![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#21
|
|
![]() User Dołączył: Tue, 10 January 2006 Skąd: Skarzysko ![]() |
Wiec majac:
205/55/15 i 215/45/17 to czy gorzej bedzie auto przyspieszalo na feldze 17" porownujac oba rozmiary ? |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#22
|
|
![]() FotoPstryk Dołączył: Wed, 02 March 2005 Skąd: Olsztyn ![]() |
rafcio - kazda felga wazy inaczej i kazda opona tez... jezli masa kol z takimi oponami bedzie identyczna to zyskasz troche na starcie na szerszym kapciu ale pozniej dojda opory toczenia... no i wlasnie opory toczenia tez dla kazdej opony sa inne
-------------------- www.slubfotki.pl - Najszybszy fotograf ślubny
www.ictus.cba.pl - fajne fotki motoryzacyjne |
|
|
![]()
Post
#23
|
|
User Dołączył: Thu, 24 July 2008 Skąd: Biała Podlaska ![]() |
Samochód napedza moment NA KOŁACH a nie NA SILNIKU a za moment NA KOŁACH odpowiedzialne sa przełożenia - dlatego nawet jesli masz 500 nm na silniku objedzie Cie auto o momencie nawet dwukrotnie mniejszym ale wiekszej mocy. Auto które cie objedzie - zakładając że ma porównywalna wagę bedzie miało wiekszy moment NA KOŁACH i jednocześnie mając wiekszy moment NA KOŁACH będzie potrzebowało lepszej przyczepności - opona-nawierzchnia niż TY pomimo że ma dwukrotnie mniejszy moment na silniku. Z tego co pamiętam, był kiedyś test na torze BMW e39 (chyba m5) i sprawdzano różne konfiguracje felg i ogumienia. Samochód jeździł na felgach 17", 18" (seria w m5 chyba) i 20". Co ciekawe najlepsze czasy osiągnął na 17 calowych felgach. Tłumaczono to później, że ścianki opon powinny się lekko wyginać na zakrętach. Zbyt niski profil powoduje szybsze zrywanie przyczepności, ponieważ opona o wiele słabiej pracuje na feldze. Faktem jest że na niższym profilu czuć lepszą kontrolę nad samochodem, jest on bardziej bezpośredni, ale w przypadku większych przeciążeń szybciej traci przyczepność. Siłę napędową na kole oblicza się Fn = Mk / rd gdzie Mk - moment na kole rd - promień dynamiczny koła, natomiast moment na kołach napędowych Mk Mk = Msil * Iun * Sun gdzie Msil - moment silnika Iun – przełożenie układu napędowego Sun – sprawność układu napędowego (średnia wartość dla samochodów osobowych 0,9- 0,94 dla średnich i wysokich obciążeń układu napędowego takie nas chyba interesują) Ogólnie można wyróżnić cztery wielkości koła ogumionego rn – promień normalny rstat – promień statyczny rd – promień dynamiczny rt – promień toczny Promień koła obciążonego r = (0,490 – 0,496) dz gdzie dz – średnica zewnętrzna Więc to, co napisał kolega wyżej jest bardzo uzasadnione Siłe napędową na kole oblicza się dzieląc Moment silnika przez promień koła, więc im promień jest większy tym siła jest mniejsza. Jeśli chodzi o szerokość profilu opony, maksymalny moment przenoszony przez koło zależy przede wszystkim od wartości reakcji stycznej obwodowej na kole Xk (jej wartość maksymalna jest ograniczona i zależy od własności ogumienia oraz nawierzchni drogi), maksymalny współczynnik przyczepności na suchym asfalcie wynosi od 0,7 do 0,8. Zależy do: rodzaju i stanu nawierzchni drogi, konstrukcji opony, prędkości jazdy, a przede wszystkim materiału i rysunku bieżnika. |
|
|
![]()
Post
#24
|
|
Frequent User Dołączył: Sun, 14 October 2007 Skąd: SMI ![]() |
Więc to, co napisał kolega wyżej jest bardzo uzasadnione Siłe napędową na kole oblicza się dzieląc Moment silnika przez promień koła, więc im promień jest większy tym siła jest mniejsza. W teście o którym pisałem używano chyba opon o podobnym obwodzie, więc uważam, że raczej nie promień koła miał wpływ na czas okrążenia. Oczywiście jak najbardziej się zgadzam z tym co PARD napisał powyżej, większy promień koła to większy obwód, a to skutkuje zmniejszeniem siły napędowej. |
|
|
![]()
Post
#25
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 16 July 2008 Skąd: płock ![]() |
Zwiekszenie szerokosci opony od pewnej granicy nie zagwarantuje wzrostu przyczepnosci .
