Shoutbox 0 nowych PW 


3 Stron V  < 1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> E36 328i kompresor, 99% Home Made str.2 konwersja sprzęgła -> 3.0d
VTEC
post Mon, 24 Mar 2008 - 15:06
Post #21


Forum Killer
Dołączył: Thu, 10 January 2008
Skąd: Winowrocław





Cześć !

Akurat szukałem dzisiaj Twojego tematu i patrze, a tu na pierwszej stronie. Mógłbyś podac swój numer GG moze być na PW bo miałbym kilka pytań>

Ps. Czyli jednak M62 starczy do silnika 2.8 ? Bo czytałem, ze M62 raczej do 2.5, do 2.8 już M90 bo M62 może nie wyrabiać.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Mon, 24 Mar 2008 - 15:06
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Kosiarz
post Mon, 24 Mar 2008 - 16:06
Post #22


Forum Killer
Dołączył: Wed, 18 February 2004
Skąd: MIASTO MOCY... WROCŁAW





no wlasnie ja tez się zastanawiam nad tym czy M62 (łatwiej dostępny) starczy do mojej Valki 2.9
choc projekt http://www.xr4register.com/profiledavidward.php jest na M90 no ale on ma zrobione 3,7 litra...


--------------------
Fuel Games Part I am 21.05.2011 Rothenburg 1/4 ET 13,6 SCIERWOLOT
https://picasaweb.google.com/112471818709940932677/SIERRACOSWORTHKOSIARZ
http://www.youtube.com/user/Kosiarzzz

http://tnij.org/cosworth Mój projekt
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Mega
post Mon, 24 Mar 2008 - 21:23
Post #23


Frequent User
Dołączył: Sun, 27 June 2004
Skąd: dziesiąta/sławinek





Bardzo wfajny projekt home made dużo pracy i fajny efekt bez nakładu dużej kasy...
Gratuluje i mam nadzieję, że zobaczę auto na Time Attack w Lublinie! wink.gif


--------------------
Audi S2 ABY/ RS6 / Porsche 911 Turbo X50 Techart kit
Go to the top of the page
 
+Quote Post
maleckis
post Mon, 24 Mar 2008 - 22:10
Post #24


Forum Killer
Dołączył: Sun, 05 February 2006
Skąd: Poznań





CYTAT(brus_ik @ Mon, 24 Mar 2008 - 13:58) *
gdyby ktoś dysponował RZECZYWISTYM wykresem jaki jest "flow" oraz danymi jak zmienia się VE tego silnika wraz z jego prędkością obrotową - bo stałe raczej nie jest to był bym bardzo wdzięczny - ja nigdzie takich danych nie znalazłem i pewnie nie znajdę - a być może od początku próbuję zrobić coś co jest nie możliwe...

Cześć Piotrze.
Rozmawialiśmy już o tym przez GG, jednak wkleję to również w Twoim temacie, aby inni użytkownicy tego forum mogli skorzystać.

VE danego silnika przy danych RPM można obliczyć wzorem:

VE = (9411 x moc z hamowni w KM x 0.45 ) / (pojemność w cui x obroty przy jakich występuje dana wartość KM)

Pojemność silnika w cui = pojemność w cm3 / 16,387064

Przykładowo, moje N/A S50B30 swoją moc maksymalną 283.1 KM miało przy 6870 obrotach silnika na minutę.

Pojemność silnika S50B30 w cui: 182,4609948

(9411 x 283,1 x 0,45)/(182,4 x 6870) ~ 0.96 ~ 96%

Na podstawie wykresu z hamownii mojego E36 M3 z silnikiem S50B30 stworzyłem wykres sprawności wolumetrycznej tego silnika względem obrotów na minutę:




--------------------
Maleckis Motorsport
www.maleckis.com
Go to the top of the page
 
+Quote Post
brus_ik
post Tue, 25 Mar 2008 - 16:08
Post #25


Super User
Dołączył: Wed, 16 August 2006
Skąd: Starachowice





Wychodzi na to, że próbowałem zrobić coś co z góry było skazane na niepowodzenie smile.gif

Do wyliczenia przebiegu VE mojego silnika pozwoliłem sobie na skorzystanie z danych zawartych na wykresach, które zamieścił w sieci Just - tym bardziej, że były tam wykresy zarówno dla silnika z seryjnym jak i zmienionym kolektorem ssącym na taki jaki mam obecnie...

