![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#4721
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 21 July 2015 ![]() |
Tylko że ja olej chciałbym wymienić już
![]() Naprawdę żaden olej dostępny na sklepowych półkach czy w hurtowniach nie jest wart polecenia? Czy to wszystko to tak naprawdę jeden chłam? |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#4722
|
![]() |
W przypadku diesla....
Oleje mogą mieć bardzo dobrą bazę olejową.. i bardzo doby skład ale z uwagi na normy EURO mają niskie klasy jakościowe (piszę o normach API). Mogą być oleje o bardzo dobrych parametrach jakościowych, dużej ilości dodatków i posiadających niezłą bazę ale... są mało ekologiczne (formalnie). Są to oleje do ciężarówek i raczej nie ma ich w małych opakowaniach. Który wybierasz ? Trzecia opcja to chłam... tani olej, mało dodatków i słaba baza... |
|
|
![]()
Post
#4723
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 21 July 2015 ![]() |
Dobra więc ostatnie 3 pytania. Czy oleje do ciężarówek, które formalnie są mało ekologiczne, nic nie zrobią z dpfem w aucie?
Oraz czy takiemu olejowi nic nie będzie jak polezy dłużej niż rok czy dwa w oryginalnej bańce? Pytanie ostatnie: czy oleje firm polecanych tutaj takich jak np. Penrite również są nic nie warte do aut z dieslem pod maską? |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#4724
|
![]() |
1. testuję u siebie w silniku EURO6 Delvac 5/30 i nie zauważyłem przez kilkanaście tysięcy kilometrów niczego niepokojącego
2. teoretycznie nie powinno się tak robić ale w praktyce jak będzie zamknięte opakowanie to nic się nie stanie 3. penrite chyba nie ma w ofercie produktów do ciężarówek 5/30.. ale to trzeba sprawdzić |
|
|
![]()
Post
#4725
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 21 July 2015 ![]() |
Z Penrite nie myślałem o ciężarówkach tylko normalnych autach
![]() |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#4726
|
![]() |
to nie mają
|
|
|
![]()
Post
#4727
|
|
User Dołączył: Sun, 20 November 2005 ![]() |
Co zalać do starego rupiecia 1.9 TDI PD z programem? Olej wymieniam co 10 tyś km. Teraz miałem zalanego Specola Gold 5w40 z dodatkiem Archoil. W sumie to bez zastrzeżeń. Dolałem litr przez 10kkm. Nie zależy mi na normach, czy aprobatach. Warto przejść na jakiś 0w40 na czas zimy? Pewnie w okolicach czerwca przypadnie kolejna zmiana. Pozdrawiam
|
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#4728
|
![]() |
jak zalejesz coś dobrego to nawet nie poczujesz za bardzo różnicy
skoro działa teraz to nie kombinuj |
|
|
![]()
Post
#4729
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 21 October 2008 ![]() |
Witam kolegów. Jaki olej mógłbym zalać teraz do Jaguara Xf-s 3.0d 275km. Przebieg 103tys. Do tego silnika producent przewiduje normę STJR.03.5005 czyli 5w30 z ACEA C1. Przykładowo: http://www.millersoils.pl/produkty/premium...nglife-c1-5w30/ https://www.motul.com/de/en/products/oils-l...clean-5w30--2?f http://www.shell.pl/kierowcy/oleje-silniko...af-l-5w-30.html Które to mają ~0,4% popiołów, w porównaniu do Delvaca z ~1%. Jeśli poprzedni Valvoline miał równie mało, to może dzięki temu: DPF chyba jest ale od 3 lat żadnego komunikatu o wypalaniu. ten Mobil raczej nie powinien zaszkodzić, ale pieron wie jak na niego zareaguje ta wybuchowa mieszanka w postaci francuskiego silnika z angielskim osprzętem, indyjskim kapitałem i polskim charakterem małżonki ![]() |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#4730
|
![]() |
ojej...
i co się stanie jak popiołów nie będzie 0.4 a 1.0 ? a silnik Francuzki... wtryskiwacze BOSCH, pompa CR BOSCH ![]() A te oleje jakie proponujesz, to niska klasa jakościowa API. Dobra droga do zajechania silnika diesla. |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#4731
|
![]() |
Chyba pora rozprawić ze straszeniem.... sapsy-srapsy.
