Shoutbox 0 nowych PW 

KW Suspensions


3 Stron V   1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> PiggyBack: Przyspieszanie i opoznianie zaplonu
zetemte
post Mon, 31 Oct 2005 - 09:36
Post #1


Forum Killer
Dołączył: Thu, 28 November 2002
Skąd: Bukareszt - Rumunia





Witam,

Zakladam sobie teraz Unichipa i jedna z rzeczy, ktora mi zmieni jest to zaplon. Mam odnosnie tego kilka rzeczy nie do konca dla mnie zrozumialych ...

Do normalnej jazdy po miescie bedzie przyspieszony, co ma mi dac troszke wiecej mocy ... Logicznie rozumujac, bedzie wiecej detonacji w jakis odstepie czasu, niz poprzednio? ... Co oznacza dokladnie przyspieszenie zaplonu i co powoduje?

Poczytalem troche archiwum i z tego co zrozumialem, to jak bedzie za bardzo przyspieszony, to moze wystapic spalanie stukowe ... Jak to rozpoznac? Moga wystapic jeszcze jakies inne negatywne skutki?

Poniewaz mam instalacje Nitro, bedzie i strzal progresywny, wtedy zaplon ma byc troche opozniony ... Dlaczego?

Aha, dodam do tego, ze mam swiece o 2 stopnie zminijsze, niz seria.

Dzieki z gory i pozdrawiam,


--------------------
www.insomniaracing.org

Electric Orange Focus ST
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Mon, 31 Oct 2005 - 09:36
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
FilipN
post Mon, 31 Oct 2005 - 09:46
Post #2


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 23 September 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT("zetemte":19hp36bo)
Logicznie rozumujac, bedzie wiecej detonacji w jakis odstepie czasu, niz poprzednio? ... Co oznacza dokladnie przyspieszenie zaplonu i co powoduje?


nie będzie więcej detonacji...przyspieszając lub opóźniając zapłon zmieniamy moment pojawienia się w cylindrze iskry więc nastąpi wcześniejszy (lub późniejszy) zapłon mieszanki


CYTAT("zetemte":19hp36bo)
Poniewaz mam instalacje Nitro, bedzie i strzal progresywny, wtedy zaplon ma byc troche opozniony ... Dlaczego?


ma być opóźniony by nie doprowadzić do spalania stukowego... zbyt przyspieszony zapłon+nitro=spalanie stukowe...


--------------------
we ride together, we die together...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
zetemte
post Mon, 31 Oct 2005 - 09:58
Post #3


Forum Killer
Dołączył: Thu, 28 November 2002
Skąd: Bukareszt - Rumunia





CYTAT("FilipN":344z1u3n)
CYTAT("zetemte":344z1u3n)
Logicznie rozumujac, bedzie wiecej detonacji w jakis odstepie czasu, niz poprzednio? ... Co oznacza dokladnie przyspieszenie zaplonu i co powoduje?


nie będzie więcej detonacji...przyspieszając lub opóźniając zapłon zmieniamy moment pojawienia się w cylindrze iskry więc nastąpi wcześniejszy (lub późniejszy) zapłon mieszanki



Ok, ale jakie sa skutki wczesnijszego pojawienia sie iskry w cylindrze? Dlaczego rosnie moc/moment?


--------------------
www.insomniaracing.org

Electric Orange Focus ST
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marlon
post Mon, 31 Oct 2005 - 10:02
Post #4


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 November 2002
Skąd: Wołomin





bo mieszanka ma więcej czasu na spalenie sie i spala się dokładniej... z tym, że czasem za dokładnie i brakuje paliwa do spalenia z czego bierze sie stukanie.


