![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#41
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Sat, 05 June 2004 Skąd: Poznań ![]() |
CYTAT("dejet":2l8wbias) Nie mam wzorów pod ręką i nie chce mi się ich szukać (do googli wszyscy mają dostęp).
Postaram się trochę wyjaśnić, a zacznę od rzeczy podstawowej: Nie można "stracić na momencie" i "zyskać na mocy", bo te dwa stwierdzenia są z sobą w sprzeczności. Moc to jest moment obrotowy w funkcji obrotów, czyli im wyższy moment, tym wyższa moc przy tych samych obrotach. Wartości _maksymalne_ momentu i mocy mogą się zmienić ze względu na zmianę obrotów przy których są osiągane (czyli silnik ma niższy moment maksymalny, ale przy wyższych obrotach, co daje większą moc maksymalną). Co do zasady działania - myślę że zasada zachowania energii i II zasada dynamiki Newtona oraz wzór na energię kinetyczną będą tu bardzo na miejscu. Wzór: Ek = 1/2m*v^2 Ek - energia kinetyczna m - masa v - prędkość Oczywiscie piszac "traci na momencie, a zyskuje na mocy" mialem na mysli zmiane tych wartosci w stosunku do obrotow, przepraszam za niejasnosc w wyrazaniu mysli. A ze tak dziwnie spytam - dociaza sie kolo zamachowe ? Bo u mnie na seryjnym przebieg mocy i momentu wyglada, jakby mocno odelzone owe kolo bylo... |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#42
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 08 April 2004 Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR ![]() |
A jaka informacja wynika z powyższego wzoru? Zmiana masy ma liniowy i niewielki (stosunkowo) wpływ na gromadzoną energię, a znaczenie ma przede wszystkim prędkość ciała (w tym przypadku prędkość obrotowa).
Miałem jeszcze coś napisać, ale dochodzi 3 w nocy i idę spać. Jak mnie dopadnie jutro natchnienie, to napiszę kiedy odelżanie koła ma sens, ale może ten magiczny wzór powyżej pozwoli Ci (Wam) dojść samemu do pewnych wniosków. -------------------- Zegarmistrz Światła Purpurowy
|
|
|
![]()
Post
#43
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
To, ze wolniej jechales na rowerze moze swiadczyc, ze albo miales juz zapieczone lozyska albo za malo powietrza w kolach albo jechales zygzakiem itp Rzuc dwa kamienie o roznej wadze z okna, tylko nie komus na glowe i zobacz, ktory pierwszy spadnie. Chcesz wzorow, podrecznik do szkoly podstawowej juz zajmuje sie takimi problemami, nie tego mowie zlosliwie, tylko podpowiadam gdzie szukac Poreszta dejet napisal ile wynosi a w ruchu bez vo.
-------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]()
Post
#44
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sun, 04 April 2004 Skąd: Lublin ![]() |
CYTAT To, ze wolniej jechales na rowerze moze swiadczyc, ze albo miales juz zapieczone lozyska albo za malo powietrza w kolach albo jechales zygzakiem itp A jak to się ma do tego ? CYTAT Jam szczuply i majac dwoch tezszych kolegow, za dawnych lat podczas rowerowych wycieczek, obojetne, jak bysmy sie rowerami nie pozamieniali, to z pewnej gory, ktora miejscem naszego postoju zawsze byla ( bez pedalowania ) jechali kurde szybciej ode mnie.
