![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#5121
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
No to nie apteka ani "Hjuston" przecież , bez jaj z tym czepianiem się słówek.
Ja też gdzieś na te 1,5 tysiąca się natknąłem, o tu: "Po dodaniu do oleju silnikowego/przekładniowego należy włączyć silnik na 10-15 minut od czasu do czasu na postoju delikatnie podwyższając obroty silnika (nie przekraczając 1500 obr./min) aby ułatwić cyrkulację środka czyszczącego w układzie smarowania i zmieniać przełożenia jeśli preparat dodano do oleju skrzyni biegów." Płukanka Archoil. Być może na Amerykę trzeba jak kawa na ławę pisać, w Europie widać wystarczy "jałowe obroty" , czy "nie obciążać silnilka" czy coś w tym guście. Pewnie że się jakośtam producenci zabezpieczają. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#5122
|
|
Rookie Dołączył: Mon, 25 May 2015 ![]() |
Witam.
Jaki olej będzie dobry do infiniti G35x z 2007 roku z podtlenkiem LPG. Motor nissana 3.5l już ten zmodyfikowany VQ35HR odcinka fabryczna przy 7500 obr/min. Te motory kładli też do nissana Z350. Jak dobieram np. w millersoil to polecają XF Longlife C2 5w30. Może miał ktoś doświadczenia z tym motorem i wie co będzie dobre. Pozdrawiam. |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#5123
|
![]() |
0/40
|
|
|
![]()
Post
#5124
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 15 April 2010 Skąd: Lublin Czechów ![]() |
jak w GTR-e 0w40 only jest napisane
![]() |
|
|
![]()
Post
#5125
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 19 August 2004 Skąd: Sosnowiec ![]() |
OW40 i nie musi być low saps.
-------------------- sygnatury komercyjne są dostępne dla kont PRO
|
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#5126
|
![]() |
Kilka uwag po testach różnych ATF w skrzyni automatycznej Forda 6R80 (skrzynia robiona na licencji ZF). Olej musi spełniać aprobatę Ford Mercon LV
Testowane było w sumie 4 produkty. Za każdym razem wymieniany był filtr oleju i uszczelka metalowa pod miską. Do suchej skrzyni wchodzi 10.5 litra oleju.. a przy wymianie można wymienić 9 litrów, więc obraz jakości oleju daje dość rzetelny obraz. subiektywnie wg tego jak się zachowują (najlepszy pierwszy): 1. Millers MILLERMATIC ATF DM - skrzynia po rozgrzaniu zmienia dość szybko biegi a auto jest dość dynamiczne. Ile wytrzyma ? Testy trwają... po 10k km jest jeszcze dobrze. Opakowania 5 litrowe w dobrych cenach... około 32 PLN za litr. 2. Amsoil ATF (butelka z niebieską etykietą). Jakość pracy skrzyni równie dobra do co na Millersie ale olej jest drogi (ponad 50 PLN za niecały 1 litr). W Polsce nie do kupienia opakowanie 5 litrów czy 10 litrów. 3 Motorcaraft Mercon LV - dość drogi olej (około 55 PLN za litr). Po zalaniu skrzynia ładnie pracuje na zimno.. potem zaczyna przeciągać przy zmianie biegów. Dość szybko traci właściwości. 4. Motul ATF VI (spełnia Mercon LV) - stosunkowo tani olej (33 PLN za litr). Na chłodno delikatnie przeciąga przy zmianach. Na ciepło dość mocno przeciąga na zmianach. Po rozgrzaniu oleju auto traci na dynamice. Olej dość dobrze trzyma parametry ale upierdliwa jazda z przeciągającym na zmianach automatem. Po przelocie autostradą z prędkościami powyżej dopuszczalnej przez jakieś 200km... skrzynia przestała zmieniać biegi na zjeździe. Po ostudzeniu oleju biegi wróciły ale olej do wymiany. Może komuś się przyda ![]() |
|
|
![]()
Post
#5127
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 22 January 2004 Skąd: bełchatów ![]() |
co masz na mysli piszac przeciaga? ze zmienia biegi przy wyzszych obr na zimno? mom najprawdopodobniej ori olej w skrzyni, ale jak jest zimno to 3 bieg dociaga do 2tys obr, kazdy inny zmienia normalnie (tzn. jak tylko obr pozwalaja wrzucic wyzszy), mam 8b aisina w lexie
kupilem narazie motula 3L bo tyle moze wyleciec z miski. czy ciagniecie na wyzsze obroty moze zalezec od konstrukcji skrzyni czy tylko od oleju? -------------------- „Dokładnie wiadomo, kiedy ludzie zaczęli się ścigać: gdy tylko zbudowali drugi samochód.”