Na ich podstawie wyliczyłem następujący przebieg VE dla silnika M52b28 z kolektorem ssącym od m50b25 (bez zmiany kolektora różnica w przebiegu wartości VE polegała na tym, że już przy niższych obrotach zaczynała się obniżać )


Powiem tylko, że widać DOBRZE wyższość konstrukcji ze znaczkiem M wink.gif

Poniżej kilka wykresów z moich obliczeń sprzed i po uwzględnieniu ZMIENNEGO VE wolnossącego silnika:

1. Teoretyczny przepływ silnika przy założeniu stałego VE na poziomie 90% (zgodnie z tym co znalazłem w literaturze i na forum) - na osiach zamienione flow rate [cfm] z obrotami już nie poprawiałem smile.gif
2. Przepływ wyliczony z uwzględnieniem zmiennego VE silnika.
3. Charakterystyka "InletFlow w funkcji obrotów" Eatona M62 dla ciśnienia na wyjściu około 0,5bar (ciemniejsza linia) i to samo uwzględniające straty około 20% zgodnie z tym co znalazłem na zagranicznych forach do obliczeń.
4. To samo co 3 chyba dla 6psi (czerwony) i 12psi (czarny) o ile pamiętam.


Przy uwzględnieniu zmiennego VE otrzymałem poniższy przebieg ciśnienia doładowania dla tego silnika (nie pamiętam dokładnie przy jakim pulley ratio ale bardziej chodzi o sam charakter przebiegu tej krzywej)


Co jest BARDZO MOCNYM przybliżeniem rzeczywistego przebiegu ciśnienia zarejestrowanego w logach ECUMASTERA - włącznie z jego ponownym wzrostem od 6krpm - więc przypuszczam, że poczynione założenia są raczej słuszne. Może komuś zaoszczędzi to trochę czasu w przyszłości smile.gif

Dziękuję za pomoc szczególnie koledze Maleckis i pozdrawiam.


--------------------
2009 X5 3.5d
2004 E46 M3 S54B32
1997 E36 M3 S62B50
Go to the top of the page
 
+Quote Post
korona
post Tue, 25 Mar 2008 - 18:06
Post #26


Forum Homee
Dołączył: Mon, 27 November 2006
Skąd: [SRB] Adam





brus_ik - więc co dalej z setupem - zostawiasz M62 i zmieniasz kółko napędzające kompresor na większe? wink.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
brus_ik
post Tue, 25 Mar 2008 - 19:18
Post #27


Super User
Dołączył: Wed, 16 August 2006
Skąd: Starachowice





CYTAT(korona @ Tue, 25 Mar 2008 - 18:06) *
brus_ik - więc co dalej z setupem - zostawiasz M62 i zmieniasz kółko napędzające kompresor na większe? wink.gif

Na razie w planie mam sobie trochę pojeździć i zostawić ciśnienie w spokoju - mój silnik na pewno będzie mi za to wdzięczny wink.gif

Ale tak sobie tylko gdybam wink.gif Oficjalnie wersja jest taka, mam zamiar na razie tak jeździć, włożyć sobie wreszcie drugi kubełek (-20kg biggrin.gif ) i zrobić hydrauliczny ręczny - przynajmniej z tego ostatniego powinienem mieć trochę większy pożytek niż z dodatkowych 20-30km na sueproesie itp. imprezach.

Pozdrawiam

PS. Te "ambitne" plany nie przeszkadzały mi wcale obejrzeć i pomierzyć już kółka kompresora, po czym stwierdzić, że mogę pomniejszyć je tak, żeby zyskać około 1500rpm na kompresorze i dokręcać go do 14000rpm - według ostatnich obliczeń powinno to pozwolić bez problemu na utrzymanie około 0.45-0.5bar w tym newralgicznym punkcie - pozostaje tylko kwestia upuszczania nadmiaru powietrza w odpowiednim momencie - wolał bym nie przekraczać 0.5bar w ŻADNYM zakresie prędkości obrotowych.


--------------------
2009 X5 3.5d
2004 E46 M3 S54B32
1997 E36 M3 S62B50
Go to the top of the page
 
+Quote Post
brus_ik
post Wed, 16 Apr 2008 - 10:59
Post #28


Super User
Dołączył: Wed, 16 August 2006
Skąd: Starachowice





Jako, że udało mi się w zeszły weekend zabić seryjne sprzęgło nadszedł czas na mały upgrade - było mokro i przez uślizg kół występujący równocześnie z uślizgiem sprzęgła dopiero na 4ce okazało się, że przez całą 2kę i 3kę ślizgały się nie tylko koła... smile.gif Po takim "zabiegu" zaczęło się ślizgać na 4tym oraz 5tym biegu "z gazu" nawet bez strzału np przy zmianie biegu.

