Shoutbox 0 nowych PW 


6 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> smarowanie turbosprężarek
FilipN
post Sun, 13 May 2007 - 16:14
Post #1


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 23 September 2003
Skąd: Warszawa





Druga część dzielenia się wiedzą na temat doładowania silników - tym razem dotyczy smarowania łożyska turbosprężarki. Dedykuję ją wszystkim posiadaczom turbosprężarek wiecznie wywalających uszczelniacze, permanentnie puszczających olej, ciągle regenerowanych...
a wszczególnośći tym, którzy im te sprężarki montowali.

Opierając się na publikacjach naukowych oraz na danych podawanych przez producentów turbosprężarek można przyjąć następujące ogólne założenia:

1)
minimalne ciśnienia potrzebne dla prawidłowej pracy łożyska turbosprężarki wynoszą następująco:
na wolnych obrotach, przy rozgrzanym oleju 0.3bar
pod maksymalnym obciążeniem 1,7 bar

minimalny przepływ oleju wynosi odpowiednio:
na wolnych obrotach 380cm^3/min
pod maksymalnym obciążeniem 1890cm^3/min

niższe niż podane wartośći powodują uszkodzenie łożyska.
Ciśnienie robocze powinno wynosić około 2,5-2,7bar

2)
Maksymalne ciśnienie oleju w wężu zasilającym dla turbosprężarek na łożysku ślizgowym (journal bearing) wynosi około 4,5-4,7bara - powyżej tego ciśnienia następuje przeciskanie oleju przez uszczelniacz, dla turbosprężarek na łożysku kulkowym (ball bearing) ciśnienie to wynosi około 3-3,5bara. W przypadku, gdy ze względu na konstrukcję systemu smarowania w konkretnym silniku, ciśnienie w przewodzie zasilającym jest wyższe stosuje się restryktor. Dla turbosprężarek na łożysku ślizgowym stosuje się restryktor o śrenicy 1,4-1,6mm, a na łożysku kulkowym o średnicy 1mm.

3)
przewód zasilający, spływ oleju..

producenci rekomndują by przewód zasilający miał średnicę nie większą niż 5,5mm, zazwyczaj najlepszym wyborem jest przewód o średnicy 3,2mm (1/8"). Przewód odprowadzający olej (spływ) powinien mieć średnicę wewnętrzną minimum 12,7mm (1/2")


--------------------
we ride together, we die together...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sun, 13 May 2007 - 16:14
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Kunio
post Sun, 13 May 2007 - 22:57
Post #2


Forum Killer
Dołączył: Sat, 13 August 2005
Skąd: MMZ





To ja dodam cos z wlasnego doswiadczenia. W mojej K16 zrobilem restryktor na 1.5mm i po rozlozeniu turbiny okazalo sie ze walek jest troche przytarty. Koles z serwisu powiedzial ze prawdopodobnie miala za malo oleju. We wszystkich K03, K04 itp nie ma zadnego restryktora, jest wlot do turbiny ok 5mm i jakos to dziala. Teraz pytanka - jak sprawdzic cisnienie oleju w przewodzie doprowadzajacym i czy K16 ma lozyska kulkowe czy slizgowe?
I jeszcze jedno - z tego co napisales wynika ze jakie by nie bylo to cisnienie w przewodzie doprowadzajacym olej to restryktor przy samej turbinie zalatwi sprawe? czy trzeba cos kombinowac zeby ograniczyc najpierw cisnienie w przewodzie a nastepnie na samym wejsciu do turbo?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
klonek78
post Mon, 14 May 2007 - 13:33
Post #3


Forum Homee
Dołączył: Mon, 01 August 2005
Skąd: Elbląg





myślę że trzeba koniecznie wspomnieć o prawidłowym odpowietrzeniu skrzyni korbowej. najbardziej dotyczy to uturbionych N/A, gdzie układ odm jest tak skonstruowany, że po uturbieniu "pompujemy" nie tylko dolot, ale całą skrzynię korbową i głowicę.