-by Richard Petty NASCAR racedriver corsa c16xe N/A 176KM/187Nm powered by corsasport.pl |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#5128
|
![]() |
To, że na zimnym oleju zmienia wysoko to norma w automacie z hydrauliką.
Przeciąga.. czyli zmienia bieg na wyższy dość długo. Chodzi o samą zamianę. Nie chodzi o obroty przy jakiej następuje zmiana a o czas samej zmiany.. jak by się "tarcze ślizgały". Z tym ciągnięciem na wyższe obroty zależy i od samej skrzyni i od oleju. Generalnie.. jakoś zraziłem się do Motula Miałem w silniku 3.2 diesel Forda 0/40 i spodziewałem się ładnej pracy.. ale silnik pracował twardo (wcześniej Amsoil 5/30). Zalałem Delvac'a LE 5/30 i jest znacznie lepiej... choć spodziewałem się odwrotnego wyniku. Kupiłem podróbkę ? ![]() Zrobiłem "stary test jakości oleju" jaki robią mechanicy w PKS'ach... a polega on na tym, że leje się trochę ciepłego (nie gorącego) oleju na palce.. i wyciera szmatą. Jeżeli szmata ładnie zbiera zabrudzenia, to znaczy, że olej dobry.. jak brud/zanieczyszczenia zostają na palcach, to olej do dupy. Motul 0/40 zostaje na palcach. Po świętach zmieniam w KIA Delvac'a, to zobaczę jak on będzie "schodził z rąk". |
|
|
![]()
Post
#5129
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
No, ociera się o magię takie "badanie" oleju
![]() Nie używałem motula, więc nie żebym bronił (poza hamulcowym) , ale jaki parametr oleju test białej szmatki wykazuje? Jaki parametr określa "twarda" praca silnika? Są dostępne niedrogie badania u nas , około 80zł, wynik po tygodniu: http://sklep.archoil.pl/?product=analiza-oleju-smarowego https://polarislabs.com/ Przynajmniej jakieś konkrety liczbowe otrzymujemy, a nie subiektywne odczucia. Plus coś więcej wiemy o silniku i jego układach. Moje ostatnie dwa przykłady: W jednym wozie (w Pucharówce 156) planowałem jeździć dalej na tym oleju co miała (LM10W60, 1000km przelotu torowego wyłącznie) i bym jeździł, ale krzem wyszedł w nadmiernej ilości - kurz/piach drobny po prostu) i w związku z jego działaniem podwyższona też zawartość żelaza. Więc jednak zmienię szybciej. Faktycznie - mam filtr bawełniany Sparco, bardzo oszczędnie psiknięty olejkiem, ciut niższy niż std papierowy - wiec i lewego poza filtrem powietrza mogło lecieć, do tego przez jakiś czas pobór powietrza do puszki filtra, był w miejscu gdzie obrywał brudem z koła. Więc miał prawo ten krzem być. W drugim aucie - szukam przyczyny powolniutkiego ale jednak ubywania płynu chłodzącego - i znalazł się - w oleju ![]() Tak że to tylko dwa przykłady, ale parametrów więcej tam można określić. A testy na palce czy "twardy" chód silnika... no mało konkretne i mocno subiektywne. W silnikach o dużych pojemnościach układu z olejem, przy stosowaniu drogiego oleju, czy sportowym użytku i częstych wymianach - może też to badanie być całkiem opłacalne gdy się okaże że jeszcze spokojnie na tym oleju pojeździmy . Lub odwrotnie - uchroni silnik bo się okaże że np. lepkość dramatycznie spadła czy jakieś duże ilości metali wykryjemy itd. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#5130
|
![]() |
ale jaki parametr oleju test białej szmatki wykazuje? jednym z zadań oleju jest kumulowanie zanieczyszczeń jeżeli olej ma sporo dodatków, to będzie te zanieczyszczenia rozpraszał (odpowiadają za to tzw. dyspergatory) i kumulował w sobie taką metodę kiedyś zobaczyłem ... i coś w niej jednak jest spróbuj sam ![]() a badanie oleju ? takie podstawowe daje informacje o tym co dzieje się w silniku (zawartość metali) a nie o jakości oleju i czy jest on dobry czy nie do takiego przyzwoitego badania trzeba co najmniej dwie próbki oleju przepracowanego w różnym przebiegu (np. na 10k i 20k km) oraz oleju bazowego.. czyli świeżego wtedy to ma sens |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#5131
|
![]() |
A testy na palce czy "twardy" chód silnika... no mało konkretne i mocno subiektywne. wbrew pozorom nie jest to aż tak bardzo subiektywne większość ogarniętych właścicieli potrafi określić jak pracuje ich silnik... a szczególnie bezpośrednio po wymianie oleju w przypadku Motula 0/40 silnik pracował twardo zaraz po wymianie.. i mniej przyjemnie dla ucha niż stary przepracowany olej 5/30 a spodziewałem się czegoś odwrotnego |
|
|
![]()
Post
#5132
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
Podstawowe, podstawowe - czyli najistotniejsze sprawy bada . I daje konkretne przesłanki czy/ czy nie/ i co się dzieje, możliwe do wyłapania wcześnie.
