![]() |
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Post
#101
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 12 May 2005 Skąd: Brachttal / Niemcy ![]() |
üadlo stwierdzenie, ze pozytywny efekt moze dac dociazenie kola.
jesli mozna niesmialo zapytac. zdjecie masy i wywazenie walu, korb, tlokow, nastpnie ciezszy zamach. jakie moglyby byc efekty? bo ni jestem do konca pewny czy wlasciwie zrozumialem caly watek. ale jesli wlasciwie zrozumialem to efektem bylaby mozliwosc wyzszego zakrecenia silnika, wyzsza kultura pracy i zmiana przebiegu krzywej momentu ? |
|
|
Wspieraj forum |
![]()
Post
#
|
![]() Dotacja ![]() |
|
|
|
![]()
Post
#102
|
|
![]() Moderator Dołączył: Thu, 21 August 2003 Skąd: Stalowa Wola ![]() |
każdy odelza zamach by jak najszybciej wkrecał sie na obroty a tu chcecie zamach dociażać??
Dejv - efekt taki jakbys nic nei zrobił |
|
|
![]()
Post
#103
|
|
![]() Forum Homee Dołączył: Thu, 12 May 2005 Skąd: Brachttal / Niemcy ![]() |
staram sie spojrzec na temat z drugiej strony. kazdy chce aby samochod sie wkrecal jak najszybciej. kola sa odelzane. skutkuje to spadkiem kultury pracy, obnizeniem predkosci maksymalnej, szybsztym spdaniem z obrotow podczas zmiany biegu, ponoc, ze spada elastycznosc.
oczywiscie nie zawsze wszystkie owe objawy sa odczuwalne. patrzac w druga strone. dociazamy zamach rownoczesnie cala reszte dokladnie wywazajac. poprawia sie kultura pracy, silnik dzieki wywazeniu o wiele mniej drga lub drga niewidocznie. elastycznosc sie poprawia, po zmianie biegu silnik nie schodzi z obrotow... mozna powiedziec, ze otzrymujemy zamiast ostrej wiertarki lagodnego ale zawsze gotowego do ciagneicia konia pociagowego. dobrze zrozumialem to wszystko czy cos poknocilem? |
|
|
![]()
Post
#104
|
|
Forum Homee Dołączył: Fri, 10 March 2006 Skąd: Małopolska ![]() |
A powiedzcie mi jeszcze w jaki sposob najczesciej odbywa sie odelzanie zamachu?
Moze to nie najlepszy przyklad ale jak robilem kiedys testy na maluszku, który jest bardzo wyczulony na wszelakie zmiany zwiazane z ukladem tlok-korb, zauwazylem cos takiego: jesli zebralem material z kola zamachowego od prawie srodka na calej srednicy kola to wtedy wlasnie auto szybko pod gore tracilo predkosc, dobrze sie wkrecal ale nierowno chodzil, spadla elastycznosc. A jesli zebralem material tak ze zostawilem od krawedzi zew kola tak nie ruszony pierscien ok 10-15mm to wtedy kolo itak tracilo na masie a niebylo zauwazalne lub minimalne to co pisalem wyzej odnosnie pracy silnika. Tylko prosze sie nie smiac |
|
|
![]()
Post
#105
|
|
![]() Moderator Dołączył: Thu, 21 August 2003 Skąd: Stalowa Wola ![]() |
Zalezy ile sie toczy zwykle po całosci 3 - 4 mm i poza mocowaniem sprzegła toczy sie mocniej + czasami otwory w zamachu.
Co do predkosci max to oprócz zamach uzwykle leca inne przeróbki i wtedy nie widać spadku V max |
|
|
![]()
Post
#106
|
|
![]() Frequent User Dołączył: Wed, 24 November 2004 Skąd: Łorsoł ![]() |
CYTAT("Misior":67udzypb) A powiedzcie mi jeszcze w jaki sposob najczesciej odbywa sie odelzanie zamachu?