Co to są te SAPS'y ? Wymuszana konieczność stosowania właśnie takich środków smarnych w nowych modelach aut wynika z unijnej normy EURO, która ogranicza dopuszczalną emisję substancji szkodliwych w spalinach. W tym wypadku chodzi o popioły siarczanowe. Czytają, że olej jest "nisko popiołowy" (Low-SAPS) niektórzy mogą odnieść wrażenie, że w oleju znajduje się jakiś popiół. Uspokajam, nie znajduje się. Trudno się dziwić takim obawom, skoro klienci karmieni są przez media i przez handlarzy (bardzo obficie) reklamami cudownych własności rozmaitych olejów silnikowych a które mają w swojej ofercie.... przy czym niestety brakuje już szerokiej i zrozumiałej dla każdego informacji o ich podstawowych parametrach. Skąd się zatem bierze ten popiół ? Sprawa jest banalnie prosta. W skład każdego oleju wchodzi jakiś określony pakiet dodatków uszlachetniających, które nadają temu olejowi wysoką jakość/klasę jakościową... a ta jakość przekłada się na właściwości oleju chroniące przed utlenianiem oraz chroniące przed działaniem wysokich temperatur. Silnik i jego elementy zabezpieczają również przed nadmiernym zużyciem i korozją. Te dodatki zapewniają również odpowiednie parametry eksploatacyjne silnika nawet przy znacznie wydłużonych przebiegach miedzy kolejnymi wymianami, osuwają zanieczyszczenia z silnika itd itp ........ czyli mówiąc ogólnie im jest ich więcej tym lepiej dla silnika. W bardzo wysokiej temperaturze panującej w cylindrach ulega spaleniu niewielka ilość oleju silnikowego. Dotyczy to każdego silnika... z tym, że w jednych jest tego więcej a w innych mniej. Nie oznacza to, że cały olej jaki silnik "bierze" pochodzi właśnie ze spalania go w cylindrach. Niektóre dodatki uszlachetniające (niestety, te bardzo ważne) sprawiają problemy natury ekologicznej kiedy są spalane... a w wyniku ich spalania tworzą popiół składający się z nieorganicznych i trudnych do usunięcia osadów. To właśnie one, a nie jakiekolwiek inne składniki oleju, powodują powstawianie SAPS'ów, które potrafią trwałe zablokować filtr DPF. Czyli mniej dodatków.. to mniejsze ryzyko zatkania filtra DPF. -------------------------------------------- Czy na pewno to takie proste ? Weźmy dwa silniki 3.0d (jak ma ten Jaguar) i zróbmy z nich idealnie matematycznie takie same modele: - Pierwszy silnik (nazwiemy go A) zalewany jest olejem Low-SAPS, którego resztki popiołowe są na poziomie 0.4% - Drugi silnik (nazwiemy go B ) zalewany jest olejem FULL-SAPS, którego resztki popiołowe są na poziomie 1.0% W każdym silniku jest idealny filtr DPF który potrafi zatrzymać 100% produkowanych popiołów. Silnik A spala 0.3 litra oleju na 20.000 km Silnik B spala 0.1 litra oleju na 20.000 km Pytanie... który zatem silnik (A czy B ) szybciej zatka filtr DPF popiołami siarczanowymi ? Oczywiście... silnik A ![]() Jeżeli pojedziemy do ASO i wspomniemy o tym, że silnik bierze nam takie ilości oleju jak w przypadku silnika A i B, to ASO..... pogratuluje nam dobrego wyniku ![]() -------------------------------------------- To teraz wariant drugi : Silnik A spala 0.1 litra oleju na 20.000 km Silnik B spala 0.1 litra oleju na 20.000 km Pytanie... który zatem silnik (A czy B ) szybciej zatka filtr DPF popiołami siarczanowymi ? Oczywiście... silnik B ![]() Jakie będą tego konsekwencje ? Właściciel silnika B będzie musiał dać nowy DPF (drogie niestety) albo usunąć stary i zmodyfikować oprogramowanie. Będzie go to usunięcie kosztowało... jakieś 2-3 tysiące PLN. Jest też wariant trzeci.... Który silnik szybciej padnie w wyniku słabego oleju ? Oczywiście silnik A, bo