![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#1
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 05 February 2006 Skąd: Poznań ![]() |
Witam!
Jak obiecałem w temacie „Ciekawych projektów Mario”, znalazłem wraz z moim synem chwilę wolnego czasu, aby zebrać i opisać w całości nasz wspólny projekt E36 M3 Turbo. Zapewne większość z Was już wie, że instalacja turbodoładowania została wykonana w firmie Mario Tuning Garage (MTG) z Płocka. Wymagała jednak kilku zmian, aby samochód zaczął w miarę dobrze jeździć. Spędziliśmy pół roku, każdą wolną chwilę (wczesnym rankiem, wieczorem, po pracy, po szkole syna itp.) pracując już u siebie w garażu przy samochodzie, poprawiając różnych tunerów (najwięcej czasu poświęciliśmy na wyeliminowanie wszystkich nieszczelności układu ssącego). Nauczyliśmy się podchodzić z dystansem do rad tunerów lub osób „znających się na temacie”, gdyż strasznie napsuły nam życie. Przykładowo, MTG całkowity brak ciśnienia doładowania tłumaczył błędami w elektronice, a nie dziurawym dolotem (WG sterowany jest mechanicznie). 30mm wastegate miał „styknąć”, ale mu się nie udało. Kolejny 45mm WG Speedperformance podczas przygotowywania do montażu w MTG stracił swój kołnierz uszczelniający, przez co stał się nieszczelny. Zmuszeni byliśmy do kupienia 3. (Racegate Turboneticsa), który zainstalowaliśmy samodzielnie. To tylko namiastka problemów, z którymi przyszło nam się zmierzyć. Teraz M3T w miarę jeździ, ale nie jest to jeszcze to, czego oczekujemy. Zabierając się do uturbienia M3 i oddając ją najpierw do pewnej poznańskiej firmy tuningowej, nie zakładałem, że będę w stanie napisać pracę magisterską o silniku S50B30 i modyfikacjom, jakim można poddać tą jednostkę napędową. Sytuacja nas do tego zmusiła. Wracając do konkretów… Jest to europejska wersja BMW E36 M3 z silnikiem o pojemności 2990ccm (S50B30) z lipca 1993 roku, które zakupiłem prawie 3 lata temu. Najpierw pozbyliśmy się wszystkich niepotrzebnych podzespołów, w które seryjnie wyposażone jest E36 M3. Wymontowaliśmy klimatyzację, pompę powietrza, filtr węglowy, kilkadziesiąt kabli, trochę żelastwa itp. Olej do turbosprężarki GT3582R został poprowadzony z magistrali olejowej (czujnika ciśnienia oleju), dzięki customowemu trójnikowi. Downpipe o średnicy 3” jest przymocowany śrubami do tłumika środkowego SuperSprintu (bez katalizatorów) – nie jest z nim zespawany. Zarówno turbosprężarka jak i downpipe mają luz – nie zostaliśmy zmuszeni do masakrowania kielicha, wycinania dziury w masce, przesuwania silnika na łapach czy zakładania podkładek pod poduszkę silnika. Zewnętrzny wastegate 42mm został „wypuszczony” prosto do atmosfery. Spaliny z WG odprowadza dump pipe – kilkudziesięciocentymetrowa rura. Układ dolotowy od turbosprężarki przez intercooler aż do seryjnego przepływomierza ma średnicę 2.5”. W tym miejscu następuje przejście do 3.5” (średnica przepływomierza). Kwestię wystrojenia elektroniki rozwiązał gotowy chip ze Szwecji (podziękowania dla Artix’a), który został wpięty do seryjnego Bosch Motronic’a M3.3.1. Delikatne korekty mapy paliwa dokonał mój syn za pomocą piggybacka DET II (zmiany były konieczne, aby skorygować różnicę w wydajności wtryskiwaczy). Mapa jest ustawiona asekuracyjnie i z czasem będzie udoskonalana. Po wydmuchaniu seryjnej uszczelki pod głowicą BMW jej miejsce zajęła 3.5mm MLS, która obniżyła stopień sprężania do ~9.3:1. Do niej dołączyły 11mm śruby ARP. Głowica została profesjonalnie zregenerowana, złożona na wszystkich nowych uszczelkach, o-ringach, szpilkach i nakrętkach zakupionych w BMW.
Wszystkie prace mechaniczne i elektroniczne przy samochodzie są wykonywane przeze mnie i mojego syna, Michała. 1. ![]() 2. ![]() 3. ![]() 4. ![]() 5. ![]() Pozdrawiam, Krzysztof Małecki. -------------------- Maleckis Motorsport
www.maleckis.com |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#2
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 27 August 2006 Skąd: zza węgła ![]() |
Long Live the M3T!