Moze to nie najlepszy przyklad ale jak robilem kiedys testy na maluszku, który jest bardzo wyczulony na wszelakie zmiany zwiazane z ukladem tlok-korb, zauwazylem cos takiego: jesli zebralem material z kola zamachowego od prawie srodka na calej srednicy kola to wtedy wlasnie auto szybko pod gore tracilo predkosc, dobrze sie wkrecal ale nierowno chodzil, spadla elastycznosc. A jesli zebralem material tak ze zostawilem od krawedzi zew kola tak nie ruszony pierscien ok 10-15mm to wtedy kolo itak tracilo na masie a niebylo zauwazalne lub minimalne to co pisalem wyzej odnosnie pracy silnika. Tylko prosze sie nie smiac Jak zostawiasz mase na obwodzie kola a zbierasz w strone srodka to jest to pozorne odelzanie. Najwieksza sile ma masa wirujaca na obwodzie kola i to tam powinno zdejmowac sie material. |
|
|
![]()
Post
#107
|
|
![]() Super User Dołączył: Fri, 19 May 2006 Skąd: Dolny Śląsk ![]() |
CYTAT("dejv667":22gz7zf1) zdjecie masy i wywazenie walu, korb, tlokow, nastpnie ciezszy zamach. jakie moglyby byc efekty? Co masz na myśli mówiąc "cięższy zamach"? -efekty (w osiągach) będą zależne od tego czy różnica w masach tych elementów się zrównoważy (w którą stronę, albo na plus, albo na minus) i czy owe masy będa kondensowały tyle samo energii w ruchu. Ale w praktyce jeśli zostawisz seryjny zamach (lub nawet cięższy ? ? ?) to różnicy w osiągach niezauważysz. Tyle że silnik będzie mógł się bezpieczniej i wyżej kręcić. -efekty będą też takie, że jeśli wyważenie jest wykonane z wysoką precyzją, i robi to ktoś z doświadczeniem to wydłuża się żywotnośc silnika. Nie dochodzi to tzw. zjawiska "kantowania", etc, etc... Nie potrafię znaleźć żadnego skutku ubocznego wyważenia, poza oczywiście tym że trzeba temu poświęcić trochę pracy/kasy. Wyważenie to podstawa, jesli myślisz o silniku na poważnie, ale oczywiście zaraz wszyscy rykną że można to olać i szkoda kasy. CYTAT("CZUCZU":22gz7zf1) trzeba wiedziec ile mozna odelżyc. -i o to właśnie chodzi. CYTAT("Misior":22gz7zf1) jesli zebralem material z kola zamachowego od prawie srodka na calej srednicy kola to wtedy wlasnie auto szybko pod gore tracilo predkosc, dobrze sie wkrecal ale nierowno chodzil, spadla elastycznosc. -bo zmniejszyła się masa wirująca która jest "magazynem" enegrii kinetycznej. Później zostawiłeś trochę więcej tej masy i efekty uboczne były mniejsze.
Jesli samochód ma trochę "pary" to po modyfikacji prędkośc max się niezmniejsza. Pozdro. -------------------- Twój silnik może robić w moim za rozrusznik :P
|
|
|
![]()
Post
#108
|
|
User Dołączył: Mon, 08 November 2004 Skąd: ldz ![]() |
CYTAT("marek_pod":2lpvgpa2) Dlaczego jak za bardzo odelżymy koło zamachowe silnik słabnie?
