Shoutbox 0 nowych PW 


5 Stron V  < 1 2 3 4 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Śruby seryjne, a szpilki 12.9?, Tanie ARP?
DeviLL
post Thu, 22 Oct 2009 - 13:43
Post #21


Forum Homee
Dołączył: Sun, 22 May 2005
Skąd: Krakow





Nic sie wytrzymalosc nie zmienia , w arp robia przewezenie pewnie po to by "jak cos" cala sila poszla wlasnie tam a nie na gwint wink.gif
Pozatym do bloku dajesz szpilki na kleju , a dokrecajac glowice tez mozesz uzyc odpowiedniego srodka (zreszta na arp stronce chyba to opisane jest)


--------------------
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Thu, 22 Oct 2009 - 13:43
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
k11
post Thu, 22 Oct 2009 - 13:49
Post #22


Administrator
Dołączył: Mon, 07 February 2005
Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole!





Zasadniczo to jeśli już wytrzymałość, nie twardość (bo to oznacza ten śmieszny parametr, a śruby pracują na rozciąganie) i tak, jak na powyższych obrazkach widzisz, skrawanie osłabia gwint, a walcowanie umacnia.

Nigdy nie grzebałem w śrubach 12.9 i nie wiem, czy są skrawane czy nie, logika mi podpowiada że powinny być walcowane. W międzyczasie jednak wywiązał się temat samodzielnego wykonania gwintu na pręcie i tego się tyczy uwaga o gwintach nacinanych.

r.


--------------------
e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Thu, 22 Oct 2009 - 19:37
Post #23


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





1. wytrzymałość liczy sie dla najmniejszej średnicy pręta (czy gwint na pręcie jest walcowany czy skrawany nie ma znaczenia)
2. gwint walcowany stosuje się bo jest wytrzymalszy od skrawanego (rysunek k11)
3. tzw przewężenie robi sie samo podczas walcowania, część materiału jest wciskana w pręt część wypływa na zewnątrz,
żeby było wszystko jasne gwint walcowy wykonuje sie przed ulepszeniem cieplnym, pręt kupujemy jako 12.9 i jedyne co możemy zrobić w domowych warunkach to gwint obróbką skrawaniem, moim zdaniem najlepiej wykonać go na tokarce bo narzynki mają tendencje do wyrywania zwoi
Go to the top of the page
 
+Quote Post
k11
post Thu, 22 Oct 2009 - 22:03
Post #24


Administrator
Dołączył: Mon, 07 February 2005
Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole!





Są firmy, które walcują gwinty (w ofercie często mają opisy typu ,,gwinty od Mx do My, maksymalny skok z''), pytanie tylko, jaka musi być najmniejsza seria.

r.


--------------------
e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pinin
post Thu, 22 Oct 2009 - 22:13
Post #25


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 24 November 2004
Skąd: Warszawa - Wawer





Panowie, bez przesady. Zaraz dojdziemy do tego, że malowanie IC'ka to najgorsza zbrodnia, bo to dodatkowa warstwa izolująca...

Jak mniemam seryjne ŚRUBY ( a więc już mamy przewagę w przejściu na szpilki ) są zapewne 8.8 lub 10.8. Nawet delikatnie osłabione 12.9 wydadzą bez większego problemu. Em aj rajt, czy zaraz będzie dowodzenie, że nawet 12.9 się zaraz pourywają?


--------------------
| Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento

www.facebook.com/dragracingsafety
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Fri, 23 Oct 2009 - 08:50
Post #26


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





nic sie nie pourywa wink.gif możesz spokojnie stosować, tylko nie zdziw sie jak nie będzie dało sie dokręcić "tak jak książka pisze" cool.gif i nie zapomnij o zastosowaniu odpowiednich nakrętek
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mcgiver
post Fri, 23 Oct 2009 - 10:40
Post #27


Forum Killer
Dołączył: Mon, 24 March 2008
Skąd: żywiec





CYTAT(pinin @ Thu, 22 Oct 2009 - 22:13) *
Panowie, bez przesady. Zaraz dojdziemy do tego, że malowanie IC'ka to najgorsza zbrodnia, bo to dodatkowa warstwa izolująca...

Jak mniemam seryjne ŚRUBY ( a więc już mamy przewagę w przejściu na szpilki ) są zapewne 8.8 lub 10.8. Nawet delikatnie osłabione 12.9 wydadzą bez większego problemu. Em aj rajt, czy zaraz będzie dowodzenie, że nawet 12.9 się zaraz pourywają?

