![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#161
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sat, 03 January 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
Wszystko zalezy od sztywnosci budy i tego jakie zawieszenie ma dany samochod. Nie ma ogolnej zasady.
|
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#162
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 03 July 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
Ogólnie to bardzo zabawny wątek. Panowie wszyscy do F1 z takim wyczuciem auta!
-------------------- Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
|
|
|
![]()
Post
#163
|
|
![]() FotoPstryk Dołączył: Wed, 02 March 2005 Skąd: Olsztyn ![]() |
placebo robi swoje :-)
ja nie poczulem absolutnie nic po zamontowaniu przedniej gory moze teraz bym cos wyczul w kuble i szelkach ale nie chce mi sie zdejmowac do tego "doswiadczenia" -------------------- www.slubfotki.pl - Najszybszy fotograf ślubny
www.ictus.cba.pl - fajne fotki motoryzacyjne |
|
|
![]()
Post
#164
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 03 July 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
No way że byś cos poczuł, chyba że masz auto jakieś galarotowate, dzwonione, masakrowane, a już na ulicy po prostu no fuckin' way. Mówię tu o balansie samochodu i prowadzeniu, może mniej trzeszczeć albo byc odczuwalnie sztywniejsze czy bardziej precyzyjne (np. przód doł w Subaru GC8), ale to tylko tyle.
-------------------- Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
|
|
|
gość_bartek2626_* |
![]()
Post
#165
|
![]() |
Nie wiem czy do F1 ale akurat w przypadku Forda Focusa mk1 zastosowane rozwiązanie ma duże znaczenie. Moj pierwszy setup polegał na wymianie sprężyn na Eibach -30mm oraz amortyzatorów na Bilstein B6. Poczułem diametralną różnicę in minus w dziedzinie komfortu (nie ma co pitolić o progresywnym skoku - jest twardo i już) ale jazda w zakretach, szczególnie ciasnych to była zupełnie inna bajka - jak gokart. Niby poszedłem dalej i czytając ze strony Eibach'a - dla wymagających użytkowników - aby polepszyć właściwości jezdne należy zastosować wzmocnione stabilizatory, ok... Montuję nowe stabilizatory (zwiększona twardość poprzez zwiększoną średnicę rury) i w sumie znowu jest ok - bardziej twardo ale też znowu lepsze prowadzenie w zakręcie. 3 krok, który miał polepszyć prowadzenie auta polegać miał na montażu górnej, przedniej rozpórki OMP - i to już nie wypaliło - wg mnie samochód prowadzi się gorzej - na suchym, równym to tak - lepiej ale na naszej, polskiej pofałdowanej drodze robi się niepewnie... czy jeśli zastosowałbym rozpórkę górną tylną do znowu wróci do normy, będzie lepiej? Gdzie taką rozpórkę nabyć, u którego producenta szukać? Próbować robić customową?
Co do właściwości jezdnych - kiedy jeżdzę Fordem Focusem za Lancer Evo 7 po równych suchych, krętych uliczkach (wiadomo, krótkie odcinki) to nie jest w stanie "odjechać nawet na metr" ale gdy pojawiają się fałdy na drodze, koleiny, już nie mówię jakieś nie-asfaltowe podłoże to prawdę mówiąc mam zero szans. Jesteśmy na forum "street" a wiec warunki uliczne a nie "torowe" czyli może rozpórki to nie jest najlepsze rozwiązanie aby poprawić właściwości jezdne samochodu - chociaż skłaniałbym się do tezy, że zależy to od samego samochodu, modelu, wersji nadwozia i mocy silnika - trzeba szukać "złotego środka". |
|
|
![]()
Post
#166
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 03 July 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
Dobra ja już się nie wypowiadam bo to książkę by trzeba napisać żeby odkręcić to wszystko, poza tym metody porównawcze są fantastyczne wprost.
