Wodny intercooler, na ulice z wysoką mocą? |
Wodny intercooler, na ulice z wysoką mocą? |
Sat, 21 Mar 2020 - 09:50
Post
#1
|
|
Forum Killer Dołączył: Sat, 12 November 2016 Skąd: Stolica |
Siemka.
Panowie temat pozornie prosty. Auto mam na takim etapie, że mogę jeszcze coś pokombinować z chłodzeniem powietrza do silnika. Pierwszy zamysł był FMIC 600x300x100. Bez kombinacji. Nawet taki cooler kupiłem i już leży i czeka. Jednak pod ten cooler muszę mocno wyciąć zderzak żeby odsłonić go w pełni a szkoda mi ciąć OEM zderzaka. Jednocześnie akumulator poleciał do bagażnika więc mam trochę miejsca pod maską i wodny cooler by tam siadł. Tym samym zamiast wycinać ładny OEM zderzak mógłbym założyć jakąś wydajną chłodnicę wody dopasowaną do wycięcia fabrycznego w zderzaku. Potrzebuje jakiegoś małego wsparcia co do określenia wydajności takiego coolera oraz zebrania "pros & cons". Przyjmuje się, że taki cooler jest dużo bardziej wydajniejszy niż air-to-air. Ale jak określić jakiego coolera potrzebuję i jakiej chłodnicy aby ograniczyć tym samym ilość powieszonych na aucie kilogramów i wstrzelić się idealnie z parametrami? Kolejna sprawa to wydajność pompy obiegowej. Zagraniczne fora mówią o wydajności 40-50l/min. Nie udało mi się znaleźć takiej pompy na 12V, która może pracować ciągle z taką wydajnością. Już pomijam jej pobór prądu bo nie spodziewam się poniżej 15A. Kolejna nurtująca mnie rzecz. Jaka będzie sprawność coolera w trasach rzędu 200-300km ciągiem? W trasie nie jedzie się na wklepanym, wiadomo. Ale w każdym opisie ukłądu wodnego intercoolera jest wzmianka, że nie nadaje się na długie trasy bo woda pomału się nagrzewa i z każdym stopniem więcej spada efektywność coolera... Niby o to powinna dbać odpowiednia chłodnica na przodzie auta ale już kręćka dostaję od czytania tych internetowych źródeł wiedzy... Czy odpowiednia chłodnica w przewiewnym miejscu załatwia tą kwestię? No i jeszcze kwestia wagi: cooler, chłodnica, pompa, zbiornik, węże, z 15L wody... Sporo kg wrzucamy do auta. Co Wy o tym myślicie? Mieliście styczność już z WIC, montował ktoś u siebie? Jak dobrać odpowiedni cooler i chłodnice? Jaką pompę założyć? Czy może olać WIC i zakładać kupiony już zwykły IC? Pozdr. D. -------------------- Sleeper R30T 744KM 789Nm
0-100 2.99 100-200 5.8 ET 10.539 |
|
|
Wspieraj forum |
Sat, 21 Mar 2020 - 09:50
Post
#
|
Dotacja |
|
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 10:36
Post
#2
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
Wymiennik wodny też musi mieć chłodnice którą będziesz musiał zamontować w zderzaku. Wodny wymiennik ma rację bytu tam gdzie chcemy mieć krótki dolot czytaj od turbiny do ssącego jest 1m a nie 3m. No i tam gdzie silnik z tylu a więc nie ma miejsca na icek z tylu. Moim zdaniem wodny odpuść. To dobre do mr2 czy lotusow ale nie aut z silnikiem z przodu. Co do wydajności możesz wziąć seryjne. Ja mam u siebie z merca s600 biturbo który przy 550 koniach miał dwa takie wymienniki. Nowe M3 też ma wodny. Pełno różnych na allegro. I wiesz jaka moc obsługują. BMW 4,0 biturbo też ma dwie wodne. Ale tak czy siak tą wodę z wymiennika podłącza się pod chłodnice wody która się wycina w zderzaku więc to nie tak że pompa pcha wode tylko po wymienniku ale coś te ciepło jeszcze musi z tego obiegu odebrać, a odbiera duża chłodnica wody. Druga
Więc układ rozbudowany i dość awaryjny a i tak zderzak będziesz musiał ciac -------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 11:24
Post
#3
|
|
Super User Dołączył: Mon, 08 February 2016 Skąd: Piła |
Proste wodne w dragu są dobre, bo bez w/w wymiennika można ogarnąć. Na dalsze kilometry to masa kg i roboty nie potrzebnej wejdzie.