-------------------- ET 13:72 Bemowo 1.05.05
ET 13:78 BP 12.06.05 ET 13:21 Stalowa '06 http://www.hondatech.pl http://www.LKT.pl |
|
|
![]()
Post
#45
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Fri, 22 November 2002 Skąd: Stalowa Wola/Warszawa ![]() |
Mogl jechac rowerem kolegi zygzakiem Mozna to probowac wytlumaczyc tym ,ze koledzy o wiekszej masie mieli wieksza sile ciezkosci, ktora rozlozona na skladowe mogla dawac wieksza sile zsuwajaca, a pozniej dzieki tej przewadze uzyskali wiekszy ped, co jednak dziwne jesli byli wieksi mieli napewno wieksze sily tarcia. Ale teraz to tak sobie gdybam glosno Nie wiem dlaczego tak bylo, za duzo niewiadomych
-------------------- Fiat ///// Car of the Year 1967/1970/1972/(1980)/1984/1989/1995/1996/(1998)/(2001)/2004/2008
|
|
|
![]()
Post
#46
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Tue, 20 January 2004 Skąd: warszawa ![]() |
Czy odchudzenie koła zamachowego w silniku turbo na standarowym setupie cos daje?? . Bo dlaczego w tych własnie silnikach koło zamachowe
jest cieszsze niz w N/A ?? -------------------- GUMIS
|
|
|
![]()
Post
#47
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 08 April 2004 Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR ![]() |
Na turbinach się nie znam, ale zgaduję że cięższe koło ma zmniejszać negatywny efekt turbo dziury.
-------------------- Zegarmistrz Światła Purpurowy
|
|
|
![]()
Post
#48
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sat, 26 October 2002 Skąd: WWA ![]() |
CYTAT("Gumis2000":12tpl57h) Bo dlaczego w tych własnie silnikach koło zamachowe
jest cieszsze niz w N/A ?? Ze względu na większy moment obrotowy. |
|
|
![]()
Post
#49
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
CYTAT("dejet":ghcscfar) Na turbinach się nie znam, ale zgaduję że cięższe koło ma zmniejszać negatywny efekt turbo dziury.
a niejest czasem tak ze odelzone kolo pomaga sie wkrecac silnikowi szybciej na obroty co za soba niesie wiecej spalin w krotszym czasie i po turbo dziurze -------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#50
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 08 April 2004 Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR ![]() |
Jednym z zadań koła zamachowego jest trzymanie obrotów przy zmianie biegów. Odelżone koło pomaga się wkręcać szybciej, ale też i szybciej obroty spadają.
I myślę, że takie właśnie jest zadanie cięższego koła w autach z turbiną - utrzymać wyższe obroty przy zmianie biegu. W samochodach N/A ciągnących "od dołu" (czyli tak jak ktoś zauważył głównie przy większej pojemności) można koło odelżyć bardziej niż w tych które trzeba "trzymać na obrotach". -------------------- Zegarmistrz Światła Purpurowy
|
|
|
![]()
Post
#51
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
oczywiscie ze wieksza pojemnosc to wieksza masa komponentow wirujacych czy krecacych sie
i tak w v6 czy v8 kola mozne odelzec o 50 lub wiecej procet bo nadrobia to masa tlokow i korb -------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#52
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Wed, 08 December 2004 Skąd: Warszawa ![]() |
CYTAT("artix":1tv649hw) oczywiscie ze wieksza pojemnosc to wieksza masa komponentow wirujacych czy krecacych sie
i tak w v6 czy v8 kola mozne odelzec o 50 lub wiecej procet bo nadrobia to masa tlokow i korb Tylko ze korby i tloki to nie sa elementy wirujace. Kolo w takich v8 musi byc ciezsze zeby wlasnie krecic wieksza iloscia garow i korb. Takze co on nadrabia -------------------- Dzik zawsze pozdrawia.
- Clio stage 0.5 = 172->161->166(ET14.9)->184(ET?)->??(ET14.3)-> seria - R5 blue, 2.0 16 - 160KM - R5 black 1.4t mpi - R5 red 1.4t - R5 silver 1.4t Zycie jest za krotkie zeby jezdzic dieslem |
|
|
![]()
Post
#53
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
-------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
![]()
Post
#54
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 08 April 2004 Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR ![]() |
Albert, czyżbym (Nie Lip 24, 2005 00:36 am) napisał coś nieprawdziwego?