--------------------
Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej....
350HP + 450Nm coming soon
Go to the top of the page
 
+Quote Post
szymon gsi
post Mon, 14 May 2007 - 14:38
Post #4


Frequent User
Dołączył: Thu, 17 February 2005
Skąd: Koszalin





Fajny temat - mi już druga turbawka dymi i przypominam sobie , że restryktor ma średnice na wejściu dobre 2-2,5 mm i może to przez to ?
Odpływ mam zrobiony na 20mm.
Z odmą silnika temat jest prosty - podłączona jest przed turbo, a i pokrywa zaworów jest tak skonstruowana żeby nie porywało oleju w momencie doładowania.


--------------------
------------------------------------
był Kadett turbo 16V .... była Omega A 3000 24V big tuurrrbbbooo ... jest dupowóz Oma Bee MV6.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kunio
post Mon, 14 May 2007 - 14:42
Post #5


Forum Killer
Dołączył: Sat, 13 August 2005
Skąd: MMZ





dalej jestem ciekaw czy stosujac sam restryktor na wejsciu do turbo nie trzeba sie martwic zbyt duzym cisnieniem oleju w przewodzie doprowadzajacym olej ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
klonek78
post Mon, 14 May 2007 - 14:50
Post #6


Forum Homee
Dołączył: Mon, 01 August 2005
Skąd: Elbląg





CYTAT("szymon gsi":pfylx1d3)
Z odmą silnika temat jest prosty - podłączona jest przed turbo, a i pokrywa zaworów jest tak skonstruowana żeby nie porywało oleju w momencie doładowania.


ale wierz mi że mało osób sobie zdaje z tego sprawę. większość skupia się na tym gdzie i za ile zrobić kolektor i jaką suszarkę powiesić - o takich detalach nie wszyscy myślą


--------------------
Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej....
350HP + 450Nm coming soon
Go to the top of the page
 
+Quote Post
batarki
post Mon, 14 May 2007 - 15:31
Post #7


Frequent User
Dołączył: Sun, 21 March 2004
Skąd: Łomża





Bardzo interesuje mnie temat resryktora,
mam hybrydę k26 i była już 6 ! razy na poprawkach.
Obecnie dymi tylko trochę, po 2km
do momentu rozgrzania silnika (ok. 80stopni)
i wiadomo jak postoję dłużej w korkach czyli typowe objawy.
Doprowadzenie oleju pozostało bez zmian ( od k16)
Czy modele k26 miały jakąś zwężkę w stosunku do k16?


--------------------
VTEC? its like a woman running away from a rapist,
makes lots of noise but dont actually get away.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bullitt
post Mon, 14 May 2007 - 15:49
Post #8


I live here !
Dołączył: Mon, 14 October 2002
Skąd: z dupy...





A w którym warsztacie Ci ją 6 razy naprawiali?


--------------------
530---------------220koni
LC----------------230 koni
Evolution V------496 koni
V12--------------408 koni
Go to the top of the page
 
+Quote Post
batarki
post Mon, 14 May 2007 - 15:55
Post #9


Frequent User
Dołączył: Sun, 21 March 2004
Skąd: Łomża





CYTAT("Bullitt":2jlng39x)
A w którym warsztacie Ci ją 6 razy naprawiali?


pphu akara, wysyłałem bo była na gwrancji.
tłumacznie zaistniałego stanu, tak jak wszędzie plus, że jest to przeróbka i...
obecnie leję na to, jak zacznie lać w wydech lub nie będe widział nic we wstecznym to kupię nową


--------------------
VTEC? its like a woman running away from a rapist,
makes lots of noise but dont actually get away.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
FilipN
post Mon, 14 May 2007 - 15:56
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 23 September 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT("Kunio":1g7r4elu)
We wszystkich K03, K04 itp nie ma zadnego restryktora, jest wlot do turbiny ok 5mm i jakos to dziala.