był smarowany olejem z mniejszą ilością dodatków a przez to silnik zużywa się szybciej i w jego wnętrzu odkłada się więcej zanieczyszczeń itd itp. Jakie różnice w przebiegach mogą być ? Na oleju ekologicznym silnik może złapać awarię/nadmiernie się zużyć już przy przebiegu 200k km. Drugi silnik powinien spokojnie pociągnąć powyżej 500k km Pytanie... ile kosztuje kolejny silnik 3.0d wraz z wymianą do takiego Jaguara ? Czy więcej niż 2-3 tysiące PLN ? ![]() Klasę jakości oleju określają normy API... i to one powinny być najważniejsze dla potencjalnego kupującego. Składają się one z dwu liter. Dla silników PB pierwsza litera to S a druga litera im dalej w alfabecie tym olej jest lepszy i ma więcej dodatków. Obecnie takim standardem jest SM/SN. Dla silników diesla pierwsza litera to C a druga podobnie jak w silniku PB.. im dalej w alfabecie tym lepiej. Obecnie standardem dobrej jakości jest CJ-4/CI-4, choć Amsoil zapowiedział olej CK-4. Co mamy w europejskich ekologicznych zalewajkach do osobówek ? Tylko klasę CF ..... no ![]() |
|
|
![]()
Post
#4732
|
|
Super User Dołączył: Mon, 18 May 2009 Skąd: Gm. Głogówek ![]() |
Jak już się rozpisujesz, czym głównie się różni olej dedykowany do benzyny a czym do klekota?
Więcej dodatków dyspersyjnych(sadza) i przeciwzużyciowych(wyzsze obciążenia mechaniczne) w dieslach a więcej dodatków przeciwutleniających(wysoka temperatura) w benzynie? Zalewania oleju dedykowanego tylko do silnika na ON do benzyniaka, co sie stanie? W olejach z klasyfikacją dla benzyny i diesel pewnie nic, ale w oleju tylko do diesla, jak ten delvac 5/30? |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#4733
|
![]() |
... a miałem wenę przy kawie i popełniłem grafomaństwo
![]() A czym się różnią ? Głównie składem dodatków. Cześć dodatków uszlachetniających jest taka sama dla obu silników a część jest dedykowana tylko dla diesla lub tylko dla PB. CYTAT Zalewania oleju dedykowanego tylko do silnika na ON do benzyniaka, co sie stanie? jeżeli ma klasę jakościową SN/SM to zupełnie nic delvac 5/30 ma klasę SN więc i jego można dać do PB |
|
|
![]()
Post
#4734
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 21 October 2008 ![]() |
Właściciel silnika B będzie musiał dać nowy DPF (drogie niestety) albo usunąć stary i zmodyfikować oprogramowanie. Będzie go to usunięcie kosztowało... jakieś 2-3 tysiące PLN. Jest też wariant trzeci.... Który silnik szybciej padnie w wyniku słabego oleju ? Oczywiście silnik A, bo był smarowany olejem z mniejszą ilością dodatków a przez to silnik zużywa się szybciej i w jego wnętrzu odkłada się więcej zanieczyszczeń itd itp. Jakie różnice w przebiegach mogą być ? Na oleju ekologicznym silnik może złapać awarię/nadmiernie się zużyć już przy przebiegu 200k km. Drugi silnik powinien spokojnie pociągnąć powyżej 500k km Pytanie... ile kosztuje kolejny silnik 3.0d wraz z wymianą do takiego Jaguara ? Czy więcej niż 2-3 tysiące PLN ? ![]() A skąd wiesz że nie będzie to 100kkm i 600kkm? Właśnie tutaj się nie zgadzam, bo to jest wróżenie z kart ![]() Masz rację, że silnik się bardziej zużywa na eko oleju, przez to jego życie będzie krótsze, ale... kiedy to nastąpi? Przy trzecim po Pawelo123 właścicielu tego Jaga?? Oczywiście przy założeniu że silnik będzie traktowany należycie, wszystkie zmiany na czas, nie butowany itp itd. Te czynniki mają większe znaczenie, niż to jaka oliwa siedzi w misce. W przypadku DPF'a - o ile w ogóle tam siedzi, bo może nie ma sensu się spierać ![]() |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#4735
|
![]() |
A pytanie brzmi ?
