Shoutbox 0 nowych PW 

KW Suspensions


6 Stron V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Mechanizm Torsena i firmy które to modyfikują...
Bullitt
post Wed, 02 Mar 2005 - 12:05
Post #1


I live here !
Dołączył: Mon, 14 October 2002
Skąd: z dupy...





No własnie, czy ktoś z szanownego grona znawców tej technologii, wie czy gdzieś na świecie tego nie modyfikują?

Juz spieszę z wyjasnieniami.... Jak wiecie naped w Audi Quattro jest przekazywany pomiedzy przednią i tylnią osią w sposób płynny w zakresie pomiędzy 30 a 70%. Czasami bywa tak że 70% ma przód a czasami tył, a czasami jest np 50/50. Wszystko w zalezniosci od tego która oś ma lepsza przyczepność ta ma więcej momentu.

No i teraz pytanie....

Czy ktoś na świecie przerobi mi transfer na STAŁE 50/50 albo jeszcze lepiej 40/60 (35/65)?

Wszelkie byle sensowne sugestie sa mile widziane.....


--------------------
530---------------220koni
LC----------------230 koni
Evolution V------496 koni
V12--------------408 koni
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Wspieraj forum
post Wed, 02 Mar 2005 - 12:05
Post #


Dotacja






Dotacja na forum
Go to the top of the page
 
Quote Post
Albert
post Wed, 02 Mar 2005 - 12:20
Post #2


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





mogę ci załatwić torsen centralny który spina się na stałe do 80% na konkretną oś

LSD 60% lub więcej na tył
Torsen 70% na tył


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

Torowe Audi S2 opis na forum lub strona Audi S2 na FaceBook'u
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Wed, 02 Mar 2005 - 18:22
Post #3


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





Panowie coś strasznie mieszacie. Jak torsen to nic się nie blokuje bo to nie jest klasyczna szpera w której się ma co blokować. Poza tym tez nie iwem ską te 70%. Z tego co pamiętma o TorSenie to on przekazuje wielokrotność momentu przekazywanego na koło o mniejszym oporze, tylko nie wiem ile razy maks.

Na pewno natmiast możliwa jest konwersja Audi na centralny mechanizm róznicowy innego typu niż TorSen tylko nie wiem czy i jakie firmy coś takiego robią. (Zamaist Haldexa robią Quaife ATB a to samo prawie co TorSen tylko uchodzi za mniej awaryjne hmm)

Added after 3 minutes:

Swoją drogą - Bullit - co Ty rozmiesz przez stały rozdział 40/60? Bo moim zdaniem to takich aut nie ma, ale może ja się nie znam.


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
pele
post Wed, 02 Mar 2005 - 18:32
Post #4


Super User
Dołączył: Mon, 19 July 2004
Skąd: WWA





CYTAT("Azrael":qb59nvbo)
Panowie coś strasznie mieszacie. Jak torsen to nic się nie blokuje bo to nie jest klasyczna szpera w której się ma co blokować. Poza tym tez nie iwem ską te 70%. Z tego co pamiętma o TorSenie to on przekazuje wielokrotność momentu przekazywanego na koło o mniejszym oporze, tylko nie wiem ile razy maks.

Swoją drogą - Bullit - co Ty rozmiesz przez stały rozdział 40/60? Bo moim zdaniem to takich aut nie ma, ale może ja się nie znam.

Wlasnie te wielokrotnosc podaje sie w %, 70% stad, ze masz rozklad przod/tyl od 30/70 do 70/30, czyli na twoj jezyk jak masz rozklad 33%/67% to na tyl przekazywany jest 2krotnie wiekszy moment...

a co do stalych dyfrow, to naturalnie sa takie auta i sie sprawdzaja...
Jedna z zalet jest przeznaczenie poszczegolnych elementow napedu pod konkretne przeciazenia/konkretny moment...
Np. przy 500Nm wiadomo ze na przod nie pojdzie wiecej niz 200Nm, a na tyl wiecej niz 300Nm (przy rozkladzie 40/60)