restrykcja zazwyczaj jest w przewodzie a nie w turbosprężarce!
podkreślam jeszcze raz - w różnych silnikach jest różne ciśnienie w zasilaniu turbosprężarki... wpływa na to kilka czynników, między innymi miejsce w magistrali olejowej, z którego brany jest olej dla turbiny...
wczoraj obserwowałem ciśnienie na wejściu zasilania turbo w Lancerze EVO V... na rozgrzanym silniku ani razu nie przekroczyło 2,5bara

i obrazki:


jak widzimy przewidywany jest spadek ciśnienia o około 2 bary... więc restrykcji trzeba używać z rozsądkiem - że by nie zatrzeć łożyska


--------------------
we ride together, we die together...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marcinos
post Mon, 14 May 2007 - 15:58
Post #11


Super User
Dołączył: Sat, 22 November 2003
Skąd: WF





Nareszcie Filipie opisaleś, mi sie zesraly 2 turbiny GT-40 BB kazda wytrzymala srednio po 1200 km
Go to the top of the page
 
+Quote Post
klonek78
post Mon, 14 May 2007 - 16:09
Post #12


Forum Homee
Dołączył: Mon, 01 August 2005
Skąd: Elbląg





było, ale wkleję jeszcze raz....

"Does my turbo require an oil restrictor?
Oil requirements depend on the turbo's bearing system type. Garrett has two types of bearing systems; traditional journal bearing; and ball bearing.

The journal bearing system in a turbo functions very similarly to the rod or crank bearings in an engine. These bearings require enough oil pressure to keep the components separated by a hydrodynamic film. If the oil pressure is too low, the metal components will come in contact causing premature wear and ultimately failure. If the oil pressure is too high, leakage may occur from the turbocharger seals. With that as background, an oil restrictor is generally not needed for a journal-bearing turbocharger except for those applications with oil-pressure-induced seal leakage. Remember to address all other potential causes of leakage first (e.g., inadequate/improper oil drain out of the turbocharger, excessive crankcase pressure, turbocharger past its useful service life, etc.) and use a restrictor as a last resort. Garrett distributors can tell you the recommended range of acceptable oil pressures for your particular turbo. Restrictor size will always depend on how much oil pressure your engine is generating-there is no single restrictor size suited for all engines.

Ball-bearing turbochargers can benefit from the addition of an oil restrictor, as most engines deliver more pressure than a ball bearing turbo requires. The benefit is seen in improved boost response due to less windage of oil in the bearing. In addition, lower oil flow further reduces the risk of oil leakage compared to journal-bearing turbochargers. Oil pressure entering a ball-bearing turbocharger needs to be between 40 psi and 45 psi at the maximum engine operating speed. For many common passenger vehicle engines, this generally translates into a restrictor with a minimum of 0.040" diameter orifice upstream of the oil inlet on the turbocharger center section. Again, it is imperative that the restrictor be sized according to the oil pressure characteristics of the engine to which the turbo is attached. Always verify that the appropriate oil pressure is reaching the turbo.

The use of an oil restrictor can (but not always) help ensure that you have the proper oil flow/pressure entering the turbocharger, as well as extract the maximum performance. "

by TurboByGarrett

chyba ciężko już o bardziej wiarygodne źródło


--------------------
Szymany - ET 15,65 Vmax 168km/h - zero odchudzania + duże CarAudio + klima + seria sprzęgło
259HP + 347Nm@0,85bara - będzie więcej....
350HP + 450Nm coming soon
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bullitt
post Mon, 14 May 2007 - 16:12
Post #13


I live here !
Dołączył: Mon, 14 October 2002
Skąd: z dupy...





