Shoutbox 0 nowych PW 


7 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Poznańskie BMW E36 M3 Turbo, 465 KM & 549 NM @ 0.8bar
maleckis
post Fri, 29 Feb 2008 - 15:58
Post #1


Forum Killer
Dołączył: Sun, 05 February 2006
Skąd: Poznań





Witam!

Jak obiecałem w temacie „Ciekawych projektów Mario”, znalazłem wraz z moim synem chwilę wolnego czasu, aby zebrać i opisać w całości nasz wspólny projekt E36 M3 Turbo. Zapewne większość z Was już wie, że instalacja turbodoładowania została wykonana w firmie Mario Tuning Garage (MTG) z Płocka. Wymagała jednak kilku zmian, aby samochód zaczął w miarę dobrze jeździć. Spędziliśmy pół roku, każdą wolną chwilę (wczesnym rankiem, wieczorem, po pracy, po szkole syna itp.) pracując już u siebie w garażu przy samochodzie, poprawiając różnych tunerów (najwięcej czasu poświęciliśmy na wyeliminowanie wszystkich nieszczelności układu ssącego). Nauczyliśmy się podchodzić z dystansem do rad tunerów lub osób „znających się na temacie”, gdyż strasznie napsuły nam życie. Przykładowo, MTG całkowity brak ciśnienia doładowania tłumaczył błędami w elektronice, a nie dziurawym dolotem (WG sterowany jest mechanicznie). 30mm wastegate miał „styknąć”, ale mu się nie udało. Kolejny 45mm WG Speedperformance podczas przygotowywania do montażu w MTG stracił swój kołnierz uszczelniający, przez co stał się nieszczelny. Zmuszeni byliśmy do kupienia 3. (Racegate Turboneticsa), który zainstalowaliśmy samodzielnie. To tylko namiastka problemów, z którymi przyszło nam się zmierzyć. Teraz M3T w miarę jeździ, ale nie jest to jeszcze to, czego oczekujemy.
Zabierając się do uturbienia M3 i oddając ją najpierw do pewnej poznańskiej firmy tuningowej, nie zakładałem, że będę w stanie napisać pracę magisterską o silniku S50B30 i modyfikacjom, jakim można poddać tą jednostkę napędową. Sytuacja nas do tego zmusiła.

Wracając do konkretów…

Jest to europejska wersja BMW E36 M3 z silnikiem o pojemności 2990ccm (S50B30) z lipca 1993 roku, które zakupiłem prawie 3 lata temu.
Najpierw pozbyliśmy się wszystkich niepotrzebnych podzespołów, w które seryjnie wyposażone jest E36 M3. Wymontowaliśmy klimatyzację, pompę powietrza, filtr węglowy, kilkadziesiąt kabli, trochę żelastwa itp.
Olej do turbosprężarki GT3582R został poprowadzony z magistrali olejowej (czujnika ciśnienia oleju), dzięki customowemu trójnikowi. Downpipe o średnicy 3” jest przymocowany śrubami do tłumika środkowego SuperSprintu (bez katalizatorów) – nie jest z nim zespawany. Zarówno turbosprężarka jak i downpipe mają luz – nie zostaliśmy zmuszeni do masakrowania kielicha, wycinania dziury w masce, przesuwania silnika na łapach czy zakładania podkładek pod poduszkę silnika.
Zewnętrzny wastegate 42mm został „wypuszczony” prosto do atmosfery. Spaliny z WG odprowadza dump pipe – kilkudziesięciocentymetrowa rura. Układ dolotowy od turbosprężarki przez intercooler aż do seryjnego przepływomierza ma średnicę 2.5”. W tym miejscu następuje przejście do 3.5” (średnica przepływomierza).

Kwestię wystrojenia elektroniki rozwiązał gotowy chip ze Szwecji (podziękowania dla Artix’a), który został wpięty do seryjnego Bosch Motronic’a M3.3.1. Delikatne korekty mapy paliwa dokonał mój syn za pomocą piggybacka DET II (zmiany były konieczne, aby skorygować różnicę w wydajności wtryskiwaczy). Mapa jest ustawiona asekuracyjnie i z czasem będzie udoskonalana.

Po wydmuchaniu seryjnej uszczelki pod głowicą BMW jej miejsce zajęła 3.5mm MLS, która obniżyła stopień sprężania do ~9.3:1. Do niej dołączyły 11mm śruby ARP. Głowica została profesjonalnie zregenerowana, złożona na wszystkich nowych uszczelkach, o-ringach, szpilkach i nakrętkach zakupionych w BMW.
    Modyfikacje:
  • seryjny silnik S50B30 w europejskiej specyfikacji,
  • .140” uszczelka pod głowicę MLS,
  • 11mm śruby do głowicy ARP,
  • stożkowy filtr powietrza 100mm Pipercross,
  • turbosprężarka Garrett GT3582R,
  • WG 42mm Turbonetics,
  • FMIC 28"x9"x2.75",
  • orurowanie ukł. dolotowego by Mario,
  • membranowy BOV Cosmo2,
  • przerobiony seryjny kolektor ssący.

