajdzie jakąś drogę). Alternatywą dla kanału jest podnośnik kolumnowy z demobilu, ale wtedy musiałbyś postawić sobie halę przynajmniej 4m wysokości ![]() r. -------------------- e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Fri, 12 January 2007 Skąd: stąd ![]() |
Po I primo, to jak macie budować domek, to lepiej zrobić garaż w domu a nie przy domu, i przynajmniej problem ogrzewania macie z głowy. Wówczas budowlańcy mogą pokombinować z kanałem etc. Cubus, niekoniecznie. Owszem- garaż wolnostojący podraża inwestycje ale pozwala na wiecej- można dostosować jego wymiary i konstrukcje do własnych potrzeb a o to jak mniemam w tym wypadku chodzi. Ad. zezwoleń- w tej chwili nie pamiętam- ale mój mechanik coś ostatnio mówił, że na kanał coś trzeba i musi on spełniać jakieś wymogi Ad. wymiarów- długość niemalże dowolna, szerokość najlepiej dobierz do rozstawu kół (min. wygodna dla człowieka to bodajże 875mm), głębokość musisz dostosować do swojego wzrostu- tzn. żebyś nie musiał się cały czas schylać przy pracy- ale jednocześnie nie musiał mocno wyciągać rąk przy pracy (IMO głębokość powinna być taka żeby podłoga garażu była na poziomie czubka głowy- wtedy prześwit auta daje jakieś pole manewru.) Krawędzie wykańczasz kątownikami stalowymi. dobrze by było gdybyś miał podłogę zbrojoną (nawet tylko cieńszą siatką). Sporo informacji jest w sieci. Izolacja zależy od budżetu i tego jak skomplikowana ma być- najprostsza wg. mnie to folia taka sama jak przy zabezpieczaniu przeciwwilgociowym domu wywinięta na pierwszą wylewkę i poźniej zalana podłogą. Ad. ogrzewania- wszystko zależy od ciebie- w dobrze zaizolowanym garażu nawet farelek przy pracy daje rade (wg. mnie na codzień ogrzewanie w garażu w naszym klimacie nie ma sensu- przyśpiesza korozję a dobrze zaizolowany garaż będzie trzymał temp. wyższą od tej jaką mogliśmy zaobserwować zeszłej zimy). Oczywiście możesz zrobi wyprowadzenie CO do garażu i nie odkręcać go za bardzo. Mocowanie haka zależy od konstrukcji stropu- ale na poziomie budowy można wmurować odpowiedni profil stalowy i do niego później mocować wyciągarkę. Wszystko zależy od preferencji i technologi jaką zastosujesz (bo jeśli dobrze rozumiem to garaż będziesz dopiero stawiał?)- wtedy można wszystko szybko i łatwo zaplanować. Pzdr. Melman -------------------- 3,0tdiq
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Moderator Dołączył: Wed, 10 November 2004 Skąd: N51 20' 11.8" ______E16 38' 1.0" ![]() |
(...)Mocowanie haka zależy od konstrukcji stropu- ale na poziomie budowy można wmurować odpowiedni profil stalowy i do niego później mocować wyciągarkę. (...) Nie koniecznie to wystarczy. Ja mam hak przyspawany do jednej z szyn kolejowych robiących za szkielet stropu. Tak się budowało w latach '80. Chyba nikt nie może zarzucić takiej szynie braku sztywności, czy zbyt małej wytrzymałości, a jednak strop zarysował przy tej szynie. Żeby chociaż jakieś V8 tam wisiało. Zwykłe R4 1,2-2.0 + skrzynia biegów. Teraz za każdym razem jak dźwigam silnik to dodatkowo podpieram tą szynę możliwie blisko haka. Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednia wysokość garażu + mobilny podnośnik do silników. To taki mały żurawik na kółkach. Ma to jeszcze tę zaletę, że nie trzeba odsuwać samochodu żeby silnik podniść lub postawić na posadzce/stojaku. Takie wybebeszane auto często stoi bez kół itp. Co do moich pozostałych doświadczeń. Szerokość - jak największa. Nie ma nic gorszego niż turlanie auta w przód i w tył żeby przybliżyć koło do krawędzi kanału. Długość - większa niż samochód. Przydatna szczególnie wtedy, gdy robisz wydech ![]() Schody - koniecznie. Żadnych drabinek. Oświetlenie - MEGA ważna kwestia. Jak najbardziej rozproszone bo często cień przeszkadza bardziej niż brak światła. Szlag może człowieka trafić jak masz zajęte 2 ręce i nic nie widzisz lub lampa się obróci i napierdziela w oczy. Wentylacja - zbędna, ale uwaga podczas pracy na uruchomionym silniku. Zasilanie ~230V - koniecznie. Conajmniej 2-3 gniazdka. Powietrze - tak. Kwestie budowlane (ocieplenie, izolacje itp) - nie mam zielonego pojęcia. Najlepiej zapytaj jakiegoś budowlańca. Nie mam żadnych szczególnych zabezpieczeń a poza powodzią w '97 w moim kanale nigdy nie było wody. Może to jest kwestia poziomu wód gruntowych. Jeżeli to ma być jedyny garaż, to dobrze jest zaplanować go na 2 samochody. Jeżeli jeden za drugim, to kanał powinien być w głębi. Jak masz lub będziesz miał 2 samochody, to można zostawić rozbebeszone auto na kanale i spokojnie wprowadzić 2 samochód. Rano żona będzie miała ciepło. |
|
|
gość_k-meal_* |
![]()
Post
#6
|
![]() |
nie lepiej podnosnik zamiast kanalu?
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() test driver Dołączył: Mon, 25 November 2002 Skąd: zewsząd ![]() |
Mimo wszystko wykop jest tańszy od piętrowego garażu
![]() -------------------- Wojtek
"Rule the bends, bend the rules." TP: 1:52.85 (180KM RWD), Hockenheim: 2:16.74 (140KM FWD), Adria: 1:51.20 (160KM RWD). 3. miejsce w Wyścigowym Pucharze Polski 2010 klasa Open. |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Super User Dołączył: Fri, 18 May 2007 Skąd: Białystok ![]() |
Podnośnik zawsze może się zepsuć,czego nie można powiedzieć o betonowej dziurze
![]() -------------------- Szczęśliwi paliwa nie liczą ;)
Chipped by MR Motors |
|
|
gość_k-meal_* |
![]()
Post
#9
|
![]() |
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
User Dołączył: Sat, 10 June 2006 Skąd: Wieślandia Podwarszawska ![]() |
Co do wysokości i szerokości kanału to radzę Ci się nie ograniczać - lepiej podstawić sobie paletę pod nogi niż spędzić pół dnia w pozycji banana. Ja mam kanał który nie był robiony przeze mnie , i jest tak koło 20 cm za niski (głową mogę dotknąć do podłogi auta które robię) , wytrzymać tam dłużej niż 4 godziny po prostu nydyrydy. Kolana i uda krzyczą o litość , a jak masz chory kręgosłup (jak ja
![]() Co do oświetlenia to ja mam 4 lampy warsztatowe rozmieszczone symetrycznie po dłuższych bokach , dwie na stronę i jest ok. Chcę dołożyć jeszcze po jednej na każdy bok krótki tam gdzie silnik i tył auta. Tak naprawdę to 6 takich lamp + normalna lampka "do łapy" i kwestia oświetlenia jest rozwiązana. Ważne żeby nie stosować za mocnych żarówek , bo to bardziej męczy i przeszkadza niż pomaga. Co do izolowania to nie ma tam szczególnych czarów , po prostu pustak pociągnięty zaprawą z zewnątrz i wylewka pod nogami. Nigdy nie było wody w środku. koniecznie min. 2 gniazdka 230V powinny znaleźć się w środku , jeżeli planujesz mieć w garażu siłę , to też możesz jedno gniazdo tam umieścić. Jeżeli chodzi o hak w suficie , to przy budowaniu garażu od zera można pokusić o jakiś mocny kątownik w konstrukcji i przytwierdzony do tego hak , aczkolwiek ja tak mam i szczerze