--------------------
dragracingowy spiker do wynajęcia ;)

_http://www.youtube.com/watch?v=2opWEnxSs1g
Go to the top of the page
 
+Quote Post
ali
post Mon, 31 Oct 2005 - 10:05
Post #5


Super User
Dołączył: Mon, 23 June 2003
Skąd: Poznan





Moze to troche wyjasni:

http://auto.howstuffworks.com/ignition-system.htm

i to

http://auto.howstuffworks.com/engine.htm


--------------------
pozdrawiam
Jakub Jędrzejczak gg# 35335
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Mon, 31 Oct 2005 - 10:21
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT("Marlon":2tu028qq)
bo mieszanka ma więcej czasu na spalenie sie i spala się dokładniej... z tym, że czasem za dokładnie i brakuje paliwa do spalenia z czego bierze sie stukanie. :roll:



No nie dokładnie tak - różnica mocy to w zasadzie wynika z tego że fala ciśnienia w cylindrze trafia w tłok nieznacznie z GMP, a nie później lub wcześniej. Teorretycznie możliwy jest zbyt wczesny zapłon, ale w praktyce spalanie stukowe chyba tego nie umożliwia.


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marlon
post Mon, 31 Oct 2005 - 10:39
Post #7


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 November 2002
Skąd: Wołomin





CYTAT("Azrael":2w9c42hw)
No nie dokładnie tak - różnica mocy to w zasadzie wynika z tego że fala ciśnienia w cylindrze trafia w tłok nieznacznie z GMP, a nie później lub wcześniej. Teorretycznie możliwy jest zbyt wczesny zapłon, ale w praktyce spalanie stukowe chyba tego nie umożliwia.


Zapłon powinien być przed GMP, co wynika z pewnej bezwładności płomienia. Im większa prędkość obrotowa silnika, tym większa wcześniej powinien być zapłon ze względu na tę właśnie bezwładność. Czyli jak chcemy kręcić wyżej to szybszy zapłon jest konieczny.


--------------------
dragracingowy spiker do wynajęcia ;)

_http://www.youtube.com/watch?v=2opWEnxSs1g
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Mon, 31 Oct 2005 - 10:43
Post #8


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT("Marlon":1c9djcpg)
CYTAT("Azrael":1c9djcpg)

No nie dokładnie tak - różnica mocy to w zasadzie wynika z tego że fala ciśnienia w cylindrze trafia w tłok nieznacznie z GMP, a nie później lub wcześniej. Teorretycznie możliwy jest zbyt wczesny zapłon, ale w praktyce spalanie stukowe chyba tego nie umożliwia.


Zapłon powinien być przed GMP, co wynika z pewnej bezwładności płomienia. Im większa prędkość obrotowa silnika, tym większa wcześniej powinien być zapłon ze względu na tę właśnie bezwładność. Czyli jak chcemy kręcić wyżej to szybszy zapłon jest konieczny.



Oczywiście - czy ja coś innego napisałem? Fala (akustyczna,uderzenowa? szczerze mówiąć nie wie jak to się zwie fachowo) ma uderzać w tłok tuż za GMP


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jtjerry
post Mon, 31 Oct 2005 - 12:33
Post #9


Forum Killer
Dołączył: Tue, 22 June 2004
Skąd: W-wa





nie wiem jakie masz autko ale w wiekszosci jest knock sensor i on jesli wykryje stuki cofa zapłon i zabawa na z podkrecaniem na nic.

jak wszystko trzeba wyprzedzanie stosować z umiarem


--------------------
...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_natenczas_*
post Mon, 31 Oct 2005 - 16:07
Post #10









CYTAT("zetemte":3uwsoo60)
Ok, ale jakie sa skutki wczesnijszego pojawienia sie iskry w cylindrze? Dlaczego rosnie moc/moment?


Za wczesny zapłon jest wtedy, gdy maksymalne ciśnienie gazów wynikających ze spalenia mieszanki, wystapi przed GMP. Skutki za wczesnego zapłonu są następujące:

Jeżeli silnik ma maksymalnie wysoki stopień sprężania w stosunku do zastosowanego paliwa, to zbyt wczesny zapłon spowoduje spalanie detonacyjne, gwałtowny spadek mocy i gwałtowny wzrost temperatury.

Jeżeli silnik ma niski stopień sprężania, to zbyt wczesny zapłon spowoduje jedynie tzw. ujemną pracę, circa proporcjonalną do stopnia nadmiernego wyprzedzenia zapłonu, czyli spadek mocy.

