obliczanie dlugosci dolotu |
obliczanie dlugosci dolotu |
Sun, 28 Sep 2008 - 20:50
Post
#1
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 03 October 2007 Skąd: pomorskie |
witam.Czytałem wiele opini na temat doboru długości dolotu w silniku z filtrem stożkowym,niektórzy twierdzą że im większa odległość od grzybka zaworu do początku rury tym uzyskamy moment niżej i odwrotnie im krótsza to wartości dzwigną się do góry,jak to wygląda w rzeczywistości czego się trzymać przy wyliczeniach długości dolotu(średnice pomijam),czy wogóle można w jakiś prosty sposób upewnić się że taka właśnie długość pozwoli uzyskać to co chciałem osiągnąć,widziałem również wzrory z artykułu p.Grabowskiego http://www.grabowski.com.pl/uklady_ssace.htm z wyliczeń jeśli się nie pomyliłem wychodzi że powinienem mieć 62 lub 124cm. a u mnie jest w tej chwili 160cm!! (power rura zabudowana w błotniku)
A może zna ktoś inny sposób na policzenie tego,albo ma doświadczenie w temacie? i czy te wzory wogóle się sprawdzają? -------------------- mustang 94r. 5.0 GT nitrous.
ET 11.89@199,5km/h Ełk 2012 |
|
|
Wspieraj forum |
Sun, 28 Sep 2008 - 20:50
Post
#
|
Dotacja |
|
|
|
Sun, 28 Sep 2008 - 22:05
Post
#2
|
|
Forum Clubber Dołączył: Sun, 13 October 2002 Skąd: gda |
To jest niezly temat. Wzory które są ogólnie dostępne to uproszczenia, a otrzymywane z nich wyniki mogą się różnić o kilkadzisiąt procent. Producenci samochodów z kolei korzystają ze skomplikowanych symulacji.
W każdym razie w literaturze można znaleźć takie wzory na długość rezonansowa dolotu: 1. l = 6(a/n) +- 0,075 [m] 2. l = 2574/n [m] 3. l = 7,5(a/n) [m] 4. l = Ls (30a/n) [m] a - predkosci dzwieku 341m/s n - prędkość obrotowa przy której chcemy miec doladowanie rezonansowe [obr/min] Ls - wspolczynnik dlugosci ukladu (zalacana wartosc 0,1) Jak widac z tych wszystkich wzorow wynika, że zgadza sie to co pisales - mianowicie im wyzsza predkosc przy ktorej ma wystapic efekt doladowania tym krotszy dolot. Natomiast czy z tych wzorow wyliczysz jakies przydatne wielkosci? Mam watpliwosci. Mozna policzyc wszystkimi metodami, odrzucic skrajne wartosci i cos probowac wyposrodkowac, ale i tak nie masz zadnej pewnosci ze cos sensownego z tego bedzie. Jak Cie to interesuje to znam jeszcze jeden troche bardziej skomplikowany wzor, wyglada tak: Vc - objetosc cylindra Vk - objetosc ukladu dolotowego (zalezna od dlugosci!) -------------------- 318is
|
|
|
Sun, 28 Sep 2008 - 22:22
Post
#3
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 03 October 2007 Skąd: pomorskie |
pewnie badanie tego na hamowni podwoziowej nie będzie miało zbytniego sensu bo itak po pierwszej próbie auto się nagrzeje i warunki nie będą podobne,a liczenie ze wzorów tak jak piszesz, obarczone mogą być sporym błędem,teraz mam co prawda długi dolot zabudowany i dobrze odsłonięty od ciepłego powietrza z silnika,skracając go o te powiedzmy 30cm. stożek znalazlby się pod maską co może utrudnić ochrone przd gorącem silnika,w dolnym zakresie obrotów momentu mojemu silnikowi raczej nie brakuje,jeśli skrócenie dolotu pozwoli przenieść to troche do góry to super
n - prędkość obrotowa przy której chcemy miec doladowanie rezonansowe [obr/min] (jak to rozumieć czy max obroty silnika, czy obroty maksymalnej mocy?) faktycznie wyniki różne ale wzór Grabowskiego wydaje się być dość realistyczny bo bierze miedzyinnymi pod uwage kąty otwarcia zaworów więc jest może bliski prawdy -------------------- mustang 94r. 5.0 GT nitrous.