mówiąc to podnośnik na kółkach jest 10 razy bardziej wygodny- warunkiem jest równa i gładka podłoga. Tak czy inaczej najważniejsze co powinieneś zrobić przy budowaniu garażu od zera to zapewnić sobie max miejsca ile tylko możesz - światła , podnośniki , inne bzdury nie pomogą jak będzie ciasno. Ja mam garaż wolnostojący na 2 samochody obok siebie , od każdego "stanowiska" min 2 metry miejsca w każdą stronę i 3 stoły warsztatowe postawione w jednej linii , a mimo to czasem nie mam miejsca. Nie oszukujmy się - garaż przy domu to nie warsztat , i zawsze trzeba będzie poupychać tam a to rower , a to jakiś mebelek , kartony , itp. Powinieneś wziąć to pod uwagę , szczególnie jak masz żonę z gatunku "chomik-zbieracz sentymentalista" ![]() |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 20 August 2007 ![]() |
Podnośnik zawsze może się zepsuć,czego nie można powiedzieć o betonowej dziurze ![]() Samochód też może się zepsuć więc przesiądź się do komunikacji miejskiej. Najwyżej tramwaj się spóźni ![]() W obecnych czasach robienie garażu i nie planowanie podnośnika to błąd. Koszt podnośnika przy koszcie wybudowania domu wydaje się być mało ważny (choć te kilka tyś zawsze da się odczuć). Kanały są dobre jak już są. Każdy mechanik który korzystał przez dłuższy czas z podnośnika i wrócił w kanał wie o czym mówię ![]() Co do wymiarów to już kwestia właściciela. Pojemność 2 auta + 1m z każdej strony (czyli 8-9x3,5 bądź 5x6m) to minimum, do tego znając życie znajdzie się zawsze sporo gratów ekstra (to jakieś części, to jakieś maszyny/narzędzia, to jakiś stół). Ogólnie im więcej uda się wyszarpać tym lepiej ![]() |
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Frequent User Dołączył: Tue, 08 July 2003 ![]() |
Duży garaż/warsztat implikuje miejsce na podnośnik. Kilka tyś to raptem koszt kilku metrów kwadratowych takiego garażu. A i zawsze możesz kupić jakiś 4-kolumnowy i na nim jakieś auto trzymać
![]() |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 19 November 2005 Skąd: From Hell ![]() |
Duży garaż/warsztat implikuje miejsce na podnośnik. Kilka tyś to raptem koszt kilku metrów kwadratowych takiego garażu. A i zawsze możesz kupić jakiś 4-kolumnowy i na nim jakieś auto trzymać ![]() To wytłumacz potem żonie, że nie będzie podłogi z włoskiego orzecha lub wanny z 10 programami masażu, bo potrzebujesz podnośnik do garażu ![]() Co do samego kanału - szerokość taka by się sprawnie poruszać, natomiast wysokość to podstawa. Nie ma nic gorszego niż trzymanie skrzyni biegów w pół kuckach z głową wbitą w wał napędowy i zgiętą szyją do klatki piersiowej pod kątem 90 stopni ![]() -------------------- "We are made of emotions(...)It's only a question of finding the way to experience them." - Ayrton Senna
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Super User Dołączył: Sun, 12 February 2006 Skąd: centrum PL ![]() |
Jesteście niezastąpieni