Ponieważ temat może się przydać i jest stosunkowo często poruszany zamieszczę krótką fotorelację z kuracji wzmacniającej seryjne sprzęgło z m52b28.
Sprawa jest o tyle ułatwiona w stosunku do konwersji z m50b25, że nie trzeba w zależności od zasobności portfela roztaczać/zmieniać koła dwumasowego ponieważ fabrycznie mamy tarczę 240mm zamiast 220mm jak w przypadku m50b25. Posiadacze 325i muszą albo zaopatrzyć się w koło dwumasowe od silnika 2.8i, 3.0i, 3.0d, albo roztoczyć seryjne pod tarczę 240mm.

Nr 1 - Sachs do 328i E36
Nr 2 - Sachs do 330d E46
Nr 3 - Valeo do 330i E46, 325iX

Z ciekawszych rzeczy - nr1, 2 i 3 - w pudełkach dociski LUK.
Nr 2 i 3 - na tarczy sprzęgłowej LUK (wyciśnięte logo w metalu), na okładzinach logo VALEO - tarcza wyciągnięta z "zestawu" sachsa biggrin.gif





Po "oględzinach" wyszło, że założę do siebie następujący setup: Docisk 3.0d, tarcza sprzęgłowa 3.0i, łożysko oporowe 2.8i, koło dwumasowe 2.8i (zostaje oryginalne). Ponieważ docisk jest z wbudowanym samoregulatorem procedura montażu jest troszkę inne niż zwykłego docisku - zwłaszcza po jego zdemontowaniu, gdy był już wcześniej przykręcany.

Ponieważ nie dysponowałem oryginalnym kołem dwumasowym od 3.0d nie znałem fabrycznej odległości między płaszczyzną na której leży tarcza sprzęgłowa
a płaszczyzną na której leży docisk.
Po pierwszym montażu okazało się, że będzie trzeba zastosować podkładki dystansowe między dwumas a docisk. Po kilku kolejnych próbach (montaż/demontaż skrzyni) i wielu telefonach z prośba o zmierzenie wyszło, że z kołem dwumasowym od m52b28 trzeba zastosować przekładki 0,6-0,8mm aby docisk był odsadzony tak jak fabrycznie w 3.0d.

BMW przewidziało, że do poprawnego montażu tego typu docisku należy użyć dwóch narzędzi specjalnych + oczywiście trzpień do centrowania tarczy:



W wydaniu garażowym narzędzia specjalne BMW wyglądają tak: smile.gif





Generalnie, żeby zaoszczędzić komuś w przyszłości sporo pracy i kombinowania: Odległość między płaszczyzną oporową tarczy sprzęgłowej, a płaszczyzną na której leży docisk ma wynosić 8,6-9mm ( u mnie jest to 8,8mm) dla docisku od 3.0d

Podkładki dystansowe z blachy 0.8mm.





Zmontowane kompletne sprzęgło:






Wrażenia z jazdy:
1. Sprzęgło pracuje o wiele LŻEJ niż z oryginalnym dociskiem - na razie ciężko mi się przyzwyczaić bo ma się wrażenia jak by pedał "wpadał" w podłogę jak na przykład po rozszczelnieniu hydrauliki.
2. Sprzęgło "bierze" około 2-3cm wyżej niż z oryginalnym dociskiem - niezależnie czy zastosujemy dystans 0.8mm czy 1.6mm - cały czas mamy tą samą "wysokość" pedału sprzęgła za sprawą wbudowanego w docisk samoregulatora - po to zresztą ona tam został zaimplementowany, żeby mieć jednakową charakterystykę przy zużywaniu się tarczy.
3. Przynajmniej na razie nie ma poślizgu nawet przy "strzale" ze sprzęgła przy zmianach biegów.
4. Poza tym sprzęgło "bierze" płynnie, bez szarpnięć czy nagłego "sklejania".

Gdyby ktoś był zainteresowany to pod tym adresem jest również kompletna instrukcja montażu nowego i "używanego" docisku z samoregulatorem:
http://83.14.93.170/sprzeglo/index.htm

Korzystając z okazji - aktualnie samochód wygląda tak:







W takiej konfiguracji z dołożonym oryginalnym fotelem pasażera, kołem zapasowym i połową baku jechał w zasadzie równo z razcej zdrowym m3 3.0 i dosyć wyraźnie odjeżdżał jej z rolki na 2, 3 i 4tym biegu.