bo nie bardzo wiem co mam odpisać ![]() |
|
|
![]()
Post
#4736
|
|
User Dołączył: Wed, 28 August 2013 ![]() |
Ja sobie wywróżę 400 tkm na eko i 500 tkm na tym z lepszymi normami jakościowymi i cała teoria religii API idzie w łeb, bo mało kto tyle jeździ jednym samochodem.
|
|
|
![]()
Post
#4737
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 19 August 2004 Skąd: Sosnowiec ![]() |
Ja ostatnio spotykam się z tym, że nowe auta z salonu mają kłopot z dpf-em zanim przejadą 100 tys. Oczywiście olej jest niskopopiołowy. Mało tego jedno z aut, które znam 80% przebiegu robi w trasie. Japońska niezawodność
![]() -------------------- sygnatury komercyjne są dostępne dla kont PRO
|
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#4738
|
![]() |
zbichu, to nie są wróżby.
Nie wiem jak w innych markach ale w Fordach (tu mam wiedzę z pierwszej ręki) odnotowywano padnięcia silników już przy przebiegach ciut powyżej 200k km. Były to diesle z autach firmowych (zapewne jacyś PH), serwisowane zgodnie z zaleceniami i na olejach dostępnych w ASO. Auta kupowane jako nowe w salonach. Silniki oczywiście po gwarancji... ale po rozebraniu widać było nadmierne zużycie i silne zabrudzenie osadami. Dane z raportów i dokumentacji jakie ASO wysyłają do FORD'a. |
|
|
gość_hexx_* |
![]()
Post
#4739
|
![]() |
Hexx ma dużo racji ale sprawa jest zbyt złożona aby można było tworzyć jakieś pewne teorie. Każdy silnik jest też inny i każdy jeździ i dba inaczej. Sprawa JEST prosta. Nie ma co komplikować i wmawiać tego skomplikowania klientom. Silniki są w zasadzie takie same, bo gdzie byś nie spojrzał pod maskę to co zobaczysz ? W zasadzie tych samych producentów i te same rozwiązania. ... a jak już widzę kogoś szastającego norami ACEA i aprobatami... to mam chęć odciąć mu internet i przepytać z tego co piszę i wmawia ![]() Stawiam konia z rzędem temu, kto zna wartości dla poszczególnych składowych (sam tez tego nie znam, bo jest to wiedza zbędna i do niczego praktycznego nie potrzeba.... ). |
|
|
![]()
Post
#4740
|
|
Rookie Dołączył: Tue, 21 October 2008 ![]() |
Nie wiem jak w innych markach ale w Fordach (tu mam wiedzę z pierwszej ręki) odnotowywano padnięcia silników już przy przebiegach ciut powyżej 200k km. Były to diesle z autach firmowych (zapewne jacyś PH), serwisowane zgodnie z zaleceniami i na olejach dostępnych w ASO. Auta kupowane jako nowe w salonach. Czyli co ile wymiana? 30 tys? A słyszałeś kiedyś taki żart, jakim autem da się wjechać na krawężnik 30cm? ![]() Przecież w takich furach gaz pracuje 0-1... i jak się to ma do prywatnego użytkownika? No ale jakby zalać tam olej do ciężarówki, to byłyby jak nówki, co nie? ![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Saturday, 02 August 2025 - 05:49 |