![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
Forum Clubber Dołączył: Mon, 18 December 2006 Skąd: TST ![]() |
witam
co to jest surge i czym grozi wiem ale nie rozumiem o co chodzi z otworami dookoła wlotu do sprężarki . czy taka konstrukcja muszli powoduje że surge nie zabije turbosprężarki? może mnie ktoś oświecić? widze że firmy oferują to coś na zamówienie ale czy ma to sens? pytam bo z tego co widziałem to można zrobić to we własnym zakresie ale czy ma to sens ![]() pozdrawiam |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 12 February 2005 Skąd: [ S R C ] ![]() |
Dziala to mniej wiecej tak:
http://www.turbobygarrett.com/turbobygarre...g2_enlarges.gif Tez szukam czegos "anti surge" ale nie znalazlem konkretnych danych nt tego rozwiazania(jak dziala, ile tracimy i ile zyskujemy w jakim zakresie rpm... brak info) -------------------- ET 12.793s
|
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 12 February 2005 Skąd: [ S R C ] ![]() |
Jak juz jest taki temat to przedstawie moj problem(mamy te sam kwiataki)
Oto mapa sprezarki i naniesona na nia wartosc RPM(obok PR) dla poszczegolnego Presure Ratio w ktorym jestem na granicy Surge Line w moim 2L silniku: ![]() Co z tym zrobic aby SL przesunac w lewo o ok 400 - 500RPM ?? -wiercic otworki w obudowie(do czego nie mam przekonania gdyz nie znalazlem zadnego info)?? -sterowac jakims zaworem upustowym ktory by symulowala wieksze zapotrzebowanie powietrza przez silnik? -olac temat bo w moim przypadku nie bede az tak dalego od SL?? Wg mnie kazdy co zaklada "wieksza" turbine wpada w zakres SL gdy turbo sie rozkreca(moment szybkiego budowania boostu po lagu przy WOT). Jak sie to fachowo robi?? Pozdrawiam -------------------- ET 12.793s
|
|
|
![]()
Post
#4
|
|
Forum Clubber Dołączył: Thu, 21 December 2006 Skąd: Żyrardów ![]() |
CYTAT Wg mnie kazdy co zaklada "wieksza" turbine wpada w zakres SL gdy turbo sie rozkreca(moment szybkiego budowania boostu po lagu przy WOT). Jak sie to fachowo robi?? Zeby nie wejsc w surge po prostu musisz spowolnic budowanie boostu. -------------------- 885 60 50 40
|
|
|
![]()
Post
#5
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 12 February 2005 Skąd: [ S R C ] ![]() |
Zeby nie wejsc w surge po prostu musisz spowolnic budowanie boostu. Moze sie zdazyc ze SL jest na tyle w prawo przesuniete ze w mniejszym silniku nie bedziemy w stanie wejsc na prawo od SL nawet przy niskim doladowaniu na niskich rpm ![]() -------------------- ET 12.793s
|
|
|
![]()
Post
#6
|
|
Forum Clubber Dołączył: Thu, 21 December 2006 Skąd: Żyrardów ![]() |
Jeszcze mi sie nie zdarzyla taka sytuacja, zawsze dalo sie na tyle "ulagodzic" spool up, ze surge-a nie bylo.
Zreszta w malym silniku duze turbo wstanie pozniej ![]() -------------------- 885 60 50 40
|
|
|
![]()
Post
#7
|
|
Forum Clubber Dołączył: Mon, 18 December 2006 Skąd: TST ![]() |
ja u siebie mam zestopniowane doładowanie tak aby nie wchodzić poza surge ale pytanie brzmi czy system otworów w muszli zabezpiecza sprężarke przed surge?
|
|
|
![]()
Post
#8
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 01 August 2008 Skąd: Szczytno ![]() |
YYyy możecie powiedzieć coś więcej o tym surge ?