Podziękowania należą się Koronie - bez jego wcześniejszych doświadczeń pewnie trwało by to dłużej i kosztowało mnie więcej.

Mam nadzieje, że komuś się przydadzą te informacje.
Pozdrawiam


--------------------
2009 X5 3.5d
2004 E46 M3 S54B32
1997 E36 M3 S62B50
Go to the top of the page
 
+Quote Post
korona
post Wed, 16 Apr 2008 - 11:14
Post #29


Forum Homee
Dołączył: Mon, 27 November 2006
Skąd: [SRB] Adam





Opis pierwsza klasa, z pewnością się przyda wielu osobom, po to w końcu jest forum by się dzielić doświadczeniami i ułatwiać pracę. Trzymam kciuki by działało długo i bezawaryjnie tongue.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Porsche911
post Wed, 16 Apr 2008 - 14:49
Post #30


Frequent User
Dołączył: Fri, 04 June 2004
Skąd: Poznań





CYTAT(korona @ Wed, 16 Apr 2008 - 12:14) *
Opis pierwsza klasa, z pewnością się przyda wielu osobom, po to w końcu jest forum by się dzielić doświadczeniami i ułatwiać pracę. Trzymam kciuki by działało długo i bezawaryjnie tongue.gif



i kto to pisze.. laugh.gif
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_Szyd(L)o_*
post Sat, 19 Apr 2008 - 19:53
Post #31









Gratuluje wspaniałego samochodu!
Mam pytanie odnośnie upgrade'u sprzęgła. Czy po zamontowaniu tego docisku od diesla wszystko pozostało ok z wyważeniem, tj. czy podczas puszczania gazu silnik\lewarek zmiany biegów nie drży?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
brus_ik
post Sun, 20 Apr 2008 - 12:25
Post #32


Super User
Dołączył: Wed, 16 August 2006
Skąd: Starachowice





CYTAT(Szyd(L)o @ Sat, 19 Apr 2008 - 19:53) *
Gratuluje wspaniałego samochodu!
Mam pytanie odnośnie upgrade'u sprzęgła. Czy po zamontowaniu tego docisku od diesla wszystko pozostało ok z wyważeniem, tj. czy podczas puszczania gazu silnik\lewarek zmiany biegów nie drży?


Nie drży jest tak jak ze starym dociskiem.

Za ewentualne drżenie i szarpanie przy ruszaniu przy małych prędkościach obrotowych czy bez dodawania gazu przy sprawnym kole dwumasowym i docisku w tym wypadku odpowiadały by głównie niejednakowej grubości przekładki pomiędzy dwumas a docisk (0,1mm jest już wyczuwalne).

Są rozmieszczone po obwodzie symetrycznie (6 sztuk) i o identycznych masach więc ewentualnego niewyważenia też nie powinny wprowadzić.


--------------------
2009 X5 3.5d
2004 E46 M3 S54B32
1997 E36 M3 S62B50
Go to the top of the page
 
+Quote Post
VTEC
post Tue, 12 Aug 2008 - 13:51
Post #33


Forum Killer
Dołączył: Thu, 10 January 2008
Skąd: Winowrocław





Możesz napisać konkretnie od jakich modeli są tarcza sprzęgła, docisk i łożysko ? Bo w intercarsie chce to kupić a tam potrzebują oznaczenia silnika i w jakim nadwoziu występowało. Drogo Cie to wyniosło ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
brus_ik
post Tue, 12 Aug 2008 - 14:58
Post #34


Super User
Dołączył: Wed, 16 August 2006
Skąd: Starachowice





CYTAT(VTEC @ Tue, 12 Aug 2008 - 12:51) *
Możesz napisać konkretnie od jakich modeli są tarcza sprzęgła, docisk i łożysko ? Bo w intercarsie chce to kupić a tam potrzebują oznaczenia silnika i w jakim nadwoziu występowało. Drogo Cie to wyniosło ?


Tarcza - E46 330i m54b30
Docisk - E46 330d m57d30
Łożysko - E36 328i m52b28

Pozycje 1 i 2 występują z tego co wiem tylko w kompletach, więc jeżeli nie chcesz kupować dwóch zestawów sprzęgieł to pozostają chyba tylko używane.

Mnie cała operacja wyniosła około 600-700zł już dokładnie nie pamiętam - ale nie musiałem kupować dwóch zestawów i dlatego było taniej.

Pozdr.