-------------------- Zegarmistrz Światła Purpurowy
|
|
|
![]()
Post
#55
|
|
![]() Administrator Dołączył: Thu, 10 October 2002 Skąd: Warszawa ![]() |
ależ absolutnie nie, ale tu była poruszona kwestia aut z turbo ... dlatego dałem link do podstaw by sobie poczytać
-------------------- Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl
TP: 1:42.147 | 450 km | 1335kg | slick Hankook 260 VERKLINE |
|
|
![]()
Post
#56
|
|
![]() User Dołączył: Fri, 05 December 2003 Skąd: Przemyśl ![]() |
CYTAT("dejet":30veuuu9) Jednym z zadań koła zamachowego jest trzymanie obrotów przy zmianie biegów. Odelżone koło pomaga się wkręcać szybciej, ale też i szybciej obroty spadają.
I myślę, że takie właśnie jest zadanie cięższego koła w autach z turbiną - utrzymać wyższe obroty przy zmianie biegu. W samochodach N/A ciągnących "od dołu" (czyli tak jak ktoś zauważył głównie przy większej pojemności) można koło odelżyć bardziej niż w tych które trzeba "trzymać na obrotach". Nie zapominajmy o roli koła zamachowego przy rozruchu auta. Parę osób z odchudzonymi kołami zamachowymi w Swiftach narzekało na problemy z rozruchem. Szczególnie zimą. -------------------- [url:3pnk0o00]http://suzukiracing.net[/url:3pnk0o00]
|
|
|
![]()
Post
#57
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
CYTAT("dzik":215rewbn) CYTAT("artix":215rewbn) oczywiscie ze wieksza pojemnosc to wieksza masa komponentow wirujacych czy krecacych sie i tak w v6 czy v8 kola mozne odelzec o 50 lub wiecej procet bo nadrobia to masa tlokow i korb Tylko ze korby i tloki to nie sa elementy wirujace. Kolo w takich v8 musi byc ciezsze zeby wlasnie krecic wieksza iloscia garow i korb. Takze co on nadrabia rozpedzone tloki ikorby i wal tez posiadaja swoja mase a roznice w 1,3 i 5,2 V8 widzisz ? -------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#58
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 08 April 2004 Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR ![]() |
CYTAT("artix":1zswrl83) rozpedzone tloki ikorby i wal tez posiadaja swoja mase
Z tym że korby i tłoki mają działanie hamujące, a wał ze względu na mały promień wirującej masy w porównaniu do koła zamachowego gromadzi niewiele energii. -------------------- Zegarmistrz Światła Purpurowy
|
|
|
![]()
Post
#59
|
|
![]() Moderator Dołączył: Sun, 16 March 2003 Skąd: Sweden ![]() |
masz racje
ja nietwierdze ze mozna tu zapomniec calkowicie o kole zamachowym lecz jest to znaczna roznica niz w 1.3 jak juz pisalem wal posiada tez przeciwwagi wiec troche tej masy krecacej sie mimo wszystko jest -------------------- E36 coupe M50b28 T by Artix
Audi A4 B8 TDI Avant by KingSoft |
|
|
![]()
Post
#60
|
|
![]() Super User Dołączył: Thu, 08 April 2004 Skąd: PLRZ->CHVD->PLKR ![]() |
CYTAT("artix":2hv5mjq6) wal posiada tez przeciwwagi wiec troche tej masy krecacej sie mimo wszystko jest
Przeciwwagi tylko równoważą masę korb i tłoków. Energia kinetyczna całego układu jest równa (lub bliska) zero. Dlatego koło zamachowe i odpowiednia jego masa jest tak ważne - bez niego auto ni chu.a nie pojedzie. I taka moja uwaga z którą można się zgodzić lub nie, ale warto przemyśleć: odelżanie koła w seryjnym aucie jest bez większego sensu. Z sensem, w przypadku zwiększenia zakresu użytecznych obrotów lub odelżenia auta. Odelżać proporcjonalnie do zmiany masy i proporcjonalnie do kwadratu zmiany prędkości obrotowej. Wynika to bezpośrednio ze wzoru na energię kinetyczną który podałem wcześniej (i który był też w artykule podanym przez Alberta). -------------------- Zegarmistrz Światła Purpurowy
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Monday, 23 June 2025 - 21:42 |