![]() |
|
|
![]()
Post
#9
|
|
Forum Clubber Dołączył: Mon, 18 December 2006 Skąd: TST ![]() |
surge pojawia sie wtedy gdy kompresor pompuje wiecej niż silnik może przyjąć, to tak w skrócie, występują wtedy duże siły poosiowe (udarowe) na wirnik co prowadzi do uszkodzenia łożyska oporowego w turbosprężarce, jak nie kapniesz sie w pore co sie dzieje to suszarka nadaje sie na śmietnik
|
|
|
![]()
Post
#10
|
|
Forum Clubber Dołączył: Thu, 21 December 2006 Skąd: Żyrardów ![]() |
CYTAT ja u siebie mam zestopniowane doładowanie tak aby nie wchodzić poza surge ale pytanie brzmi czy system otworów w muszli zabezpiecza sprężarke przed surge? Zabezpiecza napewno (albo ogranicza zjawisko) tylko fajnie by bylo jakby ktos napisal, w jaki sposob to sie dzieje. Bo o ile opis surga znalazłem w necie dosc szczegółowy i łopatologiczny, to nie moge takiegoz znalesc o dzialniu systemu antisurge. Mam takie cos w Holsecie i chetnie bym o tym poczytal. -------------------- 885 60 50 40
|
|
|
![]()
Post
#11
|
|
Forum Clubber Dołączył: Mon, 18 December 2006 Skąd: TST ![]() |
z rysunku dana wnioskuje (nie wiem czy słusznie) że część fali zwrotnej wylatuje przez otwory zamiast uderzać w zagięte łopatki wirnika , teoretycznie siła jest zmniejszona ale nie wiadomo o ile. guzior sprężarke masz pod ręką? jeżeli tak to sprawdź jak umieszczony jest rowek względem drugiej pary łopatek
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
Forum Clubber Dołączył: Thu, 21 December 2006 Skąd: Żyrardów ![]() |
CYTAT z rysunku dana wnioskuje (nie wiem czy słusznie) że część fali zwrotnej wylatuje przez otwory zamiast uderzać w zagięte łopatki wirnika , teoretycznie siła jest zmniejszona ale nie wiadomo o ile. guzior sprężarke masz pod ręką? jeżeli tak to sprawdź jak umieszczony jest rowek względem drugiej pary łopatek Jak wynuze sie z domu wstawiac samochod na podwóko to obadam temat. Ale fala zwrotna i tak musi przejsc przez lopatki, zeby dostac sie do tej szczeliny... -------------------- 885 60 50 40
|
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Forum Clubber Dołączył: Mon, 18 December 2006 Skąd: TST ![]() |
tak ale zwróć uwage że drugi zestaw łopatek ma bardzo małą powierzchnie czołową w porównaniu do pierwszego
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 01 August 2008 Skąd: Szczytno ![]() |
CYTAT surge pojawia sie wtedy gdy kompresor pompuje wiecej niż silnik może przyjąć, to tak w skrócie, występują wtedy duże siły poosiowe (udarowe) na wirnik co prowadzi do uszkodzenia łożyska oporowego w turbosprężarce, jak nie kapniesz sie w pore co sie dzieje to suszarka nadaje sie na śmietnik Ok czyli fala powietrza uderza w wirnik a co wtedy z bov -em ? przez chwilę wydawało mi się że razem z tym wrośnie ciśnienie lecz jednak chyba przez surge turbina nie wytworzy wyższego ciśnienia . |
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() prawie jak integra Dołączył: Mon, 29 December 2003 Skąd: waw ![]() |
przeciez bov nie uchyla sie od cisnienia w orurowaniu, tylko od podcisnienia w kolektorze ssacym
|
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 01 August 2008 Skąd: Szczytno ![]() |
No tak
a nie jest to również spowodowane zbyt ostrymi wałkami ? może łagodniejsze pomogą ? |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
Forum Clubber Dołączył: Thu, 21 December 2006 Skąd: Żyrardów ![]() |
CYTAT No tak a nie jest to również spowodowane zbyt ostrymi wałkami ? może łagodniejsze pomogą ? Ostrzejsze beda lepsze. Bo surge przewaznie wystepuje podczas wstawania turbiny ( z naciskiem na przewaznie) -------------------- 885 60 50 40
|
|
|
![]()
Post
#18
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 03 January 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
Antisurge nie pomoze w przypadku braku bov'a bo jego zadaniem nie jest rozporoszenie fali tylko sztuczne zwiekszenie przeplywu. Mozna to porownac do zaworku za turbosprezarka ktorym upuszczamy troche powietrza zeby zwieszyc przeplyw i przesunac sie na mapie sprezarki bardziej w prawa strone.
Logicznie rozumujac powinno to ograniczyc max przeplyw turbosprezarki bo czesci powietrza wraca spowrotem. Wlasnie tutaj wychodzi zaleta nawiercenia muszli nad prostym zaworkiem w dolocie. Przy duzym przeplywie kiedy zapotrzebowanie turbiny jest wysokie rola otworu sie odwraca i w wyniku duzej predkosci przeplywu powietrza od strony filtra przestaje nim uciekac powietrze z wirnika. Najgorszy rodzaj surga jaki moze wystapic jest przy pelnym obciazeniu. Cisnienie potrafi na ulamek sekundy skoczyc i chyba wiemy co sie moze stac z wysilonym silnik kiedy zamiast 1.5bara mamy 2bary. ![]() |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 12 February 2005 Skąd: [ S R C ] ![]() |
-------------------- ET 12.793s
|
|
|
![]()
Post
#20
|
|
Forum Clubber Dołączył: Mon, 18 December 2006 Skąd: TST ![]() |
udar na wirniku jest taki że potrafi wyłamać łożysko oporowe (raz mi sie udało jak do t25 założyłem żeliwo ar35, 1.2 bara było przy 3200 w silniku 1.4
![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 02 May 2025 - 12:55 |