Shoutbox 0 nowych PW 


9 Stron V  < 1 2 3 4 5 > »   
Reply to this topicStart new topic
MatiSC
post Sun, 24 Jul 2005 - 01:46
Post #41


Frequent User
Dołączył: Sat, 05 June 2004
Skąd: Poznań





CYTAT("dejet":2l8wbias)
Nie mam wzorów pod ręką i nie chce mi się ich szukać (do googli wszyscy mają dostęp).
Postaram się trochę wyjaśnić, a zacznę od rzeczy podstawowej:
Nie można "stracić na momencie" i "zyskać na mocy", bo te dwa stwierdzenia są z sobą w sprzeczności. Moc to jest moment obrotowy w funkcji obrotów, czyli im wyższy moment, tym wyższa moc przy tych samych obrotach.
Wartości _maksymalne_ momentu i mocy mogą się zmienić ze względu na zmianę obrotów przy których są osiągane (czyli silnik ma niższy moment maksymalny, ale przy wyższych obrotach, co daje większą moc maksymalną).
Co do zasady działania - myślę że zasada zachowania energii i II zasada dynamiki Newtona oraz wzór na energię kinetyczną będą tu bardzo na miejscu. Wzór:
Ek = 1/2m*v^2
Ek - energia kinetyczna
m - masa
v - prędkość


Oczywiscie piszac "traci na momencie, a zyskuje na mocy" mialem na mysli zmiane tych wartosci w stosunku do obrotow, przepraszam za niejasnosc w wyrazaniu mysli.
A ze tak dziwnie spytam - dociaza sie kolo zamachowe ?
Bo u mnie na seryjnym przebieg mocy i momentu wyglada, jakby mocno odelzone owe kolo bylo...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Sun, 24 Jul 2005 - 01:46
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
dejet
post Sun, 24 Jul 2005 - 01:46
Post #42


Super User
Dołączył: Thu, 08 April 2004
Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR





A jaka informacja wynika z powyższego wzoru? Zmiana masy ma liniowy i niewielki (stosunkowo) wpływ na gromadzoną energię, a znaczenie ma przede wszystkim prędkość ciała (w tym przypadku prędkość obrotowa).

Miałem jeszcze coś napisać, ale dochodzi 3 w nocy i idę spać. Jak mnie dopadnie jutro natchnienie, to napiszę kiedy odelżanie koła ma sens, ale może ten magiczny wzór powyżej pozwoli Ci (Wam) dojść samemu do pewnych wniosków.


--------------------
Zegarmistrz Światła Purpurowy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tomeQ
post Sun, 24 Jul 2005 - 12:32
Post #43


Forum Homee
Dołączył: Fri, 22 November 2002
Skąd: Stalowa Wola/Warszawa





To, ze wolniej jechales na rowerze moze swiadczyc, ze albo miales juz zapieczone lozyska albo za malo powietrza w kolach albo jechales zygzakiem itp Rzuc dwa kamienie o roznej wadze z okna, tylko nie komus na glowe i zobacz, ktory pierwszy spadnie. Chcesz wzorow, podrecznik do szkoly podstawowej juz zajmuje sie takimi problemami, nie tego mowie zlosliwie, tylko podpowiadam gdzie szukac Poreszta dejet napisal ile wynosi a w ruchu bez vo.


--------------------
Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
Go to the top of the page
 
+Quote Post
danielCRV
post Sun, 24 Jul 2005 - 12:41
Post #44


Forum Killer
Dołączył: Sun, 04 April 2004
Skąd: Lublin





CYTAT
To, ze wolniej jechales na rowerze moze swiadczyc, ze albo miales juz zapieczone lozyska albo za malo powietrza w kolach albo jechales zygzakiem itp


A jak to się ma do tego ?

CYTAT
Jam szczuply i majac dwoch tezszych kolegow, za dawnych lat podczas rowerowych wycieczek, obojetne, jak bysmy sie rowerami nie pozamieniali, to z pewnej gory, ktora miejscem naszego postoju zawsze byla ( bez pedalowania ) jechali kurde szybciej ode mnie.