Gratuluje, wielu odpuscilo ten temat. |
|
|
![]()
Post
#3
|
|
![]() Moderator Dołączył: Thu, 27 November 2003 Skąd: Plateau/Warszawa ![]() |
Wreszcie upublicznione
![]() Samochodu, zapału, wytwałości i szybkości uczenia się ![]() Trzymam kciuki za finalne strojenie i jak najlepsze sprawowanie się samochodu ![]() Jakiś czas miałem przyjemność obserwować (zdalnie) powstawanie i rozwój projektu. Muszę przyznać, że jest to mój faworyt pośród aktualnie powstających turbo BMW. -------------------- BMW M3T by VTG - ET 10.2s
Shelby GT500 - 12.1s |
|
|
![]()
Post
#4
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Mon, 27 November 2006 Skąd: [SRB] Adam ![]() |
Gratuluję skończonego auta choć wiem że już dość długo jeździ
![]() ![]() Piszesz o nieszczelnościach dolotu, jest coś konkretnego na co należy uważać? |
|
|
![]()
Post
#5
|
|
drift freak Dołączył: Sun, 29 June 2003 Skąd: kterej.pl ![]() |
wow!
bardzo fajny projekt, wszystko elegancko. auto na codzien? czy rowniez jakies drifty, wypady na tor? gratulacje!! pzdr -------------------- _http://www.drifters.pl
_http://www.kterej.pl |
|
|
![]()
Post
#6
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Mon, 21 October 2002 Skąd: Czechowice-Dziedzice ![]() |
w dziwnym miejscu MAF jak dla mnie, powienien być raczej przed turbo.
-------------------- DIGITUN.PL
605-443-665 |
|
|
![]()
Post
#7
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Fri, 01 September 2006 Skąd: okolice LBN ![]() |
Super projekt i wzorcowy opis
![]() -------------------- _http://wojciechkulbaka.ownlog.com/ |
|
|
![]()
Post
#8
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 19 December 2005 Skąd: Płock ![]() |
Ale ten samochód juz jezdzi czy tylko stoi i dobrze wygląda???
-------------------- BMW E64 645i
|
|
|
![]()
Post
#9
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sat, 21 December 2002 Skąd: Płock ![]() |
W ramach wyjaśnień jest to pierwsze obecnie jeżdżące M3 T w Polsce i stworzenie pionierskiego projektu wymaga niestety prototypu którym było auto Krzysztofa.
Niestety nie udało się uniknąć błędów jak np. nieszczelność dolotu bo trzeba było odpowiednio dostosować kolektor ssący pod instalację turbo a auto odjechało z MTG tego samego dnia kiedy były dokręcane ostatnie śruby po dwóch miesiącach ciężkiej pracy więc nie mogłem poprawić i dokładnie przetestować auta. Krzysiek wraz ze swoimi synami postanowili że sami zgłębią, poprawią i podstroją to auto i widzę że poradzili sobie z tym wyzwaniem lepiej niż niejeden dobry mechanik. Mam nadzieję że auto będzie jeździło bezawaryjnie czego Wam i sobię życzę. Pozdrawiam. "Kolejny 45mm WG Speedperformance podczas przygotowywania do montażu w MTG stracił swój kołnierz uszczelniający, przez co stał się nieszczelny" Kołnierz pospawany był na przykręconym WG więc nie nadtopił się ani nie zdeformował a minimalnie nieszczelny był zanim dospawałem do niego rurę upustową o czym Was poinformowałem przed montażem. Przed wymianą WG na trzeci poradziłem żeby dotrzeć grzybek WG do flanszki w firmie gdzie np. robią głowice ale i tak stwiedziliście że ten WG to kupa bo wcześniej i tak musiałem poprawiać prowadnicę grzybka (wada konstrukcyjna) bo uchylał się on tylko na kilka milimetrów nie mówiąc o innych jego mankamentach które przedstawiłem Wam telefonicznie i z czym się również zgadzaliście bo sami zaobserowowaliście słabą jakość jego wykonania. -------------------- Wicemistrz Polski i Mistrz Pucharu PZMot na 1/4 mili w klasie Profi+ 2003r.