Reasumujac dla kazdego auta producent dopasowal min i max szerokosc opony z tego wzgledu ze po przekroczeniu min szerokosci przyczepnosc spadnie i rowzniez po przekroczeniu max szerokosci przyczepnosc spadnie. Przyczepnosc nie bedzie wzrastala wprost proporcjonalnie do szerokosci opony. Przy ciezkich kolach osiagi drastycznie spadna a spalanie napewno wzrosnie, prowadznenie samochodu tez sie pogorszy (o ile nie zmodyfikujemy zawieszenia) z powodu jak to wczesniej pisaliscie mas nieresorowalnych. tzn na amortyzatory i pozostale czesci zawieszenia beda dzialac o wiele wieksze sily =masa x predkosc -------------------- E30 318
E30 325 (x3) E36 328i E39 540i (m) e36 M3 evo |
|
|
![]()
Post
#26
|
|
![]() User Dołączył: Mon, 14 July 2008 Skąd: Wrocław ![]() |
Witam, obecnie moja koncepcja na temat poprawienia trakcji auta nieco się zmieniła. Zamierzam wymienic wszystkie elementy gumowe zawieszenia na nowe (np. tuleje wachacza od E34, bo są twardsze), oraz załorzyc spreżyny obiżające. Z początku myślałem o jakichś markowych springach typu H&R, albo Eibach + Bilstein B4, ale dowiedziałem się, że prz takiej konfiguracji auto może zachowywac się nie przewidywalnie na wybojach i same amory mogą szybciej paśc. Teraz myślę nad kompletnym zestawem dedykowanym do mojego auta, ale szczerze powiedziawszy ciężko coś znaleźc, przeszukujące ebay-a natknąłem się na takie zestawy:
S1 Sport-Fahrwerk GT Cupline Sport Fahrwerk WEITEC Fahrwerk WEITEC ULTRA GT SPORTFAHRWERK KW Fahrwerk ..nie znam tych firm. Interesuje mnie zestaw średnio-utwardzony, twardszy od serii, ale nie sportowy. Który będzie najodpowiedniejszy wobec moich oczekiwań? Gleba jaka mnie interesuje, to coś w granicach -30,40mm po równo przód i tył. Efekt jaki chciałbym uzyskac, to coś takiego, albo nieco wyżej, bo przy -40mm mogę miec problemy z jazdą po Wrocku. ![]() -------------------- Opel Omega C 2.5 DTI
Powered by Bayerische Motoren Werke |
|
|
![]()
Post
#27
|
|
Super User Dołączył: Sat, 29 September 2007 Skąd: Łosice ![]() |
TO kup B6+ seryjna(nie utwardzana)sprzezyne mi samochod przy takim ustawioniu siadl ok 2cm mimow wywalenia ze srodka ok 100kg... Kw jest firma popularna weitec w sumie tez reszta przy cenie 220 euro to jak dla mnie to szmelc
|
|
|
![]()
Post
#28
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 21 November 2007 Skąd: Koszalin ![]() |
Może się kiedyś skuszę, ale wydaje mi się, że takim klocem jak omega rewelacji nie będzie, nawet jak pod maską bedzie już z 230-250KM i ponad 500NM. Ok, zmieżę czas na 235/35/19 i jak zmienie na zimówki 205/65/15. ![]() Proponuje po tej modyfikacji stanąć na kresce ze zwykłą omegą MV6 i się sprawdzić....(210KM 270NM) P.S. Na tych hamowniach to i 300KM może Ci wypluć bez problemu ![]() -------------------- Who Dares Wins
|
|
|
![]()
Post
#29
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 31 October 2005 Skąd: Białystok ![]() |
Proponuje po tej modyfikacji stanąć na kresce ze zwykłą omegą MV6 i się sprawdzić....(210KM 270NM) P.S. Na tych hamowniach to i 300KM może Ci wypluć bez problemu ![]() Oczywiście najlepiej z MV6 na seryjnym rozmiarze kapci:) -------------------- MX-5 NB 1.8
|
|
|
![]()
Post
#30
|
|
![]() User Dołączył: Mon, 14 July 2008 Skąd: Wrocław ![]() |
Panowie, a polecilibyście mi jakiś dobry zakład w którym zamontują mi szperę?
