Graniczne EGT |
Graniczne EGT |
Tue, 08 Oct 2019 - 13:24
Post
#1
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 24 November 2011 Skąd: Wawa |
Mam do Was pytanie o graniczne egt w zakutych silnikach. Domyślam, się że zależy to od modelu tłoków, ale zakładam, że rozbieżności nie będą ponad 500C... Tak więc, zakładając, że sonda jest wspawana przed turbiną w kolektorze wydechowym, to uśredniona wartość nie powinna przekraczać ilu stopni? 950C? 1000C?
-------------------- Renault Megane 1.8 16V Turbo - było
Mazda 6 MPS - był -Best ET 13:45 Ryki 2015 Mazda 6Speed - jest |
|
|
Wspieraj forum |
Tue, 08 Oct 2019 - 13:24
Post
#
|
Dotacja |
|
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 13:38
Post
#2
|
|
Forum Killer Dołączył: Wed, 26 December 2012 |
Temperatura topnienia alu się raczej nie zmienia przez kucie, więc co za różnica? Ja bym tak czy siak 900 nie przekraczał, a jak się nie da to pomyśleć o innym paliwie.
-------------------- Był Peugeot 106 S16 Turbo - Tor Poznań 1.53:5
Jest BMW e36 Compact m54b25 + GTX3076 + 8hp50 by TajnyGarazBobra |
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 14:07
Post
#3
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 24 November 2011 Skąd: Wawa |
Temperatura topnienia alu się raczej nie zmienia przez kucie, więc co za różnica? Ja bym tak czy siak 900 nie przekraczał, a jak się nie da to pomyśleć o innym paliwie. Hm.. myślałem mówiąc szczerze, że kuty tłok jest bardziej odporny na wysoką temperaturę. To w jakim celu go zmieniać? (tylko ze względu na wagę?) -------------------- Renault Megane 1.8 16V Turbo - było
Mazda 6 MPS - był -Best ET 13:45 Ryki 2015 Mazda 6Speed - jest |
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 14:21
Post
#4
|
|
Audi. Turbo. quattro. Dołączył: Sat, 12 October 2002 Skąd: Opalenica |
jest, ale to nie jedyna jego zaleta.
-------------------- Audi Coupe S2 @ GT3071R
400KM 440Nm and the life goes on... --Audi way of life-- Suzuki V-Strom DL1000 www.AudiKlub.org |
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 14:23
Post
#5
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice |
Kute tłoki zwykle są wykonywane ze stopów, które są bardziej 'wrażliwe' na temperaturę niż siluminy stosowane do rutynowej produkcji tłoków.
Temperatura topnienia nie ma tutaj znaczenia tylko wytrzymałość mechaniczna w funkcji temperatury właśnie. Odpowiedź na Twoje pytanie nie zależy od rodzaju tłoka czy jego stopu, ale przede wszystkim od efektywności chłodzenia tłoka w danym silniku. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 14:48
Post
#6
|
|
Forum Killer Dołączył: Sun, 03 December 2006 Skąd: łódzkie |
Wszystko kwestia jak długo ma być ponad 1000 stopni, kilka sekund nie powinno zrobić krzywdy.Mapę zrobić tak,żeby przed odcinką zalewało i chłodziło paliwem - efekt uboczny marchewy.U mnie w 2.2T czesto było kolo 1000stopni sonda we wlocie żeliwia turbiny
|
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 14:52
Post
#7
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city |
Są jeszcze powłoki , które izolują tłok termicznie.
Mi w seryjnym wozie udało się stopić łopatki turbiny , a tłoki całe.... -------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 14:59
Post
#8
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice |
No są, anoduje się w kwasie wolframowym tłoki i głowice silników stosowanych w lotnictwie z tego powodu.