Pamiętajcie, ze każdy model samochodu ma inne ciśnienie wyjściowe na magastrali olejowej. Np w Mitsu nie trzeba restryktora bo seryjnie jest ciśnienie ok. Tak samo w AEB 1.8T- też na 99% jest ok. Ale jak widać np w Suprach jest duże ciśnienie i wywala łożyska. Myślę, że zanim sobie ktokolwiek zacznie robić zwężki niech najpierw zmierzy cisnienie na magistrali przy wyjściu do Turbo. Chodzi o to, że gdy jest ok. i zastosuje się restryktor może być za słabe smarowanie i w efekcie nastąpi zatarcie wirnika.


--------------------
530---------------220koni
LC----------------230 koni
Evolution V------496 koni
V12--------------408 koni
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kunio
post Mon, 14 May 2007 - 16:24
Post #14


Forum Killer
Dołączył: Sat, 13 August 2005
Skąd: MMZ





tylko jak mam sprawdzic to cisnienie? jak odepne waz olejowy to turbo nie dostanie oleju. Zastosowac jakis trójnik ?
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bullitt
post Mon, 14 May 2007 - 16:29
Post #15


I live here !
Dołączył: Mon, 14 October 2002
Skąd: z dupy...





trójnik i manometr


--------------------
530---------------220koni
LC----------------230 koni
Evolution V------496 koni
V12--------------408 koni
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kompot
post Mon, 14 May 2007 - 18:38
Post #16


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 17 February 2005





CYTAT("klonek78 cytując TurboByGarrett":1ekcqv9s)
Czy moje turbo wymaga restryktora w przewodzie olejowym?
Potrzeby olejowe zależą od rodzaju łożysk turbiny. Turbo Garretta może mieć dwa rodzaje łożysk: tradycyjne ślizgowe lub kulkowe.


Łożysk ślizgowe w turbinie działa bardzo podobnie do panewek lub łożysk wału w silniku. Te łożyska wymagają takiej ilości oleju, by poszczególne ich elementy byłby od siebie oddzielone tzw. Filmem olejowym. Jeśli ciśnienie oleju jest za małe, dojdzie do kontakt metalowych elementów który to spowoduje kompletne ich wytarcie i zniszczenie. Jeśli ciśnienie będzie zbyt duże, może pojawić się wyciek z uszczelnień turbiny. Biorąc to pod uwagę, generalnie restrykcja oleju w turbinach z łożyskami ślizgowymi nie jest potrzebna, oprócz przypadków z wyciekami z uszczelnień, spowodowanych zbyt dużymi ciśnieniem oleju. Pamiętaj, by najpierw zlokalizować wszystkie inne miejsca, gdzie mogą pojawić się potencjalne wycieki(nieprawidłowy spływ oleju z turbiny, zbyt duże ciśnienie w skrzyni korbowej), użycie restryktora jest ostatecznością. Dystrybutorzy Garretta udzielą ci informacji na temat rekomendowanego zakresu ciśnień oleju dla konkretnego modelu turbiny. Rozmiar restryktora zawsze zależy od ciśnienia oleju generowanego przez twój silnik, nie ma jednego restryktora dopasowanego do wszystkich siników.


Turbiny z łożyskami kulkowymi mają tą przewagę nad łożyskami ślizgowymi, że większość silników generuje samoczynnie większe ciśnienie oleju niż jest wymagane. Turbiny te szybciej osiągają dane ciśnienie doładowania, ze względu na mniejszy windage oleju w łożysku(chodzi chyba o wszystkie opory stawiane przez film olejowy, zależne od jego grubości). Co więcej mniejszy przepływ oleju zmniejsza ryzyko wycieku oleju w stosunku do turbin z łożyskami ślizgowymi. Ciśnienie oleju na wlocie do turbiny z łożyskami kulkowymi powinno wynosić między 40 a 45 psi(2,85-3,2bar)gdy silnik pracuje na maksymalnych obrotach. W przypadku wielu zwykłych aut osobowych oznacza to restryktor ze średnicą otworu biegnącego przeciwnie do wpływu oleju w centralnej części turbiny minimum 0,04 cala(1mm?)(WTF w ogóle?). Tak jak wcześniej, bardzo ważne jest, by restryktora miał wymiary odpowiednie dla charakterystyki ciśnienia oleju wytwarzanego przez silnik, do którego zamontowana jest turbina. Zawsze sprawdzaj, czy zadane ciśnienie oleju dociera do turbiny!