|
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 11:33
Post
#4
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
No tak ale w dragu to można za każdym razem spuszczać ten płyn z wymiennika i schłodzić lodem. Na codzien musi być chłodzony obieg chłodnica wody zamontowana gdzieś od czoła. Więc zysk w tym przypadku gdzie autor nie chce podcinać zderzaka żaden. No chyba że dodatkowa chłodnice zmieści przed seryjna ale pewnie to by zmieścił też tam icek.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 13:11
Post
#5
|
|
Super User Dołączył: Sat, 26 November 2016 Skąd: Poznan |
Co do wodnych intercoolerów to rozwiązanie bardzo popularne w Mercedesach tak ja pisano s600 biturbo z popularniejszych to 4.0 cdi czyli s420cdi s400cdi itp. audi w 3.0 tfsi ma wodny intercooler. Rozwiązanie głównie stosowane z powodu braku miejsca na orurowanie, lub w celu zbudowania krótkiego dolotu. Tak jak wspomniano konieczny jest drugi układ chłodzenia, można zastosować pompę elektryczną albo napędzana z paska osprzętu(rozwiązanie świetne jak masz kompresor mechaniczny) do tego chłodnica, orurowanie, zbiorniczek wyrównawczy, kilka czujników i masz gotowy cały układ. W 90% przypadków lepiej iść w intercooler powietrzy mniej elementów, najlepiej napisz do jakiego to auta.
|
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 13:33
Post
#6
|
|
Forum Killer Dołączył: Sat, 13 November 2010 Skąd: Łódź |
Nie no wodny IC to wspaniała sprawa generalnie, wystarczy spojrzeć na wszystkie nowe mocne BMW. Nawet camaro widziałem ma wodny układ przy kompresorze. Powtarzalność czasów, mniejsze problemy latem... Fakt, jest trochę roboty przy tym ale to się fajnie sprawdza.
-------------------- E46Turbo || M50TUB25 @ 1.25bar
https://www.facebook.com/E46Turbo |
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 13:43
Post
#7
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
Duży icek też się sprawdza. Założenia autora tematu były takie że nie chce ciąć zderzaka. A i tu i tu ciąć będzie musiał.
Przykładowy https://allegro.pl/oferta/intercooler-lewy-...1814-7563613293 -------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 14:01
Post
#8
|
|
Forum Killer Dołączył: Sat, 13 November 2010 Skąd: Łódź |
No tak, ale chłodnica wody może być szczuplejsza niż 10cm, generalnie dużo też zależy jakie turbo, jaki boost, jakie to ogólnie auto...
-------------------- E46Turbo || M50TUB25 @ 1.25bar
https://www.facebook.com/E46Turbo |
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 15:21
Post
#9
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 18 April 2011 Skąd: Gdańsk |
BMW w modelach 20i/30i/40i z silnikami b48 i b58 mają takie rozwiązanie. Możesz stamtąd podebrać rozwiązania przeglądając realoem.com i przy okazji wykorzystać ich osprzęt.
|
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 16:05
Post
#10
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 08 July 2012 |
Niejaki GMS z lublina jezdzi/jezdził w swoim Golfie III 16VT syncro na wodnym intercoolerze z mocą ~450HP(?) trzebaby jego podpytac jak to sie sprawdza.
A co do samego umiejscowienia to chłodnice wody nie dość że ciensze to możesz np dac 2 lub 3 i wpasować je tak jak pozwala miejsce. Nie musi być jedna duża tak jak w przypadku IC |
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 16:49
Post
#11
|
|
Forum Killer Dołączył: Sat, 12 November 2016 Skąd: Stolica |
Auto: mój poczciwy zgniluch czyt. Golf MK4
Motor: R30T Boost: około 2 Bary O ile 100mm grubści IC jest do przełknięcia to powierzchnia 600x300 jest już dosyć znacznie pod zderzakiem. Zderzak mam oem R32 i bardzo bym nie chciał go rezać. Miałem przy 1,8T cooler 550x230x65 który dosyć ładnie pasował w kratkę w zderzaku. Było troch zapasu po szerokości. Cooler wody żeby ładnie mi wypełnił kratkę fabryczną bez cięcia zderzaka musiałby być 600x230(do 250)x100(do 100). Air-to-air o tych wymiarach nie będzie dość wydajny. Krótki dolot było by miło wykorzystać. między kompresorem a kolektorem miałbym do 1m a nie około 3m. -------------------- Sleeper R30T 744KM 789Nm
0-100 2.99 100-200 5.8 ET 10.539 |
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 18:35
Post
#12
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
Z tak wąskich to znam z cinquecento. Ważne by była zrobiona nie z rurek a kanalikowa. Maja dużo wyższa wydajność z tej samej powierzchni.
