Shoutbox 0 nowych PW 


 
Reply to this topicStart new topic
> antisurge w turbosprężarce, z czy to sie je
hz10
post Sun, 20 Dec 2009 - 09:52
Post #1


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





witam
co to jest surge i czym grozi wiem ale nie rozumiem o co chodzi z otworami dookoła wlotu do sprężarki . czy taka konstrukcja muszli powoduje że surge nie zabije turbosprężarki? może mnie ktoś oświecić? widze że firmy oferują to coś na zamówienie ale czy ma to sens? pytam bo z tego co widziałem to można zrobić to we własnym zakresie ale czy ma to sens rolleyes.gif
pozdrawiam
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sun, 20 Dec 2009 - 09:52
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Dan41
post Sun, 20 Dec 2009 - 12:39
Post #2


Super User
Dołączył: Sat, 12 February 2005
Skąd: [ S R C ]





Dziala to mniej wiecej tak:
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarre...g2_enlarges.gif


Tez szukam czegos "anti surge" ale nie znalazlem konkretnych danych nt tego rozwiazania(jak dziala, ile tracimy i ile zyskujemy w jakim zakresie rpm... brak info)


--------------------
ET 12.793s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dan41
post Sun, 20 Dec 2009 - 13:24
Post #3


Super User
Dołączył: Sat, 12 February 2005
Skąd: [ S R C ]





Jak juz jest taki temat to przedstawie moj problem(mamy te sam kwiataki)

Oto mapa sprezarki i naniesona na nia wartosc RPM(obok PR) dla poszczegolnego Presure Ratio w ktorym jestem na granicy Surge Line w moim 2L silniku:







Co z tym zrobic aby SL przesunac w lewo o ok 400 - 500RPM ?? 

-wiercic otworki w obudowie(do czego nie mam przekonania gdyz nie znalazlem zadnego info)??

-sterowac jakims zaworem upustowym ktory by symulowala wieksze zapotrzebowanie powietrza przez silnik?

-olac temat bo w moim przypadku nie bede az tak dalego od SL??



Wg mnie kazdy co zaklada "wieksza" turbine wpada w zakres SL gdy turbo sie rozkreca(moment szybkiego budowania boostu po lagu przy WOT). Jak sie to fachowo robi??


Pozdrawiam



--------------------
ET 12.793s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
guzior
post Sun, 20 Dec 2009 - 14:14
Post #4


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 21 December 2006
Skąd: Żyrardów





CYTAT
Wg mnie kazdy co zaklada "wieksza" turbine wpada w zakres SL gdy turbo sie rozkreca(moment szybkiego budowania boostu po lagu przy WOT). Jak sie to fachowo robi??

Zeby nie wejsc w surge po prostu musisz spowolnic budowanie boostu.


--------------------
885 60 50 40
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dan41
post Sun, 20 Dec 2009 - 15:00
Post #5


Super User
Dołączył: Sat, 12 February 2005
Skąd: [ S R C ]





CYTAT(guzior @ Sun, 20 Dec 2009 - 14:14) *
Zeby nie wejsc w surge po prostu musisz spowolnic budowanie boostu.



Moze sie zdazyc ze SL jest na tyle w prawo przesuniete ze w mniejszym silniku nie bedziemy w stanie wejsc na prawo od SL nawet przy niskim doladowaniu na niskich rpm


sad.gif



--------------------
ET 12.793s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
guzior
post Sun, 20 Dec 2009 - 15:28
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 21 December 2006
Skąd: Żyrardów





Jeszcze mi sie nie zdarzyla taka sytuacja, zawsze dalo sie na tyle "ulagodzic" spool up, ze surge-a nie bylo.
Zreszta w malym silniku duze turbo wstanie pozniej wink.gif


--------------------
885 60 50 40
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Sun, 20 Dec 2009 - 19:56
Post #7


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





ja u siebie mam zestopniowane doładowanie tak aby nie wchodzić poza surge ale pytanie brzmi czy system otworów w muszli zabezpiecza sprężarke przed surge?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Cieniu
post Sun, 20 Dec 2009 - 19:57
Post #8


Forum Homee
Dołączył: Fri, 01 August 2008
Skąd: Szczytno





YYyy możecie powiedzieć coś więcej o tym surge ? ph34r.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Sun, 20 Dec 2009 - 20:37
Post #9


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





surge pojawia sie wtedy gdy kompresor pompuje wiecej niż silnik może przyjąć, to tak w skrócie, występują wtedy duże siły poosiowe (udarowe) na wirnik co prowadzi do uszkodzenia łożyska oporowego w turbosprężarce, jak nie kapniesz sie w pore co sie dzieje to suszarka nadaje sie na śmietnik
Go to the top of the page
 
+Quote Post
guzior
post Sun, 20 Dec 2009 - 20:40
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 21 December 2006
Skąd: Żyrardów





CYTAT
ja u siebie mam zestopniowane doładowanie tak aby nie wchodzić poza surge ale pytanie brzmi czy system otworów w muszli zabezpiecza sprężarke przed surge?

Zabezpiecza napewno (albo ogranicza zjawisko) tylko fajnie by bylo jakby ktos napisal, w jaki sposob to sie dzieje. Bo o ile opis surga znalazłem w necie dosc szczegółowy i łopatologiczny, to nie moge takiegoz znalesc o dzialniu systemu antisurge.