![]() Dopowiem kilka szczegółów: * Tak, garaż (z domem) ma dopiero powstać * teren na lekkiej górce, więc rzeki podziemnej bym się tam raczej nie spodziewał. * Działka sporawa, garaż wolnostojący by się zmieścił, ale wolę całość ogrzewać jedną instalacją. Plus przejście suchą nogą do domu (np przez kotłownię). Dodatkowo całość realizowana za jednym pozwoleniem/budową/kredytem. * Dupowóz może zimowac pod wiatą (podobno wielokrotne zamarzanie jest szkodliwe), a garaż ogrzewany dla maskotki ![]() * garaż oczywiście dwustanowiskowy, przerobiony na warsztat jednostanowiskowy. Musi być wkońcu miejsce na stół z jednej, szafki z drugiej, autko i troche wolnej podłogi na eksperymenty. * Podnośnik auta raczej odpada - garaż nie może być zbyt wysoki (nad nim są jeszcze jakieś okienka), no i koszt podnośnika... na tym forum powiedziano że te tańsze są do kitu * Fajny pomysł z kątownikiem na krawędzi, pewno chodzi o coś takiego? http://allegro.pl/item1015691526_podnosnik...eumatyczny.html * Bardzo głębokie sugerujecie - u ojca mam kanał "do pasa", całkiem wygodnie się dłubie na stołeczku. Ale rozważę głębszy do pracy na stojąco. * mobilny podnośnik silnika zamiast haka - do rozważenia. Jeszcze kilka pytań: * po co elektryka 24V? * czy warto montować okna (światło dzienne)? Czy poprzestać na świetlówkach? * czy drzwi garażowe "starego typu" dwuskrzydłowe to odpowiedni wybór? Automatyczne wysuwane/uchylane/rolety wydają się ok ale do autka często używanego. Drzwi oczywiście otulone izolacją jak się da. * wentylacje jednak bym chciał, żeby na przykład zimą wrót nie otwierać kiedy coś spawam. Albo jak autko opalę. Jak to powinno wyglądać w praktyce? Jakieś "okap kuchenny"? a potem rura elastyczna i kratka z mechanicznym wyciągaczem? -------------------- |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Administrator Dołączył: Wed, 17 August 2005 Skąd: go brać, skąd go brać? ![]() |
To ja dodam swoje 3gr. Poza jednym pozwoleniem budowlanym (ważny argument), w razie wklejenia garażu do domu, jego budowa będzie podlegała stawce VAT 7 zamiast 22% ... chyba, że VATu wcale nie będzie, ale to już inna historia
![]() -------------------- ![]() |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Mon, 24 March 2003 ![]() |
Co do kanału to zapomnij o stołeczkach
![]() A kątowniki to norma ![]() * czy warto montować okna (światło dzienne)? Czy poprzestać na świetlówkach? Zależy kiedy będziesz tam dłubać ![]() Możesz jakieś jedno do uchylania czy coś, a tak to świetlówki. * wentylacje jednak bym chciał, żeby na przykład zimą wrót nie otwierać kiedy coś spawam. Albo jak autko opalę. Jak to powinno wyglądać w praktyce? Jakieś "okap kuchenny"? a potem rura elastyczna i kratka z mechanicznym wyciągaczem? Coś w ten deseń zda egzamin, tylko dobrze przemyśleć w trakcie planowania |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 12 May 2005 Skąd: Brachttal / Niemcy ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
Super User Dołączył: Mon, 19 November 2007 ![]() |
CYTAT czy trzeba jakieś specjalne zezwolenia na to? nie trzeba. CYTAT jakie dać wymiary? kwestia wzrostu użytkującego kanał, tak by było najwygodniej. CYTAT myślę że wygodnie jak dłuższy od auta też tak myślę, nie trzeba przestawiać auta, ani nie utrudnia wejscia. CYTAT jak uszczelniać żeby woda nie podchodziła? Folią jak oczka wodne? są specjalne preparaty które się dodaje do betonu, nie pamiętam nazwy, ale w każdym bądź razie spisują się - u mnie podpiwniczenie nie przecieka, a mieszkam w rejonie gdzie jest wysoki poziom wód podpowierzchniowych. CYTAT czy można bezproblemowo zainstalować tam elektrykę? (oświetlenie od dołu, dodatkowe gniazdka) jak najbardziej, przed wylaniem betonu rozplanuj sobie wszystko co by później nie kuć, wstaw rurki na przewody etc. CYTAT Jakieś sugestie? Nie mam doświadczenia w ogóle zbędna moim zdaniem. CYTAT