-------------------- Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
|
|
|
gość_bartek2626_* |
![]()
Post
#167
|
![]() |
Ale właśnie po to jest forum, zeby sie wypowiadac - jeśli wiesz na 100%, że stosowanie rozpórki nic nie daje to nie dajmy nabijać się firmom takim jak Sparco czy OMP albo marnować swój czas, robiąc własne rozpórki - po co wydawać kasę lub też tracić czas jak to nic nie daje? Jakich chcesz dowodów - czy 1,5s na okrażeniu toru w Kielcach albo Poznaniu to jest dowód czy nie - może akurat dobry dzień danego kierowcy, lepsze paliwo etc? Sorry ale nie toleruje takiej pustej wypowiedzi, ktora de facto nic nie wnosi do dość rozległego tematu a Ty to tylko mozesz "olać" i już nic nie pisać... chyba nie jeździłeś nigdy w rajdach gdzie są poszczególne klasy samochodów (gdzie jeden ma do dyspozycji 100.000zł na sezon a inny 1.000.000zł) i co mamy ich porównywać w bezpośredniej konkurencji?
|
|
|
![]()
Post
#168
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 03 July 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
Jestem dość mocno przekonany że rozpórki mają sens, jestem również pewien że nie dają różnic w czasach, ani w balansie samochodu - od uginania sie jest zawieszenie, a niebuda, jak się aż tak gnie to znaczy ze jest uszkodzona. Masz rację nic nie wiem o rajdach ani wyścigach
![]() -------------------- Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
|
|
|
![]()
Post
#169
|
|
![]() FotoPstryk Dołączył: Wed, 02 March 2005 Skąd: Olsztyn ![]() |
no az tak to nie przesadzaj...
-------------------- www.slubfotki.pl - Najszybszy fotograf ślubny
www.ictus.cba.pl - fajne fotki motoryzacyjne |
|
|
![]()
Post
#170
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 03 July 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
No nigdy nie jechałem za Evo7 Focusem, więc nie wiem ;-) No i nie czuję zmiany balansu po zamontowaniu rozpórki, cholera....
-------------------- Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
|
|
|
![]()
Post
#171
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Wed, 11 June 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#172
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 12 September 2008 Skąd: UK ![]() |
panowie zastanowcie sie po co stosuje sie rozporki... BY TRZYMAC KIELICHY KOLUMN W USTALONEJ ODLEGLOSCI.
W dobrej budzie nie porostowanej u Staszka w szopie pare razy po dzwonie NIE BEDZIE ROZNICY. Jesli auto troche starsze, znacznie twardsze buda zaczyna pracowac wtedy moze cos pomoc. A swoja droga czytam czasem wyppowiedzi i jestem zdziwiony jak bardzo efekt placebo moze zadzialac.. Zupelnie inna sprawa i na marginesie 90% "tuningowanych" czy tez przygotowanych do sportu aut jest przesztywnionych, nalezy opamietac ze za szytne sprezyny, za szytny stabilizator moga zrobic wiecej zlego niz dobrego. Niezly przyklad pare postow wyzej w temacie toyoty z tylna rozporka, za duza szywnosc tylnej czesci nadwozia zbyt duze dociazenie zewetrznego tylnego kola i.. mamy nadsterownosc jestem przekonany ze mniejszy stabilizator z tylu zdecydowanie poprawilby balans auta.. Pozdrowka G. -------------------- Data logging, race car engineering ,
|
|
|
![]()
Post
#173
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 03 July 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
grzespe: co to jest za duża sztywnośc nadwozia?
-------------------- Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
|
|
|
![]()
Post
#174
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 12 September 2008 Skąd: UK ![]() |
heh moze zle sie wyrazilem generalnie nadwozie oczywiscie powinno nie pracowac ale jak sadze z powyzszego postu widocznie w tym szczegolnym przypadku "pracowalo" na zakretach, jak zaznaczylem pozostawienei rozporki z miekszym stabilizatorem zalatwiloby sparwe..
-------------------- Data logging, race car engineering ,
|
|
|
![]()
Post
#175
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Thu, 03 July 2003 Skąd: Warszawa ![]() |
Buda ma nie pracować i koniec kropka, producenci ładuja miliony w to żeby zwiekszyc sztywność konstrukcji samochodow sportowych. Zawieszenie ma pracować nie buda. Jak ktos napisał wiele tuningowanych samochodów jest o wiele za twardych, ale to nie ma nic wspólnego z sensem rozpórek.
Inna sprawa że trochę nie wierzę w nadmierne uciekanie tyłem zwykłego FWD. -------------------- Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
|
|
|
![]()
Post
#176
|
|
User Dołączył: Sat, 02 June 2007 ![]() |
Witam!