Te łopatki turbiny to czym były chłodzone? -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 15:19
Post
#9
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 24 November 2011 Skąd: Wawa |
Kute tłoki zwykle są wykonywane ze stopów, które są bardziej 'wrażliwe' na temperaturę niż siluminy stosowane do rutynowej produkcji tłoków. Temperatura topnienia nie ma tutaj znaczenia tylko wytrzymałość mechaniczna w funkcji temperatury właśnie. Odpowiedź na Twoje pytanie nie zależy od rodzaju tłoka czy jego stopu, ale przede wszystkim od efektywności chłodzenia tłoka w danym silniku. No tak ale chłodzenie w sumie wszędzie jest takie same... natrysk oleju na denka i zalać paliwem.. Wszystko kwestia jak długo ma być ponad 1000 stopni, kilka sekund nie powinno zrobić krzywdy.Mapę zrobić tak,żeby przed odcinką zalewało i chłodziło paliwem - efekt uboczny marchewy.U mnie w 2.2T czesto było kolo 1000stopni sonda we wlocie żeliwia turbiny Nie no.. u mnie nawet do 950C nie dochodzi na 5 biegu przy odcięciu.. ale 900C przekracza Też właśnie słyszałem że chwilowe 1000C nie powinno uszkodzić, ale wolałem się dopytać.. -------------------- Renault Megane 1.8 16V Turbo - było
Mazda 6 MPS - był -Best ET 13:45 Ryki 2015 Mazda 6Speed - jest |
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 15:30
Post
#10
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice |
No tak ale chłodzenie w sumie wszędzie jest takie same... natrysk oleju na denka i zalać paliwem.. Nie jest takie same. Im bardziej obciążony silnik tym jest bardziej efektywne. Są silniki słabo obciążone cieplnie i nie maja natrysku, bardziej obciążone mają natrysk, a jeszcze bardziej mają więcej natrysku, albo więcej dysz, albo większe ich średnice. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 16:57
Post
#11
|
|
Forum Killer Dołączył: Thu, 24 November 2011 Skąd: Wawa |
A widzisz... tego nawet nie wiedziałem...
-------------------- Renault Megane 1.8 16V Turbo - było
Mazda 6 MPS - był -Best ET 13:45 Ryki 2015 Mazda 6Speed - jest |
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 17:37
Post
#12
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice |
wiele osób tego albo nie wie, albo nie chce wiedzieć, koksują motory, a później się zastanawiają dlaczego tłoki pękają, płyną czy detonuje i rozsadza półki.
Mercedes we współczesnych mocnych dieslach stosuje już chyba tylko stalowe tłoki, ten motor bwm 3.0 już teraz penta czy sextaturbo ma problem z aluminiowymi tłokami po dokoksowaniu. W motorach AMG im bardziej dokoksowany tym bardziej wydajna pompa oleju i więcej oleju chłodzi tłoki. To podstawa podstaw. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 19:27
Post
#13
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa |
zależy co rozumiesz pod pojęciem " graniczne EGT " , bo EGT zależy od wielu czynników , ale głównie od AFR i kata zapłonu
- jeśli masz wystrojony prawidłowo zapłon , po granicy stukowego , i chcesz zejść bezpiecznie z dawka paliwa ja uważam ze granica to okolice 850 , może 900 parę na ciasnej turbinie jak np jest vw 1.8t - natomiast jesli masz niski AFR i zastanawiasz sie czemu EGT nadal jest wysokie to zapewne masz zbyt późny zapłon , niema problemu aby na doładowaniu osiągać 1000st przy bardzo późnym zapłonie , co nie oznacza ze to stopi tłoki , a jeśli silnik nie ma tendencji do stukowego i można sporo przyspieszyć zapłon to w 1.6l przy 1.8 bara i 500 paru koniach nie przekracza 820stC |
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 20:26
Post
#14
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice |
przema72 piszesz o silniku 1.6 z F1?