8,8 no bez przegięć toz to gównolit.
moje sruby mają chyba 12,9 a w najgorszym wypadku 10,9 niepamietam .

CYTAT(hz10 @ Fri, 23 Oct 2009 - 08:50) *
nic sie nie pourywa możesz spokojnie stosować, tylko nie zdziw sie jak nie będzie dało sie dokręcić "tak jak książka pisze" i nie zapomnij o zastosowaniu odpowiednich nakrętek

właśnie to jest następny aspekt sprawy przejscia z śrub na szpilki.
jak wiadomo brak jest wtedy obciążen skrętnych lub są zminimalizowane.
jakie wartosci wtedy przyjąć i jakie etapy przy dokręcaniu głowicy np m50b25.
a o co Ci chodzi z tymi odpowiednimi nakrętkami ? o ich wysokość ?


--------------------
mój stroker m50b29T się robi _http://mcg1ver.fotosik.pl/albumy/516168-68.html

TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX; po co jechac na ręcznym , jak mozna dać w p...e :).
Śmierć jeżdzi szybko więc trzeba być szybszym od niej.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
etam
post Fri, 23 Oct 2009 - 13:25
Post #28


Frequent User
Dołączył: Wed, 14 November 2007





śruby ARP kosztują tyle ile kosztują, bo cały proces ich produkcji nie jest tak prosty jak przegwintowanie pręta 12.9
śruba żeby miała dużą wytrzymałość na rozcgiąganie musi być utwardzona termicznie a gwint musi być ugnieciony.
tego uczą na polibudzie, zresztą na stronie ARP też jest to opisane
"Engineering the Manufacturing Process

Once the bolt configuration has been established, the manufacturing process comes into play. This involves many facets, which are discussed in detail elsewhere. Here, however, one process is of primary interest. With respect to bolt fatigue strength, thread rolling is a major consideration. Threads are rolled after heat treating. This process, which deforms the metal, produces a beneficial compressive stress in the root of the thread. It is beneficial because it counteracts the fluctuating tensile stresses that can cause fatigue cracking. If heat-treatment were to occur after rolling, the compressive stresses would be eliminated. This would therefore reduce the fatigue resistance of the bolt."

wykonanie tak śruby zapobiega jej wewnętrznemu pękaniu. poza tym poprzez utwardzanie termiczne i hartowanie struktura wewnętrzna materiału staje się prawie identyczna co dodatkowo i przede wszystkim wpływa na wytrzymałość struktury.

nie wiem ile śruby ARP mają, ale wsadzenie zwykłego pręta 12.9 ( 12 - 1200N/mm^2 minimalna wytrzymałość na rozciąganie, 9 - 1080N/mm^2 umowna granica plastyczności) do silnika i poddawanie go obciążeniom jakie są przy okazji pracy chyba mija się z celem.

zastanawia mnie jeszcze fakt, ze na tym forum są ludzie z takimi pomysłami smile.gif


--------------------
s2
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Fri, 23 Oct 2009 - 15:37
Post #29


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





CYTAT(mcgiver @ Fri, 23 Oct 2009 - 10:40) *
właśnie to jest następny aspekt sprawy przejscia z śrub na szpilki.
jak wiadomo brak jest wtedy obciążen skrętnych lub są zminimalizowane.
jakie wartosci wtedy przyjąć i jakie etapy przy dokręcaniu głowicy np m50b25.
a o co Ci chodzi z tymi odpowiednimi nakrętkami ? o ich wysokość ?

nakrętki też muszą być 12.9 lub przynajmniej 10.9 , co do dokręcania to z autopsji wiem że:
książka pisze 40nm+90+90(stopni) co dawało w sumie jakieś 10kg/m i śruby zaczęły płynąć, po założeniu szpilek 12.9 podczas początku drugiego 90 doszedłem do 10kg/m a przy 13 dałem spokój, z kątomierza wyszło jakieś 45stopni, podejrzewam że jakbym dokręcił (a sił już brakowało) do końca to zahaczyłbym jakieś 18-20 smile.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Fri, 23 Oct 2009 - 15:41
Post #30


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





CYTAT(etam @ Fri, 23 Oct 2009 - 13:25) *
zastanawia mnie jeszcze fakt, ze na tym forum są ludzie z takimi pomysłami smile.gif

zawsze możesz iść kupić arp tongue.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mcgiver
post Fri, 23 Oct 2009 - 16:36
Post #31


Forum Killer
Dołączył: Mon, 24 March 2008
Skąd: żywiec





CYTAT(pinin @ Thu, 22 Oct 2009 - 22:13) *
Panowie, bez przesady. Zaraz dojdziemy do tego, że malowanie IC'ka to najgorsza zbrodnia, bo to dodatkowa warstwa izolująca...