ET 11.89@199,5km/h Ełk 2012 |
|
|
Mon, 29 Sep 2008 - 20:30
Post
#4
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 03 October 2007 Skąd: pomorskie |
dałem sobie dzisiaj czas i postanowiłem przetestowć dwie opcje długości dolotu G-techem mierząc moc i moment.test robiłem na tym samym odcinku drogi po trzy razy.Pierwsze trzy pomiary zrobiłem z dolotem zamkniętym w błotniku tak jak jeżdziłem dotychczas.(długość 160cm) następnie skróciłem dolot do wyliczonych według wzoru około 125cm pojeżdzilem samochodem kilkanascie kilometrów żeby się komputer połapał,jedno co zauważyłem to że spadły wolne obroty o jakieś 200 i silnik wydawał się równiej pracować(na długim dol. falują i przygasa auto)
skrajne wyniki odrzuciłem mimo że różnice między kolejnymi pomiarami wyszły nieznaczne; Długi dolot; 245KM/5374obr. i 347NM/4541obr. krótki dolot; 235KM/5330obr. i 334NM/4535obr. ROZNICA: 10KM i 13NM niby niewielka różnica ale zauważalna i powtarzalna, a najgorsze z tego wszystkiego jest to że wg. wzorów silnik powinien na krótszym dolocie lepsze mieć parametry a jest odwrotnie nic już z tego nie rozumiem ps. wynik z hamowni sprzed 3 tyg. temu to;336KM/5980obr. i 460NM/4200obr. -------------------- mustang 94r. 5.0 GT nitrous.
ET 11.89@199,5km/h Ełk 2012 |
|
|
Mon, 29 Sep 2008 - 21:04
Post
#5
|
|
Forum Clubber Dołączył: Sun, 13 October 2002 Skąd: gda |
n - prędkość obrotowa przy której chcemy miec doladowanie rezonansowe [obr/min] (jak to rozumieć czy max obroty silnika, czy obroty maksymalnej mocy?) Dlugosc dolotu obliczamy po to by uzyskac doladowanie rezonansowe. Przy jakich obrotach zalezy od Ciebie. Jesli chcesz zwiekszyc moc przy nizszych obrotach to przyjmujesz nizsze do obliczen. Jesli chcesz zwiekszyc moc maksymalna, to liczysz dla obrotow mocy max. Tyle teorii... -------------------- 318is
|
|
|
Wed, 01 Oct 2008 - 22:04
Post
#6
|
|
User Dołączył: Fri, 12 September 2003 Skąd: Warszawa |
Teoria teorią, a czy podczas pomiarów zadbałeś o odgrodzenie stożka od gorącego powietrza w komorze silnika? Czy doprowadziłeś mu z zewnątrz zimne powietrze?
Jeśli tego nie zrobiłeś... Różnice mogą być spowodowane tym, że na krótszym dolocie kazałeś mu ssać gorące powietrze... -------------------- |
|
|
Wed, 01 Oct 2008 - 22:30
Post
#7
|
|
Frequent User Dołączył: Wed, 03 October 2007 Skąd: pomorskie |
zadbałem o to odgrodziłem go co prawda prowizorycznie ale dostawał zime powietrze z błotnika z którego jest otwór do komory silnika,no i na trzy pomiary wszystkie były bardzo zbliżone do siebie
-------------------- mustang 94r. 5.0 GT nitrous.
ET 11.89@199,5km/h Ełk 2012 |
|
|
Fri, 14 Jan 2011 - 18:33
Post
#8
|
|
User Dołączył: Tue, 30 December 2008 Skąd: Góra Świętej Anny |
Przepraszam że laik się wpier**** w dyskusję, ale chciałem dodać że słyszałem teorię że dłuższy dolot musi mieć mniejszą średnicę (moment idzie w dolny zakres obotów), krótki ma mieć większą średnice (moment przenosi się wzwyż)
|
|
|
Fri, 14 Jan 2011 - 20:34
Post
#9
|
|
Forum Homee Dołączył: Thu, 01 June 2006 |
Przepraszam że laik się wpier**** w dyskusję, ale chciałem dodać że słyszałem teorię że dłuższy dolot musi mieć mniejszą średnicę (moment idzie w dolny zakres obotów), krótki ma mieć większą średnice (moment przenosi się wzwyż) a zauwazyles ze byla to prehistoryczna rozmowa?! -------------------- V6 Irmscher & supercharged
|
|
|
Sat, 15 Jan 2011 - 13:05
Post
#10
|
|
User Dołączył: Tue, 30 December 2008 Skąd: Góra Świętej Anny |
zauważyłem niestety po napisaniu postu
|
|
|
Sat, 15 Jan 2011 - 18:52
Post
#11
|
|
Forum Homee Dołączył: Thu, 01 June 2006 |
to bylo skasowac posta swojego i po sprawie
-------------------- V6 Irmscher & supercharged
|
|
|
Sat, 15 Jan 2011 - 21:52
Post
#12
|
|
Forum Clubber Dołączył: Wed, 26 February 2003 Skąd: Warszawa - Grochów |
Ale jak to liczyć długość dolotu jak już to runerów czyli długość dolotu od zaworu do puszki zbiorczej wszystkich garów...