Kupiłem most ze standardową oplowską szperą S45, ale niestety z innym przełożeniem (coś około 4,5xx) a u mnie jest 3,445, jeżeli miałbym zmieniać przełożenie to na jeszcze mniejsze np 3,273. Przełożenie się nie zgadza więc nie mogę poprostu wymienić całego mostu tylko sam wkład, żeby to zrobić muszę: 1. otwierasz dyfer, wyciągasz boczne segery i wybijasz łożyska 2. wyciągasz szpere 3. ze szpery ściągasz łożyska oraz odkręcasz główne koło talerzowe - 8 śrub 4. następnie to samo robisz ze swoim dyfrem z tymże swoje koło talerzowe przerzucasz na szpere, i zakładasz swoje łożyska strona w stronę ..co tak na prawdę nie wiele mi mówi, dlatego szukam jakiegoś warsztatu we Wrocku lub w okolicach, który by się podjął takiej przeróbki. -------------------- Opel Omega C 2.5 DTI
Powered by Bayerische Motoren Werke |
|
|
![]()
Post
#31
|
|
![]() Super User Dołączył: Wed, 21 November 2007 Skąd: Koszalin ![]() |
Panowie, a polecilibyście mi jakiś dobry zakład w którym zamontują mi szperę? Kupiłem most ze standardową oplowską szperą S45, ale niestety z innym przełożeniem (coś około 4,5xx) a u mnie jest 3,445, jeżeli miałbym zmieniać przełożenie to na jeszcze mniejsze np 3,273. Po 1 primo: Kupiłeś dyfer a nie most, ale to szczegół. Szpery S45 były standardową i jedyną szperą wkładaną do omegi A, B i senatora B. Standardowo wyposażone w nie były tylko omegi 3000. Pozostałe modele/wersje silnikowe - na życzenie kupującego. Można było ją dokupić do każdego dyfra. Po 2 primo: Przełożenie twojego dyfra to 3,45(45) co wynika ze stosunku liczby zębów koła talerzowego do zębnika 38/11 ![]() Po 3 primo: większe przełożenie niż 4,22 w omegach nie występowało (4,22 było w pojazdach specjalnych - karetki, policja) Po 4 pimo: przełożenie 3,28(28) (36/11) występowało jedynie w omegach z silnikami Y25DT wyposażonymi na życzenie w szperę. Jak dla mnie to najlepsza opcją dla ciebie jest zostawienie przełożenia 3,45. Instrukcja jak najbardziej prawidłowa. edit: błąd ![]() -------------------- Who Dares Wins
|
|
|
![]()
Post
#32
|
|
Frequent User Dołączył: Mon, 31 October 2005 Skąd: Białystok ![]() |
Po 1 primo: Kupiłeś dyfer a nie most, ale to szczegół. Szpery S45 były standardową i jedyną szperą wkładaną do omegi A, B i senatora B. Standardowo wyposażone w nie były tylko omegi 3000. Pozostałe modele/wersje silnikowe - na życzenie kupującego. Można było ją dokupić do każdego mostu. Skoro już poprawiasz to sam nie popełniaj tego samego błędu... -------------------- MX-5 NB 1.8
|
|
|
![]()
Post
#33
|
|
![]() User Dołączył: Mon, 14 July 2008 Skąd: Wrocław ![]() |
Zdecydowałem się już na konkretny setup zawieszenia. Przed zimą priorytetem jest montaż LSD45. Na wiosnę robię glebę -30/30 i zmieniam 235/35/19 na:
225/40/19 przód i 255/35/19 tył Będą to prawdopodobnie continentalki sport2 albo sport3. Ewentualnie do przodu wstawię coś z bieżnikiem v-kształnym, żeby lepiej wodę odprowadzało. Co myślicie o tym setupie? Myślałem też nad 245/35/19 do przodu, ale nie chcę zbytnio zamulać auta. Zawiecha będzie weiteca, bo nie chcę wybitnie twardego zawieszenia. -------------------- Opel Omega C 2.5 DTI