--------------------
ET 13:72 Bemowo 1.05.05
ET 13:78 BP 12.06.05
ET 13:21 Stalowa '06

http://www.hondatech.pl
http://www.LKT.pl
Go to the top of the page
 
+Quote Post
tomeQ
post Sun, 24 Jul 2005 - 13:09
Post #45


Forum Homee
Dołączył: Fri, 22 November 2002
Skąd: Stalowa Wola/Warszawa





Mogl jechac rowerem kolegi zygzakiem Mozna to probowac wytlumaczyc tym ,ze koledzy o wiekszej masie mieli wieksza sile ciezkosci, ktora rozlozona na skladowe mogla dawac wieksza sile zsuwajaca, a pozniej dzieki tej przewadze uzyskali wiekszy ped, co jednak dziwne jesli byli wieksi mieli napewno wieksze sily tarcia. Ale teraz to tak sobie gdybam glosno Nie wiem dlaczego tak bylo, za duzo niewiadomych


--------------------
Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Gumis2000
post Mon, 25 Jul 2005 - 19:46
Post #46


Frequent User
Dołączył: Tue, 20 January 2004
Skąd: warszawa





Czy odchudzenie koła zamachowego w silniku turbo na standarowym setupie cos daje?? . Bo dlaczego w tych własnie silnikach koło zamachowe
jest cieszsze niz w N/A ??


--------------------
GUMIS
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dejet
post Mon, 25 Jul 2005 - 21:09
Post #47


Super User
Dołączył: Thu, 08 April 2004
Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR





Na turbinach się nie znam, ale zgaduję że cięższe koło ma zmniejszać negatywny efekt turbo dziury.


--------------------
Zegarmistrz Światła Purpurowy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
RUfi
post Mon, 25 Jul 2005 - 21:41
Post #48


Forum Clubber
Dołączył: Sat, 26 October 2002
Skąd: WWA





CYTAT("Gumis2000":12tpl57h)
Bo dlaczego w tych własnie silnikach koło zamachowe
jest cieszsze niz w N/A ??


Ze względu na większy moment obrotowy.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
artix
post Mon, 25 Jul 2005 - 22:37
Post #49


Moderator
Dołączył: Sun, 16 March 2003
Skąd: Sweden





CYTAT("dejet":ghcscfar)
Na turbinach się nie znam, ale zgaduję że cięższe koło ma zmniejszać negatywny efekt turbo dziury.


a niejest czasem tak ze odelzone kolo pomaga sie wkrecac silnikowi szybciej na obroty co za soba niesie wiecej spalin w krotszym czasie i po turbo dziurze


--------------------
E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dejet
post Mon, 25 Jul 2005 - 23:13
Post #50


Super User
Dołączył: Thu, 08 April 2004
Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR





Jednym z zadań koła zamachowego jest trzymanie obrotów przy zmianie biegów. Odelżone koło pomaga się wkręcać szybciej, ale też i szybciej obroty spadają.
I myślę, że takie właśnie jest zadanie cięższego koła w autach z turbiną - utrzymać wyższe obroty przy zmianie biegu.

W samochodach N/A ciągnących "od dołu" (czyli tak jak ktoś zauważył głównie przy większej pojemności) można koło odelżyć bardziej niż w tych które trzeba "trzymać na obrotach".


--------------------
Zegarmistrz Światła Purpurowy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
artix
post Mon, 25 Jul 2005 - 23:40
Post #51


Moderator
Dołączył: Sun, 16 March 2003
Skąd: Sweden





oczywiscie ze wieksza pojemnosc to wieksza masa komponentow wirujacych czy krecacych sie

i tak w v6 czy v8 kola mozne odelzec o 50 lub wiecej procet bo nadrobia to masa tlokow i korb


--------------------
E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dzik
post Tue, 26 Jul 2005 - 07:59
Post #52


Forum Homee
Dołączył: Wed, 08 December 2004
Skąd: Warszawa





CYTAT("artix":1tv649hw)
oczywiscie ze wieksza pojemnosc to wieksza masa komponentow wirujacych czy krecacych sie
i tak w v6 czy v8 kola mozne odelzec o 50 lub wiecej procet bo nadrobia to masa tlokow i korb


Tylko ze korby i tloki to nie sa elementy wirujace.
Kolo w takich v8 musi byc ciezsze zeby wlasnie krecic wieksza iloscia garow i korb.
Takze co on nadrabia


--------------------
Dzik zawsze pozdrawia.
- Clio stage 0.5 = 172->161->166(ET14.9)->184(ET?)->??(ET14.3)-> seria
- R5 blue, 2.0 16 - 160KM
- R5 black 1.4t mpi
- R5 red 1.4t
- R5 silver 1.4t
Zycie jest za krotkie zeby jezdzic dieslem
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Tue, 26 Jul 2005 - 08:05
Post #53


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





poczytajcie coś a nie teoryzujecie

np: http://www.pumaracing.co.uk/flywheel.htm


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dejet
post Tue, 26 Jul 2005 - 11:02
Post #54


Super User
Dołączył: Thu, 08 April 2004
Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR





Albert, czyżbym (Nie Lip 24, 2005 00:36 am) napisał coś nieprawdziwego?