Ale np Lancia Sweda byla na aktywnych dyfrach jak w WuRCowkach...
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Wed, 02 Mar 2005 - 18:39
Post #5


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT("pele":nbmuf90u)
a co do stalych dyfrow, to naturalnie sa takie auta i sie sprawdzaja...
Jedna z zalet jest przeznaczenie poszczegolnych elementow napedu pod konkretne przeciazenia/konkretny moment...
Np. przy 500Nm wiadomo ze na przod nie pojdzie wiecej niz 200Nm, a na tyl wiecej niz 300Nm (przy rozkladzie 40/60)



Nie więcej niż - OK to rozumiem ale niby jak chcesz na stałe rozdzielić moment między osiami? Musiałbyś mieć otwarty dyfer - wtedy masz stały rozkład. Przy dowolnej szperze moż ebyć tak że jedna oś w ogóle nie dostaje żadnego momentu bo jets w poślizgu - własnie szpera temu słuzy żeby druga oś w tym czaseid ostawała jeszcze jakiś moment.

Jedną przyczyn kłótni o dyfryest to że ludzie nie rozumieją pojęcia omomentu obrotowego i szpery oraz otwartego dyfra. Otwarty dyfer zawsze przekazuje dokładnie równy moment (z dokładnością do oporów wewnętrznych) na swoje obie strony. Oczywiiście implikuje to że gdy do jednej strony możemy przylozyć w przybliżeniu ~0Nm (koło na lodzie lub w powietrzu) to druga storna dostaje dokłądnie ttyle samo mimo że ma przyczepność. Szpera ma temu jakoś przeciwdziałać. Jedną z wad TorSena jest to że na bardzo śliskiej nawierzchni sobie nie radzi bo właśnie nadal 0*cokolwiek = 0 :-(


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Kubek
post Wed, 02 Mar 2005 - 22:37
Post #6


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 12 February 2004





To moze skrzynia od STI z DCCD, moment mozna regulowac recznie pomiedzy 50/50 i 35/65.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bullitt
post Wed, 02 Mar 2005 - 23:04
Post #7


I live here !
Dołączył: Mon, 14 October 2002
Skąd: z dupy...





myslałem o tym szczerze powiedziawszy... heheheh Silnik Audi, Auto Audi skrzynia i dyfer subaru...


--------------------
530---------------220koni
LC----------------230 koni
Evolution V------496 koni
V12--------------408 koni
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Thu, 03 Mar 2005 - 01:49
Post #8


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT("Kubek":2fdcxsxc)
To moze skrzynia od STI z DCCD, moment mozna regulowac recznie pomiedzy 50/50 i 35/65.



To też nie tak :-/ Geez. DCCD-A działa tak że ma epicykliczny centrlany mechanizm różnicowy o inicjalnym rozdziale momentu 35/65 i zmienny stopień zblokowania regulowany elektorniką a wykonywany zapomocą hydraulicznie sterowane sprzęgła lepkościowego. Tam nie ma regulacji rozkłądu momentu tylko stopnia zblokownaia dlatgeo w pełnym poslizgu takie będa proporcje jak podajesz. Podczas jazdy z 4 kołami mającymi pełną przyczpepnośc oczywiście będzie zawsze 50/50.


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
KIVI
post Thu, 03 Mar 2005 - 07:47
Post #9


Forum Homee
Dołączył: Thu, 08 January 2004
Skąd: prosty chłopak ze wsi





CYTAT("Azrael":8emotlee)
Swoją drogą - Bullit - co Ty rozmiesz przez stały rozdział 40/60? Bo moim zdaniem to takich aut nie ma, ale może ja się nie znam.

E tam, duzo terenówek ma stały rozdział po 50%,bo nie występuje żadny mechanizm miedzyosiowy np Terrano.tylko na włączonym 4WD nie daje się tym skręcać.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Thu, 03 Mar 2005 - 10:00
Post #10


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT("RedKivi":257p5c3z)
CYTAT("Azrael":257p5c3z)

Swoją drogą - Bullit - co Ty rozmiesz przez stały rozdział 40/60? Bo moim zdaniem to takich aut nie ma, ale może ja się nie znam.