https://allegro.pl/oferta/fiat-cinquecento-...wody-6430321222 Pompa można wziąć pierburg cwa50. Pełno tego na legro np audi 3,0 turbo albo inne wagi. https://allegro.pl/oferta/dodatkowa-pompa-w...tfsi-9076252301 -------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 19:33
Post
#13
|
|
Super User Dołączył: Sat, 26 November 2016 Skąd: Poznan |
Jak to VW to spróbował bym takiej konfiguracji:
-montaż alternatora z pompą vacum występują w hyundai/kia , opel, honda, land rover itp. możliwe że występuje taki sam alternator jak u Ciebie tylko że z vacum. Zamiast vacu-pompy dajesz pompę wodną po prostu bierzesz napęd z alternatora i pompa z głowy. Sam rozważ jakie są możliwości montażu, nie wiem ile jest miejsca pod maską przy alternatorze. Ewentualnie przeróbka twojego alternatora tak żeby była możliwość wzięcia napędu do pompy wody. -pompa wodna napędzana z paska osprzętu, można zastosować dłuższy pasek plus pompa lub zostawić standardowy pasek i zrobić podwójne koło pasowe np. na pompie wspomagania gdzie jedna strona jest napędzana przez silnik druga część przekazuje napęd na pompę wody. -napęd pompy wody z wałka rozrządu można wtedy zastosować łącznik/pasek alternatora z Tuarega v10 tdi Co do samej pompy to moim zdaniem warto rozważyć użycie pompy wodnej z motocykla, ponieważ łatwo będzie znaleźć pompę z dwoma króćcami. Zbiorniczek to w sumie obojętnie jaki, układ będzie bardzo mały wiec nie trzeba się spinać żeby zostawiać nie wiadomo ile miejsca na rozszerzalność cieplną wody. Co do samego IC to jego dobór będzie ciężki, ponieważ nie wiadomo jaką uzyskasz temp. płynu chłodzącego. |
|
|
Sat, 21 Mar 2020 - 20:18
Post
#14
|
|
Forum Homee Dołączył: Sun, 08 July 2012 |
Co do tego co podpowiada kolega wyżej to zakręć sie za pompą wody z VR5 wzdłużniaka, on ma przełożoną z fabrycznego miejsca pompę wody i wisi na łąpie przy bloku. W miejscu orginalnej w bloku jest chyba zaslepka. Może by coś z tego wykożystał
|
|
|
Sun, 22 Mar 2020 - 12:00
Post
#15
|
|
Forum Killer Dołączył: Sat, 12 November 2016 Skąd: Stolica |
Właśnie z doborem samego intercoolera jest największy kłopot bo rozmiarów jest dosyć dużo ale przeważnie nie podawana jest ich wydajność chociażby przybliżona.
Chłodnica z cieniasa pasowała by w kratkę, można by dać nawet dwie zamontowane jedna na drugiej żeby zwiększyć wydajność. Albo może jakieś typowo wyścigowe będą o zwiększonej wydajności. Pompa z paska osprzętu też fajny pomysł bo nie obciążał bym akumulatora. -------------------- Sleeper R30T 744KM 789Nm
0-100 2.99 100-200 5.8 ET 10.539 |
|
|
Sun, 22 Mar 2020 - 16:25
Post
#16
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
Ja mam u siebie z cieniasa plus wymiennik z merca 600s biturbo. przy mocy 300 koni nie mam problemów z temperaturami w dolocie tzn do 10 wyższe niż otoczenie.
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
Sun, 22 Mar 2020 - 22:05
Post
#17
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city |
Kto takie pomysly daje na pompe na pasek? Jak to czytam to sie smiac chce.
Cwa50 ciagnie 3A do tego mozna ja sterowac pwm i jak nie trzeba duzego przeplywu, to bedzie brala 0.5A. -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
Sun, 22 Mar 2020 - 23:11
Post
#18
|
|
Super User Dołączył: Mon, 08 February 2016 Skąd: Piła |
Name: "Pierburg CWA50"
Operation voltage: 8-16 volts Weight: approx. 1.0 kg Current consumption: 5.0 to 7.0A / (approx. 0.2mA in standby mode) Czyli w sumie tyle co żarówka H4. |
|
|
Mon, 23 Mar 2020 - 07:18
Post
#19
|
|
Forum Killer Dołączył: Sat, 12 November 2016 Skąd: Stolica |
Patrzę na wydajności tych pomp i zdecydowanie bardziej odpowiada CWA100-3. I faktycznie pobór prądu do przełknięcia.
-------------------- Sleeper R30T 744KM 789Nm
0-100 2.99 100-200 5.8 ET 10.539 |
|
|
Mon, 23 Mar 2020 - 07:27
Post
#20
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 03 February 2010 Skąd: Marki |
-------------------- 930kg 320KM RWD Torsen RaceTCS lotus111r abs
1/4 2013r 180KM 13,806s 0-200km/h 2020r www.youtube.com/watch?v=jj-Hbidv43s Poznań 1m48,467s 2021; Łódź 57,517s 2023 a052 fr, vr2 r7a(hl) tyl |
|
|
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Friday, 19 April 2024 - 13:48 |