Ostatnie projekty :2 X BMW M3 3.0 Turbo ,Audi A3 1.8T,Seat Ibiza 1.8T, 2XBMW 325 Turbo, 2xAudi S3, 6xBMW E46 330i + 325 Supercharged by MTG wiecek1@neostrada.pl gg 5424844 Sportowe układy wydechowe,uturbianie aut,instalacje kompresorów... |
|
|
![]()
Post
#10
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Fri, 02 June 2006 Skąd: okolice Warszawy ![]() |
GRATULUJE!!!
nareszcie opisany. moze jakis filmik jak projekt jezdzi, i ten dzwiek WG. bardzo czyste wykonanie. -------------------- <b>wtryskiwacze: BOSCH 525cc wysokoomowe, Bosch 650cc, SIEMENS 630cc 1200cc Lucas niskoomowe</b> |
|
|
![]()
Post
#11
|
|
![]() Super User Dołączył: Sun, 04 February 2007 Skąd: POZNAŃ ![]() |
No ciekawie to wygląda !
Gratki ! ![]() Rzeczywiście jakiś filmik by się przydał... -------------------- Tylko bokiem, o tak!!
|
|
|
![]()
Post
#12
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
no to pogratulowac
brawo Krzysztof ! -------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#13
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 19 December 2005 Skąd: Płock ![]() |
ok... pytam czy jezdzi bo na heblach rudo jak by stał kilka miesiecy...
-------------------- BMW E64 645i
|
|
|
![]()
Post
#14
|
|
User Dołączył: Thu, 17 February 2005 Skąd: Pułtusk ![]() |
Respect kolego, tym bardziej, że jest to pierwsza m3t w naszym kraju, naprawdę profi wykonanie i ten porządeczek pod maską
powodzenia w dalszym udoskonalaniu auta -------------------- Passerati
|
|
|
![]()
Post
#15
|
|
![]() Super User Dołączył: Sat, 16 February 2008 Skąd: London ![]() |
nie no zaj.....a sztuka (mimo ze BMW nie jest dla mnie jakims szalem) naprawde profi robota
G_R ps. wielkie GRATY za projekt i wykonanie |
|
|
![]()
Post
#16
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 05 February 2006 Skąd: Poznań ![]() |
Gratuluję skończonego auta choć wiem że już dość długo jeździ ![]() ![]() Odnośnie WG wypuszczonego bezpośrednio w atmosferę, to wiele osób zanim zabrałem się za modyfikację odradzało tego pomysłu. W samochodzie nie czuć tego aż tak bardzo, zresztą nie jeździ się cały czas na otwartym WG. Kiedy miałem okazję po raz pierwszy usłyszeć dźwięk uciekających przez WG spalin będąc po za samochodem, od razu się zakochałem. Śmiało mogę powiedzieć, że jeżeli zdecyduję się na instalację turbosprężarki w następnym samochodzie, to również układ wydechowy poprowadzę w ten sposób. Piszesz o nieszczelnościach dolotu, jest coś konkretnego na co należy uważać? Przyczyną całkowitego braku ciśnienia doładowania w naszym przypadku był zawór upustowy powietrza, w którym membrana była pęknięta. Trzeba na to zwracać uwagę. Reszta nieszczelności związana była ściśle z silnikiem S50B30 (głównie z kolektorem ssącym i jego połączeniami oraz przewodami, które w seryjnym silniku mają okazje doświadczyć tylko podciśnienia). Warto regularnie sprawdzać czy żadna obejma nie ześlizgnęła się czasem z silikonowego kolanka/rury układu dolotowego. Nam przydarzyła się przygoda, kiedy przeprowadzaliśmy testy M3T na autostradzie. Niżej udostępniam link do filmu: http://www.yousendit.com/transfer.php?acti...3334E7A2A8BE8E3 Przez przypadek udało nam się uchwycić moment, podczas którego obejma puściła, a silikonowe kolanko na IC zostało wydmuchane. 