    Modyfikacje głowicy:
  • planowanie powierzchni,
  • wypolerowane kanały, gniazda zaworowe, zawory,
  • nowe uszczelniacze, prowadnice zaworowe,
  • wyregulowane zawory na 0.28mm.

    Układ wydechowy:
  • kolektor wydechowy pod turbo by Mario,
  • downpipe 3” by Mario,
  • taśma izolacyjna ThermoTec,
  • tłumik środkowy bez katalizatorów SuperSprint.

    Układ paliwowy:
  • wtryskiwacze 630cc/min. Siemens Deka,
  • pompa paliwa Walbro GSS 340,
  • seryjny 3.0bar regulator ciśnienia paliwa.

    Elektronika:
  • chip na 0.4bar do seryjnego ECU by Artix,
  • piggyback Ecumaster DET II,
  • MAP sensor MPX4250AP,
  • czujniki EGT Defi & boost Auto Gauge,
  • aktualnie na stałe podłączona sonda AFR Innovate LM1.

    Zawieszenie:
  • sprężyny przód i tył M3 3.2 convertible,
  • rozpórki: przód i tył,
  • felgi przód 8” AC-Schnitzer,
  • felgi tył 8” AC-Schnitzer,
  • opony przód 235/45/17,
  • opony tył 255/40/17.
Dotychczas zrobiliśmy jedynie kilka pomiarów na hamowni drogowej DET II. Na 4. biegu średnio wychodziło w okolicach 330-340 RWHP & 380-400 RWNm przy ~0.5bar. Jak już wcześniej wspomniałem, jeździmy na bogatym AFR na WOT. Po dopracowaniu mapy paliwa i innych spraw związanych z modyfikacją, na pewno zmierzymy parametry M3T na dokładniejszej hamowni.
Wszystkie prace mechaniczne i elektroniczne przy samochodzie są wykonywane przeze mnie i mojego syna, Michała.

1.


2.


3.


4.


5.


Pozdrawiam,
Krzysztof Małecki.


--------------------
Maleckis Motorsport
www.maleckis.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Fri, 29 Feb 2008 - 15:58
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Just
post Fri, 29 Feb 2008 - 16:14
Post #2


Forum Homee
Dołączył: Sun, 27 August 2006
Skąd: zza węgła





Long Live the M3T!

Gratuluje, wielu odpuscilo ten temat.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
PMN
post Fri, 29 Feb 2008 - 16:14
Post #3


Moderator
Dołączył: Thu, 27 November 2003
Skąd: Plateau/Warszawa





Wreszcie upublicznione smile.gif Gratuluję!
Samochodu, zapału, wytwałości i szybkości uczenia się wink.gif
Trzymam kciuki za finalne strojenie i jak najlepsze sprawowanie się samochodu smile.gif

Jakiś czas miałem przyjemność obserwować (zdalnie) powstawanie i rozwój projektu.
Muszę przyznać, że jest to mój faworyt pośród aktualnie powstających turbo BMW.


--------------------
BMW M3T by VTG - ET 10.2s
Shelby GT500 - 12.1s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
korona
post Fri, 29 Feb 2008 - 16:29
Post #4


Forum Homee
Dołączył: Mon, 27 November 2006
Skąd: [SRB] Adam





Gratuluję skończonego auta choć wiem że już dość długo jeździ wink.gif Nie wiem jak wytrzymujesz codzienną jazdę z WG wypuszczonym w atmosferę biggrin.gif
Piszesz o nieszczelnościach dolotu, jest coś konkretnego na co należy uważać?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tery
post Fri, 29 Feb 2008 - 17:21
Post #5


drift freak
Dołączył: Sun, 29 June 2003
Skąd: kterej.pl





wow!
bardzo fajny projekt, wszystko elegancko.

auto na codzien? czy rowniez jakies drifty, wypady na tor?

gratulacje!!
pzdr


--------------------
_http://www.drifters.pl
_http://www.kterej.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
GTO
post Fri, 29 Feb 2008 - 19:39
Post #6


Forum Killer
Dołączył: Mon, 21 October 2002
Skąd: Czechowice-Dziedzice





w dziwnym miejscu MAF jak dla mnie, powienien być raczej przed turbo.