Jak mniemam seryjne ŚRUBY ( a więc już mamy przewagę w przejściu na szpilki ) są zapewne 8.8 lub 10.8. Nawet delikatnie osłabione 12.9 wydadzą bez większego problemu. Em aj rajt, czy zaraz będzie dowodzenie, że nawet 12.9 się zaraz pourywają?

niewiem z kąd Ci sie wzieło 8,8 huh.gif .sa wogóle w jakimś aucie takie słabe sruby w głowicy
własnie byłem sprawdzic moje ori sruby mają 12,9.
ja tylko mam nadzieję że przechodząc ze srub 12,9 na szpilki i nakretki 12,9 zyskuje przynajmniej to ze minimalizuje obciążenia skretne , bo jesli nawet nie to, to nie ma sensu bawić sie w szpilki.
pisałem wczoraj ze sprzedawcą śrub do głowic i on twierdzi ze nie ma wogóle szpilek w ofercie tylko same sruby.
niewiem czy się nie zdecydować na zwykłe szpilki 12,9 bez żadnych przewężeń , niemam zamiar ładować więcej jak 1bar.


CYTAT(hz10 @ Fri, 23 Oct 2009 - 15:37) *
nakrętki też muszą być 12.9 lub przynajmniej 10.9 , co do dokręcania to z autopsji wiem że:
książka pisze 40nm+90+90(stopni) co dawało w sumie jakieś 10kg/m i śruby zaczęły płynąć, po założeniu szpilek 12.9 podczas początku drugiego 90 doszedłem do 10kg/m a przy 13 dałem spokój, z kątomierza wyszło jakieś 45stopni, podejrzewam że jakbym dokręcił (a sił już brakowało) do końca to zahaczyłbym jakieś 18-20 smile.gif

to że nakretki równiez musza mieć wytrzymałośc nie mniejsza jak 10,9 to zdaje sobie sprawy wink.gif .


--------------------
mój stroker m50b29T się robi _http://mcg1ver.fotosik.pl/albumy/516168-68.html

TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX; po co jechac na ręcznym , jak mozna dać w p...e :).
Śmierć jeżdzi szybko więc trzeba być szybszym od niej.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
guzior
post Fri, 23 Oct 2009 - 18:22
Post #32


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 21 December 2006
Skąd: Żyrardów





A teraz pytanie z innej beczki:
Dlaczego taka firma jak ARP produkuje dp głowic szpilki a do korobowodów juz sruby? I np. korby producentów takich jak eagle, SCAT i inne maja w seri sruby ARP a nie szpilki?


--------------------
885 60 50 40
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Fri, 23 Oct 2009 - 19:14
Post #33


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





CYTAT(guzior @ Fri, 23 Oct 2009 - 18:22) *
A teraz pytanie z innej beczki:
Dlaczego taka firma jak ARP produkuje dp głowic szpilki a do korobowodów juz sruby? I np. korby producentów takich jak eagle, SCAT i inne maja w seri sruby ARP a nie szpilki?

bo są krótkie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
andrzejrs
post Fri, 23 Oct 2009 - 20:26
Post #34


Forum Killer
Dołączył: Thu, 22 September 2005
Skąd: (Wielkopolska)





Ludzie to nie bomba A. Rozumiem korby,koło zamachowe ale czapka siedzi na 10-12 śrubach M10 co wy chcecie tam spalać dynamit w tych komorach??? Ważniejsza chyba solidna uszczelka stalowa wielowarstwowa co by sie nie wysrała.jak nie robisz srylion koni to załóz nową serie i spoko.


--------------------
Escort RST 2.3 T
200SX-EVO 8 nie driftcar.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Fri, 23 Oct 2009 - 21:50
Post #35


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





u mnie na seryjnych śrubach i nowej uszczelce wystarczyło jedno dodanie gazu... uszczelka wpadła do kanału wodnego laugh.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pinin
post Sat, 24 Oct 2009 - 00:13
Post #36


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 24 November 2004
Skąd: Warszawa - Wawer





No właśnie tutaj pojawia się problem z dostępnością ARP do mojego silnika. Dlatego taki pomysły.