4. bieg, w początkowej fazie filmu 75% otwarcia przepustnic (~0.3bar), następnie WOT. Fajnie widać, jak manometr nagle pokazuje -0.8bar. Na filmie słychać zdziwienie mojego syna odcięciem przy 7 200 ![]() wow! bardzo fajny projekt, wszystko elegancko. auto na codzien? czy rowniez jakies drifty, wypady na tor? gratulacje!! pzdr Samochód stworzyliśmy do zabawy i jazdy codziennej, choć na razie nie jeżdżę nim regularnie do pracy (blisko 100km w obie strony). Gdy pada deszcz czy śnieg, chowamy M3T do garażu i przykrywamy ciepłą kołdrą ![]() Ostatnio naszym "hobby" są ranne wypady na autostradę. w dziwnym miejscu MAF jak dla mnie, powienien być raczej przed turbo. Przepływomierz w BMW działa dobrze po obu stronach turbosprężarki. W naszym przypadku nie ma żadnych problemów. W wolnej chwili chętnie rozwinę temat. Super projekt i wzorcowy opis ![]() Samochód stoi dosyć wysoko – jeździ na seryjnych sprężynach z E36 M3 3.2 convertible. Gdyby stał niżej na każdej muldzie i nierównościach polskich dróg masakrowalibyśmy DP. ok... pytam czy jezdzi bo na heblach rudo jak by stał kilka miesiecy... Zdjęcia zostały zrobione kilka godzin po umyciu, stąd kolor tarcz hamulcowych. Szczerze mówiąc, wystawiając projekt spodziewałem się wielu technicznych pytań związanych z przeprowadzoną modyfikacją, a nie zapytania o rudawe tarcze hamulcowe… Respect kolego, tym bardziej, że jest to pierwsza m3t w naszym kraju, naprawdę profi wykonanie i ten porządeczek pod maską powodzenia w dalszym udoskonalaniu auta To nie jest pierwsze E36 M3 Turbo w Polsce. Pierwsze należało do Piotra Nowaka (PMN). Dziękuje za miłe słowa. Na pewno dodadzą nam otuchy podczas doprowadzania samochodu do takiego stanu, jaki byśmy chcieli widzieć w ostatecznej fazie projektu. Mamy jeszcze kilka pomysłów i spraw, które trzeba dopracować w niedługim czasie. Pozdrawiam. -------------------- Maleckis Motorsport
www.maleckis.com |
|
|
![]()
Post
#17
|
|
User Dołączył: Mon, 01 May 2006 ![]() |
ooooo! nareszcie!
to jest to M3, które widzialem na autostradzie pod Poznaniem! wtedy zrobilo na mnie ogromne wrazenie! ![]() pisalem nawet o tym tutaj na forum. przegladam forum regularnie i od tego momentu czekalem az wlasciciel przedstawi projekt. teraz patrze i jest! wyszlo super, a jezdzi tez niezle, bo mialem okazje wtedy widziec ![]() mam pytanie odnosnie kolektora ssacego. na czym polegala jego modyfikacja? czy seryjny kolektor z m3 nie nadaje sie pod turbo? |
|
|
gość_KORU_* |
![]()
Post
#18
|
![]() |
Spko pogratulowac wykonania projektu. Widze ze zdjecia zrobione przed montazem rozporki kielichow. Wzor alufelgi od BMW Z4 troszke nie pasuja do charakteru auta, no ale to kwestia gustu.
![]() |
|
|
![]()
Post
#19
|
|
![]() Nauczyciel Stiga Dołączył: Tue, 07 January 2003 Skąd: sky is the limit ![]() |
Bardzo ladnie sie prezentuje.Gratulacje projektu no i powodzenia na ulicy
![]() -------------------- EVO R.I.P.
M3 "Black is back" :) |
|
|
![]()
Post
#20
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 05 February 2006 Skąd: Poznań ![]() |
ooooo! nareszcie! to jest to M3, które widzialem na autostradzie pod Poznaniem! wtedy zrobilo na mnie ogromne wrazenie! ![]() pisalem nawet o tym tutaj na forum. przegladam forum regularnie i od tego momentu czekalem az wlasciciel przedstawi projekt. teraz patrze i jest! wyszlo super, a jezdzi tez niezle, bo mialem okazje wtedy widziec ![]() mam pytanie odnosnie kolektora ssacego. na czym polegala jego modyfikacja? czy seryjny kolektor z m3 nie nadaje sie pod turbo? Seryjny kolektor ssący w S50 jest bardzo dobry i spokojnie wystarczy do ponad 1 000 KM, czego najlepszym dowodem jest S50B30 z instalacją turbosprężarki PT76 wykonaną w Pure Performance Factory. Kolektor ssący trzeba zmodyfikować ze względu na gumowe kolanko, które seryjnie jest umiejscowione pomiędzy przepływomierzem a kolektorem ssącym. Wraz z prostokątną obejmą nie wytrzymuje ciśnienia doładowania i w naszym przypadku po przekroczeniu ~ 3 psi zeskakiwało z kołnierza kolektora ssącego. Musieliśmy dorobić nowy kołnierz pod silikonowe kolanko. Ponadto należy zaślepić wszystkie 3 wyjścia, które znajdują się w kolektorze. 6. ![]() 7. ![]() -------------------- Maleckis Motorsport
www.maleckis.com |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Tuesday, 16 September 2025 - 15:04 |