--------------------
DIGITUN.PL
605-443-665
Go to the top of the page
 
+Quote Post
woytek13
post Fri, 29 Feb 2008 - 19:56
Post #7


Forum Killer
Dołączył: Fri, 01 September 2006
Skąd: okolice LBN





Super projekt i wzorcowy opis smile.gif Ale czemu on tak wysoko stoi (może to jakieś złudzenie)??


--------------------

_http://wojciechkulbaka.ownlog.com/


Go to the top of the page
 
+Quote Post
SONIC
post Fri, 29 Feb 2008 - 19:56
Post #8


Forum Killer
Dołączył: Mon, 19 December 2005
Skąd: Płock





Ale ten samochód juz jezdzi czy tylko stoi i dobrze wygląda???


--------------------
BMW E64 645i
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mario
post Fri, 29 Feb 2008 - 21:15
Post #9


Forum Homee
Dołączył: Sat, 21 December 2002
Skąd: Płock





W ramach wyjaśnień jest to pierwsze obecnie jeżdżące M3 T w Polsce i stworzenie pionierskiego projektu wymaga niestety prototypu którym było auto Krzysztofa.
Niestety nie udało się uniknąć błędów jak np. nieszczelność dolotu bo trzeba było odpowiednio dostosować kolektor ssący pod instalację turbo a auto odjechało z MTG tego samego dnia kiedy były dokręcane ostatnie śruby po dwóch miesiącach ciężkiej pracy więc nie mogłem poprawić i dokładnie przetestować auta.
Krzysiek wraz ze swoimi synami postanowili że sami zgłębią, poprawią i podstroją to auto i widzę że poradzili sobie z tym wyzwaniem lepiej niż niejeden dobry mechanik.
Mam nadzieję że auto będzie jeździło bezawaryjnie czego Wam i sobię życzę.
Pozdrawiam.

"Kolejny 45mm WG Speedperformance podczas przygotowywania do montażu w MTG stracił swój kołnierz uszczelniający, przez co stał się nieszczelny"

Kołnierz pospawany był na przykręconym WG więc nie nadtopił się ani nie zdeformował a minimalnie nieszczelny był zanim dospawałem do niego rurę upustową o czym Was poinformowałem przed montażem.
Przed wymianą WG na trzeci poradziłem żeby dotrzeć grzybek WG do flanszki w firmie gdzie np. robią głowice ale i tak stwiedziliście że ten WG to kupa bo wcześniej i tak musiałem poprawiać prowadnicę grzybka (wada konstrukcyjna) bo uchylał się on tylko na kilka milimetrów nie mówiąc o innych jego mankamentach które przedstawiłem Wam telefonicznie i z czym się również zgadzaliście bo sami zaobserowowaliście słabą jakość jego wykonania.


--------------------
Wicemistrz Polski i Mistrz Pucharu PZMot na 1/4 mili w klasie Profi+ 2003r.
Ostatnie projekty :2 X BMW M3 3.0 Turbo ,Audi A3 1.8T,Seat Ibiza 1.8T, 2XBMW 325 Turbo,
2xAudi S3, 6xBMW E46 330i + 325 Supercharged by MTG
wiecek1@neostrada.pl gg 5424844
Sportowe układy wydechowe,uturbianie aut,instalacje kompresorów...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
bobr4
post Fri, 29 Feb 2008 - 21:59
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 02 June 2006
Skąd: okolice Warszawy





GRATULUJE!!!

nareszcie opisany.

moze jakis filmik jak projekt jezdzi, i ten dzwiek WG.

bardzo czyste wykonanie.


--------------------

<b>wtryskiwacze:
BOSCH 525cc wysokoomowe, Bosch 650cc, SIEMENS 630cc
1200cc Lucas niskoomowe</b>
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Łysol
post Fri, 29 Feb 2008 - 22:14
Post #11


Super User
Dołączył: Sun, 04 February 2007
Skąd: POZNAŃ





No ciekawie to wygląda !
Gratki ! wink.gif
Rzeczywiście jakiś filmik by się przydał...


--------------------
Tylko bokiem, o tak!!
Go to the top of the page
 
+Quote Post
artix
post Fri, 29 Feb 2008 - 22:27
Post #12


Moderator
Dołączył: Sun, 16 March 2003
Skąd: Sweden





no to pogratulowac

brawo Krzysztof !



--------------------
E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft
Go to the top of the page
 
+Quote Post
SONIC
post Fri, 29 Feb 2008 - 22:34
Post #13


Forum Killer
Dołączył: Mon, 19 December 2005
Skąd: Płock





ok... pytam czy jezdzi bo na heblach rudo jak by stał kilka miesiecy...