E tam, duzo terenówek ma stały rozdział po 50%,bo nie występuje żadny mechanizm miedzyosiowy np Terrano.tylko na włączonym 4WD nie daje się tym skręcać.



Ehhhhhhhhhhhhhhhhh

Przecież gdy podniesiesz/postawisz na lodzie jedną oś to w takiej terenówce tak samo będzie 100% momentu przenoszone na jedną oś :-/ Tylko dyfer otwarty rozdziela moment zawsze w stałym stosunku!!!! Szpery właśnie się tym charakteryzują że umieją go rozdzielać nie równo. Moment to takie coś co można przyłozyć tam gdzie jest opór. Już mnie męczy tłumaczneie tego na kolejnych forach przecież to dość podstawowa fizyka :-(


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bullitt
post Thu, 03 Mar 2005 - 10:50
Post #11


I live here !
Dołączył: Mon, 14 October 2002
Skąd: z dupy...





Niezniechecaj się tak łatwo...
czyli upraszczając.... możemy potraktowac centralny mechanizm jako rozdizeleacz pomiędzy osiami.... w płaszczyżnie przód tył tak?

Bo w dyfrach mechanizmy rozdzielają prawo lewo..... Ale tak na prawdę ten centralny jest taki sam jak te w dyfrach.....

I teraz cały pikuś jest w tym, żeby PRZYNAJMNIEJ ten centralny wymienić z otwartego na taki zeszperowany.... No i da to tyle, że bedzie równiejszy rozkład napędu na obie osie (mówię o Quattro) tak? No to juz cos załatwia...

Ale dlaczego modyfikując ten mechanizm centralny nie mozna zachwiać jego z góry wymuszonym rozdziałem 50/50?


--------------------
530---------------220koni
LC----------------230 koni
Evolution V------496 koni
V12--------------408 koni
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Thu, 03 Mar 2005 - 11:02
Post #12


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT("Bullitt":1rbqrnoi)
Niezniechecaj się tak łatwo...
czyli upraszczając.... możemy potraktowac centralny mechanizm jako rozdizeleacz pomiędzy osiami.... w płaszczyżnie przód tył tak?


Nie wiem co rozumiesz przez "rozdzielacz" ale chyba tak.


CYTAT
Bo w dyfrach mechanizmy rozdzielają prawo lewo..... Ale tak na prawdę ten centralny jest taki sam jak te w dyfrach.....


W prawdziwych AWD tak.


CYTAT
I teraz cały pikuś jest w tym, żeby PRZYNAJMNIEJ ten centralny wymienić z otwartego na taki zeszperowany.... No i da to tyle, że bedzie równiejszy rozkład napędu na obie osie (mówię o Quattro) tak? No to juz cos załatwia...



Ty już masz cetralny zeszperowany - tylko że TorSen to trochęnitypowa szpera z przekładniami ślimakowymi zamaist planetarncyh - zasady działania nie wytlumacze bo nigdy czegos takiego w częściach nie widzialem. Niemniej Torsen podobnie jak Quaife ATB należy do szper czy LSD z grupy "torque-sensitive" Przekazuje więcej momentu tak gdzie większy opór. Większośc innych szpery - wiskozy, płytki i inne jest "speed - sensitive" - dąży do wyrównania prędkosci.


CYTAT
Ale dlaczego modyfikując ten mechanizm centralny nie mozna zachwiać jego z góry wymuszonym rozdziałem 50/50?


Inicjalny rozdział momentu zalezy po prostu od iloci zebów w odpowiednich kołach napędzających. Zebymieć neirówny rozdział przy Torsenie byś potrzebował jakieś piekielnie skomplikwanej konstrukcji i nie wiem czy by to działało z innym rodzajem szpery musisz mieć inną ilość żebów na wyjściu na jedną ze strn i szperę wpiętą w ten ukłąd tak żeby dla niej prędkości obu osi były równe- tak jak w Cosworthie np. Inny sposób na obejście tematu to orsche/Skyline gdzie w ogóle niema mechanicznego mechanizmu różnicowego tylko jest napęd na jedną oś i na druga dopięty przez mokre sprzęgło sterowane elektroniką ale coś takiego wsadzić może być awykonalne.