Mam takie cos w Holsecie i chetnie bym o tym poczytal.


--------------------
885 60 50 40
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Sun, 20 Dec 2009 - 20:49
Post #11


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





z rysunku dana wnioskuje (nie wiem czy słusznie) że część fali zwrotnej wylatuje przez otwory zamiast uderzać w zagięte łopatki wirnika , teoretycznie siła jest zmniejszona ale nie wiadomo o ile. guzior sprężarke masz pod ręką? jeżeli tak to sprawdź jak umieszczony jest rowek względem drugiej pary łopatek
Go to the top of the page
 
+Quote Post
guzior
post Sun, 20 Dec 2009 - 20:55
Post #12


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 21 December 2006
Skąd: Żyrardów





CYTAT
z rysunku dana wnioskuje (nie wiem czy słusznie) że część fali zwrotnej wylatuje przez otwory zamiast uderzać w zagięte łopatki wirnika , teoretycznie siła jest zmniejszona ale nie wiadomo o ile. guzior sprężarke masz pod ręką? jeżeli tak to sprawdź jak umieszczony jest rowek względem drugiej pary łopatek

Jak wynuze sie z domu wstawiac samochod na podwóko to obadam temat.

Ale fala zwrotna i tak musi przejsc przez lopatki, zeby dostac sie do tej szczeliny...


--------------------
885 60 50 40
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Sun, 20 Dec 2009 - 21:33
Post #13


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





tak ale zwróć uwage że drugi zestaw łopatek ma bardzo małą powierzchnie czołową w porównaniu do pierwszego
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Cieniu
post Sun, 20 Dec 2009 - 22:07
Post #14


Forum Homee
Dołączył: Fri, 01 August 2008
Skąd: Szczytno





CYTAT
surge pojawia sie wtedy gdy kompresor pompuje wiecej niż silnik może przyjąć, to tak w skrócie, występują wtedy duże siły poosiowe (udarowe) na wirnik co prowadzi do uszkodzenia łożyska oporowego w turbosprężarce, jak nie kapniesz sie w pore co sie dzieje to suszarka nadaje sie na śmietnik

Ok czyli fala powietrza uderza w wirnik a co wtedy z bov -em ? przez chwilę wydawało mi się że razem z tym wrośnie ciśnienie lecz jednak chyba przez surge turbina nie wytworzy wyższego ciśnienia .
Go to the top of the page
 
+Quote Post
!markos
post Sun, 20 Dec 2009 - 22:21
Post #15


prawie jak integra
Dołączył: Mon, 29 December 2003
Skąd: waw





przeciez bov nie uchyla sie od cisnienia w orurowaniu, tylko od podcisnienia w kolektorze ssacym
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Cieniu
post Sun, 20 Dec 2009 - 22:47
Post #16


Forum Homee
Dołączył: Fri, 01 August 2008
Skąd: Szczytno





No tak
a nie jest to również spowodowane zbyt ostrymi wałkami ?
może łagodniejsze pomogą ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
guzior
post Sun, 20 Dec 2009 - 22:50
Post #17


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 21 December 2006
Skąd: Żyrardów





CYTAT
No tak
a nie jest to również spowodowane zbyt ostrymi wałkami ?
może łagodniejsze pomogą ?

Ostrzejsze beda lepsze. Bo surge przewaznie wystepuje podczas wstawania turbiny ( z naciskiem na przewaznie)


--------------------
885 60 50 40
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Feluke
post Mon, 21 Dec 2009 - 00:11
Post #18


Moderator
Dołączył: Sat, 03 January 2004
Skąd: Warszawa





Antisurge nie pomoze w przypadku braku bov'a bo jego zadaniem nie jest rozporoszenie fali tylko sztuczne zwiekszenie przeplywu. Mozna to porownac do zaworku za turbosprezarka ktorym upuszczamy troche powietrza zeby zwieszyc przeplyw i przesunac sie na mapie sprezarki bardziej w prawa strone.
Logicznie rozumujac powinno to ograniczyc max przeplyw turbosprezarki bo czesci powietrza wraca spowrotem. Wlasnie tutaj wychodzi zaleta nawiercenia muszli nad prostym zaworkiem w dolocie. Przy duzym przeplywie kiedy zapotrzebowanie turbiny jest wysokie rola otworu sie odwraca i w wyniku duzej predkosci przeplywu powietrza od strony filtra przestaje nim uciekac powietrze z wirnika.

Najgorszy rodzaj surga jaki moze wystapic jest przy pelnym obciazeniu. Cisnienie potrafi na ulamek sekundy skoczyc i chyba wiemy co sie moze stac z wysilonym silnik kiedy zamiast 1.5bara mamy 2bary. wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dan41
post Tue, 22 Dec 2009 - 18:55
Post #19


Super User
Dołączył: Sat, 12 February 2005
Skąd: [ S R C ]





http://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU

Tak to mniej wiecej wyglada w extremalnym przypadku ;/



--------------------
ET 12.793s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Tue, 22 Dec 2009 - 20:15
Post #20


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





udar na wirniku jest taki że potrafi wyłamać łożysko oporowe (raz mi sie udało jak do t25 założyłem żeliwo ar35, 1.2 bara było przy 3200 w silniku 1.4 smile.gif )
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Friday, 02 May 2025 - 12:55