--------------------
BMW E64 645i
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MartinM3
post Fri, 29 Feb 2008 - 22:37
Post #14


User
Dołączył: Thu, 17 February 2005
Skąd: Pułtusk





Respect kolego, tym bardziej, że jest to pierwsza m3t w naszym kraju, naprawdę profi wykonanie i ten porządeczek pod maską

powodzenia w dalszym udoskonalaniu auta


--------------------
Passerati
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Ghost_Rider
post Fri, 29 Feb 2008 - 23:20
Post #15


Super User
Dołączył: Sat, 16 February 2008
Skąd: London





nie no zaj.....a sztuka (mimo ze BMW nie jest dla mnie jakims szalem) naprawde profi robota

G_R

ps. wielkie GRATY za projekt i wykonanie
Go to the top of the page
 
+Quote Post
maleckis
post Sat, 01 Mar 2008 - 00:38
Post #16


Forum Killer
Dołączył: Sun, 05 February 2006
Skąd: Poznań





CYTAT(korona @ Fri, 29 Feb 2008 - 16:29) *
Gratuluję skończonego auta choć wiem że już dość długo jeździ wink.gif Nie wiem jak wytrzymujesz codzienną jazdę z WG wypuszczonym w atmosferę biggrin.gif

Odnośnie WG wypuszczonego bezpośrednio w atmosferę, to wiele osób zanim zabrałem się za modyfikację odradzało tego pomysłu. W samochodzie nie czuć tego aż tak bardzo, zresztą nie jeździ się cały czas na otwartym WG. Kiedy miałem okazję po raz pierwszy usłyszeć dźwięk uciekających przez WG spalin będąc po za samochodem, od razu się zakochałem. Śmiało mogę powiedzieć, że jeżeli zdecyduję się na instalację turbosprężarki w następnym samochodzie, to również układ wydechowy poprowadzę w ten sposób.

CYTAT(korona @ Fri, 29 Feb 2008 - 16:29) *
Piszesz o nieszczelnościach dolotu, jest coś konkretnego na co należy uważać?

Przyczyną całkowitego braku ciśnienia doładowania w naszym przypadku był zawór upustowy powietrza, w którym membrana była pęknięta. Trzeba na to zwracać uwagę. Reszta nieszczelności związana była ściśle z silnikiem S50B30 (głównie z kolektorem ssącym i jego połączeniami oraz przewodami, które w seryjnym silniku mają okazje doświadczyć tylko podciśnienia).
Warto regularnie sprawdzać czy żadna obejma nie ześlizgnęła się czasem z silikonowego kolanka/rury układu dolotowego. Nam przydarzyła się przygoda, kiedy przeprowadzaliśmy testy M3T na autostradzie. Niżej udostępniam link do filmu:

http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...3334E7A2A8BE8E3

Przez przypadek udało nam się uchwycić moment, podczas którego obejma puściła, a silikonowe kolanko na IC zostało wydmuchane. 4. bieg, w początkowej fazie filmu 75% otwarcia przepustnic (~0.3bar), następnie WOT. Fajnie widać, jak manometr nagle pokazuje -0.8bar. Na filmie słychać zdziwienie mojego syna odcięciem przy 7 200 laugh.gif. Teraz już wiemy, że to nie była odcinka.

CYTAT(tery @ Fri, 29 Feb 2008 - 17:21) *
wow!
bardzo fajny projekt, wszystko elegancko.

auto na codzien? czy rowniez jakies drifty, wypady na tor?

gratulacje!!
pzdr

Samochód stworzyliśmy do zabawy i jazdy codziennej, choć na razie nie jeżdżę nim regularnie do pracy (blisko 100km w obie strony). Gdy pada deszcz czy śnieg, chowamy M3T do garażu i przykrywamy ciepłą kołdrą smile.gif.
Ostatnio naszym "hobby" są ranne wypady na autostradę.

CYTAT(GTO @ Fri, 29 Feb 2008 - 19:39) *
w dziwnym miejscu MAF jak dla mnie, powienien być raczej przed turbo.

Przepływomierz w BMW działa dobrze po obu stronach turbosprężarki. W naszym przypadku nie ma żadnych problemów. W wolnej chwili chętnie rozwinę temat.

CYTAT(woytek13 @ Fri, 29 Feb 2008 - 19:56) *
Super projekt i wzorcowy opis smile.gif Ale czemu on tak wysoko stoi (może to jakieś złudzenie)??

Samochód stoi dosyć wysoko – jeździ na seryjnych sprężynach z E36 M3 3.2 convertible. Gdyby stał niżej na każdej muldzie i nierównościach polskich dróg masakrowalibyśmy DP.