Oni mają 600 parę koni przy 2,5ba doładowania i wg nich temperatura gazów wydechowych w turbinie nie spada poniżej 1000stC. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 22:42
Post
#15
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa |
nie , piszę o starej poczciwej b-seri hondy , która przyjmuje tak wczesny zapłon ze nawet przy dużym doładowaniu można sporo zejść z EGT bez konieczności przelewania poniżej 11afr , bo jeśli zapłon jest przy np 20-25st , to cześć ciepła odbiera tuleja , i wydłuża sie czas gdzie odbiera ciepło głowica , egt spada
natomiast jeśli zapłon wędruje w okolice GMP , to wtedy pozostaje tylko tłok , i głowica , w dodatku zawirowanie pcha płomień na tłok , dlatego większość stopionych tłoków to jest pod zaworami ssącymi , podczas napełniania tworzy sie wir i blisko GMP uderza płomień w tłok pod zaworami ssącymi , jesli silnik pozwala na cofniecie zapłon to większa cześć płomienia schłodzi sie w głowicy zanim uderzy w tłok , stąd niższe egt przy ostrzejszym zapłonie nigdzie tego nie przeczytałem i może jestem w błędzie , ale ja tak rozumiem spadek egt przy przyśpieszaniu zapłonu |
|
|
Tue, 08 Oct 2019 - 22:59
Post
#16
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice |
Ciekawe spostrzeżenia, dzięki, że się dzielisz.
Mega ta b seria z hondy. Nie wiem, czy Twoje wytłumaczenie spadku EGT jest prawidłowe, ale co do tłumaczenia topienia tłoków stawiałbym jednak na to, że natrysk oleju jest kierowany jak to zwykle bywa pod zawory wydechowe. -------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
Wed, 09 Oct 2019 - 00:03
Post
#17
|
|
Super User Dołączył: Sun, 18 November 2018 |
sam pomiar temperatury też względny jest. dobra sonda ta od autogauge cienka za 170zł wysunięta koncem do połowy średnicy kanału pokazuje 50stopni wiecej niż wysynięta ok 1cm poza oprawe.
termopara ma jeszcze taka nieprzyjemna właściwość, że tez mierzy temperaturę przy złączu, znaczy konektorach, którymi jest podłączona. dobre układy pomiarowe maja kompensacje temeratury zimnego złącza, więc lepiej żeby złącze termopary było np w kabinie gdzie temperatura jest stała bo pod maską może być i piekło i zimno co wpłynie na wartosc pomiaru. kiedyś podczas jednego remontu popełniłem błąd, uszkodziłem dysze natrysku na denko tłoka. wygięło ją całkiem w dół. po kilku latach silnik wrócił z innego powodu. z tłokami wszystko było w porządku. to było 300koni z 2l, egt 800. |
|
|
Wed, 09 Oct 2019 - 12:53
Post
#18
|
|
Forum Killer Dołączył: Mon, 25 September 2006 Skąd: włoszczowa |
natrysk jest zazwyczaj pod zaworami ssacymi właśnie
|
|
|
Wed, 09 Oct 2019 - 13:19
Post
#19
|
|
Forum Clubber Dołączył: Tue, 15 July 2008 Skąd: Katowice |
przema72 nie znam motoru b serii, ale w każdym silniku jaki robiłem natrysk jest na wydechową część tłoka. Czasem znajduje się po stronie ssącej bloku, ale natrysk jest kierowany 'pod zawory wydechowe'. Nawet w silnikach, które nie mają dysz natryskowych, ale otwór w korbie i olej przez otwór w panewce idzie na górę to też to jest zwykle (o ile nie zawsze) po stronie wydechowej. Chłodzi się tam gdzie panują wyższe temperatury.
-------------------- Nie ma nudnych samochodów, są tylko nudni kierowcy
|
|
|
Wed, 09 Oct 2019 - 13:53
Post
#20
|
|
I live here ! Dołączył: Wed, 20 August 2008 Skąd: 3city |
Chyba nie bez powodu zawory wydechowe mają wypełnienie sodowe itp. To one są bardziej obciążone termicznie.
-------------------- -Poznań 1:44.1 (extreme) -Łódź 54.6 -Pomorze 40.19 -Toruń 28.4 -Koszalin 48.9 (extreme)
|
|
|
Wersja Lo-Fi | Aktualny czas: Wednesday, 17 April 2024 - 11:15 |