Powodem wyprzedzania zapłonu jest to, że mieszanka spala się z mniej więcej stałą prędkością, a silnik obraca się z różną prędkością. Dlatego im wyższe obroty, tym wcześniej należy zapalić ładunek, aby maksymalne ciśnienie wynikające ze spalenia, powstało tuż po GMP.

W silnikach wyczynowych, generalna zasada wyprzedzania zapłonu jest taka, że kąt ten zwiększa się jedynie do obrotów momentu maksymalnego. Powyżej tych obrotów kąt wyprzedzenia zapłonu powinien być stały.
Wynika to z faktu, że do obrotów momentu maksymalnego wraz ze wzrostem obrotów, rośnie napełnienie. W ziązku z tym jest coraz więcej mieszanki do spalenia w coraz krótszym czasie. Po osiągnięciu obrotów momentu maksymalnego, co prawda nadal rosną obroty, ale zmniejsza się wielkość ładunku.

W nowej generacji dupowozach, ze względu na czystość spalin i ekonomię, powyższa zasada przeważnie nie obowiązuje.
.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
klonek78
post Mon, 31 Oct 2005 - 17:03
Post #11


Forum Homee
Dołączył: Mon, 01 August 2005
Skąd: Elbląg





Wydaje mi się że w autach wyposażonych w knock sensor nie powinno być problemu z kątem zapłonu nawet przy jeździe z nitro. Można go przyspieszyć ale i tak zapłon wróci na "właściwe miejsce". Zostanie również skorygowany przy jeździe z nitro. Nie wiem jak w innych (podejrzewam że tak samo) ale w ECM made by GM komputerek cały czas się "sam uczy" kąta wyprzedzenia zapłonu. Jeżeli wystąpi spalanie stukowe to cofa zapłon o 3st. i następnie powoli przesuwa go do przodu o ok.0,75st aż załapie pierwszy "zły" zapłon lub osiągnie parametr wynikający z mapy. Cały cykl trwa max. 2sekundy więc dość szybko. Można więc przyspieszyć zapłon przy jeździe na VPower99 i teoretycznie powinno byc na codzień lepiej a przy strzale z nito zapłon po wykryciu spalania stukowego i tak się cofnie....
Go to the top of the page
 
+Quote Post
powel
post Mon, 31 Oct 2005 - 21:01
Post #12


User
Dołączył: Tue, 28 June 2005





Dal większej mocy zapłon ogólnie należy przyspieszyć ( w granicach rozsadku - zależy od modów i paliwa).

Zapłon wywołan iskrą (jak każdy inny) przemieszcza się ja fala z stałą prędkością. Prędkość ta zależy od ciśninia, temperatury i składu mieszaniki w komorze spalania. Da się to podobno obliczyć (ale ja uważam że łatwiej dobrać na hamowni). Fala wywołana przez zapłon powinna dotrzec do tłoku wtedy gdy jest on w GMP. Zapłon należy więc ustawic przed GMP. Kąt wyprzdzenia zależy od prędkości rozchodzenia się fali i obrotów silnika.

Jeśli masz czujnik spalania stukowego to ECU dobiera "samo" kąt wyprzedzenia zapłonu. Działa to na zasadzie takiej jak opisał kolnek78. Kąt nigdy nie powiien być większy niż ten zapisany w mapie (przynajniej nie spotkałem się jeszcze z większym).

Jeszcze jedna ważna sprawa benzyna o większej liczbie oktanowej jest stabilniejsza (chyba można to tak nazwać) ma większą odporność na spalanie stukowe)

I jeszcze jedno AFR poszczególnych cylindrów powienien być taki sam, jak nie to spalanie stukowe wystąpi w tym który będzie miał najwyższy AFR, alt to związane jest z stopniem spręzania a nie z wyprzdzeniem zapłonu.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Dan41
post Tue, 01 Nov 2005 - 13:02
Post #13


Super User
Dołączył: Sat, 12 February 2005
Skąd: [ S R C ]





CYTAT("powel":2h1ytp3m)
Dal większej mocy zapłon ogólnie należy przyspieszyć ( w granicach rozsadku - zależy od modów i paliwa).