CYTAT(sonic1983 @ Fri, 29 Feb 2008 - 22:34) *
ok... pytam czy jezdzi bo na heblach rudo jak by stał kilka miesiecy...

Zdjęcia zostały zrobione kilka godzin po umyciu, stąd kolor tarcz hamulcowych. Szczerze mówiąc, wystawiając projekt spodziewałem się wielu technicznych pytań związanych z przeprowadzoną modyfikacją, a nie zapytania o rudawe tarcze hamulcowe…

CYTAT(MartinM3 @ Fri, 29 Feb 2008 - 22:37) *
Respect kolego, tym bardziej, że jest to pierwsza m3t w naszym kraju, naprawdę profi wykonanie i ten porządeczek pod maską

powodzenia w dalszym udoskonalaniu auta

To nie jest pierwsze E36 M3 Turbo w Polsce. Pierwsze należało do Piotra Nowaka (PMN).

Dziękuje za miłe słowa. Na pewno dodadzą nam otuchy podczas doprowadzania samochodu do takiego stanu, jaki byśmy chcieli widzieć w ostatecznej fazie projektu. Mamy jeszcze kilka pomysłów i spraw, które trzeba dopracować w niedługim czasie.

Pozdrawiam.


--------------------
Maleckis Motorsport
www.maleckis.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Jakub_e36
post Sat, 01 Mar 2008 - 01:37
Post #17


User
Dołączył: Mon, 01 May 2006





ooooo! nareszcie!
to jest to M3, które widzialem na autostradzie pod Poznaniem! wtedy zrobilo na mnie ogromne wrazenie! biggrin.gif
pisalem nawet o tym tutaj na forum. przegladam forum regularnie i od tego momentu czekalem az wlasciciel przedstawi projekt.
teraz patrze i jest! wyszlo super, a jezdzi tez niezle, bo mialem okazje wtedy widziec tongue.gif .
mam pytanie odnosnie kolektora ssacego. na czym polegala jego modyfikacja? czy seryjny kolektor z m3 nie nadaje sie pod turbo?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_KORU_*
post Sat, 01 Mar 2008 - 02:03
Post #18









Spko pogratulowac wykonania projektu. Widze ze zdjecia zrobione przed montazem rozporki kielichow. Wzor alufelgi od BMW Z4 troszke nie pasuja do charakteru auta, no ale to kwestia gustu. wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
abdul
post Sat, 01 Mar 2008 - 02:50
Post #19


Nauczyciel Stiga
Dołączył: Tue, 07 January 2003
Skąd: sky is the limit





Bardzo ladnie sie prezentuje.Gratulacje projektu no i powodzenia na ulicy wink.gif


--------------------
EVO R.I.P.

M3 "Black is back" :)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
maleckis
post Sat, 01 Mar 2008 - 10:24
Post #20


Forum Killer
Dołączył: Sun, 05 February 2006
Skąd: Poznań





CYTAT(Jakub_e36 @ Sat, 01 Mar 2008 - 01:37) *
ooooo! nareszcie!
to jest to M3, które widzialem na autostradzie pod Poznaniem! wtedy zrobilo na mnie ogromne wrazenie! biggrin.gif
pisalem nawet o tym tutaj na forum. przegladam forum regularnie i od tego momentu czekalem az wlasciciel przedstawi projekt.
teraz patrze i jest! wyszlo super, a jezdzi tez niezle, bo mialem okazje wtedy widziec tongue.gif .
mam pytanie odnosnie kolektora ssacego. na czym polegala jego modyfikacja? czy seryjny kolektor z m3 nie nadaje sie pod turbo?

Seryjny kolektor ssący w S50 jest bardzo dobry i spokojnie wystarczy do ponad 1 000 KM, czego najlepszym dowodem jest S50B30 z instalacją turbosprężarki PT76 wykonaną w Pure Performance Factory. Kolektor ssący trzeba zmodyfikować ze względu na gumowe kolanko, które seryjnie jest umiejscowione pomiędzy przepływomierzem a kolektorem ssącym. Wraz z prostokątną obejmą nie wytrzymuje ciśnienia doładowania i w naszym przypadku po przekroczeniu ~ 3 psi zeskakiwało z kołnierza kolektora ssącego. Musieliśmy dorobić nowy kołnierz pod silikonowe kolanko. Ponadto należy zaślepić wszystkie 3 wyjścia, które znajdują się w kolektorze.

6.


7.


--------------------
Maleckis Motorsport
www.maleckis.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post

7 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Tuesday, 16 September 2025 - 15:04