jak izolować? Tak jak ściany fundamentowe? tak, ale wszystko zależy od tego na jakim terenie działka się znajduje, mowa tu o wodach podpowierzchniowych. CYTAT * czy drzwi garażowe "starego typu" dwuskrzydłowe to odpowiedni wybór? Automatyczne wysuwane/uchylane/rolety wydają się ok ale do autka często używanego. Drzwi oczywiście otulone izolacją jak się da. drzwi dwuskrzydłowe, na pewno będą lepiej się sprawowały jeśli chodzi o bilans cieplny, jeśli często wchodzisz i wychodzisz to uchylane mogą oziębić garaż. Ale jeśli to będzie garaż w/przy domu to i tak będziesz korzystał z drzwi wewnętrznych, więc uchylane będą ok. CYTAT Tylko garaż w domu również pogarsza trochę bilans cieplny domu, a poza tym, jeśli to ma być garaż do dłubania, to powinien być wysoki -- trudniej taki wkomponować w domek. niekoniecznie, nawet może poprawić bilans cieplny, pod warunkiem że będzie umieszczony od strony wschodniej lub północnej, oczywiście musi być dobrze ocieplony od strony domu, będzie wówczas działał jako bufor cieplny. I oczywiście garaż "dobudowany" a nie w obrysie budynku. CYTAT Gotowe projekty zazwyczaj można sobie w buty wsadzić, bo to są schowki na samochód, a nie garaże. haha, fakt, znajomy pobudował takie coś z gotowego projektu, teoretycznie miały się tam mieścić dwa auta, w praktyce mieści się tam jedno + rower. |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() User Dołączył: Sat, 11 February 2006 Skąd: z za drzwi ![]() |
Darmowe porady biura projektowego:
a) uważaj na przesadną ilość informacji w projekcie o pozwolenie na budowę, zdarzyło mi się składając taki projekt jak twój otrzymać uzup o dostarczenie opinii pożarowej (300zł i 4tygodnie w plecy). A więc zasada A) "mniej znaczy więcej"- w projekcie budowlanym nie przekazujesz swoich intencji odnośnie zamiaru majsterkowania i urządzeń stałych do dłubania przy autach. Garaż jest i to wszystko. AMEN ![]() c) NIE skąp paru groszy na projekt konstrukcyjny. W trakcie projektowanie - a zapewne adaptacji projektu typowego (eh...) po zrobieniu geologii do fundamentowania poproś osobę adaptującą (czyli robiącą projekt adaptacji typówki) o dodatkową opinię konstruktora w ujęciu geologia-tunel pod samochód. Rozwiązaniem konstrukcyjnym czy wanna żelbetowa o określonej grubości ścianki i zazbrojeniu czy ściany zwykłe, oraz izolację p.wodną (czy ciężką, czy wystarczy klasyczna fundamentowa- dysperbit x2) dobierze po zapoznaniu z geologią. AMEN d) nie słuchaj magików powyżej bo to jakiś zbiór porad pt: jak smażę rybę to tylko na oleju castrol... e) Odnośnie elektryki problem jest żaden, pamiętaj dobierając oprawy i gniazdka dobrać techniczne i hermetyczne gotowe do pracy w warunkach zawilgocenia. f) proponuję zwykły grzejnik elektryczny z podejściem podtynkowym(czyli raz a dobrze) (nie farelkę ale zwykły elektryczny) bo: szybko nagrzewa (jak masz ochotę majsterkować to go nagrzewasz 10min przed i ciepło trzyma dostatecznie długo (ważne żeby ściany czy to wanny czy zwykłe murowane obkleić z zew izolacji p.wodnej izolacja termiczną i to styrodurem a nie zwykłym styropianem), bo nie wymaga ciągnięcia instalacji i nie ma strat z tym związanych itp. -------------------- e30 drift toy in progress
|
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Rookie Dołączył: Sat, 28 March 2009 ![]() |
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 18 June 2025 - 22:11 |