Po raz kolejny mówię (i to całkiem nic osobistego ani nie mającego na celu urażenia kogokolwiek) - wiele sporów o napędach bieże się z niezrozumienia pojęć momentu, mechanizmu różnicowego, systemów LSD i ich działania i tego 0po co się to wszystko robi.


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Bullitt
post Thu, 03 Mar 2005 - 11:19
Post #13


I live here !
Dołączył: Mon, 14 October 2002
Skąd: z dupy...





Dobra....
To teraz kolejne pytanie.... i od razu wyjasnienie....

Wyjasnienie: temat powstał bo mój Audistroop prowadzi się zbyt "przednionapedowo" a odkąd mam BMW zamarzyłem sobie aby stroop jezdził trochę bardziej tylnionapedowo.

I teraz pytanie:
Czy w takim razie poprawi mi prowadzenie założenie szpery na tylnią oś? a może na przenią? a może na obydwie? Ja obstawiam w takim układzie, że musze założyć na tył...


--------------------
530---------------220koni
LC----------------230 koni
Evolution V------496 koni
V12--------------408 koni
Go to the top of the page
 
+Quote Post
MarcinMK
post Thu, 03 Mar 2005 - 17:51
Post #14


Frequent User
Dołączył: Mon, 16 August 2004
Skąd: Warszawa i Z.G.





Odnosnie pierwszego pytania moze to pomoze: T-3

TORSEN T-3 Traction Differentials are available with a locking capability range of 20-30% and a nominal split from 65:35 and 35:65, front to rear. The T-3 can be designed to fit most transmissions or transaxles with no modifications required. In addition, it is fully compatible with ABS, Traction Control Systems, and Stability Control Systems, providing the ultimate traction management systems.

A wiecej tutaj

http://www.torsen.com/products/T-3.htm
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Thu, 03 Mar 2005 - 20:39
Post #15


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT("Bullitt":11ic43g3)
Dobra....
To teraz kolejne pytanie.... i od razu wyjasnienie....


I znowu wyjdzie że robię z siebei eksperta którym nie jestem :-/

CYTAT
Wyjasnienie: temat powstał bo mój Audistroop prowadzi się zbyt "przednionapedowo" a odkąd mam BMW zamarzyłem sobie aby stroop jezdził trochę bardziej tylnionapedowo.


Audi z TorSenem tak się prowadzą z tego co wiem w cześci winne są "bezpieczne" nastawy zawiasu w sporej czesci, ale też dyfry, otwarty dyfer z tyłu to skandal, a z przodu cóż starożytność.

CYTAT
I teraz pytanie:
Czy w takim razie poprawi mi prowadzenie założenie szpery na tylnią oś? a może na przenią? a może na obydwie? Ja obstawiam w takim układzie, że musze założyć na tył...



To dość złożona sprawa i zależy jakie się dyfry zastosuje. Generalnie tylny powinien umożliwić wywoływanie nadsterowności gazem a przedni zmniejszyć efekt rycia przodem po dodaniu gazu i również przyspieszyć prostowanie się auta z poslizgu.

Stały napęd na 4 koła nie będzie się jednak nigdy prowadził jak RWD. Jedyne takie rozwiązanie to zaspawać dyfer i wyjąć przednie półosie...


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Marlon
post Thu, 03 Mar 2005 - 20:45
Post #16


Forum Clubber
Dołączył: Tue, 12 November 2002
Skąd: Wołomin





CYTAT("Azrael":24xbgptc)
Stały napęd na 4 koła nie będzie się jednak nigdy prowadził jak RWD. Jedyne takie rozwiązanie to zaspawać dyfer i wyjąć przednie półosie...


Jeśli dobrze pamiętam, to Hans "zepsuł" torsena tak, że miał tylko tylny napęd Ale to może niech on się wypowie żebym nie pomieszał...