Jeśli po zamontowaniu przedniej rozpórki auto zaczęło prowadzić się gorzej, to znaczy, że buda jest zmeczona a kąty pochylenia kół (negatyw) są za duże. Radą będzie zastąpienie obniżających sprężyn seryjnymi lub zamontowanie regulowanych górnych mocowań amortyzatora celem zmiany pochylenia koła.... Jeśli auto źle się prowadzi na dziurach, to jest za twarde. Rada to zmiana sprężyn na seryjne. Generalnie Focus MK1 jest bardzo dobrze prowadzącym się samochodem i w zasadzie jedyne tanie ingerencje w jego zawieszenie to mogą być poliuretanowe silentblocki + rozpórki... Mam takie auto od wielu lat i wolałbym w nim nic nie psuć I do kolegi, który pisał o tylnym stabilizatorze - im twardszy tylny stabilizator, tym gorsza przyczepność na tylnej osi! Odwrotnie niż piszesz... Mniejszy transfer masy na zewnętrzne tylne koło = większy transfer na zewnętrzne przednie = nadsterowność... Pozdrowionka |
|
|
![]()
Post
#177
|
|
![]() FotoPstryk Dołączył: Wed, 02 March 2005 Skąd: Olsztyn ![]() |
jezeli po zamontowaniu rozporki kola poszly ci w negatyw to po prostu zle ja zalozyles i masz spinke a nie rozporke
-------------------- www.slubfotki.pl - Najszybszy fotograf ślubny
www.ictus.cba.pl - fajne fotki motoryzacyjne |
|
|
![]()
Post
#178
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 12 September 2008 Skąd: UK ![]() |
Witam! Jeśli po zamontowaniu przedniej rozpórki auto zaczęło prowadzić się gorzej, to znaczy, że buda jest zmeczona a kąty pochylenia kół (negatyw) są za duże. Radą będzie zastąpienie obniżających sprężyn seryjnymi lub zamontowanie regulowanych górnych mocowań amortyzatora celem zmiany pochylenia koła.... Jeśli auto źle się prowadzi na dziurach, to jest za twarde. Rada to zmiana sprężyn na seryjne. Generalnie Focus MK1 jest bardzo dobrze prowadzącym się samochodem i w zasadzie jedyne tanie ingerencje w jego zawieszenie to mogą być poliuretanowe silentblocki + rozpórki... Mam takie auto od wielu lat i wolałbym w nim nic nie psuć I do kolegi, który pisał o tylnym stabilizatorze - im twardszy tylny stabilizator, tym gorsza przyczepność na tylnej osi! Odwrotnie niż piszesz... Mniejszy transfer masy na zewnętrzne tylne koło = większy transfer na zewnętrzne przednie = nadsterowność... Pozdrowionka Coz niemoge sie z tym zgodzic, za transfer masy odpowiada glownie polozenie tzw roll centre wzgledem srodka ciezkosci zaden stabilizator niepomoze jesli bedzie za duza odleglosc pomiedy roll centre a srodkiem ciezkosci.. polecam w czasie testow gdy np na mokrym auto sie robi nadsterowne odpiac satbilizator, gwaratuje ze bedzie roznica na plus. Ponadto nieprawda jest ze im wiekszy mass transfer na dane kolo tym wieksza przyczepnosc, zobacz na wykres przyczepnosc opony wzglegem obciazenia i zobaczysz ze do pewnego momentu rosnie a po przekroczeniu pewnej granicy maleje. zobacz jakie stabilizatory maja auta lemans series lub GT1 wszystke sa regulowane i wcale nie najtwardsze ustawienie, sa tez takie ktore nie maja stabilizatora.. wszystko zalezy od kinematyki zawieszenia... -------------------- Data logging, race car engineering ,
|
|
|
![]()
Post
#179
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Sun, 27 August 2006 Skąd: zza węgła ![]() |
Ciekawe rzeczy, z tego co pamietam tarcie zalezy wprost od sily nacisku, nie pamietam zeby za zaleznosc w pewnym momencie sie odwracala.
Z czego to wynika? |
|
|
![]()
Post
#180
|
|
Frequent User Dołączył: Fri, 12 September 2008 Skąd: UK ![]() |
Ciekawe rzeczy, z tego co pamietam tarcie zalezy wprost od sily nacisku, nie pamietam zeby za zaleznosc w pewnym momencie sie odwracala. Z czego to wynika? z budowy opony dla kazdego producenta wartosc jest inna dlatego w powazniejszych wyscigach inna opona inny amor sprezyna i stabilizator -------------------- Data logging, race car engineering ,
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 20 June 2025 - 13:36 |