--------------------
2009 X5 3.5d
2004 E46 M3 S54B32
1997 E36 M3 S62B50
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Porsche911
post Fri, 15 Aug 2008 - 10:37
Post #35


Frequent User
Dołączył: Fri, 04 June 2004
Skąd: Poznań





U mnie też sie sprawdza w 100% tak jak napisał brus_ik z tym że łożysko zostawiłem swoje z 325i ale chyba są takie same
Go to the top of the page
 
+Quote Post
k64
post Thu, 18 Sep 2008 - 11:28
Post #36


Forum Clubber
Dołączył: Fri, 06 July 2007
Skąd: slask :) Racibórz/Rybnik





a ja mam pytanie, eaton m65 jaki to? twoj to m62 ... a mam okazje kupic wlasnie taki jak napisalem ... czy bedzie dobry dla 2,5i mnie wiecej na takim setupie jak twoja rakieta. pozdrawiam


--------------------
2011 SSS -> W-ce mistrz RWD DRAG , Bemowo ET - 12,89 (mat suszarka)
2011 bigbmw -> 1 miejsce King of BMW - ET: 12,51 (mat suszarka) (urwane 0,3sek)
2012 sss Ełk -> ET: 12,01 (mat suszarka) (urwane 0,5sek)
2013 sss Kamień Ś. -> ET 11,2 (mat suszarka pocięta :P ) (urwane 0,8sek i napędy też :P)
2015 automaster -> ET 12,2 Najszybszy Lotus 7 w pl.
2016 k64 DragGirl -> ŻONA w BMW TURBO !!! :) e46 m50 608KM 800nM Go Babe GO ! :)

dyno: 740KM 1000nM seria wałki - m50 3.0
nowy projekt - sie robi czasem :P

performance.k64.pl turbo replki i orginalne gt35 gt30 gt28 ... repliki, BMW TURBO zestawy , wastegate, blow off ...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gumarally
post Fri, 19 Sep 2008 - 22:34
Post #37


Frequent User
Dołączył: Mon, 24 September 2007
Skąd: klodzko





M65 to chybryda M62,ponoc troszke gozej se radzi niz M62.ale jesli chcesz cos wiekszego to mam M112 na dlugosc prawie taki sam jak M65
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3489f045403d6290.html
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mcgiver
post Tue, 23 Sep 2008 - 20:21
Post #38


Forum Killer
Dołączył: Mon, 24 March 2008
Skąd: żywiec





Jako że w temacie poruszony został temat mocniejszego sprzegła w m50b25 , wiec osmieliłem się zapytać czy ta konfiguracja którą brus ik i korona mają w e36 podejdzie pod e34?? W sumie auto jest o jakieś 250kg cięzsze więc jeśli macie jakieś propozycję to zapraszam do tematu http://www.streetracing.pl/forum/index.php...mp;#entry662403 gdzie jest kilka pytań na które chętnie przeczytam odpowiedzi smile.gif .
A to są wymiary mojego sprzęgła ,dodam że miedzy powierzchnią docisku i tarczy jest 5mm ruznicy , a dwumas roztoczyć mogę do 245mm nie ruszając kołków.



--------------------
mój stroker m50b29T się robi _http://mcg1ver.fotosik.pl/albumy/516168-68.html

TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX; po co jechac na ręcznym , jak mozna dać w p...e :).
Śmierć jeżdzi szybko więc trzeba być szybszym od niej.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
mcgiver
post Wed, 24 Sep 2008 - 08:20
Post #39


Forum Killer
Dołączył: Mon, 24 March 2008
Skąd: żywiec





Jeszcze pytanie , dlaczego konfigurowaliście :
Tarcza - E46 330i m54b30
Docisk - E46 330d m57d30
Łożysko - E36 328i m52b28
Czyżby wieloklin dizla nie pasował na wałek w e36 ??
Mam okazje kupic komplet z 3,0 d po 2000roku za nieduża kase niewiele jeżdżone . Brać go czy szukać innego??


--------------------
mój stroker m50b29T się robi _http://mcg1ver.fotosik.pl/albumy/516168-68.html

TYLNY NAPĘD JEST JAK SEX; po co jechac na ręcznym , jak mozna dać w p...e :).
Śmierć jeżdzi szybko więc trzeba być szybszym od niej.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
hz10
post Wed, 24 Sep 2008 - 08:27
Post #40


Forum Clubber
Dołączył: Mon, 18 December 2006
Skąd: TST





a czytałeś opis? oglądałeś zdjęcia ? tarcza od 3.0d ma duzo większy wieloklin ...
Go to the top of the page
 
+Quote Post

3 Stron V  < 1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Sunday, 29 June 2025 - 05:45