Moje przykłady powyżej, inne możliwe - zbytnie rozcieńczenie benzyną, inny - spadek wybitny lepkości, spadek TBN, czy wspomniane metale i kurz. Bo ja wiem czy to mało ? niechby motoentuzjaści choć tyle badali, to byłoby może mniej mitów , w termin wcelowanych wymian itd. Co do słuchu - silniki różnie chodzą w zależności od dnia, tego ile stał , temperatury na zewnątrz, temp jaką osiągnął, wilgotności i być może faz księżyca . Na słuch to grube rzeczy pewnie można wychwycić i to przy braku innych rozpraszających i zagłuszających dźwięków. Ale żeby wnioski wyciągać jakieś grube to nie bardzo. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#5133
|
![]() |
Spadku lepkości nie zmierzą, spadku TBN też nie...
bo by to stwierdzić trzeba im dać próbkę bazową i wtedy porównywać jak olej się zmienił po danym przebiegu..... a na stronie do której podałeś linka jest napisane o JEDNEJ próbce około 100ml oleju przepracowanego Natomiast można sprawdzić zawartość metali i innych zanieczyszczeń które nie powinny występować w oleju. Co do dźwięków to racja.. nie stwierdzisz awarii (no chyba, że te dźwięki będą naprawdę odległe od tych normalnych) ale stwierdzisz różnicę w pracy.. i to jest jakiś argument do oceny. |
|
|
![]()
Post
#5134
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
No jak nie można jak można
![]() Wartości wyjściowe? Jaki problem zbadać czysty olej. Lub oprzeć sie na danych producenta. Lub zobaczyć wyniki badania przez kogoś innego zlecone - bardzo dużo wyników oleju świeżego a i używanego jest na forum (voa i uoa - virgin oil analisis i used oil analisis) Bob the oil guy voa uoa forum - słowa kluczowe dla Google do tych wątków na tamtym forum. Tam są głównie badania w blackstone lab, tam tez badalem kiedys swiezego agipa eurosports 5w50 bo tanio beczkę trafiłem i nie bylem pewien czy ma parametry jak wg producenta. Ale w Polaris taniej i szybciej. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#5135
|
![]() |
No jak nie można jak można ![]() Wartości wyjściowe? Jaki problem zbadać czysty olej. Lub oprzeć sie na danych producenta. Dane producenta.. nie zawsze odzwierciedlają (a powinny) to co masz w butelce, prawda ? Dlatego badanie lepkości czy TBN ma sens TYLKO i wyłącznie kiedy wyślesz do zbadania próbkę macierzystą oleju jaki zalałeś z butelki do silnika. Próbki muszą też być większe, tak nie mniej niż 250ml.. (tak od nas żądają). Kolejna sprawa, to zrobienie takiego badania (po za olejem bazowym) po różnym przebiegu... powiedzmy 5k, 10k i 15k. Wtedy masz obraz jak zmieniają się parametry oleju w silniku. Można oszacować w jakiej kondycji jest silnik, jak dobry jest olej i jakie przebiegi można robić na oleju między wymianami. Badania oleju pobranego z silnika w postaci jednej próbki 100ml mają sens kiedy sprawdzamy stan techniczny silnika po grubej naprawie. Robi się to po przebiegu kilku tysięcy kilometrów. |
|
|
![]()
Post
#5136
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
No właśnie mówię - po pierwsze można sobie zbadać to co się ma w butelce. Po drugie jednak można zaufać producentowi, sory ale na czymś trzeba się oprzeć. Po trzecie dane zbadane można znaleźć na podanym forum Bob'a.