Powered by Bayerische Motoren Werke |
|
|
![]()
Post
#34
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Fri, 04 February 2005 Skąd: Pruszków ![]() |
Dalej nie wiem co chcesz osiagnac, czy lans, czy przyczepnosc na tą szaloną moc czy co tam jeszcze... Skoro sie uparles na 19 zaloz je, szpera nie zaszkodzi, zawiecha ok
-------------------- Lexus IS200t
|
|
|
![]()
Post
#35
|
|
Super User Dołączył: Sat, 29 September 2007 Skąd: Łosice ![]() |
Zdecydowałem się już na konkretny setup zawieszenia. Przed zimą priorytetem jest montaż LSD45. Na wiosnę robię glebę -30/30 i zmieniam 235/35/19 na: 225/40/19 przód i 255/35/19 tył Będą to prawdopodobnie continentalki sport2 albo sport3. Ewentualnie do przodu wstawię coś z bieżnikiem v-kształnym, żeby lepiej wodę odprowadzało. Co myślicie o tym setupie? Myślałem też nad 245/35/19 do przodu, ale nie chcę zbytnio zamulać auta. Zawiecha będzie weiteca, bo nie chcę wybitnie twardego zawieszenia. Ja to bym wstawil na przod tym bardziej 255 na przod zeby auto wogle skrecalo a z tylu to minimum 300 szerokosc bo jeszcze mnie z zakretu wyniesie bokiem przy takiej mocy w takim samochodzie uwaza bo przy tak waskich oponach jakie sugerujesz to na kazdych swiatlach bedziesz stac w miejscu i palic laka przy probie ruszenia z 1tys obrotow wiec ja bym na serio pomyslal nad czyms szerszym.... |
|
|
![]()
Post
#36
|
|
![]() I live here ! Dołączył: Mon, 14 October 2002 Skąd: Faaker See ;) ![]() |
Myślę, że jedyne sensowne wyjście to tubing i jakieś drag slicki tak conajmniej po 40 cm na stronę.
-------------------- '93 e36 325i - kolejna próba :)
'94 e34 v8 |
|
|
![]()
Post
#37
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 25 July 2004 Skąd: radzymin ![]() |
przerost formy nad trescia, u mnie 225/45 r17 spokojnie daja rade. jak jest cieplo nie ma wiekszych problemow.
ale jesli chcesz 19ki, to zakladaj, tylko ze to nie jest forum o lansie (chociaz patrzac na niektore tematy...). -------------------- e36 320iA coupe -> 329iT by SLG - 400+
e36 325i convertible golf |
|
|
![]()
Post
#38
|
|
![]() User Dołączył: Mon, 14 July 2008 Skąd: Wrocław ![]() |
Dobrze, ale ja nie kupowałem tego auta z myślą o upalaniu, startach od świateł do świateł, palenia kapcia czy jeżdzeniu w KJS-ach. Nie specjalnie zależy mi też na osiągach za wszelką cenę. Piszecie, że 225/40/19 i 255/35/19 to za dużo i jest to "przerost formy nad treścią", załóżmy, że macie rację, ale kupiłem już 19" i nie mam zamiaru się ich pozbywać! Koła seryjnie załorzone były w Signum w pakiecie OPC, a na nich 235/35/19. Trakcja jest całkiem dobra, ale chcę spróbwać innej konfiguracji, bo signum to FWD, a omega RWD i to na dodatek ciężkie! To też wolę z przodu zmniejszyć szerokość gum o 1cm, a do tyłu wstawić +2cm (skoro w pakiecie irmschera do omegi było montowane ogumienie w rozmiarze 235/40/18 przód, 265/35/18 tył, który można chyba było sobie zamówić nawet do 2.0 16v, to jak wstawie do siebie te 225/40/19 i 255/35/19, to chyba auto będzie jakoś jeździć?).