--------------------
Zegarmistrz Światła Purpurowy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Tue, 26 Jul 2005 - 11:07
Post #55


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





ależ absolutnie nie, ale tu była poruszona kwestia aut z turbo ... dlatego dałem link do podstaw by sobie poczytać


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260

VERKLINE
Go to the top of the page
 
+Quote Post
g-seven
post Tue, 26 Jul 2005 - 12:17
Post #56


User
Dołączył: Fri, 05 December 2003
Skąd: Przemyśl





CYTAT("dejet":30veuuu9)
Jednym z zadań koła zamachowego jest trzymanie obrotów przy zmianie biegów. Odelżone koło pomaga się wkręcać szybciej, ale też i szybciej obroty spadają.
I myślę, że takie właśnie jest zadanie cięższego koła w autach z turbiną - utrzymać wyższe obroty przy zmianie biegu.

W samochodach N/A ciągnących "od dołu" (czyli tak jak ktoś zauważył głównie przy większej pojemności) można koło odelżyć bardziej niż w tych które trzeba "trzymać na obrotach".


Nie zapominajmy o roli koła zamachowego przy rozruchu auta. Parę osób z odchudzonymi kołami zamachowymi w Swiftach narzekało na problemy z rozruchem. Szczególnie zimą.


--------------------
[url:3pnk0o00]http://suzukiracing.net[/url:3pnk0o00]
Go to the top of the page
 
+Quote Post
artix
post Tue, 26 Jul 2005 - 15:15
Post #57


Moderator
Dołączył: Sun, 16 March 2003
Skąd: Sweden





CYTAT("dzik":215rewbn)
CYTAT("artix":215rewbn)
oczywiscie ze wieksza pojemnosc to wieksza masa komponentow wirujacych czy krecacych sie
i tak w v6 czy v8 kola mozne odelzec o 50 lub wiecej procet bo nadrobia to masa tlokow i korb


Tylko ze korby i tloki to nie sa elementy wirujace.
Kolo w takich v8 musi byc ciezsze zeby wlasnie krecic wieksza iloscia garow i korb.
Takze co on nadrabia


rozpedzone tloki ikorby i wal tez posiadaja swoja mase

a roznice w 1,3 i 5,2 V8 widzisz ?


--------------------
E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dejet
post Tue, 26 Jul 2005 - 15:43
Post #58


Super User
Dołączył: Thu, 08 April 2004
Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR





CYTAT("artix":1zswrl83)
rozpedzone tloki ikorby i wal tez posiadaja swoja mase


Z tym że korby i tłoki mają działanie hamujące, a wał ze względu na mały promień wirującej masy w porównaniu do koła zamachowego gromadzi niewiele energii.


--------------------
Zegarmistrz Światła Purpurowy
Go to the top of the page
 
+Quote Post
artix
post Tue, 26 Jul 2005 - 18:04
Post #59


Moderator
Dołączył: Sun, 16 March 2003
Skąd: Sweden





masz racje
ja nietwierdze ze mozna tu zapomniec calkowicie o kole zamachowym
lecz jest to znaczna roznica niz w 1.3 jak juz pisalem

wal posiada tez przeciwwagi wiec troche tej masy krecacej sie mimo wszystko jest


--------------------
E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft
Go to the top of the page
 
+Quote Post
dejet
post Tue, 26 Jul 2005 - 19:02
Post #60


Super User
Dołączył: Thu, 08 April 2004
Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR





CYTAT("artix":2hv5mjq6)
wal posiada tez przeciwwagi wiec troche tej masy krecacej sie mimo wszystko jest


Przeciwwagi tylko równoważą masę korb i tłoków. Energia kinetyczna całego układu jest równa (lub bliska) zero. Dlatego koło zamachowe i odpowiednia jego masa jest tak ważne - bez niego auto ni chu.a nie pojedzie.
I taka moja uwaga z którą można się zgodzić lub nie, ale warto przemyśleć: odelżanie koła w seryjnym aucie jest bez większego sensu. Z sensem, w przypadku zwiększenia zakresu użytecznych obrotów lub odelżenia auta. Odelżać proporcjonalnie do zmiany masy i proporcjonalnie do kwadratu zmiany prędkości obrotowej. Wynika to bezpośrednio ze wzoru na energię kinetyczną który podałem wcześniej (i który był też w artykule podanym przez Alberta).


--------------------
Zegarmistrz Światła Purpurowy
Go to the top of the page
 
+Quote Post

9 Stron V  < 1 2 3 4 5 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Monday, 23 June 2025 - 21:42