--------------------
dragracingowy spiker do wynajęcia ;)

_http://www.youtube.com/watch?v=2opWEnxSs1g
Go to the top of the page
 
+Quote Post
KIVI
post Thu, 03 Mar 2005 - 20:51
Post #17


Forum Homee
Dołączył: Thu, 08 January 2004
Skąd: prosty chłopak ze wsi





CYTAT("Azrael":ki7pllg6)
Przecież gdy podniesiesz/postawisz na lodzie jedną oś to w takiej terenówce tak samo będzie 100% momentu przenoszone na jedną oś :-/

Właśnie ze nie! W terenówce nie ma żadnego, centralnego dyfra, tylko sie na stałe spina przód z tyłem.Jak masz załaczony naped na 4 koła to nawet na rękawie nie mozna zawrócić bo blokując tył poprzez spiety naped blokujesz też przód.(terrano pajero itp)[/url]
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Thu, 03 Mar 2005 - 21:03
Post #18


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





dokładnie tak samo jest w quattro z torsenem, rekaw blokuje terz przód, chyba ze zapniemy sprzęgło

temat sie sporo rozwinol

o centralnym tosenie producent pisze tak "Zmiana z 2:1 do 4:1 pozwala na zwiększnie przeniesienia momentu obrotowego z 66% do 80%."


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

Torowe Audi S2 opis na forum lub strona Audi S2 na FaceBook'u
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Azrael
post Thu, 03 Mar 2005 - 21:06
Post #19


Forum Clubber
Dołączył: Thu, 03 July 2003
Skąd: Warszawa





CYTAT("RedKivi":afboa8ww)
CYTAT("Azrael":afboa8ww)

Przecież gdy podniesiesz/postawisz na lodzie jedną oś to w takiej terenówce tak samo będzie 100% momentu przenoszone na jedną oś :-/

Właśnie ze nie! W terenówce nie ma żadnego, centralnego dyfra, tylko sie na stałe spina przód z tyłem.Jak masz załaczony naped na 4 koła to nawet na rękawie nie mozna zawrócić bo blokując tył poprzez spiety naped blokujesz też przód.(terrano pajero itp)[/url]



Geeezas.... Red Kivi weź usiądź i pomyśl ile momentu otrzymuje oś na której nie ma oporu. Żeby uprościć pozbądźmy się napędu na 4 koła w ogóle niech sobie będzie jedno koło. Podłączone do silnika.... Silnik powiedzmy jest w stanie wygenerować 100Nm, jedziemy tym kołem po asfalcie i dostarczamy do niego 100Nm, teraz podnosimy koło w powietrze - ile teraz przykładamy do niego Nm? ~0Nm!!!!!

Sorry ale nie umiem tego łatwiej wytłumaczyć, nie jestem fizykiem :-( Właśnie taka terenówka to jest świetny przykład do zrozumienai czym jest rozkład momentu w aucie czteronapędowym - w niej też jest bardzo zmienny!

Added after 2 minutes:

Blokowanie 4 kół przez rękaw to też dość zlożona sprawa - Albert próbowałeś kiedyś bez ręcznego ale tez bez gazu?


--------------------
Jakub "Azrael" Zawiła-Niedźwiecki
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Albert
post Thu, 03 Mar 2005 - 21:12
Post #20


Administrator
Dołączył: Thu, 10 October 2002
Skąd: Warszawa





Azrael: nie, nie chciałem tego sprawdzać na mojej skrzyni.

A wiec patent jest taki rozmawiałem z Maciejem Polodym i przekazał mi ze do driftowania lepiej jest miec szpere "ślimakową" niż "płytkową". Jakie są rożnice napisał Azrael.

Ja zamowielm sobie juz szpere "slimakową" na tył, wyszło połowe tego co Quaife. Szukam teraz alternatywy na przód. Może jakieś podpowiedzi ?


--------------------
Administrator forum - kontakt forum@racingforum.pl

Torowe Audi S2 opis na forum lub strona Audi S2 na FaceBook'u
Go to the top of the page
 
+Quote Post

6 Stron V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
 

RSS Wersja Lo-Fi Aktualny czas: Sunday, 23 November 2014 - 05:40