Ponieważ zgromadzona w nim za mała energia powoduje, że w momencie ssania, sprężania (chyba najmocniej w tych 2 suwach) silnik traci obroty. Spada z obrotami a co za tym idzie i z mocą... Zmiany te są niewielkie, ale powodują, że średni moment generowany przez ten silnik maleje. Maleje moment obrt. to i maleje moc przy tych obrotach... ps. rozważania te piszę tak z głowy przy kawie, jak coś zamerdałem ze stopniami itp to dać cynę i poprawie. chodziło mi o ogólny opis potrzeby "posiadania" koła zamachowego o odpowiedniej masie, przynajmniej tej minimalnej (coby za mocno nie odchudzić) Niezła bzdura (bez obrazy). To samo tłumaczenie wyczytałem, kiedy koleś na allegro sprzedawał kondensator służący niby do oszczędzania prądu poprzez magazynowanie energii. (podobno oszczędzał 30%) Nie rozwijąjąc zbytnio wątku powiem tylko iż obaj zauwazyliście tylko jedną stronę medalu, że rozpędzone koło zamachowe o większej energii mniejszą część energii odda podczas suwów nie generujących pracę. Cięższe koło zamachowe podczas suwów biernych straci mniej obrotów ale również mniej obrotów wzrośnie przy suwie pracy. Bo w przyrodzie nic nie ginie a juz napewno nie energia. Reasumując nikt tego nie napisał więc ja to zrobię: Lżejsze koło zamachowe nie zmniejza ani nie zwiększa mocy silnika. Ale polepsza osiągi. I jedna jescze uwaga: mówicie o zdjęciu masy o 20-30 nawet 50% i porównujecie. Tylko, że tak naprawdę to nie masa decyduje o energii obrotowej tylko moment bezwładności bryły, a to jest pewna rónica. |
|
|
![]()
Post
#109
|
|
Super User Dołączył: Fri, 11 October 2002 Skąd: Wawa ![]() |
Tak sobie przeczytałem wątek i cóż można tu jeszcze dodać...
9 stron teori i gdybania. Kiedy ktoś przerobi coś w silniku i twierdzi że ma ileś tam mocy, wszyscy krzyczą "pokaż wykres! pokaż wykres!" a tutaj...? Gdybania, teorie, wzory i prawa fizyczne i co...? Na pytania które zostały zadane przez pytających nadal nie odpowiedziano jasno i konkretnie. Może ktoś wpadnie na ten rewelacyjny pomysł aby postawić ten sam samochód na hamowni na cięższym i lżejszym kole zamachowym? Myślę że wtedy przyglądając się krzywej, (szczególnie zwracając uwagę na przebieg momentu obrotowego ), wiele kwestii zostanie roztrzygniętych. -------------------- FAZZY
|
|
|
![]()
Post
#110
|
|
![]() Super User Dołączył: Sun, 12 February 2006 Skąd: centrum PL ![]() |
CYTAT Myślę że wtedy przyglądając się krzywej, (szczególnie zwracając uwagę na przebieg momentu obrotowego), wiele kwestii zostanie roztrzygniętych.
tylko jeśli eksperyment potwierdzi zmniejszenie się max momentu to nie będzie wiadomo dlaczego tak się dzieje i pozostanie gdybanie |
|
|
![]()
Post
#111
|
|
User Dołączył: Mon, 08 November 2004 Skąd: ldz ![]() |
no tak tylko potem jest tak że ktos zmieni hamownie, dołozy cos o czym zapomniał, albo mu sie przestawi i zaraz będzie wniosek że koło zamachowe dodaje lub odbiera moment.