Moim zdaniem nie ma chyba na to wzoru trzeba uderzyć na hamownię z różnej długości kiebel rurkami i badać co to zmienia... -------------------- Nissan 200Sx S14 na tor i trochę drift [212KM/268Nm >> 379KM/428Nm]
Nissan Sunny GTi z 2.0 na zmiennej fazie na Tor [243KM/247Nm] Saab 900NG 2.0 Turbo Coobcio Test POWER CAR [185KM/240Nm >> 468KM/485Nm] Saab 9-3 Cabrio Aero 2.3 Turbo Coobcio Lansowóz [205KM/280Nm >> 281KM/424Nm] |
|
|
Sun, 16 Jan 2011 - 00:33
Post
#13
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 13 May 2007 Skąd: z Kosmosu |
Ale jak to liczyć długość dolotu jak już to runerów czyli długość dolotu od zaworu do puszki zbiorczej wszystkich garów... Chyba raczej od zaworow ssacych do poczatku dolotu? -------------------- Ciach...Babkę w piach.
|
|
|
Sun, 16 Jan 2011 - 12:32
Post
#14
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 20 August 2004 Skąd: Warszawa / Mokotów |
a jak jest z zwiększaniem srednicy dolotu z aucie doładowanym....?
Czy pozostawiajac długosc dolotu taka jak byla, ale zwiekszajac srednice z niecalych 2,5" na powiedzmy 3" w ciemno mozna powiedziec ze auto bedzie zachowywalo sie lepiej...?? Oczywiscie po zestrojeniu jego ponownym.... -------------------- Sociedad Espanola Automoviles de Turismo
był: Toledo T.U.R.B.O 1.8 20VT GT28R VW Golf VII R Tornado Red 400/500 - Mistrz Polski Street AWD 2016 Audi RS4 B8 450HP |
|
|
Sun, 16 Jan 2011 - 12:47
Post
#15
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 05 November 2009 Skąd: Schwarzwald/ Skarzysko Kamienna |
Toldi, o ktorej czesci dolotu mowisz u siebie??
-------------------- 300ce 24v dogleg + 3.27 ASD, MEGAsquirted -->> TERESKA :)
|
|
|
Sun, 16 Jan 2011 - 17:34
Post
#16
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 20 August 2004 Skąd: Warszawa / Mokotów |
miedzy filtrem pow. a turbina
-------------------- Sociedad Espanola Automoviles de Turismo
był: Toledo T.U.R.B.O 1.8 20VT GT28R VW Golf VII R Tornado Red 400/500 - Mistrz Polski Street AWD 2016 Audi RS4 B8 450HP |
|
|
Sun, 16 Jan 2011 - 17:43
Post
#17
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 05 November 2009 Skąd: Schwarzwald/ Skarzysko Kamienna |
hmmm tak naprawde to trzebaby policzyc tak dlugosc jak i szerokosc, aby wedlug praw zjawisk falowych otrzymac przed sama turbina zageszczenie powietrza (wezel), dla zadanych obrotow.... wiem, ze odpowiedz trudna do zrozumienia, ale podstawy fizyki pozwalaja mi udzielic jedynie takiej, aby opisac cos dokladniej musialbym przysiasc i powtorzyc sobie dzial zjawisk falowych. Wzory zamieszczone powyzej zapowiadaja sie dobrze... trzebaby to przeliczyc
-------------------- 300ce 24v dogleg + 3.27 ASD, MEGAsquirted -->> TERESKA :)
|
|
|
Sun, 16 Jan 2011 - 20:57
Post
#18
|
|
Forum Homee Dołączył: Thu, 12 January 2006 Skąd: Pionki/Warszawa |
ale przed turbiną nie ma zjawisk falowych , turbina ssie płynnie a nie skokowo tak jak silnik więc nie może powodować zjawisk falowych
|
|
|
Mon, 17 Jan 2011 - 18:06
Post
#19
|
|
Forum Homee Dołączył: Wed, 25 January 2006 Skąd: Krosno |
Toldi w turbo dajac zbyt duza srednice rur dolotowych spowoduje sie wiekszy lag.
Kiedys jak sie bawilem z dolotem i np rura od przepustnicy 140 cm i na niej stozek a droga wersja to stozek na samej przepustnicy czyli dolot bardzo krotki. Sa to tylko moje odczucia nie ma zadnego potwierdzenia na hamowni, wiec tak dluga rura : lepszy moment, glebszy dzwiek dolotu, przy gornych obrotach tak o stozek na samej przepustnicy: slabszy moment, inny dzwiek mniej basowy dolotu, duzo lepsza gora przy wyzszej party obrotow znacznie lepiej sie dokrecal do konca niz na dlugim dolocie. -------------------- EVO X 590/740
Cooper S R56 |
|
|
Tue, 18 Jan 2011 - 11:21
Post
#20
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 20 August 2004 Skąd: Warszawa / Mokotów |
No zobaczymy jak juz bedą te 3" na swoim miejscu jak to bedzie dzialalo i polece od razu na hamownie zeby zobaczyc co i jak, miejmy nadzieje lepiej dolot do turbo ma długosą jakies.....70cm
-------------------- Sociedad Espanola Automoviles de Turismo
był: Toledo T.U.R.B.O 1.8 20VT GT28R VW Golf VII R Tornado Red 400/500 - Mistrz Polski Street AWD 2016 Audi RS4 B8 450HP |
|
|
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 26 April 2024 - 18:35 |