Zapłon wywołan iskrą (jak każdy inny) przemieszcza się ja fala z stałą prędkością. Prędkość ta zależy od ciśninia, temperatury i składu mieszaniki w komorze spalania. Da się to podobno obliczyć (ale ja uważam że łatwiej dobrać na hamowni). Fala wywołana przez zapłon powinna dotrzec do tłoku wtedy gdy jest on w GMP. Zapłon należy więc ustawic przed GMP. Kąt wyprzdzenia zależy od prędkości rozchodzenia się fali i obrotów silnika.
.


Cisnienie w cylindrze po zaplonie mieszanki iskra wzrasta lawinowo..
Pic tego cinienia nie ma jednak wystapic przy GMP jednak ok 10-15 stopni po GMP...

Zastosowanie paliwa o wyzszej wartosci oktanow wydluza czas spalania mieszaniny..
Caly okres spalania trwa dluzej wiec mozna(wrecz trzeba) ustawic wiekszy kat wyprzedzenia zaplonu.. tak aby pic cisnienia w cylindrze wystapil w zadanym miejscu po GMP..

Reasumujac. zastosowanie paliwa o wiekszej liczbie oktanow i bez przyspieszenia zaplonu powoduje "straty".


--------------------
ET 12.793s
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jtjerry
post Tue, 01 Nov 2005 - 18:30
Post #14


Forum Killer
Dołączył: Tue, 22 June 2004
Skąd: W-wa





zapłon nie wraca na własciwe miejsce w przypadku aut z knock sensorem zaraz po ustaniu knocka. gdyby tak było byłoby super. Ale tak nie jest.
jak ecu wykryje dużą check knock sum to cofa zapłon w kosmos i flaguje to sobie ładnie aby nie zapomniał gdy knock ustanie to nie oznacza to absolutnie tego ze ecu poróci znowu z wyprzedzeniem tak gdzie był przezd knockiem. Niestety potrwa to trochę.

przyczyna tego jest b prosta: producent robiąc auto robi je do danego paliwa i do danej mocy. jak moc zaczniemy podkrecać to ecu tego nie wie. ecu sądzi ze po prostu mamy szajsowe paliwo bo wystepują knocki. i dlatego cofnięcie kąta po knockach trawa aż tak długo. np w DSM trwa to nawet kilkaset kilometrów. (tyle trwa na ogół opróznienie baku złego paliwa)
np sprzedają modyfikowene ecu do DSM ów gdzie ten problem i 3 inne zostają usunięte (można to zresztą zrobić samemu mając szczęście posiadania DSMa z ecu z epromem, jakiś edytor i wypalare do epromów).


--------------------
...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
FilipN
post Tue, 01 Nov 2005 - 19:12
Post #15


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 23 September 2003
Skąd: Warszawa





Toyota twierdzi, że ich system działa tak:
knock sensor podaje sygnał -> ECU go filtruje by odróżnić "szum silnika" od stuku -> gdy ECU wykryje stuk cofa zapłon po trochę do momentu gdy stuk ustanie (a nie od razu w kosmos) -> jeżeli stuk przestał być wykrywany ECU przyspiesza zapłon aż do momentu osiągnięcia wartości zadanej w mapie -> gdy w tym czasie znów pojawi się stuk ECU z powrotem cofa zapłon.
Zapłon jest cofany do pewnej okrślonej wartości, jeżeli to nie eliminuje stuku komputer przechodzi w tryb awaryjny.

źródło:
Totota engine controls - input sensors.