Więc dane wyjściowe mamy. Zresztą jak nam lepkość spadnie poniżej oczekiwanej do danego silnika/zastosowania to nie potrzebujemy wyjściowych. Próbki po różnych przebiegach pewnie że można zbadać - jak się chce opracowanie stworzyć pod tytułem "jak spada lepkość oleju XYZ w takim a takim zastosowaniu i silniku"/ W przypadku po prostu użytkownika - mi wystarczy czy po 1tys km toru jest ta lepkość jeszcze w klasie 60 czy 50 czy już może 40. Jak pierwsze i drugie - zostawiam olej , i oszczędzam kilka stówek na wymianie zbędnej. Jak nie jest - zmieniam olej i oszczędzam na remoncie silnika. Co do ilości - jak im wystarcza 100ml to najwyraźniej wystarcza. Co do sensu - co to znaczy mają sens ? ja nie miałem w żadnym z silników "grubej naprawy" i mam krzem i lewe powietrze, więc mam wnioski jak lepiej zadbać o silnik - uważam że to jest sens. Wiem że nie obrywają panewki a ktośtam słuchał tego silnika i twierdził z miną znafffcy że "paaanewki" itd. Więc ma to sens. W drugiej próbce również miało sens - bo z grubsza wiadomo gdzie szukać i że spradzić panewki trzeba a nie robiłbym tego gdyby nie ten ołów . Wiec ma sens jak najbardziej. Innych możliwych przypadków jest na pewno więcej gdzie ma to badanie sens. Większy niż słuchanie silnika i ciapanie palcami w oleju. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#5137
|
![]() |
|
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#5138
|
![]() |
Innych możliwych przypadków jest na pewno więcej gdzie ma to badanie sens. Większy niż słuchanie silnika i ciapanie palcami w oleju. Chyba nie zrozumieliśmy się. Badanie pojedynczej próbki 100ml oleju ma sens tylko w przypadku kontroli stanu technicznego samego silnika... a nie oleju. By sprawdzić jakość oleju i jego zachowanie w silniku na przestrzeni całego okresu użytkowania tego oleju (przy założeniu, że silnik jest w pełni sprawny technicznie) jedna próbka 100 ml to za mało + potrzeba sprawdzić skład wyjściowy dokładnie tego co wlałeś... a nie ogólnych danych z przeszłości czy innych rynków. |
|
|
![]()
Post
#5139
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 24 March 2015 ![]() |
No tak, do takich badan to jasne - jak się zachowuje na przestrzeni czasu. Ale to naukowych czy hobbystycznonaukowych celów.
Ale w zastosowaniach amatorskich nie ma potrzeby takich badan, a jest potrzeba takich jak moje gdzie wystarcza to nad za 80zl i wiemy cos konkretnego. -------------------- Alfa Romeo 156 Cup 2.0 TS
Westfield SEiW Aerorace 2.0 --> aswestfield.wordpress.com |
|
|
![]()
Post
#5140
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 19 August 2004 Skąd: Sosnowiec ![]() |
Samo badanie pojedynczej próbki nie powie z pewnością wszystkiego a nawet powie stosunkowo niewiele o samej jakości oleju natomiast jeśli przy zachowaniu odpowiedniej procedury zrobimy na jednym i tym samym silniku testy na kilku różnych olejach to będziemy więcej wiedzieć nie tyle o samym oleju (chociaż to na pewno też) tylko o tym jak zachowuje się w danym konkretnym silniku. Co do różnic w olejach na poszczególne rynki to w przypadku wielu marek olejów takiego problemu nie ma bo olej produkowany jest taki sam na większość rynków/wszystkie rynki (choć oczywiście mogą być pewne odstępstwa o których prodcuenci nie informują).
-------------------- sygnatury komercyjne są dostępne dla kont PRO
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Monday, 04 August 2025 - 16:06 |