Używanie restryktora oleju może, ale nie musi pomóc zapewnić odpowiednie ciśnienie oleju i jego przepływ na wlocie do turbiny, tak jak i zapewnić optymalne osiągi.

Kursywą dopisane moje interpretacje oraz bardziej i mniej niezrozumiałe fragmenty.
Wszelkie zauważone błędy prosiłbym zgłaszać i to jak najszybciej.


EDIT: Poprawka by ChEsTeR_N, thx!
EDIT No. 2 : Thanks Walter!


--------------------
E90 330d LCI
BTG 9:49 (IS200)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ChEsTeR_N
post Mon, 14 May 2007 - 19:41
Post #17


Frequent User
Dołączył: Sun, 01 February 2004
Skąd: z za Winkla





"cranckcase" to inaczej miejce gdzie obraca sie wał z korbami. Po polsku tez się mówi skrzynia korbowa. Jezeli nie ma zadnych przewezen i restrykorów to niezaleznie gdzie wykonasz pomiar czy 10 mm czy 200mm od turbiny cisnienie bedzie takie same.

CYTAT
jak widzimy przewidywany jest spadek ciśnienia o około 2 bary... więc restrykcji trzeba używać z rozsądkiem - że by nie zatrzeć łożyska


Tak z ciekawosci to znaczy ze jak mam 2 bary cisnienia oleju na wolnych to na turbinie z restryktorem bede miał zero???
Podejrzewam ze im wyzsze cisnienie przed resttryktorem tym bedzie wieksza roznica.


--------------------
АВТОПИЛОТ ВКЛЮЧЕН team
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Maxim555
post Mon, 14 May 2007 - 21:14
Post #18


Forum Homee
Dołączył: Thu, 06 April 2006
Skąd: świdnik





Restryktor ogranicza przepływ oleju a nie ciśnienie. Ciśnienie zależy od pompy oleju i przepływu oleju przez turbine. Jeśli założysz restryktor o takim samym przepływie jak turbina to ciśnienie nie zmieni się - tak ja to rozumiem.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
kompot
post Mon, 14 May 2007 - 21:36
Post #19


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 17 February 2005





CYTAT("ChEsTeR_N":2huc2awv)
Jezeli nie ma zadnych przewezen i restrykorów to niezaleznie gdzie wykonasz pomiar czy 10 mm czy 200mm od turbiny cisnienie bedzie takie same.

Zgadzam się. Ale zapomniałeś o m. in. o nieszczelnościach:)


--------------------
E90 330d LCI
BTG 9:49 (IS200)
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ChEsTeR_N
post Mon, 14 May 2007 - 22:52
Post #20


Frequent User
Dołączył: Sun, 01 February 2004
Skąd: z za Winkla





Apropo tumaczenia. To gdzie jest napisane bez sensu jak najbardziej ma sens. Nie montować destryktora w sprezatkach na łozyskach slizgowych chyba ze nastepuje wyciek z powodu zbyt duzego cisnienia. W innym wypadku jest to poprostu zmniejszanie cisnienia filmu olejowego co w ekstremalnych wypadkach moze doprowadzic do przytarcia i uszkodzenia.
Apropo skomplikowanej składnie. To według mnie chodzi dokładnie o to co jest napisane. A pomiar cisnienia nie jest zwiazany z odległoscia od turbo tylko jakie zeczywiste cisnienie dociera do sprezarki czli miedzy restryktorem a turbo. Czyli ze nalezy sprawdzić a nie "bo tak mi sie wydaje ze jest ok"


--------------------
АВТОПИЛОТ ВКЛЮЧЕН team
Go to the top of the page
 
+Quote Post

6 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Saturday, 20 April 2024 - 06:41