Dokładnie to samo słyszę w branży audio, przez co powstają dziwne mity, wypisywane nawet w gazetach. Nie ma co eksperymentowac z tak prostą zasada fizyki. Koło zamachowe jest odpowiednikiem kondensatora w elektronice, magazynierem energii kinetycznej i jako element bezstratny nie wprowadza zmian w momencie lub mocy. Zmienia tylko tętnienia energii (tętnienia obrotów), co ma znaczenie ogromne przy niskich obrotach. |
|
|
![]()
Post
#112
|
|
![]() User Dołączył: Tue, 05 December 2006 Skąd: Chelm ![]() |
CYTAT("eqt":22rjkk6l) Reasumując nikt tego nie napisał więc ja to zrobię:
Lżejsze koło zamachowe nie zmniejza ani nie zwiększa mocy silnika. Ale polepsza osiągi. I jedna jescze uwaga: mówicie o zdjęciu masy o 20-30 nawet 50% i porównujecie. Tylko, że tak naprawdę to nie masa decyduje o energii obrotowej tylko moment bezwładności bryły, a to jest pewna rónica. Wreszcie ktos madry bo wiekszosc osob wypowiada sie i nie wie o czym w ogole mowi -------------------- AUTO SZLIF Dziak - http://www.auto-szlif.pl - Centrum Obróbki Silników
MyGallery - http://www.gti.peugeot205.pl/gallery/stef1 |
|
|
![]()
Post
#113
|
|
![]() Moderator Dołączył: Thu, 21 August 2003 Skąd: Stalowa Wola ![]() |
Wiadomo ze jak zamach stoczy sie przy wiencu o kilogram to da to sporo wiecej niz kilogram przy wale korbowym.
Dlatego zamach stoczony z głową polepszy osiagi dziek iszybszem uwkręcaniu się. Teorii tutaj jest masa a ja po prostu rozwalilem zaach za bardzo stoczony przy wale a potem testowalem zamach odchudzony o tyle samo przy wiencu i wiem ze ten przy wiencu urywał nawet półsekundy do setki Ps.i mam gdzies czyto dzieki ufo, sile odsrodkowej czy lekturze harryego pottera do poduszki. Ważne ze działało. |
|
|
![]()
Post
#114
|
|
![]() Forum Clubber Dołączył: Sun, 10 April 2005 Skąd: WWA/Tripolis ![]() |
CYTAT("fazzy":1ttuv7or) Może ktoś wpadnie na ten rewelacyjny pomysł aby postawić ten sam samochód na hamowni na cięższym i lżejszym kole zamachowym?
Bez sensu. Wykresy będą takie same. -------------------- Kra$
And JDM again... :) |
|
|
![]()
Post
#115
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 19 October 2002 Skąd: Kraków ![]() |
Nie będą takie same, z jednego prostego powodu - przy typowym pomiarze koło zamachowe odbiera energię podczas rozpędzania i nie oddaje jej podczas wybiegu (wysprzęglenie). W przypadku pomiaru obciążeniowego (nie inercyjengo z dodatkowym obciązeniem) tzn. utrzymanie pod obciążeniem silnika na stałych obrotach różnicy faktycznie nie będzie.
-------------------- koniu.net | Gorechristmas.carbonmade.com | koniu.digart.pl | teksaschainsaw.blogspot.com
|
|
|
![]()
Post
#116
|
|
![]() User Dołączył: Tue, 05 December 2006 Skąd: Chelm ![]() |
CYTAT("Koniu":28n9bjfv) Nie będą takie same, z jednego prostego powodu - przy typowym pomiarze koło zamachowe odbiera energię podczas rozpędzania i nie oddaje jej podczas wybiegu (wysprzęglenie). W przypadku pomiaru obciążeniowego (nie inercyjengo z dodatkowym obciązeniem) tzn. utrzymanie pod obciążeniem silnika na stałych obrotach różnicy faktycznie nie będzie.
A powiedz jeszcze jaki twoim zdaniem na moment obrotowy/ moc na obydwu typach hamowani bedzie mialo zalozenie w samochodzie ciezszych lub lzejszych kol o tej samej srednicy oczywiscie. (mowa o kolach tzn felgach z oponami) -------------------- AUTO SZLIF Dziak - http://www.auto-szlif.pl - Centrum Obróbki Silników
MyGallery - http://www.gti.peugeot205.pl/gallery/stef1 |
|
|
![]()
Post
#117
|
|
![]() Forum Killer Dołączył: Sat, 19 October 2002 Skąd: Kraków ![]() |
Koła też "magazynują" energię podczas pomiaru mocy/momentu, natomiast w przeciwieństwie do koła zamachowego "oddają" ją podczas pomiaru strat. Więc specjalnego wpływu na pomiar nie mają.