--------------------
we ride together, we die together...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
jtjerry
post Tue, 01 Nov 2005 - 19:30
Post #16


Forum Killer
Dołączył: Tue, 22 June 2004
Skąd: W-wa





wychodzi ze kazde auto ma inaczej. mitsu na 100% jest b restrykcyjnyjesli chodzi o knocki.
a to że toyota jest liberalna to mnie b cieszy:)


--------------------
...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Omenator
post Thu, 01 Dec 2005 - 16:25
Post #17


Rookie
Dołączył: Mon, 31 October 2005
Skąd: Lębork Pomorze





A jak w silniku są dwa czujniki spalania stukowego czyli jest ten system regulacji kąta zapłonu, to czy jak doleję lepszego paliwa to czy ECU zmieni kąt wyprzedzenia zapłonu?
W przypadku LPG o liczbie oktanowej 108 kąt się zmieni czy przybierze wartosć z map?
Tak jest chyba w silnikach FSI które pracują chyba na granicy stuku i im lepsze paliwo zalejemy tym lepsze osiągi.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
k11
post Thu, 01 Dec 2005 - 16:59
Post #18


Administrator
Dołączył: Mon, 07 February 2005
Skąd: Nicaragua! Agua for my bunghole!





Sądzę, że graniczne wartości i tak są zapisane w mapach i ECU nie pozwoli na ich przekroczenie. To takie zabezpieczenie na wypadek, gdyby któryś z elementów zawiódł.

r.


--------------------
e-trzy-sześć-przez-pięć
en-a-sześć
Go to the top of the page
 
+Quote Post
gość_natenczas_*
post Thu, 01 Dec 2005 - 17:37
Post #19









CYTAT("Omenator":2lmbb1gy)
A jak w silniku są dwa czujniki spalania stukowego czyli jest ten system regulacji kąta zapłonu, to czy jak doleję lepszego paliwa to czy ECU zmieni kąt wyprzedzenia zapłonu?
W przypadku LPG o liczbie oktanowej 108 kąt się zmieni czy przybierze wartosć z map?
Tak jest chyba w silnikach FSI które pracują chyba na granicy stuku i im lepsze paliwo zalejemy tym lepsze osiągi.


Jeżeli zastosujesz paliwo o wyższej liczbie oktanowej niż zaleca producent, to kąt wyprzedzenia zapłonu się nie zmieni ( bardziej się nie przyspieszy ).

A im lepsze paliwo ( o wyższej liczbie oktanowej ) od zalecanego przez producenta, tym gorsze osiągi, a nie lepsze. Dzieje się tak dlatego, że im wyższa liczba oktanowa, to wyższa odporność na detonację, ale wolniejsze spalanie mieszanki. Na benzynę o wyższej LO silnik zareaguje tak jak na opóźnienie zapłonu na paliwie zalecanym.

Paradoksalnie nieco lepsze osiągi możesz uzyskać na nieco gorszym paliwie od zalecanego ( niższej LO ). Oczywiście o ile jeszcze nie wystąpi spalanie detonacyjne.

P.S.
LO paliwa decyduje o odporności na spalanie detonacyjne i wpływ na moc ma pośredni, czyli jedynie taki, że umożliwia zastosowanie wyższego stopnia sprężania. A wyższy stopień sprężania zwiększa moc.
Aby paliwo mogło bezpośrednio zwiekszyć moc, musi mieć wyższą wartość energetyczną. Oczywiście w przyrodzie występują takie paliwa lub można je sobie zrobić, jednak z reguły są one zabronione przez regulaminy w sporcie.
.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
TwinTurbo
post Thu, 01 Dec 2005 - 18:47
Post #20


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 31 October 2002
Skąd: z doliny zakutych łbów





Różne ECU różnie działają w momencie pojawienia się spalania stukowego. W Toyocie jest tak jak zostało napisane, u innych producentów jest różnie

Generalnie zabawa w modyfikację zapłonu ma sens tylko na hamowni z czujnikiem stukowym wetkniętym w silnik i słuchawkami na uszy (w Twoim przypadku) Pomijam komputery typu standalone gdzie stroić można na ulicy ale...

Najprostrza zasada do strojenia zapłonu to : wyprzedzamy o jeden stopień i sprawdzamy czy parametry silnika uległy poprawieniu. Jeśli tak idziemy dalej aż do momentu gdy nie będzie zmiany na lepsze. Wtedy cofamy zapłon o 3 stopnie i gotowe. Proste, nie?


--------------------
...
Tor Poznań 1:38:100 (na starym asfalcie)
Go to the top of the page
 
+Quote Post

3 Stron V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Tuesday, 02 September 2014 - 18:51