Nabyłem te auto z myślą o bezpiecznym i co tu ukrywać, poprostu komfortowym przemieszczaniu się z punktu A do punktu B, a szerokie kapcie z pewnością przydadzą się na krętej drodze, czy to w górach kiedy będę chciał się trochę pobawić. Posłuchałem już kiedyś rad forumowiczów z innego forum na temat doboru opon tyle, że zimowych. Mówili, że im węższa zimówka tym lepsza, bo wąska opona stawia większy nacisk na podłorze, no i ja głupi posłuchałem. Kupiłem sobie najnowszy model Nokianów 195/65/15 i... zgoda jak spadnie śnieg jest ślisko, to opony te radzą sobie rewelacyjnie! Tylko ile tej prawdziwej, srogiej zimy mamy w Polsce, a nie musze chyba mowić jak na tak wąskich kapciach zachowuje się auto ważace 1750kg w normalnych warunkach? Poprostu porażka. P.S. makaveli, kit to ty możesz wciskać, ale nie mi, tak się składa, że prowadziłem kiedyś E36 328i, i to zupełnie seryjne, właśnie na 225/45/17 i rewelacji na tym ogumieniu to na pewno nie było. Chyba, że masz na myśli drift, czy palenie kapcia. -------------------- Opel Omega C 2.5 DTI
Powered by Bayerische Motoren Werke |
|
|
![]()
Post
#39
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 09 March 2003 Skąd: Londyn ![]() |
Dobrze, ale ja nie kupowałem tego auta z myślą o upalaniu, startach od świateł do świateł, palenia kapcia czy jeżdzeniu w KJS-ach. Nie specjalnie zależy mi też na osiągach za wszelką cenę. Piszecie, że 225/40/19 i 255/35/19 to za dużo i jest to "przerost formy nad treścią", załóżmy, że macie rację, ale kupiłem już 19" i nie mam zamiaru się ich pozbywać! Koła seryjnie załorzone były w Signum w pakiecie OPC, a na nich 235/35/19. Trakcja jest całkiem dobra, ale chcę spróbwać innej konfiguracji, bo signum to FWD, a omega RWD i to na dodatek ciężkie! To też wolę z przodu zmniejszyć szerokość gum o 1cm, a do tyłu wstawić +2cm (skoro w pakiecie irmschera do omegi było montowane ogumienie w rozmiarze 235/40/18 przód, 265/35/18 tył, który można chyba było sobie zamówić nawet do 2.0 16v, to jak wstawie do siebie te 225/40/19 i 255/35/19, to chyba auto będzie jakoś jeździć?). Nabyłem te auto z myślą o bezpiecznym i co tu ukrywać, poprostu komfortowym przemieszczaniu się z punktu A do punktu B, a szerokie kapcie z pewnością przydadzą się na krętej drodze, czy to w górach kiedy będę chciał się trochę pobawić. Posłuchałem już kiedyś rad forumowiczów z innego forum na temat doboru opon tyle, że zimowych. Mówili, że im węższa zimówka tym lepsza, bo wąska opona stawia większy nacisk na podłorze, no i ja głupi posłuchałem. Kupiłem sobie najnowszy model Nokianów 195/65/15 i... zgoda jak spadnie śnieg jest ślisko, to opony te radzą sobie rewelacyjnie! Tylko ile tej prawdziwej, srogiej zimy mamy w Polsce, a nie musze chyba mowić jak na tak wąskich kapciach zachowuje się auto ważace 1750kg w normalnych warunkach? Poprostu porażka. P.S. makaveli, kit to ty możesz wciskać, ale nie mi, tak się składa, że prowadziłem kiedyś E36 328i, i to zupełnie seryjne, właśnie na 225/45/17 i rewelacji na tym ogumieniu to na pewno nie było. Chyba, że masz na myśli drift, czy palenie kapcia. Ale o co Ci chodzi??? Skoro wiesz lepiej ze masz racje to po co pytasz innych o rady ktore pozniej ignorujesz? Wszyscy Ci powiedzieli ze takie kola w Twoim aucie nie maja sensu. Chcesz to zakladaj, Twoje auto, Twoja strata... |
|
|
![]()
Post
#40
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 25 July 2004 Skąd: radzymin ![]() |
chyba nie ogarniasz,ale opona oponie nie rowna - ja nie mam problemow z ruszaniem moim szrotem na 'cienkich' 17kach.
nie umiem ani driftowac ani palic kapcia,nie wiem o czym mowisz. kazdy Ci tu tlumaczy ze trakcje mozna miec na 17kach, a bezpieczenstwo zalezy bardziej od Twoich umiejetnosci niz szeroksoci opon. ale widac,wiesz lepiej,wiec po co ten temat? kup gtecha,pomierz czasy na 17kach i 19kach - zobaczysz roznice. -------------------- e36 320iA coupe -> 329iT by SLG - 400+
e36 325i convertible golf |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 30 July 2025 - 05:36 |