-------------------- koniu.net | Gorechristmas.carbonmade.com | koniu.digart.pl | teksaschainsaw.blogspot.com
|
|
|
![]()
Post
#118
|
|
Super User Dołączył: Fri, 11 October 2002 Skąd: Wawa ![]() |
CYTAT("eqt":2aaexle4) (...) Nie ma co eksperymentowac z tak prostą zasada fizyki. Koło zamachowe jest odpowiednikiem kondensatora w elektronice, magazynierem energii kinetycznej i jako element bezstratny nie wprowadza zmian w momencie lub mocy. Zmienia tylko tętnienia energii (tętnienia obrotów), co ma znaczenie ogromne przy niskich obrotach. Eksperymentować z prostą zasadą fizyki? Czy wiesz jaka jest ta prosta fizyczna formułka na obliczanie momentu obrotowego? CYTAT Bez sensu. Wykresy będą takie same.
Rozumiem że to zrobiłes i oba Twoje wykresy sa takie same. Prosze więc o umieszczenie ich tutaj... -------------------- FAZZY
|
|
|
![]()
Post
#119
|
|
![]() User Dołączył: Tue, 05 December 2006 Skąd: Chelm ![]() |
CYTAT("fazzy":243yts1a) Rozumiem że to zrobiłes i oba Twoje wykresy sa takie same.
Prosze więc o umieszczenie ich tutaj... Wykresy moga sie roznic jedynie z powodow o ktorych pisze Koniu. Ale to juz wynika z niedoskonalosci pomiaru na hamowni inercyjnej. Samo zmniejszenie masy kola zamachowego ma sie nijak do rzeczywistych zmian mocy silnika. Choc silnik oczywiscie bedzie sie lepiej wkrecal na obroty i lepiej przyspieszal dlatego zawsze warto odchudzic kolo zamachowe, jesli komus zalezy na poprawieniu osiagow. I naprawde wynika to z elementarnych zasad fizyki. To troche tak, jak przyspieszanie ciezszego i lzejszego samochodu. Jesli nie dowierzasz to przeciez mozesz wlasnie dokonac takich pomiarow skoro to dla Ciebie takie proste i tanie, oczywiscie najlepiej jak zrobisz to na hamowni obciazeniowej. -------------------- AUTO SZLIF Dziak - http://www.auto-szlif.pl - Centrum Obróbki Silników
MyGallery - http://www.gti.peugeot205.pl/gallery/stef1 |
|
|
![]()
Post
#120
|
|
Super User Dołączył: Fri, 11 October 2002 Skąd: Wawa ![]() |
CYTAT("stux16v":1nct6qxf) Wykresy moga sie roznic jedynie z powodow o ktorych pisze Koniu. Ale to juz wynika z niedoskonalosci pomiaru na hamowni inercyjnej. Samo zmniejszenie masy kola zamachowego ma sie nijak do rzeczywistych zmian mocy silnika. Choc silnik oczywiscie bedzie sie lepiej wkrecal na obroty i lepiej przyspieszal(...) Więc wytłumacz mi jak to możliwe jesli wykresy obu samochód byłyby identyczne.... Czytasz to co piszesz? CYTAT("stux16v":1nct6qxf) I naprawde wynika to z elementarnych zasad fizyki. Dlatego zapytałem o formułkę fizyczną na moment obrotowy.... CYTAT("stux16v":1nct6qxf) Jesli nie dowierzasz to przeciez mozesz wlasnie dokonac takich pomiarow skoro to dla Ciebie takie proste i tanie, oczywiscie najlepiej jak zrobisz to na hamowni obciazeniowej.
Czesz uczyć ojca dzieci robić? Widzisz mój ton wypowiedzi? A zdajesz sobie sprawę z tego że istnieje taka możliwość że już to zrobiłem... i to jakiś dooobry czas temu? -------------------- FAZZY
|
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 18 June 2025 - 10:26 |