Czyli tak: nie ma ARP, dać spokój - seria wytrzyma, tak?
Samo przejście na 12.9 szpilki będzie gorszym pomysłem niż seria, bo mniej wytrzyma?
Sory, na pierwszym roku na WIPie ani na SIMRze tego jeszcze nie było wink.gif


--------------------
| Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento

www.facebook.com/dragracingsafety
Go to the top of the page
 
+Quote Post
unreall
post Sat, 24 Oct 2009 - 02:10
Post #37


Frequent User
Dołączył: Tue, 30 March 2004
Skąd: Warszawa





Error. Pierwszy rok na simrze: materiały konstrukcyjne.



Tzn śruba 12.9 jest mniej więcej o 20% wytrzymalsza od 10.9
Jednak we wzorze na wtrzymałość śruby jest jeszcze współczynnik w zależny od jakości wykonania śruby. 0,75 gdy śruba jest wykonana normalnie a 1 gdy jest wykonania starannie (obstawiam że właśnie chodziło o walcowanie)
Ergo:
pomimo 20% większej wytrzymałości stali śruba jest gorzej wykonana i jest o 25% słabsza. +20% -25% ergo 96% wytrzymałości nominalnej. Taki strzał w kolano.
Jednak zaletą śrub o wyższej wytrzymałości powinno być mniejsze płynięcie pod takim samym obciążeniem (nie jestem pewien ostatniego zdania)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kidzio_r5gtt
post Sat, 24 Oct 2009 - 08:28
Post #38


Forum Homee
Dołączył: Mon, 14 April 2008
Skąd: WPI

Ikona grupy



wracając do tematu 12.9 to w większości przypadków niezłe rozwiązanie - tylko trzeba to zarobić z głową - a nie np. gwintować pręt...
można zamówić szpilki czy śruby określonych wymiarów i po sprawie.
Jak potrzebowałem do swojego autka śruby głowicy to zamówiłem sobie kartonik 100 czy 200 szt. nie pamiętam teraz i przyszło dokładnie to co potrzebowałem (10 szt. jeżeli wymiar jest z poza katalogu danego producenta to nikt nie zamówi ani nie wykona, a o sprowadzeniu 10 szt. pod zamówienie też raczej można zapomnieć - zależy to też od importera bo niektórzy wymagają zamówienie 1 skrzynki ok 50 kg.)


--------------------
www.re5pect.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pinin
post Sat, 24 Oct 2009 - 16:02
Post #39


Forum Clubber
Dołączył: Wed, 24 November 2004
Skąd: Warszawa - Wawer





Jezus - strzał w kolano, jest wtedy, gdy klepniesz coś a nie wiesz na jakim stadium danego przedmiotu są dane zagadnienia.

W takim razie odpuszczamy temat.


--------------------
| Pinin Racing | Warsaw Speed Team | Prorace | TheTechGuy |
'96 CaliforniaCento

www.facebook.com/dragracingsafety
Go to the top of the page
 
+Quote Post
D.M.
post Sat, 24 Oct 2009 - 16:56
Post #40


User
Dołączył: Thu, 31 July 2008
Skąd: Kraków





CYTAT
1. wytrzymałość liczy sie dla najmniejszej średnicy pręta (czy gwint na pręcie jest walcowany czy skrawany nie ma znaczenia)


Nie mogę się zgodzić. Gwintowanego pręta nie można liczyć jak gładkiego pręta o średnicy równej wewnętrznej średnicy gwintu (bodajże średnica d3 w Polskiej Normie) ze względu na występowanie karbu i zjawiska spiętrzenia naprężeń. Trzeba uwzględnić współczynnik kształtu karbu. Przy statycznym obciążeniu pomicięcie tego jeszcze jakoś by uszło, bo wpływ karbu jest pomijalny, a pozatym ratuje nas współczynnik bezpieczeństwa. Jednak przy liczeniu zmęczeniówki dla obciążenia zmiennego (dokładnie to odzerowo tętniącego - bo tak obciążone są śruby głowicy) pominąć tego nie można.


--------------------
M140i 460KM/600Nm
Go to the top of the page
 
+Quote Post

5 Stron V  < 1 2 3 4 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Friday, 07 November 2025 - 23:26